Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 577
  • 1 881

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Mielestäni molemmat Grosjeanin saamat rangaistukset on ihan käsittämättömiä, Buttonin kanssa törmäilyssä Button oli vähintään yhtä paljon syyllinen, Buttonilla oli renkaat lopussa ja Grosjean oli selvästi edellä mutkaan tullessa, olisi vain jarruttanut kunnolla ja antanut nopeamman Grosjeanin mennä, kuten antoi Vettelinkin mennä. Ja Massa antoi autonsa liukua siinä Grosjeanin ohituksessa niin että ranskalaisen oli käytännössä pakko mennä kurvi hieman leveänä jos halusi mennä siinä ohi. Naurettavat kaksi rangaistusta joita ei kukaan kärkikuskeista olisi samoista tilanteista saanut, maine toi tällä kertaa ne rankut ei varsinainen hölmöily. Grosjean olisi tänään ollut todella hyvällä sijalla ilman rangaistuksiaan ja olisi voinut auttaa jopa Kimiä Vetteliä vastaan. On se Kimi vain kova mies vs mies taistoissa, aika harvoin Kimistä ajamalla ohi tullaan jos autossa on edes välttävästi kunnossa olevat renkaat.

Grosjean on varmasti osin maineensa vanki mutta on se ansaittuakin, monet kerrat on kolissut niin että muidenkin kisa mennyt vituiksi kamikazesuorituksen takia, kyllä siinä tuomaristo syynää vähän tiukemmalla täikammalla. Grosjeanin pitäisi varmaan opetella paremmin tunnistamaan auton sijainti radalla ja huomata muut kuskit tarkemmin. Usein käy niin että viisaampi väistää kun aletaan tunkemaan kyljestä rengasta sisään, aina ei ehdi tai pysty kuten viime kaudella Belgian GP:ssä, Grosjean tulee kelkan lailla päälle niin minkäs teet.

Massan kanssa oli hyvää kisailua mutta kun ei pysynyt merkityllä radalla ohituksensa aikana. Buttonille ei jäänyt senttiäkään väistötilaa ja Grosjean veti vielä shikaaninkin suoraksi siinä missä Button kolistelusta huolimatta sai autonsa taitettua shikaanin läpi, vauhtia liikaa, jarrutus liian myöhään tai sitten ei vaan kyvyt riittänyt.
 

trap

Jäsen
sekalaista

Mä olen tän aiemminkin linkannut, mutta 2008:sta hyvä teksti: THE TRUTH ABOUT KIMI RAIKKONEN, FERRARI AND SANTANDER IN 2008 | F1 Race Reviews

Joskin osittain Steegilin kanssa samaa mieltä. Mun mielestäni on aika hauskaa, että Kimi Räikköstä itseään ei hirveästi jaksa kiinnostaa mitä siitä ollaan mieltä, mutta valtaosa fanipojista pitää häntä täysin pyhänä ja touhu on ihan päinvastaista kuin Kimin itsensä.

Alonsosta sen verran, että kyllähän se on yksi kovimmista kuskeista. Mun mielestäni kyllä piirun verran kansainvälisesti yliarvostettu, isoksi osaksi mm. viime kauden takia. Ei se Ferrari ollut niin huono auto mitä esim. Alonso tykkäsi itse puhua pönkittääkseen omaa asemaansa. Suomessa sitten taas ehkä aliarvostettu kuski, koska haters gonna hate. "Autonkehittäjä"-jutut on kyllä aika väsyneitä. Ferrarihan on Alonson aikana tullut lähinnä alamäkeä suorituskyvyllisesti. Ei Alonso ole mikään autonsuunnittelija, eikä tarvitsekaan. Mainitusta Schumaheristakaan en tiedä oliko se nyt niin supermahtava "autonkehittäjä", mutta aivan saatanan sitoutunut ja ahkera testaamaan.

Em. viestissä mainittu 2009 oli minunkin silmään varmaan Kimin parasta ajoa Ferrari-aikana, ainakin jälkimmäinen puolisko kaudesta. Ihan käsittämättömiä suorituksia sillä paska-autolla.

Red Bullin toisen paikan suhteen vedetään ihan puhtaasti mediasirkusta ja otetaan palstatilat himaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Vaikka en missään tapauksessa usko, että Alonso olisi RB:lle siirtymässä niin olisi Vettel vs Alonsokin aika maukas tiimi.

Mitä Alonson viimekauden suorituksiin tulee niin kyllä itse pidän Alonson alkukautta aika mykistävänä, jonka ansiosta sai Ferrarin kehityksen myötä pidettyä itsensä mukana mestaruustaistelussa aina viimeiseen kisaan asti.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Lyödäänpä vähän vettä myllyyn: http://www.autosport.com/news/report.php/id/109079

Linkissä kerrotaan Alonson Red Bull yhteyksistä jo ensi kaudelle. Alonsolla on sopimus Ferrarin kanssa kuitenkin kauteen 2016 asti. Huhujen mukaan Alonso olisi kuitenkin kyllästynyt Ferrarin kehitystyöhön ja kuten tänään viimeksi nähtiin, edes todella kuuma keli ei auttanut Ferraria oikeastaan edes lähelle Red Bullin, Lotuksen tai Mersun tasoa. Onkohan tästä mahdollisesti vedettävissä jotain johtopäätöksiä siitä, että Kimi olisi mahdollisesti jättänyt Red Bullin anteliaan, mutta pitkän sopimuksen allekirjoittamatta ja allekirjoittanut kaikesta huolimatta Lotuksen kanssa sopparin tai sitten siirtymässä kokonaan muihin hommiin?

Alonsolla kun on tuo eräs pankki todella vahvasti tukijana ja ei olisi edes ensimmäinen kerta kun sopimuksia ostellaan kesken kaiken ulos (vrt. Kimin Ferrari-sopimus) Seuraavan 4 viikon aikana tulee aivan varmasti lähes päivittäin uusia huhuja esiin, joten tilannetta pitää seurata tiiviisti.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Massan kanssa oli hyvää kisailua mutta kun ei pysynyt merkityllä radalla ohituksensa aikana. Buttonille ei jäänyt senttiäkään väistötilaa ja Grosjean veti vielä shikaaninkin suoraksi siinä missä Button kolistelusta huolimatta sai autonsa taitettua shikaanin läpi, vauhtia liikaa, jarrutus liian myöhään tai sitten ei vaan kyvyt riittänyt.

Mielestäni Button osui Grosjeanin takarenkaaseen niin voimakkaasti että Grosjeanin auto meni mutkan suoraksi ja siksi ranskalainen joutui ns oikasemaan. Tuosta aiheutui myös aikaistettu varikkokäynti (ajoi vain 11 kierrosta kovemmilla renkailla). Olen edelleen sitä mieltä että Grosjean sai maineellaan nuo rankut, jota kärkikuskit (Kimi, Vettel ja Alonso - Hamiltonilla on vähän törmäilijän mainetta joten siihen en ota kantaa) ei olisi saaneet
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Annetaan taas risuja Mustakiikarille. Tuntuu, että Saarenkin taso laskee aina kun "Eki" on kelkassa mukana. Pari kierrosta Buttonin ja Grosjeanin kokkaroinnin jälkeen Ranskalainen tulee varikolle ajettuaan 12? kierrosta kovemmilla kumeilla ja selostajat ihmettelevät syytä. Eki epäilee että tehtaan tietokoneet laskevat taktiikoita jne. Kummallekaan selostajalle ei tullut mieleen että siellä saattaa kumi tyhjentyä ja siitä syystä on pakko pysähtyä.

Pieniä asioita, mutta suunnattoman ärsyttäviä. Kai se Salo taas Belgiassa mukana on.
 

RDivis

Jäsen
Lisäksi, miksi Massan tulisi saada samanlaista kohtelua kuin Alonson? Aivan eri tason kuskeista kuitenkin kyse...
Parempi kysymys kuuluu, miten ihmeessä Massaa ei olla korvattu tasokkaammalla kuskilla? Totta kai on helppo vastata, että "mitenkäs se liittyy 'Nandoon?" Minä vastaan, että pakkohan sen on liittyä. Miksi ihmeessä Ferrari muuten ampuisi itseään jalkaan ajattamalla nyky-Massaa? Alonso taustajoukkoineen haluaa hänelle kynnysmaton.

Tietysti aina voi sanoa, että Ferrari on oi niin reilu ja vetää Massan kanssa c.mon coach gimme another chance linjaa. En usko, ei kuulu lajin henkeen.

Jos "Samurai" todella siirtyisi Red Bullille nousisivat hänen pisteensä minun kirjoissani roimasti. En usko sitäkään, ennenkuin näen Alonson niissä väreissä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Mielestäni Button osui Grosjean takarenkaaseen niin voimakkaasti että Grosjeanin auto meni mutkan suoraksi ja siksi ranskalainen joutui ns oikasemaan. Tuosta aiheutui myös aikaistettu varikkokäynti (ajoi vain 11 kierrosta kovemmilla renkailla). Olen edelleen sitä mieltä että Grosjean sai maineellaan nuo rankut, jota kärkikuskit (Kimi, Vettel ja Alonso - Hamiltonilla on vähän törmäilijän mainetta joten siihen en ota kantaa) ei olisi saaneet
Osuuhan siinä kun tila loppuu ja kaveri vaan tulee päälle, yhäkin pistän Grosjeanin piikkiin, ehkä nähdään tilanne eri tavoin.

Hamilton on rauhoittunut hurjasti nuoruuden innostaan, tullut malttia ja järkeä ajamiseen, nykynuorista Perez on hieman samanlainen kuumakalle kuin Hamilton aikanaan.
 

Dängleri

Jäsen
Pitänee odottaa videoita jotta näkee tilanteen uudemman kerran, mutta itselleni jäi sellainen kuva, että Button käänsi autonsa Grosjeanin kylkeen, sen sijaan että olisi ajanut suoraan. Eli ei olisi tarvinnut väistää, kunhan olisi pitänyt vaan autonsa suorassa, tai jarruttanut.

EDIT: tässä Maikkarin video. Kuten todettua, Buttonin olisi pitänyt hyväksyä tulleensa ohitetuksi, ja välttää osuma. Minun mielestäni.

Sen verran pitää omaa kommenttia oikoa, että ei siinä Button autoaan "käännä". Mutta toki olisi voinut osuman välttää niin halutessaan nostamalla jalan kaasulta. (vastaavia tilanteita nähty osumilla ja ilman osumia lähes joka kisassa)
 

N^Miksu

Jäsen
Ainakin Vettel kertoo suoraan mielipiteensä siitä, että olisiko Alonso vai Räikkönen mieluisampi tallikaveri:

"I'd prefer Kimi. I have to be careful now. Nothing against Fernando; I really respect him a lot as a driver. I respect Kimi on track and off track because he has always been really straight with me. Form that point of view, it might be a bit easier."

BBC Sport - Fernando Alonso at Ferrari after Red Bull link

Tallispekulaatioista puuttuisi enää se, että joku huhu yhdistäisi Räikkösen Ferrariin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Kertokaapas tyhmälle miksi tuo Unkari saa jatkaa F1-kalenterissa aina vuoteen 2021 asti? Tätä asiaa kun ei mikään seikka tunnu tukevan.
Tämä on tosiaan mielenkiintoinen kysymys. Berniekään tuskin ihan pelkkien suomalaisten takia haluaa tätä kisaa järjestää, mutta jotain erikoista tuossa kyllä on. Yleisöähän tuolla tuntuu riittävän ihan mukavasti, joten kai siinä on yksi syy järjestää kilpailu. Lisäksi tuskin tuollaisessa ympäristössä kilpailun järjestäminen on mitenkään erityisen kallista, joten F1-sirkusta pyörittäville tämä on varmaan ihan hyvä diili.

Onhan tuossa Unkarin GP:ssä kyllä olosuhteidensa ja fasiliteettiensa kanssa sellainen mukava tuulahdus itäblokista. Varmaan vähiten glamouria sisältävä GP koko sirkuksessa, ja siksi ihan piristävä poikkeus tähän pintaliitohössötykseen mitä nuo muut kisat pitävät sisällään. Karmea ratahan se on, Sky Sportsilla taidettiin todeta että rata on kuin Monaco mutta kaiteet eivät ole niin lähellä.
 

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
Annetaan taas risuja Mustakiikarille. Tuntuu, että Saarenkin taso laskee aina kun "Eki" on kelkassa mukana. Pari kierrosta Buttonin ja Grosjeanin kokkaroinnin jälkeen Ranskalainen tulee varikolle ajettuaan 12? kierrosta kovemmilla kumeilla ja selostajat ihmettelevät syytä. Eki epäilee että tehtaan tietokoneet laskevat taktiikoita jne. Kummallekaan selostajalle ei tullut mieleen että siellä saattaa kumi tyhjentyä ja siitä syystä on pakko pysähtyä.

Pieniä asioita, mutta suunnattoman ärsyttäviä. Kai se Salo taas Belgiassa mukana on.

Eki on kyllä pudonnut jo kelkasta noiden selostushommien suhteen, meinaa tulla välillä ihan lapsellisen helppoja mokia. Onnistuu tosiaan sekoittamaan usein Saarenkin höpinöillään.

Parhaimmillaan Mustakari oli Kyllösen kanssa huseeratessaan 90-luvun lopulla, Häkän kulta-aikoina. Siitä nyt tosin on jo puolitoista vuosikymmentä...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eniten myötähäpeää Mustakari tosin aiheutti jo ennen kisaa kun yritti lennosta haastatella gridillä Bernie Ecclestonea joka ei edes ymmärtänyt mitä Erkki yritti kysyä. Tosin tuon haastattelun jutuissa selvisi että Erkki ei välttämättä kovin kauaa enää tuolla pyöri.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Eniten myötähäpeää Mustakari tosin aiheutti jo ennen kisaa kun yritti lennosta haastatella gridillä Bernie Ecclestonea joka ei edes ymmärtänyt mitä Erkki yritti kysyä. Tosin tuon haastattelun jutuissa selvisi että Erkki ei välttämättä kovin kauaa enää tuolla pyöri.

Mustakarin puolustukseksi on sanottava että mies olisi halunnut jäädä eläkkeelle, mutta osittain olosuhteiden pakosta mies puoliväkisinkin pakotettiin mukaan vielä yhdeksi kaudeksi. Se tosin ei poista sitä faktaa että mies on ollut täysin kuutamolla vähintään viimeiset 5-6 vuotta.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Parhaimmillaan Mustakari oli Kyllösen kanssa huseeratessaan 90-luvun lopulla, Häkän kulta-aikoina. Siitä nyt tosin on jo puolitoista vuosikymmentä...

Itse näen tämän niin, että tuohon aikaan formuloista saatava tieto Suomessa ei ollut ihan niin helppoa ja yksinkertaista kuin nykyään ja Eki oli formulafaneille tästä syystä arvokas tekijä koska välitti insidea (tai "insidea") maailmalta tv-ruutujen välityksellä Suomeen. Kun on katsellut noita 90-luvun lähetysten tallennuksia uudestaan niin totuus on ollut aika karu. Samalla tasolla se vetää edelleen nykyisinkin, mutta kun nyt ne "insidet" ovat meille itsestään selvyyksiä. Formulafanit ovat viisastuneet huomattavasti, koska tietoa ei tarvitse enää hakea maailmalta, riittää kun avaa läppärin kannen ja nettiyhteyden.

Nostan Ekille hattua pitkästä urasta ja siitä, että on jaksanut kiertää tota sirkusta niin helvetin kauan ja uhrannut asian eteen paljon mm. avioliittonsa. Mutta jotenkin sellainen fiilis, että kaveri on ollut aikoinaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ja kun vuosia on tullut lisää ja lisää, arvostus on noussut ja töitä on riittänyt vuodesta toiseen. Kun on Ekin F1-kolumneja lukenut vuosien saatossa, selvästi näkee mitä lehdet Ekiltä haluaa. Sellaista tekstiä minkä ymmärtää 8 lukijaa kymmenestä, ei vain ne kaksi todellista tietäjää kymmenestä. Toisaalta olisiko Ekissä siihen aineksiakaan, todennäköisesti ei. Ja kun on kisoja kertynyt vyölle ja nimi tullut tutuksi, töitä riittää enemmän kuin jaksaisi tehdä koska tilaaja luottaa siihen kokemukseen miettimättä (tietämättä) sen enempää onko Eki oikeasti alan parhaimmistoa.

Vielä yksi teoria. Voihan myös olla, että Ekillä on sitä tietoa, mutta mies ei osaa tuoda sitä esille mm. tv-lähetyksissä. Tälläisiä selostajia / kommentaattoreja on tv-historia täynnä.
 
Samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa Mustakarista. Kaikella kunnioituksella hänen pitkäaikaista uraansa kohtaan, mutta vähitellen aika alkaa jättää hänestä ja tänäänkin hän pystyi lähetyksessä tuomaan esille suurimmaksi osaksi vain itsestäänselvyyksiä. Oskari Saarikin on välillä pahasti kuutamolla tapahtumista kisan aikana ja tänään se oikeastaan korostui kun nämä kaksi tonttua olivat yhtä aikaa selostuskopissa eikä Salo ollut pelastamassa tilannetta. Kontrasti on vielä rajumpi jos vertaa edelliseen Nurgburgringin osakilpailuun, jolloin Salon lisäksi kommentoimassa ollut Ossi Oikarinen oli aivan omalla planeetalla verrattuna muihin. Ossi tiesi lajista paljon ja kisassa hän oli ajantasalla koko ajan. Kun Osku ja Eki miettivät tänään, että voiko joku ajaa 45 kierrosta kovemmilla renkailla maaliin, niin vastaavasti Ossi pohti kun noin 30 kierrosta oli jäljellä, että vetääkö joku kaksi yhtä pitkää stinttiä kovemmilla vai pidemmän stintin kovemmilla ja loppuun lyhyen pehmeillä renkailla. Lisäksi tänään Saarella ja Mustakarilla varmaan meni 45 kierrosta hoksatessa, että Hamilton on selkeästi kisan voitossa kiinni. Ihan vain esimerkin vuoksi nämä, varmasti tänään oli kisassa muitakin aivopieruja Saarelta ja Mustakarilta.

Kimin suoritusta on jälleen pakko arvostaa. Kisan alku meni Kimillä vituiksi, kun hän joutui molempien Ferrareiden taakse (johtui kenties likaisemmasta lähtöruudusta) ja kärki painoi armotta karkuun kun ohittaminen oli ilman toisen virhettä lähes mahdotonta. Eka stintti Kimillä oli aika lailla yhtä pitkä kuin muilla ja uskon että alkuperäinen suunnitelma Kimilläkin oli 3 stoppia, mutta kun Kimi pääsi hieman onneekkaasti Massasta ohi, niin talli ilmoitti Kimille "target +10 laps" ja Kimi veti niillä renkailla huikean stintin ja nousi Hamiltonia lukuunottamatta koko joukon ohi. Eli kun vielä jossain 20 kierroksen tietämillä Kimi tappeli sijasta kuusi, niin siihen peilattuna tuo kakkossija on aivan loistava suoritus. Pisteet myös tästä Lotuksen taktikoille, kun uskalsivat vaihtaa taktiikkaa lennosta. Vettel menetti voiton mahdollisuudet siinä, kun hän ei päässyt ensimmäisen stopin jälkeen Buttonin ohi kun Hamilton painoi sekuntia kovempia kierroksia karkuun. Tämä kääntyi lopulta Kimin onneksi, sillä muuten nelossija olisi ollut aika lailla maksimisijoitus tästä kisasta (ilman tallimääräyksiä).

Ferrarin kisa oli kyllä todella mitään sanomaton ja vaisu. Nyt näyttää siltä, että Red Bull, Mercedes ja Lotus on karkaamassa Ferrarilta, mutta toisaalta kesätauon aikana mitä vain voi tapahtua. Keskikastissa McLaren on kohentanut osakkeitaan ja etenkin tänään Button ajoi lähtökohtiin nähden hyvän kisan.

En tiedä ovatko muut panneet asiaa merkille, mutta ainakin minusta tuntuu joka kisassa siltä, että Bottas on aina parilla ekalla kierroksella täysin helisemässä. Ei ainakaan näin äkkiseltään muistu mieleen kisaa jossa hän olisi kohentanut selvästi osakkeitaan ekoilla kierroksilla. Onko Valtteri starteissa liian varovainen vai mistähän tälläinen mielikuva on mulle tullut? Mainittakoon nyt vielä se kun Williamsista tuli puhe, että Maldonado nappasi tänään tallilleen ekan pisteen sijoittumalla kymmenenneksi. Jospa Williams pystyisi nousemaan edes Force Indian, Toro Rosson ja Sauberin tasolle kamppailemaan loppukaudeksi pistesijoista.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aika vaisu sakko Alonsolle siitä että takasiipi oli auki väärissä paikoissa. Kokonaista 15000e. tallille. Onkos näitä ollut aikaisemmin vai tuliko tästä ennakkotapaus?
 

N^Miksu

Jäsen
Aika vaisu sakko Alonsolle siitä että takasiipi oli auki väärissä paikoissa. Kokonaista 15000e. tallille. Onkos näitä ollut aikaisemmin vai tuliko tästä ennakkotapaus?

Alonsolla oli hieman vastaavaa ongelmaa jo huhtikuussa Bahrainissa. Tuolloin takasiipi aukeili itsekseen välillä, jonka vuoksi Alonso joutui käymään pari kertaa varikolla suljettamassa sen. Rangaistuksia ei tilanteesta tullut.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Aika vaisu sakko Alonsolle siitä että takasiipi oli auki väärissä paikoissa. Kokonaista 15000e. tallille. Onkos näitä ollut aikaisemmin vai tuliko tästä ennakkotapaus?

Tästä varmaan olisi tullut isompia sanktioita jos oltaisi katsottu hänen hyötyvän siitä enemmän. Nythän joidenkin sivustojen mukaan aikahyöty oli noin sekunnin luokkaa, joten sijoituksista ei tällä kertaa tainnut olla kyse. Tosin olisi hauskaa tietää missä kolmessa kohdassa tuo lupa käyttää siipeä on "vahingossa" tullut, jos siellä olisi selkeitä taistelutilanteita niin hyötyähän ei voisi pelkästään mitata ajalla, vaan sillä, saiko pidettyä ohitusta hakevan kuljettajan takanaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt kun FIA pudotti varikkonopeusrajoituksia (100kmh -> 80kmh) niin jännä nähdä vaikuttaako se varikkotaktiikoihin, koska hitaampi nopeusrajoitus vie enemmän aikaa varikolla. Ehkä joku 3-5 sekuntia tulee lisäkestoa riippuen radasta.

Tuosta voisi olla myös pieni lisäetu Lotukselle vain siinä tapauksessa jos pysähtyvät kerran muita vähemmän varikolla.

Ja sieltähän se Kimin ohitus Vettelistä tuli osin yo. asian vuoksi. Vettel palasi viimeiseltä varikkostopilta n. 3 sekuntia Kimin taakse. Jos olisi ollut entiset varikkonopeudet, niin Vettel olisi ehtinyt Kimin edelle, koska varikkokäynti olisi ollut n. 4sek. nopeampi.

Kimiltä jäätävä suoritus. Aika-ajo vei voiton ja Massan taakse juuttuminen teki kakkospaikasta taistelun tiukaksi. Selkeästi Kimi otti lähdön jälkeen varovaisesti ensimmäiset mutkat ja tuli jo vähän kirottua että voisi haastaa enemmän, mutta hyvä lopputulos tulee kun ei sössi kisaa lähdössä eikä kisaa siinä vielä voiteta.

Mersun osalta voisi sanoa, että jos pääsee ajamaan puhtaassa ilmassa niin menee hyvin. Aina kun ovat olleet muiden perässä niin sitten on vaikeuksia. Mukava nähdä miten pärjäävät jos ovat lähdön jälkeen sijoilla 3-7 ja muiden perässä. Hamiltonin kisan kannalta tärkein hetki oli Buttonin ohitus. Pääsi heti iskemään uusilla renkailla stopin jälkeen, kun Vettel vuorollaan jäi McLarenin taakse jumiin. Sen jälkeen Lewis saikin tehtyä eroa muihin ja loppukisa kontrollointia.

Ferrarilta heikompi kisa, ei oikein missään vaiheessa ollut samanlaista iskua kuin aiemmissa kisoissa, mutta varmasti Spassa ja viimeistään Monzassa on parempi vauhti. Alonson DRS-ongelmat taas riesana, talli kai unohti laittaa asetukset kisamoodiin ja nyt Alonsolla oli aina DRS-sallittu huolimatta aikaerosta. Massalta hyvä lähtö, mutta osuma Nicon kanssa varmasti haittasi. Silti selkeä ero Alonsoon.

Grosjeanille en olisi antanut penalttia kummastakaan. Maineensa vanki ja Vettel ei olisi saanut kummastakaan mitään rangaistusta. Silti ranskalaiselta hyvä kisa ja vauhtia oli, samoin haastoi agressiivisesti. Webberiltä myös hyvä nousu heikon aika-ajon jälkeen.
 

Dängleri

Jäsen
Alonso sai sanallisen tukkapöllyn Ferrari-pomolta

Ferrarin toimitusjohtaja Luca di Montezemolo on ojentanut F1-tallin ykköskuskia Fernando Alonsoa harvinaisen suorasanaisesti.

Ripitys julkaistiin maanantaina Ferrarin verkkosivuilla. Montezemolo on tyytymätön Alonson Unkarin GP:n jälkeisiin sanomisiin. Hän ei kuitenkaan tarkentanut mistä kommenteista on kyse ja onko ne mahdollisesti annettu tallin sisäisesti.

Niin ne vaan Ferrarin ja Alonsonkin välit alkavat rakoilemaan. Ehkäpä se managereiden visiitti Red Bullilla ennakoi jo tuota.

Saapa nähdä missä vaiheessa Räikköstä aletaan huhuilemaan takaisin Ferrarille?!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uskomatonta miten voi nuo huhut mennä laidasta laitaan lyhyessä ajassa. Ja sitten kun kuskimarkkinat on tietynlainen dominopeli, jossa yhden kuskin liikkuminen aiheuttaa muutakin liikehdintää niin Kimin ja/tai Alonson mahdollinen tallinvaihdos antaa kyllä hyvät pohjat isoille spekulaatioille. Vähän olisin vielä pessimistinen tuohon Alonson tapaukseen, kun on kuitenkin soppari voimassa mutta voihan ne tietty purkaa...

Näinköhän vaan jotkut toimittajat trollailee kesätauon ajan niin saavat lehtimyyntiä ja nettiklikkauksia kun ei ole kuukauteen muuta toimintaa F1:ssä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vähän olisin vielä pessimistinen tuohon Alonson tapaukseen, kun on kuitenkin soppari voimassa mutta voihan ne tietty purkaa...

Voihan ne. #santander #2009

Olenkin jo odottanut, että Alonso kyllästyy tuohon Ferrarin puuhasteluun. Ei ole kuitenkaan kolmeen kauteen saanut mestaruutta ja tämäkin kausi näyttää menevän puihin. Ferrarilla pitäisi tehdä vähän isompia muutoksia ja ottaa "uusi alku", jos mielivät takaisin ykköstalliksi. Tekninen johtaja jo vaihtuikin, mutta vielä pitäisi tallipäällikkö vaihtaa johonkin Todtin tyyliseen ei-Italialaiseen. Kuljettajat on myös syytä vaihtaa: Alonso --> Kimi, Massa --> Bianchi. Tämä olisi oma reseptini Ferrarin paluuseen huipulle, onnistumisesta ei mitään takeita, mutta nykyisellään se ei ainakaan onnistu.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Mutta rehellisesti sanottuna ei kyllä ole Alonso pätkääkään Red Bullin imagon näköinen kuljettaja. Toki saattaa olla eri näkökanta muualla Euroopassa (etenkin Espanja), mutta kyllähän tuo imagollisesti olisi jotain ihan käsittämätöntä jos Red Bull Alonson palkkaisi. Aikoinaan Vettelillä huhuttiin olevan se Ferrari esisopimus ja sinälläänhän tietysti tuollainen vaihto saattaisi villeimmissä kuvioissa tapahtua. Toki itsellä on varmaan pienet värilasit päässä, mutta jotenkin Räikkönen on vain niin Red Bullin hakeman imagon tyylinen kuski ja ihme olisi jos ei päätyisi talliin..

Edit. Todellinen foliohattu teoria on seuraava: James Allison kuka siirtyy Lotuksen jälkeen Ferrarille, on houkutellut Kimin siirtymään Ferrarille ihmiskyrvän tilalle. Tämän takia Kimi sanoi valinnan kuulostavan tyhmältä. Kuitenkin ensi kausi on taas niin erilainen uusien moottorien takia ja Ferrari saattaa kieltämättä olla aika kova. Alonso vaihtaa RB:lle ja Vettel esisopimustensa mukaan 2016 Ferrarille, kun Kimi lopettaa kokonaan..just joo :D
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Alonso sai sanallisen tukkapöllyn Ferrari-pomolta



Niin ne vaan Ferrarin ja Alonsonkin välit alkavat rakoilemaan. Ehkäpä se managereiden visiitti Red Bullilla ennakoi jo tuota.

Saapa nähdä missä vaiheessa Räikköstä aletaan huhuilemaan takaisin Ferrarille?!

Kyllähän tuossa tietysti on vielä osansa sillä että Montezemolo itse oli ajamassa Räikköstä ulos Maranellosta ja tuomassa kiimaisesti Ihmiskyrpää pankkirahoineen sisään, nyt kun Fallonso on pöristellyt kohta 4 kautta ilman mestaruutta(ei se tänäkään vuonna tule) niin Montezemoloa uhkaa aikamoinen kasvojen menetys, varsinkin kun hänen ulos savustamansa kuski tekee parempia suorituksia "kilpailukyvyttömämmässä" tallissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös