Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 605
  • 1 881

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
E: Alonso avautui BBC:llä kuinka perseestä Pirellin toiminta on tällä hetkellä. Tuovat liian kovia renkaita, jotka suosivat Mersua ja RB:tä, kun taas pari muuta kärsii pahasti.

Kerrankin samoilla linjoilla Alonson kanssa. Kimi ja Alonso ovat olleet parhaita tottumaan renkaisiin. Red Bull on narissut koko kauden ja nyt se alkaa tuottamaan tulosta. Mersu sai rikkoa sääntöjä ilman sanktioita.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
E: Alonso avautui BBC:llä kuinka perseestä Pirellin toiminta on tällä hetkellä. Tuovat liian kovia renkaita, jotka suosivat Mersua ja RB:tä, kun taas pari muuta kärsii pahasti.

Odotettua Alonsolta, kun ei pärjää kärjelle. Onhan se varmaan turhauttavaa ajaa jo kolmas kausi ferkulla ilman mestaruutta.

Lotuksen vauhti ei näytä lisääntyneen, vaikka tälle viikonlopulle tuli iso päivityspaketti. Vai tuliko se nyt sitten lopulta edes käyttöön, kun perjantaina vähän vettä tiputti. Allisonin lähdettyä saattaa olla, että Lotus ei ensi kaudellakaan taistele mestaruudesta, joten alkaa näyttää siltä, että RB on Kimille paras vaihtoehto.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ricciardon vauhdin kohentuminen ei varmastikaan tiedä välttämättä hyvää niille jotka Räikköstä toivovat Red Bullin ruoriin. Lisäksi Kimillä on tiettävästi vaatimuksensa sen suhteen ettei hän halua tehdä PR-töitä niin paljoa kuin talli hänen haluaisi tekevän. Itseasiassa voisi jopa sanoa että Kimillä on kiire tehdä Red Bullin kanssa diili jos sellaisen oikeasti haluaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Odotettua Alonsolta, kun ei pärjää kärjelle. Onhan se varmaan turhauttavaa ajaa jo kolmas kausi ferkulla ilman mestaruutta.

Jeah, mutta on Alonso kenties tuossa osittain oikeassakin. Unkariinkin valittu medium ja hard seokset, mikä tulee tarkoittamaan sitä, että paalulta kun lähtee, niin kurvailee satavarmaan voittoon, jos ei tule teknisiä ongelmia. Viime kaudella kun oli pehmeämpää seosta käytössä, niin esimerkiksi Lotushan kulki siellä kuin raketti.

Mersuhan tässä kovempien seoksien käytössä on kovin hyötyjä ja sen jälkeen Red Bull. Ferrari ja Lotus pahimmat kärsijät.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Jeah, mutta on Alonso kenties tuossa osittain oikeassakin.

Onko jotain "oikeaa" valintaa regasseosten kanssa olemassa? Voiko asiassa olla oikeassa tai väärässä?

Fakta kai lienee se että valitaan mitkä seokset tahansa niin joku kärsii ja joku hyötyy kun autoissa on erilaisia ominaisuuksia. En tosin tiedä miten noita renkaita on tarkoitus valita, onko ihan mielivaltaisia valintoja vain onko siinä joku logiikka? Pitäisikö sitten joka toiseen valita pehmeitä ja joka toiseen kovia? Kuitenkin konsensuksen löytäminen lienee mahdotonta joten jollain on aina mahdollisuus valittaa kun ei ollut sopiva rengas.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mestaruuspytyn kohtalo ratkennut. Heitän kirveen kaivoon.

Sama, tosin voi olla eri kaivo.

Vituttaa oikein, kun Lotuksen tallipäällikkö Boullier lupaili kunnon kehityspakettia tähän kisaan. Ja mikä oli vastaus: auto on hidas eikä pitoa ole tarpeeksi. Kaiken kukkuraksi vielä sääntöjen vastainenkin, joten tämä kausi oli tässä Kimin osalta.

Jäljelle jää enää pyristely MM-pronssimitalista. Sekään ei tule olemaan mikään yksinkertainen asia, mikäli katsotaan nyt nähtyjä vauhteja mersukuskien ja Webberin osalta. Varsinkin Webber voi olla kova luu loppukaudesta, kun saa nyt ajella ilman paineita ensi kauden suhteen. Tallikaveri vie mestaruuden ja itse vetelee ajaen vain hyvää suoritusta yksittäisessä kisassa.

***

Paul Di Restan aika-ajo hylättiin alipainoisen auton takia, joten Kimi lähtee nyt ruudusta 8. Ei sekään mitään lupaa itse kisaan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paul Di Restan aika-ajo hylättiin alipainoisen auton takia, joten Kimi lähtee nyt ruudusta 8. Ei sekään mitään lupaa itse kisaan.

Vitun hienoa. Alonso siis puhtaalla puolella nyt ja Kimi likaisella, mikä tietää sitä että Oviedon ohjus ampaisee kuin raketti Lotuksista ohitse heti startissa.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Kyllä mestaruustaistelu alkaa Kimin osalta olla ohi. Red Bullit ja Mersut menneet valtavasti eteenpäin alkukaudesta, kun taas Ferrari ja Lotus eivät ole pysyneet vauhdissa mukana. Varmasti tällä rengasperseilyllä on osansa molemmilla vauhdin hiipumisessa, mutta myös kehitystyössä molemmat tuntuvat jääneensä jälkeen. Jos ei mitään ihmeitä tapahdu huomisessa kisassa, niin Vettel tulee kasvattamaan eroa Alonsoon ja Räikköseen lisää.

Itse nyös ihmettelen näitä rengasvalintoja. Tälle viikonlopulle on valittu aivan liian kovat renkaat, niin kuin moni siitä ehti jo ennen viikonloppua kertoa. Tuntuu jotenkin, että Pirellin pomojen pakka levisi täysin käsiinsä tuon Espanjan kisan jälkeen, jossa kritiikkiä tuli joka suunnasta. Sitä ennen oli hyvä linja näissä rengasvalinnoissa, mutta nyt tuo linja on täysin kateissa. Puhumattakaan tästä rengastestistä, joka nyt on aivan oma lukunsa.

Odotukset eivät siis huomiselle ole kovin korkeat. Jos mitään ihmeitä ei tapahdu, niin Red Bullit ja Mersut tulevat viemään neljä ensimmäistä sijaa. Sen jälkeen varmaan Kimi ja Alonso kamppailevat sijoista 5. ja 6. Varmaan tulee myös sellainen 1 tai 2 stopin kisa, joten isoja eroja taktiikassakaan ei tuskin tule olemaan. Toivottavasti tulisi edes sade, mutta se näyttää ennusteen mukaan todella epätodennäköiseltä.
 

Outsider

Jäsen
Niin on kai se noinkin, että renkaat sopivat aina toisille paremmin, mutta fakta on se, että kauteen lähdettäessä Pirellin tavoite oli tuoda kehiin entistä pehmeämpiä seoksia, joiden vuoksi joudutaan tekemään enemmän pysähdyksiä. Varsinkin Kimin leirissä olevana ei siis ole kovin hankala olla sitä mieltä, että Pirelli painostettiin muuttamaan suunnitelmiaan ja vaikka kokonaan uusia renkaita ei lopulta saatukaan tehtyä Lotuksen estäessä sen, niin nyt on kuitenkin valittu kisoihin käytössä olevista kovempia vaihtoehtoja. Isot sanelee mitä tehdään, vaikka onhan se tosin vähän uutta, että Ferrari ei ole tällä kertaa tässä joukossa. Jokainen näkee miten paljon Mersutkin menivät eteenpäin ylimääräisen testin takia, mutta eipä sille voi mitään, kun sieltä on varmasti uhattu lähteä koko sarjasta, jos jotain oikeita rangaistuksia olisi tullut.

Kyllä Kimi on varmasti tietoinen siitä missä tallissa on todennäköisempi mahdollisuus ajaa ensi kaudella mestaruudesta, vaikka isoja muutoksia onkin tulossa, mutta nyt pitää vaan pohtia kumpi kiinnostaa enemmän, vapaampi sopimus ja mukana kurvailu vai todellisesti mestaruudesta ajaminen. Tuskin Red Bull on läheskään pahimmasta päästä rajoittamaan Kimin tekemisiä, mutta kaiken maailman kissanristiäisiä olisi varmasti luvassa nykyistä enemmän.
 

N^Miksu

Jäsen
Toiveissa on, että tänään kisassa Lotus ei sitkuttelisi kuluneilla renkailla radalla. Onhan se hienoa, jos selviää kisasta yhdellä vähemmällä stopilla kuin muut tallit, mutta turhauttavaa se on katsella, kun Räikkönen ajelee vanhoilla renkailla 2s hitaampia kierroksia kuin muut.

Perjantaiset harjoitukset lupasivat Lotukselle Red Bullien jälkeen parasta kisavauhtia, joten katsotaan miten homma lähtee tänään toimimaan. Jos ihmeitä ei tapahdu, niin lähdön jälkeen Alonso on kuitannut Räikkösen, joten haastava kisa voi olla tiedossa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Lotus voisi saada jopa enemmän etua tekemällä ekan stopin aiemmin ja pienemmän kulutuksen ansiosta renkaat olisivat sitten myöhemmässä vaiheessa yhtä hyvässä kunnossa kuin myöhemmin pysähtyneillä. Toki tämä edellyttää sitä, että täytyisi päästä oman stopin jälkeen hyvään väliin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Toinen voitto Mercedekselle rengastestin jälkeen, joka ei vaikuttanut mitenkään auton kehitykseen. Lotus löi lisää nauloja omaan arkkuun. Mutta hyvä että sarja tasottui.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vettelin keskeytys teki hyvää MM-sarjalle, sitä ei kai kukaan voi kiistää. Normaalisti tälläisessä tilanteessa pompittaisiin ilosta kun Kimi ottaa 10 pistettä MM-johtajaa kiinni, mutta nyt kyllä aidosti vituttaa että Lotus kusi luultavasti ainakin kakkossijan (8 lisäpistettä). Ei siinä sitten mitään jos päätös olisi ollut Kimin, mutta radioviesteistä päätellen Kimi olisi halunnut sisään ja se olisi näin jälkiviisaana kannattanut.

Mersulla on ihan eri kisavauhti, vähemmän yllättäen heti kuuluisan testin jälkeen. Naurettava rangaistus ja ylipäätään koko homma lajin uskottavuuden kanssa, joka muutenkin on kärsinyt viime vuosina kaikkine avattavine takasiipineen. Ironisesti toisaalta Hamiltonilta pamahti juuri rengas, mutta ei ollut ainoa suinkaan.

Toivon Kimin kirjoittavan sopimuksen Red Bullille. Harvoin siellä kustaan taktisiin virheisiin pisteitä yhtä järjestelmällisesti kuin Lotuksella. Tosin alkukaudesta Lotus oli nerokkaampi kun muut renkaiden säästämisessä, mutta sekin on näköjään aikalailla mennyttä. Red Bull on myös erinoimainen aika-ajoissa, joten luulisi kaiken järjen mukaan Kimin valitsevan parhaan mahdollisen työkalun. Uskon, että Kimille annettaisiin samallalailla vapauksia kun tiimi tietää että Kimi hoitaa kyllä homman radalla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
..mutta nyt kyllä aidosti vituttaa että Lotus kusi luultavasti ainakin kakkossijan (8 lisäpistettä).
No jaa, itse en usko että Kimi olisi kakkospaikkaa saanut, vaikka olisi varikolla käynytkin. On hyvä muistaa, että Webber ehti ohittamaan Kimin ennen varikkokäyntiään. Se kyllä tarkoittaa sitä, että Webber olisi ollut myös Kimin edellä, jos molemmat olisivat peräkkäin varikolle ajaneet.

Ferrarikin vaikutti aika vahvalta, joskin kolmossijaan Kimillä olisi ollut pienet mahdollisuudet paremman pidon turvin. Samoin kuin luonnollisesti taistelussa Mersua vastaan.

Yhtä kaikki, Lotus on liian hidas verrattuna käritalleihin, Mersu, RedBull ja Ferrari.

Toivottavasti heinä- tai elokuu tuo iloisia sopimusuutisia Kimin ottaessa Webberin paikan ensi kaudella. Lotuksella maailmanmestaruuden uusiminen tuntuu ainakin nyt kovinkin kaukaiselta haaveelta, johon Kiminkään taidoilla ei vaan voi yltää.
 

Dängleri

Jäsen
Ironisesti toisaalta Hamiltonilta pamahti juuri rengas, mutta ei ollut ainoa suinkaan.

En ole yleensä mikään salaliittoteoreetikko, mutta jollain tapaa nuo tämänpäiväiset rengasrikot ihmetyttivät, etenkin kun niiden yhteydessä puhuttiin viilloista hajonneissa tai melkein hajonneissa renkaissa.

Mielenkiintoista nähdä, saavatko Pirelli ja osa talleista nyt tahtonsa läpi, ja loppukauden kisoissa käytössä ovat ne kovemmat rengasseokset, huolimatta siitä vastustavatko Lotus ja Ferrari niitä. Ainakin Hamilton tuntu jo heti tuoreeltaan vaativan muutoksia renkaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
No jaa, itse en usko että Kimi olisi kakkospaikkaa saanut, vaikka olisi varikolla käynytkin. On hyvä muistaa, että Webber ehti ohittamaan Kimin ennen varikkokäyntiään. Se kyllä tarkoittaa sitä, että Webber olisi ollut myös Kimin edellä, jos molemmat olisivat peräkkäin varikolle ajaneet.

Ei pidä paikkaansa. Silloin ajettiin jo safety-car tilanteessa eikä silloin saa ohittaa. Varikon sisääntulo on sellaisessa paikassa että kun Kimi kiersi shikaanin kautta maalisuoralle Webber näennäisesti ohitti Räikkösen ajaessaan varikkosuoraa. Mikäli Kimi olisi ajanut varikolle olisi Webber tullut hänen perässään sinne.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei pidä paikkaansa. Silloin ajettiin jo safety-car tilanteessa eikä silloin saa ohittaa. Varikon sisääntulo on sellaisessa paikassa että kun Kimi kiersi shikaanin kautta maalisuoralle Webber näennäisesti ohitti Räikkösen ajaessaan varikkosuoraa. Mikäli Kimi olisi ajanut varikolle olisi Webber tullut hänen perässään sinne.

Okey, itse en edes kyseistä tilannetta nähnyt, kun MAXin puolelta lähetystä seurasin. Mika Salo kommentoi vaan asiaa sanomalla hetki ennen Webberin tuloa varikolle, että Kimi on tullut ohitetuksi Webberin toimesta.

Noh, oli miten oli, RedBull kulkee tällä hetkellä niin paljon Lotusta kovempaa, että Webberiä vastaan Kimillä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia uusillakaan renkailla.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Aika hyvät mahdollisuudet pedattiin Räikköselle ottaa Vetteliä hyvin kiinni pisteissä, mutta tottahan toki sekin kustiin tallin toimesta. Niin kuin radioviestistäkin kävi ilmi, ei siellä tiedetä kyllä yhtään mitä pitäisi tehdä, kun tulee tilanne, jossa pitäisi tehdä nopea päätös. Kyllä Kimin vain kannattaisi marssia sinne RB:n talliin ja tehdä se sopimus, vaikka kuinka olisikin Lotuksella rakennettu talli hänen ympärilleen. Räikkönen tuskin tulee montaa vuotta formuloissa jatkamaan, joten nyt vain paras irti loppu-urasta ja sitten jäähdyttelemään ralliin tai Le Mans -ajoihin. Omalta osaltani toivon, että Vettel tykittää loppukauden ja vie mestaruuden, koska miellekään Alonsolle sitä nyt ei ainakaan suo. Paljon epäonnea Alonsolle ja Mersuille loppukauteen.
 

Dängleri

Jäsen
En ole yleensä mikään salaliittoteoreetikko, mutta jollain tapaa nuo tämänpäiväiset rengasrikot ihmetyttivät, etenkin kun niiden yhteydessä puhuttiin viilloista hajonneissa tai melkein hajonneissa renkaissa.

Mielenkiintoista nähdä, saavatko Pirelli ja osa talleista nyt tahtonsa läpi, ja loppukauden kisoissa käytössä ovat ne kovemmat rengasseokset, huolimatta siitä vastustavatko Lotus ja kumppanit niitä. Ainakin Hamilton tuntu jo heti tuoreeltaan vaativan muutoksia renkaisiin.

Ja kappas vaan, MTV3: Hätäkokous F1-rengasrikkojen takia

Pirellin aiemmat yritykset muuttaa renkaidensa rakennetta kesken kauden ovat kaatuneet Ferrarin, Lotuksen ja Force Indian vastustukseen. Säännöt kuitenkin mahdollistavat rengasmuutokset turvallisuussyiden takia ilman tallien yksimielisyyttäkin.

Mercedes kiittää ja kumartaa - niin tuosta renkaiden mahdollisesta muuttamisesta, laittomien rengastestien painamisella villaisella, kuin myös Nicon armahtamisesta tämän päiväisessä kisassa (IS: Tuomaristo päätti: Rosberg saa pitää voittonsa). Money talks?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko mersuilla jotkin ihan omat sääntönsä tai jotain? saavat testata ihan vapaasti ilman merkittävää rangaistusta ja ajaa lian kovaa turva-auton ollessa radalla ja siitä varoitus joka ei merkkaa tässä sarjassa muutakuin että voi ottaa taas seuraavan varoituksen.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Onko mersuilla jotkin ihan omat sääntönsä tai jotain? saavat testata ihan vapaasti ilman merkittävää rangaistusta ja ajaa lian kovaa turva-auton ollessa radalla ja siitä varoitus joka ei merkkaa tässä sarjassa muutakuin että voi ottaa taas seuraavan varoituksen.
Ihan naurettavaa tämä, että Mersu saa tehdä mitä lystää, tuo testaus"kieltokin" oli todellinen skandaali ja nyt myös sääntörikkomus jälleen myönnetään, mutta kas kummaa mitään ei seuraa. Tämähän alkaa jo muistuttaa sm-liigatason kurinpitoa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Näyttää siltä, että kaikki yritetään pitää vuorollaan tyytyväisenä. Kaikki isot siis, mitään Lotustahan nyt ei edes tarvitse tyydytellä. Entistä enemmän toivon huonoa onnea Mersulle. Toivottavasti Vettel tekee loppukaudesta mahdollisimman tylsän, kun Kimin mahdollisuudet näyttäisivät menneen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Onko mersuilla jotkin ihan omat sääntönsä tai jotain? saavat testata ihan vapaasti ilman merkittävää rangaistusta ja ajaa lian kovaa turva-auton ollessa radalla ja siitä varoitus joka ei merkkaa tässä sarjassa muutakuin että voi ottaa taas seuraavan varoituksen.

Kuten jo tuolla aiemmin sanoin, Mersu on suht varmasti ilmoittanut kulissien takana että jos tallia vielä nöyryytetään näyttävillä rangaistuksilla tms. niin F1-projekti ajetaan alas. Ja tällä hetkellä FIAlla/Berniellä ei ole varaa menettää enempää korkean profiilin talleja tai varsinkaan Mersun koneita, sillä ei ole välttämättä mahdollista että Renault tai Ferrari pystyisivät enää toimittamaan useammalle tallille koneita kuin nykyisellään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Autosportin mukaan nyt on suunnitelmissa, että junnujen testisessio muutettaisiin rengastesteiksi, joihin voisi osallistua kisakuskit. Jos näin käy, niin on mielenkiintoista nähdä saako Mercedes osallistua tilaisuuteen.
En usko, että saa. Sehän tarkoittaisi, että Mersu pääsisi kuin koira veräjästä. Tämä olisi kyllä muille talleille oikein muita talleja kohtaan, koska Mersuhan testinsä ovat jo tehneet (tosin ensi kauden renkailla, mutta kuitenkin).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös