Formula 1 – kausi 2012

  • 323 267
  • 1 753

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Absoluuttisessa nopeudessa Massahan on kova kaveri. Mutta sitten juuri nämä valtavat tason heittelyt ovat miehen ongelma. Eli saattaa olla että on podiumilla pari kisaa ja sitten vailla mitään syytä seuraavassa kisoissa sijat onkin jotain 8-12 välillä.

Eihän Massan taso ole heilahdellut tällä kaudella juuri lainkaan. Mies oli alusta asti tasaisen hidas Alonsoon nähden koko ajan. Nyt Monacosta lähtien on ollut todella nopea, aivan Alonson kanssa tasoissa. Eli yksi iso heilahdus. Ferrari sai Monacoon paljon uusia osia ja ilmeisesti nämä ovat auttaneet Massaa suhteessa enemmän mitä Alonsoa.
 
Nyt Monacosta lähtien on ollut todella nopea, aivan Alonson kanssa tasoissa. Eli yksi iso heilahdus. Ferrari sai Monacoon paljon uusia osia ja ilmeisesti nämä ovat auttaneet Massaa suhteessa enemmän mitä Alonsoa.

Yksi selitys "Massan nopeuteen" lienee myös se, että Massa tykkää ajaa enemmän pehmeillä renkailla. Monacossa ja Montrealissa käytössä oli superpehmeät ja pehmeät renkaat ja samalla myös tuloksia on alkanut syntyä hiukan parempaan tahtiin, kuin alkukaudella.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi selitys "Massan nopeuteen" lienee myös se, että Massa tykkää ajaa enemmän pehmeillä renkailla. Monacossa ja Montrealissa käytössä oli superpehmeät ja pehmeät renkaat ja samalla myös tuloksia on alkanut syntyä hiukan parempaan tahtiin, kuin alkukaudella.

Jep. Ja samasta syystä Kimillä ei ole mennyt ihan yhtä hyvin.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Tämä ei ehkä tänne kuulu, mutta: tuli tänään aamupäivällä tilaisuus katsoa kisaa tv:stä, siis tavalliselta mtv3-kanavalta. Vaikka tuloksen tietysti tiesi, niin kyllähän siinä pääsi tunnelmaan. Noh, jotain viisi minuuttia ennen loppua, juuri kun Hamilton oli siirtynyt toiseksi, kuva vain pysähtyi. Siis kisan olennaisimmat ja mielenkiintoisimmat hetket käsillä...ja näin mentiin stillikuvan ja jonkinlaisen säädön kanssa lähetysajan loppuun. Sit vain loppumainokset kehiin ja ostos-tv käyntiin. Mitään selitystä tai pahoittelua ei tullut.

Käsittämätöntä haistavittumeininkiä!
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt nopeutuneena Massa kieltämättä haastaa jo vakavasti Bruno Sennan 13. sijan MM-taulukossa ja samalla taistellaan parhaan brasilialaiskuljettajan tittelistä.

Mielestäni Oskari Saari suorastaan masinoi aina sitä mielipidettä, että se yksi tallimääräys tuhosi Massan henkisesti. Todisteita on vaikea saada. Ehkä se oli jonkinlaista jatkoa sille voivottelulle, mitä harrastettiin Barrichellon kohdalla, että oikeasti parempi kuin Schumacher, mutta kun ei anneta ajaa. Ja sitä mieltä oli toki JJ Lehto, joka oli omasta mielestään parempi kuin Schumacher, mutta kun ei annettu ajaa...
 

Jasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ja taas mennään. Ratahan on Valenciassa vaikea ohittaa, myös kuskien mielestä. Toivottavasti edes DRSllä pääsee ohi. Wikipedia tietää kertoa, että 2008 vuodesta asti järjestetyllä Valencian radalla on nähty F1-osakilpailuissa vain neljä ohitusta.

Aika-ajossa toivoisi nyt Räikköselle onnistumista, jottei tarvitse lähteä jälleen yrittämään muista poikkeavaa taktiikkaa ja roikkumaan radalla häviten aikaa. Lämpöistä keliä luvassa, joten toivottavasti Lotus saa myös siitä hieman lisää nopeutta.

Valenciassahan on testattu rutkasti joten talleilla on dataa tallessa. Tallit näkevät varmaankin, miten paljon on ajallisesti menty alkukaudella eteenpäin.
edit. jaa kappas, kiitos korjauksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo ei tuolla katuradalla testata mitään. Käsittääkseni tämä F1-viikonloppu on aina vuoden ainoa viikonloppu jolloinka siellä ylipäätänsä ajellaan minkäännäköisillä autoilla.

Toivottavasti Räikkönen onnistuu tänä viikonloppuna aika-ajoissa hyvin. Täällä jos missä sillä on merkitystä, sillä rata on ihan samaa paskaa ohitusten muodossa mitä on esimerkiksi Monaco. Yhtä taistelua päästä edes ohitusetäisyydelle.

Saisivat mun puolestani potkia tämän radan hevon helvettiin sarjasta ja ottaa vaikka tilalle jonkun Magny-Coursin jossa nähtiin aina loistavia kilpailuita. Valencia on ollut nyt sarjassa neljä vuotta mukana ja joka vitun vuosi tämä kilpailu on kauden tylsin, jossa ei tapahdu yhtään mitään.

Mitäs mieltä porukat on tuosta Heikin tilanteesta? Huhujen mukaan Sauberilla on kaksi ehdokasta ensi kaudelle Sergio Perezin tilalle, joka on vaihtamassa maisemaa. Nico Hulkenberg ja Heikki Kovalainen. Itse lähtisin jo menemään tuolta Caterhamilta. Puheet on kovat, mutta mitään ei tapahdu sitten radalla ja niinhän se on aina ollut näissä Gascoynen talleissa.
 

Jasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Perhana sentään, kun taas jäi se yksi kymmenys Räikköseltä uupumaan, joka oli jo toisessa sektorissa voitettu ratkaisukierroksella. Hieno kausi menossa kyllä, todella tasaista.

Kisaan Räkälle mielestäni realistinen tavoite on tuo kolmas sija, edellä Grosjean ja Maldonado. Räkähän lähtee kisaan puhtaalta puolelta tuosta vitosrudusta.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Laitetaas muutamasta kaverista hieman tekstiä.

Räikkönen: Löysi onneksi ongelma viikonloppujen jälkeen hyvän vauhdin Valenciaan, mutta hieman Kimillä tuo aika-ajo vauhti on liian heikkoa. Hyvää on kuitenkin se, että hän on kisassa loistava ja huomenna on mahdollisuus ajaa palkintopallille.

Grosjean: Käsittämättömän nopea kaveri kyllä kyseessä. Sortuu välillä vielä hölmöihin virheisiin kisassa, mutta ei ole vain aika-ajo kone, vaan näytti Kanadassa, että vauhtia on myös kisassa. Todella paha vastus Kimille.

Maldonado: Pastor on näyttänyt kyllä kuinka nopea hän voi olla. Harmi, että meni pari edellistä viikonloppua pilalle rangaistuksien takia. Tänään näytti taas, että vauhti olisi aika samaa tallikaverin kanssa, mutta niin vain hän nosti itsensä viimeiseen osioon toisin kuin tallikaverinsa ja pamautti vielä siellä loistavan ajan.

Senna: Oli tosiaan aluksi aika samaa vauhtia ajamassa Maldonadon kanssa, mutta taas ei pää kestänyt ajaa ehjää kierrosta viimeisellä kun olisi pitänyt nostaa itsensä vikaan osioon. Mielestäni hänellä oli sinne tänään edelletykset. Otteiden on parannuttava tai lähtö tallista on väistämätön.

Kobayashi: En tiedä miksi kaverista on aina juttua, että Sauber ei ole häneen tyytyväinen. Tai jos ei ole, niin jo on kumma. Ajanut koko kauden ihan hyvin ja taas hienosti mahdollisuudet ajaa pisteille. Muutenkin tykkään hänen tyylistään ajaa agressiivisesti kilpaa.

Vergne ja Ricciardo: Mitä tässä voi sanoa? Umpisurkeaa ajamista näiltä ns. kovilta lupauksilta. Varisnkin Ricciardo jolla kokemusta jo aika paljon tuosta vehkeestä pitäisi pystyä parempaa. Vai onko tosiaan Toro Rosso, niin paljon heikompi kuin viimekaudella? Alqersuari ja Buemi kuitenkin ajoivat viimekaudella aika monta pistesijaa.

Kovalainen: Hienoa tekemistä ja toden totta toivon, että se palkitaan paikalla paremmasta tallista.
 

Metsuri #37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näköjään ne superpehmeät renkaat sitten olivat myrkkyä Kimille kahdella edellisellä kisaviikonlopulla, sillä tulokset paranivat heti, kun niistä päästiin eroon. Sanoiko Osku, että viime vuonna nähtiin 29 ohitusta Valencian kisassa? Jos näin on, niin ihmeen suuri lukema.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Räikköseltä mukiin menevä suoritus. Vitossija on hyvä ja antaa hyvät lähtökohdat huomiseen sijaan. Taistelee palkintopallisijoista!
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Veikkaan, että Kimi paukuttaa puhtaalta puolelta heti lähdössä Grosjeanin ohi. Maldonadosta olisi totta kai myös hyvä päästä mahdollisimman nopeasti ohi. Palkintosija on mahdollinen ja mielestäni myös varsin todennäköinen. Voittotaisteluun päästäkseen on oltava heti ensimmäisellä kierroksella kolmen joukossa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hyvin osoittaa tämä kausi, kuinka pieni on kuljettajan vaikutus tulokseen. Kaiken maailman nopadit tykittävät kärkipäähän.

Maailmanmestaruuden tavoittelun perusedellytys on perusnopea auto, johon kuljettaja saa hyvän tuntuman ja joka yleensäkin sopii kuljettajalle. Ei ole näissä kavereissa suurta eroa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vettelhän sanoi lehdistötilaisuudessa, että monta kertaa on istuttu tässä keskellä lauantain jälkeen ja sitten kisassa on mennyt kaikki pieleen. Nykyäänhän voi ajaa kaksi kolmasosaa selvässä kärjessä ja sijoittua seitsemänneksi renkaiden loputtua. Vettelin mielestä edelleen Ranska-Espanja on helpompi veikata, kun formula. Eli ihan melkein mitä tahansa voi tulla.

"Melkein" tulee siitä, että Caterhamilla, Marussialla tai HRT:llä ei huomistakaan kisaa voiteta. Tuskin Toro Rossollakaan. Ja Schumi keskeyttää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Melkein" tulee siitä, että Caterhamilla, Marussialla tai HRT:llä ei huomistakaan kisaa voiteta. Tuskin Toro Rossollakaan. Ja Schumi keskeyttää.

Ja jos vanhat merkit pitää paikkansa niin saadaan taas eri voittaja, Kovalainen saa loistavan lähdön ja on taas lähellä kympin joukkooa ekojen kieroksien ajan, mutta kun mennään varikolle hyytyy pikkuhiljaa takaisin omalle paikalle, mutta on silti tallikaveria nopeampi.

Kenenköhän vuoro se taas olisi voittaa? pakka on taas aika sekaisin verrattuna vaikka pariin edelliseen kisaan, esimerkiksi Ferrarilla aika isoa hyytymistä.
 

nepp1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jämsänkosken Ilves
Kenenköhän vuoro se taas olisi voittaa? pakka on taas aika sekaisin verrattuna vaikka pariin edelliseen kisaan, esimerkiksi Ferrarilla aika isoa hyytymistä.

Toivon Räikköstä, mutta veikkaan että nyt on Grosjeanin vuoro Vettelin epäonnen kustannuksella.

Toi Ferrarin molempien kuljettajien/ autojen aneemisuus oli kyllä aika yllättävää. Muutenkin tuntuu välillä uskomattomalta minkälaista kellosepän työtä tuo auton kehittäminen kesken kauden on.
Joku talli voi saada "aerodynamiikkapaketin" ja paukuttaa 0,5 sekuntia nopeampia kierrosaikoja seuraavassa kisassa. Tämä 0,5 sekuntia on raavittu kasaan insinöörien selkänahasta suurella dollarikasalla.
Taasen jos auto ei sovi jollekin radalle niin huippukuljettajakin jää sinne Q2:een.

Toki bensamäärät ja taku vaikuttaa, mutta mielestäni nämä mustat ja pyöreet Pirellit ovat tehneet taas kanavapaketin kuukausimaksuista vähemmän vastenmielisen maksaa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tosin Ferrareiden huonoudesta on huomattava sekin, kuinka pienillä aikaeroilla nyt aika-ajossa liikuttiin. Alonsohan jäi Q2:ssa kärjestä 0,218 sekuntia ja jäi ulos Q3:sta 4 tuhannesosan vuoksi.

Kisassa taas ratkaisee ihan muut asiat. Tällä kaudellahan prosentit menee suunnilleen niin, että renkaat ja taktiikka ratkaisevat 60 prosenttia, auto 30 ja kuski 10.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Kobayashi: En tiedä miksi kaverista on aina juttua, että Sauber ei ole häneen tyytyväinen. Tai jos ei ole, niin jo on kumma. Ajanut koko kauden ihan hyvin ja taas hienosti mahdollisuudet ajaa pisteille. Muutenkin tykkään hänen tyylistään ajaa agressiivisesti kilpaa.
Tämä ihmetyttää minuakin. Kyseessä on yksi MM-sarjan viihdyttävimmistä kuljettajista ja ohituksia uskalletaan kokeilla monessa sellaisessakin paikassa missä jollain muulla kaverilla meneisi sormi suuhun. Silti Kamui ei kolaroi niin kuin monet muut japsit. Hieno mies ja kuljettaja, ja sympaattinen kaveri kaikin puolin.
Kobayashi on muuten ajanut useammassa kisassa pisteille tällä(kin) kaudella kuin ihmelapsi Sergio Perez.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehkä tuohon Kobayashin arvostukseen vaikuttaa se että sellainen todellinen täysosumasuoritus vielä puuttuu. Esim. Perezillä on tältä kaudelta jo kaksi palkintokorokesijoitusta ja voittokaan ei Malesiassa ollut kaukana, kun taas Kobayashi ei ole urallaan vielä palkintokorokkeelle päässyt vaan keräilee jatkuvasti lähinnä noita "jämäpisteitä". En minä oikein muuta selitystä keksi koska kyllähän tuo japsi hyvää työtä on tehnyt jo monta vuotta, ja olen toivonut että hän saisi alleen oikein hyvän auton niin näkisi mihin hänestä on kun pääsisi noita huippunimiä haastamaan mies miestä vastaan taistelussa.

Vergne ja Ricciardo: Mitä tässä voi sanoa? Umpisurkeaa ajamista näiltä ns. kovilta lupauksilta. Varisnkin Ricciardo jolla kokemusta jo aika paljon tuosta vehkeestä pitäisi pystyä parempaa. Vai onko tosiaan Toro Rosso, niin paljon heikompi kuin viimekaudella? Alqersuari ja Buemi kuitenkin ajoivat viimekaudella aika monta pistesijaa.

En oikein tiedä kumpi tuossa mättää, kuljettajat vai auto? Molemmat kuitenkin avasivat kauden hyvin mutta sitten on ollut aika hiljaista ja nyt näyttää että Caterhamkin alkaa haastamaan. En oikein jaksa uskoa että tuo pelkästään kuljettajista olisi kiinni, ei Alguersuari ja Buemi kyllä sellaisia seppiä olleet ja viimekin vuonna taisi olla niin että tallin vauhti alkoi löytymään vasta kauden jälkipuoliskolla kun taas kauden alkupuolisko oli varsinkin Alguersuarilta aika hiljaista.

Mitäs mieltä porukat on tuosta Heikin tilanteesta?

Vaikea mennä sanomaan. Caterhamin kehitys on ollut odotettua hitaampaa ja sijoitukset on pysyneet koko ajan ihan samassa, mutta toisaalta jonkinlaista kehitystä on koko ajan tapahtunut ja ero kärkeen kaventunut hieman jatkuvasti. Tämän päivän ykkösissä on vaan tavattoman vaikeaa nousta suoraan kärkitallien tai edes keskikastin tallien joukkoon ja se vaatii pitkäjänteistä työtä.

Caterhamille jäämisen puolesta puhuu se että tallin resurssit on kunnossa ja siellä on jatkuvasti panostettu tulevaisuuteen (talli mm. siirtyy uuteen tehtaaseen elokuussa, panostaa tuulitunneliin jne.). Sen lisäksi talliin on yritetty haalia osaavampaa väkeä töihin, ja mm. jonkinlaisena guruna pidetty aerodynaamikko John Iley aloittaa pian tallin palveluksessa (Ileyhan joutui olemaan pitkään karenssissa kun siirtyi McLarenilta Caterhamille eikä näin ollen päässyt mukaan vielä tämän vuoden auton suunnitteluun).

Esim. Sauber tuntuu tässä tilanteessa houkuttelevammalta vaihtoehdolta koska se on jo valmiiksi tuolla ylemmässä keskikastissa, ja kyseessä on todella kokenut tallif joka tekee pienilläkin resursseilla hyvää jälkeä. Mutta silti Sauberinkin kohdalla on paljon kysymysmerkkejä koska tallin resurssit eivät ole järin massiiviset ja joutuvat jatkuvasti operoimaan aika pienellä budjetilla. Jos ja kun Perez lähtee tallista niin todennäköisesti mukana lähtee aika iso potti Meksikosta tullutta sponsorirahaa, joten Sauberin taloudellinen tilanne ei välttämättä ainakaan parane ensi kaudelle.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kenenköhän vuoro se taas olisi voittaa? pakka on taas aika sekaisin verrattuna vaikka pariin edelliseen kisaan, esimerkiksi Ferrarilla aika isoa hyytymistä.

Nyt on sellainen kutina ekaa kertaa tällä kaudella, että tänään Lotuksen kuski seisoo korkeimmalla pallilla. Räikkönen vai Grosjean? Sitä en osaa sanoa, mutta Lotuksen vauhti on ollut koko viikonlopun niin hyvää, että jos vaan kaikki muu natsaa kohdalleen, niin voitosta taistelevat. Vettel ja Hamiltonikin kummatkin totesivat, että huomenna on pakko pitää silmällä Lotuksia, sillä se kulkee tällä radalla niin perkeleen hyvin.

En tiedä katteliko kukaan perjantain harjoituksia, mutta Lotushan oli kisastinteissä ihan uskomattoman hyvä. Suorastaan aivan omaa luokkaansa. Toivottavasti sama homma on tänään kisassa. Tuo auto olisi pommin varma maailmanmestarikärry, jos aika-ajoissa kulkisi samalla tavalla kuin kisoissa.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En oikein tiedä kumpi tuossa mättää, kuljettajat vai auto?

Mielestäni tässä kulminoituu Toro Rosson huono päätös vaihtaa molemmat kuskit. Juuri tämän takia olisin toisen pitänyt mukana, ja ottanut vierelle uuden kuskin, edes kaudeksi. Nyt on vaikea, ainakin ulkopuolisen, tehdä juuri mitään vertailua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni tässä kulminoituu Toro Rosson huono päätös vaihtaa molemmat kuskit.

Tätä päätöstä oli selitetty jossakin kauden alla, että Red Bullilla on koko ajan ollut tarkoitus luopua Toro Rossosta ja kauppojen on odotettu tapahtuvan vielä tämän kauden aikana, ja sen takia Red Bullilla oli kiire saada sekä Vergne että Ricciardo F1-autojen rattiin jo tälle kaudelle että näkevät onko heistä tulevaisuuden RB-kuskeiksi. Alguersuari ja Buemi eivät kuitenkaan mitään sellaista esittäneet TR:llä että olisivat osoittaneet olevansa RB-paikan arvoisia.

Ulkopuolisen on tietysti hankala tehdä vertailuja viime vuotisiin kuskeihin nähden, mutta tallilla on kyllä sen verran dataa käytössä että he pystyvät paremmin analysoimaan mistä tuo vauhdin puute johtuu.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marussian Timo Glock ei osallistunut eilen aika-ajoihin, eikä aja tänään kisassakaan, vaikka tuomaristo olisikin miehne päästänyt mukaan. Syynä on ruokamyrkytys. Miksiköhän Marussia ei laittanut eilen aika-ajoihin varakuljettajaa, kun selvisi ettei Glock pysty ajamaan? Vai laskivatko sen varaan, että Glock toipuu sunnuntaiksi ja pääsee mukaan? Yksi hidas auto vähemmän tänään muiden tiellä.

Ruokamyrkytys pitää F1-kuskin sivussa kisasta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös