Räikkönen taisi todeta kisan jälkeen että erään Mersu-moottorisen auton tultua hänestä naurettavan helposti ohi huomasi että Mersu-autoilla on mutkissa aivan järkyttävän hyvä vetopito. Ferrarin vaikean ajettavuuden näki kyllä sekä Kulmakarvan että Räikkösen kohdalla, tasapaino raskaalla autolla aivan perseestä, molemmilla pieniä lukkojarrutuksia siellä täällä ja mutkista ulostuloissa hävitään kun kaasulle ei voi mennä niin aggressiivisesti kuin Mersu-miehet.
Siinä kun Force India tuli Kimistä ohi niin FI:llä oli uunituoreet pehmeämmät nakit alla. Se jo pelkästään helpottaa paljon, mutta onhan se konehuoneessakin ihan eri meininki. Näyttäisi, että Mersu on saanut koneestaan kaikilla mittareilla parhaimman muihin verrattuna:
- tehokkain
- pienin fyysinen koko
- luotettavin
- pienin bensankulutus
- paras (ajettavin) tehontuotto
- toimivat energian keräys- ja käyttösysteemit.
Oikeastaan siis jokaisella osa-alueella paras voimanlähde.
Kyllähän tätä täälläkin spekuloitiin ennen kauden alkua, että joku moottori voi olla ylivoimainen. Nyt näyttää siltä ja minkäs tuolle teet kun kehitystyö on jäissä. En kuitenkaan lähtisi soimaamaan sääntöjä tai muuta. Mersu teki parhaan työn ja säännöt ovat olleet selvät useita vuosia. Onhan se sääli, että Mersuilla etu säilyy koko kauden, mutta Ferrari ja Renault saa katsella peiliin ja kehittää konetta ensi vuodelle. Jonkun verran varmaan pystyvät kehittämään tämän vuoden koneita softapäivityksillä jne. mutta koneen osat ovat hyvin pitkälti samat koko kauden.
Kimi ja Alonso saivat muuten vaihtaa ennen eilistä kisaa osia moottoriin. Alonsolle laitettiin uusi pakoputkisto ja Kimille uusi turboahdin.
Autoista vielä, että nyt huomasi kuinka hyvä auto Red Bullilla on. Pitoa on mutkissa huimasti ja ajettavuus kunnossa, ainoastaan voimanlähde on surkea. Ricciardo oli ihan jokapuolella edellä ajavia mutkissa ja koulutti mm. Force Indiaa ulostuloissa. Jos siinä korissa olisi Mersun kone niin olisipa tiukat väännöt Mercedes GP:n kanssa.