Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 598
  • 1 881

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sehän vasta hienoa olisikin, ja ottaisin heti pahat sanani takaisin Ferrarin tasapuolisista autoista mutta niin kauan kuin se on vain jatkispalstatotuus niin lausuntoni pitää.

On Massalla varmaan sinänsä samat palikat autossaan mikäli ei aivan upouudesta osasta ole kyse, mutta ei se paljoa lohduta, jos autoa ja sen ominaisuuksia kehitettäessä tehdään niin kuin Oviedon heppu sanoo. Ja se joka väittää, ettei Alonso ole ja halua nimenomaan olla tallin ''ainoa'' kuski saa melko kieroon katsoa faktoja Renault-ajoista lähtien. McLaren oli poikkeus ja aivan vituiksihan se menikin, kun tulokas Hamilton ei messiaasta jäänyt. Eikä McLaren suostunut keskittymään Alfonsoon.

Kuten varmaan formuloita seuratessa huomaa, kuskien tuloksentekokykyyn vaikuttaa hyvin paljon se miten autoa saa säädettyä omalle tyylille ja minkälainen ''perusluonne'' autolla on. Ei siis se millaisia lukemia auto absoluuttisesti kellottaa tuulitunnelissa tms. Näin koska kaikki ajavat hieman uniikilla tyylillä ja erot saattavat olla radikaalejakin. Täten sillä on suuri vaikutus kenen mieltymyksiä auton muuttamisessa pyritään miellyttämään.

Pointsit kyllä Massalle viime kauden lopusta ja tämän alusta. On palannut tasolle millä oli Kimin tallikaverina ja saa nykyisen auton nähtävästi säädettyä tyylilleen sopivaksi. Toisaalta täytyy sanoa, että onhan tuo uskomatonta miten kaveri sai jatkaa aina vain Ferrarilla esitysten heikkoudesta huolimatta. Toki sitten siinä valossa, että tallin toinen kuski on Alonso tässä ei ole mitään yllättävää. Uskollinen aseenkantaja on harvinainen löytö kilpailullisessa F1-maailmassa.

Nihkeään paikkaan tuli penalty Kimille, kun sadekin sotki. Mikäköhän tuo rangaistukseen johtanut tilanne tarkalleen oli? Malesiassa jos jossain tämän silti kannatti sattua todetusta syistä ja kaikki mahdollisuudet ovat edelleen olemassa hyvään kisaan. Voitto lienee liikaa toivottu, vaikka kulkisikin kuin Australiassa. Bottaksella ei oikein kulkenut, Bianchi sen sijaan jatkoi silmiinpistävän hyviä otteita. Tallikaveri Chilton taitaa kyllä olla yksi heikoimmista ratinkääntäjistä sarjassa viime vuosina, ei tuollainen 1,2 sekunnin ero pelkästään toisen erinomaisuudesta johdu.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ajattelin tulla lukemaan mielenkiintoisen F1-päivän juttuja ja tarjolla olikin 2-3 sivua samaa paskaa kuin ennenkin. Pitäisikö perustaa vielä yksi F1-ketju tuolle jauhannalle?

Mutta asiaan.

Yllättävää, että sade sekoittaa Malesiassa peliä.

Ihmeellistä lipsumista Kimillä viimeisellä aikakierroksella, ihan kuin olisi koko ajan ajanut auton toinen puoli märällä vaikka kuivaa linjaa oli koko auton leveydelle tarjolla.

Yleensä sateella pitävämpi ajolinja on eri kuin kuivalla, koska kuivalla kelillä ajetulle linjalle jää kumia rataan, joka sitten muuttuu liukkaaksi sateella. Täten on parempi ajaa hieman normiajolinjan ulkopuolella, ja muutenkin pyöreämpää linjaa. Tämän näki hyvin kierroksen alussa. Ensimmäisen mutkan jarrutuksessa jokainen kuski jätti auton verran tilaa siihen missä kuivankelin ajolinja oli. Sitten neulansilmissä vähän ulompi linja ja kolmosmutka radan keskikohtaa pitkin pyöreällä linjalla.

Kimi ajeli tuolla tavalla minusta koko sen kierroksen mikä lopussa näytettiin. Ehkä rata paikka paikoin oli jo niin kuiva, että normi ajolinja olisi ollut pitävämpi. Lisäksi sanoihan Kimi myös että viime kauden ongelma toistui, eli ei saa pitoa sade/välikelin renkailla. Lisäksi Lotuksen suoranopeus on kova, eli vähän downforcea, joka kostautuu sateella.

Olikohan Vettelillä (osittain) sadekelin säädöt? Puheli pressissä, että odottivat sadetta jo Q1:sen alkuun ja olivat normaalia hitaampia kuivalla kelillä. Sitten märällä näytti vauhtia riittävän.

Huominen voi taas olla ihan arpapeliä sateen kanssa, toivottavasti ei tulisi kuitenkaa kisaa pysäyttävää monsuunia.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ja se joka väittää, ettei Alonso ole ja halua nimenomaan olla tallin ''ainoa'' kuski saa melko kieroon katsoa faktoja Renault-ajoista lähtien..

Katson tilannetta kyllä melko kieroon mutta onhan Alonso selkeä ykköskuski mutta ei siltikään "ainoa" kuski.

Sitten muihin aiheisiin:
Lotusta suosivat F1-renkaat halutaan pois - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Katsokaas mitä kaikkien viime kauden lopussa fanittama Red Bull touhuaa "meidän kaikkien" suosikkeja vastaan.
 

Outsider

Jäsen
Sitten muihin aiheisiin:
Lotusta suosivat F1-renkaat halutaan pois - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Katsokaas mitä kaikkien viime kauden lopussa fanittama Red Bull touhuaa "meidän kaikkien" suosikkeja vastaan.

Mun mielestä rengastouhu oli jo viime kaudella paikoittain aikamoista pelleilyä, mutta autot on kuitenkin rakennettu sen mukaan, että seoksien pehmentäminen on ollut tiedossa. Ei auta muiden paljon itkeä, jos joku(Lotus) on osannut tehdä auton mikä ainakin tällä hetkellä näyttää toimivan uusilla renkailla. Mielipiteeni olisi tosin todennäköisesti toinen, jos esim. Ferrarilla olisi ainoa auto mikä näillä renkailla toimii.
 

Dängleri

Jäsen
Ihme touhua koko rengashomma nykyään, mutta se että niitä ruettaisiin muuttamaan kesken kauden, olisi mielestäni täyttä pelleilyä, ja täysin epäreilua niitä talleja kohtaan, jotka ovat osanneet kehittää autonsa renkaita suosivaksi.

Se, että vaateen takana oli Red Bull ja Mercedes yllätti sinällään, tai paremminkin se ettei kyseessä ollut Ferrari. Sehän nyt on selvä, että jos Maranellon miehet olisivat nykyrenkaita vastaan, niin säännöthän muuttuisivat saman tein.
 

VilleSeina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, SaiPa
Onko tietoa mistä löytäisi kisoihin iPhonella toimivia streameja? Muutaman kerran olen löytänyt ikäänkuin vahingossa mutta olisiko kenties jotain tuohon tarkoitettua saittia?
 

Outsider

Jäsen
Jaahas... Just katselin, että onpas Malesiassa synkän näköistä ja samalla alkoikin sitten satamaan. Tuskin päästään koko kisaa ajamaan kuivalla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ei sitten muuta kuin kaksoisvoiton metsästykseen. Lukon hienosta voitosta vielä iloitsevana toivoisin että koitetaan pitää provovapaa formulapäivä. Minä lupaan varoa sanojani.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Vittu, että oli turhauttava kisa. Jotenkin tuntu, että Räikkösen jokainen ohitus vei hiton monta kierrosta liikaa ja kyllä vähän pistää huolettamaan juuri tuo ohitusten vaikeus. Kyllähän nää kalliita pistemenetyksiä voi kauden lopussa olla ja harmi, että taas kauden alkuun tälläinen tuli. Eniten oikeastaan vituttaa juuri se, että Kimi oli todella hyvässä vaihdissa koko viikonlopun. Myös aika-ajoissa, mutta sitten sateen takia meni vika osio vituiksi ja vielä rangaistukset. Siinäpä se oikeastaan jo pilalle meni. Ei tuolta hirveästi kyllä mahdollisuutta ollut kovin korkealle nousta, mutta kyllä sellainen vitossija olisi ollut toive. Nyt hyvä viikonlopun alku päättyi pannukakkuun. Ottaa kyllä päähän suunnattoman paljon.
 

Outsider

Jäsen
Ihme touhua Red Bullilla. Ensin Vettel oli selkeästi nopeampi ja ilmoitti siitä radioon, niin tiimi käskee vaan ottamaan iisisti ja ajelemaan siinä takana ja sitten kun hidastelu myöhemmin jatkuu, niin hienolla ajolla ohitus aiheuttaa muka jonkun kriisin. Aha, siellä on ilmeisesti sovittu, että säästellään bensaa vähän erilaisilla kartoilla tms., joten ymmärtäähän sen tilanteen sitten Webberin kannalta(?). Sama tilanne taisi olla Mersuillakin, mutta onhan se toisaalta hölmöä, jos toisella kuskilla kerran menovettä riittäisi ajamaan kovempaakin. Kimiltä heikko kisa, mutta näissä olosuhteissa ei 5. sijaa korkeammalle olisi tainnut olla mitenkään asiaa. Sarjan kannalta Mersujen vauhti on ollut positiivinen yllätys ja nyt kun vielä McLaren saisi autoon vauhtia, niin kärkitaistelussa alkaisi olla riittävästi porukkaa.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Skyn mukaan annettu viesti multi 21 joka tarkoittaa pitkää sijoitukset. Vettelille saattaa tuo munille potku loppukaudesta maksaa vielä paljon.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Muutama huomio kisasta.

Sade ja rangaistukset pilasivat kyllä Räikkösen viikonlopun. Siihen vielä päälle huono lähtö ja kun ohi ei myöskään päässyt niin tulos jäi heikoksi. Rengasetua ei kyllä Lotus myöskään saannut tänään yhtään.

Alonson riski kostautui, kun ei tullut varikolle. Näin ollen ero Vetteliin on jo 22 pistettä.

Webber veti kisan jälkeen aika kovia kierroksia, eikä ollut yhtään tyytyväinen Vettelin käytökseen. Mersun pojat hoitivat sen sijaan homman vähän tyylikkäämmin.

McLarenin vauhti edelleen pahasti kateissa.

Force Indialta aikamoista puuhastelua varikolla.

Bottakselta hyvä ehjä kisa ja 11.sija on hyvä suoritus, vaikka keskeytykset vähän avittivatkin häntä.

Kisan hauskin kohta oli ehdottomasti Hamilton ajo varikolla McLaren tallin eteen.

Kiinassa jatketaan kolmen viikon kuluttua.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Ihme touhua Red Bullilla. Ensin Vettel oli selkeästi nopeampi ja ilmoitti siitä radioon, niin tiimi käskee vaan ottamaan iisisti ja ajelemaan siinä takana ja sitten kun hidastelu myöhemmin jatkuu, niin hienolla ajolla ohitus aiheuttaa muka jonkun kriisin. Aha, siellä on ilmeisesti sovittu, että säästellään bensaa vähän erilaisilla kartoilla, joten ymmärtäähän sen tilanteen sitten Webberin kannalta(?). Sama tilanne taisi olla Mersuillakin, mutta onhan se toisaalta hölmöä, jos toisella kuskilla kerran menovettä riittäisi ajamaan kovempaakin. Kimiltä heikko kisa, mutta näissä olosuhteissa ei 5. sijaa korkeammalle olisi tainnut olla mitenkään asiaa. Sarjan kannalta Mersujen vauhti on ollut positiivinen yllätys ja nyt kun vielä McLaren saisi autoon vauhtia, niin kärkitaistelussa alkaisi olla riittävästi porukkaa.

Kysehän ei oo siitä ettei siihen 1 ohitukseen riitä löpö vaan jos ne taistelis kierros kierrokselta toisistaan ohituksia yrittäen niin vois loppua löpö toiselta tai molemmilta. Webber hölläs kun ymmärsi että molemmille on annettu samat komennot ja vituttaahan se kun toinen tulee sit ohi :D

Mersulla tais taas vain Hämillä oli löpö vähissä (koska jahtasi aiemmin niin äärirajoilla kärkeä). Nico olis siis voinut taistella mutta pysyi ruodussa kun sanottiin että älä haasta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Skyn mukaan annettu viesti multi 21 joka tarkoittaa pitkää sijoitukset. Vettelille saattaa tuo munille potku loppukaudesta vielä paljon.
Ehdottomasti. Käsitin Webberin haastattelusta, että hänelle sanottiin juurikin tuo viesti ja vähentämään tehoja moottoreista, koska kilpailu on ohi ja pidetään sijoitukset. Vettel kuitenkin tuli sieltä ohi...

Vettel on alkanut perimään hyvin Schumacherin mainetta kusipäänä. Kiukuttelee todella paljon, kun asiat eivät mene aivan hänen suunnitelmien mukaan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kisa alkoi Alonson mokalla. Ensin ajaa edessä olevan auton perään ja hajoittaa etusiipensä. Sen jälkeen ei mene sisään vaihtamaan etusiipeä vaan jatkaa ajamistaan. Tämän seurauksena etusiipi tippuu suoraan auton alle ja kisa ohi. Täysin Alonson oma virhe. Mielenkiintoista lukea Alonson kommentit tilanteista.

Noh, kisa jatkui ja Kimillä heti ongelmia. Viikonloppu alkoi hyvin harjoituksissa, mutta sitten alkoi mennä asioita vikaan. Aika-ajoissa oli jo vaihdelaatikon kanssa ongelmia eikä kisakaan ihan ongelmitta tainnut mennä. Tärkeitä pisteitä kuitenkin haltuun, mutta vaatii onnistumisia jatkossa. Vastaavia viikonloppuja ei voi kovin montaa tulla MM-taistoa ajatellen.

Kisan lopussa pari jännää taistelua tallikavereiden kesken ja Red Bullilla varsinkin on palaverin paikka. Webberille siis kerrottiin että aja säästellen kun taas Vettel jatkoi kisa-asetuksilla ajoa. Itse ohitus röyhkeä ja vähän kyseenalainen kun ajatellaan kuitenkin että siinä mentiin tallikaverista ohi tuolla tyylillä. Mersulla oli myös pientä vääntöä, lähinnä Rosbergin ja tallin välillä.

Bottaksen kisa vaikutti olevan aika taistelua. Nopeus ei vaan tunnu autossa riittävän. Harmi, sillä olisihan se mukava jos Bottas pääsisi kunnolla taistelemaan paremmista pistesijoista verrattuna tähän hikiseen taistoon viimeisestä pistesijasta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Skyn mukaan annettu viesti multi 21 joka tarkoittaa pitkää sijoitukset. Vettelille saattaa tuo munille potku loppukaudesta vielä paljon.

Samaa mietin. Voi olla että tästä lähtien jää webberiltä radioviestit huomioimatta. Hienoa tietysti se että nähdään tästä lähtien tasavertaista kilpailua RBn välillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kysehän ei oo siitä ettei siihen 1 ohitukseen riitä löpö vaan jos ne taistelis kierros kierrokselta toisistaan ohituksia yrittäen niin vois loppua löpö toiselta tai molemmilta. Webber hölläs kun ymmärsi että molemmille on annettu samat komennot ja vituttaahan se kun toinen tulee sit ohi :D
Siirrän tuolta liveseurantaketjusta:
Jos tosiaan Webber oli saamiensa ohjeiden mukaan laskenut tehoja, niin kohtuu käsittämätön liike Vetteliltä.

Helmut Markolta kohtuullisen suoraa - ja epäonnistunuttta - vittuilua Mercedekselle Skyn haastattelussa: "It's not like Mercedes where you have clear number 1 and number 2 drivers," tjsp.

Buemi seuraavaan kisaan Vettelin tilalle ja kattellaan jatkossa kiinnostaako Vetteliä ajaminen Red Bullille. No ei tuu tapahtumaan.
 

RDivis

Jäsen
Kisan lopussa pari jännää taistelua tallikavereiden kesken ja Red Bullilla varsinkin on palaverin paikka. Webberille siis kerrottiin että aja säästellen kun taas Vettel jatkoi kisa-asetuksilla ajoa. Itse ohitus röyhkeä ja vähän kyseenalainen kun ajatellaan kuitenkin että siinä mentiin tallikaverista ohi tuolla tyylillä. Mersulla oli myös pientä vääntöä, lähinnä Rosbergin ja tallin välillä.

Niin, Rosberg päätti lopulta noudattaa Mersun plääniä siinä missä Vettel päätti haistattaa pitkät 'Bullin suunnitelmille.
 

Outsider

Jäsen
Vuosikausia on valiteltu miten Ferrarilla vuoroin Rubens ja Massa kumartelevat ykkökuskin suuntaan ja alistuvat lampaina kaikkiin tiimin käskyihin ja nyt sitten Vettel pitäisi jo heittää pois koko sarjasta, kun haluaa ajaa kilpaa. Ymmärrän kyllä Markin vitutuksen, mutta näin katsojan kannalta on toivottavaa, että tämä johtaa siltäkin suunnalta vain entistä kovempaan taisteluun ja ehkä siinä samassa menee pari radioviestiäkin ohi. Miten niistä tallimääräyksistä nyt yhtäkkiä tulikin niin suosittuja katsojien keskuudessa?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Huikea kisa, tuli ihan 80-luvun lopun skabailut mieleen.

Hienointa on saada tohon kliiniseen robottishowhun vähän draamaa ja kitkaa kuskien välille. Webber ei taatusti noudata tallimääräyksiä ihan yhtä innokkaasti kuin aiemmin tämän päiväisen jälkeen ja jos Nico määrätään vielä kerran noin selvästi hitaamman Lewisin taakse, alkaa sielläkin suunnalla tapahtua.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Skyn mukaan annettu viesti multi 21 joka tarkoittaa pitkää sijoitukset.
Joo, heti kisan jälkeen takahuoneessa Vettel yritti puhua Webberille, mutta tuli tyly vastaus: "multi 21".
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Vettel on alkanut perimään hyvin Schumacherin mainetta kusipäänä. Kiukuttelee todella paljon, kun asiat eivät mene aivan hänen suunnitelmien mukaan.

Toivottavasti tuollainen taantuminen ei jatku. Mielestäni Vettel on menestyksestään huolimatta pystynyt pysymään fiksuna ja asiallisena kaverina, mutta jos tilalle alkaa tosiaan tulla kiukuttelua ja muiden syyttelyä, niin arvostus ropisee alaspäin.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Vuosikausia on valiteltu miten Ferrarilla vuoroin Rubens ja Massa kumartelevat ykkökuskin suuntaan ja alistuvat lampaina kaikkiin tiimin käskyihin ja nyt sitten Vettel pitäisi jo heittää pois koko sarjasta, kun haluaa ajaa kilpaa. Ymmärrän kyllä Markin vitutuksen, mutta näin katsojan kannalta on toivottavaa, että tämä johtaa siltäkin suunnalta vain entistä kovempaan taisteluun ja ehkä siinä samassa menee pari radioviestiäkin ohi. Miten niistä tallimääräyksistä nyt yhtäkkiä tulikin niin suosittuja katsojien keskuudessa?

Ite ainaki ymmärrän sen jos sijoitukset "jäädytetään" ennen kisan loppua tallin sisällä kun tyhjää on niin edessä kuin takanakin. Sen sijaan sitä en hyväksy että toineen (lue: kakkoskuski) joutuu jatkuvasti päästämään toisen edelleen määräyksellä kuten on/oli Ferrarilla meininki. Sijoitusten jäädyttämisen pitää toimia molempiin suuntiin. Nyt Vettel ei pysynyt ruodussa mutta katsotaanpa miten mies reagoi jos jatkossa Webber ei pysy takana ja pahimmassa tapauksessa molemmat ajaa ulos tai joutuu renkaidenvaihtoon tms... Noilla päätöksillä pedataan sitä merkkimestaruutta kuitenkin melko vahvasti.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Vuosikausia on valiteltu miten Ferrarilla vuoroin Rubens ja Massa kumartelevat ykkökuskin suuntaan ja alistuvat lampaina kaikkiin tiimin käskyihin ja nyt sitten Vettel pitäisi jo heittää pois koko sarjasta, kun haluaa ajaa kilpaa. Ymmärrän kyllä Markin vitutuksen, mutta näin katsojan kannalta on toivottavaa, että tämä johtaa siltäkin suunnalta vain entistä kovempaan taisteluun ja ehkä siinä samassa menee pari radioviestiäkin ohi. Miten niistä tallimääräyksistä nyt yhtäkkiä tulikin niin suosittuja katsojien keskuudessa?

Webber on ollut lojaali tallia ja Vetteliä kohtaan. Ja Seb on kertonut olevansa myös tiimipelaaja. Kummallekin kuljettajalle ilmoitettu pitäkää sijoitukset ja säästäkää autoa. Vettel viis veisaa ja tekee vielä härskin ohituksen. Toki voitosta ajetaan ja sinäänsä ymmärrän tuon teon, mutta kun mietitään että Vettel varmasti tiesi Webberin säästelleen autoaan tallin pyynnöstä ja sama pyyntö oli hänelle annettu niin aikamoin sucker punch tuo oli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös