Formula 1 – kausi 2012

  • 323 219
  • 1 753

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ja tuohon Alonso/Massa tilanteeseen sen verran, että kaikkihan sen tiesi että jos Ferrarit tulevat peräkkäin maaliin, niin Alonso on ensimmäisenä, mikä on mielestäni ihan ymmärrettävää, kun hän on kuitenkin niistä kahdesta se, joka taistelee mestaruudesta. Eikä Massa olisi edes millään pystynyt vastaamaan Alonson vauhtiin, eli vähän niinkuin oikein meni.

Sitä paitsi, ei kai se Alonson vika ole, jos häntä "suositaan" Ferrarilla? Eihän se tee hänestä sen mulkumpaa ihmistä, se on tallin päätös.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun on vaikee sietää Alonsoa, mutta minkäs sille teet, että kova kuski on kyseessä. Parasko kaikista? Vaikea sanoa, mutta yksi parhaista joka tapauksessa.

Mun mielestä Ferrarin asema on kyllä liian mahtava tässä sarjassa. Ei sillekkään oikein mitään voi, tilanne on mikä tilanne on. Kuitenkin se syö aika paljon sarjan uskottavuutta kun yksi kilpailija on samalla noinkin suuri vallankäyttäjä. Onneksi ei kuitenkaan ole menestyksensä puolesta saanut samanlaista totaalidominananssia kuin 2000-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Silloin se oli monen tekijän summa, yhtenä merkittävimpänä tosiaan se Dream Team Ferrarilla. Toisena tekijänä oli se, että kilpailu ei ollut niin kovaa kuin nyt.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Oma näkemykseni tuohon Alonson ja Vettelin tilanteeseen on kyllä se, ettei tuosta varikonläpiajorangaistusta olisi Vettelille kuulunut. Valitettavasti tuossa tuli hyvin taas esille tuo Ferrarin valta näissä piireissä.

Toinen asia mistä haluan sanoa on tuo nykyinen lehdistötilaisuus. Se on ihan perseestä. Joku yksi lyhyt kysymys ja melkein yhtä lyhyt vastaus. Vanha oli parempi.

Kisasta ei nyt mitään ihmeellistä sanottavaa ole. Alonso kohenteli asemiaan mestaruuskamppailussa. Kimiltä hyvä kisa taas kerran ja kymmenes perättäinen pistesija. Red Bullin ja Mclarenin tekniset viat kyllä ihmetyttivät, mutta toisaalta hienoa että noitakin vielä tulee.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimi oli jotenkin vaisu tässä kisassa. Siihen nähden vitossija on oikein mainio ja kokonaispisteissä nousu kolmanneksi on erinomainen juttu. Eikä siihen kakkoseenkaan ole matkaa kuin se yksi piste. Alonso on hieman karkumatkalla, mutta kiinni otettavissa. Jännä loppu tulee tälle kaudelle.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ja hienosti sai Ferrari mahdutettua tallimääräyksen jälleen Reilundoa auttamaan kun herra ei ajamalla Massasta ilmeisesti olisi päässyt ohi.

Sinänsä tuo on yhdentekevää, sillä FIAhan salli jälleen tallimääräykset tuon "Felipe, Fernando is faster than you"-episodin jälkeen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Sitä paitsi, ei kai se Alonson vika ole, jos häntä "suositaan" Ferrarilla? Eihän se tee hänestä sen mulkumpaa ihmistä, se on tallin päätös.

Kun mietitään Alonson touhua MCLaren vuotena, kun hän ei saanutkaan sitä ykköskuskin kohtelua ja Hamiltonia pakotettu aseenkantajaksi niin nähtiin sitä Alonson synkempää puolta.

Paljon helpompi on arvostaa Räikköstä kuka ei välitä siitä millainen tallikaveri on.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei mulla muuta, mutta maikkarin koostetta on ihan helvetin hienoa katsoa, kun kaksi kertaa näytetään kierrokset 23-35. On se vaikeeta tehdä koostelähetys?? Eikä ollu eka kerta
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Ei mulla muuta, mutta maikkarin koostetta on ihan helvetin hienoa katsoa, kun kaksi kertaa näytetään kierrokset 23-35. On se vaikeeta tehdä koostelähetys?? Eikä ollu eka kerta

Luulen, että siinä on vähän tarkoitusperääkin tehdä huono lähetys, jotta jengi siirtyisi sinne MAXIN puolelle. Toki eihän se hyvää kuvaa anna tuosta touhusta niille keillä MAXIA ei ole, mutta kyllähän sinne porukkaa yritetään varmasti saada sillä, että koosteista ei oikein saa mitään irti, jonka takia porukka alkaisi siirtymään sinne MAXILLE, jotta näkee kaiken ns. kunnolla.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Luulen, että siinä on vähän tarkoitusperääkin tehdä huono lähetys, jotta jengi siirtyisi sinne MAXIN puolelle. Toki eihän se hyvää kuvaa anna tuosta touhusta niille keillä MAXIA ei ole, mutta kyllähän sinne porukkaa yritetään varmasti saada sillä, että koosteista ei oikein saa mitään irti, jonka takia porukka alkaisi siirtymään sinne MAXILLE, jotta näkee kaiken ns. kunnolla.

Asiaa voi ajatella myös toiselta kantilta, mun mielestä toi on huonoa mainosta palvelulle - tässä tapauksessa maikkarille - että palvelut, oli ne sitten mitkä tahansa, eivät ole päteviä ja/tai laadukkaita. Jos kikkana on saada jengiä siirtymään maxille noilla huonoilla koostepätkillä on yritys todennäkösesti erittäin onneton. Uskon että siirtyvyys juuri tuosta syystä johtuen on melko vähäistä ellei olematonta. Mitä sitten tulee itse koosteisiin, niissä itseä eniten ärsyttää kun pitää pakoilla tulosta kaikista medioista, tulee luettua urheilu-uutisia monesti päivässäkin.

Eilen anopilla kyläillessäni oli kyllä mukava katsoa formuloita telkkarista, kun itsellä ei ole MAXia. Kaikenkaikkiaan tosi raivostuttaa, että kaikki laatu-urheilu on nykyään maksukanavien takana. Se on ison maailman trendi, tiedetään. Sopimukset on niin kalliita jo että kukaan ei voi niitä ilmaiseksi lähetellä tekemättä persnettoa. Toivottavasti joku streamaajien Piratebay ilmestyy ja tekee päivästä toiseen laadukkaista streameja jota viitsisi katsella vähä useamminkin. Tai ehkä vain pitäisi alistua kohtaloon ja ostaa kaikenmaailman kortit ja satelliitit..
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Asiaa voi ajatella myös toiselta kantilta, mun mielestä toi on huonoa mainosta palvelulle - tässä tapauksessa maikkarille - että palvelut, oli ne sitten mitkä tahansa, eivät ole päteviä ja/tai laadukkaita. Jos kikkana on saada jengiä siirtymään maxille noilla huonoilla koostepätkillä on yritys todennäkösesti erittäin onneton. Uskon että siirtyvyys juuri tuosta syystä johtuen on melko vähäistä ellei olematonta.

Niin eihän se hyvää kuvaa anna, mutta kyllähän MTV3 sitä rallissakin ajaa siirtämällä uusinnat ihan myöhäisiltaan. Tietenkin kuitenkin moni varmaan haluaa nähdä Formula lähetykset kunnolla ja sen takia moni siirtyy noiden huonojen koosteiden takia MAXILLE. Toki varmasti moni jättää sen takia siirtymättäkin. Itse katselen skysportsin lähetyksiä netin välityksellä, joten MAX jäänyt hankkimatta.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Koko formulakauden sai tilattua MTV3:n Katsomosta muistaakseni 40€ ennen kauden alkua. Eli jos MAX ei muuten kiinnosta, niin mielestäni ei mikään ihan kohtuuton, yhdelle kisalle (sis. koko viikonlopun) tulee hintaa reilu 2€. Toki tässä vaiheessa kautta ei varmaan kannata tuota tilata enää.
 

Dängleri

Jäsen
Mielenkiintoista nähdä, miten Kovalaisen käy sopimusneuvotteluissa. Huhuja liikkuu niin paljon, että on vaikea ennakoida mitkä ovat faktaa, mitkä fiktiota. Joka tapauksessa Kovalaista on viety niin Ferrarille, McLarenille kuin Lotuksellekin, ja myös jatkosta Caterhamin kanssa on huhuttu.

En pitäisi mahdottomana, etteikö Kovalaisella olisi saumoja esim. Ferrarille, sillä Heikki on kuitenkin kohtuullisen kokenut kuljettaja, ja ennen kaikkea nöyrä sellainen. Salo teki aikanaan hyvää PR:ää siellä suunnalla toimiessaan Eddie Irvinen apukuskina, lahjoittaen mm. osakilpailuvoiton Eddielle, vaikka se olisi ollut Salon oman uran ensimmäinen.

Tietysti paljon riippuu siitä, mitä kaksikko Räikkönen & Hamilton tekee.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tietysti paljon riippuu siitä, mitä kaksikko Räikkönen & Hamilton tekee.

Taikasanat kuskimarkkinoiden osalta. Varmasti monella suunnalla odotetaan mitä nämä ykköskorin nimet tulevat tekemään ja sitten vasta jaetaan paikkoja muille, mukaanlukien Kovalainen.

Vähän harmittaa kun on itsekin langennut maikkarin "Lotuksen hyvä kisavauhti" mantraan. Toki siellä on kärsitty usein muista ongelmista ja tekijöistä (huono aika-ajo, hitaan taakse jääminen kisassa, varikkostopin huono ajoitus tms.), joiden varjoon tuo kisavauhti on sitten jäänyt, mutta aika usein on nyt kisan jälkeen selvinnyt Lotuksen ja Kimin puheista, että tsäänssejä ei ole ollut kuin niille sijoille mitä Kimi on ajellut ja vauhtia ei ole yksinkertaisesti ollut tarpeeksi voittotaisteluun.

Perezin taktiikka Monzassa jäi mietityttämään. Ei ole kovin moni käyttänyt tuota viime aikoina, että ajetaan pehmeällä renkaalla kisan lopussa, tietysti kärkitallit ovat "pakotettuja" aloittamaan kisa pehmeillä Q3:sen takia (muista myös Kimin taktinen putoaminen Q3:sta). Kisan loppupuolella mm. radan pitäisi olla nopeimmillaan, vie vähiten rengasta koska pito on hyvä eikä auto luistele ja rengaskulutus on pienempää. Samoin auto on kevyempi eli rasittaa ja kuluttaa rengasta vähemmän. Alussa tuossa voi hävitä kovalla renkaalla versus muut pehmeällä ajavat, mutta kisan alussa radan kunto voi olla niin erilainen, että eroa ei pääse syntymään. Ja muutenkin kisan alussa on niin paljon muita (häiriö)tekijöitä, että renkaista ei saada parasta hyötyä kaikkien kuskien kohdalla (ajetaan toisen turbulenssissa, ollaan hitaamman takana tms.). Lisäksi sijoitukset lasketaan kisan lopussa ja silloin on parasta olla nopein, kuten nyt Perez osoitti. Ehkä Perezilläkin osui moni tekijä kohdalleen taktiikassa, mutta oli piristävää nähdä erilaisella taktiikalla ajanut, joka vielä hyötyi siitä huomattavasti.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Vähän harmittaa kun on itsekin langennut maikkarin "Lotuksen hyvä kisavauhti" mantraan.

No tämäpä juuri ja myös se, että "Lotus on ylivoimainen rengaskulutuksessa" jne.. Parissa alkukauden kisassa hyvin säästyneet renkaat ei AINA tarkoita sitä, hallussa olisi ihmeauto, jossa renkailla ajettaisiin ihan mistään riippumatta aina 2-3 kierrosta enemmän kuin muut hyvällä vauhdilla. Liikaa on tähänkin nojauduttu tuolla selostuskopissa, eihän nyt kenelläkään renkaat ikuisesti säily, jos jahtaat sijalla 2. kärkipaikkaa, ja et voi hellittää takaa-ajoa, sillä muuten kuski edellä karkaa, kyllä se vie rengasta.

Mutta kyllä, elämme mielenkiintoisia aikoja pian kuskimarkkinoilla. Hulkin nousu vahvasti ferkun 2. kuskin paikalle tietenkin on pyörinyt ilmassa. Kuuluisa "vain yhden paalun mies" pääsisi viimein näyttämään, mitä todella osaa. Ja onhan mies hyvin tälläkin kaudella ajanut, se vain aina tuppaa unohtumaan, kun tulee seurattua niin tiiviisti keltamustan menoa.

Kaiketi tämä on Massan menoa. Liekkö uusi osoite Nascas tai jotain muuta. Tietenkin onhan nyt tulossa uusi E1-sarja, niin eiköhän sielläkin olisi hyvä paikka loistaa, myös vaikkapa Heikille (hymiö)...


Veikkaus: Kuskimarkkinoilla todellinen liikehdintä tulee vasta loka-marraskuun vaihteessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No tämäpä juuri ja myös se, että "Lotus on ylivoimainen rengaskulutuksessa" jne.. Parissa alkukauden kisassa hyvin säästyneet renkaat ei AINA tarkoita sitä, hallussa olisi ihmeauto, jossa renkailla ajettaisiin ihan mistään riippumatta aina 2-3 kierrosta enemmän kuin muut hyvällä vauhdilla.

Nyt seuraavaksi odotellaan parempia tuloksia sitten "normaaleilta radoilta", näin povaa medioissa niin Boullier kuin Kimikin.
Räikkönen odottaa normaalimpia ratoja - F1 - Turun Sanomat

Jos esim Singaporessa mielii podiumille niin auto on oltava kahdessa ekassa rivissä aika-ajossa, voittoon niin ekassa rivissä.

Jotenkin maallikkona kärjistän ongelmat aika-ajo-ongelmiin, et voi odottaa voittoja nykypäivän F1:sissä ennen kuin olet tarpeeksi usein eturivissä aika-ajoissa. Räikkösen lähtöruudut on aivan liian huonoja varsinkin näin loppukaudella kun muutkin ovat kehittäneet pakettinsa äärimmilleen.

Kuskimarkkinosta sen verran että mihin on jäänyt spekulaatiot Heikin siirtymisestä esim Sauberille/Force Indialle? Heikille voisi olla ykköskuskin paikkaa tiedossa tuon tason talleissa ja näillä ajetaan kuitenkin jopa podiumeista.
Puhe Heikin siirtymisestä Ferrarille tuntuu kaukaalta haetulta ja siitä saa käsityksen että Heikin tiimi yrittää joko isoa kalaa verkkoon tai sitten takaisin Caterhamille ajamaan sijoista 17-20.

_
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Kuskimarkkinosta sen verran että mihin on jäänyt spekulaatiot Heikin siirtymisestä esim Sauberille/Force Indialle? Heikille voisi olla ykköskuskin paikkaa tiedossa tuon tason talleissa ja näillä ajetaan kuitenkin jopa podiumeista.

_

Sauberilla tilanne ei välttämättä ole muuttumassa mihinkään, kun kummatkin kuskit kuitenkin ajaneet hyviä kisoja, ja ferkku ei ole vielä valmis ottamaan Pereziä. Koby vähän arvoitus, mutta väläytellyt myös. Ja onhan sinne aina tietenkin tunkemassa varakuskit ja maksukuskeja,kuten http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288497365232.html

Forcella saattais olla tietenkin Di Resta irrota isompiin talleihin (mäc, mersu), mutta vähän hyytyneet nämä huhut. Vähän kisatilantenteissa mielestäni ottanut pakkia, vaikkakin hyvä aika-ajoissa. Hulk menossa ehkä ferkulle, joten tilaa tulossa. Taisin jauhaa asiasta edellisellä sivulla, joten en nyt laita uudestaan.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Taitaa Massa saada jatkosopparin Belgian ja Italian hyvien esitysten takia. Ferrari on ollut hyvä auto viime aikoina. Itse asiassa se ei ole huono ollut ollenkaan, vaan tässä on taas tämä sama tilanne kuin Lotuksen hyvän kisavauhdin suhteen, eli on testeistä asti jankattu, että Ferrari on korkeintaan Williamsin/Sauberin tasoinen auto, vaikka todellisuudessa auto on ihan kärkiauto.

Tuohon Lotuksen kisavauhtiin liittyen, nämä arviothan perustuu perjantain harjoituksiin, joissa Lotus on ajanut hyviä kisavetoja muihin verrattuna. Todellisuudessa Lotus ajaa yhtä hyvin myös kisassa, mutta muut tallit vain parantavat perjantaista. Perjantain perusteella on kyllä melko turha mitään johtopäätöksiä vedellä, mutta näin näytetään ainakin maikkarilla tehtävän. Lotuksen rengaskuluma on myös yksi myytti. Itse olen nähnyt, että se kyllä kestää muita vähän paremmin, mutta se kompensoituu sillä, että liian usein on ongelmia saada rengas toimimaan. Unkarissa nähtiin kuitenkin hyvä esimerkki, miten parhaassa tapauksessa Lotus tästä hyötyy. Olen laittanut merkille myös sen, että Lotus toimii pehmeillä huomattavasti paremmin kuin kovilla. Nyt vedetty pari kisaa med/hard seteillä, mutta seuraavassa kisassa taas supersoft/soft renkaat ja muutenkin lämpöiset oltavat, joten odotettavissa parannusta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En kyllä ymmärrä Ferrarin logiikkaa lainkaan, Massa ajelee miten sattuu alkukauden ja on suurin syypää siihen että Maranellon oriit ovat ulkona tallimestaruustaistosta, mutta sitten kahden kisan suoritusten jälkeen koko muun kauden paskuus onkin pois pyyhitty ja Massan annetaan jatkaa(oletettavasti) itkemistään ja huonouttaan. Ihan jo vaihtelun vuoksi voisivat vaihtaa vaikka sen Perezin tuonne.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
En kyllä ymmärrä Ferrarin logiikkaa lainkaan, Massa ajelee miten sattuu alkukauden ja on suurin syypää siihen että Maranellon oriit ovat ulkona tallimestaruustaistosta, mutta sitten kahden kisan suoritusten jälkeen koko muun kauden paskuus onkin pois pyyhitty ja Massan annetaan jatkaa(oletettavasti) itkemistään ja huonouttaan. Ihan jo vaihtelun vuoksi voisivat vaihtaa vaikka sen Perezin tuonne.

Ferrarilla ei ole tapana ottaa kokemattomia kuskeja. Lisäksi Perezin taustajoukot eivät varmasti olisi olleet valmiita vain vuoden diiliin ja Alonson apupoikana olemiseen.

Monet ovat varmasti eri mieltä kuin minä, mutta minä näen että Massan vuoden jatko olisi Ferrarin kannalta järkevin ratkaisu. Kun ottaa huomioon, että Ferrari etsii kuskia vain vuodeksi 2013 (koska 2014 he yrittävät saada Vettelin) niin potentiaaliset nimet tippuvat aika vähiin. Nuoret kuskit eivät halua tuhota markkina-arvoaan jäämällä Alonson jalkoihin. Vaihtoehdoiksi Ferrarille on siis jäänyt Heikki Kovalainen, joka pitää sikäli hienoa saavutusta yllään, että on nykyisistä kuskeista ajanut pisimpään ilman pisteitä. Kolmas mahdollisuus olisi joku Sutil, mutta miehellä ei kovin hyvää mainetta ole enää niiden sekoilujen jälkeen ja mies ei ole ajanut vuoteen.

Ferrarin vaihtoehdot siis Felipe Massa tai Heikki Kovalainen. Massan tulokset ovat kieltämättä surkeita, mutta onhan toi nyt hankalin paikka ajaa täysin toiselle kuskille tehdyllä autolla ja tallissa, jossa tallin resursseista 99,9% menee sille toiselle kuljettajalle. Ja kun vaihtoehtona on Heikki Kovalainen, jonka tuloksista ja kilpailukyvystä ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Mies ajaa bottom 3 autolla ja on sen sarjan "paras" kuski, mutta eipä sekään ole minkäänlainen näyttö, kun vastassa on vain maksukuskeja, joista neljä ajaa vielä Kovalaistakin paskemmalla autolla.

Siksi uskon, että Ferrarin valinta osuu Massaan. Miehellä on vuosien kokemus tallista ja tietää tallin työskentelytavat. Kielitaidostakaan ei ole varmaan hirveästi haittaa. Kovalainen ei pysty millään takaamaan, että olisi parempi kuin mitä Massa on ollut nyt. Kovalaisen omat ajot McLarenilla olivat yhtä surkuhupaisaa katsottavaa kuin nyt tämä viimeisin kausi on ollut Massalla.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Massalle tosiaan kiitos useista ferrarivuosistaan, mutta kyllä nyt on jo aika sanoa Massalle: Kiitos, mutta ei kiitos. Perez tai Hulkenberg olisi kyllä hienoa nähdä ferrari ratin takana ensi kaudella ja Massankin mielellään näkisi jossain toisessa tallissa, hieman paremmassa roolissa niin näkisi hänenkin vauhtiaan taas missä oikeasti mennään.

Tuo Kovalainen ferrari huhu on kyllä maikkarin omaa toivotaan toivotaan juttua, ei varmana ole Ferrari edes harkinnut vakavasti Heikkiä. Italolehtien mukaan kuitenkin tällä hetkellä vaihtoehdot ovat Massa tai Perez. Tuo että Perez ei muka vielä ole valmis, on juuri Ferrarin omaa vedätystä. Räikkösenkin piti aikoinaan antaa ajaa soppari loppuun ja vasta sitten Alonso sisään.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
No tämäpä juuri ja myös se, että "Lotus on ylivoimainen rengaskulutuksessa" jne.. Parissa alkukauden kisassa hyvin säästyneet renkaat ei AINA tarkoita sitä, hallussa olisi ihmeauto, jossa renkailla ajettaisiin ihan mistään riippumatta aina 2-3 kierrosta enemmän kuin muut hyvällä vauhdilla. Liikaa on tähänkin nojauduttu tuolla selostuskopissa, eihän nyt kenelläkään renkaat ikuisesti säily, jos jahtaat sijalla 2. kärkipaikkaa, ja et voi hellittää takaa-ajoa, sillä muuten kuski edellä karkaa, kyllä se vie rengasta.

Näinhän se suurinpiirtein menee kisakohtaisesti. Mutta isommassa kuvassa on paljon merkittävimpiäkin tekijöitä. Ei tarvitse olla ydinfyysikko tajutakseen, että Lotuksen rengasetu katosi, kun kahdessa kisassa siirryttiin käyttämään Medium ja Hard renkaita, jotka esim McLaren näyttää hallitsevan parhaiten. Uskomattoman vaikea tuntuu olevan noille Formula-selostajille tämän asian ymmärtäminen.

Lotuksen etu on ollut suurimmillaan niillä radoilla, joilla soft-seos on ollut se rengas, jota kaikkien on "pakko" käyttää, mutta sekään ei ole ollut ihan maksimaalisesti paras huipputalleille. Lotuksen auto vain jostain syystä soveltuu parhaiten tälle seokselle, renkaat eivät pääse ylikuumenemaan ja tämä vielä korostuu Räikkösen omissa säädöissä, koska selkeä ero Kimin ja Grosjeaninkin välillä on luettavissa.

Mutta "soft-kisoissakin" on ollut kaksi vaihtoehtoa. Joillakin radoilla käytössä on ollut toisena vaihtoehtona super-soft -rengas, joka taas on saanut jotkut talit (esim. Red Bull) aika-ajossa tekemään uskomattomia yksittäisiä kierroksia. Lotus, toisinsanoen, Räikkönen, ei ole taas tätä rengasta saanut toimimaan ollenkaan. Tuloksena on ollut huonoja aika-ajoja ja super-softin ollessa käytössä radatkin ovat yleensä olleet syherö-mallisia, että ohittamaan ei ole juuri päässyt alkustintin kylmien renkaiden takia. Tämä sitten on kussut kisoja, kun juutut ruuhkaan.

Yleisimmät kisat on ajettu Soft ja Medium -yhdistelmillä ja niillä radoilla muiden tallien kohtaamat vaikeudet yhdistettynä Lotukseen etuun ovat suurimmillaan. Näillä radoilla etenkin Kimi menee kovaa. Medium tuo ongelmia erityisesti Red Bullille ja McLaren on tapellut ylikuumenemisen takia päinvastaisessa tilanteessa softien ja super-softien kanssa koko kauden ajan. Lotus ei ole paras auto, mutta näillä rengasseoksilla se pystyy tekemään renkaiden kautta optimaalisia kisasuorituksia, kun muut tallit taistelee ongelmien kanssa. Alonso on hallinnut kaikkia seoksia aika tappavan tasapuolisesti ja sen voi todeta aika suoraan katsomalla MM-pistetaulukkoon.

Vähän kun tutkii taustoja, niin nämä asiat on löydettävissä. Voimasuhteiden heilahtelut johtuvat 90% siitä, että mitkä rengasseokset ovat kulloinkin käytettävissä.

Perezin taktiikka Monzassa jäi mietityttämään. Ei ole kovin moni käyttänyt tuota viime aikoina, että ajetaan pehmeällä renkaalla kisan lopussa, tietysti kärkitallit ovat "pakotettuja" aloittamaan kisa pehmeillä Q3:sen takia (muista myös Kimin taktinen putoaminen Q3:sta). Kisan loppupuolella mm. radan pitäisi olla nopeimmillaan, vie vähiten rengasta koska pito on hyvä eikä auto luistele ja rengaskulutus on pienempää. Samoin auto on kevyempi eli rasittaa ja kuluttaa rengasta vähemmän. Alussa tuossa voi hävitä kovalla renkaalla versus muut pehmeällä ajavat, mutta kisan alussa radan kunto voi olla niin erilainen, että eroa ei pääse syntymään. Ja muutenkin kisan alussa on niin paljon muita (häiriö)tekijöitä, että renkaista ei saada parasta hyötyä kaikkien kuskien kohdalla (ajetaan toisen turbulenssissa, ollaan hitaamman takana tms.). Lisäksi sijoitukset lasketaan kisan lopussa ja silloin on parasta olla nopein, kuten nyt Perez osoitti. Ehkä Perezilläkin osui moni tekijä kohdalleen taktiikassa, mutta oli piristävää nähdä erilaisella taktiikalla ajanut, joka vielä hyötyi siitä huomattavasti.

Tämä oli hyvä havainto. Mutta siinä harhaan johtaa tuo, että puhutaan "pehmeällä renkaalla ajamisesta". Tässä syyllistän puhtaasti Maikkarin selostuskoppia ja tätä tyyliä puhua näistä seoksista. Siellä ajettiin mediumilla, joka ei ole pehmeä rengas, sitä on soft. Medium on vain se pehmeämpi, kun valitaan mediumin ja hardin väliltä (jotka olivat Monzassa ja Spassa käytössä).

Miksei super-soft voi olla super-soft, soft=soft, medium=medium ja hard= hard? Paljon selkeämpi olisi puhua asioista niiden oikeimmilla nimillä, eikä hölöttää pehmeämmässä renkaasta kun siellä on super-soft tai medium alla, tai kovasta renkaasta, kun alla on soft tai medium. V*tun idiootit. Itseäni häiritsee tämä ihan h*lvetisti.

Eli Monzassa oli käytössä varsin poikkeukselliset taktiikat erilaisen radan johdosta. Medium-rengas ei kärsi läheskään niin kovasti kulutuksesta, kuin joillakin muilla radoilla sen pehmeämmän seoksen käyttäminen. Yhteenvetona, kovemmilla rengasseoksilla, radalla jossa tehdään vähän varikkopysähdyksiä, voi hyötyä paljonkin alottamalla kisan Hard-renkaalla. Mitä pehmeämät seokset radalla on käytössä ja mitä enemmän varikkostoppeja tehdään, sitä enemmän tämä etu vähenee.

Monza oli siis poikkeustapaus, josta Sauber ja Perez oli loistavasti kärryillä. Tuo 10. sijan tienoila lähteminen toki luo poikkeuksellinen tilanteen, jossa vastavirtaan uiminen kannattaa. DRS:llä voi roikkua huonommin pitävillä hardeilla muiden persiissä alkukisan ja sitten loppukisasta kun ruuhka helpottaa, voi painella tyhjää rataa aika-ajokierroksien tyyliin lähes kaikista ohi ylivertaisen nopeuden turvin.

Eikä ollut Perez "rikospaikalla" ensimmäistä kertaa, kaveri osaa todella lukea näiden nykyisten renkaiden ja eri seosten erilaista toimivuutta radalla kuin radalla ja rakentaa valittavista mahdollisuuksista lähes poikkeuksetta muihin nähden paremmin toimivan kisataktiikan. Aina tuntuu löytävän sen kultaisen langan, jolla kovia kierroksia taotaan ja sijoja noustaan jossain välissä kisaa, yleensä loppupuolella.

Ehkä tämä vähän ylikorostuukin sen takia, että Sauberilla on vaikea pärjätä aika-ajossa ja sitten on vähän pakko uida vastavirtaan. Mutta sekin on hienoa sopeutumista tilanteeseen, ei jäädä tuleen makaamaan, vaan kaivetaan kekseliäisyydellä maksimaalinen kisatulos aina jotain muuta kautta ulos. Vähän samaan tyyliin kuin Alonso.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tarkoitus oli puhua kovemmasta ja pehmeämmästä renkaasta, mutta rengasseoshuomio on 100% oleellinen ja vaikka sessioiden ja kisan alussa näytetäänkin käytössä olevat renkaat niin harmittavaksi tavaksi on kyllä jäänyt puhua aina keskenään kovista ja pehmeistä renkaista, riippumatta mitkä seokset on käytössä. Liekö tuo tullut juuri selostajien puheesta rahvaan pariin...

Pitää myös muistaa noista keskikastin talleista puhuttaessa (Sauber, Williams, Force India jne.) että niiden suorituksista huomioidaan lähes aina vain ne onnistumiset. Usein sielläkin on ihan nollakisoja ja sijoitukset pisteiden ulkopuolella, jotka kuitenkin voidaan sivuuttaa ko. talleille odotettuna "normisuorituksena" eikä aiheuta isompaa hälyä. Vastaavasti kärkitallien osalta jopa ylianalysoidaan kaikki niin äkkiä jää kuva, että ihan penailua koko touhu niillä. Pistetilannetta onkin hyvä aina luntata kun näitä lueskelee.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
No niin, Singaporessa käytössä on Super-soft ja Soft -renkaat. Lisäksi varikolla käynti on yksi F1-sarjan hitaimpia. Nämä ovat ehkä jo kaksi merkittävintä tekijää luodakseen Lotukselle hyvät edellytykset kisaan. Hidas varikko pakottaa tallit vähiin pysähdyksiin, joten Red Bull ei esim pääse dominoimaan jollain neljän stopin taktiikalla Super-softeja käyttäen. Ja McLaren on alkukaudesta ollut kusessa Softien ja SSoftien ylikuumenemisen kanssa. Heidän autonsa kulkisi vaikka kuinka, mutta kun se ylivertainen nopeus kuumentaa renkaat yli ja meno puutuu täysin parin kierroksen jälkeen. Vähän stopit tarkoittaa sitä, että Lotuksen kestävyys soft-renkaalla saattaa tässä kisassa olla nyt sen Kimin jackpotin paikka.

Toisaalta, kyseisellä katuradalla on vaikea ohittaa ja Lotuksella on tuntunut olevan ongelmia aika-ajossa super-soft -renkaalla. Jotenkin eivät saa sitä lämpiämään ajoissa ja kun se lämpiää, niin se on jo liikaa kulunut. Tai siis ongelmahan on vain Kimillä, Grosjeanilla ei niinkään.

Ja vaikka alkuasetelma olisi hyvä Kimille, niin katuradan erittäin todennäköiset safety-carit tulevat tekemään tästä kisasta periaatteessa lottoa. En yllättyisi, jos kaikki näyttäisi Kimin kannalta hyvältä ja safety-car paukahtaa johonkin väliin tuhoten kisataktiikat, joko niin, että varikkostopin ajoitus vain sattui tulemaan huonoon väliin, tai että Lotuksen tampiot varikkomuurilla eivät osaa reagoida oikealla tavalla äkisti muuttuvaan tilanteeseen.

StrategyJames Allen on F1 – The official James Allen website on F1

Tuolta löytyi sitten helvetin hieno taktiikkalaskuri, jolla jokainen pääsee kokeilemaan omia vaihtoehtojaan. Ainoa mikä tuossa harmitti, niin kisaanlähtöseosta ei pääse itse valitsemaan. Ei siis voi tehdä "Pereziä".
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
No niin, Singaporessa käytössä on Super-soft ja Soft -renkaat. Lisäksi varikolla käynti on yksi F1-sarjan hitaimpia. Nämä ovat ehkä jo kaksi merkittävintä tekijää luodakseen Lotukselle hyvät edellytykset kisaan. Hidas varikko pakottaa tallit vähiin pysähdyksiin, joten Red Bull ei esim pääse dominoimaan jollain neljän stopin taktiikalla Super-softeja käyttäen. Ja McLaren on alkukaudesta ollut kusessa Softien ja SSoftien ylikuumenemisen kanssa. Heidän autonsa kulkisi vaikka kuinka, mutta kun se ylivertainen nopeus kuumentaa renkaat yli ja meno puutuu täysin parin kierroksen jälkeen. Vähän stopit tarkoittaa sitä, että Lotuksen kestävyys soft-renkaalla saattaa tässä kisassa olla nyt sen Kimin jackpotin paikka.

Täytyy nyt kuitenkin muistuttaa että autot ovat kehittyneet huomattavasti tässä kauden vanhetessa(ja rengaskulumaan on varmasti pyritty vaikuttamaan), eikä ole enää lainkaan kirkossa kuulutettua että Lotuksella olisi tuota alkukauden rengasetuaan, vaikka MTV3 sitä varmasti tulee taas rummuttamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös