Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 764
  • 1 750

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Miksi pitäisi jättää tilaa? Sebu oli selvästi edellä eikä muuttanut ajolinjaansa. Fernando vain yritti jotain täysin käsittämätöntä temppua ja FIA:lle porut omasta sekoilusta ja Ferrarin kotiradalla tietysti Sebulle täysin käsittämätön rangaistus. Nyt sitten odotellaan mitä naurettavia sääntöuudistuksia FIA tällä kertaa keksii ensi kaudeksi hidastaakseen Red Bullia.
Voivoi kun Ferrari ei voi enää yötä päivää testaamalla korvata surkeita auton suunnittelu taitojaan. Täysin oikein että testausta rajoitettiiin. Loppui se älytön rahan tuhlaus ja otetaan oikeasti mittaa ketkä osaavat rakentaa parhaan auton.

Hautasin jo kauden -12 mutta vastaan nyt vielä sen verran että tässähän sinä valitat mielestäsi vääryyksiä mutta FIA on toista mieltä. Kun Ferrari tekee samoin niin kuvailet sitä itkuksi? Voidaanko vetää johtopäätös että myös sinä itket?

Ja tuo testaamiskielto tehtiin vain ja ainostaan Ferrarin ylivoimaisuuden takia. Oli muitakin piiitkään lajissa olleita talleja joilla oli rahaa mutta osaaminen, kunnianhimo, raskas työnteko puuttui. Joten testaaminen pois ja moottorien tappiin asti viritys pois niin saadaan laiskat mukaan. Ja noina Ferrarin ylivoimavuosina Ferrari voitti melkein joka kausi jo ensimmäisen kilpailun joten eikös he siinä samalla jo suunnitteluvaiheessa tehneet parhaan auton?

liuzkalle vielä kysymys että onko Ferrari tehnyt valituksen vai miten Ferrarin valitus voisi muuten mennä läpi?
 

Dängleri

Jäsen
Tuon "uutisen" mukaan Vettel olisi rikkonut sääntöjä ja Ferrari mainitaan vain kohdassa jossa he eivät ole valitusta tekemässä, ja saat tämänkin jotenkin Ferrarin syyksi?

Käsittääkseni nimenomaan Ferrari on tuonut tämän asian esiin ja harkitsee protestin jättämistä. Asiasta voit lukea vaikka tästä IS:n uutisesta.

Ferrari pohtii nyt, tekeekö vastalauseen Red Bullin Vettelin epäillystä sääntörikkeestä Interlagosin kilpailussa.
Ferrarin väki epäilee, että Vettel ohitti Toro Rosson Eric Vergnen sunnuntain kisassa Sao Paulossa sääntöjen vastaisesti keltaisella lipulla.
Ferrari tutkii Vettelin auton kameran välittämistä kuvista, mitä tilanteessa tapahtui.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Käsittääkseni nimenomaan Ferrari on tuonut tämän asian esiin ja harkitsee protestin jättämistä. Asiasta voit lukea vaikka tästä IS:n uutisesta.

Asia tuotiin jo kilpailun aikana moneen kertaan esiin SKY sportsin toimesta. Mutta Ferrari katsoi tilanteen johtuneen näistä puna-keltaisista/puna-oransseista lipuista. Nyt ilmeisesti on kyse jostain uudesta tilanteesta. Jos Vettel on todella ohittanut ihan oikeiden keltaisten aikana ja saa siitä 20 sekunnin rangaistuksen jonka ansiosta Alonso nousee mestariksi niin oma veikkaukseni on että jatkoaika ruuhkautuu. Niitä viestejä onkin sitten hauska lukea.

edit. Vettel il sorpasso di Vergne con bandiera gialla (yellow flags) - Brazil - Interlagos 2012 - YouTube
Tästä tilanteesta on siis ilmeisesti kysymys? Keltainen valo vilkkuu joka ilmeisesti tarkoittaa pelkkää keltaista?
Vai tulkitsinko jotenkin väärin, taas?
 
Viimeksi muokattu:

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Oman lisänsä mahdolliseen rangaistukseen toisi sitten se, että maaliinhan tultiin turva-auton perässä. Tässä tapauksessa 20 s olisi kohtuuton rangaistus. Otettaisiinkohan huomioon tilanne ennen turva-autoa, jolloin Vettel putoisi vain yhden sijan ja olisi mestari pisteen erolla.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ilmeisesti Ferrari ei lähde asiaa viemään eteenpäin, näin sanoo sportti.com.

Alonso tiettävästi painosti Ferraria tekemään protestin. Hän kirjoitti Twitterissä, ettei usko ihmeisiin, vaan Formula ykkösten sääntöihin. Ferrarin tiedottaja Luca Colajanni kertoi kuitenkin ABC.es:lle, ettei protestia tehdä. Syitä hän ei eritellyt tarkemmin.

Sääntöjen mukaan Ferrarin olisi pitänyt tehdä protesti heti kilpailun jälkeen. Säännöissä olisi ollut kuitenkin tulkinnan varaa, koska todisteita löydettiin vasta myöhemmin. Tosin videoltakaan ei käy selkeästi ilmi, ohittiko Vettel Vergnen todellakin keltaisen lipun aikana.


Hiukan ihmettelen sitä, miten ei voida kiistattomasti osoittaa minkävärinen "lippu" paloi ruudussa... eikös nämä liput määräydy kilpailujohdon toimesta jossa käy selvästi ilmi, millä kierroksella, missä kohdin kierrosta/rataa ja minkä värinen lippu oli voimassa ajankohtana nanonano. Ei luulisi olevan vaikeaa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ilmeisesti Ferrari ei lähde asiaa viemään eteenpäin, näin sanoo sportti.com.

Ja ihan hyvä näin.

Tomittajaa voisin kyllä taas vähän haukkua.
"Alonso tiettävästi painosti Ferraria tekemään protestin. Hän kirjoitti Twitterissä, ettei usko ihmeisiin, vaan Formula ykkösten sääntöihin. Ferrarin tiedottaja Luca Colajanni kertoi kuitenkin ABC.es:lle, ettei protestia tehdä. Syitä hän ei eritellyt tarkemmin."

Siis koska Alonso oli twiitannut hänen uskovansa sääntöihin, tarkoittaa se että hän painosti Ferraria? Toivottavasti toimittajalla on jotain muutakin perustetta moiselle väitteelle.

Ja tuo lopun:
"Ferrari olisi saanut protestistaan myös negatiivista palautetta ja F1:n julkisuuskuva olisi kärsinyt kolauksen, jos mestaruutta olisi ratkottu jälkikäteen FIA:n kabineteissa."

Jos Ferrari olisi löytänyt jotain todisteita sääntörikkomuksesta niin negatiivinen palaute olisi mennyt suorinta mahdollista tietä tuomariston suuntaan ja F1:n julkikuva olisi ihan aiheesta kärsinyt kolauksen, muttei syy olisi ollut Ferrarin.

Mutta hyvä että homma saatiin pakettiin. Vettel siis ansaitusti mestari, edelleen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En ole mikään penaalin terävin kynä ja hissi ei nouse mulla ihan tonne ylimpään kerrokseen asti, mutta tuli tässä mieleen yksi asia testaukseen liittyen.
Nyt kun sitä on kerta rajoitettu niin kai sitä voisi "vähän kiertää" ? Kai nyt nykypäivänä on mahdollista rakentaan ns. testipenkki tjsp jossa ajettaisiin oikealla autolla mutta "leikisti". Rata voitaisiin mallintaa tjsp? Ei nyt kai ole ihan mahdotonta rakentaa sitä esim. tuulitunneliin jossa voitaisiin mallintaa oikeita ilmanvastuksia ?
No joo saattoi olla aika lennokas ajatus, mutta onhan kuussakin käyty vuosikymmenet sitten ja se ei tainnu olla ihan helppo homma sen ajan tekniikalla ?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Nyt kun sitä on kerta rajoitettu niin kai sitä voisi "vähän kiertää" ? Kai nyt nykypäivänä on mahdollista rakentaan ns. testipenkki tjsp jossa ajettaisiin oikealla autolla mutta "leikisti". Rata voitaisiin mallintaa tjsp? Ei nyt kai ole ihan mahdotonta rakentaa sitä esim. tuulitunneliin jossa voitaisiin mallintaa oikeita ilmanvastuksia ?

Ei kai tuon testauksen idea ole "testata kuskeja"... lähinnä noilla testeillä halutaan rengastietoja (pito, kuluminen, lämpötilavaikutukset...), ja tätä on vissiin vaikeampaa simuloida.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nyt kun sitä on kerta rajoitettu niin kai sitä voisi "vähän kiertää" ? Kai nyt nykypäivänä on mahdollista rakentaan ns. testipenkki tjsp jossa ajettaisiin oikealla autolla mutta "leikisti". Rata voitaisiin mallintaa tjsp? Ei nyt kai ole ihan mahdotonta rakentaa sitä esim. tuulitunneliin jossa voitaisiin mallintaa oikeita ilmanvastuksia ?

Testauskielto asetettiin alunperin hillitsemään tallien kuluja. Nykyään käytetään sekä tuulitunneleita, että tietokonesimulaatiota autojen suunnitteluun, sekä muutamaa testauskertaa talvella sekä yhtä keväällä. Ratatestauksella saadaan kaikista luotettavinta tietoa aerodynamiikasta sekä renkaiden kulutuksesta ja tietenkin luotettavuudesta. Kuljettajat harjoittelevat simulaattoreilla, jotka ovat kuin "oikeita autoja", eikä sinne mitään ilmanvastuksia tarvita.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Testauskielto asetettiin alunperin hillitsemään tallien kuluja. Nykyään käytetään sekä tuulitunneleita, että tietokonesimulaatiota autojen suunnitteluun, sekä muutamaa testauskertaa talvella sekä yhtä keväällä. Ratatestauksella saadaan kaikista luotettavinta tietoa aerodynamiikasta sekä renkaiden kulutuksesta ja tietenkin luotettavuudesta. Kuljettajat harjoittelevat simulaattoreilla, jotka ovat kuin "oikeita autoja", eikä sinne mitään ilmanvastuksia tarvita.

Hyvinhän tuo nykyään menee. Simulaatioilla ja tuulitunneleilla saavat lähes kaiden tehtyä, mutta renkaille eivät voi juuri mitään. Vaikka auto olisi kuinka hyvä, niin lämpöjen kanssa saavat olla ihmeissään jatkossakin. Ja ne pitää testata radalla.

Ja mikäpä sen hienompaa. 50-60-luvuilla ennen minkäänlaista aerodynamiikan aikakautta juuri rengaslämpöjen hallitsija oli käytännössä se paras kuljettaja.

Nyky-F1 simuloi erittäin hienolla tavalla F1-historian parhaimpia aikakausia. Kohta saadaan jopa Turbot mukaan!
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nyky-F1 simuloi erittäin hienolla tavalla F1-historian parhaimpia aikakausia. Kohta saadaan jopa Turbot mukaan!

Loppupelissä Turbot olivat kuvassa laajamittaisesti mukana vain vajaan vuosikymmenen. Okei, Rellu aloitti jo 70-luvun lopulla, mutta vasta 1983 ja sen jälkeen turbojen vaikutus alkoi olla merkittävä. Ja viimeisellä turbo-kaudella 1988 2/3 talleista ajoi Juddin tai Fordin vapareilla, Hondan(Mclaren ja Lotus) sekä Ferrarin ollessa ainoita merkittäviä turbotalleja.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Suosikkijoukkue
KK
Alonsoa haukutaan huonoksi häviäjäksi | Sportti.com

Eiköhän Vettelin palkkaaminen tai Räikkösen ottaminen takaisin ala tuntua kohta ihan hyvältä idealta Ferrarilla, imagotappiot Alonsosta alkavat olla melkoisia.
Olen aina pitänyt Alonsoa itkupillinä, joka on huono häviä ja suuttuu jos ei saa tahtoaan läpi. Ärsyttävä heppu. Luulee olevansa muiden yläpuolella. Onneksi hävisi ja toivottavasti tulee häviämään Vettelille niin kauan kun formuloissa jaksaa pyöriä. Tosin ensi kaudella häviää Kimille ja Valtterillekin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Messias Alonso vai miten se meni. Ja Kimin tilastot tod.näk. olisi paremmat joa auton kehistyössä olisi 2008 menty siihen suntaan mihin Kimi halusi. Ja tietenkin, se että Alonsolla on ehdoton ykköskuskin asema mitä Kimillä ei ollut. Haluaisin nähdä miten Italiaanot reagoisivat jos Massa alkaisikin ensi kaudella pieksemään Fernandoa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Maranellossa taitaa kuitenkin vielä painaa aika paljon vaakakupissa Luca di Montezemolon mielipiteet, hänhän taitaa olla sen suurin Alonson ystävä organisaatiossa eikä tainnut Kimistä niin välittää, tämä kun oli Jean Todtin ja muiden "ei-italialaisen" johtoportaan valinta.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuvassa Kimin ja Alonson tilastot kolmelta Ferrarivuodelta.

Tosta vielä puuttuu ne kaksi tiimimestaruutta, jotka tulivat Räikkösen kanssa :)
Jotenkin kruunasi Alonson ja Ferrarin itkuvirsikauden vielä tämä viimeinen protesti, joka osottautui täysin tyhjäksi. Niin oikein että Alonso hävisi, taas. Kimi vei Abu Dhabissa tarvittavat pisteet Alonson nenän edestä ja Japanissa Alonso itse sähläsi itsensä pihalle - mikä parasta - Kimiin törmäten täysin Alonson omasta syystä ja menetti hyvät pisteet. Loppuun vielä tosiaan perinteiset itkut ja samuraiviisaudet. Todella mielekäs kaveri ja loistava häviäjä jos en sanoisi!

Mites muuten, joku tifosifoorumeita seuraava, alkaako italiaanotkin jo pikkuhiljaa kyllästymään tähän valittajaan jolla ei mestaruutta voiteta tai autoa näköjään - kovista jokavuotisista puheista huolimatta - kehitetä voittamaan mestaruuksia, ja tallikaveriakin kyykytetään miten tahdotaan? Vaikka Alonso on todella nopea ja taitava kuljettaja, mutta luulisi että vastenmielinen persoona & 0 mestaruutta itselle ja tiimille & loppukauden nopeamman Massan kyykytys alkaa pikkuhiljaa kyrsimään Ferkkufaneja. Vai elääkö kansa sielläkin samanlaisessa puheiden ja samuraiden maailmassa, ei tekojen?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisikohan vaan niin että Alonsokin tiesi tasan tarkkaan ettei millekään protestille ole aihetta ja Vettel vei mestaruuden ihan rehellisesti ja puhtaasti, mutta halusi vaan nostaa asiasta vähän meteliä että se loisi julkisuudessa pienen epäilyksen varjon Vettelin mestaruuden ylle, ja Alonso saisi näin kiillottaa kilpeään "kauden parhaana kuljettajana joka hävisi mestaruuden epäreilusti".

Kyllähän siinä varmaan paineita alkaa olla kun messiaana tuli talliin ja mestaruussaldo näyttää edelleen nollaa, ja Alonso on muutenkin tunnettu huonona häviäjänä jolle on vaikea tunnustaa että itsessä olisi mitään vikaa. Sinänsä tuo Alonson ja Ferrarin liitto on siis "match made in heaven" koska Ferrarin tyyliin on myös usein kuulunut etsiä syyllisiä ensin jostain muualta kuin omasta pesästä. Kyllä Alonso rattimies on mutta persoonana todella vastenmielinen juuri noiden edellämainittujen asioiden ja jatkuvan politikoinnin takia. Jos hän jaksaisi keskittyä pelkästään ajamiseen, jättäisi nuo helvetin samuraiviisaudet ym. paskanpuhumisen pois, eikä yrittäisi koko ajan psyykata muita kuljettajia niin ehkä tuloksetkin paranisi juuri sen ratkaisevan piirun verran mikä toisi mestaruuksia kakkostilojen sijasta.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos hän jaksaisi keskittyä pelkästään ajamiseen, jättäisi nuo helvetin samuraiviisaudet ym. paskanpuhumisen pois

Mistä muuten nämä samuraivertaukset tulee? Monet sanovat samurai-Alonso jne., mitä en ymmärrä.

Ja olihan tuo valitus aivan naurettava, kuten Alonso itse.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mistä muuten nämä samuraivertaukset tulee? Monet sanovat samurai-Alonso jne., mitä en ymmärrä.

Kun mestaruustaistelu alkoi tiivistyä loppukaudesta niin Alonso alkoi siteeraamaan Twitterissä jotain vanhoja samuraiviisauksia tyyliin "– Samurai työskentelee ilman epäröintiä, ilman väsymyksen myöntämistä tai ilman pienintäkään lannistumista, kunnes tavoite on saavutettu" tai "– Jos vihollinen odottaa vuorilta, hyökkää mereltä. Jos he odottavat mereltä, hyökkää vuorilta. – Jos miekkasi katkeaa, taistele käsilläsi. Jos kätesi katkaistaan, työnnä vihollista olkapäilläsi, jopa hampaillasi."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös