Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 808
  • 1 750
Tulosruudun saamien tietojen mukaan Heikki Kovalaisella oli auennut mahdollisuus päästä "johonkin keskikastin tiimiin". Jatko Caterhamilla on vaarassa, jos Marussia pysyy Caterhamin edellä tallien pisteissä (=sijoituksissa), jolloin Caterham jäisi ilman tuota 10 parhaalle tallille jaettavaa avustusta (kymmenes saa n. 7,5 miljoonaa). Caterhamillä ei siis oli välttämättä varaa pitää Heikkiä tallissa ja tilalle tulisi joku rahaa mukavasti tallille tuova maksukuski.

Mitä sitten ovat keskikastin tallit? Mun mielestä keskikastin tiimeihin kuuluvat Sauber, Williams, Force India ja Toro Rosso. Toro Rosso voitaneen poissulkea jo tältä seisomalta, kun Ricciardon kaveriksi otetaan joko joku nuori lupaava (RB:n valitsema?) kuski tai Vergne. Myös Williamsilla on täyttä, kun Maldonadon tallikaveriksi ovat ehdolla lähinnä Bottas tai Senna (toivon kädet ristissä, että se on Bottas!). Sauberin tilanne on avoin. Todennäköisesti toista autoa ajaa Esteban Gutierrez, mutta kuka ajaa toista? Kobayashi? Toinen Heikin mahdollisuus olisi Force India. Toisaalta Hulkenberg ajaa aika varmasti ykkösiä, mutta siirtyisikö Hulk mahdollisesti jopa Sauberille? Di Resta jatkanee Forcella, vaikka allekirjoittanutta ei ole vakuuttanut.

Eli "Heikin vaihtoehdot" ovat tämän pohdiskelun pohjalta joko Sauber tai Force India. Tai sitten se saatanan romukasa Caterham. Mutta kyllähän Heikin pitää päästä hinnalla millä hyvänsä nyt johonkin parempaan talliin, tuo Caterham kun ei nouse Heikin uran aikana edes keskikastiin. Vaikka sitten nälkäpalkalla Sauberille tai ihan mihin vain. Jopa Marussia kuulostaa houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin Caterham.

No tässä tietenkin on vähän värkkäriä mukana, kun on MTV3:n uutisesta kyse. Toisaalta Heikki totesi Maikkarin haastattelussa avoimesti, että "mahdollista on, että talli vaihtuu jos Tony näin päättää."
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulosruudun saamien tietojen mukaan Heikki Kovalaisella oli auennut mahdollisuus päästä "johonkin keskikastin tiimiin". Jatko Caterhamilla on vaarassa, jos Marussia pysyy Caterhamin edellä tallien pisteissä (=sijoituksissa), jolloin Caterham jäisi ilman tuota 10 parhaalle tallille jaettavaa avustusta (kymmenes saa n. 7,5 miljoonaa). Caterhamillä ei siis oli välttämättä varaa pitää Heikkiä tallissa ja tilalle tulisi joku rahaa mukavasti tallille tuova maksukuski.

Eipä vaikuta tallin tulevaisuus kovinkaan vahvalta jos tosiaan homma on tuosta kiini, että saadaan 7,5 miljoonaa tuloja tuosta sijoituksesta. Toki iso rahahan tuokin on ja sponsoreitakin on helpompi saada paremmilla sijoituksilla, mutta kuitenkin. Vaikuttanee siltä tosiaan että Heikin tilalle joudutaan ottamaan maksukuski tilalle joka tuo talliin rahaa. Se taas kertonee ettei välttämättä talliin kannata jäädä jos ei ole muutaman miljoonan palkkaa "ammattikuskille" rahaa maksaa, vaikka tosiaan eipä noita varsinaisia palkkaa saavia kuskeja montaa ole, ei siis ainakaan ilman että joku toisi talliin isoja sponsoreita.

Vähän aikaa sitten näytti kyllä suomalaisittain hyvältä, mutta nyt näyttää jopa siltä ettei välttämättä ole yhtään suomalaista ensikaudella, tosin tähän en usko, mutta pahimmillaan näin on.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eli "Heikin vaihtoehdot" ovat tämän pohdiskelun pohjalta joko Sauber tai Force India. Tai sitten se saatanan romukasa Caterham. Mutta kyllähän Heikin pitää päästä hinnalla millä hyvänsä nyt johonkin parempaan talliin, tuo Caterham kun ei nouse Heikin uran aikana edes keskikastiin. Vaikka sitten nälkäpalkalla Sauberille tai ihan mihin vain. Jopa Marussia kuulostaa houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin Caterham.

Noista varmaankin toivottavampi olisi Sauber. Kuten viimeistään nyt on kaikille tainnut käydä selväksi, ovat Force Indian pääomistajan Vijay Mallayan pelimerkit vähenneet suht paljon viime aikoina KingFisher-lentoyhtiön vaikeuksien takia, joten voi olla että mies joutuu vähentämään paukkuja F1-tallistaan, tai sitten turvautumaan maksukuskeihin.
 

adston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Vähän aikaa sitten näytti kyllä suomalaisittain hyvältä, mutta nyt näyttää jopa siltä ettei välttämättä ole yhtään suomalaista ensikaudella, tosin tähän en usko, mutta pahimmillaan näin on.
Minäkään en usko että ihan tähän päädytään, mutta mistä näitä tietää. Räikkösestä en nyt ota mitään selvää, antaa niin ympäripyöreitä lausuntoja että ei pysty päättelemään yhtään mitä meinaa ensi kaudella. Muistaakseni Räikkösellä oli optio ensi vuodesta että mikäli saavuttaa Lotuksella tietyn määrän pisteitä tai palkintosijoja niin sopimus jatkuu ensi vuodeksi, ja nämä nyt luultavasti täyttyvät kirkkaasti. Eli kaiken järjen mukaan Räikkönen kyllä jatkaa Lotuksella mikäli edes ajaa ensi kaudella formuloita. Mutta miksi antaa tällaisia lausuntoja jos jatko Lotuksella olisi jo selvä:

- Toisaalta kyllä ja toisaalta ei. Olen nähnyt tätä maailmaa ihan riittävästi ja mitä täällä voi tapahtua. Eivät ne sopimuksetkaan sitä aina lopullisesti päätä. Katsotaan nyt. Eiköhän se selviä viimeistään ensi vuoteen mennessä, Kimi pyöritteli.

Mutta Kimi on Kimi.

Tuossa noita Räikkösen mietteitä sopimustilanteestaan: R ja toisaalta ei" - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Sen verran voisi kommentoida vielä noita Intian GP:n harjoituksia että sen mitä näistä pystyy päättelemään niin samalla kaavalla mennään kuin muutama edellinen kisa, Ferrari jahtaa Red Bullia ja muut tulee perässä. On muuten mielenkiintoista nähdä tuo Red Bullien tilanne. Horner sanonut että tallimääräyksiä ei käytetä koska Webberillä edelleen matemaattinen mahdollisuus mestaruuteen ja Webber itsekin sanoi ettei aio laskea Vetteliä edelleen mikäli siinä järjestyksessä ajavat. Pahimmillaan käy kuten Turkissa 2010. Itse ainakin uskon siihen että jos talli ei anna määräystä niin varmasti ajavat viimeiseen asti kilpaa toisiaan vastaan.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Aika helppo tulee olemaan vedonlyönnissä aika-ajojen voittajan veikkaus, mutta kaksi seuraavaa voivatkin heitellä. Button, Webber, Alonso, Lotukset hyvänä päivänä, vähän vaisumapana ollut Hamilton toki aina ja miksei Massakin kun on päässyt jälleen "kuntoon".

Ei se vielä ralliin palaa, toivottovasti. Kovalainen siellä saattaa jo kohta olla, ellei alenna hintavaatimustaan tai sitten jää odottelemaan paikkaa tuonne E1-sarjaan. Hymiö.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa olla Force India tuo keskikastin talli, mitä paikkaa Heikki havittelee, sillä niin monet lähteet ovat jo uutisoineet käytännössä varmana "tietona", että toista Sauberia ajaa Nico Hulkenberg ja toiseen istutetaan tuo Gutierrez.

Mä veikkaan kylmästi, että Heikki jää ilman paikkaa.
 

Carlos

Jäsen
Mä veikkaan kylmästi, että Heikki jää ilman paikkaa.

Samoin, ei vaan riitä taidot vaikka miten olisi suomalainen ja toivoisi menestystä. Sen näki jo aikoinaan McLarenilla että ei ole huippukuski, ja sen jälkeenkään ei ole varmaan herättänyt luottamusta kenessäkään.

Tämä oli valitettavasti tässä, ehkä Bottaksessa olisi sitten lahjoja vaikka seuraavaksi suomalaiseksi maailmanmestariksi?

Ja se Hülkenberg on tiettävästi allekirjoittanut diilin Sauberin kanssa jo ajat sitten.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Samoin, ei vaan riitä taidot vaikka miten olisi suomalainen ja toivoisi menestystä. Sen näki jo aikoinaan McLarenilla että ei ole huippukuski, ja sen jälkeenkään ei ole varmaan herättänyt luottamusta kenessäkään.

Tämä oli valitettavasti tässä, ehkä Bottaksessa olisi sitten lahjoja vaikka seuraavaksi suomalaiseksi maailmanmestariksi?

Ja se Hülkenberg on tiettävästi allekirjoittanut diilin Sauberin kanssa jo ajat sitten.

Kukas Forcelle menee?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Alguersuaria on ainakin huhuttu Forcelle, josseivat tee kuten kahtena edellistalvena ja nosta testikuskia (Bianchi) kisaamaan.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On muuten mielenkiintoisia nuo nykytallien kytkökset ja nimenmuutokset parikymmentä vuotta taaksepäin. Vain neljä tallia on säilynyt omana itsenään. Monelle varmasti tulee yllätyksenä se, että Sauber on ollut neljänneksi pisimpään olemassa:

1993 --> 2012
Ferrari --> Ferrari
McLaren --> McLaren
Williams --> Williams
Sauber --> BMW Sauber (2006) --> Sauber (2010)
Benetton --> Renault(2002) --> Lotus(2012)
Stewart(1997) --> Jaguar(2000) --> Red Bull(2005)
Tyrrell --> BAR(1999) --> Honda(2006) --> Brawn GP(2009) --> Mercedes(2010)
Minardi --> Toro Rosso(2006)
Jordan --> Midland(2006) --> Spyker(2007) --> Force India(2008)

Noita vuosilukuja hieman muuttelin muistini mukaan. Korjatkaa vielä jos olen jossakin väärässä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä sitten ovat keskikastin tallit? Mun mielestä keskikastin tiimeihin kuuluvat Sauber, Williams, Force India ja Toro Rosso. Toro Rosso voitaneen poissulkea jo tältä seisomalta, kun Ricciardon kaveriksi otetaan joko joku nuori lupaava (RB:n valitsema?) kuski tai Vergne. Myös Williamsilla on täyttä, kun Maldonadon tallikaveriksi ovat ehdolla lähinnä Bottas tai Senna (toivon kädet ristissä, että se on Bottas!). Sauberin tilanne on avoin. Todennäköisesti toista autoa ajaa Esteban Gutierrez, mutta kuka ajaa toista? Kobayashi? Toinen Heikin mahdollisuus olisi Force India. Toisaalta Hulkenberg ajaa aika varmasti ykkösiä, mutta siirtyisikö Hulk mahdollisesti jopa Sauberille? Di Resta jatkanee Forcella, vaikka allekirjoittanutta ei ole vakuuttanut. "


Tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä. Omissa papereissa Di Resta olisi ollut paras korvaaja Hamiltonille, mutta brittitalli ei halunnut enää kahta brittikuskia laajempien sponssirajojen (?) vuoksi. Di Resta on ajanut kaksi kautta virheettömästi ja varmasti sekä väläytellyt lupaavia otteita silloin tällöin aika heikolla Force Indian autolla. Toivoisin hänelle mahdollisuuden isommassa tallissa.
 
Tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä. Omissa papereissa Di Resta olisi ollut paras korvaaja Hamiltonille, mutta brittitalli ei halunnut enää kahta brittikuskia laajempien sponssirajojen (?) vuoksi. Di Resta on ajanut kaksi kautta virheettömästi ja varmasti sekä väläytellyt lupaavia otteita silloin tällöin aika heikolla Force Indian autolla. Toivoisin hänelle mahdollisuuden isommassa tallissa.

Ei mulla mitään Di Restaa vastaan ole, mutta on vaan jäänyt tällä kaudella Hulkenbergin varjoon. Ei säväytä, ajaa tasaisen varmasti sijoilla 7-13 eli juuri siellä "missä pitääkin".

Mitä olette mieltä, kumpi on parempi pitkissä vedoissa: McLaren vai Ferrari? Lähinnä mietin pelaavani huomiselle jonkinnäköisen supertriplan, joten kiva olisi kuulla jatkiksen asiantuntijoiden mielipiteet. Tällä hetkellä lapustani löytyy Vettel-Webber kaksikko, mutta kuka on sitten kolmas? Buttonista saisi ehkä parhaat kertoimet. Vai onko Red Bullin kaksoisvoitto sittenkään selviö?
 

trap

Jäsen
Kansainvälisessä - tai ainakin brittimediassa - nimenomaan Di Restaa on hehkutettu aivan helvetisti. Esim. Autosportin rankingeissa taitaa olla kolmanneksi paras kuski, kun mitataan keskiarvoa annetuista pisteistä per kisa (1-10),
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ei mulla mitään Di Restaa vastaan ole, mutta on vaan jäänyt tällä kaudella Hulkenbergin varjoon. Ei säväytä, ajaa tasaisen varmasti sijoilla 7-13 eli juuri siellä "missä pitääkin".

Mitä olette mieltä, kumpi on parempi pitkissä vedoissa: McLaren vai Ferrari? Lähinnä mietin pelaavani huomiselle jonkinnäköisen supertriplan, joten kiva olisi kuulla jatkiksen asiantuntijoiden mielipiteet. Tällä hetkellä lapustani löytyy Vettel-Webber kaksikko, mutta kuka on sitten kolmas? Buttonista saisi ehkä parhaat kertoimet. Vai onko Red Bullin kaksoisvoitto sittenkään selviö?

Ei se varmaa ole, Webber lähtee likaiselta puolelta ja helposti saattaa toinen MCLareneista livahtaa ohi. Vettelin voitto ollee selviö normaalissa kisassa, mutta melkeen jättäisin Webberin pois lapulta. Alonso on vahva ja yleensä mestaruudesta tappelevat kuljettajat vaan parantavat muihin verrattuna viimeisissä kisoissa. Vettel-Alonso-Hamilton/Button.
 

Wire

Jäsen
Sennaa huhutaan Caterhamille eli Vallelle näyttäisi aukeavan kisakuskin jakkara Williamssilla. Samalla myös Heikki vapautuisi velvoitteista eli on vapaa siirtymään Sauberin tai Force Indian leipiin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Sennaa huhutaan Caterhamille eli Vallelle näyttäisi aukeavan kisakuskin jakkara Williamssilla. Samalla myös Heikki vapautuisi velvoitteista eli on vapaa siirtymään Sauberin tai Force Indian leipiin.

Paitsi, että Sauberille nousee tämä toinen mexicolainen Gutiérrez ja Force Indialta tulee Nico Hulkenberg. Force Indialla taas Di Resta jatkaa ja Bianchi nousenee testikuskin paikalta kisakuskiksi. Aika lähellä on Kovalaisen uran päättyminen.
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Intian GP jatkaa viimeisten 3-4 kisan linjalla. Nämä loppukauden kisat ovat kyllä usein selvästi alkukautta tylsempiä kun vauhtierot ovat kasvaneet kärkitallien välillä. Jonakin kautena voisi vaihtelun vuoksi kääntää kisakalenterin niin, että Intian, Japanin ja Singaporen kaltaiset kisat olisivat ohjelmassa heti kauden alussa, jolloin kisoissa yleensä tapahtuu paljon enemmän johtuen tallien epävarmuudesta renkaiden suhteen jne.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tylsä kisa tosiaan, kuten jo edellä mainittiin. Ainoastaan Alonso näytti kovuuttaan nousemmalla kolme pykälää, ja samalla jätti vielä itselleen mahdollisuuden MM-kultaan.

Lotuksen hitaus näkyi hyvin, kun Massaa ja Kimiä kuvattiin pitkällä takasuoralla. Massan auton kulki n. 305-307km/h takasiipi kiinni, ja Kimi tuli takana n. 311km/h takasiipi auki. Ei tuolla nopeuserolla pysty ohittamaan, valitettavasti.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Sennaa huhutaan Caterhamille eli Vallelle näyttäisi aukeavan kisakuskin jakkara Williamssilla. Samalla myös Heikki vapautuisi velvoitteista eli on vapaa siirtymään Sauberin tai Force Indian leipiin.

On myös mahdollista että ensi kaudella ei aja yhtäkään suomalaista kisakuskia. Jos Bottas ei saakaan kisakuljettajan paikkaa Williamsilta ja sen Malesian jannun tallin autot täyttyvät maksukuskeilla.
Kimistä kun ei ikinä tiedä.

Toki on mahdollista nähdä kolmekin suomipoikaa mukana. "Kisa elää" jne.
Formulat ovat siitä mukavia että radan ulkopuolisista asioista ei oikein koskaan voi olla varma.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo Intian Buddh Circuit on kyllä mielenkiintoinen tapaus. Periaatteessa tuo rata on saatanan hyvä. Se on erittäin haastava (mikä näkyy mm. siinä kuinka paljon tuolla radalla nähdään pyörähdyksiä ym. virheitä), se on todella nopea (tuo nopeus välittyy myös TV-kuvan perusteella), siinä on korkeuseroja, hienoja nopeita mutkia jne. ja kuljettajat tuntuvat pitävän radasta erittäin paljon. Mutta ongelmana on se että radalla nähdään ihan saatanan tylsiä kisoja joissa ei tapahdu mitään. Intian tapahtumia on kiva seurata aika-ajossa kun kaikki vetää ihan äärirajoilla ympäri nopeaa ja haastavaa rataa, mutta kilpailussa se ei enää riitä kun kisassa ei tapahdu yhtään mitään. Radalla ei käytännössä pysty ohittamaan ilman DRS:ää, ja DRS:n kanssa se on liiankin helppoa jos ei satu ajamaan Lotuksen kaltaista autoa jonka suoranopeus on ihan perseestä.

Oli kyllä taas todella tylsä kisa, jossa ei paljon tapahtumia ollut. Alonso teki komean nousun hyvin pitkälti Ferrarin onnistuneen strategian avulla, jossa autoihin oli laitettu ylipitkä seiskavaihde mikä lisäsi suoranopeuksia. Näki hyvin kuinka esim. Kimin Lotus oli takasiipi auki vain n. 3-4 km/h nopeampi kuin Massan Ferrari normaalivauhdissa. Sen lisäksi Alonsoa auttoi paljon tuo Webberin KERS-vika joka jätti hänet varsin puolustuskyvyttömäksi nopeaa Ferraria vastaan.

Mutta Vettel näyttää nyt kyllä olevan matkalla mestaruuteen ja hyvä niin. Jos ja kun Kimi ei mestaruudesta pysty taistelemaan niin mieluummin sitten Vettel kuin täyskyrpä-Alonso.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hauskaa kyllä seurata tuota Alonson kiihtyvää uhoamista kuinka mestaruus tulee, tänäänkään ei olisi Webberin ohi päässyt ilman Aussin Kers-vikaa.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Oli tänään joo todella tylsä kisa ja niinhän siinä tuppaa käymään, että kun loppukausi on meneillään, niin Red Bull, Ferrari ja McLaren on omaa luokkaansa ja silloin kisoista tulee väkisinkin alkukautta tylsempää. Sanoin tuolla jo aikaisemmin, että kyllä se mestaruus menee Vettelille ja näinhän siinä tosiaan tulee nyt käymään. Parempi niin jos ajattelee, että Alonso on se toinen vaihtoehto.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Taitaa tulla Abu vähän liian nopeaa Lotukselle, että ehtisi tuoda uusia tärkeitä osia, ellei tätä ole jo luovutettu. Pakko myöntää että Räikkösellä on nyt talleista 4. nopein auto hallussaan, eikä Red Bullille voi välttämättä enää kukaan mitään.


Ehkä Intia olisi tarjonnut enemmän, ellei kärki olisi ollut noin ylivoimainen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hauskaa kyllä seurata tuota Alonson kiihtyvää uhoamista kuinka mestaruus tulee, tänäänkään ei olisi Webberin ohi päässyt ilman Aussin Kers-vikaa.

Ja sitten alkaa itku kuinka hän ei aja Vetteliä vaan Adrian Neweytä vastaan, heti kun jää alakynteen mestaruustaistelussa. Ei sille mitään mahda, vaikka jumalattoman kova ajomies onkin, että tuo Alonso on vaan niin helvetin vastenmielinen persoona että hänelle on pakko suorastaan toivoa epäonnistumisia. Ja vaikka rattimiehestä onkin kysymys niin kyllä tuo jotenkin vaan osoittaa minusta pientä henkisen kantin puutetta että aina pitää aloittaa tuo paskanjauhaminen ja itkeminen joka asiasta kun tilanne menee tiukaksi, samoin kuin se että Alonso ei oikein ikinä halua ajaa reilusti tallikaveriaan vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös