Formula 1 – kausi 2013

  • 588 085
  • 1 881

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Juuri olin samaa tulossa kirjottamaan. Hyvä sisääntulo Vilanderilta. Mukavan kuuloinen ääni ja nöyrä asenne. Mukavaa vaihtelua Salon vähän egoistiseen joskin myös hyvään kommentointiin. Maikkarin sivujen mukaan Salokin olisi mukana ensikaudellakin ainakin jossain kisoissa.

Oikein hyvältä kommentaattorikaksikolta kuulostaa.
Kerrankin maikkari on saamassa loistavan selostustiimin jalkeille, vielä kuin Pulkkinen saataisiin pois äänestä niin avot.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Hyvältä näyttää Lotuksen vauhti. Ainakin parempaa kuin ihan paska.
Kimi toisten harjotusten neljäs. Grosjean ekojen nopein. Ranskalaisella ilmeisesti jotain ongelmaa auton kanssa toisessa sessiossa. (jarrut?).

1. Vettel 1:41.335
2. Webber + 0.155
3. Hamilton + 0.355
4. Kimi + 0.391
5. Rosberg + 0.423
6. Perez + 0.671
7. Button + 0.675
8. Alonso + 0.836
...18. Bottas +2.230

Lotus vaikuttaa tosi hyvältä ka Ferrari tuntuu taantuneen lisää. MClarenit myöskn yllättävän hyvässä vauhdissa.
Red Bull toki selkeä ykkönen joten Vettel ajanee paalulta voittoon ja Webber keskeyttää. Sijat 2 ja 3 Lotukselle? Mikäli Kimi vaan saa aika-ajot osumaan. Grosjean ajanee jopa eturivin paikasta.
 

N^Miksu

Jäsen
Hyvältä näyttää Lotuksen vauhti.

Kyllä, lupaavalta näyttää. En usko, että Räikkönen aika-ajoissa yltää Red Bullin tai Mercedeksen vauhtiin, mutta sijat 5-6 pitäisi olla otettavissa. Pahimmassa tapauksessa eteen kiilaa Button tai Perez, joiden perässä Räikkönen ajelee puolet kisasta. Tosin, eniten pelkään sitä, että Kimi jää taas Hulkenbergin taakse: Saubereista tuntuu olevan mahdoton mennä ohi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Joo. Aika-ajoissa sijoille 5-6.
Kisasijoituksia tuossa spekuloisin. Ei taida kyllä Vettelille olla pysäyttäjää. Mersujen startit ovat tosin olleet hyviä suhteessa Red Bulleihin viimekisoissa, joten ehkä kisan jännitys säilyy voiton suhteen ekat kolme kierrosta.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Oskari Saari ‏@OskariSaari
Kimi on saanut Lotukselta tällä kaudella "nolla euroa palkkaa". Räikkösen poikkeuksellisen suora avautuminen Tulosruudussa. #mtv3f1

Että silleen.

Jotakin yleisesti pitäisi F1 sarjassa tehdä, että saadaan kulut alas. Jos maksukuskien marssi jatkuu, niin häviää myös katsojat. En lyttää kaikkia maksukuskeja, mutta jos esim. Chilton nousee Force Indialle Bianchin edestä, niin suunta on aivan pielessä. Kulut alas, jotta tallit pystyy ottamaan parhaat kuskit. Ensikaudelle kun kulut ilmeisesti vain nousee, niin joku on pahasti pielessä. Se, että millä muutoksilla saadaan kulut alas on eri juttu. Kunhan kuninkuusluokka pysyisi vain tulevaisuudessakin sellaisena.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jotakin yleisesti pitäisi F1 sarjassa tehdä, että saadaan kulut alas. Jos maksukuskien marssi jatkuu, niin häviää myös katsojat. En lyttää kaikkia maksukuskeja, mutta jos esim. Chilton nousee Force Indialle Bianchin edestä, niin suunta on aivan pielessä. Kulut alas, jotta tallit pystyy ottamaan parhaat kuskit. Ensikaudelle kun kulut ilmeisesti vain nousee, niin joku on pahasti pielessä. Se, että millä muutoksilla saadaan kulut alas on eri juttu. Kunhan kuninkuusluokka pysyisi vain tulevaisuudessakin sellaisena.

Isompi virhe oli alunperin päästää näitä sekundatalleja mukaan, jotka toivat maksukuskit takaisin. Nyt on sitten vähän liian myöhästä inistä.

Lisäksi sarja ampuu itseään nilkkaan kokoajan vaihtuvilla säännöillä ja uudistuksilla, jotka vievät helvetisti rahaa. Joku testaaminen on pisara meressä verrattuna tuohon.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Isompi virhe oli alunperin päästää näitä sekundatalleja mukaan, jotka toivat maksukuskit takaisin. Nyt on sitten vähän liian myöhästä inistä.

Ei se myöhäistä ole. Aina on mahdollisuus joillain oikeilla liikkeillä saada isoja talleja mukaan. Itse puhun tässä mm. Porschesta. Jonkun tuollaisen ison tallin Mersun tulon jälkeen F1 tarvitsee. Onnistuuko se, niin en tiedä. Huhujahan noista Porschen F1 projekteista on ollut ja sitten on ne lytätty. Kuitenkin aina ne nousee uudelleen. Eihän sitä, vaikka Webberillä olisi jokin muukin rooli Porschella kuin ajaminen. Nää nyt on kuitenkin ihan omaa toive ajattelua.

Lisätään vielä Lotukseen sen verran, että tää Lopezin kommentti särähtää korvaan nyt varsinkin aika pahasti. Luulin, että Kimi ei palannut formuloihin rahan takia. Niin vaan sama kaveri on ajellut ilmaiseksi koko kauden toistaiseksi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi kertoili justiinsa, että ei ole saanut vieläkään fyrkkaa tästä kaudesta sentin senttiäkään, vaikka Lotus muuta väittää! Ihmekkään että närästää ja alkaa pohtimaan ajaako loppukisoja.

E: Jaa asia mainittu jo aiemmin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ei se myöhäistä ole. Aina on mahdollisuus joillain oikeilla liikkeillä saada isoja talleja mukaan. Itse puhun tässä mm. Porschesta. Jonkun tuollaisen ison tallin Mersun tulon jälkeen F1 tarvitsee. Onnistuuko se, niin en tiedä. Huhujahan noista Porschen F1 projekteista on ollut ja sitten on ne lytätty. Kuitenkin aina ne nousee uudelleen. Eihän sitä, vaikka Webberillä olisi jokin muukin rooli Porschella kuin ajaminen. Nää nyt on kuitenkin ihan omaa toive ajattelua.

Porsche muistaakseni kuoppasi paluunsa koska laji ei ole enää tekninen edelläkavijä samalla tavalla mitä se oli vielä jokin aika sitten, ja se johtuu juuri näistä perkeleen kulujen karsimisista ja amatööritallien roikottamisessa mukana. Mutta kuten Steegilkin tuossa mainitsi niin kulut ovat silti katossa mutta nyt se ei enää johdukkaan tekniikan kehittämisestä vaan jatkuvasti muuttuviin sääntöihin soputumisesta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viime vuodet tämä Enstonen tiimi, mitä nimeä nyt milloinkin on kantanut, on onnistunut näyttämään itsestään ulospäin aika positiivisen kuvan "hyvän fiiliksen huipputallina" jossa Tuntematonta Sotilasta lainatakseni "asialliset hommat hoidetaan mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat". Mutta oikeastaan tuon Räikkösen Ferrari-sopimuksen jälkeen tallin toiminta on näyttänyt ainoastaan helvetin epäammattimaiselta. Ensinnäkin nuo julkiset itkupotkuraivarit siitä kuinka Räikkösen pitäisi olla heille kiitollisuudenvelassa, ja sitten itkupotkuraivarit siitä kuinka Räikkösen ei olisi pitänyt julkisesti puhua siitä että palkat on maksamatta. Homman kruunaa sitten tämä että vaikka talli tuolloin vakuutteli että Kimi on saanut rahansa niin ilmeisesti latin latia ei ole maksettu. En oikein jaksa uskoa että Räikkönenkään asiasta valehtelisi koska jotenkin se ei ole hänen tyylistään.

Ja pakko sanoa että vaikka tallien radioissa kuullaan varmasti kaikenlaista niin tuo Permane-Kimi "ajatustenvaihto" oli kyllä tallin puolelta aika epäammattimaista toimintaa. Jos tallin asiat ovat noin sekaisin niin eipä tarvitse ihmetellä että osaajat, Kimi ja Allison etunenässä, ovat jättämässä laivaa tai jo jättäneet sen.

Vaan ihmetellä täytyy sitä kuinka tuo talli ei ole saanut talouttaan kuntoon vaikka menestys on ollut huiman hyvää kahdella viime kaudella, tallilla on ollut palkkalistoillaan (tai pitäisikö sanoa vaan listoillaan...) yksi koko ykkösten suurimmista tähtikuljettajista joka kerää valtavasti mediahuomiota, ja se on saanut kerättyä yhteistyökumppaneita Pohjois-Amerikasta. Jotain tuolla on tehty pahasti pieleen jos tästä yhtälöstä huolimatta tallin talous on niin kuralla että palkat on maksamatta koko kaudelta ja velkaa on valtavat summat.

Jos tilanne on tosiaan noin huono niin voisi sanoa melkein varmana että tallin toinen kuljettaja on ensi kaudella Pastor Maldonado. Tuskin heillä on varaa hankkia ainakaan ketään korkean profiilin kuljettajaa, ja vaikka Hülkenberg ei todennäköisesti olisi kallis niin tallin täytynee silti tyytyä johonkin sellaiseen joka tuo mukanaan ison summan rahaa. Maldonado on kolariherkkyydestään ja luupäisestä luonteestaan huolimatta aika houkutteleva koska parhaimmillaan on nopea ja rahaa on takana ainakin vielä toistaiseksi kymmeniä miljoonia dollareita.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Huvittavaa että talli vittuilee ja jaksaa Räikköstä tietyistä jutuista arvostella jos kerta palkkaa ei olla maksettu yhtään. Kimi tosiaan tekee tätä rakkaudesta autourheilua kohtaan kun ilmaiseksi ajelee. Veikkaan että kun Räikkönen menee Ferrarille niin tulosta rupeaa heti syntymään, koska taatusti nälkää on näyttää.

Lotukselle isoa keskaria, näin asioita ei todellakaan pidä hoitaa.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kimi tosiaan tekee tätä rakkaudesta autourheilua kohtaan kun ilmaiseksi ajelee.

Ei kai Kimi nyt sentään ilmaiseksi ajele? Tuskin hän niin paljon autourheilua rakastaa, että ajaisi kisat läpi tietäen, ettei tule näistä mitään palkkaa saamaan. Kyllähän hän sopimuksen mukaiset rahat tulee saamaan, ennemmin tai myöhemmin. Ja tuskin Kimi nälkää näkee, vaikka ei ihan ajallaan miljooniaan saakaan.

Viestin tarkoitus ei ollut vittuilu, vaan se, ettei Kimistäkään tarvitse mitään Jeesusta tehdä, vaikka mieli tekisikin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
En usko että mitään lakkoja Kimin osalta kuitenkaan nähdään. Lotuksella on ihan realistinen mahdollisuus ohittaa Ferrari tallipisteissä ja jopa Mercedes.

Kimillä taas on hyvä sauma nousta vielä kuljettajien pisteissä toiseksi ja katsoa kummalla on pienempi numero Ferrarilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotakin yleisesti pitäisi F1 sarjassa tehdä, että saadaan kulut alas. Jos maksukuskien marssi jatkuu, niin häviää myös katsojat. En lyttää kaikkia maksukuskeja, mutta jos esim. Chilton nousee Force Indialle Bianchin edestä, niin suunta on aivan pielessä. Kulut alas, jotta tallit pystyy ottamaan parhaat kuskit. Ensikaudelle kun kulut ilmeisesti vain nousee, niin joku on pahasti pielessä. Se, että millä muutoksilla saadaan kulut alas on eri juttu. Kunhan kuninkuusluokka pysyisi vain tulevaisuudessakin sellaisena.

Niin isoin ongelmahan juuri on kun kuluja lasketaan niin viihdearvo on laskenut ja loppujen lopuksi tallien lasku vain kasvanut. Esimerkiksi vaikka moottorit nyt oli monta kautta ilman että niitä pystyi kehittämään niin voi vain kuvitella paljonko eri valmistajien kulut ovat tämän uuden moottorin kehitykseen nyt mennyt, varmaan samalla rahalla olisi voitu vanhoilla säänöillä mennä ja antaa tallien kehittää kokoajan sitä moottoria.

Samoin kun monet asiat muuttuu niin kulutkin kasvaa. Jos jotain sääntöjä tehdään antaisi sen nyt vain olla eikä muutella kokojaan. Varmaan se hetkellisesti tuokin säästöjä jos vaihdelaatikkoa ja moottorin pitää pitkiä aikoja kestää, mutta kun säänöt muuttuu välissä ja pitää alkaa uudenlaista kehittää menee siihen hitosti rahaa.

Myös se että mukana tosiaan on noita persaukisia talleja ei yhtään tilannetta helpota ja juuri nuo tallit tuossa isoimmat kärsijät taitaa olla, vähällä rahalla pitäisi kehittää jotain uutta kokoajan, siitten on pakko ottaa maksukuskeja ja isoja tukioita kuskien taakse, että pystyvät hommaa pyörittämään. Joku minardi pystyikin varmaan pyörimään juuri sen takia kun säänöt ei muuttunut, tarvitsi vain saada auto kasaan vaikka olikin muita talleja ehkä sen pari vuotta jäljessä. Sielä kuitenkin oli ihan lahjakkaitakin kuskeja alonsosta, webberistä ja kumppaneista lähtien, nyt tuntuu että häntäpään talleihin tulee ties ketä rahan avulla vain eikä ehkä sitä oikeaa lahjakkuutta taustalla ollut. Olkoonkin että kyllähän ennenvanhaakin maksukuskeja jostain Alex Yoongistä lähtien oli ,mutta yleensä ehkä oli kuitenkin sitä yleistä osaamistakin taustalla ettei pelkällä rahalla ajettu.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kyllä itse sanoisin että tämänhetkiset maksukuskit ovat parempia kuin esim. 1990-luvun vastaavat. Olisikohan ollutniin että Chiltonia lukuun ottamatta kaikki ovat olleet kolmen joukossa GP2, WSbR, GP3 tai F3-tasolla. Toki nykyään on kyllä sellainen tilanne, että ilman rahaa tai junioriohjelmaan kuulumista on melkein mahdoton päästä ykkösiin, kun aikaisemmin moni tuollainen tuli mukaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joku minardi pystyikin varmaan pyörimään juuri sen takia kun säänöt ei muuttunut, tarvitsi vain saada auto kasaan vaikka olikin muita talleja ehkä sen pari vuotta jäljessä. Sielä kuitenkin oli ihan lahjakkaitakin kuskeja alonsosta, webberistä ja kumppaneista lähtien, nyt tuntuu että häntäpään talleihin tulee ties ketä rahan avulla vain eikä ehkä sitä oikeaa lahjakkuutta taustalla ollut. Olkoonkin että kyllähän ennenvanhaakin maksukuskeja jostain Alex Yoongistä lähtien oli ,mutta yleensä ehkä oli kuitenkin sitä yleistä osaamistakin taustalla ettei pelkällä rahalla ajettu.

Itse asiassa tilanne oli esim. joskus 80-90-lukujen taitteessa huonompi kuin tänä päivänä sikäli että noita häntäpään talleja oli enemmän ja siellä oli kyllä lähes katastrofaalisen huonoja räpeltäjiä mukana. Siellä oli talleissa mukana todella epäammattimaisia organisaatioita, jotka ajoivat lähes hengenvaarallisilla autoilla, ja näillä talleilla oli sitten kuskina vaikka minkälaisia suhareita jotka olivat isolla rahalla tallipaikkansa ostaneet. Esimerkkinä vaikkapa joku näyttelijä-isänsä rahoilla tallipaikan ostanut Paul Belmondo, tai ykkösten viimeisin naiskuski Giovanna Amati joka taisi olla aika-ajojen esikarsinnoissa pahimmillaan monta sekuntia tallikaveriaankin hitaampi ja jäi kärjestä yli kymmenen sekuntia kierroksella.

Kyllä nämä nykypäivän maksukuskit kuitenkin minusta ihan osaavia kavereita ovat verrattuna näihin räpeltäjiin mitä tuolloin nähtiin. Joku Karthikeyan nyt oli mitä oli mutta tämän vuoden kuljettajista ei minusta kukaan ole ihan katastrofaalisen huono, vaikka jotkut Van Der Garde ja Chilton ei nyt mitään superlahjakkuuksiakaan ole. Mutta on tuolla maksumiesten puolella ihan nopeitakin kavereita, kuten vaikkapa Maldonado, ja ei voi sanoa että nuo kaverit ihan pelkän rahan voimalla ajaisivat.

Sikäli tilanne ykkösissä on tänä päivänä huonompi kuin ennen, että nyt ei ole enää noita jämätalleja mukana kuin kaksi ja myös keskikastin tallit voivat taloudellisesti aika huonosti, ja jopa Lotuksen ja Force Indian kaltaiset kohtuullisen hyvin menestyneet tallit joutuvat paikkaamaan budjettivajettaan maksukuljettajien avulla. Käytännössähän tilanne on ajautumassa siihen että ainoastaan nämä neljä suurta (Mercedes, McLaren, Red Bull ja Ferrari) pystyvät maksamaan kuljettajilleen ja kaikkien muiden tallien on turvauduttava ainakin yhteen maksavaan kuljettajaan. Eli siinä missä ennen nämä maksukuljettajat ajoivat lähinnä näissä surkeissa häntäpään talleissa niin nyt heitä alkaa olla myös keskikastin talleissa.

Ja kyllähän noita ykkösten sääntöjä on aina rukkailtu muutaman vuoden välein, että ei tuossa 90-luvullakaan tai 2000-luvun alkupuolellakaan kovin montaa vuotta ihan samalla kalustolla menty. Siellä mm. kavennettiin autoja aika rajusti jossakin vaiheessa, siirryttiin välillä urarenkaisiin ja taas takaisin slickseihin, pienennettiin moottoreiden iskutilavuutta jne. jne. Mutta ehkä ykkösten kustannukset ovat nyt muuten karanneet vähän käsistä ja jos eräs pikkumies pystyisi rahanahneudeltaan näkemään eteensä niin tilanteelle pitäisi alkaa pikkuhiljaa tekemään jotakin. Tuo pikkumies voisi aloittaa vaikkapa siitä että leikkaisi omaa siivuaan vähän pienemmäksi ja jakaisi rahan niille jotka sen rahan oikeasti tienaavatkin...
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Onko sitten tulevaisuutena useamman auton tiimit esim. Laren, Ferrari, RB,Mercedes mukana 3:lla autolla. Kenties 1-2 (BMW,Audi,Honda,Toyota) isoa autonvalmistajaa vielä mukaan ja mielellään näkisin ainakin Williamsin ja Sauberin mukana kahden auton voimin jotta saataisiin gridi täyteen.
 

N^Miksu

Jäsen
Helpoin ratkaisu rahaongelmiin varmaankin olisi, jos saataisiin öljysheikit mukaan jalkapallon tyyliin. Jalkapallojoukkueen ja F1-tiimin budjetit eivät varmaankaan kauheasti eroa toisistaan (googletuksen perusteella Real Madridin budjetti on 650 miljoonaa euroa ja Red Bullin 330), eli ei muuta kuin muutama rikas kaveri sijoittamaan keskitason talleihin.

Pidemmällä aikavälillä tärkein asia lienee saada kulut alas ja rahaa valumaan enemmän F1-johtoportaalta tallien suuntaan. Jos Guardianin artikkeliin on uskominen, niin F1:n liikevaihto on 1.5 miljardia dollaria, josta tallit saavat alle puolet. Suurempi osa rahoista menee CVC Capital -firmalle (Ecclestonen työnantaja).
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kyllä itse sanoisin että tämänhetkiset maksukuskit ovat parempia kuin esim. 1990-luvun vastaavat. Olisikohan ollutniin että Chiltonia lukuun ottamatta kaikki ovat olleet kolmen joukossa GP2, WSbR, GP3 tai F3-tasolla. Toki nykyään on kyllä sellainen tilanne, että ilman rahaa tai junioriohjelmaan kuulumista on melkein mahdoton päästä ykkösiin, kun aikaisemmin moni tuollainen tuli mukaan.

Tämä ei ole ongelma, mutta tuollaiset Sirotkinin kaltaiset alkaa olemaan. Isompi ongelma on se, että Hulknebergin kaltainen lahjakkuus ei voi olla varma jatkostaan. Jos hän ei aja eniskaudella F1:ssä, niin uskottavuus alkaa olemaan mennyttä.
 

N^Miksu

Jäsen
Viimeiset harjoitukset ohi. Vettel jälleen nopein, Grosjean 5. ja Räikkönen 9.

Harjoituksissa isoja eroja syntyi etenkin radan 3. osalla. Esimerkiksi Button(!) ja Vettel olivat parhailla kierroksillaan kahden ensimmäisen osan jälkeen tasoissa, mutta 3. osassa eroa syntyi 6 kymmenystä. Myös Räikkönen jäi viimeisessä osassa 0.5s Vettelille ja 0.4s tallikaverilleen. Muissa osissa Räikkönen ja Grosjean pitivät samaa kyytiä.

Moni kuski näytti ajavan nopeimman vetonsa vasta toisella yrittämällä, yhden hitaamman kierroksen jälkeen. Eli ensin nopea veto, sitten hitaampi kierros ja taas nopea. Esim. Vettelin paras kierros syntyi juurikin tällä toisella yrittämällä.

Aika-ajot klo 15.
 

N^Miksu

Jäsen
Hyvin meni Räikkösellä, 5. lähtöruutu huomiseen kisaan.

1. Webber
2. Vettel
3. Rosberg
4. Hamilton
5. Räikkönen
6. Hulkenberg
7. Grosjean
8. Massa
9. Perez
10. Ricciardo
...
16. Bottas
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Hyvä aika-ajo Kimiltä


Hamilton ainakin viivojen ulkopuolella reilusti kahdessa viimeisessä mutkassa.
Kimin kierrosta ei näytetty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös