Formula 1 – kausi 2012

  • 324 859
  • 1 753

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
ja edelleen on painotettava miten ihailtavan varmasti Kimi ajaa muiden kanssa kilpaa noissa rengas rengasta vastaan -tilanteissa. Sentti rakoa siellä ja täällä mutta ikinä ei kolise, ja kuten mm. Vettel on pariinkin kertaan kauden aikana painottanut, on hieman eri luottamus ajaa 300 lasissa kilpaa kun rinnalla on Kimi vs. esim. eilen kun siinä oli Hülkenberg. Toisen kanssa kolisee.

Tästä täytyy olla samaa mieltä. Välillä tulee sadateltua sitä, kun Kimi ei "uskalla" lähteä hakemaan mitään kamikazeohituksia, mutta juuri tämän takia hän ajoi kaikki kisat maaliin. Kyllä varmaan Schumikin nautti, kun pääsi vääntämään viimeisessä kisassaan jonkun kanssa joka arvostaa kanssakilpailijoita (= Kimi), eikä näitä maldonadoja ja hülkenbergejä, jotka vetävät surutta toisen kylkeen. Grosjean onkin sitten oma lukunsa.

Hieno kausi oli ja vaikka täälläkin monesti on kritisoitu DRS:ää ja KERSiä, niin pakkohan se on myöntää että ilman noita kisoissa viihdearvo olisi lähempänä nollaa kuin satasta. Kisoista mielenkiintoisimmat ajettiin Interlagosissa ja Valenciassa, etenkin jälkimmäinen kisa yllätti nimenomaan siinä, kun lähes koko kisan ajan oli jossakin päin rataa kauheita taistelupareja ja vielä draamaa lopussa, kun Maldonado kolasi Hamiltonin seinään. Ehdottomasti yksi parhaista kausista, mitä on hetkeen tullut todistettua.

Toivottavasti MTV3:n tiimi jatkaa nykyisessä muodossaan, vaikka ei yhtään haittaisi jos eräs Mustakiikari siirtyisi sivummalle. Salo paransi kauden mittaan ja kommentit kisan aikana aiheuttavat mukavia naurunpyrähdyksiä yleensä, kerkesi julistamaan eilenkin Alonson mestariksi kisan alussa! Saari on ihan hyvä selostaja myös.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mietin maikkarin tilannetta ja olisi aika kova vahvistus jos saisivat Kovalaisen siihen, olettaen että Heikille ei ajopaikkaa löydy. Heikki tietäisi uusimmat säännöt, autojen tekniikat ja muutenkin toisi aika tuoretta näkökulmaa asioihin. Voisi tulla aika hyviä huomioita mitä milloinkin tehdään ja miksi. Eri asia sitten millainen olisi kommentaattorina ja miten menisi kemiat esim. Salon kanssa yhteen mutta ihan mielenkiintoinen ajatus. Ei taida millään tv-yhtiöllä noin "tuoretta" kuskia kommentaattorina. Samalla saisi Heikkikin pyöriä varikolla ja pitää itseään pinnalla jos tulee vaikka loukkaantumisia tai muuta tarvetta kuskille.

Edittiä vielä.

McLarenin kausi vähän oudoksuttaa. Heillä oli voittaja-auto kauden alussa ja lopussa, eli kausi ei mennyt "piloille" esimerkiksi huonon talvikauden tai heikon kauden aikaisen kehitystyön vuoksi. Ihmeellisesti heitteli taso, kun välillä Button taisteli nihkeästi top10:n sijoista, välillä taas ajoivat ihan suvereeneja voittoja ja aika-ajoja. Olisiko auton sweet spot säätöjen suhteen todella kapea ja/tai sitten renkaat tiettyjen olosuhteiden kanssa ongelmalliset. Varmasti tallin sisällä nakertaa tällainen tilanne, kun periaatteessa heillä on käsissä mestaruusauto, mutta potentiaalia ei jostain syystä saada joka viikonloppu esille. Päälle vielä parit tekniset ongelmat johtoasemasta.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tästä täytyy olla samaa mieltä. Välillä tulee sadateltua sitä, kun Kimi ei "uskalla" lähteä hakemaan mitään kamikazeohituksia, mutta juuri tämän takia hän ajoi kaikki kisat maaliin. Kyllä varmaan Schumikin nautti, kun pääsi vääntämään viimeisessä kisassaan jonkun kanssa joka arvostaa kanssakilpailijoita (= Kimi), eikä näitä maldonadoja ja hülkenbergejä, jotka vetävät surutta toisen kylkeen. Grosjean onkin sitten oma lukunsa.

Itsekin tulkitsen Kimin tyylin juuri näin että ajaa tilanteissa kuin tilanteissa aina niin että omalla reaktiolla estää kolinat. Tästä voi tarkastaa Kimin reaktiot: Kimi Raikkonen vs Lewis Hamilton - YouTube

Muut edellä mainitut kuljettavat taas ajautuvat tilanteisiin joissa kolinat mahdollisesti voi estää kohteena oleva kuljettaja mutta eivät he itse enään, esim lukkojarrutilanteissa. Tässä on huima ero tyyleissä, toiset todellakin ajavat härskisti riskillä tilanteisiin missä ahdistetaan kohde tekemään ne liikkeet millä vältetään kolarit, kunnioitus kuljettajien kesken, tästä on ollut puhetta. Ja molempia ääripäitä löytyy kuninkuusluokasta.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
McLarenin kausi vähän oudoksuttaa. Heillä oli voittaja-auto kauden alussa ja lopussa, eli kausi ei mennyt "piloille" esimerkiksi huonon talvikauden tai heikon kauden aikaisen kehitystyön vuoksi. Ihmeellisesti heitteli taso, kun välillä Button taisteli nihkeästi top10:n sijoista, välillä taas ajoivat ihan suvereeneja voittoja ja aika-ajoja. Olisiko auton sweet spot säätöjen suhteen todella kapea ja/tai sitten renkaat tiettyjen olosuhteiden kanssa ongelmalliset. Varmasti tallin sisällä nakertaa tällainen tilanne, kun periaatteessa heillä on käsissä mestaruusauto, mutta potentiaalia ei jostain syystä saada joka viikonloppu esille. Päälle vielä parit tekniset ongelmat johtoasemasta.

Kun tuossa Ferrari-pomot rupesivat itkemään kuinka epäreilusti Alonso oli joutunut muiden uloskolaroimaksi kahdessa kisassa ja menetti näin mahdollisuudet mestaruuteen, olisi muistettava että esimerkiksi Lewis Hamilton menetti noin 4 voittoa(tai podium-sijoitusta) teknisiin vikoihin ja muiden hölmöilyyn(Barcelona, Singapore, Abu Dhabi ja Sao Paolo) sekä lisäksi toinen kuljettaja torppasi hänet kahdesti pihalle kisassa jossa mahdollisuudet olisi ollut hyville pisteille (Valencia ja Spa). Tässä mielessä ei olisi ollut hirveä vääryys jos Alonson sijaan Hamilton olisi tapellut Vettelin kanssa mestaruudesta viimeiseen kisaan asti. Sinänsä Hamilton ajoi omasta puolestaan todella hyvän kauden verrattuna kauteen 2011, nuo rengasongelmat eivät enää mielestäni vaivanneet McLarenia lainkaan loppukaudesta kun seosten ominaisuudet olivat tulleet tutuiksi, mutta nuo keskeytykset tuhosivat Hamiltonin mestaruushaaveet, McLarenin auto oli kuitenkin suht tasaväkinen nopeudessa verrattuna Red Bulliin. Buttonia vaivasi ihmeellinen vauhdillinen epätasaisuus koko kauden, Melbournen voiton jälkeen hän oli suhteellisen piilossa aina Spa:n voittoon saakka ja vasta loppuakaudesta alkoi taas olla niillä sijoilla missä hänen voisi odottaa olevan.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kun tuossa Ferrari-pomot rupesivat itkemään kuinka epäreilusti Alonso oli joutunut muiden uloskolaroimaksi kahdessa kisassa ja menetti näin mahdollisuudet mestaruuteen, olisi muistettava että esimerkiksi Lewis Hamilton menetti noin 4 voittoa(tai podium-sijoitusta) teknisiin vikoihin ja muiden hölmöilyyn(Barcelona, Singapore, Abu Dhabi ja Sao Paolo) sekä lisäksi toinen kuljettaja torppasi hänet kahdesti pihalle kisassa jossa mahdollisuudet olisi ollut hyville pisteille (Valencia ja Spa). Tässä mielessä ei olisi ollut hirveä vääryys jos Alonson sijaan Hamilton olisi tapellut Vettelin kanssa mestaruudesta viimeiseen kisaan asti. Sinänsä Hamilton ajoi omasta puolestaan todella hyvän kauden verrattuna kauteen 2011, nuo rengasongelmat eivät enää mielestäni vaivanneet McLarenia lainkaan loppukaudesta kun seosten ominaisuudet olivat tulleet tutuiksi, mutta nuo keskeytykset tuhosivat Hamiltonin mestaruushaaveet, McLarenin auto oli kuitenkin suht tasaväkinen nopeudessa verrattuna Red Bulliin. Buttonia vaivasi ihmeellinen vauhdillinen epätasaisuus koko kauden, Melbournen voiton jälkeen hän oli suhteellisen piilossa aina Spa:n voittoon saakka ja vasta loppuakaudesta alkoi taas olla niillä sijoilla missä hänen voisi odottaa olevan.

Tämä on ihan hyvä pointti. Monien mielestä Hamilton oli "ihan paska", mutta kyllä hyvin monta kolaria ja keskeytystä oli täysin Lewiksestä riippumattomia. Ehdottomasti olisi ansainnut olla MM-taistossa viimeiseen kisaan asti, mutta näissä luotettavuusajoissa ei nyt onni ollut matkassa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kun tuossa Ferrari-pomot rupesivat itkemään kuinka epäreilusti Alonso oli joutunut muiden uloskolaroimaksi kahdessa kisassa ja menetti näin mahdollisuudet mestaruuteen, olisi muistettava että esimerkiksi Lewis Hamilton menetti noin 4 voittoa(tai podium-sijoitusta) teknisiin vikoihin ja muiden hölmöilyyn(Barcelona, Singapore, Abu Dhabi ja Sao Paolo) sekä lisäksi toinen kuljettaja torppasi hänet kahdesti pihalle kisassa jossa mahdollisuudet olisi ollut hyville pisteille (Valencia ja Spa).

Miksi "olisi muistettava" miten McLaren on epäluotettava rotisko? Ei sitä voi unohtaa kun muistaa jo Kimin mclaren aikaisenkin selittelyn.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Miksi "olisi muistettava" miten McLaren on epäluotettava rotisko? Ei sitä voi unohtaa kun muistaa jo Kimin mclaren aikaisenkin selittelyn.

Kai pointti oli se, että jos auto on epäluotettava, tai muut kolaroivat päin, niin sehän ei ole Lewis Hamiltonin syytä.

Ja Hamiltonille tätä tapahtui paljon enemmän mitä Alonsolle, joten sieltä Ferrari-leiristä tapahtuva jossittelu epäonnen takia on suht turhaa. Jokaisella sitä epäonnea on enemmän ja vähemmän, Alonsolla oli tällä kertaa paljon vähemmän suhteessa muihin.

On mielestäni hyvin typerää olettaa, että epäonnen joku saisi nollattua minimiin 20 kilpailun MM-sarjassa, jossa ei pääse lähtemään ylivoima-autolla paalulta karkuun ja välttämään kaikki mahdolliset kontaktitilanteet.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kai pointti oli se, että jos auto on epäluotettava, tai muut kolaroivat päin, niin sehän ei ole Lewis Hamiltonin syytä.

Tämä kohta vähän särähti silmään. Eilisen kisan aikana liveseuranta kävi kuumana että Ferraria muka taas suositaan kun tälle force indian kaverille annettiin läpiajorangaistus kolarin aiheuttamisesta, jossa oli muka ihan rehti kilvan ajo menossa, mutta nyt se onkin force indian kuskin syytä?

Enkä tarkoita että sinä olisit kisan aikana näin valittanut mutta lukuisat muut kyllä senkin edestä.

Alonso hävisi mestaruuden 3 pisteellä jotka hän olisi ottanut ilman Kimin puukätistä tallikaveria SPAssa. Mutta jossittelu tosiaan on turhaa. Paras voittaa AINA! Kuten Vettel+Red Bull kokonaisuus tällä kaudella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja Hamiltonille tätä tapahtui paljon enemmän mitä Alonsolle, joten sieltä Ferrari-leiristä tapahtuva jossittelu epäonnen takia on suht turhaa.

Varsinkin kun esim. tuosta Japanin "epäonnesta" Alonso saa syyttää hyvin pitkälti itseään. Samanlaisesta "epäonnestahan" kärsi myös Vettel Malesiassa kun teki pienen arviointivirheen Kartingkeijoa ohittaessaan, joten ihan tasan meni nuokin tilanteet. Tuo Alonson Belgian keskeytys meni toki täysin Grosjeanin piikkiin, mutta tulipa Vettelillekin pari keskeytystä ilman omaa syytä (tekninen vika) joten aivan turhaa on kyllä Ferrarin leiristä itkeä. Paras voitti ja sillä selvä.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Tämä kohta vähän särähti silmään. Eilisen kisan aikana liveseuranta kävi kuumana että Ferraria muka taas suositaan kun tälle force indian kaverille annettiin läpiajorangaistus kolarin aiheuttamisesta, jossa oli muka ihan rehti kilvan ajo menossa, mutta nyt se onkin force indian kuskin syytä

Mielestäni tuossa ei kyllä väitetä, että kolari olisi ollut Hulkenbergin vika? Se ei vaan ollut myöskään Hamiltonin vika. Mainitaan vielä, että Hamilton oli myös kaikista epäonnisin kuski koko kaudella. Mutta niille ei vain voi mitään, joten turhaa jossittelua.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tämä kohta vähän särähti silmään. Eilisen kisan aikana liveseuranta kävi kuumana että Ferraria muka taas suositaan kun tälle force indian kaverille annettiin läpiajorangaistus kolarin aiheuttamisesta, jossa oli muka ihan rehti kilvan ajo menossa, mutta nyt se onkin force indian kuskin syytä?

Enkä tarkoita että sinä olisit kisan aikana näin valittanut mutta lukuisat muut kyllä senkin edestä.

Siis mikä tässä tapauksessa nyt oli ongelma? Mielestäni penalti Hulkenbergille oli täysin turha, koska kyseessä oli puhdas racing-incident. Hulkki teki olosuhteisiin nähden ehkä liian riskialttiin ohitusyrityksen, jossa ajoi toista päin (Hamilton). Täysin Hulkin syy, mutta moottoriurheilua, josta ei kuulu antaa lisärangaistuksia.

Tämä oli suurinpiirtein yhtä naurettava rangaistus, mitä Vettelin drive-trough penalti Monzassa, joka oli myös ihan moottoriurheilua vain. Molemmat tuomiot hyödyttivät suoraan Alonsoa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kun tuossa Ferrari-pomot rupesivat itkemään kuinka epäreilusti Alonso oli joutunut muiden uloskolaroimaksi kahdessa kisassa ja menetti näin mahdollisuudet mestaruuteen...

Otetaan vaan pieni lainaus. Niin Alonso ei kyllä mahtanut Grosanin suorittamalle kolaamiselle Spassa mitään, mutta Japanin kolahtaminen oli kyllä ihan Alonson omaa syytä, kuten tiedämme.
Aina on kiva jossitella, jos tädillä olisi munat, olisko täti silloin setä vai eno ? No joo. Kilpa-autoilussa on aina riski joutua kolariin, joko omasta syystä tai muiden syystä. Se nyt vaan on tosiasia. Vielä kun ajetaan pitkä 20 osakilpailua kestävä sarja, on erittäin todennäköistä, että jossain vaiheessa kolisee ja kovaa ?
Ja jos Red Bullilla olisi ollut toimiva, italialaisten valmistama laturi, niin mestaruus olisi ratkennut Vettelille jo ajat sitten.... Mutta tekniikkakin voi pettää 20 kilpailun kauden aikana...
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Siis mikä tässä tapauksessa nyt oli ongelma? Mielestäni penalti Hulkenbergille oli täysin turha, koska kyseessä oli puhdas racing-incident. Hulkki teki olosuhteisiin nähden ehkä liian riskialttiin ohitusyrityksen, jossa ajoi toista päin (Hamilton). Täysin Hulkin syy, mutta moottoriurheilua, josta ei kuulu antaa lisärangaistuksia.

Tämä oli suurinpiirtein yhtä naurettava rangaistus, mitä Vettelin drive-trough penalti Monzassa, joka oli myös ihan moottoriurheilua vain. Molemmat tuomiot hyödyttivät suoraan Alonsoa.

Mutta sääntökirjojen mukaan oikeita rangaistuksia. Jos aiheutat kolarin huolimattomuuttasi tai suoraan tahallisesti niin sinun tulisi siitä saada rangaistus.

Myös Monzan tilanne oli selvä. Ainakin sääntökirjan mukaan. Vettel ei jättänyt tilaa kuten SKY sportsin videossa nähtiin että Alonso oli viime vuonna jättänyt. En itsekkään pidä nykyisistä säännöistä koska ne ovat rajoittaneet testausta sun muuta joiden ansiosta Ferrari oli aikoinaan ylivoimainen, mutta pakko niiden mukaan on silti pelata.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Joku voisi miksata Abu Dhabin radiokommentit tuohon Interlagosin seikkailuun.

Kyllä. Ensin "Leave me alone, I know what I am doing" ja heti U-käännöksen jälkeen "Yes yes yes yes, I am doing it all the time, you don't have to remind every second".

Tappio mestaruustaistossa ei sitten ollutkaan Alonson tai Ferrarin syytä, vaan jotenkin epäreilusti muut saivat ajaa kaksi kisaa enemmän. No tämäpä tuli yllätyksenä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Otetaan vaan pieni lainaus. Niin Alonso ei kyllä mahtanut Grosanin suorittamalle kolaamiselle Spassa mitään, mutta Japanin kolahtaminen oli kyllä ihan Alonson omaa syytä, kuten tiedämme.

En nyt väittänyt että tuo Japani olisi ollut Räikkösen syytä, mutta Ferrari-pomojen retoriikassa ja Alonson omissa puheissa syytä ei suinkaan etsitty punaisen auton ohjaamosta, ihan aiheellisestihan Alonso väisti kahden autonmitan päässä ollutta Buttonia kun pelkäsi niin kovin.

Ja tapaus Hulkenbergiin vielä, Hamilton oli itse syytön tapahtumaan, mutta itse näin tuon puhtaana kilpailuonnettomuutena, Hulkenberg itseasiassa yritti suht nerokkaasti hyödyntää Hamiltonin edessä madellutta Kovalaista, mutta valitettavasti vain liukas rata teki tepposet.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
MTV3:n tietojen mukaan Heikki Kovalainen neuvottelee paikasta Lotuksen F1-talliin...

Tämäpä vasta olisi loistavaa. Kunpa vain toteutuisi niin tulisi loistava ensi kausi. Lotus todennäköisesti saisi melkoisesti enemmän pisteitä. Ja mikä sen parempaa kuin kolme Suomalaista f1:ssä

Maikkarin uutinen
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Häviäjille jää selittelyt, jossitella voi maailman tappiin asti, mutta mikään ei sillä muutu. Pistetaulukko kertoo paremmuusjärjestyksen, se on kylmä fakta, joka pitää Ferrarinkin hyväksyä. Kimi parempi kuin odotin, auto suoranopeuksineen ja talli taktiikoinen eivät yltäneet samalle tasolle. Caterham huono vitsi ja Heikki turhautunut. Schumi kuuluu eläkkeelle, sai onneksi maistaa muutakin kuin menestystä. Kausi on ohi ja Vettel mestari. Uutta suoleen kun vanha kuolee. Toivottavasti näemme kolme suomalaista ensi kaudella radalla.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Bottas, kimi, heikki ja jos vielä niconkin jossakin määrin laskee suomalaiseksi niin jopa neljä.

Joiden laskijoiden mukaan olen kuullut, että 3,75 suomalaista, joista Nico on 0,5 ja Vettel 0,25.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös