Formula 1 – kausi 2013

  • 588 062
  • 1 881

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ei taidettu nähdä Lotuksen todellista sadevauhtia, sillä Kimin autossa hydrauliikkaongelma.

Toivottavasti tuo ei vaadi vaihdelaatikon vaihtoa ja vika on sellainen joka voidaan korjata siten ettei Kimi tipu aika-ajossa ainakaan taaemmaksi. Eikös Lotuksella ollut nimenomaan Kimin auton kanssa jotain oongelmaa vaihdelaatikon kanssa jo talvitesteissä ja sen takia Kimi menetti testikierroksia ja joku päiväkin taisi mennä aikalailla hukkaan.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Hahaha eihän täällä voi sanoa mitään kun porukka on heti takajaloillaan huutamassa. Olen taas niin pahoillani että linkitin tuon maikkarin jutun.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Voi voi, kun taas piti tulla sateen pilaamaan. Hienot aika-ajot muuttui täysin arpapeliksi. Toivottavasti huomenna ei sataisi, vaikka tuolla se lienee mahdottomuus, että joku päivä menisi kokonaan kuivana. Räikkönen noussee tuolta kuivalla kelillä vähintään podiumille ja sateella on jälleen arpapeliä, kun sadekisoja ei vielä ole nähty. Red Bull ei ole oikein vakuuttanut, joten Ferrarit tulee totutusti menemään startissa ohi ja kruisailevat voittoon, jos renkaat kestävät. Varmaa on, että viimeistään 4 mutkassa Alonso johtaa ja Massa on toisena. Räikkönen tuossa vaiheessa viidentenä ja Webber sijalla 11.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Hahaha eihän täällä voi sanoa mitään kun porukka on heti takajaloillaan huutamassa. Olen taas niin pahoillani että linkitin tuon maikkarin jutun.

Onko ihme että Alonsosta ei tykätä? Mies sai viime vuonna ansaitsematonta hehkutusta osakseen nyt kaikkien haukkuma surkea Massa pesee Alonsolla lattiaa. 4-0 viimeiset aika-ajot ja vauhdillisesti Massa on ollut jo viime kauden puolivälistä parempi.

Toivottavasti vain Massa menee lähdössä Vettelin ohi ja karkaa horisonttiin. Näin ollen Ferrari ei voi tehdä mitään siirtoja, joilla Massa saadaan pakotettua Alonson taakse.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Onko ihme että Alonsosta ei tykätä? Mies sai viime vuonna ansaitsematonta hehkutusta osakseen nyt kaikkien haukkuma surkea Massa pesee Alonsolla lattiaa.

Niin. Samanlailla se Massa oli vetämässä aikoinaan Räikköstä päähän kunnes jousi lensi kypärään. Siinä vaiheessa edge oli kääntynyt jo selvästi brassille. Täällä käännellään asiat aina niin, että Kimistä saadaan sorrettujen kuningas ja Alonsosta suosittujen kuningas.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Niin. Samanlailla se Massa oli vetämässä aikoinaan Räikköstä päähän kunnes jousi lensi kypärään. Siinä vaiheessa edge oli kääntynyt jo selvästi brassille. Täällä käännellään asiat aina niin, että Kimistä saadaan sorrettujen kuningas ja Alonsosta suosittujen kuningas.

Yksi pieni ero näillä tilanteilla on, Massan anneettiin vetää Räikköstä päihin ja tarjottiiin vähintään tasavertainen auto kun hän oli nopeampi (tämä on ainoastaan hyvä juttu). Alonson kanssa tällaista tilannetta ei ikinä tule, se on ihan sama kuinka nopea Massa on ja kuinka hitaasti Fernando kruisailee, niin Massa ei tule saamaan edes samaa kohtelua kuin Alonso.

Sitten kun muistellaan kaikki Fernandon itkut case Sennasta lähtien, niin onko ihme ettei Oviedon miehestä pidetä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Yksi pieni ero näillä tilanteilla on, Massan anneettiin vetää Räikköstä päihin ja tarjottiiin vähintään tasavertainen auto kun hän oli nopeampi
Itse asiassa tuolloin oli vähintäänkin julkinen salaisuus, että Ferrari rakentaa autoaan enemmän juurikin Massalle sopivaksi. Ja näin oli ollut oikeastaan jo kaudesta 2008 lähtien, vaikka toki tuolloin se oli sinänsä ihan luonnollista kun Kimillä oli epäonnistumisia ja Massa taisteli mestaruudesta.

Kaudella 2009 Ferrari oli etenkin kauden alkupuoliskolla tasaisen paska auto, mutta siltikin kerrottiin auton olleen enemmän Massan mieleen, vaikka tulokset eivät loppujen lopuksi olleet edes ratkaisevasti parempia. Molemmilla oli yksi podium-sijoitus, pari muuta pistesijoitusta ja kaksi keskeytystä. Kuitenkin Monzan tapahtumien jälkeen autoa parannettiin selkeästi Kimin ajotyylille sopivaksi, ja tämän jälkeen Kimi ajoi neljä kertaa peräkkäin palkintokorokkeelle, ja voitti yhden kisan hienosti Spassa ja taisi kerätä vielä kauden jälkimmäisellä puoliskolla toiseksi eniten pisteitä heti Hamiltonin jälkeen.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Alonson kanssa tällaista tilannetta ei ikinä tule, se on ihan sama kuinka nopea Massa on ja kuinka hitaasti Fernando kruisailee, niin Massa ei tule saamaan edes samaa kohtelua kuin Alonso.

No mitä muuta Ferrari viime kaudella olisi voinut tehdä kuin Massata apupojan? Alonso oli alkukaudesta paljon parempi jolloin kiilasi itsensä mestaruustaisteluun, loppukaudesta Massa sai vauhtia mutta onhan se päinvänselvää että pelattiin Alonson laariin. Näin teki muutkin tallit mutta se on aina Ferrari ja Alonso/Schumi joka saa asiasta itkut.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Näin teki muutkin tallit mutta se on aina Ferrari ja Alonso/Schumi joka saa asiasta itkut.

Tällaisista puheista tuomitaan provoajaksi välittömästi. Eihän muilla tiimeillä ole ykköskuskeja. Se on vain pahan Ferrarin harrastamaa politiikkaa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Hieman vaikeutuu Kimin urakka. Täytynee toivoa kelin kuivana pysymistä, se olisi Kimin kannalta ehkä paras vaihtoehto.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Itse asiassa tuolloin oli vähintäänkin julkinen salaisuus, että Ferrari rakentaa autoaan enemmän juurikin Massalle sopivaksi. Ja näin oli ollut oikeastaan jo kaudesta 2008 lähtien, vaikka toki tuolloin se oli sinänsä ihan luonnollista kun Kimillä oli epäonnistumisia ja Massa taisteli mestaruudesta.

Kaudella 2009 Ferrari oli etenkin kauden alkupuoliskolla tasaisen paska auto, mutta siltikin kerrottiin auton olleen enemmän Massan mieleen, vaikka tulokset eivät loppujen lopuksi olleet edes ratkaisevasti parempia. Molemmilla oli yksi podium-sijoitus, pari muuta pistesijoitusta ja kaksi keskeytystä. Kuitenkin Monzan tapahtumien jälkeen autoa parannettiin selkeästi Kimin ajotyylille sopivaksi, ja tämän jälkeen Kimi ajoi neljä kertaa peräkkäin palkintokorokkeelle, ja voitti yhden kisan hienosti Spassa ja taisi kerätä vielä kauden jälkimmäisellä puoliskolla toiseksi eniten pisteitä heti Hamiltonin jälkeen.


Olet väärässä, jos väität että kauden 2008 auto tehtiin Massalle. Silloin vuonna 2008 Ferrari reagoi Massan ongelmiin kauden alussa ja tekivät kompromissejä Massan suuntaan, jotta hänkin pärjäisi. Alonson kanssa hänelle ei vastaavaa suoda vaan Massa joutuu tulemaan toimeen täysin Alonsolle rakennetulla autolla. Vuoden 2008 autohan sopi Kimille paremmin kauden alussa kuin Massalle, joka taas tukisi sitä että auto oli tehty enemmin Kimille kuin Massalle. Kai tajuat kuinka absurdilta kuulostaisi väite, että vuoden 2007 mestarille tehtäisiin tahallaan huono auto? Vuonna 2008 Ferrari reagoi siihen, että Massa ei pärjänyt kauden alussa tehdyllä autolla ja reagoivat niillä kompromisseilla. Kimin kausihan vesittyi vasta siihen uuteen jousitukseen, joka toimi Massalla todella hyvin, mutta Räikkönen ei koskaan päässyt sinuiksi sen kanssa, vaikka sen pitikin nopeuttaa autoa huomattavasti.

Massahan oli/on tunnettu siitä, että kaveri on todella nopea kun auto sopii hanskaan, mutta tarvitsee juuri sellaisen auton kun haluaa. Kimi taas pärjää autolla kuin autolla vähintään kohtuullisesti. Omasta mielestäni Massan ja Räikkösen kohtelu kausilla 2007-2009 oli juurikin tasapuolista. Massa ei pärjänyt kauden 2008 alussa autolla jolloin Ferrarilla tehtiin kompromisseja, jotta hän pärjäisi ja eikä se ollut Räikköseltä pois. Sitten kauden puolivälissä Ferrari toi uuden jousituksen, joka jostain syystä ei vain sopinut Kimille, mutta Massan auton suorituskykyä se selvästi paransikin. Tallissa kuin tallissa ei voida varmuudella ikinä tietää mikä autoa parantava muutos auttaa toista selvästi enemmän kuin toista.

Vuoden 2009 kohdalta olet selvästi väärässä. Pisteet olivat Massalle jotain 25-10 ennen Unkarin kisaa ja Massalla oli kaksi todella vahvaa kisaa alla, joten Ferrarin suorituskyky oli jo parantunut selvästi ennen Unkaria ja Kimin kakkostilaa. Eli väitteesi, että Ferrari alkoi kun taikaiskusta kulkemaan heti kun siihen laitettiin Kimin säädöt ovat täyttä paskaa.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tällaisista puheista tuomitaan provoajaksi välittömästi. Eihän muilla tiimeillä ole ykköskuskeja. Se on vain pahan Ferrarin harrastamaa politiikkaa.

Eikai kukaan ole kiistänytkään etteikö muillakin olisi ykkös- ja kakkoskuskeja?

Se on sitten eriasia, mitä missäkin tallissa ja kenenkin kohdalla tämä jako tarkoittaa ja miten kukakin kuljettaja näihin valintoihin reagoi.

Koita nyt sinäkin ymmärtää, että suurimmalla osalla ihmisistä jotka eivät Alonsosta tai Schumaherista pidä, syyt ovat aivan jossain muualla kuin Ferrarissa. Molemmat kuljettajat ovat olleet oksettavia jo kauan ennen Ferrarille siirtymistään, mediaa täällä Suomessa tämä ei ole kiinnostanut ennen siirtoa Ferrarille, mutta se ei tarkoita etteikö lajia seuraavat ihmiset olisi kerenneet muodostamaan mielipiteensä jo aiemmin. En nyt jaksa tässä sinulle puhelimella vääntää videoita mistä se suurin inho näitä kavereita kohtaan kumpuaa, mutta jos olet herrojen toimia Benetton ja Renault aikoina seurannut, niin tiedät mistä puhun.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Eikai kukaan ole kiistänytkään etteikö muillakin olisi ykkös- ja kakkoskuskeja?

En minäkään ole kieltänyt etteikö Ferrarilla olisi ykkös- ja kakkoskuskit mutta näin minun kokoajan väitetään luulevan. Sanoin aika-ajojen jälkeen että Massa voittaa huomenna ja paskamyrsky oli valmis kun kuulemma väitin että Massan annetaan voittaa Alonson nokan edestä. Osa samaisesta myrskystä johtui myös siitä että linkitin maikkarin uutisen jossa sanottiin Kimin nauttivan ykköskuskin eduista. Nämä asiat olivat liikaa tämän ketjun asiantuntijoille.

Nyt olen taas kirjoittanut liikaa tänne ja seuraavaksi porukka alkaa huutamaan sokeaksi trolliksi joten pahoittelut taas siitä.
 

Elbowing

Jäsen
Suosikkijoukkue
TAPPARA
Nico on paska jätkä ja Mercedes käynyt poraamassa ilkeästä Kimistä. Voi jumalauta. Toivottavasti Nico kilkkaa itsensä pihalle heti ensimmäisessä mutkassa.

Siinähän sakemanni itkee. Luulen, että jos on kuivaa, niin 6-10 kierroksen jälkeen mersumiehet katselevat jo Kimin takavaloja, kun alkaa kumit pettämään alta.

Kymppiruutu kuivalla kelillä Malesiassa ei ole täysi katastrofi, kuten voisi olla esim. Monacossa tai Singaporessa. Malesiassa on hyvät ohitusmahdollisuudet, ja mikäli Lotuksen rengasetu on säilynyt, kisasta voi tulla erittäinkin mehukas.

Kimillä on vaihtoehtoina tehdä samansuuntainen taktiikka kuin Australiassa, eli pysähtyä yksi kerta vähemmän, tai toinen vaihtoehto on tehdä sama määrä pysähdyksiä, mutta käydä aina ensimmäisenä, ja näin ottaa eroa muihin tuoreilla kumeilla, ja ajaa pitempi viimeinen stintti, mikä Lotuksella pitäisi onnistua.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Vuoden 2008 autohan sopi Kimille paremmin kauden alussa kuin Massalle, joka taas tukisi sitä että auto oli tehty enemmin Kimille kuin Massalle. Kai tajuat kuinka absurdilta kuulostaisi väite, että vuoden 2007 mestarille tehtäisiin tahallaan huono auto?
Enhän minä missään väittänyt, että Räikköselle oltaisiin tehty tahallaan huono auto. Mainitsin, että Massaa alettiin suosimaan silloin kun hän itse taisteli mestaruudesta ja Kimillä oli epäonnistumisia ja tämähän on tietysti ihan luonnollista. Myönnän toki että ilmaisin asian epäselvästi, mutta todellakaan ei ollut tarkoitus väittää mitään sellaista että Kimille oltaisiin tehty tahallaan huono auto.

Massa kuitenkin hyötyi noista muutoksista ilmeisesti erittäin nopeasti, sillä jo kauden kolmannessa kilpailussa mies otti voiton. Ja itse asiassa kauden kahden ensimmäisen kisan aika-ajoissa Massa oli Kimiä parempi (Australiassa neljäs, Malesiassa paalu), ja Australiassa kisa päättyi konerikkoon ja Malesiassa ulosajoon. Ei se nyt ihan sopimaton ole voinut Massalle olla, jos aika-ajoissa on kuitenkin mennyt hyvin.

Turkin kilpailusta lähtienhän (kauden viides kilpailu) Massa sijoittui sitten joka kerta Kimiä paremmin, paitsi Unkarissa jolloin keskeytti konerikkoon kärkipaikalta kolme (?) kierrosta ennen loppua, ja Japanissa jossa Kimi oli kolmas ja Massa vasta seitsemäs.

EDIT:

Näköjään myös Iso-Britannian GP:ssä Kimi oli Massaa parempi, mutta tuolloin muistaakseni vesisade teki koko viikonlopusta melko lottoamista. Anyway, kuitenkin kauden 16 viimeisimmässä kisassa Massa oli Kimiä parempi 13 kertaa. Eli on se auto tainnut sopia Massalle kuitenkin ihan hyvin jo ihan kauden alusta saakka, eikä vasta kauden puolivälissä.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
En minäkään ole kieltänyt etteikö Ferrarilla olisi ykkös- ja kakkoskuskit mutta näin minun kokoajan väitetään luulevan. Sanoin aika-ajojen jälkeen että Massa voittaa huomenna ja paskamyrsky oli valmis kun kuulemma väitin että Massan annetaan voittaa Alonson nokan edestä. Osa samaisesta myrskystä johtui myös siitä että linkitin maikkarin uutisen jossa sanottiin Kimin nauttivan ykköskuskin eduista. Nämä asiat olivat liikaa tämän ketjun asiantuntijoille.

Nyt olen taas kirjoittanut liikaa tänne ja seuraavaksi porukka alkaa huutamaan sokeaksi trolliksi joten pahoittelut taas siitä.

Etköhän sä kuitenkin mainostanut kuinka Ferrari on ainoa kärkitalleista joka antaa tasavertaisen auton kilpailijoille ja Lotus sekä Red Bull ei anna edes mahdollisuutta toiselle kuskille menestyä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Etköhän sä kuitenkin mainostanut kuinka Ferrari on ainoa kärkitalleista joka antaa tasavertaisen auton kilpailijoille ja Lotus sekä Red Bull ei anna edes mahdollisuutta toiselle kuskille menestyä.

Ja linkitin tueksi maikkarin uutisen. Vai eikö Ferrari sitten tee niin? Oliko Massa sitten huonommalla autolla vaan yksinkertaisesti paljon parempi kuin Alonso? Hänhän oli parempi kuin Alonso mutta tasavertaisella autolla.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Ja linkitin tueksi maikkarin uutisen. Vai eikö Ferrari sitten tee niin? Oliko Massa sitten huonommalla autolla vaan yksinkertaisesti paljon parempi kuin Alonso? Hänhän oli parempi kuin Alonso mutta tasavertaisella autolla.

Varmaa tietoahan meillä kenelläkään ei tästä ole, mutta tallin ja kuljettajien historian tuntien todennäköisin syin epäiltynä juurikin noin, että Massa pesi Alonson heikommalla autolla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Varmaa tietoahan meillä kenelläkään ei tästä ole, mutta tallin ja kuljettajien historian tuntien todennäköisin syin epäiltynä juurikin noin, että Massa pesi Alonson heikommalla autolla.

Sehän vasta hienoa olisikin, ja ottaisin heti pahat sanani takaisin Ferrarin tasapuolisista autoista mutta niin kauan kuin se on vain jatkispalstatotuus niin lausuntoni pitää.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Todella harmittava toi Räikkösen rankku, mutta nyt vaan on tärkeää tuoda auto maaliin ja ottaa ne pisteet mitä on tarjolla. 5. sija Ferrarien ja Red Bullien perässä olisi hyvä tulos huomiselle. RB:t olivat yllättävän hitaita Q1:ssä ja Q2:ssa, joten maksimisuorituksilla rengaspeleillä olisi mahdollista nousta jopa niiden ohitse.

Sää on huomenna taas epävakaista ja saattaa mennä lotoksi. Näin suomalaisittain toivoisin että Mersu olisi suurin voittaja siinä ja veisi isot pisteet pois Vetteliltä, Alonsolta ja miksei myös Massaltakin.

Todennäköisempää kuitenkin on että Ferrarit ottavat kaksoisvoiton Vettel kolmas toinen Mersuista neljäs ja Kimi viides.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Näköjään myös Iso-Britannian GP:ssä Kimi oli Massaa parempi, mutta tuolloin muistaakseni vesisade teki koko viikonlopusta melko lottoamista. Anyway, kuitenkin kauden 16 viimeisimmässä kisassa Massa oli Kimiä parempi 13 kertaa. Eli on se auto tainnut sopia Massalle kuitenkin ihan hyvin jo ihan kauden alusta saakka, eikä vasta kauden puolivälissä.

Tarkoitin että puolivälissä kautta tuli se uusi jousitus, jonka "vuoksi" Kimin kausi meni pilalle. Sitä ennen Massa ja Kimi olivat hyvin samanlaisessa vauhdissa. Massa toki silloinkin parempi aika-ajoissa, mutta siinä ei ole mitään uutta, koska aika-ajot ovat olleet McLaren vuosien jälkeen Kimin suurin heikkous kuljettajana. Jousitus uudistuksen jälkeen Kimi oli täysin ulapalla 3-4 kilpailua, joka ratkaisi sen että mies ei ollut enää mestaruustaistossa mukana.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkoitin että puolivälissä kautta tuli se uusi jousitus, jonka "vuoksi" Kimin kausi meni pilalle. Sitä ennen Massa ja Kimi olivat hyvin samanlaisessa vauhdissa.

Juuri näin. Oikeastaan tuon Silverstonen jälkeen Kimin vauhti alkoi pudota. Hockenheim ja Unkari olivat todella heikkoja suorituksia. Spassa oli voitto lähellä, mutta se karkasi ulosajoon viime kierroksilla, kun Kimi taisteli kiivaasti Hamiltonin kanssa. Magny-Coursissahan Kimi starttasi paalulta ja olisi voittanut kisan ilman pakoputkiongelmaa, joka pakotti hidastamaan ja Massa meni ohi. Montrealissa Hamilton rysäytti perään varikolla, kun Kimi odotteli valon vaihtumista vihreään yhdessä Kubican kanssa. Monacossa tuli ihan oma moka, kun ajoi Sutilin perään. Sitä ennen olikin ihan puhtaita ja hyviä kisoja, mutta tuosta Monacosta lähtien vastoinkäymiset alkoivat kasaantua ja sitten auto ei enää sopinut käteen niin hyvin. Loppukaudestahan se taas toimi ja ainakin Shanghaissa Kimi päästi Massan ohitseen kisan lopussa ja Interlagosissa tehtävänä oli varmistella kakkossijaa Massan takana ja lopulta jäi vielä Alonson taakse kolmanneksi. Mutta liikaa virheitä Kimiltä itseltään (Monaco, Spa, Singapore) ja hieman epäonnea (Montreal) ja samaan aikaan Massalta onnistumisia, niin ei ihme että Kimi pudotettiin Massan apupojaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös