Formula 1 – kausi 2016

  • 214 302
  • 1 426

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Esimerkiksi luoda sääntö jonka mukaan kisan kymmenen parhaalle tulisi lisäpainoja seuraavaan kisaviikonloppuun siten että voittajalle eniten lisää ja portaittain vähemmän aina kymmeneksi sijoittuneeseen asti. Tiimeille annettaisiin lupa päättää millaiseen painobalanssiin autonsa laittaa kunhan se lisäpaino on laitettu autoon kiinni.

En oikein innostu. Vähän sama kun laittettaisiin Usain Boltille repullinen painoja selkään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oi jos tämän myötä saataisiin kisa Laguna Secan radalle. Noh, ei ole tapahtumassa.

Aika-ajokierros olisi mielenkiintoista katsoa ja muutenkin sellainen ajajan rata mutta kisa tylsähkö, koska ei yhtään ohituspaikkaa. Jokainen pidempi "suora" kaartaa kriittisellä hetkellä kun alkaisi imuavusta tulemaan rinnalle ja autolla todella helppo blokata niissä ohitukset.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Aika-ajokierros olisi mielenkiintoista katsoa ja muutenkin sellainen ajajan rata mutta kisa tylsähkö, koska ei yhtään ohituspaikkaa. Jokainen pidempi "suora" kaartaa kriittisellä hetkellä kun alkaisi imuavusta tulemaan rinnalle ja autolla todella helppo blokata niissä ohitukset.

Näinhän se luultavasti näillä nykyformuloilla olisi. Tuskin sielä Hungaroringiä tylsempää kisaa kuitenkaan aikaiseksi saataisiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noniin siellä Libertyssä jo paukutellaan henkseleitä ja heilutellaan tahtipuikkoa mitä tulee jatkoon.
Lehtiväite: Ferrari menettämässä jättimäisen edun - uusi omistaja äärettömän tylynä - "Haastakaa minut oikeuteen!"

En sanoisi että mitkään extraeurot ovat varsinkaan näille kärkitalleille oikein mutta näkisin tässä kipinän aika mehukkaaseen riitaan jos leirit ajautuvat vastakkain eli uudet omistajat ja legendaariset tallit. Jossain vaiheessa omistajien on ymmärrettävä myös se uhka jos vaikkapa nämä neljä uhkaavat lähteä sarjasta. Onko heidän kauppa sitten enää minkään arvoinen kun Williams, Haas, Force India ja Renault kisaavat voitoista. kilpailullisesti voi olla toki hyväkin, mutta todellisuudessa sarjan arvo puolittuu.

Alleviivaan tässä nyt tätä isojen tallien määräysvaltaa mitä on hankala lähteä pienentämään. Ymmärtääkseni nämä extraeurot tulevat siitä että kyseiset tallit ikään kuin saavat palkkaa ollakseen F1:ssä, markkinoivat sitä.
Kyse ei ole loppupeleissä rahasta vaan vallasta, kenellä on sanavaltaa ja vaikutusvaltaa siihen mihin laji on menossa.

_
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Nykyiset bonussopparit kuitenkin vissiin jatkuu vielä 3-4 vuotta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kaikkien aikojen F1-kuljettaja on kysymys, jota säännöllisesti mietitään. Nyt kommenttinsa asiaan liittyen kertoi Bernie Ecclestone, joka pitää Alain Prostia kaikkein parhaimpana koskaan. Perusteluinaan Ecclestone sanoo Prostin joutuneen aina kilpailutilanteeseen omassa tallissaan, toisin kuin Schumi tai Ayrton Senna, ketkä pääsivät useamman kerran ajamaan kautensa ehdottomana ykkösenä.

Sinällään kyllä hyvä valinta (olen itse asiassa samaa mieltä kuin Ecclestone) Bernie-sedältä, mutta kyllä nuo hänen perustelunsa hieman ontuvat. Prostkin nimittäin pääsi ykköskuskina ajamaan, eli aina ei tarvinnut kamppailla asemasta tallin hierarkiassa.

http://autoweek.com/article/formula-one/f1-boss-bernie-ecclestone-names-best-and-his-his-favorite-driver-all-time
Linkki Autoweekin uutiseen Bernien lausunnosta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinällään kyllä hyvä valinta (olen itse asiassa samaa mieltä kuin Ecclestone) Bernie-sedältä, mutta kyllä nuo hänen perustelunsa hieman ontuvat. Prostkin nimittäin pääsi ykköskuskina ajamaan, eli aina ei tarvinnut kamppailla asemasta tallin hierarkiassa.

Kyllä Prostkin pääsi jossakin vaiheessa ajamaan selkeänä ykköskuskina mutta kyllä Bernie siinä ihan oikeassa on että enemmän hän joutui taistelemaan myös tallikavereitaan vastaa kuin Senna ja Schumacher. Sennalla oli toki Prost tallikaverina jonkin aikaa mutta muuten käytännössä koko uransa vaati itselleen aina suvereenin ykköskuskin aseman ja pyrki vaikuttamaan tallikavereihinsa (esim. Lotus-aikoina torppasi jonkun todella lupaavan kaverin pääsyn talliin koska pelkäsi että tämä olisi liian nopea). Schumilla ei ollut ikinä ns. "ykköskorin miestä" tallikaverina ja nekin kakkoskorin kuskit oli pakotettu pelkästään apukuskin asemaan. Ainoa kerta kun Schumacher oli urallaan tasavertaisessa asemassa tallikaverin kanssa oli nuo Mersu-kaudet, ja mitenkäs kävi? Toki Schumilla alkoi olla silloin jo ikääkin ja taustalla hieman taukoa.

Kyllä Prost minunkin listaltani löytyy ykkösenä, johtuen juuri tuosta että joutui enemmän taistelemaan myös tallikavereitaan vastaan ja suurin osa tallikavereista oli napsua kovempia kuin em. veijareilla. Ja kyllähän Prost esim. keräsi vuonna 1988 enemmän pisteitä kuin Senna mutta menetti mestaruuden sen ajan täysin ääliömäisen pistejärjestelmän takia, joten vaikka virallisesti mestaruudet noilta yhteisiltä McLaren-kausilta onkin 1-1 niin periaatteessa Prost löi Sennan molemmilla kausilla pisteissä kun samassa tallissa ajoivat.

Toki Prostiltakin löytyy sitten omat kyseenalaiset puolensa, kuten esim. se jatkuva taustalla tapahtunut politikointi, mutta kyllä sen ovat osannut moni muukin mestari. Mutta vähän kärjistäen ja karrikoiden voisi sanoa että Schumacherin voitot perustuvat ennen kaikkea kovaan työntekoon, Sennalla koviin kyynärpäihin ja Prostilla eniten ajotaitoihin ja älykkyyteen kuljettajana. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kyllä Prost on ihan hyvä valinta, mutta Hamilton alkaa nousemaan jo keskusteluun mukaan etenkin jos nappaa neljännen tälläkaudella.

Tallikavereina ollut kuitenkin Alonso,Kovalainen,Button ja Rosberg. Ei mitään heittopusseja ja oikeastaan Kovalainen ainoa joka oli heikommassa asemassa tallissa. Alonso yllätettiin täysin housut kintuissa ja lopputuloksen kaikki tietävät. Hamiltonin kavion kuva perseessä heikolle Renaultille.
Heikki oli ehkä näistä tallikavereista heikoin mutta ei mikään vessan ovi kuitenkaan.
Button taisi kerätä McLaren aikanaan karvan enemmän pisteitä kun Hamilton ja kertoo oikeastaan Buttonin aliarvostuksesta.
Mercedeksellä Hamilton on ottanut sen kuninkaan paikan Saksalaiselta kuskilta ja henkisesti on valovuoden Rosbergia edellä.

Hamilton on päässyt eroon koheltamisesta ja on viimekausina kehittynyt taktisesti huimasti. Ei tule enään paniikkia jos juuttuu kauemmaksi kärjestä vaan viisalla ajolla ottaa podiumin paikasta kuin paikasta. Ei oikein heikkouksia löydy enään Hamiltonilta.
 

BaronFIN

Jäsen
Olisi mielenkiintoinen tietokanta (jos olisi olemassa) millä pystyisi näkemään eri pistejärjestelmien vaikutukset eri kuljettajien mestaruuksien määrään ja urapisteisiin. Esimerkiksi juurikin että olisiko Prost voittanut Sennan kahdesti tai olisiko Irvene sitten maailmanmestari 1999 kaudelta vai olisiko Räikkösellä yhtään maailmanmestaruutta tai useampi jos, jos ja jos.

Muoks.
Hamilton ei tule minun kirjoissani ikinä nousemaan mukaan keskusteluihin sillä kaveri ajaa täysin ylivoimaisella autolla ja on osoittanut kuolevaisuuttansa silloin kun auto on ollut vain keskinkertainen. En muista mitään kisaa jossa olisi monttu auki jäänyt ihmettelemään ettei tuon pitäisi olla mahdollista (Schumacher/Benetton/Spa tai Senna/Lotus/Monaco). En pitäisi Rosbergia minkäänlaisena mittapuuna sillä kaverikin on voittonsa ajanut täysin ylivoimaisella autolla eikä kuuppa ole ikinä näyttänyt olevan lasia kovempi.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Olisi mielenkiintoinen tietokanta (jos olisi olemassa) millä pystyisi näkemään eri pistejärjestelmien vaikutukset eri kuljettajien mestaruuksien määrään ja urapisteisiin. Esimerkiksi juurikin että olisiko Prost voittanut Sennan kahdesti tai olisiko Irvene sitten maailmanmestari 1999 kaudelta vai olisiko Räikkösellä yhtään maailmanmestaruutta tai useampi jos, jos ja jos.
F1 2007 Driver Results Table and Progression Chart (using the 2010 points structure)
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kimi jäi sitten 5. lähtöruutuun Singaporessa. Mersut ja RB:lit taas edellä ja niin tulee olemaan kauden päätyttyäkin. Vettelin traktori kai hajosi jotenkin, kun näin vaan striimistä, että toinen fillari ei ottanut edes katuun mutkissa. Vettel lähtee täten viimeisenä. Ja näin. Kyllä Ferrari voi kääntää katseet huoletta ensi kauteen, ei siihen voittoon ole mitään mahdollisuuksia tällä kaudella. Ellei Max pysty jossain skabassa kilkkaamaan itseään + RIC + HAM + ROS metsähallituksen puolelle. Olettaen, että toinen Ferrareista on kärkkymässä viidentenä. Jotain extraa tohon Kimin ajoonkin kaipaisi, mutta sitä lienee turha odottaa. Tosin en edes tiedä, mitä se jokin on.

Jotenkin vaan tuntuu, että italiaanot ei keskenään saa sellaista soivaa peliä kasaan, jolla Seb tai Kimi pystyisi taistelemaan tulevallakaan kaudella edes yksittäisten skabojen voitoista. Massiahan noi jätkät tienaa ilman voittojakin, mutta bonarit menee, prkl! Fiati on aina Fiati. Vai Syslerikö se nykyään muuten onkin? Sama se.

Huomenna Kimi voisi heti lähdössä näyttää Maxille palaa. Jos se jää siihen perään köröttelemään, niin viidettä parempaa sijoitusta ei ole tulossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Piristävää nähdä, etteivät Mersut olleet perinteiset yksi ja kaksi, vaan Ricciardo sai kiilattua Hamiltonin eteen. Mersut lähtee vielä ultrasofteilla kisaan, kun taas Red Bullit supersofteilla joten taktiikan kanssa on aika isoja eroja. Toki nyt kun ennakkoon hehkuttaa, niin eiköhän siinä käy niin että renkaiden välinen suorituskykyero on käytännössä mitätön ja tulevat kuitenkin kaikki varikolle parin kierroksen sisällä ja asemat säilyvät samanlaisena. Sen näyttää huominen mutta on sitä huonommistakin ennakkoasetelmista lähdetty kisaamaan.

Kimiltä aika perus veto tuo viides, eli ylisuorittamista eikä alisuorittamista. Valtteri ja Williams kärsivät Grosjeanin ulosajosta ja putosivat viimeisestä osiosta. Saattaa olla jopa parempi juttu, kun saa valita renkaat starttiin ja lähteä ruudusta 11., verrattuna siihen että lähtee niillä ultasofteilla aivan kärkikymmenikön viimeisinä. Tämänkin huominen näyttää.

Vähän tuntuu Kimin tuuri siirtyneen Vettelille. Kimi saanut ajaa suht rauhassa koko kauden ilman teknisiä ongelmia ja Vettelille on vähän sattunut ja tapahtunut. Toki onhan Kimikin osumaa saanut, mutta ei kauheasti auton vikojen takia. Nyt olisi Kimillä sitten sauma nousta taas Vettelin edellä MM-sarjassa.

Eiköhän me huomennakin turva-auto nähdä ja saada pakkaa vähän sekoitettua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hauska nähdä miten Vettelin pääkopalle käy kun taas joutuu lähtemään huonommista lähtökohdista. jotenkin oma veikkaus että kolaroi jonkun kuskin kanssa taas. Kimillä on iskunpaikka nousta pisteissä ja muutenkin saada itseluottamus horjumaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Itse kyllä petyin Kimin aika-ajoon. Enemmän oli otettavissa. Huomenna taas Verstappen ja Räikkönen, osa 1331.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Hauska nähdä miten Vettelin pääkopalle käy kun taas joutuu lähtemään huonommista lähtökohdista. jotenkin oma veikkaus että kolaroi jonkun kuskin kanssa taas. Kimillä on iskunpaikka nousta pisteissä ja muutenkin saada itseluottamus horjumaan.

Mietin ihan samaa kun Vettelin auto hajosi aika-ajossa, että tallin on parempi vaihtaa joku osa millä hänet saadaan lähtemään varikolta, koska muuten kisa on eka mutka ja suihkun kautta kotiin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mersut karkaa lähdössä ja sitten kisa on siinä. Kolmannesta paikasta voi olla isompi vääntö. Toivottavasti Kimille Ferrari keksii hyvän taktiitan niin mahdollisuus voi kolmanteen sijaan olla. Ohittaminen on vaikeaa etenkin jos liikkuva shikaani Verstappen on edessä.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luuhan sieltä käteen taas jäi. Eikä Ricciardokaan ihan voittoon asti yltänyt, eli yllätyksettömästi Mersulle taas voitto ja 2 x podium.

Vettelin suhteen Ferrarin taktiikka oli loistava, pitkä stintti ensin softeilla ja sitten tykitystä ultrilla melko tyhjään väliin, jolla poimittiin hyvin sijoja. Kiminkin osalta toinen stoppi oli erittäin hyvin ajoitettu ja siinä oltiin hereillä, mutta viimeinen sössittiin pahasti. Noin suuri ero ja 15 kierrosta jäljellä niin olisi pitänyt luottaa siihen, ettei se Hamilton ohi enää riuhtomisen jälkeen pääse. Pirun vaikea tuolla radalla on kuitenkin ohittaa ellei nopeusero ole luokkaa kaksi sekuntia, enkä usko että se siinä vaiheessa olisi enää ollut, kun Hamilton olisi päässyt takaisin kantaan. Helvetti.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luokatonta oli Ferrarin strateginen toiminta Kimin kanssa. Hamiltonin tiimiradiosta osasi tyhmempikin lukea, että tarkoitus on vielä sisälle tulla. Nyt odoteltiin Mersun liikettä ja koska ero oli siinä vaiheessa ~2 sekuntia, undercut toimisi 100-varmasti Mersulla.

Kaiken huipuksi Kimillä olisi käsittääkseni ollut vielä yhdet täysin uudet supersoftit varastossa. 1-2 kierrosta aiemmin varikolle ja supersoftit alle -> Hamilton oltaisiin otettu heittämällä kiinni kisan aikana tai sitten Hamilton olisi oman stoppinsa jälkeen jäänyt nopeasti arvioituna 4-7 sekunnin päähän.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo en kyllä ymmärrä Ferrarin ideaa Kimin viimeisen stopin kanssa. Varikolla tuli käkättimeen kuitenkin 25-27 sekuntia, joten Hamilton olisi ollut noin 27-30 sekunnin takaa-ajo asemassa. Mielestäni Kimi olisi ehdottomasti pitänyt jättää softeilla radalle. Riskihän se olisi ollut, mutta mahdollisuus podiumille olsi iollut parempi. Ja jos renkaat olisivat totaalisesti pettäneet olisi vitossijallakin ajellut tallikaveri Vettel, jonka ohittaessa Kimin ei Ferrari olisi pisteissä hävinnyt. Nykyisellä taktisella neronleimauskella Ferrari pelasi kolmossijan nätisti Lewikselle.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Joo en kyllä ymmärrä Ferrarin ideaa Kimin viimeisen stopin kanssa. Varikolla tuli käkättimeen kuitenkin 25-27 sekuntia, joten Hamilton olisi ollut noin 27-30 sekunnin takaa-ajo asemassa. Mielestäni Kimi olisi ehdottomasti pitänyt jättää softeilla radalle. Riskihän se olisi ollut, mutta mahdollisuus podiumille olsi iollut parempi. Ja jos renkaat olisivat totaalisesti pettäneet olisi vitossijallakin ajellut tallikaveri Vettel, jonka ohittaessa Kimin ei Ferrari olisi pisteissä hävinnyt. Nykyisellä taktisella neronleimauskella Ferrari pelasi kolmossijan nätisti Lewikselle.

Jep, sijoitus olisi ollut huonoimmillaan neljäs, eli aivan sama olisi ollut jäädä radalle. Ja vielä käytetyt Ultrat alle.. Noh, Mersu vie ja muut vikisevät taktisellakin puolella näemmä.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Vettel oli muuten pahimmillaan 66 sekuntia kärjestä jäljessä kun oltiin kierroksella 27. Loppu kisan aikana hän ajoi 37 sekunttia Rosberia ja 35 sekuntia Räikköstä kiinni. Vertailu on hankalaa koska taktiikat olivat niin erinlaiset, mutta kyllä varmaan Kimistäkin olisi vähän enemmän saatu irti eri taktiikalla. Nyt taktiikat olivat siis:
Kimi Raikkonen Ultra soft (17) Super soft (16) Soft (13) Ultra soft (15)
Sebastian Vettel Soft (24) Ultra soft (18) Ultra soft (19)
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Vettelin nousu oli kyllä upea suoritus ottaen huomioon, ettei Ferrari ole todellakaan mikään Mercedes ja turva-autoepisodeja oli tasan 1 ja sekin heti kisan alussa. Harmi, ettei saman tallin eväät riittäneet sitten takaamaan yhtä hyvää taktiikkaa Kimille. Taktiikoista huolimatta Räikköseltä tänään kova suoritus ja harvinaista herkkuakin saatiin, kun Mersusta mentiin jopa ajamalla ohi!

Ruusbäri ottanut momentumin takaisin itselleen mestaruustaistelussa, kolme aika täydellistä kisaviikonloppua takana. Hamiltonilla on varmasti vielä takataskussa vauhtia, mutta tällaisia ohi-viikonloppuja ei saa enää kovin montaa tulla.

Williamsin ja Bottaksen osalta samaa sekoilua kuin ennenkin, vaikea nähdä miksi Vale haluaisi jatkaa tuossa tiimissä enää ensi kaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös