Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 696
  • 1 750

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En sitten tiedä Lotuksen inssien ajatuksenjuoksusta, mutta moneskohan kerta tällä kaudella kun auto kisaa varten säädetään ainakin Kimille niin suurelle downforcelle että kenestäkään ei päästä suoralla ohi?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
En sitten tiedä Lotuksen inssien ajatuksenjuoksusta, mutta moneskohan kerta tällä kaudella kun auto kisaa varten säädetään ainakin Kimille niin suurelle downforcelle että kenestäkään ei päästä suoralla ohi?

Kimihän itse päätti sen, että he menevät muuttamaan niitä säätöjä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa tulla Abu vähän liian nopeaa Lotukselle, että ehtisi tuoda uusia tärkeitä osia, ellei tätä ole jo luovutettu. Pakko myöntää että Räikkösellä on nyt talleista 4. nopein auto hallussaan, eikä Red Bullille voi välttämättä enää kukaan mitään.

Kimihän heitti jo epäsuorasti kirveen kaivoon. Jaossa on 75 pistettä ja hän on perässä 67 pojoa! Eli Alonson ja Vettelin pitäisi keskeyttää kaikki loput kisat ja kun ottaa huomioon heidän nykyisen keskeyttämisprosenttinsa, niin not gonna happen. Lotuksen loppukausi oli muutenkin pannukakku, sillä talleissakin on jämähdetty nyt sijalle neljä ja ei tuolle kolmannelle sijallekaan ole enää mahkuja.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Tietenkin nyt on paljon painotettu, että pitkästä aikaa ensi vuonna autot eivät muutu kovinkaan dramaattisesti, joten tämän kauden kehitystyötä voi/kannattaakin jatkaa niin pitkään kuin pystyyy. Tärkeitä kilometrejä siis kerätään jatkuvasti, vaikka nyt ei enää olisikaan haaveita mestaruudesta tai edes voitosta.


Bottaksen tilanne tässä eniten jännittää. Toivoisin nyt vain mahdollisimman paljon törttöilyjä nykyisille kuskeille, jotta hänen tilanteensa vielä tästä paranisi. Jos paikkaa ei aukea ensi kaudeksiksaan, voi olla parempi suunnata ehkä riskilläkin GP2:sen puolelle. Vaarana on floppaus sattuessa huonoon talliin, mutta tietenkin se voi olla win-win, eli maine kasvaa ja paikkoja aukeaa. Tietenkin on aika hankala olla suomalainen kuski nykyisessä F1:n maailmassa, jossa raha käskee...
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kimille varmasti kauden turhauttavin rupeama. Ei päässyt ajamaan kierrostakaan potentiaalista vauhtiaan... Hirveä tuhnu tuo Lotus kyllä, kuin köyhän miehen Red Bull. Räikkönen siipi auki 310 km/h, Massa siipi kiinni 307 km/h. Mitä jos Lotus olisi tehnyt saman kuin Ferrarit, eli seiskavaihteen välitys överisti pitkäksi? Kulutus ilmeisesti silloin suurempi, Massahan olikin hieman sen kanssa ongelmissa, mutta olisiko tuo niin paljoa haitannut?

Varikollakin nekkuun (jälleen) se (ratkaiseva?) 0,4 sekuntia niin Massa pääsi kuittaamaan naurettavan helposti hyvän taistelun jälkeen suoralla ohi. Ja pysyi siinä sitten sotkemassa ilmavirtoja. Brittiselostaja sanoikin, että Kimi osaisi varmasti piirtää täydellisesti Ferrarin takapään kilpailun jälkeen.

Rataa ei oikein viitsi syyttää puuduttavasta ajelusta. Tallien voimasuhteet ovat jatkuvasti vain repeämään päin ja viime vuosien kova kolmikko dominoi taas. Rengaspelikin oli yllätyksetöntä, liekö kovalla olisi pystynyt ajamaan kilpailun ilman yhtäkään stoppia? Jos Intia olisi kauden kolmas kilpailu, meininki olisi varmaankin erilaista. Vaikuttaa kumminkin kelpo radalta, erityisesti siihen nähden, että vasta viime vuosien tuotos. Kun on vaikea enää keksiä mitään totaalisen uutta ja mullistavaa.

Kokonaisuutena ollut mielenkiintoinen kausi, syksyn laskusuhdanteesta huolimatta ja ollut todella mukava taas jännittää kisoja eritoten Räikkösen takia. Eikä Kimi ole todellakaan pettänyt, todella hienosti vetänyt noin yleisesti ottaen. Nopeus ja ''coolius'' on tallella ja hahmotuskyky kenties porukan paras ja tuntuu vain paranevan iän myötä. Ennen kautta olisin varmasti ostanut tällaisen tarjouksen, että Kimi on kolmantena 17 GP:n jälkeen, mutta kyllähän tämä syksyn taaperrus ja Lotuksen kyvyttömyys suorilla vituttaa. Samoin kuin ne jatkuvat pienet tappiot taktiikoissa ja stopeissa.

Vettelille onnea loppukauteenkin, vaikka hieman tylsää seurattavaa onkin tällainen ajelu kuin Intiassa. Mutta tärkeintä on ettei tuo Alonso voita taaskaan titteliä, vaikka kisat vähän tylsiä olisivatkin. Kimille tuo pronssi olisi komea suoritus, joten toivottavasti Intiassa orastanut parempi vauhti realisoituisi lopuissa kisoissa ja kolmas sija tulisi, vaikkei se Kimiä itseään taidakaan kiinnostaa paskan vertaa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Jes. Kimi jatkaa ensikaudella Lotuksella! Toivotaan, että Bottas pääsisi Williamsille ja Kovalainen Force Indialle niin voisi kisoissa olla kolmekin suomalaista top 10. Mielenkiintoinen ensikausi tulossa. Toivotaan, että Kimi saa hieman nopeamman auton vielä ensivuodeksi.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jes. Kimi jatkaa ensikaudella Lotuksella! Toivotaan, että Bottas pääsisi Williamsille ja Kovalainen Force Indialle niin voisi kisoissa olla kolmekin suomalaista top 10. Mielenkiintoinen ensikausi tulossa. Toivotaan, että Kimi saa hieman nopeamman auton vielä ensivuodeksi.

Joo loistava uutinen! Hieman oli ruvennut jo pelottamaan Räikkösen "katsellaan, mieli voi muuttua"-lausunnot.

Tässä vielä uutinen ja julkistusvideo Maikkarin sivuilla: Rnen jatkaa ensi kaudella Lotuksella! - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Sinäänsä jännä homma, että aletaan erikseen ilmoittelemaan, että Kimi jatkaa, kun sopimus kuitenkin oli alunperin kaksivuotinen. No, kai se oli tarpeen, kun spekulaatiot pyörii formulamaailmassa vilkkaina, kuten tapaan kuuluu.

Siltä se hieman alkaa näyttämään, että Kovalainen jää ilman tallipaikkaa, enkä ihmettele. Vaikka Caterhamilla on vaikea kunnon näyttöjä antaa, niin eipä nuo McLaren vuodetkaan hirveän nappiin menneet. Luultavasti silti ensi kaudella nähdään kaksi suomalaiskuskia, kiitos Bottaksen. Kobayashin tilanne on myös mielenkiintoinen. Jatkaako Sauberilla, meneekö johonkin pienempään talliin vai jääkö myös ilman tallipaikkaa? Sauberin kuskeiksi kovasti viedään Hülkenbergiä ja Esteban Gutierrezia kuten edellä jo mainittiin, joten jos ja kun huhut osoittautuvat tosiksi, on mielenkiintoista nähdä, kuka ottaa tuon toisen Force Indian paikan. Tarjolla on ainakin Kovalainen, Kobayashi, Alguersuari, Senna, Buemi ja Bianchi. Katsotaan miten käy, mutta hankalalta tilanne näyttää Kovalaisen kannalta. Ellei sitten Marussia kiinnosta?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sinäänsä jännä homma, että aletaan erikseen ilmoittelemaan, että Kimi jatkaa, kun sopimus kuitenkin oli alunperin kaksivuotinen. No, kai se oli tarpeen, kun spekulaatiot pyörii formulamaailmassa vilkkaina, kuten tapaan kuuluu.

Eikös tämä toinen vuosi ollut optiovuosi. Itse otaksun että Kimin omana visiona kauden alussa oli Lotuksen kautta näyttää isommille talleille että vauhti on vielä tallella, ja sitten siirtyä kauden loputtua esimerkiksi Red Bullille tai Mersulle jos Lotus ei pysty täyttämään option ehtoja. Tätä vaihtoehtoa vasten Kimille kävi vähän "paska munkki", sillä mies on tasaisen tappavilla ajosuorituksillaan täyttänyt option ehdot, eikä kukaan nyt halunnutkaan ostaa Kimiä ulos isolla rahalla.

Kuten Kimin viime viikon lausunnoista käy ilmi, Lotuksella ei vain ole pitkässä juoksussa resursseja vastata Red Bullin, McLarenin ja Ferrarin kykyyn kehittää autoa kesken kauden. Ensi kauden ainoa toivo onkin että Rellu löytää jonkun Brawnin tupladiffuusori-ratkaisun kaltaisen porsaanreiän säännöistä joilla saa huomattavaa etua kauden alussa ennenkuin isommat kopioivat ratkaisun omiin autoihinsa. Tosin koska säännöt eivät muutu hirveästi ensi vuodeksi, on epätodennäköistä että näin kävisi.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimin jatko Lotarilla on hienoa juttu! Ensi kaudeksi säännöt eivät kauheasti muutu, joten voimasuhteet pysyttelevät suhteellisen samoina. Jos Lotus saa tehtyä jälleen yhtä hyvän auton kuin täksi kaudeksi ja Kimi saa parannettua iskukykyään aika-ajoissa ollaan erityisesti alkukaudesta vahvoja. Tietysti Red Bull vaikuttaa jälleen pelottavan vahvalta ja toivoa sopii, etteivät löydä ensi kaudeksi jotain uutta ja ihmeellistä ja Vettel dominoi taas koko kautta miten tahtoo.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Fiksu valinta Räikköseltä. Ei olisi järkevää ruveta kärkkymään paikkaa jostain isosta tallista. Lotus nyt kuitenkin on todistanut, että kärkeen on mahdollisuutta ja tasaiseen varmaan suorittamiseen (Räikkönenhän on tainnut ajaa maaliin jokaisessa kisassa?). Voittoja ei ole tullut, mutta talli nyt varmasti ollut rakennusvaiheessa kun tuossa nykymuodossaan on tulokas. Siihen nähden todella kovaa jälkeä saaneet aikaan.

Tuosta kun hommaa hiotaan vielä niin ensi kaudella tulee voittoja. Räikkönen myös osoittanut, että on sanottavaa sarjaan ja ei ole jäänyt jälkeen muita, vaikka olikin jokusen vuoden pois.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Vaikea siltikään on Kovalaista nähdä Force Indian valinnaksi, koska siellä on niin paljon muitakikn. Senna, Sutil, Bianchi ainakin, joten ei taida Heikki löytää itseään sinne.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Vaikea siltikään on Kovalaista nähdä Force Indian valinnaksi, koska siellä on niin paljon muitakikn. Senna, Sutil, Bianchi ainakin, joten ei taida Heikki löytää itseään sinne.

Heikki on silti ainut joka on ajellut Mercedeksen moottoreilla aiemmin ja kyllä F1-piireissä tuota Kovalaisen testiosaamista ja autonkehittämiskykyä tunnutaan arvostettavan.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Heikki on silti ainut joka on ajellut Mercedeksen moottoreilla aiemmin ja kyllä F1-piireissä tuota Kovalaisen testiosaamista ja autonkehittämiskykyä tunnutaan arvostettavan.

Niin mene ja tiedä. Tietenkin hyvä jos saisi paikan Forcelta, mutta jotenkin en itse sitä näe kovinkaan todennäköisenä varsinkaan nyt, kun Force India saattaa ottaa toiseksi jonkun maksukuskin. Mutta kun F1 on kyse, niin mitä vain voi tapahtua.

edit. Lisätäänpä sen verran tähän viestiin, että Toro Rosso on ilmoittanut, että samat kaverit jatkaa myös ensikaudella. Ihan odotettava ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Williams ei lunastanut Sennan optiota - F1 - Turun Sanomat

No niin, toivottavasti Williamsin taloudellinen tilanne mahdollistaisi ensi kauden ilman maksukuskia ja oikea ajomies, eli Valtteri Bottas tulisi Sennan paikalle.

Senna varmasti löydää kodin rahoinensa vaikka Caterhamilta, jota tuskin enää kiinnostaa maksaa miljoonaa Kovalaiselle.

Olisi aika pirun hienoa jos:

Kimi - Lotus
Bottas - Williams
Heikki - Force India
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainakin Bottas antaa kyllä jatkuvasti vahvaa näyttöä näissä perjantaiharjoituksissa. Abu Dhabissakin taas vain 0,2 Maldonadoa perässä ja edellisessä kisassa taisi olla nopeampi. Tuolla kokemuksella nuo on hyviä näyttöjä koska vaikka Maldonado on koheltaja ja ajaa epätasaisesti, niin kyllä hän nopea on ja hänen tahdissaan pysyminen on tulokkaalta hyvä suoritus.

Toivottavasti vaan Williams on tämän kauden hyvien näyttöjen (vaikka pisteitä onkin tullut paljon vähemmän kuin tuolla autolla olisi pitänyt tulla) perusteella saanut talouttaan sellaiseen kuntoon että he eivät tarvitse enää toista maksukuskia vaan voivat ottaa Bottaksen Maldonadon tallikaveriksi.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että Bottaksen ajaminen formuloissa on ensikaudella todennäköisempää kuin Heikin.

Heikin ongelma on mielestäni sponsorirahojen puuttumisen lisäksi myös se, että hän on aika hajuton ja väritön persoona. Kuljettajana "ihan OK", varmasti tunnollinen kuski joka tekee aina perusvarman suorituksen. Häneltä ei kuitenkaan nähdä mitään repäisevää tai yllättävää sen enempää radalla kuin siviilissäkään. Heikki on vähän väliinputoaja, liiketoiminnan kannalta hän on vähän tyhjä arpa, mutta toisaalta ei ole kuljettajanakaan sellainen virtuoosi, että tämä taloudellinen puute kompensoituisi. Kolmanneksi, värittömänä persoonana ei tuo tallilleen ainakaan yhtään lisänäkyvyyttä.

Kimin tilannehan on ihan toinen. Räkä on hälläväliä-asenteella esiintyvä oman tiensä kulkija ja persoonallisuudessaan jopa vähän koominen hahmo. Rauhallisesta esiintymisestä huolimatta Kimiltä voidaan odottaa välillä myös poliittisesti epäkorrekteja kommentteja ("Olin paskalla", "Ei kiinnosta"). Tämä kombinaatio kiinnostaa faneja yli kansallisten rajojen, ja vaikka Räikkönen ei mukanaan tuo suoraa sponsorirahaa, hän tuo varmasti enemmän näkyvyyttä tallilleen mediassa, kuin vaikkapa Kovalainen. Tämä varmasti helpottaa myös sponsoridiilien tekemistä.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Heikin ongelma on mielestäni sponsorirahojen puuttumisen ...

Heikki oli jonkun artikkelin mukaan kieltänyt agenttejaan kokoamasta sponsori-paketteja, koska ei halua olla maksukuski. Ehkä sinne saataisiin joku AXE tai vastaava mukaan jne.

Kimiä on vain niin paljon helmpompi markkinoida, persoonana hän on legenda ja kuitenkin taskuta löytyy maailmanmestaruus, on valttikortit jo paljon korkeammalla.

Heksan tilanteeseen siis vaihtoehdot: 1. Jääminen Tonyn huomaan, jolloin pitäisi laskea palkka paaaaaaaljon pienemmäksi. 2. Vaihtaa tallia, jossa pääsee heti ajamaan, eli koodinimi Force, tai miksei jopa Lotus.. 3. Isoon talliin kyttäämään näyttöpaikkaa 3. kuskina (Ferkku, Härät, Mc [jos vaikka Perez floppaisi], tai Lotus). 4. Luovuttaa ja lähtee ajamaan rallia tai E1-sarjaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimiltä hyvä aika-ajo ja viides lähtöruutu huomiseen kisaan. Alonsokin takana. Paalulta starttaa Hamilton ja perässä Webber ja Vettel.

Tuli tässä mieleen, että aika jännästi on kääntynyt asetelma Lotuksen sisällä. Alkukaudesta Kimi aika isoissakin ongelmissa aika-ajoissa, mutta nyt Räikkönen heittelee seinästä seinään Grosjeania kuin märkää rättiä, oli rata mikä tahansa ja oli se sitten aika-ajo tai kisa. Ottiko se ykkösiin sopeutuminen sitten pienen aikansa, vai onko autoa rakennettu viime kuukaudet täysin Kimin halujen mukaan? Veikkaan jälkimmäistä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jännä kisa tulossa kun Hamilton löi Red Bullit, eli Vettelin ennätysputki koko kisamatkan johtamisesta aina lähdöstä ruutulipulle-kategorissa menee poikki. MM-taistelu jatkaa kääntymistään Alonsoa vastaan, ainut Lonssin toive on että Maldonado toheloi Vettelin ulos kisasta heti kättelyssä, tai sitten Red Bullin tekninen vika.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lonssin toive on että Maldonado toheloi Vettelin ulos kisasta heti kättelyssä, tai sitten Red Bullin tekninen vika.

Ei ole ihan mahdoton tuo tekninen vika, tänäänkin sellainen Vettelin autossa ilmeisesti nähtiin kun hänen käskettiin pysäyttää auto välittömästi nopean kierroksensa jälkeen. Pitää vaan toivoa että Red Bull pysyy läjässä ja Vettel napsii varmat pisteet plakkariin. Käytännössähän Vettelillä ei ole nyt mitään pakkoa voittaa, kunhan vaan pitää Alonson takanaan. Tai ei haittaa välttämättä vaikka Alonso olisi edelläkin, kunhan ei vaan voita. Ja aika-ajon perusteella Ferrarilla ei kyllä voitosta taistella jos ei jotain ihmettä tapahdu kisan aikana.

Räikköseltä hyvä kierros aika-ajoon. Taisi olla häneltä koko viikonlopun nopein kierros, ja se ei olisi voinut tulla enää parempaan paikkaan. Pahimmat kilpailijat MM-sarjan kolmossijasta ovat tosin edellä mutta on tuo vitosruutu kuitenkin parempi kuin mitä Lotukselta on viime aikoina nähty. Toivottavasti ei vaan Ferrarit ja Button paina kahta puolen ohitse ensimmäisellä kierroksella kunhan päästään noille pitkille suorille.

Muutenkin ihan perseestä että tällä Abu Dhabin radalla on kaksi erillistä DRS-aluetta perättäisillä suorilla. Varmaan nähdään kyttäilyä tuossa koska eihän kenenkään kannata edes yrittää ohitusta tuolla ensimmäisellä suoralla, kun se erittäin suurella todennäköisyydellä tarkoittaa sitä että menettää sijoituksena välittömästi seuraavalla suoralla.
 

Outsider

Jäsen
Ei ole ihan mahdoton tuo tekninen vika, tänäänkin sellainen Vettelin autossa ilmeisesti nähtiin kun hänen käskettiin pysäyttää auto välittömästi nopean kierroksensa jälkeen. Pitää vaan toivoa että Red Bull pysyy läjässä ja Vettel napsii varmat pisteet plakkariin. Käytännössähän Vettelillä ei ole nyt mitään pakkoa voittaa, kunhan vaan pitää Alonson takanaan. Tai ei haittaa välttämättä vaikka Alonso olisi edelläkin, kunhan ei vaan voita. Ja aika-ajon perusteella Ferrarilla ei kyllä voitosta taistella jos ei jotain ihmettä tapahdu kisan aikana.

Auttaa mukavasti Alonsoa, jos Vettel saa rangaistuksen tuosta pysähtymisestä ja tiputetaan joukon hännille. Odotetaan ensin tallin selityksiä tuolle ja katsotaan sitten tuomariston päätökset, mutta tämmöinen vaihtoehto on olemassa. Red Bullilla pystyy takaa varmasti silti nousemaan pisteille, jos noin kävisikin, enkä minäkään usko Alonson yltävän voittotaisteluun.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Auttaa mukavasti Alonsoa, jos Vettel saa rangaistuksen tuosta pysähtymisestä ja tiputetaan joukon hännille.

Jos tuossa oli kysymys bensan loppumisesta niin sitten on uhkana tiputtaminen hännille, mutta jos tuo johtui teknisestä viasta niin sitten ei ole muuta uhkaa kuin se että auto porsii kisassakin. Tai tietenkin jos moottorissa tai vaihdelaatikossa on vikaa ja se joudutaan vaihtamaan niin lähtöpaikka tippuu muutamalla pykälällä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Jos tuossa oli kysymys bensan loppumisesta niin sitten on uhkana tiputtaminen hännille, mutta jos tuo johtui teknisestä viasta niin sitten ei ole muuta uhkaa kuin se että auto porsii kisassakin. Tai tietenkin jos moottorissa tai vaihdelaatikossa on vikaa ja se joudutaan vaihtamaan niin lähtöpaikka tippuu muutamalla pykälällä.

0,85l oli sitten bensaa jäljellä ja Vettel jonon perälle. Kimi toki sijan lähempänä kärkeä ja ajanee podiumista huomenna.

Mutta, mitä vittua Red Bull? Tässä vaiheessa kautta tuollainen moka, kun riittäisi että köröttelee ennen Alonsoa maalin lopuissa kisoissa. Nyt Alonso ajanee sijoille 3-5 mikä sinäänsä on hyvä asia MM-sarjan jännitykselle.

Saatanan tunarit!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös