Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 558
  • 1 881

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
Itse olen ainakin sitä mieltä, että kyllä varikkomuurin pitäisi esittää aina asiansa rauhallisesti ja hyvän maun rajoissa kuskille. Kuskin hermostumisen paineen alla voi ymmärtää, mutta varikkomuurin ei.

Samaa mieltä. Harvoin näkee varikkomuurilta näin epäammattimaista toimintaa... Vaikka yhden miehen idioottimaisuudestahan tässä oli kyse, ettei voi koko varikkomuuria tuomita. Esimerkiksi itselläni on esimerkiksi Boullierista ihan hyvä kuva, kun näitä kaikkia Lotuksen sotkuja selvittelee melko asiallisesti.
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Mikä tämän Permanen toimenkuva muuten tarkalleen ottaen on? Itse olen jo mennyt ihan sekaisin näistä Lotuksen pomoista. Boullier, Lopez, Permane, jokaiseen on joskus viitattu Suomen median otsikoissa sanoilla "Lotus pomo sanoi sitä ja tätä...".
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mikä tämän Permanen toimenkuva muuten tarkalleen ottaen on? Itse olen jo mennyt ihan sekaisin näistä Lotuksen pomoista. Boullier, Lopez, Permane, jokaiseen on joskus viitattu Suomen median otsikoissa sanoilla "Lotus pomo sanoi sitä ja tätä...".

Onhan firmoissa aina paljon johtajia. Permane on tallin Trackside Operations Director, eli vastannee kaikesta toiminnasta kilpailuissa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Voi jumalauta taas miten vedetty tuo juttu. Kimin sanomisen suomennos:

"Älä v***u huuda minulle! Kimi vastasi."

Kimin vastaus on vähän tuohon suuntaan, mutta on oikeastaan:

Don't shout there, fuck. I get out off way when I get chance. That was a fast corner.

Kyllähän tuossa periaatteessa on osa samaa sanomaa, mutta enemmänkin informatiivinen, että väistän paremmassa paikassa.

Että silleen...

Juuri näin. Permanen radiohuuto tuli kesken nopean kymppimutkan, johon Kimi vastasi, että yllä olevan mukaisesti. Ihan samalla lailla Kimi on ennenkin antanut palautetta, että älkää huutako radioon kesken mutkan, joskin nyt sävy oli vähän tulisempi. Ilmeisesti tuo kisan jälkeinen sananvaihto on ollut aika kuohuvaa ja Kimi hienosti pärjännyt kuulijoiden mukaan tässä(kin) taistelussa.

Taktiikka oli rohkea veto ja näin jälkikäteen helppo tuomita. Jos olisivat tulleet sisään jossain 15-20 kiekkaa ennen maalia ja alle kovemmat renkaat, olisi sijoitus voinut ollut maalissa 3-6. Nico oli tuolloin Kimiä n. 11 sekuntia takana, GRO Nicosta n. 6 sek ja Massa/Perez/Hamilton muutamia sekunteja Grosjeanista, eli Kimistä n. 20sek. Tuolloin Kimi olisi tullut varikolta max. n. 5sek päähän Hamiltonista, joka olisi ollut poimittavissa uudemmilla renkailla kisan lopussa koska renkaat oli hänellä aivan loppu. Perezistä ohitus olisi ollut mahdollinen. Massan suoranopeus oli niin hyvä, että tiukkaa olisi tehnyt, mutta ei näistä tiedä kun Kimi olisi ollut tuoreemmilla renkailla haastamassa. Grosjeanin ohitus olisi ollut mahdollinen vain jos olisi päässyt muista ohi nopeasti (mitä epäilen), Nicon ohitukseen tuskin olisi ollut saumaa missään tilanteessa.

Eli realistisesti siitä olisi ehkä voinut yhden tai kaksi sijaa parantaa tuosta seitsemännestä sijasta jos olisi ajoissa pysähdytty, mutta kun tarjolla oli 2-3 paikka rohkealla taktiikalla niin sitä haettiin. Aiemminkin on samaa kokeiltu ja se on oikeastaan pettänyt pahemmin vain Kiinassa viime kaudella. Sen sijaan molemmat Lotus-voitot on tullut vastaavilla taktiikoilla, joissa pysähdytään muita vähemmän ja vedetään yksi pidempi stintti.

Kun katsoo noita Kimin renkaita tv-kuvissa niin olihan ne ihan loppu, renkaan muoto on jo muuttunut camber-kulmien myötä kun kumia on kulunut niin paljon pois.

Peukku Vettelin donitseille ja kommentille radiossa kisan nopeimmasta kierroksesta. Kun Vettel kyseli tätä inssiltään, joka sanoi Kimin ajaneen sen lopussa niin vastaus oli naurahtavasti todettu "unbelievable guy...".

Grosjeanille myös propsit hienosta noususta, eipä noita vastaavia ole tehnyt kuin Alonso, Kimi ja Webber tässä viime kausina.
 

Morso

Jäsen
Peukku Vettelin donitseille ja kommentille radiossa kisan nopeimmasta kierroksesta. Kun Vettel kyseli tätä inssiltään, joka sanoi Kimin ajaneen sen lopussa niin vastaus oli naurahtavasti todettu "unbelievable guy...".

Saakohan tuosta nopeimmasta kierroksesta jotain bonusta, kun se tuntuu monelle kuskille olevan hyvin tärkeä? Nytkin Vettel erikseen kysyi siitä ja tuntuu välillä, että vaikka täysin varma voitto olisi tulossa niin halutaan puristaa silti se nopein kierros itselleen.

Kimikin olisi periaatteessa pystynyt luistelemaan noilla kuluneilla renkailla maaliin asti, sillä DiResta oli tuossa vaiheesssa niin kaukana takana. Nyt tämä viime hetken varikkokäynti mahdollisti nopeimman kierroksen ja nykyformuloissa tuo kisan nopein kierros onkin mennyt usein kärkipään kuskeista sille, joka on käynyt viimeisenä renkaiden vaihdossa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Saakohan tuosta nopeimmasta kierroksesta jotain bonusta, kun se tuntuu monelle kuskille olevan hyvin tärkeä? Nytkin Vettel erikseen kysyi siitä ja tuntuu välillä, että vaikka täysin varma voitto olisi tulossa niin halutaan puristaa silti se nopein kierros itselleen.

Ei tule kuin tilastomerkintä. Pisteitä tai muuta palkintoa ei tule. Tiedä sitten onko se esim. neuvoteltu kuljettajan sopimukseen yhtenä suorituskykymittarina josta sitten saa rahaa? Olisiko Kimillä ja Vettelillä joku keskinäinen kisailu tässä, koska molemmat noita tuntuvat erikseen hakevan. Kimikin usein ajanut lopussa tuon nopeimman kierrosajan, ja Vettel vielä selkeämmin kun kyselee siitä joka kerta. Kimi ja Vettel pelaavat sulkapalloa keskenään ja jollain tasolla "kavereita", joten olisiko siinä joskus pelin jälkeen alkanut vähän kuittailua tulemaan ja sitten keksineet kisailla nopeimmista kierroksista. Vettel on varsinkin todella kilpailuhenkinen, joten en yllättyisi jos tässä olisi kyse kavereiden välisestä kisailusta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kyllähän tuo Kimin taktikointivirhe on Lotuksen, ei Kimin syytä. Harvemmin se kuski päättää noista taktiikoista. Kertoo vain renkaista ja kisainsinööri sitten laskee koska kannattaa tulla sisään, että pääsee hyvään väliin takaisin radalle. Toinen asia sitten, jos Kimi on sanonutkin, että renkaat saattavat kestää loppuun asti. Mielestäni silti usein taktiikasta vastaa joku muu kuin itse kuski.
 

Carlos

Jäsen
Alkaa olla juu aika selvää että Kimin kaverit tallissa käyvät vähiin, ja talli yrittää yhä härskimmin vetää Kimin statusta alas. Noh, se on elämää, tulee vaan kaikille selväksi miten epäammattimainen organisaatio joku Lotus on, vaikka on sitä kai ennenkin ihmetelty.

ens vuonna sitten Ferrarilla niitä kuokkaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ilmeisesti päätös kokeilla mennä yhdellä stopilla on ollut Kimin, joten siltä osin ei ole tallin suuntaan mitään moitittavaa. Tosin olisivat voineet ehkä (en tiedä infosivatko kun Kimin radiota ei lähetykseen tuotu) paremmin infota Kimiä kun kierrosajat tippui ja näkyi että uhkapeli renkaiden kanssa ei tule pitämään Kimiä palkintopallilla. Kimi itse oli ainakin lehtijutun perusteella sitä mieltä että sijoitukseen se renkaiden vaihto tai tämä riski ei lopulta vaikuttanut vaan sijoitus olisi ollut sama ja tuloksesta huolimatta tuota riskiä kannatti kokeilla.

Mitä tulee itse radio riitelyyn niin tallin voisi olettaa olevan viesteissään asiallisempi mutta tuskin Kimi tuosta mitään henkisiä vammoja sai joten mitäpä tuosta. Boulier vaikuttaa ammattimieheltä kommentteineen Permain ei niinkään.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Kimi ajoi kilpaa loppuun asti, joten eipä tuo Grosjean tilanne ollut mikään ihmeellinen. Myös Kimin leave me alone jutut ei ole mitään verrattuna painu vittuun kommentteihin. Kimi halusi keskittyä ajamiseen, mutta taas Permanen itkut oli ihan turhaa. Eipä sillä, että Kimiä hirveästi hetkauttaa mitä Lotus hänelle itkee loppukaudesta.
Niinpä, tuskin haittaa Kimiä pätkän vertaa. Lähinnä Kimin fanipojat on nyt pahoittanut mielensä Permanen kiroiluun. Oskari Saarikin riensi jo kertomaan, kuinka oli mielensä pahoittanut Permanen rumista sanoista.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Vettelin mestaruus autot taitaa olla nyt Luscious Liz/Randy Mandy (RB6), Kinky Kylie (RB7), Abbey (RB8) ja uusimpana Hungry Heidi (RB9).

Muut nimet ovat Julie (STR3) ja Kate/Kate Dirty Little Sister (RB5)

Ihan hauska perinne Vetteliltä. En muista miksi RB6 sai kaksi nimeä, mutta RB5:sen kohdalla se taisi mennä niin, että Vettel romutti Katen ja nimesi autonsa sen jälkeen likaiseksi pikkusiskoksi. :D

RB10 sitten seuraavana vuorossa ja vaikka Vettel mielestäni onkin ihan hyvä jätkä, niin toivon, että seuraava ei ole mestari auto.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Oliko tämä Permane muuten se sama kaveri, jota Kimi aikaisemmin tällä kaudella nöyryytti näillä "i know what im doing" jutuilla?

Ei, se oli Kimin kisainssi ja kyseinen "nöyryytyshän" tapahtui jota kuinkin vuosi sitten Abu Dhabin kisassa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tosta radioliikenteestä tuli mieleeni, että on jo pitkään ihmetyttänyt miten ihmeessä ne kaikki radioviestejä antavat henkilöt kuulostavat aivan samanlaisilta joka tallissa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tosta radioliikenteestä tuli mieleeni, että on jo pitkään ihmetyttänyt miten ihmeessä ne kaikki radioviestejä antavat henkilöt kuulostavat aivan samanlaisilta joka tallissa.

Paitsi tietysti kaikkein kauneimmassa jossa ne annetaan italiaksi, tai välillä englanniksi mutta vahvalla italialaisella aksentilla, joten se tuo vähän väriä muuten niin harmaaseen radioviestimaailmaan.

Massan ensimmäisille kierroksille hurrasin mutta siihen jäi taas ilonaiheet intian gp:n osalta. Kauden alku oli lupaava mutta rengasperseilyn jälkeen kaikki oli lastenleikkiä Vettelin marssiessa kohti ylivoimaista mestaruutta.

Ensi kaudella Kimi-Alonso-pari tekee Red Bulleista jahtimakkaraa, siis jos Alonso tekee oikean ratkaisun ja ei siirry to the dark side larenin ja hondan isojen rahojen, suloisten sanojen ja lupauksien takia.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuten jo aiemmin olen tässä todennut, Kimin siirtyminen Ferrarille sinänsä tuskin on aiheuttanut pahaa verta Lotuksella, siirtyminen muihin talleihin kun on ihan normaalia F1:n kiertokulussa ja jos Lotuksella olltaan realisteja, niin heidän asemansa on hiukan heikko kilpailla Ferrarin tarjousta vastaan. Sen sijaan tuo Kimin "paljastus" siitä että maksamattomat palkat vaikuttivat hänen päätökseensä lähteä lätkimään. Tuollainen julkinen tieto tallin tilanteesta ei ole varmasti hirveästi auttanut rakentamaan taloudellista pakettia tulevaisuutta ajatellen, vaikeuttaa varmasti ammattitaitoisen huippuhenkilökunnan rekrytoimista ja antaa muille talleille signaalin että Lotukselta saattaa pystyä naaramaan henkilökuntaa rahalla pois. Ja antaa tietyllä tavaa huonon kuvan Boullierin ja kumppaneiden kyvyistä hoitaa tallin taloudelliset asiat, Lotus on kärkipään talli(eli saa paljon medianäkyvyyttä ja FIA:n palkintorahoja) ja auton kyljet täynnä Microsoftin, Coca Colan ja muiden suuryritysten logoja ja silti talous on kuralla.

Ei varmasti ole tuo paljastus auttanut tallia, mutta mitä sitten? Ei Kimi sitä varmasti vittuillakseen ole julkisuuteen kertonut, vastannut vaan kun on kysytty syitä että miksi lähtee Lotukselta. Eikä minun mielestäni Kimillä ole mitään syytä ruveta valehtelemaankaan asiasta. Kun Kimi harrasteli rallia tuossa välillä pari kautta, niin hän moneen kertaan ilmaisi haastatteluissa syvän inhonsa formuloissa esiintyvää politikointia kohtaan, jota asioiden peittely myös on. Jos Kimin sopimuksessa on luvattu, että hän saa kaudesta vaikka 10 miljoonaa ja bonukset päälle, mutta ei olekaan niitä sitten syystä tai toisesta saanut, niin miksi hänen pitäisi olla asiasta hiljaa jos joku siitä kysyy? Ja jos Lotus ei tämän takia saa ensi kaudelle naarattua ketään kovaa nimeä, niin kyllähän se on pelkästään Lotuksen vika, ei Kimin. Olisivat hoitaneet asiat kunnolla, niin Kimi olisi todennäköisesti seuraavallakin kaudella Lotuksen ratissa, eikä korvaajaa tarvitsisi edes etsiä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kisapuistolle: kyllä se Kimi olisi varmasti lähtenyt Ferrarille, vaikka Lotuksen raha-asiat olisivatkin olleet kunnossa. RB, Mersu ja Ferrari ovat varmaan ainoat, joilla on ensi kaudella realistinen mahdollisuus taistella mestaruudesta. Kun Mersun ja RB:n paikat oli täytetty, niin Ferrari nyt oli paras jäljellä olevista vaihtoehdoista. Kimi haluaa ajaa vain voitoista joka ikisessä kilpailussa, enkä usko, että Lotus pystyisi tasaisesti koko kauden ykköspodiumista taistelemaan.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Vähän lähti mittasuhteista tämä keskustelu tämän Lotus-Kimi casen ympärillä. Eniten ihmetyttää tämä raju kritiikki ja tappouhkaukset Permaneita kohtaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että samalla tavalla Permane on ollut Boullierin ja Allisonin (ennen lähtöä Ferrarille) kanssa mahdollistamssa Kimille paluuta formuloihin ja ovat vielä rakentaneet noilla resursseilla hyvän auton. Kimi on sitten itse hoitanut loput. Ymmärrän, että välistä lähtee lapasesta homma, mutta rajansa kaikella. Harmillista, jos Kimin ura Lotuksella päättyy tällaiseen caseen.

Mitä kisaan tulee, niin olihan se Vettealin ylivoima taas mykistävää. Ei tarvi kuin katsoa tämän kauden tilastoja kuinka Vettel on vienyt Webberiä, joka ei ole voittanut yhtään kisaa Vettelin 10 vastaan ja kuinka on pisteissä perässä liki 200 pistettä. Toki auto on hyvä, mutta kyllä on kuskikin uskomaton jätkä. Toki myös Horner-Newey kaksikko saa ottaa oman ansionsa mestaruudesta.

Mitä Kimin kisaan tulee, niin siihen asti meni hyvin kunnes renkaat sulivat alle. Mielestäni oli kuitenkin oikein yrittää ajaa loppuun asti, koska pysähdyksellä olisi pudonnut kuitenkin samoille sijoille. Toivotaan, että Kimi saa kaudelle arvoisensa lopun eli voiton.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Minusta tuo Lotuksen voohottaminen palkoista on käsittämätöntä. Jos palkat ovat maksamatta niin ne ovat maksamatta. Esim fudiksessa pelaajat on jättänyt monestikkin pelit pelaamatta niin kauan ennen kuin dollarit on tilillä. Turha sitä on kaunistella.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Vähän lähti mittasuhteista tämä keskustelu tämän Lotus-Kimi casen ympärillä. Eniten ihmetyttää tämä raju kritiikki ja tappouhkaukset Permaneita kohtaan.

Ja tälläinen yksittäisen kusipään heitto piti tännekkin nostaa esiin? Toki Permane nosti tuon kommentin myös esiin, jotta saa tuon tilanteen näyttämään omalta kantilta ns. paremmalta. Tai ainakin Räikkösen fanit huonoon valoon. Mielestäni ihan turhaa nostaa missään keskustelussa noita kusipäisiä kommentteja, mitkä ei liiity mitenkään koko tilanteeseen tai Kimin faneihin kokonaisuudessa. Kusipäitä riittää jokaisessa paikassa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ei tule kuin tilastomerkintä. Pisteitä tai muuta palkintoa ei tule. Tiedä sitten onko se esim. neuvoteltu kuljettajan sopimukseen yhtenä suorituskykymittarina josta sitten saa rahaa? Olisiko Kimillä ja Vettelillä joku keskinäinen kisailu tässä, koska molemmat noita tuntuvat erikseen hakevan. Kimikin usein ajanut lopussa tuon nopeimman kierrosajan, ja Vettel vielä selkeämmin kun kyselee siitä joka kerta. Kimi ja Vettel pelaavat sulkapalloa keskenään ja jollain tasolla "kavereita", joten olisiko siinä joskus pelin jälkeen alkanut vähän kuittailua tulemaan ja sitten keksineet kisailla nopeimmista kierroksista. Vettel on varsinkin todella kilpailuhenkinen, joten en yllättyisi jos tässä olisi kyse kavereiden välisestä kisailusta.
Miettikää vaan millaiset betsit siellä on kavereilla keskenään sisässä, voi olla, että yhden viikonlopun kuskinpalkkio ei riitä siihen mitä nämä hulluttelijat ovat pistäneet kiinni nopeimman kierroksen kuittaamisesta kilpailussa.
 

Carlos

Jäsen
Eric Boullier muuten pyysi anteeksi tätä radioviestiä Twitterissä eilen illalla, sanoen että "This radio message was simply not appropriate. I can only apologise on behalf of the team".

Mielenkiintoista.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
I keep saying it; it's very unprofessional behaviour how Lotus treats Raikkonen. Boullier is upset with Kimi and wants to have a word with him in Abu Dhabi, which makes the situation even more worse.

Come on guys, treat him like a professional team and not acting childish!
https://www.facebook.com/LotusF1Team

Tuo oli Jenson Buttonin kommentti Lotuksen facebook sivulla. Lotus vielä vittuilee taustakuvalla Räikköselle. Selkeesti on homma lähtenyt lapasesta ja erittäin lapsellista toimintaa tallin johdolta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo oli Jenson Buttonin kommentti Lotuksen facebook sivulla. Lotus vielä vittuilee taustakuvalla Räikköselle. Selkeesti on homma lähtenyt lapasesta ja erittäin lapsellista toimintaa tallin johdolta.

Buttonin fanisivun ylläpitäjän kommentti kai?

Muuten tämä homma on saanut aivan liian suuret mittasuhteet. Varsinkin suomalaisten kollektiivinen mielensäpahoitus yhdestä kirosanasta ja piilovittuilusta on huvittavaa. Välillä huudetaan, kiroillaan, ajetaan saatanan kovaa, vittuillaan, juodaan viinaa, maksetaan palkat kun jaksetaan. Joka toisella työpaikalla Suomessa sama homma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös