Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 592 031
  • 1 881

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ainahan noi isommat tallit ovat saaneet isomman osuuden. Täysin vääristynyttä joo, mutta kai sitä perustellaan niiden markkina-arvolla.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Pienien tallien itku on mielestäni toisaalta ymmärrettävää, mutta se että käytetään rahaa yli omien resurssien on sulaa tyhmyyttä. Lotus ja kumppanit voi syyttää vain itseään omista rahaongelmista ja siitä on turha syyttää sitä, että McLaren, Mercedes, Red Bull ja Ferrari saisi sitä ja tätä, mitä me muut emme saa. Jos on itse hoitanut talousasiansa päin persettä, niin sen jälkeen on turha ruveta avautumaan noista rahanjako asioista. Peliin saa katsoa, niin sieltä löytyy syylliset ongelmiinsa.
 

scholl

Jäsen
ilman Yas Marinan hölmöilyjä olisi jopa MM-sarjan kakkostila otettavissa.
en usko tuohon. Mersulla on hyvä kuljettajakaksikko, joka ei enää tuota kakkossijaa pois luovuta. Heidän käyränsä on ylöspäin ja Lotuksen alaspäin.

Muutenkin tilanne on F1:ssä tällä hetkellä täysin nurinkurinen, kuten esimerkiksi tiedot viimeisimmän Concorde-sopimuksen sisällöstä kertovat(Ferrari, RB, McLaren ja Mersu saavat menestymättäkin isomman siivun rahaa Bernieltä kuin Lotus, Williams etc. vaikka nämä menestyisivät paremmin).

missä on sanottu, että nuo tiimit olisivat ne? Silloin kun siitä neuvoteltiin, niin tiimit vaativat, että Ecclestonen osuus laskee eli tiimien osuus nousisi 50%->70%. Sitten Ferrari ja Red Bull vaativat, että he saisivat jatkossa enemmän kuin muut johtuen siitä, että Ferrari on niin tärkeä sarjalle ja koska Red Bull yhtiönä käyttää niin paljon formuloiden markkinointiin.

Tämä ei ole kuitenkaan mielestäni se pääasiallinen ongelma lajissa, vaan se, että kustannukset ovat liian suuret. Mielestäni keskitason ja pikkutiimien pitäisi saada ostaa autojen rungot kohtuuhinnalla. Nyt saa ostaa moottorit, muttei muuta ja se aiheuttaa suuria kustannuksia.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Sehän olisikin, että talleilla olisi mahdollista ostaa auto muilta. Tätä onkin spekuloitu joskus, mutta ei se varmaan vaan toimi, että joku Force India ajaisi Ferrarilla. Tai voisihan se toimiakin vähän samalla tavalla kuin MotoGP:ssä nuo satelliitti tiimit. Jotakin kuitenkin pitäisi keksiä.
 

scholl

Jäsen
Pienien tallien itku on mielestäni toisaalta ymmärrettävää, mutta se että käytetään rahaa yli omien resurssien on sulaa tyhmyyttä. Lotus ja kumppanit voi syyttää vain itseään omista rahaongelmista ja siitä on turha syyttää sitä, että McLaren, Mercedes, Red Bull ja Ferrari saisi sitä ja tätä, mitä me muut emme saa. Jos on itse hoitanut talousasiansa päin persettä, niin sen jälkeen on turha ruveta avautumaan noista rahanjako asioista. Peliin saa katsoa, niin sieltä löytyy syylliset ongelmiinsa.

Totta. Toisaalta maailmantalouden tilanne on heikentynyt ja sponsorimarkkinat kuivuneet hieman yllättäen. Sitten on rajoituksia kuten tupakkamainonnalle, joten sitä rahaa ei ole niin helposti saatavilla.

Eli kun Renault luopui ja myi tallin niin ostajat ajattelivat varmaan pystyvän pyörittämään sitä ilman noin suuria tappioita.

Toisaalta tässä on nyt aika pitkään jatkunut myös se vänkäys niiden sijoittajien kanssa, joiden firman nimikin muuttuu koko ajan. Jossain vaiheessa se oli Infinity, en muista mikä se nyt on. Heiltä piti tulla rahaa, ei ole näkynyt. Siinä on sellainen tilanne, että veikkaan, että he osoittautuvat huijareiksi ja sitä rahaa ei koskaan tule.

Pitää muistaa Lotuksen osalta sekin, että mitä tulee Kimin palkkaan niin ajattelivat varmaan, etteivät pärjää ollenkaan, jolloin tekivät miehelle sopimuksen, jossa mitätön peruspalkka ja sitten erittäin suuret menestysbonukset. Nyt kun onkin menestynyt niin palkka on ollut huikea, kun ottaa huomioon, että puhutaan pienemmästä tallista. Bernie kuitenkin kai maksaa fyrkat vasta kauden jälkeen, joten on siinä mielessä ymmärrettävää, että maksuja on saattanut olla pakko lykätä.

Toki rahoitustilanne voisi olla parempi, mutta selitys tuolle on kyllä olemassa.
 

scholl

Jäsen
Sehän olisikin, että talleilla olisi mahdollista ostaa auto muilta. Tätä onkin spekuloitu joskus, mutta ei se varmaan vaan toimi, että joku Force India ajaisi Ferrarilla. Tai voisihan se toimiakin vähän samalla tavalla kuin MotoGP:ssä nuo satelliitti tiimit. Jotakin kuitenkin pitäisi keksiä.

Kyllä se toimisi. Toro Rosso ajaisi heti Red Bullin rakentamalla aiemman kehitysversion autolla. Force India voisi ajaa Mersun vastaavalla. Näiden lisäksi Lolan tyyliset firmat voisivat tulla mukaan ja kehittää rungon vaikkapa viidelle pikkutallille. Marussia, Caterhamin, Sauberin jne. ei tarvitsisi rakentaa ollenkaan omia autoja.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kyllä se toimisi. Toro Rosso ajaisi heti Red Bullin rakentamalla aiemman kehitysversion autolla. Force India voisi ajaa Mersun vastaavalla. Näiden lisäksi Lolan tyyliset firmat voisivat tulla mukaan ja kehittää rungon vaikkapa viidelle pikkutallille. Marussia, Caterhamin, Sauberin jne. ei tarvitsisi rakentaa ollenkaan omia autoja.

Tämä tosiaan mielestäni olisi oikeinkin hyvä vaihtoehto ja mahdollisesti esim Toro Rosso voisi olla huomattavasti kilpailukykyisempi.

Tässä tämä juttu onkin mistä silloin lueskelin.

Andretti avaa tässä omaa mielipidettään. Ei kuulosta huonolta kokonaisuudessa. Jos ei saa isompia kaljoa mukaan (Porsche, BMW, Toyota jne), niin tuo auton ostamis juttu kuullostaa hyvältä kun sitä miettii tarkemmin.
 

scholl

Jäsen
Ainahan noi isommat tallit ovat saaneet isomman osuuden. Täysin vääristynyttä joo, mutta kai sitä perustellaan niiden markkina-arvolla.

Ei ole ollut. 2009 Concorde Agreementissä ainoastaan Ferrari sai enemmän eli 2,5% extraa potista. Loppu meni niin, että puolet meni tasan tallien kesken ja puolet palkintopottiin, joka jaettiin edelliskauden menestyksen mukaan. Ongelma taisi olla se, että vain 10 tallia sai rahaa, mikä seikka oli esillä Kovalaisen ja Caterhamin suhteen vuosi sitten.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässähän kävi siis juuri niinkuin aavistelinkin. Lainaan itseäni aiemmin tästä ketjusta:

Paremminkin niinpäin, että jos se Kimin selkä on ihan oikeasti leikkauskunnossa, niin Kimi voi hyvinkin miettiä, että leikataan se pois alta jo nyt pari kisaa ennen kauden loppua, niin pääsee kuntouttamaan kunnolla ennen ensi kautta. Varsinkin kun nykyistä työnantajaa ei hirveästi Kimin menestys enää näytä kiinnostavan eikä Kimillä ole enää mitään voitettavaa tällä kaudella, niin miksi kiinnostaisi Kimiäkään? Mutta tämä siis ihan puhdasta spekulaatiota.

Kukahan nyt sitten ajaa Kimin tilalla loppukauden? Joku Lotuksen varakuski?
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kukahan nyt sitten ajaa Kimin tilalla loppukauden? Joku Lotuksen varakuski?

Varmaankin Davide Valsecchi, Lotuksen varakuski juurikin.

Harmillinen homma, mutta ei sinällään mikään yllätys. Motivaatio Lotuksella ajeluun ei tainnut olla enää huipussaan, varsinkin kun Kimillä ei ole mitään väliä sillä loppusijoituksella, kun se ei ole 1.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Jos se selkä on todella noin huonossa kunnossa, niin ainoa oikea ratkaisu on todellakin leikkaus tässä kohdin, jotta sitten ollaan ensi kaudella täydessä iskussa. Onkohan muuten Ferrarilla ollut tähän jotain sanottavaa eli onko heidän suunnalta tullut myös painetta mennä leikkaukseen?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Aika hassusti leikkausuutinen heti Maranello-vierailun perään. Voidaan myös pohtia onko sieltä päin suositeltu leikkaukseen menemistä välittömästi jotta Lotus ei uhkaisi enää tämän kauden osalta Ferrarin asemaa tallipisteissä?
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Oli odotettavissa, vaikka Lotukselta on kokoajan vakuutettu, että loppukaudesta on sovittu. Tai sitten vain ymmärsin väärin tuon "sovittu" ja sillä tarkoitettiinkin, että ollaan sovittu ettei enää aja. Kautta on jäljellä 2 viikkoa, joka ei kuitenkaan loppupeleissä ole juuri mitään, kun seuraavan kauden alkuun on 4 kuukautta. Aika selvää on, että tämä "selkäleikkauskortti" käytettiin vain sen takia, että asioita ei saatu sovittua.
 

scholl

Jäsen
Tässähän kävi siis juuri niinkuin aavistelinkin. Lainaan itseäni aiemmin tästä ketjusta:

aivan. pääsee ajamaan entistä aikaisemmin testiä Ferrarilla. Ensi kauden auto on tärkeä suurten muutosten vuoksi, joten nyt pitää olla iskussa mahdollisimman aikaisin.

Huhujen mukaan muuten ne ensi kauden autot ovat aivan kauhean näköisiä.
 

scholl

Jäsen
Aika hassusti leikkausuutinen heti Maranello-vierailun perään. Voidaan myös pohtia onko sieltä päin suositeltu leikkaukseen menemistä välittömästi jotta Lotus ei uhkaisi enää tämän kauden osalta Ferrarin asemaa tallipisteissä?

Veikkaan että kävi Maranellossa nyt sen takia, koska ei voi käydä silloin kun on selkäpotilaana. Eli penkki piti tehdä valmiiksi, jotta se testaaminen voi alkaa mahd. aikaisin.

Oli odotettavissa, vaikka Lotukselta on kokoajan vakuutettu, että loppukaudesta on sovittu. Tai sitten vain ymmärsin väärin tuon "sovittu" ja sillä tarkoitettiinkin, että ollaan sovittu ettei enää aja. Kautta on jäljellä 2 viikkoa, joka ei kuitenkaan loppupeleissä ole juuri mitään, kun seuraavan kauden alkuun on 4 kuukautta. Aika selvää on, että tämä "selkäleikkauskortti" käytettiin vain sen takia, että asioita ei saatu sovittua.

Niin itsekin olen sitä mieltä, että Räkää ei nyt napannut. Asiat on voitu sopia, mutta ongelma on se, että se sijoittaja on todennäköisesti huijari ja rahoja ei kuulu ennen kuin Ecclestone hoitaa asian. Samantekevää, Räkä ei enää halunnut Lotuksella ajaa.
 

N^Miksu

Jäsen
Voisiko olla, että Quantum Motorsportsin ja Lotuksen diili on mennyt puihin? Viikko takaperin kaikki oli varmaa: Quantum ostaa 35% tallista. Virallinen julkistus tapahtuu 48h sisällä. Yhteistyön kautta Räikköselle löytyy rästissä olevat palkat. Kaikki hyvin ja Kimi ajaa loppukauden.

Viikko eteenpäin ja mitä on tapahtunut? Quantumin ja Lotuksen diilistä ei ole kuulunut mitään uutta. Räikkönen päätyy selkäleikkaukseen eikä aja enää tällä kaudella. Lisäksi voidaan spekuloida sillä, että Twitterissä hetken aikaa "vaikuttanut" @QuantumMotor-tili on kadonnut bittiavaruuteen.
 

scholl

Jäsen
Voisiko olla, että Quantum Motorsportsin ja Lotuksen diili on mennyt puihin? Viikko takaperin kaikki oli varmaa: Quantum ostaa 35% tallista. Virallinen julkistus tapahtuu 48h sisällä. Yhteistyön kautta Räikköselle löytyy rästissä olevat palkat. Kaikki hyvin ja Kimi ajaa loppukauden.

ei se mihinkään puihin ole välttämättä mennyt, vaan se äijä on huijari, eikä maksa. Lue mitä kirjoitin aiemmin tällä viikolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän se Kimi varmaan ajaisi vaikka selkä kuinka paskana olisi, eiköhän taustalla ole nuo raha-asiat ja huonot välit talliin puolin ja toisin. Hyvä varmaan kimin kannalta niin pääsee rauhassa keskittymään ensikauteen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Veikkaan että kävi Maranellossa nyt sen takia, koska ei voi käydä silloin kun on selkäpotilaana. Eli penkki piti tehdä valmiiksi, jotta se testaaminen voi alkaa mahd. aikaisin.

Robertsonin puheiden mukaan Räikkönen ei saisi 4 viikkoon rasittaa selkäänsä leikkauksen jälkeen. F1:n ensimmäiset testit ovat perinteisesti jossain tammikuun lopulla ja sinänsä tuon penkin valmistaminen ei kestä kauan joten tuo ei ole validi peruste. Väitän että Ferrarilta on saatettu luvata vaikka jonkinlainen bonus jos Räikkönen menee nyt leikkaukseen koska Davide Valsecchin kanssa Lotus ei varmasti pääse Ferrarin edelle ja Ferrari hyötyy tästä kuitenkin selvästi rahallisessa mielessä. Ja vielä jos ne palkat ovat edelleen rästissä, niin ei Domenicalin ole varmasti tarvinnut Kimiä kauaa suostutella.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kyllä laski oma mielenkiinto loppu kautta kohtaan merkittävästi tämän Kimin poisjäännin takia, maailmanmestaruus on jo ratkaistu ja se paras suomalainen on poissa kuvioista tämän kauden osalta joten loppu kauden kisojen osalta on ihan sama miten ne menee. Bottas ei pärjää Williamsilla ja Nicoa en miellä suomalaiseksi joten sieltäkään ei tule lisäjännitystä. Saa nähdä viitsiikö noita kisoja edes katsella, aika-ajot jää ainakin väliin. Ensi kautta odotellessa, toivottavasti Kimin leikkaus menee hyvin ja toipuminen on toivotun nopeaa ja Ferrari saa ensi kaudelle kehitetyksi kilpailukykyisen paketin jolla pystyy kunnolla haastamaan Vettelin ja Red Bullin.

No nyt Kimi on ainakin Lotuksen ratatoimintojenjohtajan Permainen toiveiden mukaisesti mennyt vittuun sieltä edestä ja saavat keskittyä ihan kokonaan Grosjeaniin. Kaikki on varmaan nyt siellä tyytyväisiä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kiva-Heikki on ehdolla Lotuksen kuskiksi loppukauden kisoihin. Olisi kiva nähdä, mikä ero näillä suomalaiskuskeilla todellisuudessa on? Todennäköisesti, Kovalainen suurruuttelisi samoilla sijoilla kuin vihreällä Catepillarilla viime kaudella.

Mielenkiinto lopahti kisoihin jo loppukesästä, kun Vettel aloitti täydellisen dominoinnin kisoissa. Eihän noissa ole ollut mitään seurattavaa, kun voittajan on voinut julkistaa ennen ensimmäistä kierrostakaan.

Toivottavasti ensi kaudella nähtäisiin edes aavistuksen jännempi taistelu mestaruudesta, ei ole hyväksi sarjalle tuollainen läpihuuto juttu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä laski oma mielenkiinto loppu kautta kohtaan merkittävästi tämän Kimin poisjäännin takia, maailmanmestaruus on jo ratkaistu ja se paras suomalainen on poissa kuvioista tämän kauden osalta joten loppu kauden kisojen osalta on ihan sama miten ne menee. Bottas ei pärjää Williamsilla ja Nicoa en miellä suomalaiseksi joten sieltäkään ei tule lisäjännitystä.

Mitäs jos siellä olisi puikoissa maailman nopein Heikki?
Vaikka utopistiselta kuullostaakin niin ei siellä kovin montaa kuskia ole joilla kokemusta nykyautoista sekä luotettavuutta tuoda autoa ruutulipulle. Jos tälläinen skenaario toteutuisi niin turha odottaa mitään huikeaita suorituksia ja "ranskiksen nuijimisia", sen verran hankalaa on hypätä nopealla varoituksella vieraan auton puikkoihin, mutta sen takaan että Heikki suoriutuisi paremmin kuin Ambrosio viime vuonna vaikka olikin jo silloin tallissa sisällä.

Ollaankohan Bottaksen ensi kauden diiliä vahvistamassa tänään?
Valtteri Bottas (ValtteriBottas) Twitterissä

_
 
Vaikka kovasti Heikin haluaisin nähdä vielä F1-auton ratissa, niin en oikein hiffaa miksi Lotus ottaisi Heikin ajamaan loppukauden kilpailut. Eikös se olisi vain iso perseennäyttö kolmoskuskille, jos tälläisessä tilanteessa nostetaan toinen kuski tiimin ulkopuolelta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös