Joku minardi pystyikin varmaan pyörimään juuri sen takia kun säänöt ei muuttunut, tarvitsi vain saada auto kasaan vaikka olikin muita talleja ehkä sen pari vuotta jäljessä. Sielä kuitenkin oli ihan lahjakkaitakin kuskeja alonsosta, webberistä ja kumppaneista lähtien, nyt tuntuu että häntäpään talleihin tulee ties ketä rahan avulla vain eikä ehkä sitä oikeaa lahjakkuutta taustalla ollut. Olkoonkin että kyllähän ennenvanhaakin maksukuskeja jostain Alex Yoongistä lähtien oli ,mutta yleensä ehkä oli kuitenkin sitä yleistä osaamistakin taustalla ettei pelkällä rahalla ajettu.
Itse asiassa tilanne oli esim. joskus 80-90-lukujen taitteessa huonompi kuin tänä päivänä sikäli että noita häntäpään talleja oli enemmän ja siellä oli kyllä lähes katastrofaalisen huonoja räpeltäjiä mukana. Siellä oli talleissa mukana todella epäammattimaisia organisaatioita, jotka ajoivat lähes hengenvaarallisilla autoilla, ja näillä talleilla oli sitten kuskina vaikka minkälaisia suhareita jotka olivat isolla rahalla tallipaikkansa ostaneet. Esimerkkinä vaikkapa joku näyttelijä-isänsä rahoilla tallipaikan ostanut Paul Belmondo, tai ykkösten viimeisin naiskuski Giovanna Amati joka taisi olla aika-ajojen esikarsinnoissa pahimmillaan monta sekuntia tallikaveriaankin hitaampi ja jäi kärjestä yli kymmenen sekuntia kierroksella.
Kyllä nämä nykypäivän maksukuskit kuitenkin minusta ihan osaavia kavereita ovat verrattuna näihin räpeltäjiin mitä tuolloin nähtiin. Joku Karthikeyan nyt oli mitä oli mutta tämän vuoden kuljettajista ei minusta kukaan ole ihan katastrofaalisen huono, vaikka jotkut Van Der Garde ja Chilton ei nyt mitään superlahjakkuuksiakaan ole. Mutta on tuolla maksumiesten puolella ihan nopeitakin kavereita, kuten vaikkapa Maldonado, ja ei voi sanoa että nuo kaverit ihan pelkän rahan voimalla ajaisivat.
Sikäli tilanne ykkösissä on tänä päivänä huonompi kuin ennen, että nyt ei ole enää noita jämätalleja mukana kuin kaksi ja myös keskikastin tallit voivat taloudellisesti aika huonosti, ja jopa Lotuksen ja Force Indian kaltaiset kohtuullisen hyvin menestyneet tallit joutuvat paikkaamaan budjettivajettaan maksukuljettajien avulla. Käytännössähän tilanne on ajautumassa siihen että ainoastaan nämä neljä suurta (Mercedes, McLaren, Red Bull ja Ferrari) pystyvät maksamaan kuljettajilleen ja kaikkien muiden tallien on turvauduttava ainakin yhteen maksavaan kuljettajaan. Eli siinä missä ennen nämä maksukuljettajat ajoivat lähinnä näissä surkeissa häntäpään talleissa niin nyt heitä alkaa olla myös keskikastin talleissa.
Ja kyllähän noita ykkösten sääntöjä on aina rukkailtu muutaman vuoden välein, että ei tuossa 90-luvullakaan tai 2000-luvun alkupuolellakaan kovin montaa vuotta ihan samalla kalustolla menty. Siellä mm. kavennettiin autoja aika rajusti jossakin vaiheessa, siirryttiin välillä urarenkaisiin ja taas takaisin slickseihin, pienennettiin moottoreiden iskutilavuutta jne. jne. Mutta ehkä ykkösten kustannukset ovat nyt muuten karanneet vähän käsistä ja jos eräs pikkumies pystyisi rahanahneudeltaan näkemään eteensä niin tilanteelle pitäisi alkaa pikkuhiljaa tekemään jotakin. Tuo pikkumies voisi aloittaa vaikkapa siitä että leikkaisi omaa siivuaan vähän pienemmäksi ja jakaisi rahan niille jotka sen rahan oikeasti tienaavatkin...