Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 566
  • 1 881

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Vähän tuntuu taas tylsältä toistaa taas tätä samaa virttä. Vettel on tällä hetkellä ihan omassa kastissaan, eikä kukaan voi hänellä mitään. Tänäänkin lähdöstä maaliin täydellistä dominointia. Muutenkin sitten yllätykset vähissä. Webber ja Rosberg odotetusti podiumilla. Alonso ja Hamilton olivat tänään aika hukassa. Kummatkin olivat yllättävän hitaita.

Kimille tosiaan ensimmäinen 1.kierroksen keskeytys yli 7 vuoteen. Aika huonosti lähti jo viivalta ja sitten 1.mutkassa ajoi vähän liian pieneen väliin, auto lähti liukumaan ja pieni osuma, joka sitten hajotti auton. Vielä olisi kaksi kisaa jäljellä. Mielenkiintoisin kysymys on ehdottomasti. Saapuuko Kimi paikalle?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Massan ja Perezin väliin putoaisi Alonso, jos tuosta 20 sekuntia sakkoa tulisi. Kieltämättä Alonso hyötyi siinä, mutta toisaalta Vergnekin hieman työnsi Alonsoa radalta.

Valmistajien sarjassa tietäisi Ferrarille neljän pisteen menetystä ja Mersulle kahden pinnan lisäystä.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tää uus kommentaattori Toni Vilander vaikuttaa ihan hyvältä tuohon hommaan. Toi Pulkkisen ulosanti taas on joskus todella raskasta kuunnella.

Mitenkäs Vilander pärjäsi ekassa kisassa kommentaattorina? Tonilla ei ole F1 kokemusta, mutta vankka kokemus moottoriurheilusta noin muuten. Tärkeä asia on myös se, että Toni on Kimin parhaita ystäviä (Kimi on Tonin lapsen kummisetä ja taisi olla myös Kimin Bestman, jos en väärin muista). Täten uskon että Tonilla on suht helppo liikkua varikolla ja jos joku niin se on Toni joka voisi saada Icemanistäkin enemmän irti haastatteluissa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tärkeä asia on myös se, että Toni on Kimin parhaita ystäviä (Kimi on Tonin lapsen kummisetä ja taisi olla myös Kimin Bestman, jos en väärin muista). Täten uskon että Tonilla on suht helppo liikkua varikolla ja jos joku niin se on Toni joka voisi saada Icemanistäkin enemmän irti haastatteluissa.

Ja Kimin lisäksi Mika Salon tavoin muutenkin erinomaiset kontaktit nimenomaan Ferrarin suuntaan, Vilanderhan on ajanut koko pikkuformuloiden jälkeisen uransa eli viimeiset 6 tai 7 vuotta Ferrarin kalustolla.

Lisäksi italian kieli taittuu kuin vettä vaan, koko koppiautoura tosiaan Ferrarilla ja jo sitä ennen pikkuformuloilla työnsi menemään Italian formulasarjoja.

Luulisi siis, että siinä on MTV3:lla melkoinen sisäpiiritoimittaja ja -asiantuntija Kimin ja Ferrarin suuntaan, toki Räikkösen tietäen tosin tuskin haluaa noinkaan hyvää kaveriaan kisaviikonlopun ajaksi mikki kourassa jatkuvasti jalkoihin pyörimään.

Hyvä lisä porukkaan kuitenkin, vielä kun Salokin siis käsittääkseni jatkaa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Yksi uusi sälli (Vilander?) oli ainakin Salon ja Pulkkisen kanssa ennen kisan starttia lähtöruuduissa tekemässä haastatteluja. Aika kivuttomasti pääsi Massan kanssa jutulle 15min ennen starttia ja "seitsemäs kotimainen kielikin" taipui oikein hienosti.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Luulisi siis, että siinä on MTV3:lla melkoinen sisäpiiritoimittaja ja -asiantuntija Kimin ja Ferrarin suuntaan, toki Räikkösen tietäen tosin tuskin haluaa noinkaan hyvää kaveriaan kisaviikonlopun ajaksi mikki kourassa jatkuvasti jalkoihin pyörimään.

Niin tuo kaveruus aspekti voi olla aikamoinen kaksiteräinen miekka. Voi olla että Kimi avautuu Vilanderille enemmänkin, kuitenkin niitä toimittajia tarvitsee jonkin verran kestää, niin mielummin sitten parhaalle kaverille niitä juttuja kertoilisi. Toisaalta voi olla että Vilander hiukan silottelee juttuja ja sopii Kimin kanssa mitä kerrotaan, eli jos jotain negatiivista tulee ilmi, niin ei välttämättä Vilanderin suusta. Mutta en usko että edes koko maailmasta löydy kovempaa kaveria joka tietäisi Kimi + Ferrari kombon paremmin kuin Vilander. Siinä mielessä aivan täyskymppi hankinta MTV:lle.
 
Suosikkijoukkue
HC TPS Fanclub Koistinen-Vallin-Kivi
Tavallaan aikas tylsää ku tää yks herra on niiin ylivoimanen, mutta toisaalta hyvää kisaa nähtiin alemmista sijoista. Ei tunnu Bottakselle tulla sitä pistettä sitten lainkaa tällä kaudella, tänään Valtteri ajoi kuskeista neljänneksi nopeimman kierroksen, 1.44.351, Pastorin nopein oli 1.45.530 ja esim. Webberin nopein (1.44.364) jäi Valtterin ajalle niukasti. En tosin tiä missä vaiheessa kisaa Bottas ton nopeimman ajoi mutta ainakin vauhtia tuntuu paikoin löytyvän.

Kun iltaroskalehdet kertoivat että Salo lopettaa hommat maikkarilla(tai ainakin vähentää hommia), aattelin että voi paska kun tuntuu että Saarella & Salolla homma toimii hyvin ja Salo tietää helvetisti teknisiä asioita. Kauhuskenaariossani näin jo otsikot : "Eki tekee paluun" tahi "Pulkkinen Salon tilalle". Mutta mutta, vkonlopun aikana esitetty Vilanderi tuntuu olevan helvetin mukava heppu, italian kielen taidosta vielä helvetisti plussa, joten ei huolta ensi kaudesta sen suhteen, vielä kun Pulkkisen ruutu-aika saataisiin nollaan.

Jaahas, ei tullut Alonsolle eikä Vergnelle penalttia tosta ohituksesta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tavallaan aikas tylsää ku tää yks herra on niiin ylivoimanen, mutta toisaalta hyvää kisaa nähtiin alemmista sijoista. Ei tunnu Bottakselle tulla sitä pistettä sitten lainkaa tällä kaudella, tänään Valtteri ajoi kuskeista neljänneksi nopeimman kierroksen, 1.44.351, Pastorin nopein oli 1.45.530 ja esim. Webberin nopein (1.44.364) jäi Valtterin ajalle niukasti. En tosin tiä missä vaiheessa kisaa Bottas ton nopeimman ajoi mutta ainakin vauhtia tuntuu paikoin löytyvän.

Ainut vain että ei nykypäivänä kisan nopeimman kierokset merkkaa mitään kun melkein hitaimmallakin autolla voi ajaa nopeiten jos vain kisan lopussa vaihtaa renkaat. Taisi Bottaskin vaihtaa jotain 10 kierosta ennen maalia renkaat ja maldonado taas vetää pitempää stinttiä.. ja oli kisassa taas parempi. Aika tasapaksu kausi Bottaksella ollut, harjoituksissa ja A-A menee ihan ok, mutta kisassa ei ole onnistunut ja tallikaveri vienyt selkeästi kisoissa sitten ja ollut monessa kisassa lähellä saada pisteitä kun bottas jäänyt häntäpäähän jumiin. Toki tulokaskausi vasta, mutta taitaa olla hyvin lähellä se ettei ehkä jatkoa tule.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Maldonado johtaa kisojen suhteen 9-7, joten ihan hyvin Bottas kuitenkin niissäkin pärjännyt. Aika-ajoissa ollut edellä. Bottaksen yksi ongelma on, että hänen pitäisi saada vähän agrea noihin lähtöihin. Eilenkin huono lähtö maksoi sijoja myös kisan lopun kannalta. Bottaksessa on ainesta ja melkoisen varma olen, että saa ensikaudella sen uuden mahiksen. Toivottavasti myös paremmalla autolla ja jos Massa on tallikaveri, niin hänet lyömällä on ihan hyvä näyttää osaamistaan.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Bottaksen ongelma on, että putoaa aina lähdössä sen pari-kolme sijaa, kun Maldo ottaa saman verran eteenpäin. Sitten ollaan Caterhamien takana jumittamassa ja ohituksiinkin kuluu yllättävän monta kierrosta. Tulee mieleen eräs Kovalainen, joka ajoi aika-ajossa 90% varmuudella sijalle 19, mutta putosi kuitenkin usein sijoille 21+.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Ihmeitä pitää kyllä tapahtua mikäli Bottas ei jatka ensi kaudella Williamsilla. Ajanut mielestäni hyvän kauden ja ennen kaikkea ei ole tehnyt käytännössä koko kauden aikana yhtään isoa virhettä ja pystynyt haastamaan täysin Maldonadon. Toki muutamassa kisassa olisi voinnut sijoittua paremmin, mutta se tässä nyt tuskin on se ratkaiseva pointti.

Toni Vilander tosiaan MTV:n ensi kauden kommentaattori, niin kuin täälläkin mainittiin jo. Nimi on kyllä tuttu, mutta vähän päässyt siellä taka-alalla luikertelemaan, eikä varmasti isommalle yleisölle ole vielä hirveän tuttu nimi. Menee varmaan asiantuntemuksessa Ossi Oikarisen kanssa samaan kastiin, joten eiköhän tämäkin puoli ole ensi kaudella kunnossa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Toni Vilander tosiaan MTV:n ensi kauden kommentaattori, niin kuin täälläkin mainittiin jo. Nimi on kyllä tuttu, mutta vähän päässyt siellä taka-alalla luikertelemaan, eikä varmasti isommalle yleisölle ole vielä hirveän tuttu nimi. Menee varmaan asiantuntemuksessa Ossi Oikarisen kanssa samaan kastiin, joten eiköhän tämäkin puoli ole ensi kaudella kunnossa.

Suomalaismediassa ykköset ovat yli kaiken ja muut luokat eivät merkitse juuri mitään, jos vähän kärjistetään. Tämä siis kun puhutaan rata-autoilusta. Eurosportilla Le Mansin kisan aikaan selostajat totesivat, että JJ Lehto on Suomessa entinen F1-kuljettaja ja muualla kaksinkertainen Le Mansin kisan voittaja. Molemmathan ovat ihan oikeassa, mutta onhan koissa ihan erilainen sävy.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Löytyyköhän tuota Hulkenbergin Toro Rosso ohitusta jostakin? Youtubesta en nopealla vilkaisulla löytänyt. Meni hieman ohi tuossa kisan aikana se tilanne. Kyllähän Hulkenbergin kisa ryssittiin muuten oikein huolella kun päästettiin varikolta huolimattomasti.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Suomalaismediassa ykköset ovat yli kaiken ja muut luokat eivät merkitse juuri mitään, jos vähän kärjistetään. Tämä siis kun puhutaan rata-autoilusta. Eurosportilla Le Mansin kisan aikaan selostajat totesivat, että JJ Lehto on Suomessa entinen F1-kuljettaja ja muualla kaksinkertainen Le Mansin kisan voittaja. Molemmathan ovat ihan oikeassa, mutta onhan koissa ihan erilainen sävy.

Vilander on myös Le Mans voittaja vuodelta 2012 GTE luokassa Giancarlo Fisichellan ja Gianmaria Brunin kanssa.

Voittanut FIA GT Championship mestaruuden GT2 luokassa kahdesti (2007 ja 2008) 2007 parina oli Dirk Muller ja 2008 Bruni.

Tosiaan suomessa ei tunneta kuin F1 WRC ja jokkis. Esimerkiksi V8 supercars ja nämä GT luokat ansaitsisivat edes jonkinlaista huomiota. Mainostetaan sen verran kanavapaketin ostajille että C-moren perhepakettiin kuuluva Motors TV on erittäin tuhti kanava moottoriurheilun ystäville.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Tämä kausi kyllä tullaan muistamaan myös Vettelin dominoinnin lisäksi monesta farssista, esim. Mercedeksen naurettava rangaistus ja myös tuosta rengaspelleilystä, jonka jälkeen Red Bull sai dominoinnin takaisin. Itse olen vieläkin harmissani tuosta rengaspäätöksestä, vaikka toki se tehtiin turvallisuuden nimissä, mutta tähän lajiin on aina kuulunut vaaramomentti.

En tietenkään toivo mitään kuolemia tai vakavia onnettomuuksia, mutta nykyään turva-alueetkin ovat naurettavat ja virheistä ei enää joudu hiekalle jumiin yms.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Faktahan on se, että ei F1 sarjalla ole varaa pitkällä tähtäimellä siihen, että tälläiset Chiltonit saa esim. paikan Force Indialta ja Bianchi jää Marussialle. Vielä näin ei ole käynyt, mutta tällämenolla siihen ei mene kauaa. Jotakin pitää keksiä, jotta sarja ei kuihdu kokonaan. Lotus on hoitanut asiansa päin persettä, niin kuin moni muukin talli, mutta jos parhaat kuskit ei sarjassa aja, niin hiljalleen se katsojamäärä siitä alkaa tippua. F1 on niin sanotusti käännekohdassa. Valutaanko tuhoon maksukuskien marssiessa, vai saadaanko sarjans suunta takaisin sinne missä se on ollut.

Maksukuski on muutenkin toki aika huono käsite, koska esim. Perez on oikeasti myös F1 tason kuljettaja tällähetkellä. Toki tekee paljon virheitä, mutta on mm. kuitenkin voittanut Buttonin tasoisen kaverin silloin tällöin tiimin välisessä taistossa. Sauberilla useampi podium.

Toinen puoli on sitten Max Chilton tai esim. Sergei Sirotkin. Chilton oli joo GP2 sarjan neljäs, mutta hänen edeltään jäi kaksi kuskia ilman paikkaa. Nyt hän on isukin rahojen turvin tullut Marussialle ja mahdollisesti jatkaa, vaikka ollut todella heikko. Tämänkauden paikan jotenkin ymmärtää, koska eihän Chilton ihan susi ollut GP2:ssa. Nyt kuitenkin kun kaveri ollut niin hidas tallikaveriinsa nähden, niin ei pitäisi olla asiaa jatkaa sarjassa. Mitä vielä, kaveria huhutaan Force Indialle.

Sitten on myös Maldonado ja Gutierrez, joilta näytöt riittää F1 sarjaan, mutta onko kaudet ollut sellaisia, että jatko on ansaittua, niin en tiedä. GP2 mestari Fabio Leimer tuskin ajaa ensikaudella F1:ssä, koska ei taida omata isoja rahoja takanaan. Kuitenkin omaa kokemusta hyvin jo alemmasta sarjasta ja päätti kauden mestaruuteen. Toinen esimerkki on Conor Daly, joka on lupaava yhdysvaltalaiskuski, mutta ei saanut kerättyä rahaa kokoon, niin ei saanut mahdollisuutta GP2 testeihin. Aivan käsittämätöntä jos Daly ei saa hommattua itselleen GP2 paikkaa ensikaudeksi. GP3 sarjan kolmas, pisteitä heti ekassa GP2 viikonlopussa, Indy debytti ja paljon hyvää työtä. Toivon todellakin, että tää suunta on jotenkin pelastettavissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse näen tämän enemmänkin niin että huonon euroopan taloustilanteen johdosta talleilta on hävinnyt ne isot todella merkittävät tärkeät sponsorit jotka takaavat kauden läpiviemisen ja auton kehittämisen kesken kauden, täten niitä sponsoreita haetaan kuskien mukana ja vielä läpi kauden yritetään löytää uutta yhteistyökumppania koska ei ole sitä yhtä megaluokan sponssia joka hakisi näkyvyyttä sieltä missä F1 on esillä.

Jossain oli juttua että isot autonvalmistajat/moottorivalmistajatkin ovat vääntäneet rahahanojaan kiinni F1 suuntaan. Osa syy älyttömän suuret kustannukset ja toinen syy että F1 ei enään palvele autonvalmistajia samalla tavalla kuin männävuosina kenttänä jossa testataan tieliikenteeseen tulevia innovaatioita. Olisikohan ollut Porsche kun viimeksi avautui näin ja totesi että esim Le Mans on parempi alusta tälläiseen testaukseen.

Taloustilanne euroopassa, F1:sten alennustila sääntömuutoksineen, koko ajan silti nousevat kustannukset(tai ei ainakaan merkittävästi laskevat) ovat syitä rahojen ehtymiseen kaikilta muilta kuin parilta isolta mahtitallilta. Ei ihme että pakonsanelemana otetaan semi-hyvä F1-kuski ajamaan kauden jos hänen sponssinsa mahdollistavat kauden läpiviemisen.

Lotus on surullinen esimerkki juuri tästä, potentiaalinen voittaja-auto/voittajatalli mutta ei ole rahaa edes maksaa palkkaa miehelle joka on ne voitot tuonut.

_
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Itse olen pohtinut sitäkin usein, kuinka paljon nykyään kuluu rahaa pelkästään matkustamiseen. Kymmenen vuotta sitten sellaisia kisoja mihin kalusto kuskattiin lentokoneella oli kuusi, nyt tuplamäärä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kalliiksi saattaa Lotukselle käydä Kimin aika-ajojen hylkäys. Valmistajien sarjassa ero venähti Mersuun ja Ferrariin lisää.

2. Mercedes 334
3. Ferrari 323
4. Lotus 297

Mikäli Kimi olisi päässyt starttaamaan viidennestä ruudusta niin varoivaisestikin arvioiden olisi Lotus kuljettajat olleet sijoilla 4 ja 5, jolloin tilanne olisi selkeästi parempi ennen kahta viimeistä kisaa.

2. Mercedes 332
3. Ferrari 319
4. Lotus 307

Lotukselle MM-sarjan kolmostila olisi äärimmäisen tärkeä ja ilman Yas Marinan hölmöilyjä olisi jopa MM-sarjan kakkostila otettavissa.

Lotuksen kausi on kuljettajien osaltakin mennyt vähän kaksijakoisesti
Kimi keräsi ennen taukoa 13,4p/kisa ja tauon jälkeen on tullut 7p/kisa

Grosjeanilta vastaavat lukemat ovat
4,9p/kisa ja syksyllä 9,2/kisa

Syyskauden kovin nousija on ehdottomasti ollut Hulkenberg.
0,7p/kisa ennen taukoa ja syksyllä 4,5p/kisa. Hulk on kerännyt myös Sauberin 45 pisteestä 39.

Vettel on kerännyt 20.4p/kisa koko kaudella ja Webber 9,7/kisa. Aika murskaavaa on tämäkin tilasto.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sinänsä härskiä toimintaa, otetaan vielä huomioon mitä Red Bullin omistaja Matescheisse kommentoi pienemmille talleille tuossa taannoin, hyvähän se on huudella kun itse pystyy subventoimaan omaa talliaan oman firman tuloista sadoilla miljoonilla, mihin moni muu ei pysty. Muutenkin tilanne on F1:ssä tällä hetkellä täysin nurinkurinen, kuten esimerkiksi tiedot viimeisimmän Concorde-sopimuksen sisällöstä kertovat(Ferrari, RB, McLaren ja Mersu saavat menestymättäkin isomman siivun rahaa Bernieltä kuin Lotus, Williams etc. vaikka nämä menestyisivät paremmin). Kuten jo monesti totesin aiemmin tänä vuonna, Mersun rankomatta jättäminenkin rengastestin takia tapahtui koska Mercedeksen panostuksen menettäminen F1:stä olisi liian iso juttu Bernielle, oletettavasti myöskin muut isot tallit nauttivat kääpiön suojelusta(ellei rötös ole liian iso hyssyteltäväksi piiloon).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös