Formula 1 – kausi 2014

  • 332 000
  • 1 769

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Maldonado kuittasi viiden lähtöruudun rangaistuksen ja kolme virhepistettä lisenssiin törttöilystään Gutierrezin kanssa, halvalla meni.

Nuo virhepisteet ainakin on ihan vakioitu etukäteen, lähtöruuturangaistuksen kanssa on vähän niin ja näin, turha Maldonadolle 10 paikan penaltia on antaa koska se tuskin on aika-ajoissa niin korkealla että tuolla realistista vaikutusta on.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
"12 rangaistuspistettä viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana aiheuttaa kuljettajalle yhden kilpailun mittaisen ajokiellon."

Tällä menolla Maldonado saa huutaa BINGO! monta kertaa kauden aikana. Onhan noita hieman kädettömiä jätkiä ollut F1-autoissa maailman sivu, rahalla aa ja hevosella pääsee.

Tässä kisassa Jules Bianchi sai kaksi merkintää "korttiinsa", kokonaismäärä hänellä on neljä merkintää.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Täytyy ehkä sanoa että FIA laittoi ehkä vähän hätiköidyn päivämäärän tuolle moottoreiden kehittämiskiellolleen, nyt näyttää aika selvältä että jos et ole Red Bull, niin kärkisijoille ei mennä ilman Mersun koneita. Skysportsin selostajat heittivät vitsillä ajatuksen että kun McLaren siirtyy Hondan käyttäjäksi 2015 niin Ferrari ja Red Bull kisaavat verisesti McLarenilta vapautuvista myllyistä.

Samaa mieltä asiasta. Tosin faktahan lienee että jotain on tehtävä kauden jälkeen, koska usken että Ferrarin ja Red Bullin äänenpainot ovat aika vahvat moottirikeskusteluissa.

Itse olen sitä mieltä että joko kehitys vapaaksi tai sitten asetetaan moottoreille teholukemat missä pitää pysyä/siirrytään yhteen valmistajaan. Nykyinen touhu on naurettavaa.

Tuon Mersun moottorin tekee Skyn mukaan ylivoimaiseksi se, että turbon kompressori ja turbiini ovat eripuolella moottoria -> pienempi turboviive ja autossa pystytään käyttämään selvästi kapeampia sivupontooneita (parempi aerodynamiikka). Mutta kyllä tuossa Mersun paketissa ihan raakaa voimaakin taitaa olla enemmän.

Mutta on tuo vähän, että joku tekee hyvän keksinnön ja sillä voi sitten ratsastaa niin kauan ennen kuin kehitys vapautetaan. Sitten joku toinen tekee hyvän keksinnön ja dominoi. Hauskinta tässä on että valtaosalla talleista kyseessä on vielä asia mihin he eivät voi itse vaikuttaa. Alkaa mennä maku lajista kun on niin naurettavaa että näillä keinoilla lajista saadaan ympäristö ja kustannusystävällisempi. Kilvanajoa mä haluan ainakin nähdä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuon Mersun moottorin tekee Skyn mukaan ylivoimaiseksi se, että turbon kompressori ja turbiini ovat eripuolella moottoria -> pienempi turboviive ja autossa pystytään käyttämään selvästi kapeampia sivupontooneita (parempi aerodynamiikka). Mutta kyllä tuossa Mersun paketissa ihan raakaa voimaakin taitaa olla enemmän.

Räikkönen taisi todeta kisan jälkeen että erään Mersu-moottorisen auton tultua hänestä naurettavan helposti ohi huomasi että Mersu-autoilla on mutkissa aivan järkyttävän hyvä vetopito. Ferrarin vaikean ajettavuuden näki kyllä sekä Kulmakarvan että Räikkösen kohdalla, tasapaino raskaalla autolla aivan perseestä, molemmilla pieniä lukkojarrutuksia siellä täällä ja mutkista ulostuloissa hävitään kun kaasulle ei voi mennä niin aggressiivisesti kuin Mersu-miehet.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Pastorilla oli tuon kolarin lisäksi ollut vielä toinenkin tilanne kisassa, kun Vergnen mukaan Maldonado pilasi tämän kisan, toivottavasti tulisi jotain videota tuosta.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/04/1879087/en-yllattyisi-jos-se-oli-maldonado

Vergne sanoi vain, että ei yllättyisi, jos se olisi ollut Maldonado. Jäi itsekin tuo näkemättä, mutta kisan ekalla kierroksella Lotuksien sijat muuttuivat Maldonado 17. -> 15. ja Grosjean 16. -> 19., joten tuo voisi viitata siihen, että se olisi ollut Grosjean.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vergne sanoi vain, että ei yllättyisi, jos se olisi ollut Maldonado. Jäi itsekin tuo näkemättä, mutta kisan ekalla kierroksella Lotuksien sijat muuttuivat Maldonado 17. -> 15. ja Grosjean 16. -> 19., joten tuo voisi viitata siihen, että se olisi ollut Grosjean.

Ymmärsin Maldonadon osujaksi tuosta kohdasta: "Kisan jälkeisessä haastattelussa Vergnelle kerrottiin, että hänen autoonsa osui Lotuksen Pastor Maldonado."
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Räikkönen taisi todeta kisan jälkeen että erään Mersu-moottorisen auton tultua hänestä naurettavan helposti ohi huomasi että Mersu-autoilla on mutkissa aivan järkyttävän hyvä vetopito. Ferrarin vaikean ajettavuuden näki kyllä sekä Kulmakarvan että Räikkösen kohdalla, tasapaino raskaalla autolla aivan perseestä, molemmilla pieniä lukkojarrutuksia siellä täällä ja mutkista ulostuloissa hävitään kun kaasulle ei voi mennä niin aggressiivisesti kuin Mersu-miehet.

Siinä kun Force India tuli Kimistä ohi niin FI:llä oli uunituoreet pehmeämmät nakit alla. Se jo pelkästään helpottaa paljon, mutta onhan se konehuoneessakin ihan eri meininki. Näyttäisi, että Mersu on saanut koneestaan kaikilla mittareilla parhaimman muihin verrattuna:
- tehokkain
- pienin fyysinen koko
- luotettavin
- pienin bensankulutus
- paras (ajettavin) tehontuotto
- toimivat energian keräys- ja käyttösysteemit.

Oikeastaan siis jokaisella osa-alueella paras voimanlähde.

Kyllähän tätä täälläkin spekuloitiin ennen kauden alkua, että joku moottori voi olla ylivoimainen. Nyt näyttää siltä ja minkäs tuolle teet kun kehitystyö on jäissä. En kuitenkaan lähtisi soimaamaan sääntöjä tai muuta. Mersu teki parhaan työn ja säännöt ovat olleet selvät useita vuosia. Onhan se sääli, että Mersuilla etu säilyy koko kauden, mutta Ferrari ja Renault saa katsella peiliin ja kehittää konetta ensi vuodelle. Jonkun verran varmaan pystyvät kehittämään tämän vuoden koneita softapäivityksillä jne. mutta koneen osat ovat hyvin pitkälti samat koko kauden.

Kimi ja Alonso saivat muuten vaihtaa ennen eilistä kisaa osia moottoriin. Alonsolle laitettiin uusi pakoputkisto ja Kimille uusi turboahdin.

Autoista vielä, että nyt huomasi kuinka hyvä auto Red Bullilla on. Pitoa on mutkissa huimasti ja ajettavuus kunnossa, ainoastaan voimanlähde on surkea. Ricciardo oli ihan jokapuolella edellä ajavia mutkissa ja koulutti mm. Force Indiaa ulostuloissa. Jos siinä korissa olisi Mersun kone niin olisipa tiukat väännöt Mercedes GP:n kanssa.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Mutta on tuo vähän, että joku tekee hyvän keksinnön ja sillä voi sitten ratsastaa niin kauan ennen kuin kehitys vapautetaan. Sitten joku toinen tekee hyvän keksinnön ja dominoi. Hauskinta tässä on että valtaosalla talleista kyseessä on vielä asia mihin he eivät voi itse vaikuttaa. Alkaa mennä maku lajista kun on niin naurettavaa että näillä keinoilla lajista saadaan ympäristö ja kustannusystävällisempi. Kilvanajoa mä haluan ainakin nähdä.

No kyllä, mutta tilannehan on oikeastaan aina ollut sama F1:ssä. Milloin on Lotus keksinyt downforcen, milloin Brawn tupladiffuusorin ja kuka mitäkin. Että sinänsä ei mitään uutta Auringon alla. Kyllähän siellä kilpaa edelleen ajetaan, kilpasarjassa kaksi autoa voitosta ja muut sitten siitä kolmannesta sijasta.

Kyllähän oikeasti F1:ssä kehitystyön kuuluisi olla vapaata. Tai ainakin vapaampaa. Nykytilanne kun on vähän sama kuin jos lätkäjengit saisivat treenata vain joulutauolla.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimi ajoi Bahrainin kisan rikkoutuneella rungolla? Ferrari ends F1 testing early in Bahrain | F1 News

Näinhän se taisi olla. Mikä tekee asiasta erikoisen on se, että Fernando ajoi Kimin autolla testiä! Onneksi vika löytyi, olisihan se ollut noloa, että Kimiä ajatetaan puoli kautta vioittuneella rungolla, kuten Di Restan kohtalo oli kaudella 12-13. Hyvä kysymys on sekin, että miksi Ferrari lopetti testit Räikkösen auton vian löytymiseen, eikä ajanut iltapäivää Alonson autolla?

Silmiin pisti myös Lotuksen surkeat testipäivät. Ajaako nämä herrat kisansa jollain safety setupilla, jotta näkevät maalin? Testeissä otetaan enemmän irti ja power unit alkaa piiputtaa. Jos näin on, niin autossa saattaa olla potentiaalia nähtyä enemmän.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Silmiin pisti myös Lotuksen surkeat testipäivät. Ajaako nämä herrat kisansa jollain safety setupilla, jotta näkevät maalin? Testeissä otetaan enemmän irti ja power unit alkaa piiputtaa. Jos näin on, niin autossa saattaa olla potentiaalia nähtyä enemmän.

Hienointa on kuunnella Crashjeanin vikisemistä Rellun suuntaan, ainakin Red Bullit ja Toro Rossot ovat tulleet maaliin ihan jo hyvällä prosentilla(siihen nähden mitä pelättiin), eli eiköhän vika voimayksikköjen kestämättömyyteen ole ihan Lotuksen autossa.
 

TW

Jäsen
Näinhän se taisi olla. Mikä tekee asiasta erikoisen on se, että Fernando ajoi Kimin autolla testiä! Onneksi vika löytyi, olisihan se ollut noloa, että Kimiä ajatetaan puoli kautta vioittuneella rungolla, kuten Di Restan kohtalo oli kaudella 12-13. Hyvä kysymys on sekin, että miksi Ferrari lopetti testit Räikkösen auton vian löytymiseen, eikä ajanut iltapäivää Alonson autolla?

Silmiin pisti myös Lotuksen surkeat testipäivät. Ajaako nämä herrat kisansa jollain safety setupilla, jotta näkevät maalin? Testeissä otetaan enemmän irti ja power unit alkaa piiputtaa. Jos näin on, niin autossa saattaa olla potentiaalia nähtyä enemmän.

Eikös nykysäännöillä testata vain yhdellä autolla per tiimi. Eli Alonson auto oli luultavasti jo rahtikoneen kyydissä.

Ihan hyvä että Alonso ajoi Kimin autolla, huomasi luultavasti aika nopeasti että auto ei käyttäydy kuten oma menopeli. Kimikin oli sen auton rikkoneen harjoitushypyn jälkeen todennut että välillä auto toimii uusilla osilla hyvin mutta välillä ei. Osa tästä epäloogisesta käytöksestä menee luultavimmin rikkoutuneen rungon piikkiin.

Ferrarille ei hirveästi hallaa tullut tästä testin keskeytyksestä, uutta osaa ei ollut vielä pahemmin testattavana ja Kiinaan matkataan aika lailla laimein odotuksin. Uudet moottorit tosin Kiinan kisaan, ainakin jos mennään samalla kaavalla kuin mersut, eli kolme ekaa kisaa samalla moottorilla ja sen jälkeen joka myllyn pitääkin kestää 4 kisaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uudet moottorit tosin Kiinan kisaan, ainakin jos mennään samalla kaavalla kuin mersut, eli kolme ekaa kisaa samalla moottorilla ja sen jälkeen joka myllyn pitääkin kestää 4 kisaa.

Olin siinä uskossa, että moottoreita voi kierrättää (heh), kuitenkin siten että sallittua maksimimäärää ei ylitetä kauden aikana. Eli ajetaan samalla koneella vaikka esimerkiksi kisat 1, 6, 8, 14. Tai sitten jos huomataan, että joku kone kärsii tehonpuutteesta niin käytetään sitä vaikka vain harjoituksissa. Tarkoitus kuitenkin allokoida aina tuorein ja paras kone kisoja varten.

Kun moottorien kehitys on jumissa niin suoranaista syytä ei ole käyttää niitä järjestyksessä, vaan saman speksin kone voi olla käytössä ekassa ja viimeisessä kisassa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tietysti Crashjeanin ja Maldonadon kaltaiset idioottikuskit tuovat hommaan väriä, mutta välillä tuo välinpitämättömyys menee jo vaarallisen puolelle, kuten tänään.

Mielestäni Grosjean on siistinyt otteitaan huomattavasti joten mielestäni aivan naurettavaa sanoa häntä idioottikuskiksi. Ei ole hirveästi kolautellut mihinkään. On toki sarjassa kuskeja, jotka eivät opi koskaan, mutta mielestäni Grosjean ei ole yksi niistä. Kaveri ajaa mielestäni jopa ihan hyvin, auto nyt vain on mitä on.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös nykysäännöillä testata vain yhdellä autolla per tiimi. Eli Alonson auto oli luultavasti jo rahtikoneen kyydissä.

En ole tarkemmin sääntöihin tutustunut, väittämä tarttui silmiin Mtv:n uutisesta, joka uutisoi, että Fernando "on ajanut testeissä molemmilla autoilla". Eihän tuosta toki paljastunut, onko eri päivinä ollut eri auto.
 

TW

Jäsen
Olin siinä uskossa, että moottoreita voi kierrättää (heh), kuitenkin siten että sallittua maksimimäärää ei ylitetä kauden aikana. Eli ajetaan samalla koneella vaikka esimerkiksi kisat 1, 6, 8, 14. Tai sitten jos huomataan, että joku kone kärsii tehonpuutteesta niin käytetään sitä vaikka vain harjoituksissa. Tarkoitus kuitenkin allokoida aina tuorein ja paras kone kisoja varten.

Kun moottorien kehitys on jumissa niin suoranaista syytä ei ole käyttää niitä järjestyksessä, vaan saman speksin kone voi olla käytössä ekassa ja viimeisessä kisassa.

Joo olin myös siinä uskossa että moottoreita kierrätettäisiin entiseen tapaan kisojen välillä. Ennen Bahrainin kisaa Nico kuitenkin kertoi että tämä on kolmas ja viimeinen kisa tällä moottorilla. Voi olla että vetävät ekan moottoristintin putkeen ja sen jälkeen kiertävällä systeemillä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/04/1881170/formula-ykkosiin-uusi-talli-ensi-kaudeksi

Mukavaahan tuo jos lähtöruudukko täytyy, mutta täytyy kyllä ihmetellä mitä vittua FIA:n pomojen päässä liikkuu jos Haasin talli jo ensi vuodeksi otetaan mukaan. Vaikka Haasilla onkin jo olemassaoleva kilpatalli ja organisaatiota jo vähän valmiina, niin jo tuo Hispania(HRT), Virgin/Marussia ja Lotus/Caterhamin homman olisi pitänyt osoittaa että alle vuodessa ei tehdä kilpailukykyistä autoa. Muistetaan vielä että myös HRT:n ja Marussian pohjalla oli tunnettuja kilpa-autoilupajoja(Campos Meta ja Manor Racing) eivätkä nekään onnistuneet. Valitettavana seurauksena on todennäköisesti vain yksi talli joka on jatkuvasti askeleen jäljessä edes keskikastin talleja.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ferrarilla Domenicali irtisanoutunut italialaislähteiden mukaan. Viikonloppuna oli jo juttua että di Montezemolo oli vaatinut ryhtiliikettä tallilta. Nyt sitten napsahti.
Aivan kuin tämän kauden alku olisi jotenkin kiinni Domenicalista. Kyllä kehityksen puute on jossain aivan muissa asioissa kuin Domenicalin tekemisissä, enkä usko, että se asia tällä tavalla korjaantuu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ross Brawn huudettu. No ei kai, ilmeisesti tämä joku Ferrarin P-Amerikan pomo Matiacci siirtyisi tallipääliköksi.
Ei Kimille välttämättä mikään ykkösuutinen, vaikka mistäs sitä tietää vaikka Matiacci olisi mitä suurin Kimifani.
 

Carlos

Jäsen
Aivan kuin tämän kauden alku olisi jotenkin kiinni Domenicalista. Kyllä kehityksen puute on jossain aivan muissa asioissa kuin Domenicalin tekemisissä, enkä usko, että se asia tällä tavalla korjaantuu.

Olisiko tässä käymässä nyt niin että Ferrarin kaltainen "pikkupaja" ei yksinkertaisesti enää pärjää kun nyt piti kehittää uusi moottori uudella konseptilla tyyliin tyhjästä? Mersulla sen sijaan riittää inssejä ja infraa enemmän kuin tarpeeksi, joka näkyy nyt radalla aika karulla tavalla.

Surullistahan on se että moottoria ei saa enää kehittää, vaan se on lyöty pakettiin. Eli siinä samalla on myöskin Ferrarin kausi lyöty pakettiin, taistelu jämäpistesijoista on kohtalona joka kisassa. Ja tosiaan tallipäällikön vaihto ei kyllä auta pätkääkään.

Minkäs teet. Vieläköhän Luca-boy on sitä mieltä että on kyllästynyt olemaan kakkosena? :-)
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eiköhän Domenicalin lähtöön vaikuta myös se että vuoden 2008 jälkeen ei Maranelloon ole tullut mestaruuden mestaruutta vaikka ratissa on "sarjan paras" kuski ja tekniselle puolelle ollaan kahmittu kovasti parhaita osaajia muista talleista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös