Formula 1 – kausi 2014

  • 330 324
  • 1 769

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Red Bull ampui kyllä mielestäni pahasti omaan nilkkaan, kun jätti sainaamatta Räikkösen. Ilmeisesti siellä on se Vettelin kuskimestaruus tärkeämpi kuin tallimestaruus. Nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa heidän pahimmalla vastustajalla on sarjan kaksi TOP4 kuskia (Kenties ne kaksi parasta kuskia) ja samalla kokeneimmat + loistavat autonkehittäjät. Heille tulee käytännössä rookie opettelemaan talon tapoja.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Red Bull ampui kyllä mielestäni pahasti omaan nilkkaan, kun jätti sainaamatta Räikkösen. Ilmeisesti siellä on se Vettelin kuskimestaruus tärkeämpi kuin tallimestaruus. Nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa heidän pahimmalla vastustajalla on sarjan kaksi TOP4 kuskia (Kenties ne kaksi parasta kuskia) ja samalla kokeneimmat + loistavat autonkehittäjät. Heille tulee käytännössä rookie opettelemaan talon tapoja.

Näh. Mikään ei tue sitä että Räikkönen saisi mahdollisesti Ferrarista kaikkea irti. Kimi tuli viimeeksi ykköskuskina talliin ja hävisi Massalle, kun nyt taas talossa on jo monta vuotta istunut johtaja. Pahoin pelkään että Räikkönen tulee kohtaamaan musertavan tappion Alonsolle.

Nyt porukka toki on ihan innoissaan tästä siirrosta, mutta pahoin pelkään että karu totuus tulee silmille ja pahasti ensi kaudella.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
No en kyllä olisi millään uskonut ihan heti tähän siirtoon, mutta upea homma. Kuitenkin Lotuksen näkymät olivat vähintään lievästi epävarmat, jos Lotuksen talous ja ensi kauden paketti olisivat olleet kunnossa (niin ja palkat maksettu), olisi tilanne voinut olla ihan erilainen. Lotukselle kuitenkin iso kiitos siitä, että toivat Kimin takaisin. Ilman Lotusta Kimin ainoa vaihtoehto olisi kai ollut Williams, Lotus on tehnyt rajatulla budjetilla kovaa duunia ja antoi Kimille reitin takaisin parrasvaloihin.

Mutta erittäin hienoa näinkin, onhan Ferrari kuitenkin ihan toista kuin Rellu joka vaihtoi pari vuotta sitten nimeään ja vaihtanee sitä taas joskus lähitulevaisuudessa: Gazprom CCCP F1 tai joku muu vastaava. Tosin toivotaan, että Lotus saa pakettinsa kasaan myös jatkoa ajatellen - Maldonado voisi helpottaa tuskaa, mutta lienee Hulk-Crash todennäköisin kaksikko heille.

Ja toki onhan tässä se mahtava fiilis siitä, että Ferrari joutuu syömään sanojaan ja Luca on kulisseissa varmasti hikoillut tämän päätöksen kanssa. Niin ja hikeä sekä itkua lienee lennättänyt myös Alonso ja mikäpä sen parempaa. Uskon kyllä Kimin pärjäävän häntä vastaan, sitä en mene vannomaan että parempi olisi, mutta tuskin vertailussa häviää kun kautta tiirataan.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Hyvä juttu!

Luulisi ainakin Kimin olevan ens kaudella tallissa, jossa ei ainakaan tarvitse tinkiä auton kehitystyöstä loppukaudesta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja Ferrari on taas koko Suomen suosikkitalli.

En ymmärrä näitä kommentteja. Suurin osa suomalaisista kannattaa suomalaista kuskia, ja tällöin on aivan yhdentekevää, onko alla McLaren, Ferrari, Williams, Lotus, Caterham, Sauber, Benetton, Dallara, Tyrrell tai joku muu.

Yhtä kaikki, hieno asia Kimille päästä pois velkaiselta Lotukselta Ferrarille.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näh. Mikään ei tue sitä että Räikkönen saisi mahdollisesti Ferrarista kaikkea irti. Kimi tuli viimeeksi ykköskuskina talliin ja hävisi Massalle, kun nyt taas talossa on jo monta vuotta istunut johtaja. Pahoin pelkään että Räikkönen tulee kohtaamaan musertavan tappion Alonsolle.

Nyt porukka toki on ihan innoissaan tästä siirrosta, mutta pahoin pelkään että karu totuus tulee silmille ja pahasti ensi kaudella.

Saa nähdä, saa nähdä. Domenicalli sai ainakin suosikkipojunsa takaisin. Allisonikin uutena miehenä mukana, joten voi olla että saadaan ihan tasaväkisiä taisteluita. Massan F1-ura oli varmaan tässä?
 
Suosikkijoukkue
KK
Näh. Mikään ei tue sitä että Räikkönen saisi mahdollisesti Ferrarista kaikkea irti. Kimi tuli viimeeksi ykköskuskina talliin ja hävisi Massalle, kun nyt taas talossa on jo monta vuotta istunut johtaja. Pahoin pelkään että Räikkönen tulee kohtaamaan musertavan tappion Alonsolle.

Nyt porukka toki on ihan innoissaan tästä siirrosta, mutta pahoin pelkään että karu totuus tulee silmille ja pahasti ensi kaudella.

No mutta Allison kehittää lähes uuden auton Ferrarille. Allison on ollut kehittämässä Lotusta Kimille. Miten uusi auto sopii kenellekään? Eihän sitä voi tietää, koska asetukset, voimat, aerodynamiikka, renkaat ja moni muu muuttuu nyt. Tässä vaiheessa on turha miettiä tuollaisia. Itse uskon taas auton tulevan sopimaan Kimille paremmin kuin Fernandolle.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
En ymmärrä näitä kommentteja. Suurin osa suomalaisista kannattaa suomalaista kuskia, ja tällöin on aivan yhdentekevää, onko alla McLaren, Ferrari, Williams, Lotus, Caterham, Sauber, Benetton, Dallara, Tyrrell tai joku muu.
Sama täällä. Tottakai Ferrarifanejakin lötyy, kuten tämän palstan Tifosi, mutta tosiaankin suurin osa kannattaa nimenomaan Kimiä, ajoi sitten missä tallissa tahansa. Ja onhan sitä pakko saada hehkuttaa kun taas pääsee isoon talliin. Aivan varmasti olisin ollut yhtä onnellinen jos kyseessä olisi ollut joku muu kärkitalleista joilla on rahaa kehittää autoa, esim. Red Bull tai Mercedes.

Mitä tapahtui?
No, sama mitä tällä palstalla nykyään aivan liian usein. Jotkut nimimerkit haluavat väkisin saada riitaa ja turhaa vääntöä aikaan. Jätetään ne rauhaan, niin varmasti loppuu flametus pikkuhiljaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tapahtui?

edit. miten mä muistan edelliseltä Ferrari-reissulta mestaruuden ja ylivoimaisen kauden 2008 alun? Sitten lähtikin jostain syystä väärään suuntaan...

Yleinen totuus ympäri maailmaa taitaa olla se, että Ferrari rupesi muokkaamaan autoa Massalle sopivammaksi, josta Kimi sitten kärsi ja tämän he tekivät lähinnä sen takia, kun tuo Brassi ei pysynyt radalla.
 

Outsider

Jäsen
Todella hieno juttu, että Ferrari sopimus varmistui! Voimasuhteita uusilla autoilla on tietysti mahdotonta ennustaa, mutta lähtökohtaisesti kovia talleja on tällä hetkellä sen verran monta, että merkkimestaruudesta taisteleminen vaati molemmilta kuskilta hyviä sijoituksia. Tämä asia painoi varmasti Ferrarin vaakakupissa ja ehkä silläkin oli pientä merkitystä, että nyt saatiin tallin viimeisin MESTARI takaisin. Joku kirjoitti, että Kimin pitää mennä nöyränä takaisin potkujen jälkeen, mutta kyllä minun mielestä talli joka antaa kertaalleen potkut saa olla huomattavasti nöyrempänä, että saa Kimin takaisin.

Toivottavasti Steegilin ennustukset käyvät toteen ja Kimi häviää Alonsolle samalla tavalla kuin hävisi Massalle. Toinen mestaruus erityisesti tähän paikkaan maistuisi sen verran hyvälle.

Monzan reissua varailemaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mitä tapahtui?

edit. miten mä muistan edelliseltä Ferrari-reissulta mestaruuden ja ylivoimaisen kauden 2008 alun? Sitten lähtikin jostain syystä väärään suuntaan...

Kysymys on enemmänkin siitä mitä piti tapahtua. Kimin piti pestä Massalla lattiaa, mutta otti tältä turpaansa kaudella 2008 ja 2009 ennen Massan loukkaantumista Massalla oli tuplasti pisteitä.

Devin jutut ovat sitä perus Kimin fanipoikien selittelyä. Se että Kimi ei saanut alonsomaista ykköskuskin kohtelua ja Ferrari teki autossa myös kompromisseja Massan suuntaan tarkoitti Kimi-fanien mielestä sitä, että Massaa suosittiin ja sen piikkiin voi laittaa nyt jälkikäteen ajateltuna Kimin nöyryyttävän tappion.

Itse toki toivon että Kimi voittaa Alonson ja heittää tuon vastenmielisen huijarin pois koko sarjasta, mutta realismin ääni sanoo, että Kimi joutuu taipumaan Alonson mafian edessä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kysymys on enemmänkin siitä mitä piti tapahtua. Kimin piti pestä Massalla lattiaa, mutta otti tältä turpaansa kaudella 2008 ja 2009 ennen Massan loukkaantumista Massalla oli tuplasti pisteitä.

Devin jutut ovat sitä perus Kimin fanipoikien selittelyä

Räikkönen voitti mestaruuden Ferrarilla 2007 ja Massan kanssa he voittivat 2007 ja 2008 merkkimestaruuden.

Mitä Alonsolla on näyttää Ferrarivuosiltaan? Ei mitään. Siltikään en usko että kumpikaan tulee pesemään kummallakaan lattiaa, mutta tiukassa tilanteessa uskoisin että Kimin EVVK asenne muuhun kuin kilpailemiseen saattaa murtaa Alonson kuten kävi 2007.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juu, näkisin kanssa, että Alonso on se, jolle tässä ladataan enemmän paineita. Miehellä on ollut useampi kausi aikaa näyttää ja tulokset on olleet melko laihoja. Räikkönen on jo kertaalleen tuonut Ferrarille molemmat mestaruudet.

Muutenkin Alonson temperamenttinen luonne yhdistettynä ajoittain huonoon paineensietokykyyn voi olla myrkkyä, etenkin jos Räikkönen alkaa onnistua paremmin sijoitusten suhteen. Tuolloin vaakakuppi kääntyy kyllä suomalaisen eduksi.

En suinkaan vähättele Alonsoa kuskina toki, voi hyvinkin olla jopa Kimiä taitavempi monella osa-alueella, mutta luonteessa esiintyvät heikkoudet on aika selkeä minus ja tasoittaa tuota hommaa.

No, arvailua. Totuus valkenee sitten ensi vuonna. Joka tapauksessa olen todella tyytyväinen tähän kuvioon, kaksi ihan erityyppistä kuskia luonteeltaan ja superlahjakkaita. Varmasti isoimpia juttuja F1:ssa vuosikausiin ja piristänee koko sarjaa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Hyvä ja odotettu uutinen! Kyllä näitä superpareja katsoo mielummin kuin sellaisia joissa toinen on selvä ykkönen. Kimi tulee taatusti tekemään vain omaa juttuaan ja pistämään Alonsolle kampoihin. Massalle myös kiitokset, mutta Barrichellosta jäit kauas, ja sai yllättävänkin pitkään jatkaa Ferrarilla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Fernando Alonso palasi 2008 Renaultille.

Oli liian läheisessä historiassa minulle, rupesin muistelemaan jotain Fangiota palasiko Mersu-välivuoden jälkeen Ferkulle, mutta Alfallahan se ensimmäisen mestaruutensa otti, ei Ferrarilla.

Ja vielä jatkeena tuohon Ted Raikkaan kommenttiin, harvemminhan Alonso on ihan suoraan tallikaveriaan vastaan hyökkinyt kun on kokenut asemansa epämukavaksi, ennemminhän Fernando on käynnistänyt itkupotkuraivarit ja sisällissodan tallin johtoa vastaan saadakseen haluamansa. Renaultilla tämä tunnetusti onnistui, McLarenilla ei, tunnetuin seurauksin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä kun on puoli vuotta aikaa ennen ensi kauden alkua, käy periaatteessa jopa sääliksi Alonsoa sen suhteen, että varmasti kohtalaisen kypsää touhua seuraavat 6 kuukautta vastata miljoona kertaa samoihin ja vähän eri kysymyksiin esim. Kimiin ja tallikaveruuteen liittyen. Myös Kimiä kiinnostanee vastailla tästä aina kevääseen asti samoihin kysymyksiin Alonsosta, Kimiä kun tunnetusti innostaa tallikavereiden tekemisistä puhuminen.

Mutta joo, kyllähän tässä sellainen olo on, että kuluva kausi nyt vaan äkkiä pois alta ja heput ensi kauden autoihinsa ja lähtöruutuun.

Täällä saadaan taas faktamies vs. fanipojat -asetelma ja väittely heti aikaan, sitä on tosi kiva lukea. En minäkään usko Kimin pesevän Alonsolla lattiaa enkä myöskään noin selviin eroihin toiseenkaan suuntaan, eli tasaista on ja toki Alonsolla on etunsa ajettuaan Ferrarilla jo vuosia putkeen. Lisäksi Kimillä tunnetusti aika-ajot eivät aina ihan nappiin suju, eli varsinkin alussa uskon että kisoihin lähdetään Alonson ollessa edempänä ruudukossa.

Kyllä Kimillä ratinvääntämistä riittää Alonson lyömiseksi, mutta on se vissiin osoittanut pärjäävänsä kovissakin paikoissa eli tiukaksi väännöksi uskon Alonson ja Kimin kaksintaistelun lopulta menevän. Kunhan kumpikin säästyisi esim. teknisiltä ongelmilta heti alkukaudesta, ettei turhat epäonnet vääristä siinä mielessä asetelmia ja sen myötä anna aihetta tallin alkaa jatkossa panostamaan paremmissa pisteasetelmissa olevan kuskin puoleen.

Odotellaan ja katsellaan, ja mielellään ei jankutettaisi tätä ketjua täyteen Nolonso- ja Kimin fanipoikajuttuja seuraavaa puolta vuotta jankutettaessa kumpi on kampi.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olipa hieno uutinen.

Mielenkiintoinen kausi on tulossa. Aika moni italialainenkin on tänään hymy naamalla. Italiassa punaisella mestaruuteen ajanut kuljettaja muistetaan poikkeuksetta. Kuten ystäväni Massimo tänään tekstasi: It's Happy day.

Olen saanut olla samana päivänä Räikkösen mestaruuden ratkettua Bolognassa Ferrarin kotiseudulla. Joka paikassa roikkui parvekkeilta punaisia lippuja sekä siniristilippuja. Kun kerroin olevani suomalainen, niin kaikki onnittelivat ja kehuivat Räikköstä. Hän on jylhä, mutta ihmiset rakastaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaikka Räikkösen viimeaikaiset aika-ajosuoritteet eivät ole olleetkaan niin kovin mairittelevia, niin en minä muista kokonaisuutta katsoessani Räikköstä täysin kädettömänä aika-ajokuskina. Muun muassa sinä ajanjaksona jolloin kuskit joutuivat ajamaan sen aika-ajokierroksensa niillä bensoilla joilla lähtivät kisaan, veti Kimi käsittämättömiä suorituksia vaikka muun muassa McLarenilla hän sai useimmiten täyteen tankatun auton ajettavakseen.

Olen jo tainnut tässä kerran mainitakin, mutta itse olen näiden 1,5 kauden aikana ihmetellyt Lotuksen strategiaa auton säätämisen suhteen. Mitä ilmeisimmin säädöt tehdään useimmiten aikalailla aerodynaamisen pidon ehdoilla, mikä kyllä on hyvä mutkaisilla radoilla, mutta tämä on usein johtanut siihen että Kimi ja Grosjean eivät lainkaan pääse hyödyntämään DRS:n antamaa etua, sillä vaihteiston lyhyet välitykset ja siipien aiheuttama ilmanvastus negatoivat DRS:n antaman edun.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Devin jutut ovat sitä perus Kimin fanipoikien selittelyä. Se että Kimi ei saanut alonsomaista ykköskuskin kohtelua ja Ferrari teki autossa myös kompromisseja Massan suuntaan tarkoitti Kimi-fanien mielestä sitä, että Massaa suosittiin ja sen piikkiin voi laittaa nyt jälkikäteen ajateltuna Kimin nöyryyttävän tappion.
2008-kausi oli kyllä aika jännä. Kannattaa muistaa, että Silverstoneen asti Kimin kausi oli sujunut hyvin. Kolme voittoa ja viisi palkintopallisijaa oli todella hyvä saavutus kun otetaan huomioon pakoputken hajoamisen takia voiton vaihtuminen kakkossijaan Ranskassa ja Hamiltonin peräänajo Kanadassa (Kimi taisi johtaa kilpailua). Plus Massa sai mainitun Ranskan lisäksi lahjavoiton myös Spassa (nyt Hamiltonilta). Se, että autoa alettiin kehittämään Silverstonen aikoihin Massan ajotyylin suuntaan on fakta, joka on ihan virallisesti Ferrarilta myönnetty. Eipä se silti kokonaan selitä heikkoa loppukautta. 2009 Massa oli Kimiä edellä ennen Unkaria, mutta jännästi se Kimin romuläjä alkoi kulkemaan välittömästi kun Massa oli pois kuvioista.

Kimi-fanin selittelyä ehkä, mutta toisaalta voidaan kysyä, että kuinkas kävi viimeksi kun Alonsolla oli osaava kuski viereisessä autossa (post-jousi Massa ei sitä ole)? Mielenkiintoinen kausi siis tulossa, enkä usko että kumpikaan varsinaisesti tulee toisella lattiaa pyyhkimään vaan nähdään tasaista kisailua. Itseäni kiinnostaa eniten kestääkö Alonson kantti vai alkaako spaniardi taas kiukuttelemaan.

Red Bullia saattaa muuten hieman vituttaa ensi kaudella jos Ricciardo töhöilee merkkimestaruuden Maranelloon. Vai liekö tuo nykyään niin vahvasti Vettelin tiimi, että kunhan Seb voittaa on kaikki hyvin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Eipä se silti kokonaan selitä heikkoa loppukautta. 2009 Massa oli Kimiä edellä ennen Unkaria, mutta jännästi se Kimin romuläjä alkoi kulkemaan välittömästi kun Massa oli pois kuvioista.

Tämä on yleisesti ja virheellisesti käytetty perustelu. Massa oli ennen loukkaantumistaan sijoittunut edeltävissä kisoissa sijoille 3 ja 4 (olisi ollut toistamiseen kolmas ellei olisi ollut ongelmia bensamittarin kanssa), joten puheet siitä että Kimi sai Ferrarin romuläjän yhtäkkiä kulkemaan on silkkaa paskaa ja Kimi-fanien yritys saada sankarinsa näyttämään paremmalta mitä hän onkaan. Mikä ärsyttää minua kaikista eniten, koska Kimi on tarpeeksi kova jätkä, joka ei tarvitse moista säälittävää paapomista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä on yleisesti ja virheellisesti käytetty perustelu. Massa oli ennen loukkaantumistaan sijoittunut edeltävissä kisoissa sijoille 3 ja 4 (olisi ollut toistamiseen kolmas ellei olisi ollut ongelmia bensamittarin kanssa), joten puheet siitä että Kimi sai Ferrarin romuläjän yhtäkkiä kulkemaan on silkkaa paskaa ja Kimi-fanien yritys saada sankarinsa näyttämään paremmalta mitä hän onkaan. Mikä ärsyttää minua kaikista eniten, koska Kimi on tarpeeksi kova jätkä, joka ei tarvitse moista säälittävää paapomista.
Eikös Jämerä tuossa paremminkin sanonut että Ferrari sai Kimin auton kulkemaan kun Kimiin alettiin taas panostaa? Tai niin minä sen ymmärsin, en tosin muista kaudesta 2009 mitään, enkä mistään mitään tiedäkään.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tämä on yleisesti ja virheellisesti käytetty perustelu. Massa oli ennen loukkaantumistaan sijoittunut edeltävissä kisoissa sijoille 3 ja 4 (olisi ollut toistamiseen kolmas ellei olisi ollut ongelmia bensamittarin kanssa), joten puheet siitä että Kimi sai Ferrarin romuläjän yhtäkkiä kulkemaan on silkkaa paskaa ja Kimi-fanien yritys saada sankarinsa näyttämään paremmalta mitä hän onkaan. Mikä ärsyttää minua kaikista eniten, koska Kimi on tarpeeksi kova jätkä, joka ei tarvitse moista säälittävää paapomista.

No miten selität juuri KIMIN parantuneet tilastot juuri tämän jälkeen..autoa ei muutettu takaisin Kimin suuntaan ja keskitytty enemmän hänen tarpeisiin?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli liian läheisessä historiassa minulle, rupesin muistelemaan jotain Fangiota palasiko Mersu-välivuoden jälkeen Ferkulle, mutta Alfallahan se ensimmäisen mestaruutensa otti, ei Ferrarilla.
Nigel Mansell 1994? Ei tosin ihan sama asia, kun palasi kesken kauden Imolan jälkeen ja ajoi vain muutaman kisan. Mutta kuitenkin palasi Williamsille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös