Mainos

Formula 1 – kausi 2014

  • 332 151
  • 1 769

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tossahan kävi loppupeleissä niin, että Ricciardo ei ikinä tullut kärsimään rangaistusta, kun leikki päätettiin lopettaa kesken, joten tästä syystä napsahti kymmenen ruudun rangaistus seuraavaan kisaan. Meni ihan sääntöpykälien mukaan. Itse meinaan aiemmin ihmettelin ihan samaa että ompa rajut rangaistukset, mutta joku viisaampi selventi minulle asian.

Ahaa, tämähän selittää paljon. Tuntui tosiaan käsittämättömän kovalta tuo rangaistus, kun tuli tavallaan "tuplana", mutta tällä tavalla ok. Lopettikohan Ricciardo kisan kesken ihan vain sen takia, ettei ollut mitään pointtia ajaa vai olikohan jotain vikaa? Nimittäin aika paha moka, jos päättivät vaan keskeyttää ja nyt napsahti grid penalty sen takia.
 

baxxter

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tossahan kävi loppupeleissä niin, että Ricciardo ei ikinä tullut kärsimään rangaistusta, kun leikki päätettiin lopettaa kesken, joten tästä syystä napsahti kymmenen ruudun rangaistus seuraavaan kisaan. Meni ihan sääntöpykälien mukaan. Itse meinaan aiemmin ihmettelin ihan samaa että ompa rajut rangaistukset, mutta joku viisaampi selventi minulle asian.

Autosport kirjoittaa näin: http://www.autosport.com/news/report.php/id/113193

"Although he stopped in the pits to be recovered so the wheel could be refitted properly, drivers are automatically handed both a drive-through penalty and a 10-place grid penalty for such an offence."

Eli leikin kesken jättämisellä ei ollut rangaistuksen kanssa tuon mukaan mitään tekemistä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Valtterin kannattaisi myös alkaa olemaan Massan edessä myös aika-ajoissa niin ei tarvitse turvautua mihinkään tallimääräysohituksiin.

Williamsin kannalta muutenkin ihmeellinen kisa. Polttoainetta jäi ainakin aivan helvetisti yli. Turhalla "ylipainolla" siis koko kisamatkan väänsivät koko kisan. Buttonilla oli kisan lopussa lähes 10 kiloa vähemmän bensaa tankissa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
On myös mahdollista, että Williams on huomannut auton kuluttavan sen verran vähemmän, ettei täyttä 100 kilon lastia tarvita.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Onhan tää nykyinen meno ihan saakelin tylsää. Tänään tuli ensimmäistä kertaa fiilis, ettei tässä hommassa ole juuri mitään seuraamisen arvoista. Joku säästelee bensaa, toinen renkaita, kolmas moottoria. Missä on kunnollinen kilpailu. Saatana, ennen Häkkinen/Räikkönen (tai kuka tahansa huippukuski) raivosi tuolta häntäpäästä itsensä jopa palkintopallille, nyt ei pääse edes pisteille. Nyt loppuisi varmaan bensa puolessa välissä jos moista temppua yrittäisi.

Ihmettelen suuresti jos tällä menolla ei katsojat vähene.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Eivät sanoneet, vaan sanoivat, että "älä pidättele häntä". Tämän voi myös tulkita, että älä hidasta Valtteria ja sitähän Massa ei tehnyt kerta Valtteri ei ohi päässyt.

Tuo nyt on pahemman luokan pilkun viilaamista. Toivottavasti Massa ei sönkötä tuollaisia tallipalaverissa.

Williams jo kerkesi kommentoimaan ja sieltähän todettiinkin, ettei Massa toiminut heidän haluamallaan tavalla. Tallia ei tässä vaiheessa kautta kiinnosta kuka niitä pisteitä kerää vaan halusivat vaan mahdollisuuden taistella kahdesta lisäpisteestä, jota Massa ei sitten suvainnut. Minusta tällainen menettely ei ole talleilta mitenkään ristiriidassa "rehellisen kilvanajon" kanssa, vaan näin pitäisi toimiakin, jotta saataisiin revittyä maksimipisteet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Valtterin kannattaisi myös alkaa olemaan Massan edessä myös aika-ajoissa niin ei tarvitse turvautua mihinkään tallimääräysohituksiin.

Williamsin kannalta muutenkin ihmeellinen kisa. Polttoainetta jäi ainakin aivan helvetisti yli. Turhalla "ylipainolla" siis koko kisamatkan väänsivät koko kisan. Buttonilla oli kisan lopussa lähes 10 kiloa vähemmän bensaa tankissa.

Nuo ruudussa näkyneet lukemat perustuvat käsittääkseni näiden virtaussensoreiden tuloksiin, eivät todellisiin bensamääriin. Joten jos ja kun Williamsilla on tiedossa että auto kuluttaa selkeästi muita vähemmän niin välttämättä heillä ei ole edes ollut tuo 100 kg:n maksimilasti autossa vaan ovat hakeneet etua kevyemmästä bensalastista.

Toivottavasti muuten nyt seuraavissa kisoissa saataisiin ajaa aika-ajotkin kuivassa säässä niin ehkä nuo Williamsin lähtöruudutkin paranisi. Auton heikkous näyttää olevan juuri käyttäytyminen sadekelillä, asia minkä Bottaskin myönsi, joten he ovat kärsineet paljon siitä että molemmissa kisoissa on ollut aika-ajossa sateista. Ja tietenkin Bottas on kärsinyt myös noista rangaistuksista ja joutunut sen takia lähtemään molemmissa kisoissa kaukaa takaa. Kisavauhti on kyllä tallilla sitä luokkaa että jos saavat lähtöruudut tuonne top 8:n tietämille niin pitäisi alkaa tulla hyvää tulostakin. Bottas näyttää nyt nimittäin myös parantaneen viime kauden heikkoa kohtaansa, eli lähtöjä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Valtterin kannattaisi myös alkaa olemaan Massan edessä myös aika-ajoissa niin ei tarvitse turvautua mihinkään tallimääräysohituksiin.

Valtteriko niitä tallimääräyksiä on pyydellyt? Ainakin se mitä Williamsin radioliikennettä näytettiin lähetyksessä kertoi että aluksi Massa uikutti radioon kuinka Bottas yritti ohittaa ja mahdollisesti osui/meinasi osua häneen kun hän ajaa Magnussenin takana, jonka jälkeen talli määräsi Bottasin jättäytymään Massan taakse johon Valtteri myöntyi todeten että hänellä olisi kyllä vauhtia. Massa ei kuitenkaan tehnyt ainuttakaan ohitusyritystä Magnussenin ohittamiseksi, vaan Massa ja Bottas pääsi Magnussen ohi vasta kun tämä poistui 3-5 kierroksen päästä tuosta varikolle. Ja lopussa en ainakaan kuullut lähetyksessä radiolähetystä jossa Valtteri olisi pyytänyt tallia käskemään Massaa väistymään vaan talli otti aluksi yhteyttä Massaan ja sanoi tälle että Bottaksella on selvästi paremmat renkaat ja vauhti, älä pidättele häntä. Ja tämän jälkeen Bottakselle ilmoitettiin asiasta. Jos talli ei olisi puhunut radiossa mitään niin Bottas olisi saattanut olla lopussa agressiivisempi tallikaverin ohittamisessa, nythän Bottasille oli sanottu että Massa antaa tilaa jota ei sitten kuitenkaan tapahtunut. Eiköhän Bottakselle sovi aivan hyvin että mitään tallimääräyksiä ei tallin sisällä anneta/pyydetä vaan antaa radalla tapahtuvien ratkaisujen määrätä tilanteen ja tallikaverinkin saa ohittaa agressiivisesti ilman poraamista tallin suuntaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Kuten täälläkin on todettu, niin ei tuo kilvanajo ole mennyt ainakaan paremmaksi viime vuodesta. Okei RB dominoi jälkimmäisen osan kaudesta, mutta eka puolikas oli varsin tasainen ja RB:n takana oli koko kausi taisaista. Se mikä tässä eniten huolestuttaa on, että tähän mennessä aika-ajo on ajettu sateella ja kisa kuivalla ja silti kisat ovat olleet tylsiä.

Mutta minua kyllä eniten häiritsee tuo moottorijuttu. Ymmärtäisin täysin jos sarjassa jokainen rakentaisi auton sekä moottorin itse, että silloin moottoreissa olisi eroa ja kehitys vapaampaa. Ymmärtäisin myös että moottorit olisivat hyvin pitkälti saman tehoisia kaikilla tai olisi vain yksi valmistaja. Nyt tilanne on taas täysin absurdi. Siellä on Ferrarin ja Mersun moottorit joita voivat vain tehdastallit käyttää jos vakavasti aikovat menestyä (kummasti loppui McLareninkin vauhti kun Mersu siirsi fokuksensa toiseen talliin). Ja sitten muille on riippumaton Renault joka on ainakin tällä hetkellä muita aika paljon perässä. Mielestäni tämä tilanne on täysin käsittämätön maailman kovimpaan autoluokkaan.

Ja sitten on tuo pihistely mielestäni aiheuttaa aika paljon sitä, että kisassa ei ajella läheskään äärirajoilla -> kukaan ei tee virheitä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja sitten on tuo pihistely mielestäni aiheuttaa aika paljon sitä, että kisassa ei ajella läheskään äärirajoilla -> kukaan ei tee virheitä.

Lisäksi tämä vaikuttaa kaksinkamppailuihin. Ei kannata jäädä myllyttämään toisen kanssa usean kierroksen ajaksi, koska moottori rasittuu enemmän jos joudutuaan ottamaan tehoja, autosta nousee lämmöt, bensaa kuluu, renkaat kuluu enemmän... Mielummin pudottaudutaan parin sekunnin päähän ajamaan omaa kisaa ja mietitään ohitusta varikkostopeilla ja taktiikan avulla. Tai säästetään isku aivan kisan loppuun kun tiedetään mikä on tilanne bensan kanssa.

Bottas on erottunut nyt parissa kisassa siinä, että on sentään taistellut ja ohitellut, ja auton luotettavuus ja bensankulutus antaa siihen mahdollisuuden. Taitaa olla (ylivoimaisesti) eniten ohituksia kisojen aikana tällä kaudella, olkoonkin vasta kaksi kisaa takana.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse taas olen urheilullisuuden puolella. Antaa poikien kisailla. Nyt ei Valtterilla kyyti riittänyt ohitukseen ja sillä selvä. Toki aina voi jossitella, että Bottas olisi voinut ohittaa Buttonin, mutta enpä usko kun ei Massastakaan päässyt ohi.....

Mistä tiedät ettei olisi päässyt ohi? Olisi ehkä päässyt mutta ei viitsinyt riskillä vetää kun Massaa oli käsketty antaa tietä. Bottakselle kuitenkin sanottiin jo aiemmin, että älä ole agressiivinen.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mistä tiedät ettei olisi päässyt ohi?

Ilmeisesti kysyt mistä tiedän ettei Bottas olisi päässyt ohi Massasta? Noh, poikani. Minä katsoin kisaa ja huomasin, että Massa tuli maaliin ennen Bottasta. Täten tein johtopäätöksen ettei Valtteri päässyt ohi Massasta.

Olisi ehkä päässyt mutta...

Ehkä? Mutta kun ei päässyt, piste.

kun Massaa oli käsketty antaa tietä.

Massaa ei käsketty antaa tietä. Ainakaan television team radion perusteella.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Massaa ei käsketty antaa tietä. Ainakaan television team radion perusteella.

Tämä nyt on turhaa saivartellua. Juu, ei käsketty suoraan antamaan tietä, mutta todettiin että don´t hold him up (ulkomuistista). Taidettiin vielä sanoa että Bottaksella on tuoreet renkaat alla jne. Tuskin talli tuollaista olisi sanonut, mikäli eivät olisi datasta nähneet että Bottaksella on ko. hetkellä kovempi kyyti.

Mutta ymmärrän kyllä senkin, että miksei Massa päästänyt Bottasta ohi. Vasta toinen kisa menossa jne. Ja saattoihan sieltä kevyet traumat puskea päälle aiemmista kausista..
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos ei jollekin ole tullut vielä selväksi, niin Formuloissahan tallimääräyksiä ei yleensä sanota suoraan vaan ne ilmoitetaan juurikin tuolla tavalla "pehmeämmin". Kyllä tuo Williamsin viesti oli ihan selvä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Massaa ei käsketty antaa tietä. Ainakaan television team radion perusteella.

Jossakin oli video jossa oli pidempi versio noista keskusteluista, ja Massalle kyllä sanottiin todellakin monta kertaa että "Valtteri on nopeampi, älä pidättele häntä" ja "Valtterin renkaat on paremmassa kunnossa ja hän on nopeampi, meidän pitää antaa hänen mennä edelle".

Bottas näytti kyllä sen verran nopeammalta että minä uskon että hän olisi päässyt Massasta ohitse jos olisi oikein kunnolla hyökännyt. Mutta tuo tilanne taisi olla nyt niin epäselvä että Bottas ei ensin tiennyt onko hänellä lupa ohittaa Massaa, ja sitten kun tuo lupa annettiin niin siinä annettiin ymmärtää että Massa antaa ihan reilusti tietä eikä lähde pidättelemään häntä, jolloin Bottas ei lähtenyt edes kunnolla hyökkäämään. Ja sitten pari kierrosta ennen maalia molempien käskettiin viilentää moottoria ja pitää sijoitukset joten sen takia järjestys pysyi loppuun saakka samana.

Ei mikään "Vuoden tiimipelaaja" -liike Massalta mutta minä en muutenkaan ole tallimääräysten kannattaja joten ihan oikein kun joku joskus vastustelee niitä. Mutta ymmärrän kyllä Bottaksenkin närkästyksen asiasta jos asioista on sovittu ennen kisaa ja Massa rikkoi tuon sopimuksen, kun taas Bottas itse piti oman puolensa sopimuksesta kun ei lähtenyt yrittämään Massan ohitse kisan alkupuolella kun ajoivat Magnussenin perässä. Mutta ihan miehekästä toimintaa Bottakselta oli että ei lähtenyt puimaan asiaa julkisesti, vaikka näki kyllä että asia närästi häntä aika paljon.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jossakin oli video jossa oli pidempi versio noista keskusteluista, ja Massalle kyllä sanottiin todellakin monta kertaa että "Valtteri on nopeampi, älä pidättele häntä" ja "Valtterin renkaat on paremmassa kunnossa ja hän on nopeampi, meidän pitää antaa hänen mennä edelle".

Tässä on nuo radiokeskustelut ja ihan mielenkiintoista kuunneltavaa. Massalla tuskin on tulevaisuudessa hirveästi enää varaa vastustella, jos haluaa pitää välit talliin hyvänä.

Ensi viikonloppuna Bahrain ja kuivaa säätä 100% varmuudella, koska aavikko. Nähdään vihdoin myös Williamsin todellinen aika-ajo vauhti ja toivottavasti Bottas pystyy taistelemaan jopa podiumista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensi viikonloppuna Bahrain ja kuivaa säätä 100% varmuudella, koska aavikko. Nähdään vihdoin myös Williamsin todellinen aika-ajo vauhti ja toivottavasti Bottas pystyy taistelemaan jopa podiumista.

Muutenkin radan pitäisi käsittääkseni sopia hyvin Williamsin autolle. Ainakin testeissä kulki hyvin juuri Bahrainissa ja Williamsilla on koko ajan ollut hyvät suoranopeudet joten senkin pitäisi tietää hyvää Bahrainin radalla. Bottashan sanoi tuossa Malesian kisan alla että Sepangin tekninen rata ei ole ihan paras heidän autolleen. Ilmeisesti auto ei toimi ihan parhaalla mahdollisella tavalla nopeissa downforcea vaativissa mutkissa vaan on parempi juuri tällaisilla "Stop & go" -radoilla ja katurata-tyyppisillä radoilla kuten Melbourne.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ensimmäiset harjoitukset ajeltu ja Mersut olivat taas kerran varsin vakuuttavia. Tässä kisassa on kyllä Williamsin ja Bottaksen huippusaumat ottaa se podium, koska varsinkin Massan vauhti oli harjoitusten loppuvaiheessa lupauksia herättäviä. Viidenneksi nopein aika ja kaverilla oli bensaa tankissa vielä 10 lisäkierrokseen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Huonolta näyttää Räikkösen tilanne taas Bahrainissa. Alonso ollut sekunnin nopeampi Kimiä kummassakin harjoituksessa. Mersut menee menojaan ja niin päin pois.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Räikköseltä yllättävän hyvä veto. Harjoituksissa auto on liukunut koko ajan mutta nyt osui oikeaan paikkaan lähes virheetön kierros. Bottakseltakin aika maksimaalinen tulos.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Tapahtuiko Alonsolle joku virhe kun jäi Kimistä yli 0,6 sekuntia? Alonso ollut kuitenkin melkein koko viikonlopun nopeampi ja helvetin vaikealta näyttänyt Kimin ajaminen koko ajan. Tosin aika-ajon ensimmäisessä osiossa olivat melkein tasoissa ja toisessakin Kimi jäi vain pari kymppää, että ehkä Kimin puolella on löydetty vähän parempia säätöjä tälle päivälle. Huomenna sitten metsästämään kolmatta sijaa, se lienee nimittäin tällä hetkellä maksimi. Ja hyvä lyödä vähän painetta Alonsonkin puolelle.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hieno aika-ajo vihdoin kunnon olosuhteissa. Bottas näytti heti nopeutensa ja maksimisuoritus kolmosruutuun. Nyt vain toivotaan, että saa hyvän startin kisaan, eikä esim. Perze pääse heti lähdössä ohi. Myös Räikköseltä loistava nousu ja toivottavasti vihdoin tulee hyvä kisa.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tapahtuiko Alonsolle joku virhe kun jäi Kimistä yli 0,6 sekuntia? Alonso ollut kuitenkin melkein koko viikonlopun nopeampi ja helvetin vaikealta näyttänyt Kimin ajaminen koko ajan. Tosin aika-ajon ensimmäisessä osiossa olivat melkein tasoissa ja toisessakin Kimi jäi vain pari kymppää, että ehkä Kimin puolella on löydetty vähän parempia säätöjä tälle päivälle. Huomenna sitten metsästämään kolmatta sijaa, se lienee nimittäin tällä hetkellä maksimi. Ja hyvä lyödä vähän painetta Alonsonkin puolelle.

Alonso sanonut ainakin italialaismedialle, että PU:n kanssa ollut ongelmia, kun tehot kadonneet aika-ajon kuluessa. Siitä huolimatta Kimiltä hieno onnistuminen ja huomenna lupa odottaa hyvää kisaa. Valtterilta samoin.
 

Ralph

Jäsen
Nyt sai Sergio Perez aika-ajoissa huippusuorituksen, kun ottaa huomioon että Perez on aina kisassa parhaimmillaan. Uran toinen palkintopallisijoitus on hyvin mahdollinen, kunhan pää ja auto kestää.

Paitsi nyt kun näin kirjoitin, Perez ei olekaan kisassa tikissä ja joku kymmenes sija tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös