Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 581
  • 1 881

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Jälleen kerran Kimiltä hieno kisa. Valitettavasti aika-ajo ja lähtö olivat sen verran vaisut taas, että voitto jäi sen takia ottamatta. Tärkeintä kuitenkin, ettei ero Vetteliin kasvanut ja mestaruustoiveet ovat yhä elossa. Hamiltonilta vakuuttava kisa, vaikka radan profiili voittoa helpotti. Vetttelillä varmaan jotain ongelmia auton kanssa, kun ei pystynyt haastamaan kunnolla Hamiltonia. Ferrarit olivat myös vaisuja tänään ja heidän vauhti oli kateissa.

Grosjean taas monessa mukana. Button-Grosjean tilanteessa Grosjean oli sisäpuolella ja silti oikaisi mutkan. Kyllähän tuosta voisi jonkun rangaistuksen Grosjeanille antaa. Massa-Grosjean tilannetta ei nähty kertaakaan kunnon kuvakulmasta, joten mahdoton sanoa olivatko kaikki renkaat radan ulkopuolella ohitustilanteessa. No, tuomaristo tuon varmasti näki ja rangaistus oli paikallaan, jos ohitus tapahtui radan ulkopuolella.

Nyt sitten formuloissa alkoi kesäloma ja kuukauden päästä palataan asiaan Belgiassa.
 

Dängleri

Jäsen
Voisin kyllä kysyä että mihin Buttonin tuossa asemassa olisi pitänyt Grosjeania väistää, hiekalle?

Pitänee odottaa videoita jotta näkee tilanteen uudemman kerran, mutta itselleni jäi sellainen kuva, että Button käänsi autonsa Grosjeanin kylkeen, sen sijaan että olisi ajanut suoraan. Eli ei olisi tarvinnut väistää, kunhan olisi pitänyt vaan autonsa suorassa, tai jarruttanut.

EDIT: tässä Maikkarin video. Kuten todettua, Buttonin olisi pitänyt hyväksyä tulleensa ohitetuksi, ja välttää osuma. Minun mielestäni.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
EDIT: tässä Maikkarin video. Kuten todettua, Buttonin olisi pitänyt hyväksyä tulleensa ohitetuksi, ja välttää osuma. Minun mielestäni.

Button ei mielestäni tee edes pientä vastarintaa(muutenhan olisi lähtenyt peittämään jo kauan sitten sisämutkaa) ja pysyy tuolla ulkopuolella antaen Crashin mennä ohi, patonki tekee kuitenkin mutkan sisääntulossa pienen liikkeen ulkolinjaa kohti(todennäköisesti koska toisen puolen pyörät ovat likaisella alueella jarrutuksen alkaessa) mikä aiheuttaa osuman. Kannattaa tarkkailla Buttonin asemaa radan reunaviivaan nähden.
 

Sambody

Jäsen
Grosjean taas monessa mukana. Button-Grosjean tilanteessa Grosjean oli sisäpuolella ja silti oikaisi mutkan. Kyllähän tuosta voisi jonkun rangaistuksen Grosjeanille antaa. Massa-Grosjean tilannetta ei nähty kertaakaan kunnon kuvakulmasta, joten mahdoton sanoa olivatko kaikki renkaat radan ulkopuolella ohitustilanteessa. No, tuomaristo tuon varmasti näki ja rangaistus oli paikallaan, jos ohitus tapahtui radan ulkopuolella.

Skyn lähetyksessä tuota Grosjeanin tapahtumarikasta kisaa kelailtiin edes takaisin. Davidson oli sitä mieltä, että vähän turhaan rankkua tuli Massa ohituksesta vaikka videolta voi nähdä että muutama sentti radan ulkopuolella mentiinkin. Näki tämän tilanteena missä Alonso tai Vettel olisi päässyt ilman rankkua, mutta nyt vedettiin tiukkaa linjaa. Button tilanteessa taas Grosjean turhaan ahdisti Buttonin paikkaan missä ei Nappula päässyt väistämään mihinkään. Käytännössä vain Patongin akilleen kantapää eli tilanhahmottaminen petti, kun ei jättänyt tarpeeksi Jensonille tilaa. Tuota Button kolaria vaille virheetön kisa minunkin mielestä Grosjeanilta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vielä sitten sananen muista asioista kuin Button-Crash tilanteesta:

-Hamilton on vaivihkaa kiipeämässä neljänneksi osanottajaksi kuskien MM-taistoon , en sitten tiedä olivatko nuo "tarvitsemme ihmeen" kommentit vain tietoista bluffia jolla yritetään edelleenkin ylläpitää sitä kuvaa että Mersu ei hyötynyt mitenkään Barcelonan rengastesteistään. Nicon kannalta sääli, oma kisa meni jo alussa Massan takia mönkään, olisi voinut varmasti myös sekoittaa kärkitaistelua.

-Ferrareilta kovin näkymätön kisa, lämpötilan takia olisi voinut olettaa että Fallonso nousee lähelle kärkeä kisan loppupuolella, mutta eipä näin käynyt.

-Jälleen kerran loistavan aika-ajotuloksen ajanut Ricciardo romahti tallikaverinsa taakse, tosin ilmeisesti 2 pysähdyksen taktiikka aiheutti tämän.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sanoisin että Mersun kohdalla voidaan jo jättää varauksetkin pois, johtotähti kun on jo tallipisteissä Ferrarin edellä.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kertokaapas tyhmälle miksi tuo Unkari saa jatkaa F1-kalenterissa aina vuoteen 2021 asti? Tätä asiaa kun ei mikään seikka tunnu tukevan.

Kalenterista on viime vuosina poistettu useita perinteikkäitä, mutta ehkä hieman kehityksessä jälkeenjääneitä ratoja Euroopasta. Mielestäni Unkari on juuri tällainen - ilman niitä suuren suuria perinteitä. Rata ja rata-alue ovat hohdokkaimmat päivänsä nähneet ja muista vanhoista Euroopan radoista poiketen sillä ei ole edes tarjota jännittäviä kisoja ja hyviä ohituspaikkoja ilman DRS:ää sun muita vempeleitä. En vain nää, miksi juuri Unkarille rustattiin pitkä jatkolappu, vaikka se suomalaisille formulafaneille onkin varmasti onnenpotku. Miksi Bernie, miksi?

Lisäksi viime aikoina teemana on tuntunut olevan laajentuminen uusille markkinoille, Aasiaan ja Yhdysvaltoihin, uusine hohtavine ratoineen. Tässäkin asiassa Unkari on suoranainen vastarannan kiiski. Onhan kisoissa mukavasti porukkaa ja näin, mutta kuinka paljon formulat oikeasti liikuttavat unkarilaisia ihmisiä? Suurin osa katsojista tuntuu tulevan ulkomailta ja vaihtaisivat näin ollen vain rataa jos Unkari kalenterista tiputettaisiin. Entä milloin Unkarilla on viimeksi ollut oma kuljettaja?

Minua henkilökohtaisesti ei Unkarin tiputtaminen kisakalenterista olisi harmittanut tippaakaan, vaikka sitten "Suomen GP" menisikin siinä samalla. Mielummin siinä tilalla näkisi jonkun perinteikkään ja jännittäviä kisoja tarjoavan radan.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mahtavaa työtä tekee kisa kisan jälkeen Räikkönen. Lotuksen taktiikan onnistumiselle iso plussa! Lopussa nähtiin hyvää vääntöä Kimin ja Vettelin välillä ja lisäjännitystä toi keltakypäräisen Mersun hajoaminen muutama kierros ennen maalia - en varmaan ollut ainoa kuka ehti jo luulla että Hamiltonin auto hajosi...Olisikohan muuten alkukauden Mersun renkaat kestäneet samallailla +35 celsiusasteen kisaa, epäilen. Onnittelut Pirelli-Mercedekselle.

Kimi se vaan roikkuu mukana MM-taistossa, luultavasti taas ihan vikoihin kisoihin asti. Niin varmalla rutiinilla napsii palkintopallosijoja, jos vaan saa Lotuksensa aika-ajoissa edes menetteleviin lähtöasetelmiin. Kimin kannalta valitettavasti myös Vettel pystyy tekemään lähes samaa tulosta koko loppukauden ajan, joten Red Bullin keskeytyksien varassa toivo vielä elää. Ja että Kimi saisi näitä kakkossijoja vaihdettua muutamaan voittoon.

Harmi että Rikkaruoho on nyt saamassa tuon Red Bull -paikan. Pahoin pelkään että keskikastin budjetilla vetävä Lotus ei tarjoa todellista mestaruusautoa Kimille jäljellä oleville vuosille - jos niitä Kimillä edes on. Red Bullilla pystyisi Räikkönen taistelemaan lähes joka viikonloppu voitosta, kuten Vettel tekee nyt jo neljättä vuotta. Toki sillä ehdolla että saisi tasavertaisen aseman Sebin kanssa. Ennenkaikkea Vettelillä olisi vihdoin kunnon mahdollisuus napauttaa niitä epäilijöitä, jotka uskovat Sebastianin olevan vain kohtalainen kuski ylivoimaisella autolla. Kimin taitoja tuskin kukaan enää epäilee, mutta 3-kertaisen (tod näk. pian 4-kertaisen) mestarin peittoaminen samassa tallissa asettaisi Kimin kyllä sarjan kovimmaksi pidetyksi kuskiksi. Yhdellä maailmanmestaruudella Kimi tultaisiin muistamaan pelkästään omanlaatuisena paljasjalkaisena luonnonlahjakkuutena, joka oli hyvin epäonnekas parilla mahdollisena mestaruuskautena (2003 & 2005). Sen sijaan pari mestaruutta uran päätteeksi tekisi Kimistä F1-legendan. Ennen kaikkea tämän takia harmittaisi jos ja kun Kimi ei päädy Red Bullille, koska vastaavanlaisia mahdollisuuksia tuskin Lotus tai muut tulevat tarjoamaan. Mutta niinkun hyvin tiedetään, ei voida olla varmoja mitä siellä neuvotteluissa on käyty ja onko edes tarjottu tasavertaista asemaa jne.
 

N^Miksu

Jäsen
Grosjeaniin palaten, kaveri sai tosiaankin kaksi eri rangaistusta kisasta: varikon läpiajorangaistuksen Massa-tilanteesta (ohitus radan ulkopuolelta) ja 20sek aikasakon törmäilystä Buttonin kanssa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ranskis on kyllä maineensa uhri. Ja kultapoika Vettelille toivon todella paskaa autoa seuraavaksi viideksi vuodeksi. Yliarvostettu kitisijä, joka on ottanut pari mestaruutta täysin ylivoimaisella autolla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Christian Horner BBC:lle "Kuski päätös vaikutti selvältä, mutta on tullut uusia vaihtoehtoja."

Mediapeliä vai totta? Fernando Alonso? Managerit ainakin kävivät tänä viikonloppuna Hornerin juttusilla.

Alonso kielsi tällaiset huhut hirveä virne naamallaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Yliarvostettu kitisijä, joka on ottanut pari mestaruutta täysin ylivoimaisella autolla.

Jotenkin arvasin, että tämä paska alkaa heti, kun joku (tällä kertaa Vettel) sattui tänään jotain Räikkösen suuntaan sanomaan kisatilanteesta.

Samalla "ylivoimaisella autolla" se Webber on ottanut kuuden Red Bull kauden aikana kaksi pronssia. Sama Webber jota hehkutettiin aikoinaan monen vuoden ajan tulevaisuuden mestarina, jopa moninkertaisena sellaisena.

Toivottavasti Räikkönen menee Red Bullille ensi kaudeksi. Haluan nähdä nämä Jatkoajan keskustelufoorumien Vettel/Alonso/Hamilton antifaniklubin edustajien mielipiteet jos (ja kun) Vettelin dominointi sarjassa jatkuu.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Christian Horner BBC:lle "Kuski päätös vaikutti selvältä, mutta on tullut uusia vaihtoehtoja."

Mediapeliä vai totta? Fernando Alonso? Managerit ainakin kävivät tänä viikonloppuna Hornerin juttusilla.

Alonso kielsi tällaiset huhut hirveä virne naamallaan.

Olisihan se älyttömän hienoa nähdä Alonso Red Bullilla. Kaikki minne Alonso koskee muuttuu pari astetta paskemmaksi. Ennen Alonsoa Ferrari oli huippuorganisaatio, jossa oli kaksi huippukuskia ja tulosta tuli. Nyt Ferrarilla on vain Alonso ja koiran asemaan alistettu kakkoskuski. Ja olisihan se hieno nähdä Massan nousu. Veikkaan, jos Massa tallissa jatkaisi ja Alonso olisi jossain muualla niin kummasti se tulostaso parantuisi.

Jotenkin arvasin, että tämä paska alkaa heti, kun joku (tällä kertaa Vettel) sattui tänään jotain Räikkösen suuntaan sanomaan kisatilanteesta.

Olen aina ollut sitä mieltä että Vettel on hemmoteltu pentu, joka on tuurilla päässyt ylivoimaiseen autoon. Se että hän itki Räikkösestä ei ole mitään uutta. Webber-episodi hieman tossa aiemmin vei kaiken arvostuksen rippeetkin kaverista.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Christian Horner BBC:lle "Kuski päätös vaikutti selvältä, mutta on tullut uusia vaihtoehtoja."

Mediapeliä vai totta? Fernando Alonso? Managerit ainakin kävivät tänä viikonloppuna Hornerin juttusilla.

Alonso kielsi tällaiset huhut hirveä virne naamallaan.

Ketäs Ferrari sitten istuttaa ensi kaudeksi autoonsa? Jos Alonso lähtee, niin molemmat jakkarat vapaana, vai meinaako ne vieläkin tuota Tuhnu-Massaa pitää tallissa?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai 2000-luvun kovin siirtopommi, Ferrari ja Red Bull tekee kuskivaihdon?

No joo, en jaksa uskoa. Eiköhän tässä ole kyse ihan mediapelistä. Kaikki otetaan irti mitä saadaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mielestäni molemmat Grosjeanin saamat rangaistukset on ihan käsittämättömiä, Buttonin kanssa törmäilyssä Button oli vähintään yhtä paljon syyllinen, Buttonilla oli renkaat lopussa ja Grosjean oli selvästi edellä mutkaan tullessa, olisi vain jarruttanut kunnolla ja antanut nopeamman Grosjeanin mennä, kuten antoi Vettelinkin mennä. Ja Massa antoi autonsa liukua siinä Grosjeanin ohituksessa niin että ranskalaisen oli käytännössä pakko mennä kurvi hieman leveänä jos halusi mennä siinä ohi. Naurettavat kaksi rangaistusta joita ei kukaan kärkikuskeista olisi samoista tilanteista saanut, maine toi tällä kertaa ne rankut ei varsinainen hölmöily. Grosjean olisi tänään ollut todella hyvällä sijalla ilman rangaistuksiaan ja olisi voinut auttaa jopa Kimiä Vetteliä vastaan. On se Kimi vain kova mies vs mies taistoissa, aika harvoin Kimistä ajamalla ohi tullaan jos autossa on edes välttävästi kunnossa olevat renkaat.

Mitä tulee itse kisaan niin vähän outoa oli kuinka huonosti DRS-alueet tarjosi nyt ohituspaikkoja, sen sijaan lähtösuoran jälkeiset mutkayhdistelmät ja siitä aukeava suora tarjosi paikan, mm Hamilton teki pari tosi hienoa ohitusta. Samoin mielestäni Grosjean ohitti komeasti Massan, vaikka tuomaristo siitä ilmeisesti (vai Buttonin ohitusko toi molemmat rankut?) rankaisikin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Olisihan se älyttömän hienoa nähdä Alonso Red Bullilla. Kaikki minne Alonso koskee muuttuu pari astetta paskemmaksi. Ennen Alonsoa Ferrari oli huippuorganisaatio, jossa oli kaksi huippukuskia ja tulosta tuli. Nyt Ferrarilla on vain Alonso ja koiran asemaan alistettu kakkoskuski. Ja olisihan se hieno nähdä Massan nousu. Veikkaan, jos Massa tallissa jatkaisi ja Alonso olisi jossain muualla niin kummasti se tulostaso parantuisi.
Alonsohan aikanaan nosti sensaatiomaisesti Renaultin huipputalliksi ja otti siellä pari mestaruuttakin. Sen jälkeen siirtyessään McLarenille taisteli hienosti hopealle ja tuona vuonna McLaren otti harppauksen eteenpäin siitä, mitä se koskaan oli Räikkösen ja Montoyan aikana. Alku Ferrarillakin oli lupaava, mutta nyt on ollut vaikeampaa.

Mielestäni Alonso on yksi sarjan parhaita auton kehittäjiä ja ajotaidoiltaankin aivan kärkikastia. En ymmärrä, miksi Suomessa dissataan niin paljon Fernandoa, vaikka hän tekee fantastista työtä vuodesta toiseen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mielestäni Alonso on yksi sarjan parhaita auton kehittäjiä ja ajotaidoiltaankin aivan kärkikastia. En ymmärrä, miksi Suomessa dissataan niin paljon Fernandoa, vaikka hän tekee fantastista työtä vuodesta toiseen.

Tämän kauden Ferrarin kehityskin kertoo nimenomaan tuosta?

Fernandoa dissataan sen takia, koska hän on itkevä kusipää, joka ei siedä sitä että tallikaveri saa samaa kohtelua kuin hän.

Kuskina hän toki kuuluu tähän kärkinelikkoon Kimin, Hamiltonin ja Vettelin kanssa.

Auton kehityksessä tuskin kuskilla on suurtakaan merkitystä kun nykyään ei saa testata, otetaan esimerkiksi vaikka Schumacher jota pidettiin aivan ylivertaisena autonkehittäjänä, mutta eipä Mercedes paljoa tuntunut kehittyvän kolmena kautena.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Christian Horner BBC:lle "Kuski päätös vaikutti selvältä, mutta on tullut uusia vaihtoehtoja."

Mediapeliä vai totta?

Pitäisin aika erikoisena, ellei sarjan parhaan auton istuin kiinnostaisi useampaa kuljettajaa ja taustajoukkoa.

Valinnassa vaikuttaa moni tekijä ja lopulta se on jonkinlainen kompromissi. Tuskin niin kuitenkaan käy, että yksinkertaisesti nopein on ssatavilla lisättynä parhaalla kasalla rahaa talliin sisään. Siksi valintaa joutuu katsomaan monelta eri kantilta.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mielestäni Alonso on yksi sarjan parhaita auton kehittäjiä ja ajotaidoiltaankin aivan kärkikastia. En ymmärrä, miksi Suomessa dissataan niin paljon Fernandoa, vaikka hän tekee fantastista työtä vuodesta toiseen.

Alonso ei suostu tasavertaiseen kohteluun tallitoverin kanssa ja pari mestaruutta Renaultilla vuosia ilmeisesti riitti Ferrarilla siihen että mies sai täydellisen ykköskuskin aseman kuin tarjottimella. Trulli sai potkut Renautilta, kun pärjäsi liian hyvin Alonsoa vastaan. McLarenilla Alonso veti tasurin tulokkaan kanssa. Alonso ei ole ajotaidoiltaan kärkikastia, mutta mies on kieltämättä varikon paras poliittiko, jolla on suuri taloudellinen tukinoja.

Räikkönen on monessa suhteessa paljon kovempi jannu. Mies osaa hävitä myös tyylikkäästi, vaikka miehen fanipojat alkoivatkin keksimään naurettavia selityksiä siitä kuinka Massa oli Ferrarin ykköskuski kaudella 2008.
 

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
Mielestäni Alonso on yksi sarjan parhaita auton kehittäjiä ja ajotaidoiltaankin aivan kärkikastia. En ymmärrä, miksi Suomessa dissataan niin paljon Fernandoa, vaikka hän tekee fantastista työtä vuodesta toiseen.

Taitaa pitkälti olla katkeruutta siitä, että Fernando vei Kimin paikan Ferrarilla.

Utopistisen typeriä nämä kaiken maailman "maksukuski"-puheet. Alonso kuitenkin kiistattomasti kuuluu kuskieliittiin Vettelin, Kimin ja Hamiltonin kanssa.

Fernandoa dissataan sen takia, koska hän on itkevä kusipää, joka ei siedä sitä että tallikaveri saa samaa kohtelua kuin hän.

Ja Vettelhän ei ole samanlainen?

Lisäksi, miksi Massan tulisi saada samanlaista kohtelua kuin Alonson? Aivan eri tason kuskeista kuitenkin kyse...
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Lisäksi, miksi Massan tulisi saada samanlaista kohtelua kuin Alonson? Aivan eri tason kuskeista kuitenkin kyse...

Ei välttämättä Massa pystyisikään haastamaan Alonsoa tasavertaisella kohtelulla, mutta Hamilton pystyi ja Alonson reaktiot on tunnetut siitä.

Räikkönen on monessa suhteessa paljon kovempi jannu. Mies osaa hävitä myös tyylikkäästi, vaikka miehen fanipojat alkoivatkin keksimään naurettavia selityksiä siitä kuinka Massa oli Ferrarin ykköskuski kaudella 2008.

Räikkösen arvostus pitkälti tulee vuodesta 2008. Maailmanmestarina mukisematta apukuskiksi, kun oma kausi ei ollut paras mahdollinen. Toki emme tiedä mitä kulisseissa on tapahtunut mutta siellä ne asiat pitääkin setviä. Sekä 2009 huikeisiin suorituksiin luokattomalla Ferrarilla.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sekä 2009 huikeisiin suorituksiin luokattomalla Ferrarilla.

Tuli tästä mieleen. Kimiltähän kysyttiin jokunen aika takaperin tuosta kyseisestä kaudesta ja mies itse sanoi, että tähän mennessä se on ollut hänen uransa paras ajojen puolesta. Muistan kuinka Ferrariltakin ihmeteltiin miten Kimi edes pystyi taikomaan tollasia tuloksia, koska heidän datojen mukaan niihin ei olisi pitänyt pystyä.

Olisi kiva nähdä esimerkiksi Vettel samanlaisessa tilanteessa ja sekin tulee väistämättä varmasti vielä eteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös