Formula 1 – kausi 2012

  • 324 859
  • 1 753

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nico Ros...eiku...
Valtteri Bottaksen sopimus pitäisi julkaista keskiviikkona. Näin kertovat huhut.

Unohdinkin tuon Bottaksen ihan kokonaan. En ole hirveän tarkasti radan ulkopuolisia asioita seurannut, joten voiko joku hieman valottaa Bottasin tilannetta?

Nico Rosbergia ei kyllä kehtaa suomalaisena pitää, nauraisivat nämä saksalaiset. Muistaakseni ei edes puhu juuri suomea?
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Löytyi kuvasarja Kimin tunteellisesta paluukaudesta.
 

Liitteet

  • large.jpg
    large.jpg
    66,8 KB · kertaa luettu: 695

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Niin, Nicossa on kuitenkin se juttu, että hän on meidän suuren suomalaisen F1-pioneerimme, Keijo Keke Rosbergin poika. Olkoot kansalaisuus mikä hyvänsä, niin kyllä minä ainakin Nicoa aina kisoissa kannatan.

Tämä suomalaisuus vs. saksalaisuus on siten täysin turhaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Unohdinkin tuon Bottaksen ihan kokonaan. En ole hirveän tarkasti radan ulkopuolisia asioita seurannut, joten voiko joku hieman valottaa Bottasin tilannetta?

Pidetty F1-piireissä oikeastaan jo parisen kuukautta varmana, että Vallu ajaa ensi kaudella Williamsia. Ja nyt viikonloppuna Auto motor und sport julkaisi tämän jo varmana tietona. Kyseessä erittäin luotettava lähde. Eipä tuo mikään ihme ole, että Valtteri on nousemassa Williamsin kisakuskin rooliin. Niin vakuuttavaa duunia tehnyt vapaissa harjoituksissa. Ja onhan se ollut ihan selvää alusta asti, että kaverista tehdään kisakuskia. Ei sen muuten olisi annettu ajaa lähes kaikki perjantain vapaita harjoituksia.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, Nicossa on kuitenkin se juttu, että hän on meidän suuren suomalaisen F1-pioneerimme, Keijo Keke Rosbergin poika. Olkoot kansalaisuus mikä hyvänsä, niin kyllä minä ainakin Nicoa aina kisoissa kannatan.

Tämä suomalaisuus vs. saksalaisuus on siten täysin turhaa.

Ei tässä ollut kyse mistään Suomi vs Saksa asettelusta, vaan siitä, että kyllä Nico Rosberg on enemmän saksalainen kuin suomalainen, vaikka isä onkin Keke. Ei siis mitään vastakkaisasettelua tai vastaavaa.

Kiitokset Deville pienestä tietoiskusta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tässä ollut kyse mistään Suomi vs Saksa asettelusta, vaan siitä, että kyllä Nico Rosberg on enemmän saksalainen kuin suomalainen, vaikka isä onkin Keke. Ei siis mitään vastakkaisasettelua tai vastaavaa.

Nico on tainnut kyllä itse joskus sanoa että ei pidä itseään yhtään enempää saksalaisena kuin suomalaisenakaan, vaan haluaa mieluummin kutsua itseään monacolaiseksi koska on siellä suurimman osan elämästään elänyt. Saksaa edustaa ykkösissä siksi että siitä on hänen uralleen hyötyä, mutta on pikkuformuloissa edustanut myös suomea.

Mutta oli miten oli niin kyllä minä Nicon Keken poikana koen aina enemmän suomalaiseksi kuin vaikkapa Glockin, joten toivon hänelle menestystä ihan siinä missä muillekin suomalaisille vaikka ei ihan 100% suomalainen olekaan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Nico on tainnut kyllä itse joskus sanoa että ei pidä itseään yhtään enempää saksalaisena kuin suomalaisenakaan, vaan haluaa mieluummin kutsua itseään monacolaiseksi koska on siellä suurimman osan elämästään elänyt. Saksaa edustaa ykkösissä siksi että siitä on hänen uralleen hyötyä, mutta on pikkuformuloissa edustanut myös suomea.
Keke Rosbergin poika on lehtihaastattelussa vastannut kysyttäessä aiheesta kokevansa olevan saksalainen eikä ollenkaan suomalainen. Muistaakseni tämä oli Auto, Motor und Sport -julkaisun haastattelu kun tämä aihe oli hieman tapetilla eli Rosbergin ensimmäisenä kautena.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heitetääs tänne vielä tämmöinen linkki: Sebastian Vettelin mestaruus uhattuna? SuomiF1

Eli linkki menee suomiF1-sivustolle, jossa uutinen Vettelin mahdollisesta toisesta ohittamisesta keltaisten lippujen alla. Jutun mukaan Ferrari ei kuitenkaan aio enää valittaa asiasta, mutta silti varsin mielenkiintoista. Jutussa esiintyvästä linkistähän tuon tilanteen näkee ja varsin kielletyltähän tuo vaikutti.
 

vormisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
#LetsGoPens
Nythän velloo huhut, että Kimi olisi puhumassa Kovalaista itselleen tallikaveriksi. Tämä ois ihan mielenkiintoinen siirto kyllä, jos toteutuu, mutta aika epätodennäköistähän se on. Grosjean ei kyllä loppu kaudella hirveesti osakkeitaan ainakaan nostanut.

Kovalaisen urahan on aika pitkälti paketissa, jos tuo ei onnaa. Tai onhan se Caterhamin paikka vielä avoinna, mutta saattaishan se Petrovia vähän tympästä, jos ajoi Braziliassa Heikille tallipaikan. :)
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Heitetääs tänne vielä tämmöinen linkki: Sebastian Vettelin mestaruus uhattuna? SuomiF1

Eli linkki menee suomiF1-sivustolle, jossa uutinen Vettelin mahdollisesta toisesta ohittamisesta keltaisten lippujen alla. Jutun mukaan Ferrari ei kuitenkaan aio enää valittaa asiasta, mutta silti varsin mielenkiintoista. Jutussa esiintyvästä linkistähän tuon tilanteen näkee ja varsin kielletyltähän tuo vaikutti.

Jos pitää paikkaansa niin toivottavasti FIA ottaa itse asian tarkistettavaksi ilman mitään Ferrarin virallista valitusta. Näin jälkikäteen mestaruuden saannin päällimmäiset ajatukset ainakin omassa mielessä olisi vitutus mestaruusjuhlien menettämisestä paikanpäällä tuomariston perseilyn takia. Tämä kaikki siis jos uutinen pitää paikkaansa.

edit. mutta jos kyseessä on sama tilanne josta ferrarin tekniseltä johtajalta jo kysyttiin niin eiköhän tilanne ole loppuunkäsitelty kun kyseessä oli joku keltaoranssi hässäkkä.
 
Viimeksi muokattu:

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Heitetääs tänne vielä tämmöinen linkki: Sebastian Vettelin mestaruus uhattuna? SuomiF1

Eli linkki menee suomiF1-sivustolle, jossa uutinen Vettelin mahdollisesta toisesta ohittamisesta keltaisten lippujen alla. Jutun mukaan Ferrari ei kuitenkaan aio enää valittaa asiasta, mutta silti varsin mielenkiintoista. Jutussa esiintyvästä linkistähän tuon tilanteen näkee ja varsin kielletyltähän tuo vaikutti.

Jossain muuallakin tätä asiaa puitiin ja tultiin siihen lopputulokseen, että kyseessä oli tuolloin keltapunainen lippu. Keltapunainen lippu kertoo radalla olevan öljyä tms. liukasta ainetta, eikä tietääkseni rajoita ohittamista. Viisaammat oikaiskoon jos on tarvetta!
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jossain muuallakin tätä asiaa puitiin ja tultiin siihen lopputulokseen, että kyseessä oli tuolloin keltapunainen lippu. Keltapunainen lippu kertoo radalla olevan öljyä tms. liukasta ainetta, eikä tietääkseni rajoita ohittamista. Viisaammat oikaiskoon jos on tarvetta!

Itse olen ollut koko ajan siinä käsityksessä, että tuo aiemmin puhuttu keltaisten lippujen alla ohitus oli ohitus Kobayashista: Race stewards insist that Sebastian Vettel overtake was made under yellow-red flags | Red Bull Racing News | Formula 1 Teams | Sky Sports (linkki Skysportsin sivuille, tilanne alkaa ajasta 3:41). Vettel ohitti ilmeisesti myös yhden HRT-kuskin keltaisten lippujen alla: Vettel overtaking HRT under flashing yellow flags - YouTube (linkki Youtubeen tällä kertaa).

Aika paljon on kyseenalaisia juttuja ollut, mutta tuskinpa Vetteliltä enää mestaruutta otetaan pois.
 

Dängleri

Jäsen
Aika paljon on kyseenalaisia juttuja ollut, mutta tuskinpa Vetteliltä enää mestaruutta otetaan pois.

Olisi kyllä käsittämätöntä perseilyä, jos otettaisiin. Mikäli joku on rikkonut jotain sääntöjä, niin olettaisi kisatuomaristojen niihin puuttuvan välittömästi kisan aikana tai sen jälkeen... ei viikkojen tai kuukausien jälkeen, puhumattakaan kauden päätyttyä.

Onhan se ymmärrettävää että Ferrarilla viduttaa, kun hävisivät mestaruuden omaan alkukauden surkeuteensa, mutta tuollainen lippu-saaga on jo säälittävää, toki niin ferrarimaista. Itse kun eivät koskaan ole mitään väärin tehneet.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Jos pitää paikkaansa niin toivottavasti FIA ottaa itse asian tarkistettavaksi ilman mitään Ferrarin virallista valitusta. Näin jälkikäteen mestaruuden saannin päällimmäiset ajatukset ainakin omassa mielessä olisi vitutus mestaruusjuhlien menettämisestä paikanpäällä tuomariston perseilyn takia. Tämä kaikki siis jos uutinen pitää paikkaansa.

edit. mutta jos kyseessä on sama tilanne josta ferrarin tekniseltä johtajalta jo kysyttiin niin eiköhän tilanne ole loppuunkäsitelty kun kyseessä oli joku keltaoranssi hässäkkä.

Tässä vaiheessa ei ole mitään merkitystä, koska tulokset on vahvistettu ja mitään protesteja ei olla jätetty. Mikään ihme ei olisi vaikka FIArrari muuttaisi omavaltaisesti tuloksia. Mutta sen jälkeen ne palautettaisiin tuomioistuimessa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Onhan se ymmärrettävää että Ferrarilla viduttaa, kun hävisivät mestaruuden omaan alkukauden surkeuteensa, mutta tuollainen lippu-saaga on jo säälittävää, toki niin ferrarimaista. Itse kun eivät koskaan ole mitään väärin tehneet.

Tuon "uutisen" mukaan Vettel olisi rikkonut sääntöjä ja Ferrari mainitaan vain kohdassa jossa he eivät ole valitusta tekemässä, ja saat tämänkin jotenkin Ferrarin syyksi? Elät pidempään ja lintujen laulu, sininen taivas ja kukkien tuoksu on monin verroin mukavampaa kun luopuu katkeruudesta.

Mikään ihme ei olisi vaikka FIArrari muuttaisi omavaltaisesti tuloksia. Mutta sen jälkeen ne palautettaisiin tuomioistuimessa.
Joo olisihan se hirveää jos Vetteliltä otettaisiin sääntöjä rikkomalla hankittu mestaruus pois mutta onneksi tuomioistuin antaisi sen takaisin sääntöjen rikkojalle.

Mutta kuten sanottu, jos kyseessä on se sama tilanne jossa oli nämä kelta/punaiset tai kelta/oranssit liput niin silloin kukaan ei ole rikkonut sääntöjä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Joo olisihan se hirveää jos Vetteliltä otettaisiin sääntöjä rikkomalla hankittu mestaruus pois mutta onneksi tuomioistuin antaisi sen takaisin sääntöjen rikkojalle.

Kaksi väärää ei tee yhtä oikeaa, mutta punaiset on saanut vuosien saatossa niin paljon anteeksi sääntörikkomuksia, että olisi ihan oikein jos Vettelin voitto osottautuisi vilunkipelillä hankituksi.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kaksi väärää ei tee yhtä oikeaa, mutta punaiset on saanut vuosien saatossa niin paljon anteeksi sääntörikkomuksia, että olisi ihan oikein jos Vettelin voitto osottautuisi vilunkipelillä hankituksi.

Koska kuten varmasti kaikki ovat huomanneet, omat värilasini ovat vahvat ja tulipunaiset, paitsi lätkässä herra paratkoon, niin mieleni on blokannut nämä muististani. Joten pistätkö pari esimerkkiä Ferrarin anteeksi saamista sääntörikkomuksista?
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Koska kuten varmasti kaikki ovat huomanneet, omat värilasini ovat vahvat ja tulipunaiset, paitsi lätkässä herra paratkoon, niin mieleni on blokannut nämä muististani. Joten pistätkö pari esimerkkiä Ferrarin anteeksi saamista sääntörikkomuksista?

Jos nyt pari riittää. 1998 Silverstone ensinnäkin täysin käsittämättömänä. 1999 liian isot ilmanohjaimet toiseksi viimeisessä osakilpailussa olisiko ollut Malesia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos nyt pari riittää. 1998 Silverstone ensinnäkin täysin käsittämättömänä. 1999 liian isot ilmanohjaimet toiseksi viimeisessä osakilpailussa olisiko ollut Malesia.

Nokitan vielä sillä käsittämättömällä seikalla että poliittisella pelillä Ferrari sai oikeudet muokata tekniset säännöt mieleisekseen 2000-luvun alkupuolella ja omasi vielä viime vuosiin saakka ainoana tallina veto-oikeuden teknisiin sääntömuutoksiin. Ei ehkä huijaamista, mutta urheilullisesti ainakin kovin kestämätöntä että yksi kilpaileva osapuoli saa vaikuttaa sääntöihin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Jos nyt pari riittää. 1998 Silverstone ensinnäkin täysin käsittämättömänä. 1999 liian isot ilmanohjaimet toiseksi viimeisessä osakilpailussa olisiko ollut Malesia.

Tuo -98 onkin mitä mainioin esimerkki tähän. Täytyi oikein englanninkieliseltä wikipedia sivulta varmistaa että Schumi sai tuon stop-and-go-rangaistuksen turva-auton takana ohittamisesta. Kun Vettel taas saa ohitella keltaisten aikana ilman rangaistuksia. No tämä oli jo kieli poskessa kirjoitettu joten älkää repikö pelihousujanne. Tuota -99 ilma-aukkoja en kyllä ihan oikeasti muista ja en siitä pikaisella haulla mitään löytänytkään mutta en silti epäile että palturia puhuisit.

Annan nyt kauden 2012 omalta osaltani kuolla luonnolisen kuoleman ja onnittelen vielä jos joku täällä sattui olemaan ihan Vettel-fanikin, eikä vain Alonsoa vastaan. Ens kausi on sitten meidän.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tuo -98 onkin mitä mainioin esimerkki tähän. Täytyi oikein englanninkieliseltä wikipedia sivulta varmistaa että Schumi sai tuon stop-and-go-rangaistuksen turva-auton takana ohittamisesta. Kun Vettel taas saa ohitella keltaisten aikana ilman rangaistuksia. No tämä oli jo kieli poskessa kirjoitettu joten älkää repikö pelihousujanne. Tuota -99 ilma-aukkoja en kyllä ihan oikeasti muista ja en siitä pikaisella haulla mitään löytänytkään mutta en silti epäile että palturia puhuisit.

Annan nyt kauden 2012 omalta osaltani kuolla luonnolisen kuoleman ja onnittelen vielä jos joku täällä sattui olemaan ihan Vettel-fanikin, eikä vain Alonsoa vastaan. Ens kausi on sitten meidän.

En itse muista tarkkaan kanssa tuota 99 tapausta. Muistini mukaan Ferrari sai jotenkin käytössä olleet lasermittalaitteet puhutuksi liian epätarkoiksi. Tai venyttiinkö sääntöjä mittauskohdalla. Suomen lehdistö silloin luonnollisesti oli tietolähteenä kun ei internettiä ollut itsellä käytössä.

Kyllä jonkinlainen tunnustus pitää antaa Brawnille & kumppaneille tuosta Silverstonen ideasta, että kärsitään stop and go vasta maaliviivan ylityksen jälkeen. Mahtoiko herrat itse edes uskoa että se menisi läpi.

E: ei kyllä kausi 2013 on mustan auton ja hiljaisen miehen vuosi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Elät pidempään ja lintujen laulu, sininen taivas ja kukkien tuoksu on monin verroin mukavampaa kun luopuu katkeruudesta.

- - - - - - - -

Joo olisihan se hirveää jos Vetteliltä otettaisiin sääntöjä rikkomalla hankittu mestaruus pois mutta onneksi tuomioistuin antaisi sen takaisin sääntöjen rikkojalle.

Niin... No katkeruudesta luopumisesta olen samaa mieltä. Pätee F1-maailman ulkopuolellakin.
Tuota -99 ilma-aukkoja en kyllä ihan oikeasti muista ja en siitä pikaisella haulla mitään löytänytkään mutta en silti epäile että palturia puhuisit.

Asiasta löytyy selostus muunmuassa tästä artikkelista (Sidepostcast). Sääntörikkomuksesta saatu tuomio saatiin peruttua sillä verukkeella, että mittauslaitteiden sanottiin olevan epätarkkoja. Olikohan se niin, että ilmanohjaimet olivat 5mm liian isot tai pienet, ei voi muistaa enää, ja sääntöä tarkennettiin jälkikäteen siten, että sattumalta juuri 5mm poikkeama sallitaan.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/11/1663288/alonson-arvosana-itselleen-taysi-kymppi
Alonso katsoo olleensa kauden paras kuljettaja.
– Me emme saavuttaneet kaudella eniten pisteitä, mutta voitimme monta muuta asiaa, kuten kaikkien kunnioituksen. Fanit ja kollegat ovat yksimielisiä siitä, kuka oli paras tänä vuonna. Olen ylpeä työstä, jota tein.

Vai että kaikki pitävät Fernandoa parhaana, missähän maailmassa mahtaa elää? Sebu voitti oikeutetusti mestaruuden vastoinkäymisten jälkeen. Ei Fernando ollut ainoa jolla kävi epäonnea kisoissa. Eikä Red Bull todellakaan ollut alkukaudesta hyvässä iskussa ja tuntui että mestaruus olisi jo karannut Sebulta, mutta sitten Singaporessa löytyi taas tuttu vauhti autoon ja mestaruus oikealle miehelle. Viimeisissä kisoissa pääsi vielä näyttämään ohitustaitojaan, joita hänellä ei muka ollut. Itse kyllä kyselisin Alonson ohituataitojen perään. Muutenkin mies tuntuu vain ajelevan pisteille sen sijaan että voittaisi kisoja. Ja ikinä ei ole itsessä vikaa, vaan joka kisan jälkeen haukutaan auto paskaksi. Miten Ferrari voi hyväksyä tuollaista jatkuvaa oman auton haukkumista?

Myös Monzan tilanne oli selvä. Ainakin sääntökirjan mukaan. Vettel ei jättänyt tilaa kuten SKY sportsin videossa nähtiin että Alonso oli viime vuonna jättänyt. En itsekkään pidä nykyisistä säännöistä koska ne ovat rajoittaneet testausta sun muuta joiden ansiosta Ferrari oli aikoinaan ylivoimainen, mutta pakko niiden mukaan on silti pelata.

Miksi pitäisi jättää tilaa? Sebu oli selvästi edellä eikä muuttanut ajolinjaansa. Fernando vain yritti jotain täysin käsittämätöntä temppua ja FIA:lle porut omasta sekoilusta ja Ferrarin kotiradalla tietysti Sebulle täysin käsittämätön rangaistus. Nyt sitten odotellaan mitä naurettavia sääntöuudistuksia FIA tällä kertaa keksii ensi kaudeksi hidastaakseen Red Bullia.
Voivoi kun Ferrari ei voi enää yötä päivää testaamalla korvata surkeita auton suunnittelu taitojaan. Täysin oikein että testausta rajoitettiiin. Loppui se älytön rahan tuhlaus ja otetaan oikeasti mittaa ketkä osaavat rakentaa parhaan auton.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös