Minusta Ferrarin paskuus on ihan Alonso-kultin luoma myytti, tämän kauden Ferrari ei ollut nopein varsinkaan aika-ajossa mutta se oli tasaisen varma auto kaikkiin olosuhteisiin ja ratoihin, se kuului nopeutensa puolesta koko kauden ajan TOP 3 autoihin radalla, Lotus oli nopea mutta se oli erittäin herkkä auto renkaiden lämpöjen osalta ja kylmemmissä oloissa se mm Ferraria selvästi heikompi. Kauden aikana ajettiin monia kisoja poikkeuksellisen kylmissä oloissa joten Lotus taisteli paljon renkaidensa kanssa, joka näkyi mm siinä että Kimi ei meinannut millään saada autoaan aika-ajoissa tarpeeksi korkealle että voitosta taisteleminen olisi ollut mahdollista.
Tässä maikkarin jutussa Räikkösen kisainsinööri Mark Slade kertoo, että tämä Kimin ongelma renkaiden kanssa johtui pääosin Räikkösen eturenkaita säästävästä ajotyylistä. Mutta toki oli myös kisoja, joissa Lotuksen vauhti hidastui selvästi kun ilma viileni, esim. Teksasissa.
Kyllähän Ferrari oli ainakin muutamassa ensimmäisessä kisassa selvästi hitaampi kuin muut kärkitallit, joten mielestäni on aivan oikeutettua että Alonso on rankattu parhaaksi kuskiksi. Muutenkin mies tekee kyllä loistavan tasaista työtä vaikka auto olisi vähän huonompikin. Ja Massasta sen verran, että loppukaudestahan hän alkoi olemaan sillä tasolla, millä tallin kakkoskuskin tulisikin olla. Itsekin sanoi jossain, että alkukaudesta puristi ja jännitti liikaa jatkosopimuksen vuoksi, mutta loppukaudesta tajusi taas keskittyä olennaiseen, ja sen jälkeen tuloksetkin paranivat.
Jos itse pitäisi pistää kärkikuskit järjestykseen, niin järjestys olisi seuraava:
1. Alonso/Vettel
2. Vettel/Alonso
3. Räikkönen
Alonson/Vettelin kärkisija johtuu tuosta, mitä mainitsin edellä. Alonso pärjäsi aavistuksen hitammalla autolla alkukaudesta hyvin, kun taas Vettel näytti mm. Abu Dhabissa niille, keiden mielestä hän ei osaa ohittaa jos joutuu starttaamaan taaempaa jne. Toki kisoissa, joissa lähti taaempaa, otti vähän osumaa ohitustilanteissa mutta silti teki hyviä ohituksia ja pääasiassa rehtiä kilvanajamista. Räikkönen taas ajoi luotettavasti joka kisassa, jos oli toisen kuskin kanssa kaksinkamppailutilanteessa, ei ollut pelkoa että Kimin takia toinen ajaa ulos, aina oli tilaa ja oli mielestäni muutama viihdyttävä taistelu kauden aikana toisen kuljettajan kanssa.