Formula 1 – kausi 2013

  • 587 637
  • 1 881

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
What sorcery is this?! Ferrari uransa lopuksi Massa on löytänyt Alonson varastamat ja piilottamat pallit ja pieksi taas Alonson aika-ajoissa.
 

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Saatanan tunarit. Johan tuo olisikin ollut liian hyvää ollakseen totta, että lähtöruutu vaihteeksi Top-5 porukassa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Juuri tuon Unkarin sormien läpi katsomisen takia Kimiä rangaistiin tänään. Sääli mutta ihan oikeutettu tuomio.

Jari Porttila twitterissä:

"Kiitos Lotus ja Boulier, ne 15 miljoonan palkkarästitkö kuitataan näin"

Jopa Porttilalta aikamoinen rimanalitus. Ei taida sielläkään pohjalevy ihan sääntöjenmukainen olla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Saatanan tunarit. Johan tuo olisikin ollut liian hyvää ollakseen totta, että lähtöruutu vaihteeksi Top-5 porukassa.
Vituttaa kyllä aivan helvetisti. Heti kun jäi harjoituksista ja aika-ajosta hyvä fiilis päälle ja kaikki tuntui onnistuvan sen maksimin verran, niin eiköhän sekin ilo heitetä kaivoon.
Jos nyt jotain positiivista haetaan niin eiköhän Lotus ja Kimi aloita kilpailun varikolta, joten voivat yön aikana muuttaa auton säätöjä ja suoranopeuksia. Välttää myös ne lähtöhässäkät siellä peräpäässä.
Huomenna ainakin nähdään Kimiä televisiossa, kun ohjaaja tarjoilee hidastuksia Kimin ohituksista ja noususta ylöspäin.
Vettel lähti viime vuonna juurikin samalla radalla varikolta ja nousi nopeasti sinne kärjen lähettyville. Toki Red Bull oli paljon vahvempi silloin verrattuna nyky-Lotukseen ja turva-autotkin auttoivat asiaa, mutta hieman onnella, hyvällä taktiikalla ja nopeasti hitaammista ohipääsemisellä Kimi kyllä nousee korkealle.
Varmasti mielenkiintoinen kisa luvassa.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yllättävää kyllä, harjoitusten perusteella tehtyjen analyysien mukaan Lotuksen kisavauhti tulee tällä kertaa olemaan selvästi huonompaa kuin muutamassa viime kisassa. Ainakin Räikkösen osalta, Grosjean ei ajanut harjoituksissa tarpeeksi pitkiä vetoja: Abu Dhabi Grand Prix: Friday Practice | intelligentF1

Voisiko Lotus yrittää samaa kuin viime kisassa, eli yhdellä renkaidenvaihdolla maaliin?

Varmasti tuo on yksi vaihtoehto, koska rengaskuluma on viime kisaa vähäisempi ja Kimi olisi luultavasti onnistunut taktiikassa viimeksi ilman kaikkia mahdollisia ongelmia. Lyhyt eka stintti, jarruongelmat, ruuhkassa ajaminen ja bensansäästäminen nyt ainakin haittasivat viime kisaa. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi toki lähteä varikolta pehmeillä, ja kun saavuttaa peräpään letkan niin tulee aikaisin vaihtamaan kovat alle ja ajaa puhtaassa ilmassa kovilla renkailla todella pitkään. Luulisin että tuossa tilanteessa Kimi ajaisi nopeimpia kierroksia paria kärkimiestä lukuunottamatta ja renkaatkin kestäisivät muita pidempään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onko kukaan käynyt katsomassa, millä tavoin Lotus selittää tämän uusimman mestarisuorituksensa Facebook-sivuillaan? Voisin tietty käydä itsekin katsomassa, mutta en käy.

Kimi noussee jonnekin sijoille 7-10 ja piruuttaan kellottaa kilpailun nopeimman kierroksen itselleen toiseksi viimeisellä kierroksella. Haastattelujen suhteen voi olla entistäkin niukka- mutta suorasanaisempi.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kimi noussee jonnekin sijoille 7-10 ja piruuttaan kellottaa kilpailun nopeimman kierroksen itselleen toiseksi viimeisellä kierroksella. Haastattelujen suhteen voi olla entistäkin niukka- mutta suorasanaisempi.
Tuohon minäkin luotan, huvikseen täräyttää nopeimman kierroksen ja minä kuittaan vedonlyönnistä hyvät rahat.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Boullier muistuttaa, että hänellä on vastuu 600 perheestä. Totta varmasti tuokin mutta ei kai Räikkösen hommana ole elättää näitä perheitä. Onkohan Boullier itse osallistunut näihin palkkatalkoisiin jossa hoidetaan nämä 600 perhettä. Tuskin hänenkään talous on ns. kädestä suuhun meininkiä tai mistä sitä tietää.

Paljonkohan Lotus on sponsoroiden kautta hyötynyt Kimistä? Varmaan enemmän tänä vuonna kuin 0 euroa?
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi toki lähteä varikolta pehmeillä, ja kun saavuttaa peräpään letkan niin tulee aikaisin vaihtamaan kovat alle ja ajaa puhtaassa ilmassa kovilla renkailla todella pitkään. Luulisin että tuossa tilanteessa Kimi ajaisi nopeimpia kierroksia paria kärkimiestä lukuunottamatta ja renkaatkin kestäisivät muita pidempään.

Tämä on minusta selvästi paras taktiikka Kimille. Kaivelin tuolta tilastoja viime vuoden kisasta, jolloin Vettel lähti varikolta ja oli ensimmäisen kierroksen jälkeen 15 sekuntia perässä kärkeä. Caterhamit ja Marussiat jäivät avauskierroksella jo sen 10 sekuntia, joten Kimi tulee saavuttamaan letkan perän 2-3 kierroksen kohdalla.

Ohittamisen pitäisi kyllä onnistua kahdella DRS-suoralla, mutta tuossa hitaampien takana ohituspaikkaa hakiessa kuluu kuitenkin kärkeen nähden liikaa aikaa. Järkevintä olisikin ajaa pehmeillä pari nopeaa aikakierrosta ja tulla heti varikolle vaihtamaan kovat alle, jolloin pääsisi taas ajamaan tyhjälle radalle nopeita kierroksia.

Varikkostoppi kestää viime vuoden perusteella 20 sekuntia, joten voisi laskea, että Kimin ero on varikolta lähdön ja stopin jälkeen on noin 35 sekuntia kärkeen. Pehmeillä lähtevien ekan stintin pitäisi kestää noin 12 kierrosta, joten Kimi pääsisi tykittämään kymmenisen kierrosta tyhjällä radalla ennen kuin muut tulevat ensimmäisen kerran varikolle.

Lähtökohtaisesti eron kärkeen pitäisi olla siinä vaiheessa kaventunut selvästi tuosta 35 sekunnista, sillä pehmeillä pito ja ajat heikkenevät suhteessa koviin parin ekan kierroksen jälkeen. Jos ero kärkeen olisi esimerkiksi 30 sekuntia, niin Kimi pitäisi siis stoppien jälkeenkin takanaan keskiryhmän, joka olisi yli 10 sekuntia jäänyt Red Bulleille. Red Bullit tulevat menemään ihan omia menojaan, eikä Mersujenkaan edelle ole saumoja, mutta ensimmäisten stoppien jälkeen Kimi voisi hyvinkin olla sijoilla 5-7.

Toisaalta tässä taktiikassa kisa ei tuhoudu, vaikka jäisikin jonkun varikolta tulevan Massan taakse, koska Kimillä on tuossa kohtaa kymmenen kierrosta vanhemmat renkaat eikä pito ihan samaa luokkaa. Eka veto kovilla pitäisi olla noin 25 kierrosta, jolloin toinen stoppi sitten muita aikaisemmin ja Kimi pääsee taas ajamaan tyhjällä radalla kovia vetoja ennen kuin muut tulevat sisään. Vika stintti olisi siis noin 27 kierrosta, minkä pitäisi onnistua kevyemmällä autolla. Kyllä tällä taktiikalla pitäisi olla mahdollisuudet TOP-5:een, pienellä tuurilla jopa podiumille.

Pääpointti taktiikassa on kuitenkin se, että nyt Kimi pääsisi näyttämään vauhtinsa kerrankin tyhjälle radalle, jossa Lotus on parhaimmillaan. Nyt on pakko koittaa jotain radikaalia muihin verrattuna, koska samalla taktiikalla ja koko letkan ajamalla ohittaminen ei tule onnistumaan.

Toinen vaihtoehto on tietysti yhden stopin yrittäminen. Kovilla matkaan ja renkaita säästelleen 40 kierroksen stintti ja lopussa pehmeillä 15 kierroksen veto kevyellä autolla. Yhden varikkostopin eli 20 sekuntia siinä voittaa, mutta helposti sen ja enemmänkin häviää, kun joutuu säästelemään renkaita ja ajelemaan muiden takana.

Riskit ovat muutenkin suuremmat, sillä renkaat eivät välttämättä kestä edes Lotuksella tuota 40 kierroksen vetoa. Varikollekaan ei voi kuitenkaan tulla aikaisemmin, koska pehmeät ei tule kestämään yli 15 kierrosta. Kaikkein suurin riski on, että turva-auto tulee sisälle kisan puolivälissä, jolloin yhden stopin kisa on tuhoon tuomittu.

Renkaiden säästäminen on ollut tuolloin täysin turhaa, koska varikolle on pakko tulla toisenkin kerran, kun pehmeät eivät tule millään kestämään maaliin asti. Muut voivat puolestaan tuossa kohtaa laittaa kovat alle ja ajella maaliin asti, joten Lotuksen yhden stopin taktiikkaa menee taas täysin päin metsää, jos turva-auto tulee kierroksien 15-40 välillä radalle.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Boullier muistuttaa, että hänellä on vastuu 600 perheestä. Totta varmasti tuokin mutta ei kai Räikkösen hommana ole elättää näitä perheitä. Onkohan Boullier itse osallistunut näihin palkkatalkoisiin jossa hoidetaan nämä 600 perhettä. Tuskin hänenkään talous on ns. kädestä suuhun meininkiä tai mistä sitä tietää.

Paljonkohan Lotus on sponsoroiden kautta hyötynyt Kimistä? Varmaan enemmän tänä vuonna kuin 0 euroa?

Kai Boullier kohta kertoo kyynelsilmin miten ei sponsoreita oikeastaan olekaan, Lotus joutuu maksamaan että Genii, Burn sun muut saa mainoksensa autoon, taustalla Permaine ripottelee tuhkaa päälleen. Työvaatteetkin on vaan lainassa ja kisan jälkeen pukeudutaan juuttisäkkiin. Räikkönen on vienyt kaikki rahat vaikkei palkkaa olekaan maksettu ja ottanut työntekijöiden lapsilta leivän suusta. Ahne paska.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä en näe oikein järkeä siinä, että lähtee varikolta ja jää heti siinä rytäkässä letkasta jonka sitten toki nopeasti ajaa kiinni. Sen jälkeen loppu onkin toivotaan toivotaan (että tulee hyvä rako) - ajattelua, joka kosahtaa saman tien, kun eteen tulee hitaampia. Ja niitähän riittää, kun lähtee viimeisenä. Onhan se jo monessa kisassa nähty, kuinka eroa tulee useampi sekunti per kierros keskijoukossa. Aika harvassa on ollut ne kerrat kun siellä tahkotaan kisan nopeimpia kierroksia ja silloinkin kyseessä on yleensä ollut Vettel. Toki tämä taktiikka toimii JOS sattuu vaihtamaan gummit juuri oikeaan aikaan ja sitten tulee Safety Car. Todennäköisyydet kuitenkin tälle vaihtoehdolle on olemattomat.

Mun mielestä paras mahdollinen tapa saada hyvä lopputulos olisi olla vaan alussa riskillä helvetin aggresiiivinen. Ehkä nostaa sijoitusta parin kolmen ensimmäisen kierroksen aikana sinne 10-14 tuntumiin ja sitten ruveta tilanteen mukaan funtsimaan taktiikkaa, jos tuntuu jäävän jonkun taakse. Ehkä vaihtaa taktiikkaa jos ei etene, käydä mahdollisesti varikolla ja löytää se tyhjä rako ja sitten posottaa samoilla gummeilla maaliin saakka.

Tuskin normikisalla on mahdollisuuksia podiumille, mutta jos vaikka tällä kertaa kärjessä rytisisi (aika harvassa ollut) ja kävisi vähän säkää niin ehkäpä. Todennäköisesti Kimi jää kuitenkin sinne 6-8 sijoille jos maaliin ajaa.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Kerrankin, kun aika-ajo osuu hyvin ja olisi ollut hyvät mahdollisuudet taistella jopa voitosta, niin sitten käy näin. Toki selvästi on rikottu sääntöjä, joten turha tässä on mitään selitellä. Vaikka Kimi lähtee hänniltä, niin kyllä tästä kisasta on mahdollisuudet napata ihan hyvä sija. Ensimmäiset kierrokset ovat Kimille tärkeitä ja siinä pitää pystyä nousemaan sijoja ylöspäin ja ohittaa hitaampia autoja. Siitä vain sitten lähemmäs kärkeä. Uskon, että Kimi nousee tänään hyville pistesijoille.

Muuten kisasta nyt tuskin tulee mitään ihmeellistä. Vettel varmaan nousee lähdössä kärkeen ja sen jälkeen häntä on vaikea enään ohittaa. Mersut ja Webber käyvät sitten kamppailua muista podium sijoista. Hulkenberg voisi olla tänään potentiaalinen yllättäjä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei ole Kimin tapaista. Kun hän vetää kypärän päähän ja lähtee ajamaan kisaa, niin silloin ajetaan tosissaan.

Paras tapa antaa pieni näpäytys olisi tosiaan tehdä joku Kimimäinen huippusuoritus radalla ja näyttää että vaikka muut perseilee niin tuloksia tulee siitä huolimatta.
 

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
Olisiko sellainen skenaario millään tavoin mahdollinen, että Lotus laittaisi Kimin loppukaudeksi sivuun, samoin Ferrari Massan, ja Kimi ajaisi jo tämän kauden kaksi viimeistä kisaa Maranellon väreissä? Ja sitten jos viedään utopistista ajatusta vielä pidemmälle, niin Felipekin voisi ajaa loppukauden Lotuksen toista autoa?

Jotenkin tuntuu tämän viikonlopun kaiken kohun ja lopullisen flopin jälkeen, että tämä Kimi-Lotus yhteistyö ei ole enää kummallekkaan osapuolelle hyväksi.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Olisiko sellainen skenaario millään tavoin mahdollinen, että Lotus laittaisi Kimin loppukaudeksi sivuun, samoin Ferrari Massan, ja Kimi ajaisi jo tämän kauden kaksi viimeistä kisaa Maranellon väreissä? Ja sitten jos viedään utopistista ajatusta vielä pidemmälle, niin Felipekin voisi ajaa loppukauden Lotuksen toista autoa?

Alonso joutaisi loppukaudeksi lomalle ja ensi kaudella paremmalla virralla, ellei pakene McLarenille kausien välissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös