Formula 1 – kausi 2014

  • 330 195
  • 1 769
Suosikkijoukkue
KK
Luojan kiitos. Eikös se kesätaukokin ollut viisi viikkoa tällä kaudella? Ja sitäkin ennen vai jälkeen taisi olla kolmen viikon tauko. Onneksi ei tarvitse enää kestää noita pitkiä pausseja.
Luojan kiitos Lotukselle, ettei Kimillä ollut kolmen vuoden sopimusta sinne. Lisää kisoja, lisää pisteitä ja lisää palkkaa ei tekisi Lotukselle hyvää. Onneksi kausi on pitkä joten muutama keskeytys ei ole niin paha kuin lyhyemmällä kaudella.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Taidan olla ainoa joka ei oikein tykkää tästä loputtomasta kauden kasvattamisesta, tietysti on kivaa että joka viikonloppu on Formulaa, mutta hiukan huolestuttaa se mitä tämä tarkoittaa sarjan mielenkiinnolle? Nytkin aletaan jo olemaan sellaisessa tilanteessa että vain Ferrari, Mercedes ja Red Bull ovat talleja joiden ei tarvitse sinällään kiinnittää huomiota siihen millaisia rahasäkkejä kuskit tuovat tullessaan heille(McLarenkin periaatteessa kuuluu ehkä vielä joukkoon). Lisäkilpailut tuovat väistämättä isoja kuluja talleille monessakin suhteessa, yhtenä esimerkkinä kilpailuhenkilöstö(mekatsut yms) jota pitää oletettavasti palkata lisää koska nykyiset eivät inhimmillisesti kestä enää lisärasitusta.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Alustava F1 kalenteri 2014:

16.3. Australia
20.3. Malesia
6.4. Bahrain
20.4. Kiina
27.4. Korea
11.5. Espanja
25.5. Monaco
1.6. Amerikka (New Jersey)
8.6. Kanada
22.6 Itävalta
6.7. Britannia
20.7. Saksa (Hockenheim)
27.7. Unkari
24.8. Belgia
7.9. Italia
21.9. Singapore
5.10. Venäjä
12.10. Japani
26.10. Abu Dhabi
9.11. USA (Austin)
16.11. Meksiko
30.11. Brasilia

22 kisaa alkaa olla jo turhan paljon. Nykyiset 20 kisaa on ihan sopiva, mutta mitkä radat pitäisi sitten jättää ajamatta ja mitkä kisat pitäisi olla mukava tai tuoda takaisin..?

Ensimmäisenä jättäisin pois Bahrainin, Korean ja Intian (ei ajeta kaudella 2014). Bahrain on keskellä ei mitään eikä palvele todellisia F1-faneja, vaan on enemmän sheikkien oma leikkikenttä. Korean rata taas rakennettiin ainakin turistien kannalta huonoon paikkaan kauas Soulista. Intiasta ei ole oikein saanut mitään kuvaa. Austinkin on vähän rajatapaus, mutta sallittakoon siellä pari lisävuotta ja katsotaan sitten millainen kisa tuosta muodostuu.

Uusista radoista kiinnostaa todella paljon New Jersey. Ainakin maisemiltaan kisan luulisi olevan kohdallaan, toki itse kisa toteutuessaan näyttää onko rata mielekäs vai enemmän jonossa ajelua. Meksikosta on vaikea sanoa mitään, vanha rata oli ainakin legendaarisessa Formula One Grand Prixissa kiva, mutta oliko Meksikoon tulossa kokonaan uusi rata? Sochi toisaalta kiehtoo, toisaalta taas ei. Vanhoista radoista haluaisin takaisin (ainakin) Istanbulin, sillä rata oli mielenkiintoinen ja kuskien suosiossa ja Istanbul taas loistava kohde lähteä Suomesta katsomaan kisaa ja viettämään pari lisäpäivää Istanbulissa.

Muuten kalenteri alkaa vaikuttaa mielekkäältä, tärkeintä kuitenkin olisi ettei Euroopan kisoja enää nykyisestä vähennettäisi. Kenenhän idea oli 2000-luvun alkupuolella jättää Spa ajamatta? Varmaan suurin vääryys koskaan F1-kisoista päätettäessä... Omat suosikit nykyisistä radoista ovat Spa, Hockenheim, Monza, Monaco ja Montreal. Singaporekin on alkanut kiinnostaa, kun parina viime vuonna siellä on ollut jo jonkin verran ohituksia eikä pelkkää jonossa ajamista.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Rupeaa olemaan kyllä jo aivan liikaa kisoja. Minusta joku 16 kisaa rupeaa olemaan jo siinä ja siinä. Kohta varmaan ei kauaa mene kuin on jo 25-30 kisaa vuodessa.

16-18 rataa ja kausi läpi niin että ei tule niitä kuukauden kesätaukoja vaan aina olisi se kaksi viikkoa välissä, joskus jopa vain viikko. Tiivis rytmi on hyvä näin katsojan näkökulmasta.

Radoista kun puhutaan niin toivoisin sen vanhan hockenheimin takaisin, minua tuo uusi ei ole oikein missään vaiheessa sykähdyttänyt. Nurburgringille ei varmaan sitä reilun 20 kilsan rataa enää voi saada, mutta tuollainenkin erikoisuus olisi hienoa nähdä, eli joku tosi tosi pitkä rata.

Barcelonan ja Budapestin voisi tiputtaa pois, niillä kun ei koskaan tapahdu yhtään mitään. Imolan voisi ottaa kyllä takaisin, sillä on kuitenkin legendaarinen historia(vaikkakin synkkä historia). Itse tykkäsin myös magny-coursin radasta, ja aikoinaan myös Argentiinan GP oli suht miellyttävä.

Nykyään vaikka olisi kovinkin suuri f1-fani niin ei ole enää kärryillä missä ajetaan ja milloin, kun rupeaa tulemaan näitä Tilken tylsiä ratoja ties minne.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Imolan voisi ottaa kyllä takaisin, sillä on kuitenkin legendaarinen historia(vaikkakin synkkä historia). Itse tykkäsin myös magny-coursin radasta, ja aikoinaan myös Argentiinan GP oli suht miellyttävä.

Itse kyllä kiistän tuon Imolan legendaarisuuden, tuli mukaan vasta 80-luvun alkupuolella ja lisäksi tuon surullisen 1994 viikonlopun jälkeen rata raiskattiin shikaaneilla. Magny Cours oli myös aika keskinkertainen, jos Ranskaan pitää GP tunkea takaisin, niin Paul Ricard olisi varmaan se mielenkiintoisin vaihtoehto olemassa olevista radoista. Tai no, Circuit de la Sarthe olisi kyllä ihan omassa luokassaan, mutta epäilen että 13 kilsan täysi rata on nykyajan pumpuliformuloille liian vaarallinen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Imolaa en kyllä itse halua enää ikinä formuloihin takaisin. Radalla ei ole minkäänlaisia ohitusmahdollisuuksia, eikä ole ikinä ollut. Tylsiä kisoja vuodesta toiseen. Istanbulin ottaisin itse ainakin mieluusti takaisin. Rata on hyvä ja tarjoaa aina mahdollisuudet hyvään kilvanajoon, mutta harmittavasti kisa ei koskaan vetänyt isoja yleisömääriä ja teki pahasti tappiota vuodesta toiseen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en ymmärrä tätä jatkuvaa ratojen määrän kasvatusta, varsinkin näin kun mestari on selvillä aikaisin niin aika tylsiä kisoja loppukaudesta on tiedossa monella kaudella. Tiukkoja mestaruuskamppailuja tuskin enää tiedossa.

Itse suosisin enemmän ratojen kierätystä niin että ajetaan vaikka saksassa joka toinen vuosi joku rata ym.. voisi ihan suosiolla pyöritellä niin että olisi muutama kiintiöpaikka muutamalle legendakisalle ja sitten muut pyörisi vuorotellen.
 

trap

Jäsen
Täysin sama mitä esim. Uuhis #97. 18 oli hyvä määrä (myös aiemmat 16-17 kelpaa). Ihan järjetöntä lisätä kisoja noin paljon. Laskee yksittäisen kisan arvoa huomattavasti enkä muutenkaan tykkää yhtään, varsinkin kun lähes kaikki uudet radatkin on sekä profiililtaan paskoja että sijainniltaan jossain vinkuintiassa, jossa moottoriurheilukulttuurista ei ole tietoakaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täysin sama mitä esim. Uuhis #97. 18 oli hyvä määrä (myös aiemmat 16-17 kelpaa). Ihan järjetöntä lisätä kisoja noin paljon. Laskee yksittäisen kisan arvoa huomattavasti enkä muutenkaan tykkää yhtään, varsinkin kun lähes kaikki uudet radatkin on sekä profiililtaan paskoja että sijainniltaan jossain vinkuintiassa, jossa moottoriurheilukulttuurista ei ole tietoakaan.

Tämän pelle Hermannin tekemänä taitaa olla melkein kaikki uudemmat radat ja siinä menee sitten kaikki mielenkiinto näitä uusia kisoja kohtaan. Turkin GP taitaa olla ainut onnistunut kyseisen herran kisoista.
 
Suosikkijoukkue
KK
Itse en ymmärrä tätä jatkuvaa ratojen määrän kasvatusta, varsinkin näin kun mestari on selvillä aikaisin niin aika tylsiä kisoja loppukaudesta on tiedossa monella kaudella. Tiukkoja mestaruuskamppailuja tuskin enää tiedossa.
Päin vastoinhan tässä kävisi. Kun kisoja on enemmän, niin on paremmat mahdollisuudet saada kärki kiinni vielä. Muuten hyvät argumentit. Esim Kimilla saattaisi vielä nyt olla hiuksen hieno matemaattinen mahdollisuus saada Vettel kiinni.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tällä hetkellä Vettel on napsinut 4,61 pistettä enemmän kuin Alonso. Pyöristetään tuo vaikka 4,6 pisteeseen ja tuolla erolla mestaruus ratkeaa siinä vaiheessa, kun kautta on jäljellä kaksi kisaa. (kolme kisaa ennen ollaan hyvin lähellä, kun ero olisi 73-74 pojoa)

22 kisalla kun kolme kisaa on jäljellä ero on 87-88 pistettä eli mestaruus on sillä selvä.

Ja jos otetaan vertailu Kimiin (noin 7,5 pistettä per kisa Vetteliä vähemmän), niin mestaruusmahikset menevät nykykisamäärällä neljä kilpailua ennen loppua. 22 kisalla mahdollisuudet menevät viisi kisaa ennen loppua.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Tiukkoja mestaruuskamppailuja tuskin enää tiedossa.

Miksei olisi? Jos 2012 mestaruus ratkesi vikassa kisassa, niin miksei niitä voisi tulla jatkossakin? Itse kannatan 22 kisan kalenteria. Siksi, koska ei tarvitse odotella välillä pitkiä aikoja ja koska uudet radat kiinnostaa mm. New Jerseyn muodossa, mikä mielestäni todistaa, että ei ne radat aina jonnekkin Aasiaan tule ja muutenkin Jenkit kaipaa mielestäni lisää kisoja.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Magny-Coursissa pääsi sentään ohitse siinä neulansilmässä ja muutenkin rata tarjosi silloin tällöin ihan viihdyttäviä kilpailuita. Sen sijaan Imolaa en kaipaa enää yhtään, koska se oli MM-sarjan paskin rata tuohon aikaan. Ohituspaikkoja ei ole yhtään, ainakaan näillä nykyautoilla.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Jaha. Ei tarvitse enään MTV3:n lähetyksiä katsoa. Salo on ollut todella hyvä kommentaattorina ja Saarikin toiminut hänen kanssaan paremmin ja ainut minkä takia tuosta Maxista ja katsomosta viitsisi maksaa, mutta nyt sitten voikin suoraan katsoa Skyn lähetyksiä. Mietin ensikaudeksi Maxia kun suomeksi selostettuna, mutta nyt voi mennä vanhalla tyylillä, että netistä katsoo Skyn lähetyksiä. Harmi kun sitä ei saa Suomen telkkuun ihan kunnolla.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Toivottavasti ottavat JJ:n takaisin. Toinen vaihtoehto voisi olla "Niceman" Heikki.

Toivottavasti Heikki nähdään enemmin ratin takana kuin selostushommissa, oli se auto sitten kuinka surkea tahansa.

Noista IS:n vaihtoehdoista JJ on heittämällä paras vaihtoehto. On tosin pitänyt aika matalaa profiilia tuon hänen oikeusjupakkansa jälkeen, joten noinkohan nähdään enää telkkarissa? Kerkesi tosin jossain välissä kommentoida Urholla F1-veneitäkin.

Häkkisellä ei valitettavasti ole minkäänlaista annettavaa mediapuolella ja Ruusperia ei jaksaisi, kun vasta päästiin yhdestä eläkeläisestä eroon.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Toivottavasti Heikki nähdään enemmin ratin takana kuin selostushommissa, oli se auto sitten kuinka surkea tahansa.

Miksi ihmeessä? Heikki vain veisi Oskari Saaren ja kumppaneiden huomiota liiaksi. On ollut nautinnollista katsella kisoja, kun joka toinen minuutti ei tule tilannekatsausta Heikin tilanteesta sijalta 19.

Iso sääli, että Keke taitaa olla RTL-kanavan leivissä. Siinä olisi todennäköisesti paras kaveri Oskari Saarelle.

No Maikkarilla taitaa olla kaksi paikkaa avoinna. Korvaaaja Mustakarille ja sitten Salon paikkaaja.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Miksi ihmeessä? Heikki vain veisi Oskari Saaren ja kumppaneiden huomiota liiaksi. On ollut nautinnollista katsella kisoja, kun joka toinen minuutti ei tule tilannekatsausta Heikin tilanteesta sijalta 19.

No eikös tuo päde Bottakseen juurikin tällä hetkellä? Siinähän olisi päivittelemistä, kun ajaisi kilpaa Heikin kanssa noista sijoituksista.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Hieman kyllä harmittaa jos joku Barrichello tulee takaisin. Eikö osaa lopettaa. Vie vaan paikan joltain nuoremmalta kaverilta. Mielummin Sauberilla katsoisi vaikka meksikon pojua tai vaikka Felipe Nasria kuin jotain Rubensia, josta ei enään mihinkään kummallisiin suorituksiin ole. 41v ja kerran lopetti, niin eikö keksi muuta tekemistä? Ehkä jopa hieman surullista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
-Salo lopettaa selostushommat IS-

Voi perseen perse. Saaren kanssa kemiat toimi tosi hyvin ja Salon tietämys sopivaan ylimielisyyteen sekoitettuna antoi todellakin lisäarvoa lähetyksiin.

Vaikka tuolla tarjotaan syyksi "henkilökohtaisia syitä", niin ainakin minulle hiipi mieleen että Alma median jääkiekon MM-kisoista ottama persnetto näkyy tässäkin, eli Salolle ei voida maksaa tarpeeksi ensi kaudesta. Tietysti jos sinne saadaan joku Keke tai JJ korvaamaan, niin olen väärässä.
 

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
Hieman kyllä harmittaa jos joku Barrichello tulee takaisin. Eikö osaa lopettaa. Vie vaan paikan joltain nuoremmalta kaverilta. Mielummin Sauberilla katsoisi vaikka meksikon pojua tai vaikka Felipe Nasria kuin jotain Rubensia, josta ei enään mihinkään kummallisiin suorituksiin ole. 41v ja kerran lopetti, niin eikö keksi muuta tekemistä? Ehkä jopa hieman surullista.

Rubens ei tosin ole vielä kertaakaan lopettanut, ei vaan saanut tallipaikkaa ykkösistä ja siirtyi Atlantin taakse IndyCar-sarjaan...
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Toivottavasti ottavat JJ:n takaisin. Toinen vaihtoehto voisi olla "Niceman" Heikki.

Juuri näin. JJ hoiti hommiaan erittäin hyvin. Työhän loppui valitettavan ja vakavan onnettomuuden jälkeen saman tien.
Toivottavasti JJ pystyisi tekemään paluun.
Mika Häkkisellä ei ole mitään annettavaa selostuskoppiin. Häkkisen haastattelut ja katsojakysymyksiin vastailut Monacossa paljastivat sen karulla tavalla. Keke on vetäytynyt julkisuudesta.
Pelkkää Ossi Oikaristakaan ei jaksaisi kuunnella Saaren kanssa, joten joku vähän leppoisampi, huumorinkin taitava ex-rattimies on saatava.
Kovalainen toivottavasti ajaa radalla, joten vaihtoehdot ovat aika vähissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös