Formula 1 – kausi 2014

  • 330 286
  • 1 769

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onneksi ei ilmeisesti mitään vakavampaa tuossa Schumacherin tapauksessa.

Mutta itse ketjun aiheesta sen verran että Lotuksella ilmeisesti on tilanne ensi kautta ajatellen todella huono. Moottorisopimusta ei ole vieläkään olemassa ja se taas vaikeuttaa uuden auton suunnittelua. Lisäksi henkilökuntaa karkaa muualle koko ajan kun palkat on maksamatta, ja osatoimittajatkin odottelevat saataviaan. Huhujen mukaan tallin koko ensi kausi on vaarassa.

Maldonadon kannalta ei harmita yhtään, tuollaista asennevammaista ei jää ikävä, mutta harmi Grosjeanin kannalta jos kausi jää väliin juuri kun mies alkoi pikkuhiljaa näyttää oikealta formulakuljettajalta. Ja vaikka Lotus saisikin auton viivalle avauskisaan niin kovin ruusuiselta ei ensi kausi näytä jos auto on jo valmiiksi reilusti myöhässä ja kehitykseen ei ole rahaa. Kimin lähdön jälkeen uusien sponsoreiden saanti ei varmaan ole ainakaan helpottunut.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mutta itse ketjun aiheesta sen verran että Lotuksella ilmeisesti on tilanne ensi kautta ajatellen todella huono. Moottorisopimusta ei ole vieläkään olemassa ja se taas vaikeuttaa uuden auton suunnittelua. Lisäksi henkilökuntaa karkaa muualle koko ajan kun palkat on maksamatta, ja osatoimittajatkin odottelevat saataviaan. Huhujen mukaan tallin koko ensi kausi on vaarassa.

Ei kyllä hyvin mene, kun jotkut tiimit ovat käyneet jo testaamassa ja yhdellä ei ole edes moottoreita. Uskomatonta miten noin menestynyt talli ei onnistu hankkimaan sponsoreita. Kimikin pyöri siellä pari vuotta ja hän on yksi kirkkaimmista tähdistä moottoriurheilussa. Melkoista ammattitaidottomuutta ja todennäköisesti talli tulee kovaa alaspäin mikäli edes starttiviivalle selviää.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Jos tuosta nyt Lotus ja Marussia tippuu pois niin aika pieni gridi on ensi kaudelle tulossa. 18 autoa on kyllä toisaalta ihan riittävästi.

Tuskin tuo tilanne tervehtyy ennen kuin Bernie potkaisee tyhjää ja lisää talleja tulee tippumaan pois. 3-4 auton tiimit tulevaisuudessa tai sitten järkevämpää rahanjakoa talleille.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Vähän vakavaksi vetää tuo Schumacherin tilanne, tosin toisen käden tietoa vielä kaikki.

Toivottavasti ei mitään pysyvää vammaa jää tai sitä äärimmäistä vaihtoehtoa. Schumacher on legenda hengissäkin ja toivottavasti vielä pitkään.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Avasin Schumille ja tälle ikävälle onnettomuudelle oman ketjun.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lotus jättää ensimmäiset testit väliin

Lotus jättää ensimmäiset F1-testit väliin. Sillä ei meinaan edelleenkään ole moottoria ensi kaudeksi. Eivät ole löytäneet toimittajaa. Tulevasta kaudesta tulee aivan farssi, jos osallistuvat sen voi sanoa jo nyt. Ei F1-autoa voi käytännössä rakentaa ollenkaan, jos sulla ei ole tietoa minkälainen kone siihen istutetaan.

Lotuksen toimitusjohtaja otti hatkat

Voisin melkein lyödä vetoa, että kuukauden sisään kuullaan kuinka Grosjeanilta ja Maldonadolta meni työpaikka alta. Harmi Romainin kannalta, kun alkoi vihdoin ja viimein pysyä radalla ja olla nopea!
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olkoon Ferrari vaikka sitten piirun verran kärkeä jäljessä ja käy Kimin ja Alonson välisessä kisailussa mitä hyvänsä, ei voi muuta kuin olla helvetin tyytyväinen että Kimi ns. pelastautui ajoissa Lotukselta ja vielä tuollaiseen kohtalaiseen vaihtoehtoon kuin Ferrari.

Ei Lotuksella kannata varmaan kenenkään kärkinimen olla tämän hetken tilanteessaan, nopealta vaikuttaa tallin romahdus parin vuoden huippujakson jäljiltä. Kaksi kautta yhtenä sarjan valovoimaisimmista talleista kirkkaissa parrasvaloissa ja voittotaisteluissa Kimin johdolla, ja nyt täysi sekasorto ilmeisesti päällä ja koko tulevaisuus vaakalaudalla.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hieman huumoria aamuun. Ferrarin sivuille on ilmestynyt ajajien biot. Siinä missä Alonson bio on yli A4:n verran, jää Räikkösen vastaava hieman lyhyemmäksi. Osaa se Ferrarikin hassutella. Sopii Kimin imagoon täydellisesti.

Veikkaisin että hassuttelun sijasta kyse on ehkä siitä että eivät välttämättä ole vielä ehtineet tällaista "pikkuasiaa" hoitaa paremmin kuntoon, Kimihän on virallisesti ollut Ferrarin mies vasta viikon.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lotus jättää ensimmäiset testit väliin

Lotus jättää ensimmäiset F1-testit väliin. Sillä ei meinaan edelleenkään ole moottoria ensi kaudeksi. Eivät ole löytäneet toimittajaa. Tulevasta kaudesta tulee aivan farssi, jos osallistuvat sen voi sanoa jo nyt. Ei F1-autoa voi käytännössä rakentaa ollenkaan, jos sulla ei ole tietoa minkälainen kone siihen istutetaan.

Lotuksen toimitusjohtaja otti hatkat

Voisin melkein lyödä vetoa, että kuukauden sisään kuullaan kuinka Grosjeanilta ja Maldonadolta meni työpaikka alta. Harmi Romainin kannalta, kun alkoi vihdoin ja viimein pysyä radalla ja olla nopea!

Kyllä kuulostaa surkealta tuo Lotuksen tilanne, ja ei voi kuin olla iloinen siitä että Räikkönen sai paikan muualta. Tallilla on huhujen mukaan velkaa niin monelle osatoimittajalle vielä viimevuotisistakin osista, että nämä toimittajat eivät enää myy heille uusia osia ennen kuin entiset velat on kuitattu. Puhumattakaan siitä että Renault ilmeisesti panttaa moottoreitaan niin kauan kunnes kaikki vanhat suoritukset on maksettu. Eli tuossa siis syy siihen miksi Lotus ei ole testeissä mukana. Autoa on vaikea tehdä valmiiksi jos ei ole moottoreita eikä tarvittavia osia.

Ei voi kuin ihmetellä kuinka tuo talli on saatu ajettua taloudellisesti noin surkeaan jamaan, ja tallin taustalla on kuitenkin rahoitusalan ammattilaiset! Tallilla on kuitenkin ollut riveissään yksi kuljettajaporukan valovoimaisimmista tähdistä joka kiinnostaa mediaa, Grosjeankin alkoi viime kaudella näyttää ihan oikealta F1-kuljettajalta, tallin kuljettaja on taistellut kahdella viime kaudella maailmanmestaruudesta ihan kauden loppupuolella saakka, tallin autolla on otettu pari voittoa viime kausilla, tallin ilme on ollut erittäin positiivinen ja "mediaseksikäs". Miten ihmeessä tuota potentiaalia ei olla pystytty realisoimaan? Käsittämätöntä perseilyä tallin taloudelliselta johdolta.

Mutta kyllä tuo tallin tilanne tosiaan näyttää siltä että mustia autoja ei välttämättä nähdä viivalla ensimmäisessä kisassa. Nuo viime kaudelta saadut palkintorahat on ilmeisesti mennyt suurelta osin esim. Räikkösen palkkarästien kuittaamiseen (Ecclestonehan sanoi pitävänsä tästä huolen että Räikkönen saa sen mitä hänelle kuuluu, vaikka sitten suoraan noista palkintorahoista), uusia sponsoreita ei ole tainnut tulla yhtään ja nuo entisetkin ovat olleet mukana lähes pikkurahoilla, tallin omistaja tuskin haluaa enää pumpata yhtään lisää rahaa talliin kun velka on käsittääkseni ennestäänkin jo lähellä sataa miljoonaa, Maldonadon kautta rahaa olisi tulossa mutta en tiedä minkälaisen diilin PDVSA on tallin kanssa tehnyt. PDVSA:ltahan annettiin ymmärtää että heiltä tulevat rahat tulee käyttää uuden auton suunnitteluun eikä vanhojen velkojen makselemiseen. Jostakin pitäisi kuitenkin repiä rahaa noiden vanhojen velkojen maksuun jotta saataisiin edes kaikki tarvittavat osat uutta autoa varten.

Mutta vaikka talli tuon autonsa viivalle saisikin niin Allisonin lähtö, suunnittelun viivästyminen ja nuo rahavaikeudet ovat kyllä sellainen yhdistelmä että ihmeenä pidän jos edes ylempään keskikastiin sijoittuvat. Siihen kun sitten lisätään herkästi yliyrittävä Grosjean ja heikosta autosta hermonsa menettävä kuumakalle Maldonado niin tuloksena voi olla lisää rahanmenoa...
 
Suosikkijoukkue
KK
Lotuksen tilanne on kamala. Grosjean ja Maldonado isoimmat kärsijät. Nyt kun Lotus on jäljessä auton kehityksestä ja rahat ovat loppu niin en voi millään uskoa, että tallin paketti pysyy kasassa tulevan kauden puoleen väliin. Harmin paikka.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vaikka Lotuksella on rahaongelmansa, niin auto ei ole vielä läpäissyt kaikkia törmäystestejä, joten tuossa lienee isoin syy mikseivät lähde vielä ajamaan muitten sekaan testejä. Tietysti rahaongelma voi olla syypää kolaritesteistä läpäisemättömyyteen, mutta ihan validi syy jäädä pois.

Silti harmillinen tilanne, koska testejä ei pääse ajamaan koskaan liikaa, etenkään nykysäännöillä.
 

Carlos

Jäsen
Tänään Lotus lähetti twitterissä kuvan jossa oli joku lappu jossa sanottiin että kyseessä on E22 alustan muotti. Kiva jos edes sen alustan saavat jotenkin väsättyä kasaan että edes uskottelevat voivansa tehdä jotain.

Mutta toisaalta, eikö tässä vaiheessa pitäisi olla jo melkeinpä koko auto valmis? Ferrari ainakin huhujen mukaan esittelee omansa jo kahden viikon päästä.

Weird.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotenkin kuvittelisin että Lotuksella on entisenä Renaultin tehdastallin äpärälapsena tietynlainen "varmuus" että käyttävät Renaultin koneita jahka saavat rahat kasaan ja ovat varmastikin käyttäneet suunnittelun lähtökohtana tätä tilannetta. Ongelmanhan vain aiheuttaa se että Renault pyytää koneistaan ilmeisesti korkeinta hintaa koska heillä ei ole Ferrarin ja Mersun kaltaista omaa intressiä rakennella noita koneita myös omaa hyötyä ajatellen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Lainaus IOM TT ketjusta.
Sinänsä tuo kuolemanvaara on kyllä aika karmiva tekijä TT:ssä, mutta toisaalta olen hiukan sisimmässäni tyytyväinen että edes joku tämäntyylinen moottoriurheilutapahtuma uskaltaa ja pystyy säilyttämään luonteensa vaikka paine muutokseen on olemassa. Mille Miglia, Targa Florio, originaali Pariisi-Dakar ralli ja Nurburgringin GP pitkällä Nordschleiffellä ovat esimerkiksi kadonneet iäksi turvallisuussyiden takia, mikä sinällään on sääli.

Formuloissa on jo liikaa menty turvallisuuden ehdoilla. Ei sillä että raatoja haluaisin radalla nähdä, mutta kilpailut alkavat jo kärsimään kun virheistä ei tule kunnon rangaistusta, kuin Melbournessa, Monacossa ja Montrealissa. No Monza on myös vielä sellainen rata jossa turva-alueet on vielä suurimmaksi osaksi hiekkaa ja nurmikkoa.

Onhan ihan käsittämätöntä kun ajellaan lentokenttäradoilla ja kukaan ei tiedä mistä saa oikaista ja radan ulkoreunan ylittämisellä voittaa aikaa. 90-luvun lopulla oli vielä mahdollisuus jäädä kiinni hiekkaan tai radalta ulos ajamisesta menetti paljon aikaa.

Sadekelillä ei voi ajaa enää käytännössä ollenkaan kun ei maavaraa ole riittävästi. Tehkää isommat pyörät sillä se maavara nousee.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Formuloissa on jo liikaa menty turvallisuuden ehdoilla.

Tilanne on jo nyt se, että noilla autoilla saa aika kovasti yrittää, jos haluaa vakavammin loukkaantua puhumattakaan, että kuolisi. Silti noita turvallisuusasioita tunnutaan jopa kiristävän välillä. Kyllä sen huomaa, miten mielenkiinto lajia kohtaa on vuosien saatossa vähentynyt, kun kisoissa ei tapahdu mitään, jos joku sade sattuu vähän rataa kastelemaan, niin autot varikolle.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kuljettajien numerot ensi kaudelle:

1 Sebastian Vettel
3 Daniel Ricciardo
6 Nico Rosberg
7 Kimi Räikkönen
8 Romain Grosjean
11 Sergio Perez
13 Pastor Maldonado
14 Fernando Alonso
17 Jules Bianchi
19 Felipe Massa
20 Kevin Magnussen
21 Esteban Gutierrez
22 Jenson Button
25 Jean-Eric Vergne
26 Daniil Kvyat
27 Nico Hülkenberg
44 Lewis Hamilton
77 Valtteri Bottas
99 Adrian Sutil
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kuljettajien numerot ensi kaudelle:

1 Sebastian Vettel

Lisättäköön tähän sen verran, että Vettelin kiinteänumero on 5. Toki voi olla että ajaa vain numerolla yksi, koska on myös selkeä suosikki ensi kauden mestariksi.
 
Suosikkijoukkue
KK
Lisättäköön tähän sen verran, että Vettelin kiinteänumero on 5. Toki voi olla että ajaa vain numerolla yksi, koska on myös selkeä suosikki ensi kauden mestariksi.
Jaa millä perusteella Vettel on selkeä suosikki ensi kauden mestariksi? Kalusto muuttuu niin maan perusteellisesti, että testit vasta kertovat missä mennään. Ensi kausi mennään aika pitkälti auton ehdoilla.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hieman olen pettnyt kun kukaan ei rohjennut ottaa numeroa 69.

Mutta joo asetelmat ensi kautta varten on vielä aika hakusessa, vaikka todennäköisesti neljä suurinta sieltä kärjestä löytyy. Lotariin en jaksa enää uskoa, niin pahoissa veloissa tuntuu talli olevan. No muutaman viikon päästähän ne talvitestit alkaa ja voidaan spekuloida tarkemmin tulevan kauden voimasuhteista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jaa millä perusteella Vettel on selkeä suosikki ensi kauden mestariksi?
1) todella nopea kuljettaja
2) ajaa isossa tallissa, jossa ovat taloudelliset ja tekniset resulssit kunnossa
3) talli on ennenkin osannut raegoida loistavasti teknisiin sääntömuutoksiin

Turha on odotella että Caterhamin tai Williamsin autolla pärjätään tulevalla kaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös