Formula 1 – kausi 2016

  • 212 481
  • 1 426

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse koen kaksivuotisen pahvin Williamsille todella huonona ratkaisuna, jos siinä ei ole helppoa purkupykälää ensimmäisen kauden jälkeen. Ensi kaudelle ei ehkä ole luvassa paikkoja isommissa talleissa (pl. taloudellisesti Renault), mutta sitä seuraavalle kaudelle on luvassa jälleen isompi myllerrys. Itse pidän tässä vaiheessa varsin todennäköisenä sekä Kimin ja Alonson tallipaikkojen avautumisia ja hyvin harvoin nykyaikana tuppaa kahta vapaata paikkaa olemaan kärkitalleista (vaikka nyky-McLarenista puhuminen tuossa muodossa kummallista onkin). Siinä Valtteri sitten voikin vierestä katsella tallipaikkojen menemistä ja taas odottelua vuosi lisää. Ikää onkin seuraavalla kaudella (2019) jo 30 ja tallit rupeavat katselemaan nuorempia vaihtoehtoja.

On toki mahdollista, että Williams onnistuisi luomaan todella hyvän auton seuraavalle kahdelle kaudelle. En kuitenkaan pidättelisi sen suhteen hengitystä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahoin pelkään, että Valtteri tekee nyt vääriä valintoja uransa kannalta, koska kärkkyy ilmiselvästi sitä 2018 aukeavaa Mercedes paikkaa. Sille paikalle on vaan helvetisti muitakin tunkijoita ja ainakin tällä hetkellä Valtterin edellä taitaa olla jo Manorin Pascal Wehrlein. Muutenkin tilanne on Valtterin kannalta hankala, koska ikää alkaa kohta olemaan tosiaan se 30 vuotta ja F1-sarjaan puskee tällä hetkellä ehkäpä laadukkainta nuorta kaveria moniin moniin vuosiin. Hyvinä esimerkkeinä Max Verstappen, Stoffel Vandoorne, Pascal Wehrlein, Esteban Ocon, Pierre Gasly jne, lisääkin on tulossa. Noi on semmosia kavereita, että jos ihmeitä ei tapahdu, niin kaikki ajaa F1-sarjassa kisakuskina ja vievät jo ison loven paikoista.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei välttämättä ole Bottaksella vaihtoehtoja tehdä niitä valintoja... Rellu tai Williams. Ja Rellun tarjous voi olla vielä huonompi... Ei voi tietää... Kärki tallit voi olla jo nyt täysin pois laskuista myös tulevaisuuden osalta. Ei ole enää nuori kaveri kyseessä kuitenkaan. Ja koko aja nousee uusia nimiä taistelemaan niistä paikoista. Toki sitä aina toivoo mutta nuo paikat ei ole toivon asioita...
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
On myös surullista, että noita "ei ostettavissa" olevia paikkoja on jo niin vähän. Tämän myötä myös tulevien suomalaisten F1-tähtien syntyminen on yhä epätodennäköisempää. Toki rahalla on aina ostettu paikkoja, mutta nyt jo vaaditaan kärräämään rahaa talleihin aivan TOP3 tallien ulkopuolelle - pitää aikamoinen talentti olla että löytää reittinsä huipulle, niin monelle hyvällä kuskilla on rahaakin taustalla. Bottas voi kuitenkin pitää itseään hyvin onnekkaana, jos saa paikan vielä kahdeksi vuodeksi F1:stä.

Mutta F1:ssä on haistettavissa keihäänheiton ja mäkihypyn reitti. Viiden vuoden päästä muistellaan sitä kuinka vuosikymmeniä meni kivasti ja sitten tuli äkkinäinen stoppi suomalaisten menestyksen tiimoilta.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Vaikka Rellun tarjous olisi huonompi suhteessa Williamsin tarjoukseen, niin siellä on mielestäni siltikin paremmat mahdollisuudet menestukseen (tehdastalli ja rahaa on). Myönnetään, että hieman "syteen tai saveen" hengellä tapahtuisi Rellulle meno, mutta onko tappavan tasaisesti heikkenevä Williams parempi vaihtoehto? Ei ole, jos mestaruus on joskus tavoitteena.

Ensi kaudella säännöt muuttuu, ja yleinen mielipide on että silloin on Williamsin iskun paikka. On toki, mutta tällä hetkellä kolmen kärki operoi reilusti suuremmalla budjetilla ja ovat paljon karussa suhteessa muihin, takaa tulee muut keskitason tiimit jotka myös panostaa ensi kauteen ja Renault ymmärtääkseni lopetti aika aikaiseen nykyisen kaaran kehityksen ja siirtyivät jo ensi kauden menopelin kehittämisen. Renault on myös parantanut oleellisesti moottoriaan, eli se on aika lähellä Ferrarin tasoa. Mersulla on toki paras kone, mutta pelkällä hyvällä moottorilla ei enää voiteta kisoja tai ajeta hyviä pistesijoja. Näihin seikkoihin nähden Williams ei mielestäni ole se paras vaihtoehto, jos ajatellaan puhtaasti menestystä.

Tietysti jos Valtteri saa Williamsille optiot, joilla pääsee irti sopimuksesta ja parempaan talliin, niin silloin ymmärtäisin jatkon Williamsin kanssa. Tai jos johonkin huipputalliin on esisoppari kirjallisena, niin mikäpä siinä sitten.

Jos Williamsilla jatketaan ja kytätään paikkaa Mersulta kauden 2018 jälkeen koska Toto sano saunanlauteilla paikan olevan ehkä auki, niin pieleen menee. Varsinkin jos Hämis jatkaa silloin mersulla ja Rosberg lähtee pois, niin saksalaisena Wehrlein ottaa 100% varmuudella paikan itselleen.

Tiedä sitten mikä on tilanne McLarenin suhteen, jos Button tulee Williamsille ensi kaudeksi ja Alonso lopettaa ensi kauden jälkeen. Silloinhan siellä voisi olla paikka auki nopealle kuskille, jolla on kuitenkin kokemusta lajista jo useammalta vuodelta...

Anyway, mielenkiintoisia aikoja eletään Bottaksen suhteen.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Williams odottaa että Bottas tuo Wihurin kautta kuusi miljoonaa sisään. Ei Bottas pääse lähellekään mm. Perezin tuomaan rahamäärään lähellekään mutta ei ole myöskään täysin sellainen kuski jolle maksetaan vain ajamisesta.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Williams odottaa että Bottas tuo Wihurin kautta kuusi miljoonaa sisään. Ei Bottas pääse lähellekään mm. Perezin tuomaan rahamäärään lähellekään mutta ei ole myöskään täysin sellainen kuski jolle maksetaan vain ajamisesta.

Näinpä. Perezin kohdalla taidettiin puhua vajaasta 20 miljoonasta eurosta ja Lance "pappabetalar" Strollin kohdalla yli 30 miljoonasta eurosta. Toivon mukaan Williams ei kuitenkaan Strolliin dollarin kuvat silmissään sorru, koska tuo 30 miljoonaa voi olla pieni summa, mikäli otteet ovat heikkoja ja talli vajoaa tiukassa keskikastissa sille huonommalle puolelle (eli sijoille 6-8).

Button olisi tähän kohtaan erinomainen valinta Williamsilta, koska toisi näkyvyyttä, uskottavuutta sekä varmasti myös jokusen sponsorin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mikäli Valtteri osoittaisi taustajoukkoineen vähän kunnianhimoa, niin osoite vaihtuisi Rellulle heti kun mahdollista. Williamsin en usko nousevan missään skenaariossa taistelemaan maailmanmestaruuksista ilman jonkun moottoritoimittajan tehdastalli-asemaa. Rellulla resurssien puolesta tuohon on mahdollisuus.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Felipe Massa on ilmoittanut tiedotustilaisuudessa lopettavansa tämän kauden jälkeen. Nyt on siis Williamsilla ainakin se paljon spekuloitu yksi ajopaikka ainakin auki, jos ja kun Valtteri jatkaa. Button olisi oikein hyvä ratkaisu. Valtterille hyvä mittari ja äärimmäisen kokenut kuski talliin tuomaan tarvittavaa apua.

En ole ikinä oikein ollut Massan suurin fani, mutta pitkän ja varsin hienon uran tämä kuitenkin ajoi. 251 kilpailua koossa tämän kauden jälkeen ja kaikkien aikojen tilastossa sijoituksena olisi kahdeksas(8.). 11 voittoa, 16 paalupaikkaa ja 41 podiumia.
Hetken aikaa voi sanoa myös olleensa maailmanmestari, kun ajoi 2008 Brasiliassa voittoon ja oli jo maalissa, kunnes Hamilton nousi viimeisessä mutkassa tarvittavalle sijalle mestaruutta varten.
Antoi myös Kimille erittäin tiukan vastuksen silloin kun ajoivat tallikavereina Ferrarilla. Aika moni asia kuitenkin kiteytyy aikaan ennen ja jälkeen sen surullisenkuuluisan jousiepisodin. Sen jälkeen tuntuu, että se jokin on jäänyt puuttumaan ja sitten vielä Ferrarilla tuli tallikaveriksi Alonso ja rooliksi jäi lähinnä apukuskin paikka, jossa sitten suoritukset vaihteli kohtuullisen ja surkuhupaisan välillä. Williamsilla kuitenkin sai uutta nostetta etenkin alkuvaiheissa, kun autokin oli varsin hyvä. Nyt etenkin tämä kausi on ollut todella vaikeaa taapertamista ja huonoa onneakin on ollut matkassa. Silti jäänyt ilman huonoa onneakin Valtterin jalkoihin.
Kaikkea hyvää kuitenkin jatkoon!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Felipe Massa on ilmoittanut tiedotustilaisuudessa lopettavansa tämän kauden jälkeen.
Fakta on se että muistetaan, ainakin minä muistan ikuisena kakkosena. Ensimmäisenä Massaa miettiessä muistuu mieleen iskukin ja muun perheen reaktiot Brasiliasta kun oli "hetken maailmanmestari". Jousiepisodi vaikutti sitä ei voi kiistää. Hienon uran loi huipputalleissa mihin moni F1-kuski ei tule koksaan pääsemään.

Nyt kuulemma FIA / Charlie on kutsunut Kimin ja Sebin Monzassa palaveriin aiheena Maxin ajotyyli. Ainakin näyttävästi uutisoitu. Olennaisinta olisi puuttua tuohon uhoon ja angstiin kostopuheisiin jne.

_
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Nyt kuulemma FIA / Charlie on kutsunut Kimin ja Sebin Monzassa palaveriin aiheena Maxin ajotyyli. Ainakin näyttävästi uutisoitu. Olennaisinta olisi puuttua tuohon uhoon ja angstiin kostopuheisiin jne.
Kai siellä sanotaan että pitää vaan hyväksyä ja ymmärtää, Max on nuori ja traumainen poika. Samalla kun Max litkuttaa tikkaria Charlien jalkojen juuressa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikoinaan puhuttiin, että tulee uusi sukupolvi, joka syrjäyttää Schumacherit ja Häkkiset vallasta. Nyt kun tarkastellaan F1:siä 2000-luvun alusta asti, niin eipä siellä ole kuin Mark Webber, Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso ja Jenson Button sellaisia nimiä jotka kykenivät luomaan pitkän uran sarjassa. Ja nyt noista on sitten 2/5 lopettanut/lopettamassa uransa. Tavallaan vähän haikeaa. Ja lisää tulee seuraavan 1-3 vuoden sisällä. Neljän vuoden päästä tuskin kukaan ajaa noista enää. Yksi sukupolvi on tulossa päätökseensä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kuulemma FIA / Charlie on kutsunut Kimin ja Sebin Monzassa palaveriin aiheena Maxin ajotyyli. Ainakin näyttävästi uutisoitu. Olennaisinta olisi puuttua tuohon uhoon ja angstiin kostopuheisiin jne.

FIA:n ja Whitingin touhut tuntien yhtään en kyllä ihmettelisi jos tuolla vaan toruttaisiin Ferrari-kuljettajia tuosta Span avausmutkan kolarista, ja käskettäisiin rangaistuksen uhalla olla provosoimatta pikku-Maxia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuohon joku stoppi pitäisi saada aikaan tai kohta kaikki ajaa samalla tavalla, mutta vain yksi pääsee ilman rangaistuksia... joko selkeyttää sääntöjä tai antaa tuolla yhdelle älypäälle rangaistuksia ja varoituksia. nyt ei taida olla edes mitään varoitusta tai sakkopisteitä pohjalla vaikka oikeasti pitäisi olla jopa kilpailukielossa jo.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi paljasti että FIA käski hänen päästää Verstappenin takaisin ohitse Span ohitustilanteessa, vaikka molemmat ajautui ulos radalta. Hauska että Perez ei saanut samaa komennusta, vaikka tilanne oli ihan vastaavanlainen Verstappenin kanssa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä nyt ihan oikeasti pitää FIA:n alkaa heräämään ja muuttamaan tuota tuomarointia. Joku pysyvä porukka sinne, niin ehkä siitä olisi jo hyvä aloittaa. Kuskit taas tänäänkin lehdistötilaisuudessa valittivat samaa asiaa eli minkäänlaista standardia ei tällä hetkellä tunnu olevan ja Carlos Sainz kertoi itsestään hyvän esimerkin, jossa sai 5 sekunnin rangaistuksen aiemmassa kisassa estelystä ja sitten seuraavassa kisassa oli tehnyt saman asian, niin ketään ei kiinnostanut.

Mika Salokin on tainnut olla muutaman kerran tuomaristossa ja väillä myöntää, että ei itsekään tiedä miten joku asia menee ainakin mitä on formulalähetyksiä kuunnellut. Tässä se ongelma kiteytyy, kun tuomaristoon tulee joka kisaan eri porukkaa laidasta laitaan. On vanhoja kuskeja, toimihenkilöitä sun muita kunniavieraita. Parhaimmassa tapauksessa saattaa olla porukkaa, jotka eivät ole formuloita edes seuranneet viime vuosina. Yritä siinä sitten rakentaa tasaista linjaa.
Herätys nyt, saatanan tunarit!
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi paljasti että FIA käski hänen päästää Verstappenin takaisin ohitse Span ohitustilanteessa, vaikka molemmat ajautui ulos radalta. Hauska että Perez ei saanut samaa komennusta, vaikka tilanne oli ihan vastaavanlainen Verstappenin kanssa.

FIA:lta aika erikoinen tulkinta sillä Kimi jätti Verstappenille tilaa sisäpuolelle mutta Verstappen tunki Kimin ulos radalta. Verstappenilla ei ollut aikomustakaan pysyä mutkan sisäpuolella vaan jätti jarrutuksen tarkoituksella myöhäiseksi jotta voi työntää Kimin ulos radalta.

Vaikka harmittaa Kimin puolesta niin tavallaan nuori kusipäinen kundi tuo mukavasti viihdettä muutoin aika tylsään F1-maailmaan.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kimi paljasti että FIA käski hänen päästää Verstappenin takaisin ohitse Span ohitustilanteessa, vaikka molemmat ajautui ulos radalta. Hauska että Perez ei saanut samaa komennusta, vaikka tilanne oli ihan vastaavanlainen Verstappenin kanssa.

Aivan järkyttävän paska tuomio, koska tuo käsittämätön linjaus ei siis edes pitänyt kutiaan edes yhden kilpailun sisällä. Tähän tiivistyy ultimaattinen tasottomuus ja linjattomuus oikeudenmukaisuuden suhteen, joka lajia on nyt vaivannut koko ajan enenevässä määrin.

Korjaaminen ei ole hankalaa, tärkeintä on luoda pysyvä tuomaristoelin, jolloin linjattomuus vähenisi huomattavasti. Sopiva tuomarien määrä voisi olla vaikka viisi kappaletta. Motivoituneita ammattimiehiä tuonne valitsemalla tasottomuuskin vähenisi takuulla merkittävästi. Ei siis esim. Mika Saloa, joka ei tunnu suhtautuvan ihan 100% vakavuudellla noita hommia kohtaan. Siellä myös istunee jatkuvasti porukkaa, joiden tietotaito ja panostus ei ole edes Salon tasolla.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä Span tuomarisekoilu vaan taas allekirjoittaa siten miten helvetin sekaisin koko tuomarointi F1:ssä on ja kuinka tiettyjä kuljettajia ihan selkeästi suositaan. Sen vielä jotenkin pitkin hampain ymmärtää että kun on käytössä tällainen sinänsä typerä vaihtuvien tuomareiden systeemi, niin tuomiot ja niiden tulkinta vaihtuvat vähän kisasta toiseen riippuen siitä ketkä ovat tuomaristossa. Mutta sitä en enää ymmärrä yhtään miten säännöt eivät ole linjassa edes saman kilpailun sisällä. Esim. miten helvetissä on mahdollista että Kimiä vaadittiin päästämään Verstappen takaisin ohi kun melko lailla identtisessä tilanteessa Perezin ei tarvinnut tehdä samaa? Varsinkin kun tuo Räikkösen ohitustilanne oli vielä selkeämpi tapaus sikäli että tuossa Perezin ohituksessa Verstappen ei itse mennyt kokonaan ulos kuten tuossa Räikkösen kanssa. Aivan käsittämätön päätös jälleen kerran!

Minä olen seurannut F1:iä jostakin 80-90-lukujen taitteesta enkä muista tänä aikana tilannetta jolloin FIA:n tuomarointi ja ylipäänsä toiminta olisi ollut näin helvetin sekaisin kuin mitä se tällä hetkellä on. Siivouksen voisi aloittaa ihan ensimmäiseksi potkimalla Charlie Whiting helvettiin ja seuraavaksi sitten ottaa käyttöön ihan pysyvän tuomariston. Omat ongelmansa tulisi tästäkin koska täysin tasapuolisia tuomareita ei tule koskaan löytymään niin kauan kuin ihmiset tuomaroi, mutta jos sääntöjä vielä selkeytettäisiin silä tavalla että tulkinnan varaa jäisi mahdollisimman vähän niin tämänkin vaikutus saataisiin minimoitua. Jotain tarttis kyllä tehdä ennen kuin tämä laji tuhotaan ihan kokonaan, nyt alkaa olla nimittäin itsellä sellainen fiilis että ei noita kisoja viitsi enää seuratakaan jos touhu on koko ajan tällaista sirkusta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Esim. miten helvetissä on mahdollista että Kimiä vaadittiin päästämään Verstappen takaisin ohi kun melko lailla identtisessä tilanteessa Perezin ei tarvinnut tehdä samaa?
Vielä pari päivää uuteen kisaan joten voi tätä spekuloida, onko tästä videota, en nopeasti löytänyt. Katsoin Raikkonen Verstappen tilannetta kemmelin suoran jäkeisessä mutkassa molempien kuskien näkökulmasta ja ainoa todella outo logiikka tuomaristolla voisi olla että Max on siiven verran edellä mutkaan tultaessa ja saa valita ajolinjan, ajaa sitten suoraan(sikaillakseen) ja Kimi joutuu ajaa suoraan ulos. Nyt en ole varma miten tuo tulkittaisiin, eikös edellä oleva kuitenkin valitse ajolinjan. Toki me kaikki tiedämme että Max teki tuon tahalleen ja näkyy vielä pieni liikekin Kimin suuntaan, mutta jos tulkinta on tuo mitä ensiksi sanoin niin menisikö sillä läpi.

En jaksa uskoa Charlien ylivaltaan koska F1:ssä on niin vahva vaikutusvalta myös isoilla talleilla. Joten luulisi painostus olevan sieltä suunnalta kovaa että säännöt menee niin kuin ne kirjoitetaan.

FIA:n ja Whitingin touhut tuntien yhtään en kyllä ihmettelisi jos tuolla vaan toruttaisiin Ferrari-kuljettajia tuosta Span avausmutkan kolarista,
Tähän ideaan en oikein päässyt mukaan, mihin viittaat? Onko ferrari saanut negatiivista kohtelua useastikin, Itsellä lyhyt muisti, enkä historiaa muista vaikka Keken ajoista asti lajia olen töllöttänyt, mitä nyt aluksi en tietenkään muksuna siitä paljoakaan ymmärtänyt.

_
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siivouksen voisi aloittaa ihan ensimmäiseksi potkimalla Charlie Whiting helvettiin ja seuraavaksi sitten ottaa käyttöön ihan pysyvän tuomariston. Omat ongelmansa tulisi tästäkin koska täysin tasapuolisia tuomareita ei tule koskaan löytymään niin kauan kuin ihmiset tuomaroi, mutta jos sääntöjä vielä selkeytettäisiin silä tavalla että tulkinnan varaa jäisi mahdollisimman vähän niin tämänkin vaikutus saataisiin minimoitua. Jotain tarttis kyllä tehdä ennen kuin tämä laji tuhotaan ihan kokonaan, nyt alkaa olla nimittäin itsellä sellainen fiilis että ei noita kisoja viitsi enää seuratakaan jos touhu on koko ajan tällaista sirkusta.

Whiting pihalle olisi ensimmäinen hyvä siirto. Toiseksi vaihdetaan rataviivojen ulkopuolinen asfaltti takaisin nurmeksi tai hiekaksi, niin tuomaristojen ei tarvitse vahdata montako rengasta pysyy radalla. Tämä vähentää myös kiilauksia Verstappenin ja Rosbergin malliin, kun kanssakilpailija jää välittömästi joko kiinni hiekkaan (keskeyttää) tai menettää aikaa pyörimällä nurmikolla. Ihan puhtaan muistikuvan varassa väitän, että sillloin, kun radat olivat vielä ratoja eikä lentokenttiä, niin moisia estelyitä ei nähty juuri lainkaan. Estely ei ehkä loppuisi heti, mutta kun väärä kuski on pari kertaa kiilattu ulos, niin voisi estäjällä nenä punottaa.

Sirkukseen tekisin diktaattorina myös rengasmuutoksen. Yksi kuivan kelin seos pois ja tilalle oikea sadekelin rengas. Nykyinen inter on liian lähellä sliksiä ja sadekelin rengasta ei käytetä koska sateella ei ajeta. Edelleen vanhaan hyvään aikaan on kyetty ajamaan ja tämä F1:n viihdyttävin elementti pitäisi saada takaisin. Nopeasti voisi nostaa esille Vettelin Toro Rosson yllätysvoiton ja Kovalaisen rookie-kauden kakkosen sadekelin positiivisista yllätysmomenteista. Ja myös jokainen startti tapahtuisi ruudukosta, niin sateella kuin punaisen lipun jälkeen.

Tähän ideaan en oikein päässyt mukaan, mihin viittaat? Onko ferrari saanut negatiivista kohtelua useastikin, Itsellä lyhyt muisti, enkä historiaa muista vaikka Keken ajoista asti lajia olen töllöttänyt, mitä nyt aluksi en tietenkään muksuna siitä paljoakaan ymmärtänyt.
_

Palstaveli varmaan tarkoittaa Maxin koskemattomuutta ja uutta kultapojan asemaa. Itse näen takana myös sen, että onhan tuomaristopäätökset suosineet räikeästi Red Bullia ja Mercedestä viimeisien vuosien aikana. Ferrari on mielestäni saanut neutraalia kohtelua ja sitten on talleja/kuskeja, jotka ovat mustalla listalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toiseksi vaihdetaan rataviivojen ulkopuolinen asfaltti takaisin nurmeksi tai hiekaksi, niin tuomaristojen ei tarvitse vahdata montako rengasta pysyy radalla. Tämä vähentää myös kiilauksia Verstappenin ja Rosbergin malliin, kun kanssakilpailija jää välittömästi joko kiinni hiekkaan (keskeyttää) tai menettää aikaa pyörimällä nurmikolla. Ihan puhtaan muistikuvan varassa väitän, että sillloin, kun radat olivat vielä ratoja eikä lentokenttiä, niin moisia estelyitä ei nähty juuri lainkaan.
Oliko tähän asfalttiin siirtymiseen muita syitä kuin että auto ei jäisi turva-alueelle aiheuttamaan turhia turva-autoepisodeja sekä että kun vauhtia 300kmh niin asfaltti jarruttaa paremmin kuin nurmi mentäessä seinään. Tuolloin kun radat olivat ilman asfalttiturva-alueita niin säädökset oli myös erit turva-autoille, siellä oli sitä pyöräkuormaajaa radalla jne. Joten nykysäädöksillä tietäisi paljon turva-autoja per kisa, joka niputtaisi letkan alvariinsa, kärkitallit vastustaisivat varmasti koska ei olisi mitään hyötyä kuroa etumatkaa jos jokainen nurmikolle lipeäminen toisi turva-auton, toki osa myös virtuaalisen mutta en usko että sillä pelkästään selvittäisiin.

En muista tosiaan ferrarin nuivempaa kohtelua, mutta tilastojen valossa toki voi näin ollakin.

Palstalla ei ole vielä ollut videokommentointa edellisestä ja tulevasta joten asiallinen pätkä briteistä missä käydään Spa läpi ja eilinen pressi missä paljon vastauksia täälläkin esitettyihin kysymyksiin, kannattaa ainakin tsekata Kimin, Sebin ja ehkä Jensonin puheenvuorot.
The F1 Report - 2016 Belgium GP Review Ahead of 2016 Italian Grand Prix at Monza - YouTube
F1 2016 Italy(Monza) GP. Drivers Press Conference - YouTube

Nopeana yhteenvetona vielä ennen kuin lopetetaan Span läpikäynti on se mikä tuossa brittipätkässäkin käy selvästi ammattilaisten puolelta ilmi että kyse on kunnioituksesta ei säännöistä. Toteavat että Max saattoi toimia sääntöjen puitteissa oikein mutta eleet radalla ja puheet kisan jälkeen eivät osoita kunnioitusta muita ajajia kohtaan, kuskit haluavat täyden luoton kilapveljiä kohtaan kun ajetaan kylkikyljessä +300kmh. Eikä siihen sovi täysin yllättävät kostoliikkeet. Tässä ilmeisesti syy siihen miksi ei Charlie jaellut penaltteja, harva näistä ammattilaisista puhuu että Max rikkoi suoraan jotain sääntöä vaan kunnioituksen puutteesta puhutaan, eikä siitä ainakaan vielä ole ketään rangaistu. Ehkä tähän sopisi se vanha kunnon James Hunt tyylinen turpaan veto mihin Vettelikin viittaa tuossa pressissä.

_
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oliko tähän asfalttiin siirtymiseen muita syitä kuin että auto ei jäisi turva-alueelle aiheuttamaan turhia turva-autoepisodeja sekä että kun vauhtia 300kmh niin asfaltti jarruttaa paremmin kuin nurmi mentäessä seinään. Tuolloin kun radat olivat ilman asfalttiturva-alueita niin säädökset oli myös erit turva-autoille, siellä oli sitä pyöräkuormaajaa radalla jne. Joten nykysäädöksillä tietäisi paljon turva-autoja per kisa, joka niputtaisi letkan alvariinsa, kärkitallit vastustaisivat varmasti koska ei olisi mitään hyötyä kuroa etumatkaa jos jokainen nurmikolle lipeäminen toisi turva-auton, toki osa myös virtuaalisen mutta en usko että sillä pelkästään selvittäisiin.
_

Mun mielestä tämä "turva-auto-ongelma" on jo ratkaistu Virtual safety carilla. Ei tarvitse koota letkaa kasaan, kun autoja poimitaan hiekasta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mika Salokin on tainnut olla muutaman kerran tuomaristossa ja väillä myöntää, että ei itsekään tiedä miten joku asia menee ainakin mitä on formulalähetyksiä kuunnellut. Tässä se ongelma kiteytyy, kun tuomaristoon tulee joka kisaan eri porukkaa laidasta laitaan. On vanhoja kuskeja, toimihenkilöitä sun muita kunniavieraita. Parhaimmassa tapauksessa saattaa olla porukkaa, jotka eivät ole formuloita edes seuranneet viime vuosina. Yritä siinä sitten rakentaa tasaista linjaa.
Herätys nyt, saatanan tunarit!

FIA:n pitäisi ottaa koko ajan samat tuomarit. Esim. MotoGP:ssä on samat äijät aina ja johdetaan rautaisesti Mike Webbin alaisuudessa. Ainakin tuomioilla luulisi olevan vähän jatkumoa ja linja pysyisi samana kun olisi edes jotain pysyvyyttä. Nyt sitten nähdään näitä että eri kisoissa samoista jutuista tulee penalttia ja toisessa ei. Tai säädetään kisakohtaisia sääntöjä ja linjauksia.

Esimerkiksi 3-henkinen tuomaristo, jossa olisi yksi äskettäin lopettanut kuski, yksi entinen tallipomo, insinööri tms ja sitten se FIA:n oma virkamies jolla esim. kuskitausta. Olisi vähän jokaisen osapuolen intressit edustettuina mutta mielellään painotus kuljettajakokemuksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös