No tämäpä juuri ja myös se, että "Lotus on ylivoimainen rengaskulutuksessa" jne.. Parissa alkukauden kisassa hyvin säästyneet renkaat ei AINA tarkoita sitä, hallussa olisi ihmeauto, jossa renkailla ajettaisiin ihan mistään riippumatta aina 2-3 kierrosta enemmän kuin muut hyvällä vauhdilla. Liikaa on tähänkin nojauduttu tuolla selostuskopissa, eihän nyt kenelläkään renkaat ikuisesti säily, jos jahtaat sijalla 2. kärkipaikkaa, ja et voi hellittää takaa-ajoa, sillä muuten kuski edellä karkaa, kyllä se vie rengasta.
Näinhän se suurinpiirtein menee kisakohtaisesti. Mutta isommassa kuvassa on paljon merkittävimpiäkin tekijöitä. Ei tarvitse olla ydinfyysikko tajutakseen, että Lotuksen rengasetu katosi, kun kahdessa kisassa siirryttiin käyttämään Medium ja Hard renkaita, jotka esim McLaren näyttää hallitsevan parhaiten. Uskomattoman vaikea tuntuu olevan noille Formula-selostajille tämän asian ymmärtäminen.
Lotuksen etu on ollut suurimmillaan niillä radoilla, joilla
soft-seos on ollut se rengas, jota kaikkien on "pakko" käyttää, mutta sekään ei ole ollut ihan maksimaalisesti paras huipputalleille. Lotuksen auto vain jostain syystä soveltuu parhaiten tälle seokselle, renkaat eivät pääse ylikuumenemaan ja tämä vielä korostuu Räikkösen omissa säädöissä, koska selkeä ero Kimin ja Grosjeaninkin välillä on luettavissa.
Mutta "soft-kisoissakin" on ollut kaksi vaihtoehtoa. Joillakin radoilla käytössä on ollut toisena vaihtoehtona super-soft -rengas, joka taas on saanut jotkut talit (esim. Red Bull) aika-ajossa tekemään uskomattomia yksittäisiä kierroksia. Lotus, toisinsanoen, Räikkönen, ei ole taas tätä rengasta saanut toimimaan ollenkaan. Tuloksena on ollut huonoja aika-ajoja ja super-softin ollessa käytössä radatkin ovat yleensä olleet syherö-mallisia, että ohittamaan ei ole juuri päässyt alkustintin kylmien renkaiden takia. Tämä sitten on kussut kisoja, kun juutut ruuhkaan.
Yleisimmät kisat on ajettu Soft ja Medium -yhdistelmillä ja niillä radoilla muiden tallien kohtaamat vaikeudet yhdistettynä Lotukseen etuun ovat suurimmillaan. Näillä radoilla etenkin Kimi menee kovaa. Medium tuo ongelmia erityisesti Red Bullille ja McLaren on tapellut ylikuumenemisen takia päinvastaisessa tilanteessa softien ja super-softien kanssa koko kauden ajan. Lotus ei ole paras auto, mutta näillä rengasseoksilla se pystyy tekemään renkaiden kautta optimaalisia kisasuorituksia, kun muut tallit taistelee ongelmien kanssa. Alonso on hallinnut kaikkia seoksia aika tappavan tasapuolisesti ja sen voi todeta aika suoraan katsomalla MM-pistetaulukkoon.
Vähän kun tutkii taustoja, niin nämä asiat on löydettävissä. Voimasuhteiden heilahtelut johtuvat 90% siitä, että mitkä rengasseokset ovat kulloinkin käytettävissä.
Perezin taktiikka Monzassa jäi mietityttämään. Ei ole kovin moni käyttänyt tuota viime aikoina, että ajetaan pehmeällä renkaalla kisan lopussa, tietysti kärkitallit ovat "pakotettuja" aloittamaan kisa pehmeillä Q3:sen takia (muista myös Kimin taktinen putoaminen Q3:sta). Kisan loppupuolella mm. radan pitäisi olla nopeimmillaan, vie vähiten rengasta koska pito on hyvä eikä auto luistele ja rengaskulutus on pienempää. Samoin auto on kevyempi eli rasittaa ja kuluttaa rengasta vähemmän. Alussa tuossa voi hävitä kovalla renkaalla versus muut pehmeällä ajavat, mutta kisan alussa radan kunto voi olla niin erilainen, että eroa ei pääse syntymään. Ja muutenkin kisan alussa on niin paljon muita (häiriö)tekijöitä, että renkaista ei saada parasta hyötyä kaikkien kuskien kohdalla (ajetaan toisen turbulenssissa, ollaan hitaamman takana tms.). Lisäksi sijoitukset lasketaan kisan lopussa ja silloin on parasta olla nopein, kuten nyt Perez osoitti. Ehkä Perezilläkin osui moni tekijä kohdalleen taktiikassa, mutta oli piristävää nähdä erilaisella taktiikalla ajanut, joka vielä hyötyi siitä huomattavasti.
Tämä oli hyvä havainto. Mutta siinä harhaan johtaa tuo, että puhutaan "pehmeällä renkaalla ajamisesta". Tässä syyllistän puhtaasti Maikkarin selostuskoppia ja tätä tyyliä puhua näistä seoksista. Siellä ajettiin
mediumilla, joka ei ole pehmeä rengas, sitä on soft. Medium on vain se pehmeämpi, kun valitaan mediumin ja hardin väliltä (jotka olivat Monzassa ja Spassa käytössä).
Miksei super-soft voi olla super-soft, soft=soft, medium=medium ja hard= hard? Paljon selkeämpi olisi puhua asioista niiden oikeimmilla nimillä, eikä hölöttää pehmeämmässä renkaasta kun siellä on super-soft tai medium alla, tai kovasta renkaasta, kun alla on soft tai medium. V*tun idiootit. Itseäni häiritsee tämä ihan h*lvetisti.
Eli Monzassa oli käytössä varsin poikkeukselliset taktiikat erilaisen radan johdosta. Medium-rengas ei kärsi läheskään niin kovasti kulutuksesta, kuin joillakin muilla radoilla sen
pehmeämmän seoksen käyttäminen. Yhteenvetona, kovemmilla rengasseoksilla, radalla jossa tehdään vähän varikkopysähdyksiä, voi hyötyä paljonkin alottamalla kisan Hard-renkaalla. Mitä pehmeämät seokset radalla on käytössä ja mitä enemmän varikkostoppeja tehdään, sitä enemmän tämä etu vähenee.
Monza oli siis poikkeustapaus, josta Sauber ja Perez oli loistavasti kärryillä. Tuo 10. sijan tienoila lähteminen toki luo poikkeuksellinen tilanteen, jossa vastavirtaan uiminen kannattaa. DRS:llä voi roikkua huonommin pitävillä hardeilla muiden persiissä alkukisan ja sitten loppukisasta kun ruuhka helpottaa, voi painella tyhjää rataa aika-ajokierroksien tyyliin lähes kaikista ohi ylivertaisen nopeuden turvin.
Eikä ollut Perez "rikospaikalla" ensimmäistä kertaa, kaveri osaa todella lukea näiden nykyisten renkaiden ja eri seosten erilaista toimivuutta radalla kuin radalla ja rakentaa valittavista mahdollisuuksista lähes poikkeuksetta muihin nähden paremmin toimivan kisataktiikan. Aina tuntuu löytävän sen kultaisen langan, jolla kovia kierroksia taotaan ja sijoja noustaan jossain välissä kisaa, yleensä loppupuolella.
Ehkä tämä vähän ylikorostuukin sen takia, että Sauberilla on vaikea pärjätä aika-ajossa ja sitten on vähän pakko uida vastavirtaan. Mutta sekin on hienoa sopeutumista tilanteeseen, ei jäädä tuleen makaamaan, vaan kaivetaan kekseliäisyydellä maksimaalinen kisatulos aina jotain muuta kautta ulos. Vähän samaan tyyliin kuin Alonso.