Formula 1 – kausi 2016

  • 212 596
  • 1 426

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Twitterissä oli juttua, että oikeasti vaihtoon meni vain vasen eturengas. Tiedä sitten miten oikeasti on homma mennyt, mutta epäreilulta kuulostaa jos on koko setin saanut vaihtaa. Kierroksiahan noille ei paljoa tullut, se isompi lukkojarrutus vaan teki niistä kaikkea muuta kuin pyöreät.

Maikkarillakin puhuivat vain vasemman eturenkaan vaihdosta. Liekö sitten lukeneet twitteristä itsekin tuo tiedon.
 

BaronFIN

Jäsen
Eli tämä alkaa olla ennemminkin sääntö kuin poikkeus: kuka viettää vähiten aikaa renkaidenvaihdossa varikolla, on kaikkein vahvimmilla. Kun softeilla vedetään 4/5 osaa kisamitasta yli 30 asteen lämmössä, niin Pirelli on EPÄONNISTUNUT renkaan kehityksessä. Hardeilla ilmeisesti ajettaisiin Le Mansin 24 tuntia ilman renkaidenvaihtoa?

Loput kisat vedetään kaikki yhden pysähdyksen taktiikalla.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Eli tämä alkaa olla ennemminkin sääntö kuin poikkeus: kuka viettää vähiten aikaa renkaidenvaihdossa varikolla, on kaikkein vahvimmilla. Kun softeilla vedetään 4/5 osaa kisamitasta yli 30 asteen lämmössä, niin Pirelli on EPÄONNISTUNUT renkaan kehityksessä. Hardeilla ilmeisesti ajettaisiin Le Mansin 24 tuntia ilman renkaidenvaihtoa?

Loput kisat vedetään kaikki yhden pysähdyksen taktiikalla.
Turha tästä on Pirelliä syyttää. Pitää tehdä turvalliset kumit ja samalla pitäisi kulua nopeasti. Eikä saa testata käytännössä yhtään.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kauden paskin kisa. Huono tulos, ei mitään kiinnostavaa. Kimiltä ihan hyvä ajo, mutta olihan toi kyllä turhat 2 tuntia taas kerran.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Todella tylsä ja hengetön kilpailu Bakussa ja siihen on helppo löytää syy: rata on väkisin tehty pannukakku. Vähän sama juttu kuin Valenciassa: maisemat, puitteet ja naiskauneus eivät tee hyvää kilpailua.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika iso muutos tosiaan lämmittelyjen ja kisan välillä. Lämmittelyissä ja aika-ajossa ei päästy varmaan kierrostakaan ilman että joku ajoi mutkan pitkäksi, kisassa taas ei vissiin yhtään lipsahdusta. Aika odotettua sinänsä. Noin käy kun laitetaan auto täyteen bensaa ja ajetaan säästöliekillä ja renkaita säästellen. No, ei kuitenkaan ihan tappavan tylsä kisa mielestäni, oli siellä sentään ohituksia aika paljon. Ehkä tuota pääsuoran DRS-aluetta voisi vähän lyhentää ettei sentään suoran puolivälissä siirrytä hitaammasta ohi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika iso muutos tosiaan lämmittelyjen ja kisan välillä. Lämmittelyissä ja aika-ajossa ei päästy varmaan kierrostakaan ilman että joku ajoi mutkan pitkäksi, kisassa taas ei vissiin yhtään lipsahdusta. Aika odotettua sinänsä. Noin käy kun laitetaan auto täyteen bensaa ja ajetaan säästöliekillä ja renkaita säästellen. No, ei kuitenkaan ihan tappavan tylsä kisa mielestäni, oli siellä sentään ohituksia aika paljon. Ehkä tuota pääsuoran DRS-aluetta voisi vähän lyhentää ettei sentään suoran puolivälissä siirrytä hitaammasta ohi.

Tuo tuossa melkein koko viimekaudet ollut ongelma ettei kuskit ota painavan auton ja renkaiden säästämisen takia autosta paljon irti ja säästelevät myös lopussa bensaa. Lisäksi kun luotettavuus on melkein 100% muutamaa tallia lukuunottamatta ja kun DRS takia pääsee suurimmalla osalla radoista ohi vain siirtymällä toisesta autosta ohi niin onhan tää vähän ehkä tylsän oloista. tuo DRS sääntö vaatisi näissä radoissa jossa pitkä suora ja ohitammismahdollisuus hienosäätöä aika paljon, nytkin olisi varmaan aika monta metriä myöhemmin voinut alkaa tai olla jopa pois kun kuitenkin niin pitkät suorat on. Sanoisin että ei tää ratana ole yhtään paha, mutta osittain sääntöjenkin takia niitä virheitä kuskeilta tulee itse kisoista todella vähän. Hiekalle jäämisiä ja seinään ajoja kaipaisi paljon enemmän, niin että jokainen vetää joka mutka niin paljon kun autosta lähtee eikä niin että voittaja on se joka säästää eniten polttoainetta. Myös tuo vähentää kyllä viihdearvoa ettei mekaanikot saa varikolla auttaa kuskeja radion kautta.

Isoin ongelma mielestäni on se että se yllätyksellisyys nykyään puuttuu, vaikka nyt Hamiton olikin vasta viides niin kuskit ei tee virheitä ja autot kestää maaliin. Tällähetkellä tarvittaisiin varmaan eniten esimerkiksi moottorin kehityksen vapauttamista kokonaan ja ehkä toista rengasvalmistajaa jolloin tulisi enemmän yllätyksiä ratojen välillä tai jos toinen kehittää paremmin rengasta ja joku tietty seos onnistuu hyvin tietyssä kelissä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Oliko tuolla yhtään paikallista katsojaa? Katsojia tuntui ainakin kuvissa näkyvän vain kourallisia siellä täällä ja kaikkilla taisi olla jotain oman maidensa lippuja mukana. Sitten tietysti ne parvekkeiltaan katselleet, jotka tulivat katsomaan mitä ääntä ulkoa kuuluu. Tylsä kisa, vaikka aineksia näillä katuradoilla on.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko tuolla yhtään paikallista katsojaa? Katsojia tuntui ainakin kuvissa näkyvän vain kourallisia siellä täällä ja kaikkilla taisi olla jotain oman maidensa lippuja mukana.
18 500 on kapasiteetti ja se on ylvoimaisesti pienin koko kalenterissa, sillä jopa Monacossa on kaksinkertainen määrä katsojia tai ainakin paikkoja.
Noh, saipahan diktaattori takapihalleen vähän kansainvälistä näkyvyyttä taas. Kaikesta paistaa sellainen "muovisuus" eli näytetään niin hienoa kiiltävää kuvaa kaikille ja siellä sitten jossain piilossa kaupungin ulkopuolella varmaan nähdään nälkää ja ihmisiä heitellään vankiloihin ilman perusteita. Bernie-sedälle tärkeintä on kuitenkin mennä sinne mistä voisi muutaman miljoonan kääriä extraa, niin uloshinnoittelemalla ja muulla niin nämä diktatuurit sun muut hämärät maat jäävät vaihtoehdoiksi.

Itse ratahan on hieno, vaikkei mitään erityisen jännittävää kisaa tarjonnut.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nämä ovat mainoskisoja, Bakun edustajakin myönsi että tämä oli heidän houkuttelevin vaihtoehto tuoda Bakua maailmankartalle ja kaiketi halvin kun puhutaan maailmanlaajuisesta näkyvyydestä. Mitään isoja kisoja kun tuolla tuskin muissa lajeissa järjestetään missä satoja miljoonia katsojia ympäri maailmaa.
Itse kisa oli kyllä yllättävän tylsä, välillä jopa toivoi että olisi joku pyörä irronnut tai jotain muuta lentänyt siihen linnantorniin, olisi jättänyt F1 jälkensä historiaan kirjaimellisesti.

Tässä täytyy nyt odottaa näitä ensi vuoden muutoksia josko sitten alkaisi tapahtumaan ja tulemaan yllätyksiä kun nopeudet kasvaa. Vaikkakin se Williamsin +370kmh on tietty jo jollain mittareilla ihan mukava vauhti.

Tuntuu että näitä katukisoja lisätään sillä verukkeella kalenteriin koska Monaco, mutta fakta on tuo pr näille mitä ihmeellisimmille maille mitä ei yleensä moottoriurheilukansa ole päässyt näkemään edes tv:n kautta. Onneksi tulevista kisoista suurin osa on oikeilla radoilla ja esimerkiksi uusista radoista odottaa jo tuota jenkkien skabaa ja sitä ylämäkeen tulevaa leveää lähtösuoraa joka kapenee tiukaksi ykkösmutkaksi.

Eihän tuossa montaa paskaa rataa ole loppuvuodesta ja en olisi uskonut tätä sanovani vuosia sitten mutta mieluummin Hungaroring kuin nämä uudet pr-radat tyyliin Baku.

3 Jul Austria Red Bull Ring
10 Jul Great Britain Silverstone
24 Jul Hungary Hungaroring
31 Jul Germany Hockenheim
28 Aug Belgium Spa-Francorchamps
4 Sep Italy Monza
18 Sep Singapore Marina Bay
2 Oct Malaysia Sepang
9 Oct Japan Suzuka
23 Oct United States Circuit of the Americas
30 Oct Mexico Mexico City
13 Nov Brazil Interlagos
27 Nov Abu Dhabi Yas Marina

Linkit: gpupdate

_
 
Viimeksi muokattu:

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sivutaan jo vähän ensi kautta, mutta Italiassa pyörii tällä hetkellä muutamakin erillinen huhu/tieto siitä, että Kimille oltaisiin sorvaamassa jatkosopparia ensi kaudeksi. Mm. varsin lähellä Ferraria toimiva Leo Turrini oli kommentoinut ensi kauden tilannetta näin:

"I know what Marchionne has in mind for the 2017 line-up and that's fine, that's fine. I can confirm that we are getting closer to Kimi's contract renewal."
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sivutaan jo vähän ensi kautta, mutta Italiassa pyörii tällä hetkellä muutamakin erillinen huhu/tieto siitä, että Kimille oltaisiin sorvaamassa jatkosopparia ensi kaudeksi. Mm. varsin lähellä Ferraria toimiva Leo Turrini oli kommentoinut ensi kauden tilannetta näin:
Olisi odotettu julkistus, one more year. Ei ole epäilystäkään etteikö Kimin tuuraajaa jo kartoiteta mutta en näe tallilekaan suurta hyötyä Kimin korvaamisesta ensi vuodelle kuin rahallinen hyöty. Voi olla että Kimi joutuu palkkaansa pudottamaan tai paremmin sanottuna sitomaan enemmän menestykseen, eli peruspalkka tippuu mutta menestysbonukset kasvaa.
En millään näe että Perez olisi jotenkin erinomainen vaihtoehto ensi vuodeksi ferrarille, tekee hyvää Checolle olla pienemmässä tallissa "ykköskuskina" tai ainakin potentiaalisena sellaisena, McLaren toilailut on kaikissa talleissa muistissa ja ei mairittele signaamaan Checoa kärkitalliin haastamaan ykköskuskia.
Muita vaihtoehtoja, Hulkenberg ei, vajonnut Perezin taakse eikä enää nosteessa. Bottas ei hyvässä nosteessa kyllä mutta Pereziin verrattuna omat sponsit aika minimaaliset eikä markkina-arvoa puoliakaan Kimistä. Verstappen ei, hyvässä nosteessa mutta Red Bull tulee pitämään kynsin hampain kiinni tästä kultakimpaleesta joka on vielä raakile Ferrarille ja red bull mies antaa avokätisesti soppariin lisämiljoonia on mun veikkaus. Muita, ei tule nopeasti muita mieleen.

Lyhyt lisäys vielä tuohon edelliseen Baku vs klassinen moottorirata spekulaatioon, nykytilanteessa on kyllä harvinaista että F1:sten vanhalle markkina-alueelle rakennettaisiin sadoilla miljoonilla uusi F1-kriteerit täyttävä rata ja kun tietää Bernien oikuttelut vielä että paskalla tsägällä siellä ajetaan kerta ja se on siinä niin riittänee syyksi miksi myös helpoin on tehdä rata kaupungin keskustaan pr-mielessä, halpaa, infra ympärillä valmiina ja kuin todettu kaupunki saa näkyvyyttä.

Itse asiassa Iitin tuleva rata suomessa on tästä näkökulmasta ajteltuna ihan helvetin suuri saavutus jos se valmistuu ja sinne signataan se huhuttu MotoGP, mutta se meneekin jo niin offtopiciksi että se siitä.

_
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minusta Azerbaidzanin kisaviikonloppu oli ihan kiinnostava, erityisesti GP2:n osalta. Ykkösissä kilpailu toki oli suuri antikliimaksi, mutta harkat ja aika-ajot olivat mukavaa katseltavaa.

Kakkosista: Kyllä meni harvinaisen oikeaan osoitteeseen Honda-suojatti Nobuharu Matsushitalle annettu yhden kisaviikonlopun mittainen kilpailukielto. Jos onnistuu tötöilemään kahdessa eri uusintastartissa (kolmannessa uusintastartissa Raffaele Marciello jo kolasikin Matsushitan pihalle) ja aiheuttamaan sitä kautta vaaraa ja kolareita muille, niin bannia on ehdottomasti annettava.

En olisi muuten ihan heti arvannut, että neljä viidestä Force Indian podiumsijoituksesta on Perezin tuomia. Hyvä kuskihan Sergio on, en minä sitä sano, minut hieman vaan yllätti se fakta että Fisichellan Spa 09 -kakkossijan lisäksi ainoastaan Perez on saanut ajettua Forcen kolmen joukkoon.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jupe kirjoitti:
Lyhyt lisäys vielä tuohon edelliseen Baku vs klassinen moottorirata spekulaatioon, nykytilanteessa on kyllä harvinaista että F1:sten vanhalle markkina-alueelle rakennettaisiin sadoilla miljoonilla uusi F1-kriteerit täyttävä rata ja kun tietää Bernien oikuttelut vielä että paskalla tsägällä siellä ajetaan kerta ja se on siinä niin riittänee syyksi miksi myös helpoin on tehdä rata kaupungin keskustaan pr-mielessä, halpaa, infra ympärillä valmiina ja kuin todettu kaupunki saa näkyvyyttä.

Ei sitä välttämättä kokonaan uusia ratoja tarvitsisi rakentaa. Paul Ricard saisi olla seuraava kalenterilisäys. Portugalin GP Algarvessa voisi myös olla mahdollisuus.

Katuratojen suhteen alkaa kiintiö olla täynnä. Todella valitettavaa että Turkissa ei enää ajeta. Istanbul Park oli niitä harvoja uusia ratoja joita oikeasti kaipaa takaisin kalenteriin. Oikea moottorirata ja hyvä sellainen.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itseä näen ainakin tuon Ferrarin tilanteen niin että talli on kovasti satsannut varsinkin Vetteliin ja silloin ei ehkä joku kokematon, mahdollisesti nopeakin kakkoskuski ole optimaalisin tilanne, syntyisi kilpailutilannetta ja taas toisaalta kakkoskuljettajan epävarmuus voisi myös vaivata. Kimi on lopulta kuitenkin melko luotettava kuski ja tälläkaudella on jopa vauhdillisesti pysynyt hyvin mukana, muttei ole astanut kuitenkaan liikaa Vettelin varpaille. Jos mietitään vaikka Alonsoa ja Massaa niin massahan taisi jäädä jopa aika paljon selkeämmin jälkeen kun Kimi taas Vettelille, mutta sai silti jatkaa aika pitkään tallissa. Kimillä on kuitenkin myös aika paljon PR arvoa. Ehkä näkisin eniten tässä varmaan juuri tuon raha-asian, jos Kimi ei hinnoittele itseään täysin pihalle niin jatkosopimus on jopa aika varma, varsinkin jos otteet on tämänkaltaisia mitä esimerkiksi nyt viikonloppuna oli lukuunottamatta tuota sakkovirhettä jonka takia palkintasija meni, muutenhan olisi ollut juuri sitä mitä kakkoskuljettajalta vaaditaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Myös tuo vähentää kyllä viihdearvoa ettei mekaanikot saa varikolla auttaa kuskeja radion kautta.

Minä olen tästä kyllä täysin eri mieltä. Tuohan se juuri tuo lisäviihdettä kun kuljettajat sössivät jotain tai autossa menee jotakin pieleen, ja kuljettaja joutuu sen ihan itse selvittelemään mitä asialle pitää tehdä sen sijaan että painelee vaan nappuloita varikon ohjeiden mukaan. Välillä tuo touhu meni minusta melkein sellaiseksi että vaikutti kuin autoja olisi ajettu kauko-ohjauksella varikolta käsin, ja tämä radiokielto (tai rajoitus) oli minusta ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Toivon että tätä sääntöä ei mennä muuttamaan tai poistamaan heti kun pari huippukuljettajaa alkaa itkemään miten väärin on kun autossa on asetukset pielessä ja oma kisa menee pieleen kun ei osaa korjata niitä itse, veikkaisin että esim. Hamilton ei kritisoisi tätä sääntöä yhtään jos sama ongelma olisi ollut Rosbergilla ja Hamilton olisi ajanut ilman ongelmia voittoon. Tai itse asiassa sama ongelmahan oli myös Rosbergilla mutta ehkä Rosbergissa on sen verran enemmän insinöörin vikaa että sai selvitettyä ongelman itse kun taas Hamiltonilta se ei onnistunut. Mutta joka tapauksessa tallit ja kuljettajat alkavat aina kitisemään säännöistä silloin kun ne kolahtavat omaan nilkkaan, ja F1:n ongelma on minusta viime vuosina ollut että heti kun joku huipputalli tai kuljettaja kritisoi jotain äänekkäästi niin sääntöjä muutetaan vaikka kesken kauden, ja sen seurauksena säännöissä tempoillaan jatkuvasti suunnasta toiseen ilman selkeää suunnitelmaa. Hyvänä esimerkkinä jonkun vuoden takainen rengasmuutos kesken kauden kun Red Bullia alkoi kiukuttamaan.

Jos kuljettaja ei muista noita kaikkia säätöjä niin sitten niitä on joko liikaa ja ne ovat liian monimutkaisesti toteutettu, tai sitten kuljettaja pitää vaan laittaa koulun penkille opiskelemaan niitä että osaa varmasti ne kaikki. Tai sitten pitää tallin miettiä että olisiko tuosta systeemistä tehtävissä yksinkertaisempi sillä tavalla että kuljettajan on mahdollista selvittää mahdolliset ongelmat itse. Ei se ajaminen liian helppoa saa olla, muutenhan tuo ajaminen on helpottunut huomattavasti kun ratojen asfaltoituja turva-alueita on lisätty ja nykyautoilla ajaminen on kuulemma fyysisestikin paljon kevyempää kuin ennen vanhaan. Olkoon sitten tämän päivän lisähaasteena se että kuljettajasta pitää löytyä vähän insinöörin vikaa tai helvetin hyvä muisti että selviää tuosta auton säätöviidakosta omin avuin.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ferrarit nappasivat FP3:ssa kaksi ensimmäistä sijaa. Nicolla sen sijaan petti autosta tukivarsi todella kummallisesti radan toisen mutkan jälkeen. Kiirus tulee Mersun pojille auton kasaamisessa ja jo tässä vaiheessa on varmaa, että vaihdelaatikko menee uusiksi, mistä Nicolle viiden lähtöruudun grid penalty. Tämähän tarkoittaa samalla sitä, että Kimillä on todella hyvät mahdollisuudet eturiviin tänään aika-ajossa, koska myös Vettelillä on viiden sijan penalty.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrarit kovassa tikissä viimeisissä harjoituksissa. Mercedes isoissa ongelmissa molempien autojen kanssa ja Rosberg rysäytti seinään myös. Niki Laudan mukaan vaihdeloota menee vaihtoon ja 5 ruutua tulee penalttia. Saman rangaistuksen on jo saanut Sebastien Vettel, eli paalutaisto käytäneen Lewis Hamiltonin ja Kimi Räikkösen välillä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrarit nappasivat FP3:ssa kaksi ensimmäistä sijaa. Nicolla sen sijaan petti autosta tukivarsi todella kummallisesti radan toisen mutkan jälkeen. Kiirus tulee Mersun pojille auton kasaamisessa ja jo tässä vaiheessa on varmaa, että vaihdelaatikko menee uusiksi, mistä Nicolle viiden lähtöruudun grid penalty.

Meseillä kanssa ongelmana erittäin suuri rengaskulutus. Nakit sulaa samantien alle.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meseillä kanssa ongelmana erittäin suuri rengaskulutus. Nakit sulaa samantien alle.

Näinpä. Jännä nähdä, millaiseksi muodostuu strategiat huomenna, kun Mersulla ultapehmeä ei kestä hetkeäkään ja muillakin se rupeaa kuoriutumaan varsin rivakasti.

Nopeasti katsottuna uusia rengassarjoja kärkikuskeilla on jäljellä seuraavasti:

E: Niin ja listalla siis järjestyksessä soft-super-ultra
Nico: 1-2-4
Lewis: 1-2-4
Seb: 0-2-4
Kimi: 0-1-5

Kimillä siis vähiten supersofteja ja eniten ultrasofteja. En yllättyisi, jos Mersu käyttäisi kisassa noita softeja (eli viikonlopun kovimpia).
 
Viimeksi muokattu:

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minä olen tästä kyllä täysin eri mieltä. Tuohan se juuri tuo lisäviihdettä kun kuljettajat sössivät jotain tai autossa menee jotakin pieleen, ja kuljettaja joutuu sen ihan itse selvittelemään mitä asialle pitää tehdä sen sijaan että painelee vaan nappuloita varikon ohjeiden mukaan. Välillä tuo touhu meni minusta melkein sellaiseksi että vaikutti kuin autoja olisi ajettu kauko-ohjauksella varikolta käsin, ja tämä radiokielto (tai rajoitus) oli minusta ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Toivon että tätä sääntöä ei mennä muuttamaan tai poistamaan heti kun pari huippukuljettajaa alkaa itkemään miten väärin on kun autossa on asetukset pielessä ja oma kisa menee pieleen kun ei osaa korjata niitä itse, veikkaisin että esim. Hamilton ei kritisoisi tätä sääntöä yhtään jos sama ongelma olisi ollut Rosbergilla ja Hamilton olisi ajanut ilman ongelmia voittoon. Tai itse asiassa sama ongelmahan oli myös Rosbergilla mutta ehkä Rosbergissa on sen verran enemmän insinöörin vikaa että sai selvitettyä ongelman itse kun taas Hamiltonilta se ei onnistunut. Mutta joka tapauksessa tallit ja kuljettajat alkavat aina kitisemään säännöistä silloin kun ne kolahtavat omaan nilkkaan, ja F1:n ongelma on minusta viime vuosina ollut että heti kun joku huipputalli tai kuljettaja kritisoi jotain äänekkäästi niin sääntöjä muutetaan vaikka kesken kauden, ja sen seurauksena säännöissä tempoillaan jatkuvasti suunnasta toiseen ilman selkeää suunnitelmaa. Hyvänä esimerkkinä jonkun vuoden takainen rengasmuutos kesken kauden kun Red Bullia alkoi kiukuttamaan.

Jos kuljettaja ei muista noita kaikkia säätöjä niin sitten niitä on joko liikaa ja ne ovat liian monimutkaisesti toteutettu, tai sitten kuljettaja pitää vaan laittaa koulun penkille opiskelemaan niitä että osaa varmasti ne kaikki. Tai sitten pitää tallin miettiä että olisiko tuosta systeemistä tehtävissä yksinkertaisempi sillä tavalla että kuljettajan on mahdollista selvittää mahdolliset ongelmat itse. Ei se ajaminen liian helppoa saa olla, muutenhan tuo ajaminen on helpottunut huomattavasti kun ratojen asfaltoituja turva-alueita on lisätty ja nykyautoilla ajaminen on kuulemma fyysisestikin paljon kevyempää kuin ennen vanhaan. Olkoon sitten tämän päivän lisähaasteena se että kuljettajasta pitää löytyä vähän insinöörin vikaa tai helvetin hyvä muisti että selviää tuosta auton säätöviidakosta omin avuin.

Onhan tuo radiosääntö jotain todella naurettavaa. Kuvaa Formula ykkösten nykytilaa erinomaisen hyvin kun moisilla tempuilla yritetään tuoda lisäviihdettä koska aito viihde ja yllätyksellisyys on vedetty lähes nollaan.

Radiot kokonaan pois tai kiellettäköön kaikki muut viestit kuin selvästi turvallisuuteen liittyvät asiat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En minä tiedä mitä naurettavaa tuossa on? Enkä usko että tuolla nyt on varsinaisesti yritetty tuoda mitään lisäviihdettä kisaan, mutta minun mielestäni tuo sääntö tuo hieman lisäviihdettä kun siinä on aina se pieni yllätysmomentti kun joku meneekin pieleen ja heti ei pystytä varikolta käsin tekemään korjausvinkkejä. Ei radiota kokonaan tarvitse kieltää koska sitä tarvitaan kuitenkin turvallisuuteen liittyvään kommunikaatioon yms. mutta minusta tämä nykyinen sääntö on kaikin puolin OK. Ja kunhan kuljettajien ja tallien annettaisiin tottua tuohon niin minä uskon että tuo asiasta parkuminenkin vähenisi kun kaikilla alkaisi olla jo "selkäytimessä" mitä radiossa saa puhua ja mitä ei.

Itävallan aika-ajo oli kyllä aika jännittävä näytös vaihteeksi. Aina tuollainen pieni sadekuuro tuo vähän lisäsäpinää ja vähän yllättäviäkin nimiä kärkeen. Hulkki ja Button on aina kovia kun olosuhteet vaihtelee ja näin kävi taas. Kimi ja Bottas taasen yhtä totutusti vaikeuksissa tuollaisissa olosuhteissa (Williamsit näyttää muuten märällä/liukkaalla ihan karmeilta ajaa) mutta rankkujen myötä kummankin lähtöruutu aika OK. Wehrleinille iso hatunnosto 12. sijasta.

Kisasta pitää toivoa että Hamilton ryssisi taas startin ja Kimi taas vaihteeksi onnistuisi. Ferrarilla saattaa olla pieni rengasetu jos startataan kuivalla kelillä, koska Mersut joutuu lähtemään kisaan pehmeämmällä seoksella (ja vielä käytetyillä) jotka sulaa ilmeisesti muutamassa kierroksessa alle. Ja jännä on nähdä mitä tapahtuu kisassa noiden ripustusten kanssa, aika monta jousitus-/ripustusrikkoa harjoituksissa ja aika-ajoissa ja nuo A1-Ringin kanttarit ei näytä antavan mitään anteeksi. Kuten Perez sanoi haastattelussa niin jos sitä ei erikseen rangaistuksen uhalla kielletä niin kuskit tulee jatkamaan yhtä leveillä linjoilla ja täydellä yrityksellä noiden kanttareiden yli, joten voi olla että kisassa tulee vielä monta samanlaista rikkoa lisää ja turva-autokin voi siksi vierailla radalla kisan aikana.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Näinpä. Jännä nähdä, millaiseksi muodostuu strategiat huomenna, kun Mersulla ultapehmeä ei kestä hetkeäkään ja muillakin se rupeaa kuoriutumaan varsin rivakasti.

Nopeasti katsottuna uusia rengassarjoja kärkikuskeilla on jäljellä seuraavasti:

E: Niin ja listalla siis järjestyksessä soft-super-ultra
Nico: 1-2-4
Lewis: 1-2-4
Seb: 0-2-4
Kimi: 0-1-5

Kimillä siis vähiten supersofteja ja eniten ultrasofteja. En yllättyisi, jos Mersu käyttäisi kisassa noita softeja (eli viikonlopun kovimpia).

Ferrarit ajoivat siis 2. aika-ajo-osion supersoftilla eli aloittavat kisan niillä. Tämä oli Salon ja Saaren mielestä tärkeää. Onko Ferrarin idea päästä ultrasoftien ensimmäisten varikkopysähdysten aikana niin pitkälle karkuun, että se voi riittää loppuun asti?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös