Formula 1 – kausi 2012

  • 322 770
  • 1 753

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Rengasetu menetettiin pari kisaa sitten, jolloin pirelli muutti renkaiden rakennetta ja seoksien vahvuuksia kestävämpään suuntaan. Tästä taisi olla jotain juttua autosportin tai vastaavan sivuilla.

Arvaamaton kisa tulossa, katuratojen taikaa odotettavissa :)
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Rengasetu menetettiin pari kisaa sitten, jolloin pirelli muutti renkaiden rakennetta ja seoksien vahvuuksia kestävämpään suuntaan. Tästä taisi olla jotain juttua autosportin tai vastaavan sivuilla.

Jaa, itse kyllä käsitin niin että Monzassa ja Spa:ssa vain ajettiin noista tarjolla olevista seoksista niillä kovimmilla(6:sta seosvaihtoehdosta).
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Rengasetu menetettiin pari kisaa sitten, jolloin pirelli muutti renkaiden rakennetta ja seoksien vahvuuksia kestävämpään suuntaan. Tästä taisi olla jotain juttua autosportin tai vastaavan sivuilla.

Arvaamaton kisa tulossa, katuratojen taikaa odotettavissa :)

Pirelli says it will let F1 teams decide if experimental hard tyres makes race debut - F1 news - AUTOSPORT.com

Onkos se tämä uutinen? Koski vain hard-seoksen muutosta, jonka hyvä kestävyys nähtiin Monzassa.

Olen edelleen sitä mieltä, että Maikkarin paasaus Lotuksen rengasedusta meni metsään kahden edelliskisan kohdalla, koska kisoissa käytettiin medium ja Hard -seoksia. Mutta seuraavissa kisoissa tämä paasaus saattaa hyvinkin osua taas kohdalleen, kun Lotukselle vähiten haitallinen soft-seos on käytössä jokaisessa seuraavassa neljässä kisassa.

23.9. Singapore:
Super-soft
Soft

7.10. Suzuka:
Soft
Medium

14.10. Korea
Super-soft
Soft

28.10. Intia:
Soft
Medium
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Vapaat ajettu ja viimeistään nyt on pakko myöntää, että Lotus on hieman taantunut kärkitalleista ja Räikkösen mestaruuskamppailu alkaa olla aikapitkälle ohi. MCLaren ja RB vaikuttivat vahvimmilta ja Ferrari näiden perässä.

Lotuksen kisavauhti ilmeisesti kuitenkin on ihan mukiinmenevää, joten hyvällä ajolla taistellaan sijoista 6.-8. ja aika-ajossa pitää olla tyytyväinen jos Kimi itsensä kolmanteen osioon ajaa. Hamiltonin nostaisin ennakkosuosiksi. Tylsästi
Hamilton-Vettel-Alonso riviä aika-ajoihin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Vapaat ajettu ja viimeistään nyt on pakko myöntää, että Lotus on hieman taantunut kärkitalleista ja Räikkösen mestaruuskamppailu alkaa olla aikapitkälle ohi. MCLaren ja RB vaikuttivat vahvimmilta ja Ferrari näiden perässä.

Lotuksen kisavauhti ilmeisesti kuitenkin on ihan mukiinmenevää, joten hyvällä ajolla taistellaan sijoista 6.-8. ja aika-ajossa pitää olla tyytyväinen jos Kimi itsensä kolmanteen osioon ajaa. Hamiltonin nostaisin ennakkosuosiksi. Tylsästi
Hamilton-Vettel-Alonso riviä aika-ajoihin.

Tältähän se näyttää. Kimi voi softeilla olla kisassa stinttien lopuissa taas nopea, mutta tulee jäämään jo aika-ajossa paskaan ruutuun, koska ei saa renkaita toimimaan tuoreina ja tuolla syheröllä on todella vaikea ohitella. Syy miksi renkaat ei taaskaan toimi, lienee sama mistä Mercedes hyötyi Kiinassa. Kun kisa ajetaan pimeällä, niin aurinko ei lämmitä asfalttia tarpeeksi, jotta muille tulisi renkaiden kanssa ylikuumenemisongelmia ja Lotus pääsisi dominoimaan omalla ongelmattomuudellaan. Kiinassa tuon asfaltin piti viileänä savusumu, Singaporessa siis pimeys. Esim tänään asfaltti oli asteen verran ilmaa viileämpi. Normaalisti päiväsaikaan hyvällä kelillä asfaltti on vähintään 20 astetta ilmaa kuumempi.

Joku totaalinen turva-automunkki voi ehkä Kimille voiton tuolta pelata.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Räikkönen on nyt valitellut pidon puutetta niin Spassa jossa jouduttiin laittamaan "liikaa" siipeä. Monzassakaan ei oikein huippunopeus riittänyt. Ja taas Singaporessa ei tunnu vaan pitoa löytyvän.

Massa tekisi mieli nostaa mustaksi hevoseksi aika-ajoissa vaikka pe harjoitukset ei paljoa luvannutkaan. Super-softeilla Massa on kuitenkin parhaimmillaan ja parin viimekisan tulokset ovat varmasti nostaneet itseluottamusta. Mikäli sopimusta ei ole vielä taskussa, mikä olisikaan parempi neuvotteluvaltti kuin eturivi.

Valitetaan vielä tosta Mustakiikarista joka ei näe eikä näytä enää kuulevaankaan mitään paitsi omat vitsinsä johon ei kukaan muu naura kuin herra itse. Ja 90% tiimiradiokeskusteluista menee Mustakarin höpötyksen alle.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Viimeset vapaat meni oletetusti Vettel, Hamilton, Alonso järjestyksessä. Kimi lupaavasti viides alle sekunnin kärjestä. Lopussa Petrovin seinäänajo keskeytti harjoitukset.

Webber, Grosjean ja Button olivat ainoita kärkitallien miehistä jotka eivät ehtineet ajaa kierroista pehmeillä. Webber toki itsekikin kolhi vähän kaiteita. Synkän eilisen jälkeen näyttää pikkaisen paremmalta Kimin suhteen. 5. ruutu olisi supersuoritus. Itse odotan 7.-9. ruutua. Vettel ja Hamilton ratkaisevat paalun Alonso,Button, Webber vahvoilla seuraaviin ruutuihin. Massan yllätykseen en enää usko. Ehkä Force Indialla pienet yllätys-saumat 3. ruutuun.

Mersut näyttivät tosi vaisuilta. Kumpikin jää kakkos-osioon? Takarivissa Marussia haastaa tosissaan Caterhamia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Räikkösen tilannetta lukuun ottamatta aika-ajot tekivät hyvää mestaruustaistelulle kun sekä Vettel että Hamilton olivat kulmakarvan edellä. Tosin pelkona on että Crashdonado kolaa jommankumman näistä kavereista pois lähdössä.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
No nyt sitten ilmeisesti kävi niin, että Räikköselle sattui taas kerran huono sarja renkaita. Kuulemma huonommat renkaat, kuin ensimmäisessä osiossa käytetyt vanhat.

Alkaa haiskahtamaan jo sabotaasilta, kun kaksi kisaa putkeen pilataan renkaiden takia..
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lotus on jotenkin taantunut matkan varrella, eikä ole enää potentiaalinen kisan voittaja ilman muiden suurta epäonnea. Singaporessa Kimi oli kuudes ja siitäkin pieni kiitos menee tallikaverille kun päästi ohi.

Kisoja on kuusi jäljellä ja mestaruus ratkaistaneen Alonson ja Vettelin välillä. Kimi on toki pisteissä kolmas, mutta kolmen viimeisen kisan nopeuden perusteella ei ole potentiaalinen mestariehdokas. No, harva uskoi ennen kautta edes näin hyvään tilanteeseen tässä vaiheessa kautta.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Lotus on jotenkin taantunut matkan varrella, eikä ole enää potentiaalinen kisan voittaja ilman muiden suurta epäonnea. Singaporessa Kimi oli kuudes ja siitäkin pieni kiitos menee tallikaverille kun päästi ohi.

Kiitos kuuluu myös muiden keskeyttämisille. Vauhtia oli juuri ja juuri yhteen pisteeseen. Ei tuo kyllä hyvältä näytä, kun tallikaverilta tulee järjestäen tukkaan aika-ajoissa ja kisassa ei juuri kenestäkään ohi päästä. Kulmakarvamies ottanee mestaruuden, kun aina se lähin uhkaaja tuntuu keskeyttävän.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kiitos kuuluu myös muiden keskeyttämisille.
Kyllä vaan, jäi mainitsematta vaikka piti.

Kolme kuskia siitä edestä jäi pois keskeytysten takia ja siihen kun lasketaan tallikaverin armopala, niin 10:s Kimi olisi ollut ilman näitä. No, autourheiluun kuuluu oleellisena osana myös tekniikan kestäminen, maaliin pääsy ja rata-ajossa kolarien välttäminen.

Ilmeisesti Lotus saa jotain päivityksiä ensi kisaan Japaniin, joten toivotaan niiden antavan lisää vauhtia.

Schumille muuten tuomittiin 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan kolarin takia. Eli lähtöpaikka tippuu ajetusta 10 alaspäin. Syynä se että oli jo toinen kerta tällä kaudella samalle miehelle. Kova mutta oikean suuntainen rangaistus mielestäni. Romuralli on erikseen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
No, harva uskoi ennen kautta edes näin hyvään tilanteeseen tässä vaiheessa kautta.

Ennen kautta tilanteen uskottiin perisuomalaiseen tyyliin olevan sellainen, että huonosti motivoitunut kuski tekee paluun tallissa, joka on menossa konkurssiin. Hulluna olisi pidetty sitä, joka olisi ääneen lausunut uskovansa Kimin olevan mm-pisteissä kolmen parhaan sakissa kauden puolivälin paikkeilla.

Singaporen kisasta en sano mitään, kun näen sen vasta yhdeksän tunnin päästä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuo kyllä hyvältä näytä, kun tallikaverilta tulee järjestäen tukkaan aika-ajoissa
Ennen Singaporea viidessä edellisessä aika-ajossa Kimi on voittanut tallikaverinsa 4 kertaa, joten "järjestäen tukkaan" ei nyt varsinaisesti vastaa totuutta.

Mutta tällä hetkellä valitettavasti näyttää siltä, että top3-sijoitus kokonaistilanteessa ei tule säilymään loppuun asti, ellei Lotus saa lisää vauhtia. Red Bullit ja McLarenit ovat niin selvästi nopeampia, että Hamilton, Webber ja Button voivat tulla vielä lujaa ohi.

Singaporen iltakisaa on aina hieno katsoa, mutta kisan loppu oli uskomattoman paskasti ohjattu. Maalintuloja ei näytetty, ei edes tuloksia eikä pistetilannetta.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Ennen Singaporea viidessä edellisessä aika-ajossa Kimi on voittanut tallikaverinsa 4 kertaa, joten "järjestäen tukkaan" ei nyt varsinaisesti vastaa totuutta.

Yhdestä kisastahan se oikea tallikaveri oli poissa ja onhan tuo Kimi nyt selkeästi hävinnyt enemmän niitä aika-ajoja kuin voittanut. Seitsemän kymmenystä on aika paljon samalla autolla kun se tallikaverikaan ei ole mikään Hamilton.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Ei sillä Kimin häviämisellä tallikaverilleen aika-ajossa ole oikeastaan mitään merkitystä. Kuitenkin kisamatkalla ne on yhtä nopeita tai Räikkönen se nopeampi, joka tuo enemmän pisteitä. Nytkin Grosjean lähti monta ruutua edestä ja kisasta ne löytyivät sitten jo loppupuolella peräkkäin ajamassa.

Tämä on Kimin ajotyylillinen ominaisuus, että niitä renkaita ei saada lämpenemään 1-2 kierroksen vetoihin. Ne alkaa toimia vasta sen jälkeen, kun se paras hetkellinen pito on menetetty ja se näkyy sitten "alisuorittamisena" aika-ajossa.

Mutta se renkainen toimiminen paremmin kuin muilla stinttien lopussa maksaa lähes järjestään kaikki aika-ajotappiot korkoineen takaisin. Jos Kimi säätäisi autonsa niin, että se olisi yhtä nopea kuin Grosjeanilla aika-ajossa, niin todennäköisesti Kimi sitten olisi hidas kisoissa, todennäköisesti vielä hitaampi mitä lähtöruutuedusta ja muiden tulppana olemisesta olisi hyötyä. Sitten täällä väki itkisi, miten se Kimi on surkea ja tippuu kisassa. Ei pää kestä kisatilannetta tms.

Räikkösen auton säätäminen on poikkeuksellista mitä muilla, se on tietoinen valinta. Kimi on aina tehnyt niin, sama "ongelma" oli jo Ferrarin vuosina. Voitti maailmanmestaruuden. Kisasäädöt merkitsee Kimille yli kaiken, hän on oman aikansa Alain Prost. Ei tätä asiaa mielestäni tarvitse enää ihmetellä ja voivotella. Onneksi on tuo DRS, jolla nykyään ohi pääsee ja joka tuo mahtavan viihteen ennen niin tappavan tylsiin kisoihin, ilman sitä kisatulokset olisi keskikastin autolla varmasti paljon heikompia. Nyt on mennyt hienosti ylisuorittamisen puolelle.


***

Se on muuten mielenkiintoista, kun tuota Alonson matkaa mestaruuteen seuraa, miten italialaiselta rengasvalmistajalta sattuu löytymään huono rengassatsi pahimpien MM-haastajien autoon taikka sitten italialaisvalmisteiset laturit (Red Bull, Magneti Mareilli) hajoavat. Mikähän italialaisvalmisteinen osa Hamiltonin McLarenista eilen piiputti?
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Se on muuten mielenkiintoista, kun tuota Alonson matkaa mestaruuteen seuraa, miten italialaiselta rengasvalmistajalta sattuu löytymään huono rengassatsi pahimpien MM-haastajien autoon taikka sitten italialaisvalmisteiset laturit (Red Bull, Magneti Mareilli) hajoavat. Mikähän italialaisvalmisteinen osa Hamiltonin McLarenista eilen piiputti?

Sekin ongelma korjaantuisi kun rakentaisivat itse osansa. Paitsi että englantilaisia tai itävaltalaisia osia ei kukaan tosissaan kisaava laittaisi autoonsa.

Kohtuullisessa kurssissa on Alonson mestaruus tällä hetkellä kun kilpailijoiden romut lahoavat vuorotellen mutta varmuuden vuoksi sitä nopeutta tarvittaisiin lisää. Suzuka on Alonson rata joten siellä hän paikkaa hanskallakin vähän nopeutta mutta silti.

Ilman sitä saatanan Räikkösen tallikaverin perseilyä Spassa mestaruuskahvit olisivat jo tippumassa. Mutta jännä loppukausi sen takia edessä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli muuten tuo Massan ohitus eilisessä kilpailussa varmaan yksi 2000-luvun hienoimpia ohituksia.

http://www.youtube.com/watch?v=GhK0Zg9Nk44 tuossa vielä linkki tuohon youtubeen.

En vain ymmärrä aina näitä sääntöjä formuloissa, miksi tuotakin ohitusta tutkittiin tuomarin toimesta? eikös formuloissa saa ohittaa? olisikin kyllä naurettavaa ollut jos jompikumpi olisi jotain saanut.. Lisää vain katuratoja ja ohituskieltoja niin viedään loputkin jännitys lajista.
 

baxxter

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En vain ymmärrä aina näitä sääntöjä formuloissa, miksi tuotakin ohitusta tutkittiin tuomarin toimesta? eikös formuloissa saa ohittaa? olisikin kyllä naurettavaa ollut jos jompikumpi olisi jotain saanut.. Lisää vain katuratoja ja ohituskieltoja niin viedään loputkin jännitys lajista.

Tutkittiin, että rikkoiko Senna sääntöjä kun kiilasi puoliksi rinnalla olleen Massan seinään. Aika käsittämätöntä ettei Senna saanut tilanteesta rangaistusta, ei ollenkaan linjan mukainen tuomio. Lieventäväksi asianhaaraksi katsottiin se, ettei Brunolla käynyt mielessä että radalla on muitakin autoja joista yksi juuri sillä hetkellä oli ohittamassa häntä.

FIA:n edustajan kommentteja autosport.comista:
"Examination of video evidence of numerous cars on numerous laps, at the same point on the track, showed that Senna appeared to be taking his normal line on the lap when Massa was drawing alongside him.

"However, the stewards believed that Senna had not done anything wrong because he had not appeared to deliberately move across."

"It appeared that as soon as Senna was aware of the presence of Massa on his left, he moved to the right, thereby allowing Massa to overtake him."
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
On kyllä järjen riemuvoitto laittaa MTV3:lle ennen myöhäisillan uusintaa toi joku 10 minuutin F1 Extra, jossa se selostaja läväytää heti kisan tuloksen eetteriin. Siis kisan, joka näytetään kymmenen minuutin kuluttua uusintana. Ei laji niin paljoa kiinnosta, että mitään MAX:eja hommaisi, mutta onhan tollainen kisa illalla (jolloin on aikaakin) vielä kiva vilkaista ja kenties jotain sijoja jännätäkin. Pitääkin varautua seuraavaksi ja skipata toi pläjäytys.
 

Bailey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei laji niin paljoa kiinnosta, että mitään MAX:eja hommaisi, mutta onhan tollainen kisa illalla (jolloin on aikaakin) vielä kiva vilkaista ja kenties jotain sijoja jännätäkin. Pitääkin varautua seuraavaksi ja skipata toi pläjäytys.

Itse olen ainakin viimeiset 3 kautta hyödyntänyt maikkarin katsomo -palvelua. Voi katsoa kisan ja muut lähetykset kun on aikaa ja maksaa nelisen kymppiä per kausi. Vrt. MTV3 max alle puoleen hintaan ja näkee samat lähetykset. Maxilla ei juuri muuta itselle olisi kuin nuo formulat.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
En vain ymmärrä aina näitä sääntöjä formuloissa, miksi tuotakin ohitusta tutkittiin tuomarin toimesta? eikös formuloissa saa ohittaa? olisikin kyllä naurettavaa ollut jos jompikumpi olisi jotain saanut.. Lisää vain katuratoja ja ohituskieltoja niin viedään loputkin jännitys lajista.

Mika Salo valaisi oliko viime vai edelliskisassa tätä käytäntöä. Eli tuomariston on pakko tutkia jos joltain tallilta tulee radiossa pyyntö tutkia tilannetta.

Ja off-topicina Hieno oli tosiaan Massan ohitus.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kuljettajien siirtojen spekulointi on aina niin kivaa, joten tehdäänpä taas vähäsen sitä. Perinteisesti taas paljon kaikkea huhua pyörii mistä ei puoliakaan voi uskoa ja lopulta montaakaan isoa siirtoa tuskin tulee jos lainkaan. No välittämättä siitä mennään asiaan.

Aloitetaan jumboista.

Marussia
Timo Glock on sopimuksen myötä Marussian kuljettaja myös ensikaudella ja on heille perusvarma suorittaja. Toiseen kuskiin voidaan sitten liittää jo hieman enemmän huhuja, koska sellaista on pyörinyt ilmassa, että Max Chilton saattaisi ottaa toisen kisakuskin paikan ja tuoda tallille jopa enemmän sponsoritukea kuin Maldonado Williamsille. On sitten totta tai ei, niin iso tukku sieltä kuitenkin tulisi ja siihen kun lisää sen, että Glock ja Pic ei vissiin ole olleet kokoajan ihan parhaissa väleissä, niin voi olla, että Pic löytää tiensä jostain muualta, vaikka hänkin toki omaa hyvän sponsori säkin. Marussia voi näiden jälkeen ja tuon Singaporen sijoituksen jälkeen olla jopa vahvemmilla ensikautta ajatellen kuin Caterham. Petrovia olen ajatellut, että menisi jossain vaiheessa Marussialle, mutta ei taida mennä sittenkään, koska hänellä ei ole tarjota tarpeeksi isoa sponsori tukkua vaikka Venäjältä onkin.

Veikkaukset kuskeiksi: Timo Glock, Max Chilton
Varalla: Charles Pic, Vitali Petrov

HRT
Pedro De La Rosa jatkaa sopimuksen myötä myös ensikaudella HRT:n puikoissa, mutta toisen kuskin paikkaa on aika vaikea arvioida. Karthikeyan herättää aina sellaisia ajatuksia, että tuskin jatkaa, mutta niin vain viimeksikin tuli takaisin. Dani Clos vaikuttaisi aika varmalta vaihtoehdolta jos häneltä löytyy vain tarpeeksi tukea taustalta. En vain ole varma, että onko näin. GP2 luokasta voisi HRT:n kohdalla nostaa esiin Giedo van der Garden nimen. Veikkaan kuitenkin Closin päätyvän kilpakuskiksi. Kiinalaiskuskiin en usko.

Veikkaukset kuskeiksi: Pedro De La Rosa, Dani Clos
Varalla: Narain Karthikeyan, Giedo van der Garde

Caterham
Caterhamilla tilanne on todella sekava. On ollut juttua, että Petrov saattaisi saada monoa jopa tälläkaudella ja van der Garde ajaisi hänen tilallaan. Petrovilla on vissiin jotain ongelmia rahoituksen kanssa, mikä tuntuu oudolta, että ei Venäjältä tukea löydy sitten enempää. Kovalaisen haastatteluista näkee, että hän ei enään jaksa ajaa kauttakaan tuolla ja vaihtaa varmasti jos vain jostain tallista paikka löytyy. Charles Pic on myös pinnalla vähän väliä Caterhamille ja eihän tuo yllätyksenä tulisi. GP2 sarjan mestari Davide Valsechhi ja kakkonen Luiz Razia varmasti myös potentiaalisia nimiä Caterhamille. Voi olla, että kummankin kuskin vaihdos on edessä, mutta saa nähdä. Ikävä kyllä veikkaan, että jos Kovalainen haluaa ensikaudella ykkösissä ajaa, niin paikka löytyy Caterhamilta.

Veikkaukset kuskeiksi: Charles Pic, Heikki Kovalainen
Varalla: Davide Valsechhi, Luiz Razia, Giedo van der Garde

Williams
Monet ovat todella varmoja siitä, että Bottas ajaa ensikaudella Williamsia, mutta itse en olisi siitä niinkään varma. Maldonadon jatko taitaa olla aika varmaa, mutta ajaako toista autoa Bottas vai Senna? Siinäpä kysymys. Senna on ollut tälläkaudella heikohko ja ennen kaikkea ailahtelevainen, mutta on kokonaisuudessaan ollut kisoissa jopa Maldonadoa parempi. Pastor on selvästi nopeampi ollut, mutta törttöilyt on maksaneet paljon. Bottas kuitenkin pitäisi saada ajamaan jo kilpaakin joten mielenkiintoista katsoa miten käy.

Veikkaukset kuskeiksi: Pastor Maldonado, Bruno Senna/Valtteri Bottas
Varalla: -

Toro Rosso
Ei kai oikein muuta osaa sanoa tai veikata, kun että molemmat saa toisen mahdollisuuden. Ricciardo jatkanee ainakin. Lieneekö sitten aiheellista heittää jopa sellainen kysymys ilmoille, että kauan Red Bull tuota kakkostallia jaksaa pitää.

Veikkaukset kuskeiksi: Daniel Ricciardo, Jean-Eric Vergne
Varalla: ?

Sauber
Sauberilla voi tapahtua myös. Perez on ollut todella hyvä, niin kuin kaikki tietää, joten onko nyt jo aika siirtyä isompaan talliin? Veikkaan kuitenkin, että ei. Kobayashi sen sijaan vaihtanee maisemaa. Japsissa on paljon ainesta, mutta taso heittelee liikaa ja on ollut niin monesti huhuissa pois Sauberilta, minkä nyt veikkaan myös tapahtuvan. Kovalainen on myös niissä huhuissa ollut, mutta veikkaan silti Meksikolais pari valjakkoa. Esteban Gutierrez on riski veto toistaiseksi, mutta en näe sitä lainkaan mahdottomana. Picin Sauber siirtoon en usko. Sebastien Buemi on myös todella varteenotettava vaihtoehto ja miksei myös Alqersuari.

Veikkaukset kuskeiksi: Sergio Perez, Esteban Gutierrez
Varalla: Sebastien Buemi, Heikki Kovalainen, Jaime Alquersuari

Force India
Hulk jatkanee aika varmasti Force Indialla, mutta Di Resta saaanee nyt mahdollisuuden joko Mäkillä tai Mersulla. Jos käy niin, että Di Resta lähtee, niin kuka tulee tilalle. Heikki? Kobayashi? Veikkaan jostakin syystä jälkimmäistä.

Veikkaukset kuskeiksi: Nico Hulkenberg, Kamui Kobayashi
Varalla: Heikki Kovalainen, Jules Bianchi

Lotus
Mielestäni on varmaa, että Räikkönen ja Grosjean ajaa myös ensikaudella Lotusta. Toivottovasti niin myös käy ja Lotus ottaa vielä loikan eteenpäin.

Veikkaukset kuskeiksi: Kimi Räikkönen, Romain Grosjean
Varalla: -

Mercedes
Rosberg jatkaa, mutta Schumin olisi oikeasti aika siirtyä syrjään. Veikkaan, että niin ei käy, mutta oletan tässä spekulaatiossa nyt, että Schumi lopettaisi. Näin ollen Hamilton tai Di Resta voisi saapua Mersun rattiin.

Veikkaukset kuskeiksi: Nico Rosberg, Schumi
Varalla: Lewis Hamilton, Paul Di Resta

Ferrari
Massa nyt sitten saa kuitenkin lopulta jatkaa Alonson apurina, joten eipä tästä sitten sen enempää.

Veikkaukset kuskeiksi: Fernando Alonso, Felipe Massa
Varalla: -

McLaren
Button jatkaa tietysti, mutta Hamilton voi ihan oikeasti olla lähdössä nyt kun hän ei tule mestaruutta voittamaan. Jos Hamilton päättää lähteä, niin Di Resta lienee sitten korvaaja. Veikkaan kuitenkin Hamiltonin jatkavan McLarenilla.

Veikkaukset kuskeiksi: Jenson Button, Lewis Hamilton
Varalla: Paul Di Resta

Red Bull
Vettel ja Webber jatkaa. Tuossa itse ajattelin, että voisiko olla jopa niin, että Webberin aika tulee täyteen, koska mielestäni hänestä ei mestariksi ole, mutta kun ajattelee niitä kuka Red Bullille hyppäisi Webberin tilalle, niin ei oikein tule mieleen ja siksi näen Webberin jatkavan.

Veikkaukset kuskeiksi: Sebastian Vettel, Mark Webber
Varalla: -

Tuskin noita tallivaihdoksia taaskaan hirveästi tule, mutta ihan kivahan noita oli taas pyöritellä. Nyt katsellaan kausi loppuun ja sitten voi palata näihin uudestaan, kun ne alkaa olemaan enemmän ajankohtaista ja saa nähdä monta hakua menee lopulta oikein.
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Homma menisi kertaheitolla mielenkiintoiseksi, jos Schumi lopettaisi. Ehkä olisi jo aikakin, kun se on tuolla joka toinen kisa Kimin tiellä ja joka toinen kisa törttöilemässä. Kenellä eniten rikottuja etusiipiä tällä kaudella. Schumi aika vahvoilla tässä kisassa.

Itse petyn kyllä, jos Kovalainen ei saa paikkaa muusta tallista. Vaikea se on näyttöjä antaa Caterhamilla, mutta esim. viime kaudella monet arvostetut mediat arvostelivat Heikin sarjan top 5 kuljettajiin.

Itselläni on sellainen tunne, että Kobayashin tarina F1:ssä näyttäisi hiipumisen merkkejä. En usko, että saa ilman kohtuullista sponsoripakettia paikkaa hyvistä tiimeistä. Massan jatko näyttäisi todennäköiseltä, joten Perez jatkanee Sauberilla. Toiseksi kuljettajaksi on jo niin paljon nimiä, että en viitsi mainitakaan.

Bottaksen tilanne on mielenkiintoinen. On kuulunut Williamsin organisaatioon jo hyvän aikaa, joten olisi melkoinen epäonnistuminen jättää Bottas ulos. En usko, että Frank antaa tämän tapahtua. Oma toive toki olisi, että Mäciltä paikka vapautuisi ja Bottas ottaisi sen. Di Resta on ollut toki vahva, mutta Whitmarshilla on melko hyviä kokemuksia suomalaisista kuljettajista, joten en pitäisi mitenkään epätodennäköisenä, että Bottas ajaisi ensi kaudella McLarenia. Williams on toki todennäköisin vaihtoehto.

Kimistä ei oikein ota selvää. Toisinaan on jatkamassa ja toisinaan olisi vaihtamassa ralliin. Tekee varmaan tahallaan tuon.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Oma toivekuvio olisi:

Schumacher, Mercedes ---> eläkkeelle
Hamilton, McLaren ---> Mercedes
Räikkönen, Lotus ---> McLaren
Kovalainen, Caterham ---> Lotus
Senna, Williams ---> Caterham
Bottas, varamies --> Williams

Siinähän se olisi koko kuvio myllytetty. Schumi on ollut sen verran sekaisin tällä kaudella, että eläke kutsuu jo. Lewis Mäkiltä korvaajaksi, jotain huhuakin on tästä kovasti ilmassa.

Räikkönen kuuluu tämän kauden näytöillään huipputalliin, koska on ollut Alonson jälkeen koko sarjan toiseksi paras kuljettaja. Kovalainen pääsisi myös ajamisen makuun, muistakin sijoista kuin se 19. tekemällä "paluun" entiselle Renaultille, eli Lotukselle.

Brune Senna viemään rahansa vaikka Caterhamille ja Bottas viimeinkin Williamsin rattiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös