Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 731
  • 1 750

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisäksi on mahtavaa nähdä miten Vettel osaa ajaa kun ei ole paalulla.

Onhan tuo nyt tainnut tuon jo osoittaa... viimeksi Abu Dhabissa. Vettelillä on se etu puolellaan että hänen ei tarvitse yrittää mitään tyhmää, riittää kun ajaa vain varmasti maaliin hyvällä pistesijalla. Toki sateella saattaa sattua mitä tahansa joten helppo kisa ei ole tulossa Vettelillekään jos sataa. Mutta ei se Alonsokaan aina virheettömästi aja, ja hänkin on sateella töppäillyt ennenkin ja saattaa töppäillä nytkin siinä missä Vettelkin.

Startista vielä sen verran että pitää muistaa sekin, että jos tuolla sataa oikein kunnolla niin startti hyvin todennäköisesti tapahtuu turva-auton takaa ja silloin tilanne on ihan eri kuin normistartissa, ja kolaroinnin riski ei yleensä ole ihan niin suuri.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Olisikohan tuo Davide Valsecchi yhtään varmempi tapaus tuosta Grosjeanista. Ajoi hyvin noissa nuorten testeissä jokunen viikko sitten. En sitten muuten tiedä oikein minkälainen kuljettaja on kyseessä, kun ei noista GP2 kisoja ole tullut pahemmin katsottua. Grosjean on kuitenkin liian epävarma kuski ykkösiin ja ennenkaikkea kun hän ei ota opikseen oikein mistään virheestä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Onhan tuo nyt tainnut tuon jo osoittaa... viimeksi Abu Dhabissa. Vettelillä on se etu puolellaan että hänen ei tarvitse yrittää mitään tyhmää, riittää kun ajaa vain varmasti maaliin hyvällä pistesijalla. Toki sateella

Abu Dhabissa olikin sitten kaikkien aikojen tuuri, kun turva-autot tulivat radalle Vettelin kannalta aina parhaasseen mahdolliseen aikaan. Lisäksi edestä keskeytti iso liuta näitä keskikastin jyriä.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Abu Dhabissa olikin sitten kaikkien aikojen tuuri, kun turva-autot tulivat radalle Vettelin kannalta aina parhaasseen mahdolliseen aikaan. Lisäksi edestä keskeytti iso liuta näitä keskikastin jyriä.

Jep, tuurilla nousi 21 sijaa. Button ohitus oli mm. todella upea. Kävi Vettelillä toki säkääkin, mutta ei sitä pelkästään tuurilla nousta 21 sijaa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jep, tuurilla nousi 21 sijaa. Button ohitus oli mm. todella upea. Kävi Vettelillä toki säkääkin, mutta ei sitä pelkästään tuurilla nousta 21 sijaa.

Helppohan sen on ohitella kun oli tuliterät renkaat alla muiden vanhoja kovia renkaita vastaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Abu Dhabissa olikin sitten kaikkien aikojen tuuri, kun turva-autot tulivat radalle Vettelin kannalta aina parhaasseen mahdolliseen aikaan. Lisäksi edestä keskeytti iso liuta näitä keskikastin jyriä.

Nyt menee ihan muistin varassa, mun mielestä Vettel ei hyötynyt kuin viimeisestä turva-autosta ja ilman sitä olisi neljäs Buttonin jälkeen.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tuo nyt tainnut tuon jo osoittaa... viimeksi Abu Dhabissa. Vettelillä on se etu puolellaan että hänen ei tarvitse yrittää mitään tyhmää, riittää kun ajaa vain varmasti maaliin hyvällä pistesijalla. Toki sateella saattaa sattua mitä tahansa joten helppo kisa ei ole tulossa Vettelillekään jos sataa. Mutta ei se Alonsokaan aina virheettömästi aja, ja hänkin on sateella töppäillyt ennenkin ja saattaa töppäillä nytkin siinä missä Vettelkin.

Startista vielä sen verran että pitää muistaa sekin, että jos tuolla sataa oikein kunnolla niin startti hyvin todennäköisesti tapahtuu turva-auton takaa ja silloin tilanne on ihan eri kuin normistartissa, ja kolaroinnin riski ei yleensä ole ihan niin suuri.

Toki Vettel loisti Abu Dhabissa, mutta autoon oli tehty aika-ajojen jälkeen eri säädöt mitä normaalisti kisassa. Lisäksi turva-autot auttoivat. Huolestuttavinta asiassa oli mielestäni se, että mies kävi kuumana kuin hellankoukku. Rikkoi siipensä yltiöpäisessä ohitusyrityksessä, meinasi toikkaroida itsensä pihalle turva-auton takana huolimattomuuttaan jne. Tallinhan piti ottaa ylimääräinen stoppi sen vuoksi ja rauhoittaa kaveri. Sen jälkeen kävikin se vuoden munkki Crashjeanin ja muiden porukkakivoissa.

Sadekelillä, mitä toivon todella paljon, ovat aiemmin loistaneet kuskeista etenkin Vettel ja Hamilton. Autoista Ferrari ja Sauber sopivat alkukaudesta parhaiten vesikeliin, kun taas Lotus oli aivan tuuliajolla kylmien renkaiden vuoksi. Tämä nykyajan pelleily turva-auton takaa starttailuineen on samaa tasoa kuin mutkien viereiset turva-alueet entisten hiekkavallien sijaan. Riskejä voi ottaa paljon enemmän niistä kärsimättä. Entisajan radoilla tulisi paljon enemmän keskeytyksiä ajovirheiden vuoksi, mitä tämä laji vähän kaipaa liian luotettavine autoineen. Jos nyt ruudukosta lähdettäisiin, niin puolella ei ole väliä radan ollessa märkä.

Loppuun vielä pohdintaa jakamattomista tallipaikoista. Lotuksella näkisin mielelläni Bruno Sennan. Toisi mukanaan isot rahat ja on kuskina huomattavan paljon Grosjeania varmempi, vaikka jostain syystä Suomen media pitää häntä samanlaisena kolarikallena. En ymmärrä, jos Force India ottaa mitäänsanomattoman Alguersuarin. Työttömiksi (?) jäävistä esim. Kobayashi olisi paljon taitavampi ja ennen kaikkea viihdyttävämpi. Sääli, jos räväkkä japsi jää ilman ajopaikkaa. Jumbotalleissa on oikeastaan ihan sama ketä siellä ajaa, hyvätkin menee hukkaan kuten Glock Marussialla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Toivottavasti Ferrarilla maltetaan olla herrasmiesmäisiä muita talleja ja kuskeja kohtaan, vaikka oma pesä on vehkeilyä täynnä. Ei tahallisia kolareita tms. huomenna, vaan paras voittakoon.

Nyt ei ole kyse Häkkisen mestaruustaistosta ja Coulthard ei ole mukana joten tuskimpa mitään vastaavia sikailuja nähdään.

Aika-ajovauhti näyttää koituvan Ferrarin kohtaloksi. Kisassa Alonso varmasti on nopeimpien joukossa mutta ilman Vettelin epäonnea päivä päättyy pettymykseen. Miljoonat Ferrari tifosot ympäri maailman ovat ainakin lähettäneet huonoa energiaa Vettelin energiajuomatölkkiin joten tänään nähdään onko moottoriurheilun jumalat hengissä ja saapuvat omiensa avuksi.

Alonso on kolmas ja Vettel löytää itsensä seinästä ilman Ferrarin apua.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Olisikohan tuo Davide Valsecchi yhtään varmempi tapaus tuosta Grosjeanista. Ajoi hyvin noissa nuorten testeissä jokunen viikko sitten. En sitten muuten tiedä oikein minkälainen kuljettaja on kyseessä, kun ei noista GP2 kisoja ole tullut pahemmin katsottua. Grosjean on kuitenkin liian epävarma kuski ykkösiin ja ennenkaikkea kun hän ei ota opikseen oikein mistään virheestä.

Valsecchi teki aika paljon virheitä kauden puolivälin tietämillä, eikä mielestäni ole yhtään nopeampi. Kova GP2-kokemus oli aika ratkaisevassa roolissa siinä, että mestaruuden voitti. En missään nimessä pidä häntä Grosjeania parempana kuljettajana.

GP2-kalenteria kun laajennettiin, niin Malesia ja Bahrain olivat tuttuja ratoja hänelle ennestään, niissä siis kolme viikonloppua yhteensä ajettiin. Bahrainissa hän ottikin suhteellisen harvinaisen viikonlopun tuplavoiton.
 
Suosikkijoukkue
HC TPS Fanclub Koistinen-Vallin-Kivi
Onko Räikkösen ensi kauden tallikaveri jo tiedossa, siis onko se ihan saletti että Grosjean jatkaa Lotuksella?

Jännä nähdä miten käy Räikköselle, tuleeko MM-sarjan kolmas sija vai rynniikö Hamilton ohi, vaikka eihän näistä kausista muisteta kuin vain ja ainoastaan mestarit. Viiden joukkoon pitäisi Kimin itsensä nostaa jos Hamilton voittaa.

Ilman mitään kolareita tai teknistä ongelmaa ei Alonsolla pitäisi olla mitään mahdollisuutta voittaa mestaruutta, mutta jos nyt oikein tulkitsin tota Sao Paolon tämän päivästä keliä niin vettä näyttäisi tulevan koko päivän, joten ihme on jos ei mitään ulosajoja tai kolareita tänään nähdä.

Onko muuten mitään tietoa tosta maikkarin ensi kauden tiimistä tietoa, lähinnä jatkaako kaksikko Saari&Salo selostamossa?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Itse luulen myös että tässä on jopa Massan paras mahdollisuus koko kaudella voittaa kisa. Puhdas puoli startissa edessä on likaisella puolella kärkitallien surkeimmat lähtijät eli Button ja Webber. Vettelin ohi nyt pitäisi päästä lähdössä ihan normaalilla startilla. En yhtään ihmettelisi, jos ensimmäisen kieroksen jälkeen järjestys olisi Hamilton-Massa-Button-Vettel-Webber-Alonso.

Siis sama Felipe Massa joka sateen sattuessa löytää itsensä aina jostain ihan muualta kuin radalt.... siis kärjestä?

Kyllähän tämä näyttää Hamiltonin kisalta. Vettel kruunataan mestariksi ja sitten hyvästellään Schumi, Heikki ja Kamui.

Ensi vuonna sitten on enää neljä tallia joissa molemmat kuskit saavat palkkaa. Vai onko niin jo tälläkin kaudella? Tästä puuttuisi enää se että joku Qatarin Sheikki Ali-Hassan saisi päähänsä tulla ajelemaan vähän formuloita viikonloppuisin kun rahaa kerran löytyy.. Asfalttiset turva-alueet, turva-auto normaalisateessa, maksukuskit ja kisat kaiken maailman Intioissa ja Abu Dhabeissa.. Eiköhän tämä sarja ole kuoleman partaalla. Kiinnostuksen on pakko loppua jossain vaiheessa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mielenkiintoista onkin nähdä milloin joku isommista talleista alkaa tehdä sitä matematiikkaa siitä että onko palkkakuski sitten loppupeleissä niin paljon parempi kuin maksukuski, jos ajatellaan niitä sponsorimiljoonia joita tuossa nettoaisi palkkamenojen katoamisen lisäksi.

Tietenkin tätä myöten F1:n rooli kuninkuusluokkana tavallaan vahvistuisi, koska kuskin pitää todella olla maailman paras jotta hän voi saada palkkakuskin paikan.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Massa ollut kauden toisella puoliskolla Alonsoa parempi. Lupaa hyvää ensi kautta varten.

Joo, selvästi parempi on ollut Massa. :)

Pisteet Alonsolle kauden jälkipuoliskolta 106-80.

Pari keskeytystä (Spa, Suzuka) tässä Alonsoa rasittamassa ja pisteet ei käänny Massan eduksi, vaikka tallimääräyksellä vaihtaisi peräkkäisten sijoitusten kisat Massan hyväksi.

Toivottavasti mahdollisella sadekelillä Massan jarrut toimivat ensimmäiseen mutkaan mennessä ettei vaan osu Vetteliin. En hämmästyisi vaikka Massan Ferrariin olisi juuri tällainen vika tullut. Vettelin keskeyttäessä Alonson on sijoituttava vähintään kolmanneksi jotta mestaruus menisi sinne.

Jos tämä "ongelma" tulee Massan autoon, niin veikkaisin että Webberille tulee sama ja tapahtuu Alonson poiminta ulos kisasta.
 
Viimeksi muokattu:

-RVL-

Jäsen
Liekkö minkäänlaisia mahdollisuuksia, että Kovalainen ajaisi ensi kaudella Lotuksella?

Sieltä jos on tulossa Coca Colaa ja Samsungia Lotuksen kylkiin niin luulisi sieltä löytyvän pari miljoonaa Heikinkin pussiin.

Onhan se harmi, jos Heikki ajaa tänään viimeisen kisansa ykkösissä. Taisi jossain vaiheessa puhua, että vielä lähemmäs kymmenkin vuotta voisi ajella, mutta nyt on sitten käymässä näin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Liekkö minkäänlaisia mahdollisuuksia, että Kovalainen ajaisi ensi kaudella Lotuksella?

Sieltä jos on tulossa Coca Colaa ja Samsungia Lotuksen kylkiin niin luulisi sieltä löytyvän pari miljoonaa Heikinkin pussiin.

Onhan se harmi, jos Heikki ajaa tänään viimeisen kisansa ykkösissä. Taisi jossain vaiheessa puhua, että vielä lähemmäs kymmenkin vuotta voisi ajella, mutta nyt on sitten käymässä näin.

Kai siihen joku mahdollisuus on, jos tuo kultapoika Grosjeanin kolariherkkyys tallissa askarruttaa. Jos johonkin Heikillä kytköksiä on, niin juuri tuonne ex-Renaultille.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lotuksen pomot sanoivat tänään, että Grosjeanin kohtalosta ei olla vielä päätetty ja päätös tehdään kauden päätyttyä. Onko paikka sittenkään varma?

Perkele, vähän jänskättää tämä ilta. Sellainen kutina että tämä päivä tullaan muistamaan F1:sten saralla pitkään ja ei ole mikään hyvä kutina... Toivottavasti ei saada mitään skandaaleja.

E: Olis kyllä aikamoista, kun Vettel ja Alonso hölmöilisivät, molemmat diskataan sarjasta ja Kimistä tulee maailmanmestari.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lotuksen pomot sanoivat tänään, että Grosjeanin kohtalosta ei olla vielä päätetty ja päätös tehdään kauden päätyttyä. Onko paikka sittenkään varma?

Perkele, vähän jänskättää tämä ilta. Sellainen kutina että tämä päivä tullaan muistamaan F1:sten saralla pitkään ja ei ole mikään hyvä kutina... Toivottavasti ei saada mitään skandaaleja.

E: Olis kyllä aikamoista, kun Vettel ja Alonso hölmöilisivät, molemmat diskataan sarjasta ja Kimistä tulee maailmanmestari.

Hah! Tuota en edes minä toivoisi. Olisi kyllä tosi ansaitun makuinen mestaruus. Alonsolle moisen diskauksen jotenkin soisikin, mutta ei Vettelille...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep, tuurilla nousi 21 sijaa. Button ohitus oli mm. todella upea. Kävi Vettelillä toki säkääkin, mutta ei sitä pelkästään tuurilla nousta 21 sijaa.

Eipä tosiaan tuurilla nousta 21 sijaa, mutta pitää muistaa tosiaan tuo turva-auto juttu joka osui aina kohdilleen ja lisäksi nykyiset siipisäänöt auttaa ohituksesta. Vertailu vaikka muihin vastaaviin nousuihin olisi tyhmää sillä veikkaan että häkkinen tai Schumi olisi useasti noussut voittoon ennenvanhaa jolloin ohituksia tapahtui jo muutenkin useammin ja siihen vielä jos jotain siipeä saa vielä avata niin siinä ei montaa kierosta olisi schumillakaan kärkeen nousemiseen mennyt..
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lotuksen pomot sanoivat tänään, että Grosjeanin kohtalosta ei olla vielä päätetty ja päätös tehdään kauden päätyttyä. Onko paikka sittenkään varma?
Eihän Grosjeanin paikka ole ollut missään vaiheessa tai huhuissa varma. Romua tulee jatkuvasti ja se kyllä pistää miettimään jatkoa tarkasti.

Lisäksi voi olla että joutuvat asiasta keskustelemaan myös yhteistyökumppanien kanssa. Tämän todistaminen on kylläkin vaikeaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuleeko sittenkin kuivan kelin kisa, vaikka koko ajan ennusteet ovat luvanneet sadetta? Bottas kertoi, että Williamsin ennusteiden mukaan kisan aikana ei sada. Sää on pilvinen, mutta rata kuiva ainakin vielä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ranskiksellahan on kokoajan sopimus ensi kaudesta. Mies on nopea, mutta tekee virheitä, jotka voi laittaa kokemattomuuden piiikkin. Jatko tallissa on erittäin todennäköistä.

En kyllä ymmärrä mikä hinku ihmisillä on nähdä sitä Kovalaista? Munattomin suomalaiskuski ikinä ja kun nyt Bottas on Williamsilla niin se tuttu kahden suomalaisen kombo on turvattu jatkossakin. Toivon kovasti, että Bottas ei ota mitään Kovalaisen "niceman" imagoa vaan olisi sopivalla tavalla röyhkeä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ferrari-talli on raportoinut myös, että kuivalla kelillä ajetaan koko kisa. Harmi sinällään, koska hyvä keli luonnollisesti vähentää yllätyksien mahdollisuutta.

Tosin Lotuksen mahdollisuuden luulisi paranevan kun pito on kohdillaan. Aiemmat sadekisat ovat ainakin olleet Kimille yhtä tuskaa. Tuskin se mihinkään on muuttunut tässä viime viikkoina.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tässä oikein sadetta poikkeuksellisesti toivoisi, koska Ferrari on saanut renkaat toimimaan parhaiten sadekelillä ja Lotus taas ei juuri lainkaan. Vettel ja RB ihan hyviä sateellakin, mutta kyllähän vesikeli Alonson laariin sataisi näistä lähtökohdista.

Vaikkei Kimiä itseään kolmossija kiinnostakaan olisihan se MM-pronssi hienomman kuuloinen tulos, kuin nelossija. Hamilton kyllä taitaa porhaltaa pisteissä ohi ainakin kuivan kelin kilpailussa. Yllättävän tiukoille se on mennytkin McLarenin luotettavuusongelmien takia. Toisaalta maalintulo on tärkeää, sen Kimikin on karvaasti kokenut aiempina vuosina.

Paineet taisivat eilen vaikuttaa kummallakin MM-kandidaatilla, tosin Alonsohan on alkanut ottaa jo säännöllisesti turpiin Massalta viime aikoina. Voi kun tuo jatkuisikin ensi vuonna, mutta kyllä siellä jotain keksitään, jos Massa saa auton liian hyvin säätöihin kuten loppukaudella ilmeisesti on käynyt. Alonson sädekehää ei sovi himmentää ja apupojan on pysyttävä roolissaan, muuten Santanderkin jo jyrähtää.

Mukava kausi ollut kaiken kaikkiaan ja kiinnostus ollut korkealla formuloiden suhteen. Ensi vuonna Heikki vaihtuu sitten ilmeisesti Bottakseen, mikä on toki edistystä, kun Caterham ei tuosta nähtävästi kehity ja Williams jatkanee keskikastissa. Upea homma, että täältä Suomesta edelleen pääsee kuskeja läpi ykkösiin asti, vaikka sponssimiljoonia ei löydykään. Kuskimarkkinoilla käy muutenkin kova tuuli ja tosiaan palkatut hommat käyvät jo huolestuttavan vähiin.

Nyt nauttimaan vielä Brasilian GP:stä ja sormet ristissä sen puolesta, että Vettelin kisa sujuu ongelmitta ja Kimi säilyisi pisteissä Hamiltonin edellä. Muuten saakin sattua ja tapahtua perinteiseen Brasilian tyyliin, kunhan Vettel ei ole ottavana osapuolena.

Kolarikopla toivottavasti pitää pään silti sen verran kylmänä, ettei jotain todella ikävää satu. Siellä on näyttöpaineita ja -haluja monellakin kaverilla erinäisitä syistä. Grosjean, Maldonado, Perez, Schumacher ja Kobayashi varsin likellä toisiaan keskellä joukkoa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös