Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 762
  • 1 750

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielenkiintoinen kilpailu luvassa. Kimi puhtaalla puolella lähdössä ja Alonso heti edessä. Tällä radalla onneksi ohittamiseen annetaan taas mahdollisuuksia, joten edellä olevasta kyllä ohi pääsee jos on nopeasti toisin kuin esimerkiksi Unkarissa.

Kyllä on todella mielenkiintoinen lähtöasetelma kisaan. Kimillä pitäisi olla hyvät saumat nousta heti lähdössä vitosruudusta ohi Alonson, joka starttaa likaiselta puolelta. Ilmeisen likainen ja liukas tuntui olevan rata ajolinjan ulkopuolella, joten lähdössä tuo etu todennäköisesti vain korostuu. Samoin Vettel on kakkosruudussa myös likaisemmalla puolella, joten en yhtään ihmettelisi, jos Hamilton menee lähdössä ohi.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen MM-sarjan kärkinimet voivatkin ihan hyvin olla järjestyksessä Vettel, Räikkönen, Alonso käydä tiukkaa keskinäistä kamppailua. Tuollaista kilvanajoa mestarikandidaattien välillä olisi kyllä mukava katsella.

Kimihän on tuossa sikäli hyvässä tilanteessa, että ei ole enää paljon menetettävää. Riskiäkin voi jo ottaa ihan huolella, koska Alonsolle ja Vettelille ei ole enää varaa hävitä, mikäli meinaa MM-taistossa pysyä mukana. Jos sitten kolisee, niin huomattavasti kovempi isku se olisi Alonsolle tai Vettelille, joille tärkeintä tässä kohtaa on keskinäinen piste-ero.

Räikkösen kohdalla hahmotuskyky ohitustilanteissa on kuitenkin niin poikeuksellista luokkaa, että kolareita harvemmin pääsee sattumaan, kuten viikko sitten nähtiin. Kimi Raikkonen vs Lewis Hamilton - YouTube

En kyllä pistäisi pahitteeksi, jos puhkoo Alonsolta taas startissa renkaan tarkalla iskulla... Olisi espanjalaisella lehdistöllä ainakin kirjoitettavaa salaliitoista.

---

Kisaa silmällä pitäen ainoa huoleenaihe on Lotuksen suoravauhti, jota uusi coanda-systeemi selvästi hidastaa.

"The new exhaust system feels good; you do lose a little horsepower from it but it’s better on the aero side and you can’t get something for nothing. The gap to the cars at the front is not too much so we’ll try to do what we can tomorrow.” -Räikkonen, F1.com

Kimi oli aika-ajossa mittauspisteessä koko joukon toiseksi hitain, kun vauhti oli 310.2 km/h. Tallikaveri Grosjean, jolla ei ole vielä uutta systeemiä käytössä, oli suoralla yli 4 km/h nopeampi. Alonson suoranopeus oli esimerkiksi 315 ja koko joukon parhaat paineli yli 320 km/h.

Tuo mittauspiste on vielä juuri DRS-suoran päässä, joka on radan paras ohituspaikka, joten pahoin pelkään, että Kimin Lotuksesta painellaan suoralla ohi. Vastaavasti kääntäen vaikka Kimi olisi päivityspaketin myötä syheröllä osuudella paljon muita nopeampi, niin ohittaminen tulee olemaan vaikeaa.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Jääköhän Kobayashi ilman tallipaikkaa ensi kaudelle jos ei löydy tarpeeksi sponsorirahaa. On kyllä todella harmi jos näin käy. Maikkarin uutinen aiheesta.

Hyvinkin mahdollista. Sauber ainakin suurella todennäköisyydellä vaihtaa molemmat kuskit ja ne ovat ilmeisesti Hulkenberg ja Gutierrez. Jälkimmäinen tulee tuon Telmexin kautta ja on toki ajellut ihan hyvin GP2:ssa. Hulkenbergin siirto Sauberille taas ihmetyttäisi, että miksi vaihtaa Froce Indialta Sauberille, kun kummatkin kuitenkin aika saman tasoisia ja Forcella ollut jo pari kautta. No saa nähdä miten käy, mutta onhan tuo ikävää, että Kobayashi saattaa jäädä ilman tallipaikkaa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tylsä kisa, jonka ainoa hieno hetki oli se, kun Massa oli Alonsoa selvästi nopeampi. Tiimiradiot oli Alonson kannalta noloa kuunneltavaa. Olisiko Ferkun kannattanut päästää Massa ohi ja häiritsemään Webberiä?
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Aika odetetunlainen kisa tämä oli. Vettel otti selvän voiton ja nousi MM-sarjan ykköspaikalle. Ei oikein Alonso pystynyt tänään vastamaan Red Bullien vauhtiin ja itse asiassa Massa oli tänään nopeampi Ferrari. Samalla kyllä Kimin mesturuushaaveet taisivat mennä. Lotuksen vauhti ei vain riitä Red Bulliin ja Ferrariin verrattuna. Kisa oli muuten jo 24 maaliin ajettu kisa Kimiltä ja 13 putkeen pisteillä. Kova saavutus tuo.

Muuten kisa ei ollut mitenkään erikoisen mielenkiintoinen. Erot kasvoivat aika isoiksi, eikä varsinkaan kärkipäässä nähty hirveästi ohituksia. Toki kärjen takana jonkin verran ohituksia nähtiin. Erikoista oli myös kisan alussa pitkään ollut keltainen lippu. Siitä miinusta järjestäjille.

Parin viikon päästä jatketaan Intiassa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Massa at Ferrari also in 2013

Linkki vie Ferrarin kotisivuille uutiseen Massan vuoden jatkosopparista.

Tämä kausi kokonaisuutena aika hidas mutta loppua kohti otti itseään niskasta kiinni kun vähän ensin tönittiin. En nyt riemusta hypi mutta varmastikin paras vaihtoehto ensi kaudelle. Massa jatkaa ferrariperheessä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Linkki vie Ferrarin kotisivuille uutiseen Massan vuoden jatkosopparista.

Tämä kausi kokonaisuutena aika hidas mutta loppua kohti otti itseään niskasta kiinni kun vähän ensin tönittiin. En nyt riemusta hypi mutta varmastikin paras vaihtoehto ensi kaudelle. Massa jatkaa ferrariperheessä.

Paras vaihtoehto? Pisteissä jopa kolarimagneetti Grosjeanin takana! Periaatteessa (mutta vain periaatteessa) Kimikin olisi ehkä ollut saatavilla, mutta Santanderille ei sovi, että Alonso alistetaan tallikaverin toimesta. Massa saa haudata mestaruushaaveet, se juna meni jo. Kakkoskuskin roolia soittelee jatkossakin. Pari kisaa vähän paremmin ja vuoden koomailu on unohdettu. Hyvää työtä? Ei.

Kimin jatkosta tulee pian uutta tietoa: What will Kimi Räikkönen do next?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Paras vaihtoehto? Pisteissä jopa kolarimagneetti Grosjeanin takana! Periaatteessa (mutta vain periaatteessa) Kimikin olisi ehkä ollut saatavilla, mutta Santanderille ei sovi, että Alonso alistetaan tallikaverin toimesta. Massa saa haudata mestaruushaaveet, se juna meni jo. Kakkoskuskin roolia soittelee jatkossakin. Pari kisaa vähän paremmin ja vuoden koomailu on unohdettu. Hyvää työtä? Ei.

Tämä on ollut minunkin pointtini, Massa on kuitenkin se suurin syypää sille että Ferrari on ollut ulkona tallimestaruustaistelusta viimeiset 3 kautta. Tai no, tietenkin on vähän väärin syyttää suoraan Massaa, Ferrari kuitenkin on itse suurin syyllinen alistamalla hänet nöyryyttävästi Kulmakarvan alaiseksi. Sellaista tilannetta ei moni muukaan joskus mestaruudesta potentiaalisesti taistellut kaveri ole kestänyt, mutta heillä onkin ollut sen verran itsekunnioitusta että ovat lähteneet oma-aloitteisesti toiseen talliin etsimään parempaa kohtelua.

Samoin Kovalaisen tilanne huolestuttaa, Caterham-jatko on ehkä pahin vaihtoehto(F1:stä putoamisen jälkeen) mikä Heikkiä voi kohdata. Nytkin vaikuttaa jo pahasti siltä että Kovis on pahasti turhautunut tallin tilanteeseen, ja lyönpä vetoa että Koreassa nähty "varikkosähläys" oli tallin tahallinen näpäytys Heikille joka yrittää epätoivoisesti ulos.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Paras vaihtoehto? Pisteissä jopa kolarimagneetti Grosjeanin takana! Periaatteessa (mutta vain periaatteessa) Kimikin olisi ehkä ollut saatavilla, mutta Santanderille ei sovi, että Alonso alistetaan tallikaverin toimesta. Massa saa haudata mestaruushaaveet, se juna meni jo. Kakkoskuskin roolia soittelee jatkossakin. Pari kisaa vähän paremmin ja vuoden koomailu on unohdettu. Hyvää työtä? Ei.

Koska kyse on vain yhdestä vuodesta jonka jälkeen Vettel ottaa hänen paikkansa niin ihan turha siihen mitään vuoden välikättäkään on ottaa. Miksi Massa mihinkään omasta tahdostaan lähtisi? Kimikin sanoi mukavasti ensimmäisen ferrari-kautensa jälkeen että lopettaa uransa ferrarilla koska vaihto muuhun talliin olisi uralla askel taaksepäin. Sieltä ei kukaan lähde oma-aloitteisesti.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Massa oli paras vaihtoehto, koska Ferrarilla on aina selkeät ykkös- ja kakkoskuski. Tallimestaruutta näin ei kyllä voiteta, mutta se ei taida ollakaan mikään ykkösprioriteetti. Vettel ei tule menemään Ferrarille ennenkuin Alonso sieltä lähtee.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En usko mihinkään Alonso - Vettel pariin 2014. Montenzemolo sen hyvin sanoi, kahta kukkoa ei voi olla yhdessä kanalassa. Lisäksi Vettelin ja Hornerin puheet olivat eilen sen kaltaisia, että jos ensi kaudella ei tapahdu mitään mullistavaa, niin eiköhän nuo väsää ihan jatkosopimuksen keskenään.

Mielestäni tuo Massan jatkosopimus kertoo jo jotain miehestä itsestään. Tietää tasan tarkkaan, että ei voi saavuttaa mitään Alonson parina, mutta silti jatkaa siellä. Toki parempia paikkoja ei tainnut olla, kun mikään kärkitalli ei miestä huoli, mutta en itse näkisi ainakaan mitään järkeä ajella tallissa jossa joudun käytännössä palvelemaan toista kuskia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jaahas, yllättäen Räikkösen sivut kaatuivat kello 12 jolloin "suuren julkistuksen" piti tapahtua. Sivun muuttunut osoite viittaa johonkin rättisopimukseen.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliskohan jotain omaa vaatemallistoa luvassa? Sopimus ku sopimus...

Ei taida tulla uutista F1-kuvioihin liittyen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei liity F1-kuvioihin, tässä tuo video joka sieltä sivuilta piti paljastua

How we got Kimi Räikkönen

Mutta kaiken kaikkiaan kyllä loistavaa mainostapa tuohon sopimukseen vaikka moni varmaan pettyikin :)

Vähän samanlaista mitä ehkä vaikkapa nokialta vaatisi, että saisi puhelimet suosioon, kunnon mainokset eikä mitään pelleilyä kameroiden kanssa jotka ei lopulta edes oman puhelimen ollut.. mutta se siitä.

Massan sopimus viittaa siihen että joku kovempi nimi tulee ensikauden jälkeen talliin, muutenhan siihen olisi kannattanut kakkoseksi ottaa vaikka Heikki tai joku vastaava joka varmasti saattaisi olla heikoimmillaankin massan tasoa. Mutta vuoden sopimusta ei kannata tehdä tallin ulkopuolelta tulevan kanssa tai tärkeää tietoa voi lähteä tallin sisältä muihin talleihin. Haluttiin pitää tuttu mies joka ei astu Alonson varpaille.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
muutenhan siihen olisi kannattanut kakkoseksi ottaa vaikka Heikki tai joku vastaava joka varmasti saattaisi olla heikoimmillaankin massan tasoa.
Mielestäni vähän optimistinen arvio. Massalla oli surkea alkukausi, mutta on viime kisoissa ollut oikein hyvä. McLaren vuosina Kovalainen väläytteli nopeuttaan, mutta loppujenlopuksi keräsi keräsi about puolet tallikaverin pistesaldosta noina kausina (vrt. Massa / Alonso). En pitäisi Kovalaista mitenkään varmana upgradena Massaan verrattuna.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Massan loppukausihan on ollut kaikilla mittareilla hyvä. Viiden viimeisimmän kisan pisteet ovat jakautuneet näin, joka antaa vähän osviittaa.

Vettel 93
Massa 56
Button 55
Räikkönen 51
Alonso 45
Hamilton 36
Webber 28
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En pitäisi Kovalaista mitenkään varmana upgradena Massaan verrattuna.

Ei missään nimessä. Onhan Massalla valtava etu kun tuntee tallin toiminnan, tietää jo minkälainen auto sieltä on tulossa jos ajatellaan autonkehitystä siltä kantilta että se tehdään Alonsolle. Tälläisessä selvässä kakkoskuskin asemassa oleva joutuu tyytymään kompromisseihin mitä tulee omiin mieltymyksiin.

Heikki olisi ollut erittäin outo veto yhdeksi kaudeksi.
Ehkä monivuotisella sopimuksella olisi ollut jotain järkeä, mutta se vasta utopiaa onkin.

Suurin ongelma tässä on raha, F1 on valitettavasti mennyt enemmän koko ajan siihen suuntaan että suurin osa talleista joutuu valitsemaan kuljettajan sponsoripaketin eli tulevan rahavirran mukaan. Tämän vuoksi Heikki on neuvotteluissa hännillä. Sama ongelma Bottaksellakin, taisi Williamsin väkikin olla hattu ojossa Suomen suuntaan kun Bottaksesta puhuttiin, mainittiin jotenkin hienovaraisesti että he odottaisivat enemmän kiinnostusta suomalaisilta yrityksiltä Valtteria kohtaan.

Heikille parasta(ja ehkä jotenkin realistista) olisi saada useamman vuoden kiinnitys keskitason talliin kokeneempana kuljettajana rinnallaan jokin nouseva tähti. Ja tässäkin tapauksessa se nouseva tähti saisi tuoda sen mottipäisen summan rahaa tallille.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heikille parasta(ja ehkä jotenkin realistista) olisi saada useamman vuoden kiinnitys keskitason talliin kokeneempana kuljettajana rinnallaan jokin nouseva tähti. Ja tässäkin tapauksessa se nouseva tähti saisi tuoda sen mottipäisen summan rahaa tallille.

_

Vaikka Caterham on polkenutkin aika pahasti paikallaan niin en minä edelleenkään näe sitä yhtään huonona vaihtoehtona Kovalaiselle, koska edelleenkin tallin omistaja on mukana ihan tosissaan ja haluaa panostaa talliin ja tehdä siitä menestyvän. Talli on pyrkinyt koko ajan löytämään osaavia insinöörejä ja päämajan muuton myötä sille pitäisi olla helpompi houkutella työntekijöitä kun tuo päämaja sijaitsee alueella jossa on paljon osaavaa työvoimaa ja muidenkin tallien tukikohtia, ja esim. talliin palkatun John Ileyn kädenjäljen pitäisi näkyä ensimmäistä kertaa kunnolla ensi kauden autossa (aloitti tallissa vasta loppukesästä).

Kyllähän tuo Caterhamin paikallaanpolkeminen varmasti turhauttaa Kovalaista ihan helvetisti ja tuo on näkynyt tällä kaudella ensimmäistä kertaa Kovalaisen tuskastuneessa olemuksessa ja osittain myös tuloksissakin, mutta peruspalikat tallissa on ihan hyvässä mallissa ja tulevaa ajatellen se ei välttämättä ole yhtään huono vaihtoehto, jos mikään huipputallin paikka ei ole mahdollinen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Talli on pyrkinyt koko ajan löytämään osaavia insinöörejä ja päämajan muuton myötä sille pitäisi olla helpompi houkutella työntekijöitä kun tuo päämaja sijaitsee alueella jossa on paljon osaavaa työvoimaa ja muidenkin tallien tukikohtia, ja esim. talliin palkatun John Ileyn kädenjäljen pitäisi näkyä ensimmäistä kertaa kunnolla ensi kauden autossa (aloitti tallissa vasta loppukesästä).

Jep, parempi olla Caterhamilla kuin ulkona ykkösistä. Mutta on Caterham selkeästi huonompi vaihtoehto kuin keskikastin tallit millä diilillä tahansa, kolme vuotta poljettu paikallaan, sen tietää Heikkikin joka haluaisi ajaa kilpaa, taistella pistesijoista. Poljettu paikoillaankin on imartelua, kilpailukykyiset talllit harvoin palkkaa kuskiaan kolmen vuoden häntäpään ajeluiden jälkeen. Keskikastiin on tuskaisen pitkä matka Caterhamilla ja jos puhuttaisiin kymmenyksistä niin vielä uskoisin että Caterham voi ottaa kehityskessä Toro Rosson kiinni mutta kun puhutaan sekunnista ja ylikin niin se vaatii jo ihmeitä. Sellaista harppausta ei ykkösissä usein nähdä, kehitys pitäisi olla kuin Brawn GP:llä muutama kausi sitten että on jokin lajia mullistava aerodynamiikan osa josta muilla ei ole hajuakaan kauden alussa. Tässä on nyt kolme vuotta yritetty saavuttaa keskikastia ja seuraava vuosi tulee olemaan aivan sama homma. Sanoisin että on todennäköisempää että Marussia ja HRT tavoittaa Caterhamin kuin että Caterham tavoittaa keskikastin.


_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
HRT ei kyllä tule tuolta nousemaan ikinä kenenkään ohi jossei löydä jostain jotain tyhmää öljysheikkiä pumppaamaan rahaa talliin älyttömiä kasoja, joka vuosihan tallilla on ollut ongelmia saada autoa edes ensimmäiseen kisaan mukaan.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
On muuten mielenkiintoisia nuo nykytallien kytkökset ja nimenmuutokset parikymmentä vuotta taaksepäin. Vain neljä tallia on säilynyt omana itsenään. Monelle varmasti tulee yllätyksenä se, että Sauber on ollut neljänneksi pisimpään olemassa:

1993 --> 2012
Ferrari --> Ferrari
McLaren --> McLaren
Williams --> Williams
Sauber --> Sauber
Benetton --> Renault(2000) --> Lotus(2012)
Stewart(1997) --> Jaguar(1999) --> Red Bull(2004)
Tyrrell --> BAR(1999) --> Honda(2005) --> Brawn GP(2009) --> Mercedes(2010)
Minardi --> Toro Rosso(2006)
Jordan --> Midland(2005) --> Spyker(2007) --> Force India(2008)

Tuossa on 18 nopeinta autoa. Sen jälkeen sitten tämä mutasarja:

Caterham - syntyi "tyhjästä" pikkuluokkien pohjalta. Lotus-nimen alla ajoivat, vaikka ei koskaan ollut "oikea Lotus".
Hispania --> HRT - syntyi samalla tavalla pikkuluokissa aikaisemmin vaikuttaneena tallina.
Virgin --> Marussia - syntyi myös pikkuluokista, Manor Motorsportin pohjalta.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Texasin uusi F1-rata näyttää kyllä ensisilmäyksellä erinomaiselta. Pitkiä ja loivia mutkia, kunnon ylä ja alamäkeä. Kuskien luulisi ainakin nauttivan. Toivottavasti saadaan myös mielenkiintoinen kisa.

Austinin radalle sataa kehuja - t! - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Ainoa mikä harmittaa, on nuo hirveät turva-alueet. Eihän tuolla taaskaan joudu kärsimään siitä, jos teet virheen, mutta tämähän on vaan F1-sääntöjen syytä. Nykyään kun vaaditaan nämä isot turva-alueet.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Juu, omakohtaista kokemusta tuosta radasta on F1 2012 pelistä ja siinä vaikutti hauskalta ajettavalta (niin kuin kaikki uudet radat). On tosiaan nykyaikainen rata, mistä löytyy pitkiä suoria ja nopeita mutkia, korkeuserot ovat mukava yksityiskohta. Ohituksia luulisi tulevan hyvin, kun ohituspaikkoja on useammassa tiukasssa jarrutuksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös