Mainos

Formula 1 – kausi 2014

  • 332 590
  • 1 769

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ross Brawn huudettu. No ei kai, ilmeisesti tämä joku Ferrarin P-Amerikan pomo Matiacci siirtyisi tallipääliköksi.
Ei Kimille välttämättä mikään ykkösuutinen, vaikka mistäs sitä tietää vaikka Matiacci olisi mitä suurin Kimifani.

Saatat olla enemmän oikeassa kuin uskotkaan. Voisin jopa lyödä vetoa, että Ross liikkuu varikolla punainen paita päällä viimeistään ensi kaudella.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Aika huonolta näyttää suomalaisittain. Alonso on pyyhkinyt Kimillä lattiaa käytännössä koko alkukauden niin selkeästi ettei minkään säätö ongelman taakse voida kokoajan piiloutua. Alonso on vain selkeästi parempi tällä hetkellä.

Massa on ollut vahvempi kuin Bottas ja uskoisin että Massa vaan parantaa kun itseluottamus kasvaa ja kasvaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aika huonolta näyttää suomalaisittain. Alonso on pyyhkinyt Kimillä lattiaa käytännössä koko alkukauden niin selkeästi ettei minkään säätö ongelman taakse voida kokoajan piiloutua. Alonso on vain selkeästi parempi tällä hetkellä.

Massa on ollut vahvempi kuin Bottas ja uskoisin että Massa vaan parantaa kun itseluottamus kasvaa ja kasvaa.

Bottas on vielä nuori kaveri ja Massa törkeän aliarvostettu. Näkeehän sen nytkin miten Alonso pesee Räikkösen joka kisassa ja miten Massa kuitenkin viime vuosina pääsi välillä Alonsoa. Bottaksesta tulee yksi sarjan parhaista kuskeista jos käy vähän tsägä tallien suhteen.

Räikkösen ura tuskin jatkuu ensi kauden jälkeen, ellei dramaattista käännöstä parempaan tapahdu. Ikää on jo aika paljon tohon lajiin ja tallikaveri on nopeampi joka kisassa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
En millään jaksa uskoa, että Kimi on saanut irti kaikkea itsestään ja etenkin autosta. Ferrari ei vain jostakin syystä istu nyt Kimille käteen. Esimerkiksi lukkojarrutuksia Kimiltä on nähty poikkeuksellisen paljon. Sateella Kimi ei ole koskaan ollut hyvä ja taisi olla vielä pientä teknistä ongelmaakin, joten ei se ainakaan itseäni yllättänyt, että Kimi oli tänään 11.

Uskon, että siellä tehdään hartiavoimin töitä, jotta Kimikin saisi säädöt kohdilleen. Ei hänen nopeutensa ole hävinnyt mihinkään. Räikkönen tulee vielä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Massa on ollut vahvempi kuin Bottas ja uskoisin että Massa vaan parantaa kun itseluottamus kasvaa ja kasvaa.

No jaa... Massa on ollut kyllä aika-ajoissa niukasti nopeampi (paitsi tällä kertaa), mutta se ei olekaan mikään yllätys tai ihme koska Massa on aina ollut helvetin nopea aika-ajaja. Kyllähän tuo Alonsollekin pisti ihan miehekkäästi kampoihin aika-ajoissa ja sama juttu Räikkösen kanssa, joten ei ole ihme jos on pystynyt Bottaksenkin lyömään. Minusta Bottas on päässyt vauhdissa yllättävänkin lähelle Massaa, joka on minusta vähän aliarvostettu kuljettaja nopeutensa puolesta.

Kisavauhdissa Bottas sen sijaan on ollut koko ajan Massa nopeampi, mutta on kärsinyt Williamsin taktisista kömmähdyksistä Massaa enemmän ja jäänyt sen takia pari kertaa peräkkäin Massan taakse kisassa. Ja pisteitähän Bottaksella on enemmän kuin Massalla, kiitos Massan keskeytyksen Australiassa, joten ei voi kyllä oikein sanoa että Massa olisi ollut vahvempi alkukaudesta.

Ja minusta on näyttänyt siltä että Massan itseluottamus ei ole ollut varsinaisesti kasvussa, vaan päinvastoin. Massahan tuli Williamsille itseluottamusta uhkuen ja ykköskuskin asemaansa korostaen, mutta on vähän alkanut osoittaa merkkejä pienestä epävarmuudesta ja sortunut jo aika paljon tuohon perisyntiinsä että alkaa valittamaan ja antaa sen vaikuttaa ajamiseensa jos häntä ei koko ajan taputella selkään ja ei saa tallin täyttä tukea taakseen. Tuo Malesian kisan episodi oli hyvä osoitus tästä. Toki tilanne voi taas muuttua jos Massa saa vähän onnistumisia ja pystyy lyömään Bottaksen ihan selkeästi mutta jos tilanne jatkuu tällaisena että Bottas on kisoissa nopeampi, ja Bottaksen kohdalla lopulta saadaan myös taktiikat toimimaan, niin voi olla että tuo valitus lisääntyy ja suoritukset muuttuvat yhtä epätasaiseksi kuin Ferrarilla. Vaikuttaisi siltä että vaikka Massalla hienoinen ykköskuskin asema ehkä Williamsilla onkin, niin se ei ole niin kiveen hakattu että talli jääräpäisesti pitäisi Massaa ykkösen asemassa jos vauhti ei riitä tallikaveria vastaan.
 

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onhan toi Kimi melkonen lapanen,kun vertaa näihin oikeasti nopeisii kuljettajiin. Vois ny ees yhessä kisassa pistää hanttii Alonsolle, mutta ei oo ees lähellä. Ylivoimaiseen mestaruuteen taitaa ajella omasta mielestäni paras kuski, Hamilton.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan toi Kimi melkonen lapanen,kun vertaa näihin oikeasti nopeisii kuljettajiin. Vois ny ees yhessä kisassa pistää hanttii Alonsolle, mutta ei oo ees lähellä.

Sillähän ei tietenkään voi olla mitään merkitystä että Ferrarin alkukausi on ollut täynnä ongelmia, ja yleensä nuo ongelmat on olleet juuri Räikkösen autossa tai hänen ajovuorollaan testeissä, ja sen takia Alonsolla on reilusti toista tuhatta kilometriä enemmän ajettuna tämän kauden autolla. Ja tietenkin Alonso on ajanut Ferrarilla nyt neljä kautta putkeen kun Räikköselle kausi on ensimmäinen, niin auto saattaa ehkä hieman paremmin sattua Alonson näppiin tällä hetkellä. Ja silläkin on todennäköisesti aika iso merkitys että iso osa kauden harjoituksista ja aika-ajoista on ajettu sateella jolloin tuo auton muuttaminen on vähän haasteellisempaa kun ei juuri päästä ajamaan "normaaleissa" olosuhteissa.

Ennen kuin mitään tällaisia tuomioita annetaan että Räikkönen on "lapanen" tai "has-been" niin kannattaisi minusta kuitenkin odotella jonkin aikaa että saavat muutettua autoa vähän enemmän kuljettajan mieltymysten mukaiseksi. Kyllähän tuon näkee Räikkösen ajamisesta että auto ei nyt toimi yhtään hänen ajotyylillään, kun koko ajan on renkaat lukossa ja ajaminen näyttää helvetin vaikealta. Alonson ajotyyli on niin erilainen että sillä tyylillä se näyttää toimivan hieman paremmin, vaikka eipä tuo auto näytä hänenkään käsissään kärkivauhtiin yltävän.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kun Massa otti Alonsolta turpaansa oli vika täysin miehessä itsessään. Kun Kimi häviää vielä selvemmin Alonsolle niin syitä keksitään kilpaa sitä tahtia ettei siinä enää pysy perässä.

Toki Kimi ammattimiehenä parantaa tilannettaan, mutta Massan "luokattomat" suoritukset näyttäytyvät tämän Räikkösen sukelluksen jälkeen täysin toisessa valossa.
 

Outsider

Jäsen
Kimin kannalta surkeassa alkukaudessa on positiivista, että toinen alkukauden suurin lapanen sattuu olemaan F1-varikon paras(ainoa) kaveri Sebastian Vettel, niin eipähän ainakaan tarvitse pelailla sulkapalloa yksin, kun molemmat ovat selkeästi kolmen kilpailun perusteella täysin hasbeen osastoa ja saavat luovuttaa pian paikkansa joillekin oikeasti koville kuskeille.

Sadekeli näyttää vähän kaventavan Mersujen etumatkaa, mutta eiköhän kuivalla tilanne ole edelleen sama, eli muut tulevat sitten jossain kaukana perässä. Silti huomenna saisi olla kuivaa, mutta alkukauden perusteella toiveissa olisi sopivaan kohtaan turva-auto ja muutaman kierroksen yhteinen taloudellisuusajo, niin sitten voitaisiin taas ajaa loppuun asti kunnolla kilpaa.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun Massa otti Alonsolta turpaansa oli vika täysin miehessä itsessään. Kun Kimi häviää vielä selvemmin Alonsolle niin syitä keksitään kilpaa sitä tahtia ettei siinä enää pysy perässä.

Toki Kimi ammattimiehenä parantaa tilannettaan, mutta Massan "luokattomat" suoritukset näyttäytyvät tämän Räikkösen sukelluksen jälkeen täysin toisessa valossa.

Massa aloitti turpaanottonsa itsensä kehittämällä ja hänen ajotyylilleen tehdyllä kalustolla. Alkukaudesta 2010 sai vähemmän turpaan, auton kehityksen mentyä Fernandon suuntaan enemmän. Jopa nöyryyttävästi.

Kimi lähtee nyt itselleen sopimattoman kaluston kanssa haastamaan Alonson valtakuntaan, ja on ymmärrettävästi ongelmista alkukaudesta. Johtuen teknisistä ongelmista, ajotyylistä ja välillä jopa epäonnesta. Kun kausi kääntyy toiselle puoliskolle, on Kimi lähellä Fernandoa tasoa. Kukaties edellä. Missään tapauksessa piste-erot eivät ole tuota luokkaa, mitä Massa otti turpaan kolme kautta peräkkäin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimin kannalta surkeassa alkukaudessa on positiivista, että toinen alkukauden suurin lapanen sattuu olemaan F1-varikon paras(ainoa) kaveri Sebastian Vettel, niin eipähän ainakaan tarvitse pelailla sulkapalloa yksin, kun molemmat ovat selkeästi kolmen kilpailun perusteella täysin hasbeen osastoa ja saavat luovuttaa pian paikkansa joillekin oikeasti koville kuskeille.

Huvittavaa muuten tuokin kuinka Vettel on dumattu monessa paikkaa jo täysin "tuurimestariksi" ja "yliarvostetuksi" kun on ollut vaikeuksissa Ricciardon kanssa. Mutta kyllähän tuo Seb oli välillä vaikeuksissa Webberinkin kanssa, useimmiten juuri alkukaudesta, mutta sitten kun sai säädeltyä auton mieleisekseen niin oli aika suvereeni myös Webberiin verrattuna. Katsellaanhan mikä tilanne on tuossa kauden puolen välin jälkeen, saako Vettel taas auton toimimaan mieleisellään tavalla ja mikä on sitten vauhti suhteessa Ricciardoon.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertoo jo paljon näiden F1-kisojen tasosta, kun tällaisella F1-fanaatikolla menee telkkari kiinni puoli tuntia ennen kisan päättymistä. Ei vittu mitä touhua tää on nykyisellään. Palattu sinne 2000-luvun alkuun, jossa yksi talli hallitsee ja takana muut ajelee jonossa. Mitään ei tapahdu radalla.

En ymmärrä miksi piti pistää taas koko paketti uusiksi tälle kaudelle. Vuodesta 2010 lähtien on nähty kuitenkin monia helvetin hyviä ja viihdyttäviä kisoja, vaikka siellä Red Bull on suurinta osaa hallinnutkin. Nyt ei ole enää mitään muuta jäljellä kun pelkkää jonossa-ajelua.

Mersut ajoi muuten taas kaksoisvoittoon.
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Hurja on Kimin ja Alonson välinen ero tällä hetkellä. Alonso päästelee 3. ja Kimi on vasta 8. jääden melkein minuutin eli 1 s/kierros. Jotenkin sitä etukäteen arveli, että Ferrarille tulo voi olla haasteellista, mutta aika suuria ongelmia Kimillä näyttää olevan tuohon Alonson vauhtiin päästä. Potentiaalia Ferrarissa selkeästi on, sillä vain Mersu menee omilla luvuillaan.

Noin yleisesti kisat on aika tylsiä: kenenkään (kärkitallin) vehkeet ei hajoa, ei ajeta rajoilla, säästetään bensaa ja renkaita, Mersu on aivan älyttömän ylivoimainen. Eipähän tarvitse kauheasti jännittää.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tylsähän kisa tuo taas oli. Mersut menee menojaan ja muut ajaa jonossa perässä.

Alonson ajo yllätys ja Räikkönen vieläkin selkeämmin hitaampi kuin aikaisemmissa kisoissa. Itse odotin että ero alkaisi kaventumaan, mutta mitään merkkejä ei sen suuntaisesta ole. Oikeastaan Kimi on jatkanut siitä mihin Massa jäi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tällä hetkellä Kimi Räikkönen on se F1-sirkuksen kuski, jota tallikaveri kaikkein voimakkaimmin kairaa takaluukkuun. Tänäänkin eroa taisi tulla melko tasaisesti se noin sekunti per kierros Alonsoon nähden. Fernando on MM-pisteissä kolmosena, Kimi vissiin sijalla 12. Kaikkinensa näiden otteiden jatkuessa Räikköselle käynee samalla tavalla kuin edellisen Ferrari-pestin aikaan eli sopimus ostetaan ulos jo ennen sen sovittua päättymisajankohtaa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Sitä minä ihmettelen miten voi olla auton säätäminen kahdelle kuskille sopivaksi niin vaikeaa? Nyt Ferrarin F1-auto on selkesti paremmin sopiva Alonson ajotyylille ja Räikkönen joutuu taistelemaan kun auto on hänelle vaikeasti säädettävä ja sitä kautta vaikeasti ajettava. Sen lisäksi on ollut vielä noita teknisiä ongelmia enemmän Kimillä kuin Fernandolla. Sellaista se moottoriurheilu on että mitä enemmän saa testattua, sitä vähemmin on ongelmia ja taitaa Alonso päässyt Kimiä enemmän ajaa testikilometrejä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voihan unetus! Toivottavasti tulee edes Mersulla tiukka jäsenten välinen. Vaikka eihän siitä kuitenkaan tule...

Alkaa pikkuhiljaa näyttämään siltä, että Lewis on (odotetusti) pikkuriikkisen kovempi rattimies vielä mitä Nico. Voitti jo avauskaudellaan Rosbergin MM-pisteissä ja nyt suoraan sanottu kairaa kuivana kakkoseen, jos on ongelmaton viikonloppu.
 
Sellaista se on, kun joutuu ajamaan kakkosautoa ja puolet vähimmillä testikierroksilla. Onhan tuo Räkän Ferrari aivan sysipaska auto. Eiköhän mies jo näyttänyt mussuttajille, kun ajeli pahvi-Lotuksella Alonson kanssa tasaväkisesti.

Itse olen lopettanut formuloiden katsomisen, vaikka Räikkösen Lotus-vuodet tuli vielä seurattua tiivisti. Onhan tämä nyt ihan vitun tylsää puuhaa. Hyvä, että tiesin edes, että tänä viikonloppuna on kisat. Edelleen ihmettelen miksi ei voida ajaa samantasoisilla autoilla. Raha-ahneet päälliköt toki eivät tätä missään nimessä halua. Täyttä tekniikkapelleilyähän tämä on, kuten koko kilpa-autoilu nykyään.
 
Tuo Vettel on kyllä mainio veikko. Sirkuksen pahin itkupilli, joka ei jätä yhtään valitusvirttä valittamatta, jos vaan pienintäkään syytä on, mutta kun mennään toisin päin, sama kitinä jatkuu. En ole koskaan juuri pitänyt Vettelistä, mutta aiemmin tallikaverina oli niin ikään ei suosikkeihini kuuluva Webber, joten minua ei niin kiinnostanut. Nyt tallikaverina on sympaattinen Ricciardo, joten mulla ainakin kierrokset nousee, kun jatkaa tuota hemmoteltu kakara -tyyliään. Toivottavasti aussi jatkaa Sebin pyyhkimistä parin edelliskisan malliin, niin saadaan kakara täysin raivon partaalle.

Naurettavinta on vielä, että aina tilanteen toistuessa (tallimääräyksestä kieltäytyminen), toistuu sama virsi, että kommunikaatiokatkos tai jotain muuta paskanjauhantaa.

Alkaa mennä kaudesta mielenkiinto kyllä totaalisesti jo tässä vaiheessa, kun ei näytä McLarenillakaan olevan vauhtia taisteluun kolmossijasta. Pari ensimmäistä viikonloppua meni vielä odotuksiin nähden hyvin, mutta pikkuhiljaa taitaa siirtyä pääpaino Hondan kanssa touhuiluun, sen verran aneemisia on ollut Buttonin ja Magnussenin kaksi edelliskisaa.
 

Outsider

Jäsen
Kyllä tässä pelottaa enemmän se, että Kimistä tehdää selkeä kakkoskuski ennekuin Kimi saa "säädöt" kohdallen ja alkaa haastaa Alonsoa tasaiseen taistoon...

Ensin pitäisi vaan jostain löytää sitä vauhtia, että olisi mitään hyötyä tehdä Kimistä kakkoskuskia ja sittenkin tulee vielä tällä menolla se ongelma vastaan, että ei Alonsollakaan ole mitään jakoa Mersuja vastaan, joten varmaan Ferrarille ihan se ja sama kunhan tulee tallipisteitä kuskien järjestyksestä huolimatta.

Muuten varmaan aika selvää, että tällä hetkellä se ongelma ei ole pelkästään säätämällä ratkaistavissa, koska eroa on noin paljon. Vettel puhui ihan samaa ja on kuitenkin reilusti lähempänä omaa tallikaveriaan.

Tylsä kisa, mutta edelleen uskon, että noilla autoilla olisi potentiaalia ajaa viihdyttäviä kilpailuja, mutta säännöt yksinkertaisesti estävät sen. Toki voihan se olla niinkin, että jos olisi mahdollista ajaa kokoajan täysillä erot kasvaisivat, mutta nythän Mersujen takana on niin monta suht ok tallia, että vaikka toinen kuski on selkeästi pisteillä voi toinen jäädä niiltä ulos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös