Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 811
  • 1 750

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Yhtään mitään Red Bullilta pois ottamatta, painotan silti näitä seikkoja:
1. Rangaistus ja auton totaalinen remppa. Täysin uusien säätöjen asettaminen ennen kisaa, välitysten vaihtaminen, vaihdelaatikon vaihto jne. Saivat kunnon kisasäädöt, kun muilla oli ns. välisäädöt aika-ajojen takia. Huikea etu.

2. SC. Ajatti letkat parikin kertaa läjään ja aika nappiin tallin kannalta, Crashjeaninkin tapaus kuin tilauksesta ja kärki kasaan. 30s ero kärkeen kuihtui pois.

3. Renkaat. Muut ajelivat 1 stopin varassa, kun Vettelillä oli lähes aina SC:n jälkeen uudet ja pidoltaan parhaat renkaat. Selkeä etu ohituksiin myös kärkeä vastaan. Vettel vs. Button kamppailussa renkaiden kunto aivan eri tasolla.

Mutta Vettel on kuitenkin erinomainen kuski, joka kohdistaa pääasiassa raivonsa ajamiseen. Todella kilpailuhenkinen jne.


Mutta Kimi, ah kiitos, tiivistit kisan mainiosti omalta osaltasi: "Leave me alone, I know what I'm doing..."
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Yksi mielenkiintoisimmista jaksoista TV:n F1-kisoissa on "Mika Salo-show".

Aivan huikeaa viihdettä tosiaan. Myös kisan aikana Salo viihdyttää jäätävillä kommenteillaan ja ennen jonkun auton ohitusta sanoo tämän jo varmaksi ohitukseksi ja sitten ihmetteleekin, että vauhti ei riittänyt. Kaikista hauskin oli Salon reaktio Hamiltonin keskeytykseen; "Hienoo! Nyt Kimi johtaa!". Selostamossakin pitää olla värilaseja, muuten menisi tylsäksi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hyvä Mika Salo !!!

Allekirjoitan täysin. Salo on muuttunut ärsyttävästä diivasta asiantuntevaksi kommentaattoriksi, joka todellakin tuo lisäarvoa kisoihin. Vaikka vieläkin on sitä itserakkautta mukana niin ei enää häiritsevästi. Saari/Salo kaksikko toimii paremmin kun Saari/JJ kombo. Selkeästi miehillä tuntuu yhteistyö toimivan ja kameran ulkopuolellakin olevan kaveria. Ihan hyvä konsepti MTV:llä tällä hetkellä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joskus aikanaan tuntui siltä, että joka kisassa vähintään puolen kymmentä autoa jäi radan varteen moottori- yms. rikkojen suhteen, mutta viime vuosina ne ovat olleet harvinaisuuksia.
Kehitys kehittyy, kuten sanonta kuuluu.

No, joskus koneita sai vaihtaa vaikka joka kisaan ja vähän siinä välissäkin. Silloin oli helpompi ottaa maksimit ulos, kun kestoikä sai jäädä lyhyeksi. Toinen puoli näissä huippuvirityksissä on tuo kestopuoli. Tappiin viritetty kone hajoaa helpommin verrattuna "matalaviritteiseen" moottoriin.

Nyt mennään säännöllä, jonka rajaa koko kauden kisamoottorit kahdeksaan. Monta kuskia on jo liikkeellä, joiden autosta löytyy tuo kahdeksas moottori. Ja sillä koneella pitäisi kaksi jäljellä olevaa kisaa päästä maaliin. Saattaa siis hyvinkin tulla toimintasavua ulos monestakin autosta jäljellä olevissa kisoissa.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Erinomainen kisa kyllä! Eipä ihan heti tullut mieleen että kisan lopuksi päästäisiin kuuntelemaan Maamme - laulua. En toki valita. Kimi ajoi hienon, virheettömän kisan. Kiskoi nopeita kierroksia silloin kun piti ja onnistui vielä lopussa pitämään Alonson takanaan. Loistavaa!
On myös mukavaa että juuri tällä radalla Kimi nappasi sen voittonsa, olin itse lomamatkalla viime maaliskuussa Abu Dhabissa ja tuli tuolla radan vieressä käppäiltyä, hieno paikka kyllä.

Sen lisäksi pakko antaa erityismaininta noille Kimin letkautuksille. Yksi asia miksi Kimi on aina kuulunut lemppareihini on tuo mahtava persoonallisuus, joka tuli taas tässä kilpailussa mainiosti esille. Kimi ei turhia löpise ja se on hienoa se.

Vettel ajoi myös mainiosti, eiköhän hän sen mestaruuden nappaa. Eikä yhtään haittaa, kunhan vaan Alonso pysyy takana.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Pakko antaa tunnustus Alonsollekin, koko kisan ajoi auto omassa kontissa kiinni ja toisaalta toisen auton perässä. Ohitti Maldonadon heti kun oli paikka, piti Buttonia pitkään perässään ja vielä lopussa haastoi Kimiä. Ei ihme, että oli ihan loppu kisan jälkeen. MM-sarjan kannalta olisi ollut parempi jos Button olisi pystynyt pitämään Vettelin takanaan.

Jos saisi joulupukilta toivoa etukäteen niin Alonsolle voitto ja Vettel kolmas Austinissa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tylsähköstä Abu Dhabin kisasta tulee jännä, kun kärjessä ajaa suomalainen ja ero takana tulevaan hupenee vähitellen. Jännitin ihan täysillä Kimin puolesta ja tuuletin railakkaasti voittoaan hänen ylitettyään maaliviivan. Kun mestaruus on jo teoreettisestikin Kimin ulottumattomissa, niin tämä kisa saattoi jäädä suomalaisfanin kauden kohokohdaksi. Tietyllä tapaa tyhjä olo tuli, sillä tätähän tässä on koko ajan odottanut: suomalainen keskimmäisellä korokkeella ja Maamme-laulu. Hatunnosto Kimille siitä, että on ainoa kuljettaja, joka on ajanut kaikki kauden kisat maaliin saakka. Kuten liveseurannassakin jo totesin, niin myös tallille voitto on varmasti suuri juttu. Edellisen voiton Lotuksella ajoi Ayrton Senna vuonna 1987. Hienosti ajoivat toki Alonso ja Vettelkin, mutta päivä oli Kimin ja Lotuksen. Hieno kisa, hieno päivä.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oli kyllä upeaa kuulla Maamme-laulu tosi pitkän tauon jälkeen. Kimi on äijä, ei voi muuta sanoa. Ansaitsi ehdottomasti voittonsa jo tältä kaudelta kun pari kertaa mahdollinen voitto on sählätty joko tiimin toimesta, aika-ajoissa, tai muutoin huonolla tuurilla. Mutta kuten Kimi sanoi, tänään ja tänä viikonloppuna kaikki osui aika kohdilleen, kerrankin.

Huomasin maikkarin koostelähetyksessä heti Saaren & Salon spiikkaamassa "alkupuheessa ja lähtökohdissa kilpailuun", että Saloa hymyilyttää todella paljon, siinä kävi mielessä että joko nyt tulisi voitto Kimille... Käsittääkseni juuri nämä pätkät on kuvattu aina kisojen jälkeen. Jos joku MAXin katselija tietää tuleeko näitä samoja alkupuheita MAXilla?

Teki niin hyvää kun niin vastenmielinen kilpailija kuin Alonso jäi nuolemaan näppejään sekunnin päähän. Ja onneksi Vettelkin otti todellisen taisteluvoiton MM-taiston kannalta. Olisi varmaan Alonsolle maistunut voitto tähän kohtaan, heh heh. Kimiäkin varmaan hymyilytti autossa ruutulipun jälkeen kun mietti mitä Ferkun porukat ja fanit funtsii. Taasko se Alonso kusee mestaruuden?

Pakko myöntää että silmät rupesi vähän kostumaan vikalla kierroksella. Tätä oli niin saakelisti venattu ja se voitto tuli parhaalla mahdollisella tavalla, Alonso jää kakkoseksi.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huomasin maikkarin koostelähetyksessä heti Saaren & Salon spiikkaamassa "alkupuheessa ja lähtökohdissa kilpailuun", että Saloa hymyilyttää todella paljon, siinä kävi mielessä että joko nyt tulisi voitto Kimille... Käsittääkseni juuri nämä pätkät on kuvattu aina kisojen jälkeen. Jos joku MAXin katselija tietää tuleeko näitä samoja alkupuheita MAXilla?

Ainakin valaistuksesta päättelleen oli nauhoitettu jo ennen kisaa. Aurinko nimittäin paistoi vielä tuossa, kun taas kisan jälkeen Abu Dhabissa oli jo pimeää.. Sitä en tiedä, mikä Saloa sitten niin hymyilytti, sillä ainakin MAXin puolella veikkaili Hamiltonin voittavan.

Salolle täytyy kyllä tosiaan antaa tunnustusta alkushowsta, asiantuntemusta ja kontakteja löytyy F1-varikolta. Vettelin bensamokasta puhuttaessa taisi kyllä sattua lipsahdus, sillä Salo väitti tuon johtuneen Q1:ssä tapahtuneiden vaikeuksien takia, kun joutui ajamaan jonkun kierroksen suunniteltua enemmän. Käsittääkseni löpöä pistetään kuitenkin lisää jokaisen session jälkeen eikä suinkaan ajeta samalla bensakuormalla koko aika-ajoja läpi. Voisin jopa kuvitella, että autot tankataan vetojenkin välissä, koska ylimääräistä painoa koitetaan välttää viimeiseen asti.

Sitten itse asiaan eli Kimin hienoon voittoon. Enpä olisi uskonut, että Kimille voittoa enää tällä kaudella tulee, kun auton vauhti on ollut kesätauon jälkeen hiipumaan päin. Oikeastaan Kimi olisi edelleen enemmin ansainnut voiton Bahrainissa tai Unkarissa, mutta nyt kävi kerrankin hiukan myös tuuria. Ja Kimi sitten kapitalisoi täydellisesti Vettelin rangaistuksen ja Hamiltonin keskeytyksen.

Turva-auto oli vielä pilata varmalta näyttäneen voiton, mutta nyt Kimi otti loistavan uusintastartin, jonka kanssa on ollut aikasemmin tällä kaudella ongelmia. Tuo oli voiton kannalta ratkaisevaa, sillä Alonso olisi todenäköisesti tullut ohi, jos olisi pysynyt alle sekunnin päässä ja päässyt käyttämään DRS:ää.

Suoravauhdissa Kimi ja Lotus olivat nimittäin toiseksi hitain, 301,4 km/h. Vastaavasti Alonsolla vauhtia oli 319,6, Vettelillä 321 ja Maldonadolla peräti 324,8 km/h, joten vauhtiero oli suorilla melkoinen. http://184.106.145.74/fia-f1/f1-2012/f1-2012-18/Race%20Speed%20Trap.pdf

Täytyy samalla sanoa, että onneksi Kimi poimi sijat heti lähdössä, niin ei tarvinnut itse kisassa ohittaa kertaakaan. Nimittäin jos ei olisi päässyt Maldonadon ohi startissa, niin todennäköisesti olisi jumittunut perään koko kisan ajaksi, kuten Intiassa Massan perään.


Heikiltä virheetön kisa, mutta yhtä keskeytystä olisi edeltä vaadittu, että Caterham olisi saanut tarvitsemansa 12. sijan. Heikin jatkotilanne on kyllä mielenkiintoinen. Jatko Caterhamillakin vaikuttaa uhatulta, mutta toisaalta ihmetyttää, jos Fernandes näyttää tässä kohtaa ovea. Heikki nimittäin pystyisi varmasti ajaamaan jatkuvasti pisteille, jos vain auto antaisi siihen mahdollisuuksia.

Caterhamin pitäisi ehkä ensi kaudella viimein saada se kilpailukykyinen auto, sillä kuten Heikki sanoi resurssit alkaa olla Sauberin ja Force Indian tasolla, mutta radalla se ei vielä näy. Varsin erikoinen veto siis, jos Caterham ottaa sitten tässä vaiheessa kaksi maksukuskia.

Tähän mennessähän se on ollut aika sama, kuka siellä ratissa on, kun muut ovat sekuntikaupalla nopeampia. Mutta jos sitten ensi kaudella autolla pystyisi vihdoin ja viimein taistelemaan pisteistä, niin juuri silloin pitäisi olla kuski, joka pystyy tasaisesti niitä pisteitä keräämään. Esimerkiksi Williams on maksanut maksukuskeista MM-pisteiden suhteen kovaa hintaa tällä kaudella. Samoin Lotus voisi olla valmistajien MM-sarjassa hyvinkin toisena, jos Grosjean ei olisi hölmöillyt jatkuvasti.

Palkintoirahoissa tuossa on useiden miljoonien ero, joten ihan halvaksi ei ole töppäilyt tullut sen lisäksi, että kallista romuakin on tullut. Väittäisinpä, että jos tallipäälikkö Boullier ei sattuisi olemaan samalla Grosjeanin manageri, niin jatkosopimusta ei noilla näytöillä tulisi, vaikka ihan nopea onkin.

Lienee utopiaa, mutta olisi kyllä huikeata nähdä Heikki Lotuksella Kimin tallikaverina. Periaatteessa luulisi jonkun verran kontakteja olemassa, sillä Heikki ajoi samassa tallissa vuonna 2007, vaikka nimi olikin silloin eri.

Bottaksen tilanne näyttää Williamsilla kuitenkin edellä mainituista seikoista johtuen hyvältä, joten eiköhän F1-sarjassa nähdä ensi kaudella ainakin kaksi suomalaista.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Samoin Lotus voisi olla valmistajien MM-sarjassa hyvinkin toisena, jos Grosjean ei olisi hölmöillyt jatkuvasti.

Palkintoirahoissa tuossa on useiden miljoonien ero, joten ihan halvaksi ei ole töppäilyt tullut sen lisäksi, että kallista romuakin on tullut. Väittäisinpä, että jos tallipäälikkö Boullier ei sattuisi olemaan samalla Grosjeanin manageri, niin jatkosopimusta ei noilla näytöillä tulisi, vaikka ihan nopea onkin.

Nii-no, saa nähdä. Grosjeanhan kertoi jo ihan lehdessä että ihmettelee miksei hänen jatkosopimustaan julkistettu samalla kuin Kimin. Ja sitä kieltämättä sopii ihmetellä, ehkä juttu ei olekaan kirkossa kuulutettu?

Samoin huvitti kun Grosjean kertoo toisessa artikkelissa että toivottavasti Kimi on ensi vuonna valmis auttamaan häntä jos osat ovat toisin päin. Kuvitteleeko tämä urpo että Kimi jotenkin sattuman kautta on tähän vuonna heistä parempi? Eiköhän Kimi (ja Grosjean) ole molemmat näyttäneet tällä kaudella mitä osaavat ihan riittävän monta kertaa, ei se sattumaa ole. Grosjeanille kauden about 56. keskeytys kolarin takia. Nice job.

Ja herranjestas että oli mahtavaa kun Kimi voitti. Teki oikeasti mieli lähteä torille.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itsekin mietin kisan aikana kuinka Salosta on "kasvanut" ihan hyvä tv-persoona. Silloin kuin teki satunnaista keikkaa JJ:n ollessa pääkommentaattorina niin oli vähän ylimielinen ja ei aina tiennyt sääntöjä "onks ne vielä niinku mun aikaan oli". Nyt on saanut ruutuaikaa niin on oppinut vielä tv-taitoja ja päässyt sisään lajiin mm. tuomaripestin kautta niin homma parantunut huomattavasti.

Tuli noista suoranopeuksista mieleen, että Kimi otti ehkä vähän riskillä nuo säädöt kun Grosjeanilla oli ihan ok vauhdit. Eli jo aika-ajoja ennen oli päätetty säädöt ja sitten luotettiin hyvään aika-ajoon ja sitten sen onnistuttua lähtöön. Hiuskarvan varassa olisi ollut jumiutuminen muiden taakse. Nyt all-in -taktiikka pelasi ja lopputulos hieno. "I know what I'm doing"

Muut tiimiradiot ja podiumkommentit oli taas taattua Kimiä. Mitenkähän tv-yhtiön jampat repeilee noita kaikkia radiokommentteja kuunnellessa kun siellä on paljon lähetykseen kelpaamatonta settiä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Olihan jännä kilpailu, vaikka Kimin voitto ei ollut uhattuna kuin vasta ihan viimeisillä kierroksilla. Kyllä se vain nostaa jännitystä aikalailla potenssiin kun on suomalainen ajaja kärjessä. Kimi oli sitten legendaarinen niin radalla kuin tiimiradiossakin ja niiden perusteella voidaan sanoa että on vain yksi Kimi Räikkönen. Eikä Kimi edes lopettanut tuota palkintopallilla ja jatkoi omalla rennon persooonallisella tyylillään myös siellä ja sai mukaansa myös Vettelin joka myöskään ei ollut täysin poliittisesti korrekti puhuessaan. Kimi ja Vettel on muutenkin mainio pari ja oli jännä katsella kun nuo kaksi jutteli kisan jälkeen keskenään ja Alonsoa ei näkynyt missään. Jos oli Kimin kisa legendaarinen niin kyllä Vettelkin teki kisassa aikamoisen nousun ja tapahtumia riitti niin siiven rikkomisen kuin muunkin toiminnan suhteen. Ei tarvinnut myöskään olla suuren suuri ennustaja että kohta rytisee kun seurasi tilannetta ennen sitä Perezin, Grosjeanin, Webberin ja Maldonadon ympärillä. Kisan rajuin kolari nähtiin Rosbergin ja Kartjotain välillä, onneksi ei käynyt pahemmin.

Hieno kilpailu odottamattomassa paikassa, tuo rata kun ei suuria ole yleensä tarjonnut. Seuraavaksi pitäisikin olla huikea rata luvassa Austinissa, saa nähdä millaisen kilpailun se sitten tarjoaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuosta tiimiradiosta vielä, kun oli live-ketjussa juttua. Minusta inssin pitää kaikki kertoa, vaikka Kimi tylysti kuittasikin, että infoa ei nyt tarvita. Mielummin inssi kertoo liikaa kuin liian vähän ja sitten homma kosahtaa housut nilkoissa kun kuski ei tiedä missä mennään ja ketä vastaan ajaa kilpaa milläkin aikaerolla. Tai siitä renkaanlämmityksestä, tottakai kuski tietää että lämpöä pitää saada pidettyä yllä (vähän kuin ne viestit että aja kovaa, aika-ajo käynnissä), mutta talli voi antaa tarkempia telemetriatietoja (esim. nyt alkaa lämpötilat laskemaan, tai eroja renkaiden lämmöissä keskenään). Inssikin noihin Kimin juttuihin suhtautui niin kuin piti, eli jätti asian siihen ja sitten kisan jälkeen vedetään ylävitoset voiton kunniaksi ja käydään kisa läpi. No big deal.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tuosta tiimiradiosta vielä, kun oli live-ketjussa juttua. Minusta inssin pitää kaikki kertoa, vaikka Kimi tylysti kuittasikin, että infoa ei nyt tarvita.

Tottakai näin, inssi kertoo kaiken tarpeellisen ja kuski kuittaa sen miten sitten kuittaakaan. Kimi halusi johtoasemassa sulkea kaiken ylimääräisen ulkopuolelle ja keskittyä täysin auton kanssa radalla mahdollisimman lujaa ajamiseen ja voiton varmistamiseen. Ja inssi tietenkin halusi kertoa Kimille miten menee ja mikä on tilanne renkaiden kanssa, koska kuljettaja ei välttämättä näitä asioita pysty ajaessaan seuraamaan. Kimi oli ilmeisesti itse tarpeeksi tietoinen molemmista, niin erosta taakse kuin renkaidensa kunnosta ja lämmöistä ja kommentit oli näin tuttua Kimiä. Kuten sanoit no big deal vaikka kyllähän tuollainen Kimin suhtautuminen pisti kisan aikana naurattamaan kun kisainssi sai tylyjä kommentteja infoihinsa.
 
Suoravauhdissa Kimi ja Lotus olivat nimittäin toiseksi hitain, 301,4 km/h. Vastaavasti Alonsolla vauhtia oli 319,6, Vettelillä 321 ja Maldonadolla peräti 324,8 km/h, joten vauhtiero oli suorilla melkoinen. http://184.106.145.74/fia-f1/f1-2012/f1-2012-18/Race%20Speed%20Trap.pdf

Mutta eikai Kimi missään vaiheessa kisaa päässyt edes aukomaan takasiipeään? Eli kun Maldonadot ja Vettelit pääsivät aukomaan DRS:ää ihan säännöllisin väliajoin, niin Kimi (kuten myös Hamilton) ajoivat kärjessä koko kisan ilman että joku olisi ajanut alle sekunnin päässä. Eikö vain?
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Yksi mielenkiintoisimmista jaksoista TV:n F1-kisoissa on "Mika Salo-show". Ennen kilpailuja kuvatut Pre race ja varikkojaksot ovat joskus mielenkiintoisempia kuin itse kilpailu. Mika kävelee varikolla/lähtöruudukossa ja bongailee ihmisiä, joita Pulkkinen tai me muut emme tunne edes nimeltä ja saa aikaan erilaisia ja mielenkiintoisia haastatteluja todellisilta inside-tyypeiltä ; "venttaa, tuolla on Ferrarin omistaja"...ja eiku juttelemaan. "Oota vähän käväisen tuolla"...ja jutustelua radan toimitusjohtajan kanssa. Tuomariston edustajia, vanhoja kuskeja, rengasfirman testipäällkkö tai pomo, tallien inssejä, tämän päivän kuskien mielipiteitä lähtösuoralta jne. KAIKKI tuntevat Mika Salon ja antavat haastattelut hymyhuulin. Jotain kaverin valovoimasta kertoo myös se, että kaveri pääsee ajelemaan ennen kilpailua turva-autolla ja voi kertoa radoista kaiken. Juuri tällaista haluan nähdä ja kuulla (hyvien skabojen lisäksi) myös ensi kaudella. Pulkkinen on ottanut avustajakseen kaverin, joka tekee Pulkkisen tarpeettomaksi. Tietysti myös MS:n asiantuntemus kisan aikana on omaa luokkaansa. Hyvä Mika Salo !!!

Lainasin koko tekstin koska tuo kaikki on täysin totta. Omissa silmissäni Salon arvostus on noussut todella paljon. Tuo maikkarin lähetyksiin aivan erilaisen otteen ja koko homma vaikuttaa ammatimaisemmalta. Tietoa on paljon enemmän käytettävissä ja koko F1-maailma avautuu normikatsojalle paljon paremmin kuin ennen. Paljon on tultu eteenpäin aikamme gladiaattoreista ja lentävistä muovin kappaleista ja kerppenin rehtoreista.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Lainasin koko tekstin koska tuo kaikki on täysin totta. Omissa silmissäni Salon arvostus on noussut todella paljon. Tuo maikkarin lähetyksiin aivan erilaisen otteen ja koko homma vaikuttaa ammatimaisemmalta. Tietoa on paljon enemmän käytettävissä ja koko F1-maailma avautuu normikatsojalle paljon paremmin kuin ennen. Paljon on tultu eteenpäin aikamme gladiaattoreista ja lentävistä muovin kappaleista ja kerppenin rehtoreista.

Tämä on myönnettävä vaikkei Mika Salo ikinä kilpailijana noussut itselläni miksikään suosikiksi, Häkkinen oli paljon edellä ja Salosta tuli mieleen lähinnä paljon puhetta vähän tekoja mutta kommentaattorina varsin hyvä ja kun varikolla pyörii Mikan tuttuja lähes joka välissä niin saadaan mielenkiintoisia haastateltavia ja kommentteja Maikkarin lähetyksiin. Vaikka edelleenkin pieni Ferrari myönteisyys Salosta henkiikiin niin aika hyvin tuo nykyisin vetää lähetyksissä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tähän mennessähän se on ollut aika sama, kuka siellä ratissa on, kun muut ovat sekuntikaupalla nopeampia. Mutta jos sitten ensi kaudella autolla pystyisi vihdoin ja viimein taistelemaan pisteistä, niin juuri silloin pitäisi olla kuski, joka pystyy tasaisesti niitä pisteitä keräämään. Esimerkiksi Williams on maksanut maksukuskeista MM-pisteiden suhteen kovaa hintaa tällä kaudella. Samoin Lotus voisi olla valmistajien MM-sarjassa hyvinkin toisena, jos Grosjean ei olisi hölmöillyt jatkuvasti.

Palkintoirahoissa tuossa on useiden miljoonien ero, joten ihan halvaksi ei ole töppäilyt tullut sen lisäksi, että kallista romuakin on tullut. Väittäisinpä, että jos tallipäälikkö Boullier ei sattuisi olemaan samalla Grosjeanin manageri, niin jatkosopimusta ei noilla näytöillä tulisi, vaikka ihan nopea onkin.

Lienee utopiaa, mutta olisi kyllä huikeata nähdä Heikki Lotuksella Kimin tallikaverina. Periaatteessa luulisi jonkun verran kontakteja olemassa, sillä Heikki ajoi samassa tallissa vuonna 2007, vaikka nimi olikin silloin eri.

Bottaksen tilanne näyttää Williamsilla kuitenkin edellä mainituista seikoista johtuen hyvältä, joten eiköhän F1-sarjassa nähdä ensi kaudella ainakin kaksi suomalaista.

Maksukuski-termi on tavallaan vähän vääristävä, sillä kyllä osa näistä osaa ajaakin. Nopea Maldonado on toki tyrinyt pitkin kautta, mutta Sennaa on haukuttu osittain suotta. Varmaankin sen vuoksi, jotta Bottas olisi saanut hänen autonsa kesken kauden. Kaiken tämän arvostelun takana hän on ajanut tasaista kautta ja tuonut auton pisteille kymmenen kertaa. Eilenkin Hülkenberg kolasi brassin ulos ekassa mutkassa, mutta niin vain taisteli itsensä Massan puskurissa maaliin.

Mitä tulee sopimusmarkkinoilla asetelmaan huipputallissa flopannu, sponsoripaketiton, liikkuva shikaani hmv-Kovalainen vs. legendaarisen nimen ja mojovan sponssipaketin Senna, niin vaaka kääntyy taatusti jälkimmäiseen.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta eikai Kimi missään vaiheessa kisaa päässyt edes aukomaan takasiipeään? Eli kun Maldonadot ja Vettelit pääsivät aukomaan DRS:ää ihan säännöllisin väliajoin, niin Kimi (kuten myös Hamilton) ajoivat kärjessä koko kisan ilman että joku olisi ajanut alle sekunnin päässä. Eikö vain?

Totta, Hamilton pääsi alkukierroksilla ja uusintastarttien jälkeen heti sen verran karkuun, että Kimi ei päässyt missään vaiheessa kisaa käyttämään DRS:ää. Ainoa ohituspaikka oli toisella kierroksella Hamilton tehtyä ison virheen, mutta Kimin Lotuksessa ei yksinkertaisesti riittänyt vauhti suoralla, kun takasiipeä ei saanut vielä avata.

Kimin suoranopeus 301,4 km/h oli siis ilman DRS:ää ja vastaavasti Alonson 319,6 siipi auki, mutta sehän tilanne olisi lopussa ollut, jos Alonso olisi päässyt alle sekunnin päähän.

Vauhtiero oli sellainen, että todennäköisesti Ferrari olisi painellut heittämällä ohi. Nyt Kimi oli onneksi todella nopea ykkössektorilla ja pystyi juuri vetämään yli sekunnin raon, joka ritti.

Tuli noista suoranopeuksista mieleen, että Kimi otti ehkä vähän riskillä nuo säädöt kun Grosjeanilla oli ihan ok vauhdit. Eli jo aika-ajoja ennen oli päätetty säädöt ja sitten luotettiin hyvään aika-ajoon ja sitten sen onnistuttua lähtöön. Hiuskarvan varassa olisi ollut jumiutuminen muiden taakse. Nyt all-in -taktiikka pelasi ja lopputulos hieno. "I know what I'm doing"

Juuri näin. Esimerkiksi edeltä lähteneen Maldonadon suoranopeus 324,8 km/h oli niin hirmuinen, että olisi todennäköisesti ollut suorilla nopeampi, vaikka ei olisi saanut avata siipeä ja Kimi olisi takana saanut. Startti olikin siis ratkaiseva, sillä muuten ohittaminen olisi ollut Kimille lähes mahdotonta.

Nyt kaikki osui nappiin, mutta suoranopeuksissa Lotuksella on edelleen paljon pohdittavaa jatkoa ajatellen. Kisavauhti on hyvää, mutta nykypäivänä siitä ei paljon apua, jos ei pääse suorilla ohi. Tietysti esimerkiksi Red Bullilla ei ole juurikaan sen kovemmat suoranopeudet, mutta vastaavasti pääsevätkin usein lähtemään kärjestä, jolloin ohittamista ei tarvitse murehtia.

Tärkeää olisi myös päästä lähtemään vähintään kahdesta ensimmäisestä rivistä. Kimi onkin kyllä parantanut huomattavasti aika-ajojaan loppukaudesta. Grosjean oli vielä alkukaudesta yhdellä kierroksella niskanpäällä, mutta viime aikoina Kimi on päihittänyt ranskiksen oikein huolella tälläkin osastolla.

Ilmeisesti nyt Kimi on saanut renkaat ja ohjauksen toimimaan haluamallaan tavalla, mikä näkyy heti myös kellossa. Kenties alkukaudesta vielä näkyi hiukan myös poissaolo radoilta juuri aika-ajoissa. Rallissa ei kuitenkaan vedetä niin limitillä tai sitten ollaan metsässä, kun taas aika-ajoissa haetaan viimeisiäkin sadasosia. Jos sitten hiukan lipsahtaa, niin turva-alueet kuitenkin pelastavat.

Kaikkiaan kyllä huikea paluukausi Kimiltä. Vai olisitteko uskoneet, että heti tältä kaudelta tulee voitto ja MM-sarjan kolmospaikka? En minä ainakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Suoranopeudet ovat aina kompromissin tulos. Downforce olemattomaksi, niin kulkee kovaa, mutta pito on heikompi.

Williams ehkä laski että kun mennään kovaa, niin voitetaan kaikki. Aivan näin homma ei sitten toteutunutkaan. Sinänsä ymmärrän taktiikan, koska käytössä oli kaksi DRS-aluetta. Normaalisti mennään kuitenkin vain yhdellä alueella.

Kuten Alonso hyvin sanoi, simulaatiolla tuo optimointi tehdään ja sitten vaan uskotaan siihen.

Kimillä oli kyllä pito huipussaan. Sehän tuli silläkin selväksi, kun jäämies kertoi jo lämmittelykierroksen kertoneen hänelle mahdollisuudesta lähteä viivasta liikkeelle kuin tykin suusta. Ei siitä ilman pitoa mihinkään lähdetä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Hienoa ajamista Kimiltä, täysin ansaittu voitto. Lopussa taisi näyttää huolestuttavammalta kuin oikeasti tilanne oli, sillä Alonson kiri loppui muutama kierros ennen maalia siihen reilun sekunnin päähän. Kimi siis pystyi pitämään Alonson turvallisen välimatkan päässä.

Kisan suurin nimi oli kuitenkin Vettel. Aivan järjetön nousu, eikä mielestäni johtunut pelkästään noista kolareista ja turva-autoista. Mies paineli menemään aivan huikealla itseluottamuksella, josta ehkä paras esimerkki oli se Grosjeanin ohittaminen. Ensin ohi, sitten päästi ranskalaisen takaisin edelleen koska oikaisi ohituksen aikana, ja samassa kohdassa samalla tavalla seuraavalla kierroksella ohi, tosin rataa pitkin. Eikä se lopun ohitus Buttonistakaan mikään heikko esitys ollut.

Webber varmasti haluaa unohtaa tuon kilpailun pian. Ei mennyt oma ajo putkeen, ja sitten keskeytys täysin ilman omaa syytä. Tällä kertaa voidaan sanoa, ettei ollut Grosjeanin syytäkään. Vaihtelu virkistää.

Innolla odotan Austinin kisaa, uusi mielenkiintoisen oloinen rata ja kisa tulee ihmisten aikaan.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Mutta eikai Kimi missään vaiheessa kisaa päässyt edes aukomaan takasiipeään? Eli kun Maldonadot ja Vettelit pääsivät aukomaan DRS:ää ihan säännöllisin väliajoin, niin Kimi (kuten myös Hamilton) ajoivat kärjessä koko kisan ilman että joku olisi ajanut alle sekunnin päässä. Eikö vain?

En ihan muista mikä oli tilanne kolmannella kierroksella (eli ensimmäinen DRS-kierros) Kimin ja Hamiltonin kesken, mutta tottahan tuo on että Kimi ei DRS:ää päässyt käyttämään. Turva-auton radalletulot osuivat siten, että Caterham/Marussia/HRT:t eivät ehtineet missään vaiheessa jäädä kierroksella kärjestä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Ei aukaissut Kimi DRS:ssää tosiaan kisassa kertaakaan. Aika tarkasti Live-timingin kautta tuli kisa tuijoteltua ja hyvin pysyi erot yli sekunnissa eteen ja taaksepäin.

Homma toimi hyvin juuri sen takia, että turva-auto -episodien jälkeen perässä oli Alonso, jolla on aina vaikea saada kylmillä renkailla hyvät ensimmäiset kierrokset. Onhan se ollut aiemmin Kiminkin ongelma, mutta nyt ei ollut. Ilmeisesti konsesus renkaiden kanssa on lopultakin löydetty, kun aika-ajovauhtiakin löytyy.

Alonso on oli myös sen suhteen hyvä tulppa Kimille, että oli selvästi hitaampi mitä takanaolleet Button, Vettel ja kumppanit, mutta Ferrarin hurja suoranopeus piti kaverit takana ilman DRS:ääkin.

Jos Alonso olisi ajanut Kimin edellä, niin on hyvin mahdollista että Kimi ei olisi ollut edes palkintopallilla, niin suuri merkitys tuolla "Ferrari-suojakilvellä" oli kisan voiton kannalta. Podiumilla olisi seissyt Alonso-Button-Vettel.

Onnekkaiden sattumusten summa yhdistettynä maksimaaliseen suoritukseen. Välillä näin, kun onhan tuota epäonneakin ollut.

- Hamiltonin keskeytys edeltä
- Vettelin aika-ajo -pudotus
- Webberin surkea lähtö ja putoaminen "kolariseurueeseen"
- Alonso-suojakilpi

Olihan siinä auttavia tekijöitä.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Saksalaislehdistö kirjoittelee että yksi syy miksi Räikkösen "varma" jatko julkistettiin myöhään, on se että Lotuksen talous on Lotus Carsin vetäydyttyä taustalta jokseenkin kuralla, etsivätköhän Grosjeaninkin tilalle maksukuskia vielä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös