Formula 1 – kausi 2012

  • 325 442
  • 1 750

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Päätöskisaa en ole vielä katsonut, terveisin nimimerkki "jälkilähetystä odotellen", mutta muutama kommentti koko kaudesta.

Vettel ansaitsee mestaruutensa. Todella hyvää ajamista myös niissä kisoissa, joissa lähtökohta ei ole paras mahdollinen, ja niinsanottu kuntopiikki ajoittui hienosti kauden loppupuolelle. Kaveri on vielä onnistunut pysymään edes jonkin verran sympaattisena persoonana, vaikka menestystä on hankittuna jo roppakaupalla. Ehkä tosin jo ensi kaudella voisi joku muu viedä mestaruuden, mutta se on sitten ensi kauden asioita.

Räikkösen paluu oli suoraan sanottuna häikäisevä. Puheet heikosta motivaatiosta vaimeni alkukaudella nopeasti, kun Kimi antoi tulosten puhua puolestaan. Tasaisen varmaa, järkevää ja harkittua, mutta siitä huolimatta todella nopeaa ajamista. Tästä on ensi kaudella hyvä jatkaa!
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ohitti keltaisten lippujen aikana. SKY Sports näytti tilanteen monta kertaa ja selostajat ihmettelivät että miksei tuomaristo tee mitään.

@f1fanatic_co_uk
Pat Fry tells Sky Vettel's move on Kobayashi took place under an 'oil flag' (red-and-yellow), not a yellow flag, therefore no penalty.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Noniin, on aika vetää yhteen tämä kausi.

Kausi alkoi todella mielenkiintoisesti ja jokaisessa seitsemässä ekassa kisassa oli eri voittaja. Pelkästään tuo teki jo todella mielenkiintoisen tilanteen loppukautta varten. Vertaa viimekauteen, niin johan oli mielenkiintoista. Valencian kisa, mikä yleensä ollut kauden tylsimpiä, niin olikin nyt todella hyvä kisa. Kuvastaa hyvin tätäkautta. Keskivaiheilla mahtui mukaan muutama tylsempi kisa, mutta loppukausi maksoi sen sitten takaisin. Abu Dhabin ja Brasilian kisat varsinkin olivat huikeita. Vettel ansaitusti mestariksi.

Sitten tallit.

Red Bull
Ei oikein moitittavaa löydy taaskaan. Toki nuo laturi ongelmat teki pienen särön kokonaiskuvaan. Kummatkin mestaruudet kuitenkin jälleen. Hattu pois päästä. 9

Ferrari
Mielestäni Ferrari ei missään nimessä ollut niin huono, kuin annettiin ymmärtää. Aika-ajo vauhti oli suurin ongelma. Kakkonen valmistajien ja kuljettajien sarjassa oli kuitenkin todella hyvä suoritus. Sinne mahtui kaikkea kuitenkin mukaan, mitä ei voi pitää täysin puhtaan urheiluhengen mukaisena, mutta kaikkihan on sallittua sääntöjen puitteissa. 8

McLaren
Larenin kausi oli todella ailahtelevainen. Mahtui ala ja ylämäkiä, mutta täytyy sanoa, että tuo loppukauden McLaren olisi vienyt mahdollisesti mestaruuteen ja muutamat tekniset viat veivät mahdollisuudet valmistajien kakkossijaan. 8

Lotus
Loistava suoritus. Edellinen kausi oli suorastaan umpisurkea ja kukaan ei oikein tiennyt mitä odottaa tältäkaudelta. Räikkönen teki fantastista työtä kokoajan ja toisen kuskin osalta sitten jäikin paljon jossiteltavaa. Kuitenkin upea tasonnosto edellisestä kaudesta. 9

Mercedes
Voi voi voi. Todella huono kausi. Mahtui tasan yksi voitto, mikä ei kyllä puhdista tuota ollenkaan. Resursseja pitäisi löytyä, mutta tämänkauden auto oli todella heikko. Etenkin loppukausi oli todella murheellinen. 6

Sauber
Kausi meni myös todella ailahtelevaisesti, mutta en ole varma johtuiko se autosta vai kuskeista enemmän. Näkisin, että jälkimmäisistä. Loppukaudella tuli hieman sukellusta muuten ihan hyvään kauteen. Ei kovin moni kuitenkaan kauden alussa olisi uskonut, että Sauber saavuttaa neljä podium sijoitusta. Ihan hyvä kausi siis. 8

Force India
Sauberin kanssa aika samat arviot, mutta taso oli loppukaudesta parempaa. Kuitenkin podiumpaikat jäivät saavuttamatta. 7

Williams
Auton taso saatin nostettua loistavasti ja yksi voitto oli erinomainen saavutus edelliseen kauteen katsoen. Kuitenkin tulokset ei olleet, niin hyviä kuin ehkä auto olisi antanut olettaa. 7

Toro Rosso
Huono. Mielestäni heikompi kuin edellisinä vuosina. Voidaan sanoa, että epäonnistuivat tämänkauden auton kanssa ja mahdollisesti myös kuskivalinnoissa. Tulevaisuus näyttää mihin omistukseen talli päätyy vai jatkaako sen Red Bullin omistuksessa. 6

Caterham
Paljon puhetta, mutta vähän tekoja. Ei onnistunut ottamaan keskikastia kiinni ja Marussia jopa otti, ehkä takaa vähän kiinni. Todella surkea suoritus ja saa nähdä onko tuosta tallista nousemaan ylöspäin. Joku tuolla aikaisemmin sanoikin hyvin, että suurin mielenkiinto kohdisuu ensikauden suhteen siihen, että vaihtuuko nimi vai ei. 5

Marussia
Mielestäni Marussia onnistui näistä ''uusista'' talleista parhaiten siihen nähden, että he meni hieman edes eteenpäin. Onnistui kuromaan hieman Caterhamin etumatkaa kiinni. 6

HRT
Viimeinen, viimeinen ja viimeinen. Surkeaa tekemistä ja konkurssi päälle. 4

Kuskit

Sebastian Vettel
Vettel joutui alkukaudesta taistelemaan tosissaa, että pysyi mestaruustaistossa mukana, mutta niin vain kaveri sieltä tuli ja vei potin. Oikeastaan tämän päivän kisa kuvastaa hyvin Vetteliä ja hänen tätäkauttaan. Silloin kuin menee heikommin, niin hän pystyy taistelemaan itsensä tarpeeksi hyville sijoille. Loistava taistelu muuenkin tänään ja huikea kuski. Jos joku väittää, että Vettel voittaa vain hyvän autonsa takia, niin ei tiedä lajista yhtään mitään. 9

Mark Webber
Ajoi aika tasaisesti ja mukaan mahtui hyviä kisoja, mutta etenkin loppukaudesta suoritukset olivat todella epävarmoja ja virheitä tuli liikaa. Oikeastaan näissä ihan viimeisissä kisoissa. Kokonaisuudessaan voidaan sanoa, että oli todella heikko suoritus Red Bullilla. Voi olla hieman liian karkea arvio, mutta kyllä Webberin kausi aika kehno kokonaisuudessaan oli. 6

Fernando Alonso
Alonso ajoi todella hienon kauden. Ei kaverilta mitään pois, mutta ei edelleenkään pystynyt Ferkulla ottamaan mestaruutta. Myös Massa vaikutti olevan välillä loppukaudesta jopa nopeampi, joten täysin putkeen ei Alonsonkaan kausi mennyt. Lähestulkoon kuitenkin. Hieman kuitenkin Alonsosta kertoo kilpailijana se, että sanoi ettei hävinnyt mesruutta Brasiliassa vaan niissä missä heillä oli huonoa tuuria. Kannattaisi varmaan muistaa se, että myös Vettelillä oli tekniseen vikaan keskeytykset, kun itse Alonso taas törttöili Japanissa. Belgian tapahtumat oli huonoa tuuria. Kuitenkin kokonaiduudessa Alonso oli juuri tuon kolme pinnaa Vetteliä heikompi. 9

Felipe Massa
Massan alkukauden räpellys oli oikeasti surullista katseltavaa. Sai kuitenkin loppukaudesta hieman juonesta kiinni, mikä ei kuitenkaan kokonaiskuvaa nosta ihan älyttömän hyväksi kun on Ferrari alla. 6

Lewis Hamilton
Lewis ajoi oikeasti oikein mukavan oloisen kauden. Mukaan mahtui pari harmillista auton leviämistä kärkipaikalta ja muutama sitten myös kolarointeja. Hamilton kuitenkin olisi voinut olla vielä mestaruustaistossa mukana jos olisi ollut hieman enemmän onneakin mukana. Kuitenkin Kimin kanssa heti parhaat kärkikaksikon jälkeen. Hieman harmittaa, että Hamilton ei jatka McLarenilla, koska on ehdottomasti yksi suosikeistani upean ajotyylin ansioista. 8

Jenson Button
Buttonin alkukausi oli todella surkea vaikka voittikin kauden avauksen Australiassa. Paljon parempaa voi kyllä Buttonilta odottaa mitä tälläkaudella nähtiin. Ailahteleva on hyvä sana myös Buttonin kaudesta. 7

Kimi Räikkönen
Kaksi vuotta pois ykkösistä ja sitä ei kyllä rehellisesti sanottuna huomannut. Upea comeback kausi ja ei paljon parempaa olisi voinut edes odottaa. Maksimi suoritus Lotuksen autolla, joka oli hyvä, mutta ei ihan mestaruuteen riittävä. Toivotaan, että siihen tulee muutos, koska kuskista se ei jää kiinni. 9

Romain Grosjean
Nopea jätkä on, mutta kun puhutaan kilpaautoilusta, niin se ei pelkästään riitä. Virheitä karmea määrä ja ennenkaikkea ei ottanut mistään opikseen. Jotenkin tuntuu myös, että puuttuu sellainen vastustajan kunnioitus. 6

Nico Rosberg
Yksi voitto. Siinä ne ilon aiheet Nicon kaudesta onkin. Muuten aika heikkoa tekemistä ja paljon on todistettavaa vielä kaverilla. Yksi voitto ei riitä järin häävin arvioon. 6

Michael Schumacher
Sarjan 15. tila. Heikko suoritus. Legenda kuitenkin poistuu radoilta tämänkauden myötä ja hienosta urasta huolimatta tämän kauden arvio on karu. 5

Sergio Perez
Perez teki todella hyviä suorituksia, mutta mukaan mahtui paljon myös ihme säheltämistä. No otteet palkittiin McLaren sopparilla joten ei huono. Tuon sopimuksen julkaisemisen jälkeen otteet olivat aika heppoisia, mutta en tiedä sitten nousiko paineet näyttää. 8

Kamui Kobayashi
Viihdyttävä kuljettaja teki välillä todella upeaa työtä, mutta ailahtelevaisuus oli todella suuri ongelma. Se myös saattoi sponsori tuen ohelle viedä hänen tallipaikkansa. 7

Nico Hulkenberg
Lupauksia herättäviä otteita kaverilta, joka oli myös vuoden pois kisakuskin paikalta. Mahdollinen tulevaisuuden kärkikuljettaja. Teki tosin mielestäni huonon ratkaisun kun siirtyy Sauberille. Tämä kausi oli kuitenkin kokonaisuudessaan hyvä. 8

Paul Di Resta
Kobayashin tapaan todella epätasainen. Välillä väläyttelee, mutta jääkö se siihen vai onko tästä kaverista vielä parempaankin? Ihan kohtuu kausi, mutta parannettavaa jäi. Onko jatko edes täysin varmaa vielä? 7

Pastor Maldonado
Voisi okeasti tehdä todella hyvääkin tulosta jos käyttäisi hieman järkeäkin siellä radalla. Nopea ja hyvä kuski, mutta täysin sokea välillä. Menee oma arvio hieman yläkanttiin jopa tuon voiton takia, mutta kyllä pidän Pastoria hyvänä kuskina. Järki vain puuttuu ja sitä tarvitaan jos aikoo jatkaa ensikauden jälkeen. 7

Bruno Senna
Välillä hyviä otteita, mutta sitten taas täysiä sukelluksia. Aika-ajoissa saattaa kulkea ekassa osiossa hyvin, mutta sitten tokassa osiossa veto epäonnistuu. Mainettaan nopeampi kuski. On kärsinyt myös muiden kolaroinneista tälläkaudella, mutta on ollut myös itse niitä aiheuttamassa. Tänään tuo Vettelin tökkääminen oli todella typerä ratkaisu. Olisi voinut ratkaista mestaruuden tuolla järjettömällä ohitus yrityksellä. Myöskään ei saa itsestään parasta irti silloin kuin pitää. Ei vissiin ole enään Force Indian vaihtoehto ja sponsori apua ei löydy heikompiin talleihin, niin vissiin oli Brunon vika kausi. Yksi omista suosikeista, mutta ei ollut hyvä kausi. 6

Daniel Ricciardo
Oodtukset oli korkeammalla, mutta heikolla Toro Rossolla otteet ei olleet kummoiset. Omaa mielestäni Vergneä isomman potentiaalin, mutta parempaa täytyy ensikaudella olla luvassa jos aikoo lunastaa häneen asetetut odotukset. 6

Jean-Eric Vergne
Tulokaskausi sujui heikosti. Ei juuri kerrottavaa jäänyt. Saa kuitenkin toisen mahdollisuuden jolloin täytyy jo osoittaa jotain parempaa. 6
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Heikki Kovalainen
Sitä samaa vanhaa. Heikki tekee sen mitä tuolla rotiskolla pystyy. Toki hävisi tälläkaudella jo muutaman kerran tallikaverilleen, mutta kyllähän Heikki on tehnyt tasaisen varmaa työtä. Ei taida vain jatkoa olla enään luvassa. 7

Vitali Petrov
Petrov ei ollut huono, mutta hieman Kovalaista heikompi. Ajoi kuitenkin Brasiliassa 11 sijalle, joka oli tallilleen tärkeä. Saako siltikään jatkoa? 6

Timo Glock
Ei ihmeitä, mutta eipä tallinsa autolla voi niitä tehdäkään. Hävisi kuitenkin jokusen kerran tallikaverilleen. 6

Charles Pic
Ihan positiivinen tulokaskausi. Pystyi lyömään jokusen kerran kokeneen tallikaverinsa. 6

Pedro De La Rosa
Konkari teki paluun josta ei pahemmin kerrottavaa jäänyt. 6

Narain Karthikeyan
Ura taisi tulla vihdoin pakettiin ykkösissä. 6

Jerome D'Ambrosio
Mainitaan vielä tämäkin kaveri kun yhden kisan ajoi. Sai alleen hyvän auton, mutta suoritus oli heikko. Toki ei ollut ajanut koko kautena yhtään, mutta eipä tuo heikkoa suoritusta kumoa. 5
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sergio Perez
Perez teki todella hyviä suorituksia, mutta mukaan mahtui paljon myös ihme säheltämistä. No otteet palkittiin McLaren sopparilla joten ei huono. Tuon sopimuksen julkaisemisen jälkeen otteet olivat aika heppoisia, mutta en tiedä sitten nousiko paineet näyttää. 8

Kamui Kobayashi
Viihdyttävä kuljettaja teki välillä todella upeaa työtä, mutta ailahtelevaisuus oli todella suuri ongelma. Se myös saattoi sponsori tuen ohelle viedä hänen tallipaikkansa. 7

Näistä sen verran että karu on välillä F1-maailma. Perez ajoi 66 pistettä ja se palkittiin McLaren-sopparilla, kun taas 60 pistettä ajanut Kobayashi näyttää jäävän ilman tallipaikkaa ensi kaudeksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Räikkösen paluu oli suoraan sanottuna häikäisevä. Puheet heikosta motivaatiosta vaimeni alkukaudella nopeasti, kun Kimi antoi tulosten puhua puolestaan. Tasaisen varmaa, järkevää ja harkittua, mutta siitä huolimatta todella nopeaa ajamista. Tästä on ensi kaudella hyvä jatkaa!

Käsi ylös vaan joka uskoi Kimin yltävän 2 sapattivuoden jälkeen tuolle sijalle jolla oli kun ruutulippu heilui viimeisen kerran tällä kaudella ? Taitaa olla aika vähissä käden nostajat. Etenkin kun ko. tallilta ei "odotettu" varmaankaan kovin suuria sijoituksia. 7 kertaa palkintopallille on uskomattoman hyvä suoritus ja onneksi sieltä tuli se 1 voittokin. Useampaan voittoonkin olisi vielä ollut saumat. Mihin Kimi olisi yltänytkään jos olisi ajanut esim Vettelin tallitoverina ?

No toivottavasti Lotus saa uumoillut sponsorit ensi kaudella jotta talli voisi kehittyä entisestään. Mikäli auto on kilpailukykyinen ensi kaudella, Kimi voi oikeasti taistella loppuun asti jopa siitä mestaruudesta. Nyt se taisto vesittyi kesällä epäonnistuneisiin muutamaan kilpailuun.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kausi oli kokonaisuudessaan erittäin jännittävä. Onneksi lopulta Vettel sen mestaruuden korjasi itselleen. Olen aina sympatisoinut Vetteliä ja Red Bullia. Räikkösellä oli loistava comeback kausi. Jos Lotus on ensi kaudesta hieman nopeampi on Kimi varmasti mukana mestaruustaistelussa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Harmittaa että jälleen Alonso ja Ferrari jäi todella lähelle sitä mestaruutta, mutta kausi on pitkä ja siinä on 20 kisaa aikaa osoittaa olevansa se paras, joten Vettel ansaitsi mestaruutensa. Ensi kaudelle sitten saisi maranellon kaveritkin rakentaa auton joka saisi kulkea vihdoin myös aika-ajoissa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kyllä oli taas FIA = Ferrari meininkiä kilpailussa. Alonso itkee kerran radioon että radalla on liikaa romua kun on itse samalla jumissa sijalla 4 takana tuntumassa Vettel ja eroa kärkeen yli minuutti, eikä Alonsolla näin ollen olisi mitään mahdollisuuksia edes TOP3 joka on vähimmäisvaade edes taistella mestaruudesta. Kierros tuon jälkeen saadaan turva-auto radalle ja minuutin ero Alonsolle lahjaksi kiinni edellä oleviin. Sitten kun kisan loppupuolella Alonso nousee Hamiltonin ja Hulkenbergin kolaroinnin seurauksena neljänneksi annetaan tuosta kilpailutilanne kolarista jatkamaan pystyneelle Hulkenbergille varikonläpiajorangaistus jolla saadaan Alonso sijalle 3 ja käytännössä sijalle 2 kun Massa luonnollisesti tekee tuolloin tilaa Alonsolle, no tuokaan apu ei riittänyt kun Vettel kolaroinneista ja tallin hölmöilystä (kuivankelin renkaat alle kun radalla sataa ja hetken päästä uusi varikkokäynti) huolimatta pystyi taistelemaan itsensä tarpeeksi korkealle sijalle.

No kukaan tuskin yllättyi että FIA oli jälleen auttamassa Ferraria. Kisan yllättävin suoritus oli kun Schumacher päästi Vettelin ohi, luulin että Schumi on ikuisesti Ferrarin miehiä mutta ilmeisesti Schumi on sittenkin vielä enemmän saksalainen. Ja puhuihan nuo että Vettel ja Schumacher on hyviä kavereita.

Upea kilpailu kuitenkin eikä Brasilia tälläkään kertaa pettänyt kun mestaruus oli siellä katkolla. Tapahtumia ainakin riitti. Kimin eksyminen oli hauska, Kimi ilmeisesti yritti tehdä kaikkensa ettei sijoitu kauden päätteeksi kolmanneksi. No tämä epäonnistui kun Hamilton keskeytti.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kimin eksyminen oli hauska, Kimi ilmeisesti yritti tehdä kaikkensa ettei sijoitu kauden päätteeksi kolmanneksi.

Kimi itse eksymisestään:

- Visiirini oli niin likainen ja huurussa, etten nähnyt kunnolla. Siinä kohtaa missä ajoin ulos, radalle pystyy palaamaan varavarikon portin kautta. Tein tämän jo vuonna 2001, jolloin portti oli avoinna. Nyt joku oli kuitenkin sulkenut sen. Ensi kaudella pidän huolen siitä, että se on auki, Räikkönen selvitti Autosportille.

Räikkönen yritti uusia temppuaan - | Yle Urheilu | yle.fi
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Felipe Massa
Massan alkukauden räpellys oli oikeasti surullista katseltavaa. Sai kuitenkin loppukaudesta hieman juonesta kiinni, mikä ei kuitenkaan kokonaiskuvaa nosta ihan älyttömän hyväksi kun on Ferrari alla. 6]

Massa oli loppukaudesta parempi kuin Alonso. Fernando factor sotkee pisteitä. Massalla olisi kerännyt enemmän pisteitä loppukaudesta kuin Alonso ellei olisi joutunut antamaan sijoituksiaan tai talli kieltänyt ohitusta.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Massa oli loppukaudesta parempi kuin Alonso. Fernando factor sotkee pisteitä. Massalla olisi kerännyt enemmän pisteitä loppukaudesta kuin Alonso ellei olisi joutunut antamaan sijoituksiaan tai talli kieltänyt ohitusta.
Silti tuo 6 arvosana on hyvin kuvaava Massan kohdalla, jos vetää 3/4 täysin vihkoon, niin ei se arvosana siitä hirveästi nouse vaikka sitten loppukaudella ajat pari kisaa paremmin kuin Alonso. Tämä on toki kovin tyypillistä, että muistetaan monesti vain ne tuoreimmat jutut ja niillä pyyhitään ne aikaisemmin tapahtuneet jutut unholaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Silti tuo 6 arvosana on hyvin kuvaava Massan kohdalla, jos vetää 3/4 täysin vihkoon, niin ei se arvosana siitä hirveästi nouse vaikka sitten loppukaudella ajat pari kisaa paremmin kuin Alonso. Tämä on toki kovin tyypillistä, että muistetaan monesti vain ne tuoreimmat jutut ja niillä pyyhitään ne aikaisemmin tapahtuneet jutut unholaan.

Massa veti tasan kauden puolen välin jälkeen hyvin. Alkukaudesta voisi antaa 4 tai 5, mutta jos Alonson arvosanaan vertaa niin loppukaudesta pitäisi antaa 8 tai 9. 7 arvoinen kausi. Kaudella 2011 Massa ei tainut olla kertaakaan Alonsoa nopeampi, mutta tässä kauden lopun seitsemästä viime kisasta neljä meni Massalle ja vielä aika selvästi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä oli taas FIA = Ferrari meininkiä kilpailussa. Alonso itkee kerran radioon...

No jaa, en nyt tiedä oliko tuossa mitään ihmeellistä. Radalla oli todella paljon romua ja varmasti tuo Rosbergin rengasrikko edesauttoi tuota Safety Car -päätöstä. Eikäpähän sitä tiedä vaikka muutkin kuljettajat olisi kertoneet tuosta asiasta radiossa, ohjaaja vaan poimi Alonson radioviestin lähetykseen. Minusta tuo Safety Car oli ihan oikea päätös koska tuollainen määrä romua radalla aiheuttaa helposti vaarallisia tilanteita.

Ja mitä tulee tuohon Hülkenbergin rangaistukseen niin ihan FIA:n linjan mukainen rankku sekin. Ei ollut ensimmäinen kerta kun tuollaisesta kilpailutilanne-kolarista saa rangaistuksen tällä kaudella. En minäkään tuosta olisi antanut mitään koska ihan täysi vahinkohan tuo oli että perä lähti irti juuri kun Hamilton oli siinä rinnalla, mutta tuollaisista samanlaisista vahingoista on tällä kaudella annettu muillekin rangaistuksia joten ihan linjan mukaan mentiin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kisan yllättävin suoritus oli kun Schumacher päästi Vettelin ohi, luulin että Schumi on ikuisesti Ferrarin miehiä mutta ilmeisesti Schumi on sittenkin vielä enemmän saksalainen. Ja puhuihan nuo että Vettel ja Schumacher on hyviä kavereita.

Schumi todennäköisesti tiesi, että Vettel menee sillä hetkellä todella paljon kovempaa kuin hän itse. Ei halunnut sotkeentua mestaruustaistoon millään ylimääräisellä kikkailulla uransa viimeisessä kilpailussa. Enemmän peittelemällä olisi ehkä mutkan tai kaksi pidempään saanut pidettyä Vettelin takanaan, mutta aika turhaa se olisi ollut.

Kimiltä aika mainio tuo seikkailu, ja ihan yhtä mainio selitys sille. Mitähän on mies mahtanut ajatella huomatessaan, että portti on kiinni. "No mä menen sieltä portista, sieltä pääsee. Tuosta... eiku no voi perkk.."
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kimiltä aika mainio tuo seikkailu, ja ihan yhtä mainio selitys sille. Mitähän on mies mahtanut ajatella huomatessaan, että portti on kiinni. "No mä menen sieltä portista, sieltä pääsee. Tuosta... eiku no voi perkk.."


Täytyy rehellisesti sanoa että sateella Kimi ei yleensä ole aivan nopeimpia kuljettajia, mutta tässä(kin) kisassa Kimi näytti useampaan kertaan miksi kuuluu ehdottomasti F1-kuskien parhaimmistoon:

- 1. kierros ja oliko nyt 4. mutka - Yllättyi Vettelin jarrutuksesta ja meinasi vetää perään, mutta onnistui jarruttamaan ja palasi turva-alueen kautta takaisin baanalle

- Tuo seikkailu turva-alueella, uskon että yli puolella kuskeista olisi auto mennyt seinään vastaavassa paikassa. Kimi sai kuitenkin korjattua sen verran että onnistui ajamaan tuosta aidanraosta ja piti auton ehjänä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
RaitisAnan listaan voisi laittaa vielä wheel to wheel -skaba Schumin kanssa. Noissa tilanteissa kokemus ja taidot puhuu. Grosjean ja Maldonado tuohon tilanteeseen niin trukilla haetaan romut rengasvallista. Eikä ollut ensimmäinen kerta tällä kaudella kun Kimi ajelee renkaat lomittain pari mutkaan toisen kanssa. Upeita suorituksia.

Joku voisi miksata Abu Dhabin radiokommentit tuohon Interlagosin seikkailuun.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Maikkarin sivuilla olevassa uutisessa Alonso antaa vaatimattomasti itselleen kaudesta täyden kympin. Kuulemma fanit ja kollegat ovat yksimielisiä tästä asiasta. No jaa..kyllähän voi olla oksettava kaveri..
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Maikkarin sivuilla olevassa uutisessa Alonso antaa vaatimattomasti itselleen kaudesta täyden kympin. Kuulemma fanit ja kollegat ovat yksimielisiä tästä asiasta. No jaa..kyllähän voi olla oksettava kaveri..

Kova itseluottamus kaverilla, rispekt. Tuolla nihkeällä Ferrarilla kauden viimeisille metreille asti kannutaistelussa mukana. Kyllähän se aika lähellä kympin kautta oli. Fanit taatusti antaa Alonsolle kympin, muut kollegat tuskin. Olkoot kusipää, kova jannu se on rattia vääntää.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kova itseluottamus kaverilla, rispekt. Tuolla nihkeällä Ferrarilla kauden viimeisille metreille asti kannutaistelussa mukana. Kyllähän se aika lähellä kympin kautta oli. Fanit taatusti antaa Alonsolle kympin, muut kollegat tuskin. Olkoot kusipää, kova jannu se on rattia vääntää.

Itse olin hyvin lähellä antaa Alonsolle tästä kaudesta kymppiä. Pistetään nyt vaikka 10-. Vaikka kaveri olisi kuinka oksettava itkijä ja tallimääräyksistä hyötyjä, niin kisasta toiseen Alonson ajosuoritus oli käytännössä maksimimaalinen ylisuoritus.

Vain Kimi saa paremman arvosanan tästä kaudesta, niin jäätävän tasaista suorittamista se oli.

Paremman kauden molemmat ajoivat mitä Vettel.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Itse olin hyvin lähellä antaa Alonsolle tästä kaudesta kymppiä. Pistetään nyt vaikka 10-. Vaikka kaveri olisi kuinka oksettava itkijä ja tallimääräyksistä hyötyjä, niin kisasta toiseen Alonson ajosuoritus oli käytännössä maksimimaalinen ylisuoritus.

Samoilla linjoilla että ei voi täyttä kymppia antaa koska se oliko nyt suzukan keskeytys oli aikalailla oma vika. Mutta 10- antaisin myös koska ajoi tuota tilannetta lukuunottamatta täydellisen kauden.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vain Kimi saa paremman arvosanan tästä kaudesta, niin jäätävän tasaista suorittamista se oli.
Joo, sehän jo tiedetään että Kimi teki ennätyksen ajamalla kaikki kisat maaliin. Mutta eikö lisäksi ajanut kaikissa paitsi yhdessä kisassa MM-pisteille, ja kaiken järjen mukaan tuo kisa oli se kevätkauden kisa joka nyt tulee mieleen eli kisa jossa Kimi ajoi muutama kierros ennen maalia toisella sijalla, kunnes renkaat loppuivat aivan täysin ja kavereita alkoi lappaa ohi oikealta ja vasemmalta. En jaksa tarkistaa, mutta muistaakseni tuossa putosi pisteiltä kokonaan pois.

Todella pienestä siis kiinni, ettei siitäkin kisasta olisi jäänyt kouraan jopa palkintokorokesijoitus ja silloin olisi siis ajanut mm-pisteille kauden kaikissa osakisoissa.

Jäätävä kausi kaverilta, jonka mahdollisuudet onnistuneeseen paluuseen mm. Niki Lauda ja muistaakseni Jackie Stewart lyttäsivät ennalta aika täysin. Ihan ok tuo näytti sittenkin onnistuvan, ei tarvitse kuin osata hommat niin tekeminen sujuu aika kivasti ja edelleen on painotettava miten ihailtavan varmasti Kimi ajaa muiden kanssa kilpaa noissa rengas rengasta vastaan -tilanteissa. Sentti rakoa siellä ja täällä mutta ikinä ei kolise, ja kuten mm. Vettel on pariinkin kertaan kauden aikana painottanut, on hieman eri luottamus ajaa 300 lasissa kilpaa kun rinnalla on Kimi vs. esim. eilen kun siinä oli Hülkenberg. Toisen kanssa kolisee.

Hieno kausi oli seurata.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
ja edelleen on painotettava miten ihailtavan varmasti Kimi ajaa muiden kanssa kilpaa noissa rengas rengasta vastaan -tilanteissa. Sentti rakoa siellä ja täällä mutta ikinä ei kolise, ja kuten mm. Vettel on pariinkin kertaan kauden aikana painottanut, on hieman eri luottamus ajaa 300 lasissa kilpaa kun rinnalla on Kimi vs. esim. eilen kun siinä oli Hülkenberg. Toisen kanssa kolisee.

Tästä täytyy olla samaa mieltä. Välillä tulee sadateltua sitä, kun Kimi ei "uskalla" lähteä hakemaan mitään kamikazeohituksia, mutta juuri tämän takia hän ajoi kaikki kisat maaliin. Kyllä varmaan Schumikin nautti, kun pääsi vääntämään viimeisessä kisassaan jonkun kanssa joka arvostaa kanssakilpailijoita (= Kimi), eikä näitä maldonadoja ja hülkenbergejä, jotka vetävät surutta toisen kylkeen. Grosjean onkin sitten oma lukunsa.

Hieno kausi oli ja vaikka täälläkin monesti on kritisoitu DRS:ää ja KERSiä, niin pakkohan se on myöntää että ilman noita kisoissa viihdearvo olisi lähempänä nollaa kuin satasta. Kisoista mielenkiintoisimmat ajettiin Interlagosissa ja Valenciassa, etenkin jälkimmäinen kisa yllätti nimenomaan siinä, kun lähes koko kisan ajan oli jossakin päin rataa kauheita taistelupareja ja vielä draamaa lopussa, kun Maldonado kolasi Hamiltonin seinään. Ehdottomasti yksi parhaista kausista, mitä on hetkeen tullut todistettua.

Toivottavasti MTV3:n tiimi jatkaa nykyisessä muodossaan, vaikka ei yhtään haittaisi jos eräs Mustakiikari siirtyisi sivummalle. Salo paransi kauden mittaan ja kommentit kisan aikana aiheuttavat mukavia naurunpyrähdyksiä yleensä, kerkesi julistamaan eilenkin Alonson mestariksi kisan alussa! Saari on ihan hyvä selostaja myös.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mietin maikkarin tilannetta ja olisi aika kova vahvistus jos saisivat Kovalaisen siihen, olettaen että Heikille ei ajopaikkaa löydy. Heikki tietäisi uusimmat säännöt, autojen tekniikat ja muutenkin toisi aika tuoretta näkökulmaa asioihin. Voisi tulla aika hyviä huomioita mitä milloinkin tehdään ja miksi. Eri asia sitten millainen olisi kommentaattorina ja miten menisi kemiat esim. Salon kanssa yhteen mutta ihan mielenkiintoinen ajatus. Ei taida millään tv-yhtiöllä noin "tuoretta" kuskia kommentaattorina. Samalla saisi Heikkikin pyöriä varikolla ja pitää itseään pinnalla jos tulee vaikka loukkaantumisia tai muuta tarvetta kuskille.

Edittiä vielä.

McLarenin kausi vähän oudoksuttaa. Heillä oli voittaja-auto kauden alussa ja lopussa, eli kausi ei mennyt "piloille" esimerkiksi huonon talvikauden tai heikon kauden aikaisen kehitystyön vuoksi. Ihmeellisesti heitteli taso, kun välillä Button taisteli nihkeästi top10:n sijoista, välillä taas ajoivat ihan suvereeneja voittoja ja aika-ajoja. Olisiko auton sweet spot säätöjen suhteen todella kapea ja/tai sitten renkaat tiettyjen olosuhteiden kanssa ongelmalliset. Varmasti tallin sisällä nakertaa tällainen tilanne, kun periaatteessa heillä on käsissä mestaruusauto, mutta potentiaalia ei jostain syystä saada joka viikonloppu esille. Päälle vielä parit tekniset ongelmat johtoasemasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös