Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 688
  • 1 750

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä se Kimin voitto vielä tulee. Kuumat kesäkisat tulossa ja voimasuhteet heittelee niin kaikki on auki.

Briteissä ei taida olla mitenkään superkumaa, mutta radan profiilin ei pitäisi olla huono Lotukselle. Ainakin mitä talvitesteissä puhuttiin, niin Silverstonen ekan sektorin nopea vasen-oikee-vasen-oikee pitäisi olla Lotukselle kuin silmä päähän. Tosin vaikea sanoa kuinka pitkälti nämä kelien ja rataprofiilien vaikutukset ovat myyttejä tai tosia.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä se Kimin voitto vielä tulee. Kuumat kesäkisat tulossa ja voimasuhteet heittelee niin kaikki on auki.

Ihan varmasti tulee! En hetkeekään epäile etteikö se voitto ehkä jo hyvinkin pian, tulee. Maailmanmestariksi en usko Kimin yltävän, mutta voitto tai kaksi kyllä sieltä irtoaa.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka kuinka vihaankin tuota espanjalaista Santander-Alonsoa, niin pakko sanoa että ajaa vakuuttavasti tämän kauden Ferraria, mikä ei ole se radan nopein luomus tällä kaudella. Onko tehnyt yhtään suuria virheitä tällä kaudella? Inhottavan hyvin ajaa.

Ai että kun olisi tehnyt makeaa jos Kimi olisi paahtanut ohi vielä nimenomaan hänen tallipaikkansa ostaneesta Alonsosta viime kierroksilla ja ajanut voittoon. Alonso mököttämässä kotikisan podiumillaan.

Tätä on odotettu pitkään pari viime kautta, Kimi ajamassa kärkisijoista ja voitoista kilpaa. Melkein oli jo unohtunut että formuloissakin voi jännittää ihan helvetisti, kun katsoi paria viime kautta joissa suomalaisia ei kärkisijoiltä löytynyt.

Eiköhän sieltä vielä tule se Kimin voitto ja sellaisia hetkiä kun Kimi paahtaa ohi tästä pankkivirkailijasta radalla. Nyt vain toivotaan normaalia lämpimämpää säätä Silverstoneen jossa Kimi voi olla vahvoilla taas ,kun kyseessä on sarjan yksi parhaista nimenomaan kilparadoista.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Briteissä ei taida olla mitenkään superkumaa, mutta radan profiilin ei pitäisi olla huono Lotukselle. Ainakin mitä talvitesteissä puhuttiin, niin Silverstonen ekan sektorin nopea vasen-oikee-vasen-oikee pitäisi olla Lotukselle kuin silmä päähän.

Silverstonessahan on vaihdettu lähdön paikkaa, nyt se on entisellä takasuoralla.
http://www.britishgp.co.uk/images/circuit_big.jpg
tai sitten minä sekoilen, kun luulin, että tarkoitit entistä maggots-becketts ykkösosiota.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt vain toivotaan normaalia lämpimämpää säätä Silverstoneen jossa Kimi voi olla vahvoilla taas ,kun kyseessä on sarjan yksi parhaista nimenomaan kilparadoista.

Selvisi tässä juuri itselleni, että Silverstonea on uudistettu lähivuosina. Onko rata menettänyt hohtoaan uudistusten seurauksena vai kenties jopa parantunut?

Kyseessähän on (oli ainakin ennen uudistusta) yksi F1-sarjan parhaista radoista yhdessä Span ja Monzan kanssa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Selvisi tässä juuri itselleni, että Silverstonea on uudistettu lähivuosina. Onko rata menettänyt hohtoaan uudistusten seurauksena vai kenties jopa parantunut?

Kyseessähän on (oli ainakin ennen uudistusta) yksi F1-sarjan parhaista radoista yhdessä Span ja Monzan kanssa.

Veikkaan että hyvä on edelleen. Ainakin näiden uusien renkaiden tuoman viihteen kera.

Suurin muutos tuossa on se varikkoalueen ja lähtösuoran muuttaminen toiseen kohtaan, joka ainakin itselleni oli todella vaikea sisäistää. Silvestone kuitenkin on siinä mielessä pyhä rata, että se on jo Keken ajoista lapsuudesta asti niin tuttu, ja sitä on tuhansia ja tuhansia kierroksia kiertänyt erilaisilla tietokonesimuilla, että se on ihan täysin selkärangassa, sen osaa unissaan. Nyt kun se lähtösuora oli eri kohdassa, niin hemmetti että ei meinannut tajuta että missä kohtaa rataa ne nyt ajaa. Pari uutta mutkaa muistutti tv-kuvissa niin paljon niitä vanhoja, että meni sekaisin.

Mutta sisäosa siellä kierroksen loppupuolella on uutta, onneksi se entinen maalisuora + sen jälkeinen Magotts+Becketts+Chapel mutkayhdistelmä ja sen jälkeinen Hangar Straight on säilytetty ennallaan. Siinä tullaan taatusti näkemään hienoja ohitustaisteluita.

Tämän osuuden jälkeen alkaa ne muutokset, ne vanhat, ehkä vaarallisetkin täysiä ajettavat nopeat mutkat on napsittu pois ja rata kaartaakin Abbeyn kohdalta vanhan vasemman sijaan oikealle sisäalueelle, josta tullaan uudelle lähtösuoralle. Vanhaan kierrokseen suurin ero on siis siinä, että ne tiukat mutkan vanhan kierroksen lopussa, onkin nyt heti kierroksen alussa.

New Silverstone circuit corner names - F1 Fanatic

Wellington straight on siis ainoastaan Formula ykkösten uusi lähtösuora uusine F1-tason varikkopilttuineen. Vanha "pit straight" on käytössä muissa autourheiluluokissa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Alla Mika Häkkisen kommentteja liittyen Kimiin.

Formula 1: Mika Hsen tilanteesta - Ilta-Sanomat

Olen kyllä täsmälleen samaa mieltä Häkkisen kanssa. Kimille tuli nytkin hyvä lopputulos, mutta paljon jäi parannettavaa.

Ensimmäinen vertailu on aina tallikaveriin, koska hänellä on samanlainen auto. Ja tässä vertailussa Kimi vaan jää ranskiksen varjoon niin aika-ajoissa, kuin itse kilpailuvauhdissakin. Yksinkertaisesti Kimin on ajettava lujempaa.

Toinen on sitten vauhti muihin verraten ja ratkaisut kisan aikana. Valenciassa Kimin lähtö oli loistava, josta pitää antaa kehut. Mutta jo ensimmäisessä mutkassa Kimi teki väärin reittivalinnan ja jäi pussiin. Noin hyvin onnistuneen lähdön jälkeen olisi pitänyt pystyä olemaan sijalla 3, kun ekasta mutkasta syöksytään ulos, mutta Kimi oli kuudes. Se oli surkea suoritus.

Matkan aikana Kimi päästi niin Alonson kuin Hamiltoninkin ohitseen aika helposti. Noinkin kokenut ajomies kuin Kimi on, ei tuollaisia lapsuksia pitäisi tapahtua noin helposti. Nyt tietysti voi olla että Ferrari ja McLaren kulkevat vaan kovempaa suoralla baanalla, joten takana pitäminen on haastavaa. Mutta kyllä Kimin pitää osata myös peittää. Nyt edellä mainitut ohitukset olivat varsin helppoja tekoja, kun Kimi ei edes pistänyt hanttiin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Silverstoneen on vähän tilkemäisesti tekemällä tehty ne parit jyrkät hitaat (Village Corner ja The Loop) siihen uudelle osiolle, jotka vähän rikkoo muuten hyvää ja jouhevaa rytmiä. Ennenhän siellä oli vain pitkiä, pyöreitä mutkia, vaikka loppuosalla olikin ne pari hitaampaa mutkaa (Brooklands ja Luffield). Mutta on se silti ihan vetomiesten rata, eikä kukaan oikeastaan ole noista sen suuremmin narissut.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt edellä mainitut ohitukset olivat varsin helppoja tekoja, kun Kimi ei edes pistänyt hanttiin.
Kimi on vaikuttanut jotenkin tosi varovaiselta koko kauden. Tuntuu tarttuvan pelkkiin varmoihin ohituspaikkoihin ja usein menee se pari kierrosta ohittaa edellä oleva samalla kun Alonsot ja kumppanit vetävät samasta ukosta nopeasti ohi. Kimi tuntuu laittavan vakionopeudensäätimen päälle hetkeksi ja sitten taas herää taistoon. Näistä sitten muodostuu ne pari sekuntia, jotka tuntuvat ratkaisevan Kimin koko kisan. Kumppanit tulevat sen sekunnin Kimin eteen varikolta tai sitten kerkeävät juuri ohi Kimin tullessa ulos varikolta.

Nälkä kasvaa syödessä ja ennen kautta olisin ollut tyytyväinen, jos Kimi pari kertaa kävisi podiumilla. Auto ja kuljettajat ovat kuitenkin osoittaneet nopeuden riittävän jopa voittotaisteluihin, joten hiukan pettynytkin tässä ollaan. Voittoa ei ole tullut ja monta kertaa jäänyt "mitä jos"-tunne päälle juuri noiden jatkuvasti tapahtuvien sekunnilla-parilla häviämisten varikkostoppien ja hitaasti tulleiden ohitusten takia. Maailmanmestaruuteen en usko, mutta parin voiton ottaminen ja top 5-sijoitus MM-taulukossa ovat hyvinkin mahdollisia. Pessimisti ei pety ja toivottavasti aliarvioin Kimin ja Lotuksen iskukyvyn. Alonso vain on Kimin ohella niin perkeleen varma kuljettaja, joten montaa kisaa "jämäpisteillä" ei Kimi kestä. Vettel vaikuttaa jälleen kerran kovimmalta suosikilta.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kimi on vaikuttanut jotenkin tosi varovaiselta koko kauden. Tuntuu tarttuvan pelkkiin varmoihin ohituspaikkoihin ja usein menee se pari kierrosta ohittaa edellä oleva samalla kun Alonsot ja kumppanit vetävät samasta ukosta nopeasti ohi. Kimi tuntuu laittavan vakionopeudensäätimen päälle hetkeksi ja sitten taas herää taistoon. Näistä sitten muodostuu ne pari sekuntia, jotka tuntuvat ratkaisevan Kimin koko kisan. Kumppanit tulevat sen sekunnin Kimin eteen varikolta tai sitten kerkeävät juuri ohi Kimin tullessa ulos varikolta.

Niin, tai sitten se on vaan tuota renkaista johtuvaa touhua. Lotuksen paketissa renkaat lämpiävät hitaammin ja toimivat paremmin vasta muutamien kierrosten päästä. Sen takia Kimi näyttää "aina paskalta" aika-ajossa, starteissa, turva-auton takaa lähdettäessä ja varikolta tultaessa = tilanne jossa kylmät renkaat. Jotenkin Grosjean hanskaa nuo renkaat paremmin, mitä Kimi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Alonso vain on Kimin ohella niin perkeleen varma kuljettaja, joten montaa kisaa "jämäpisteillä" ei Kimi kestä.
Varma ja ennenkaikkea kova kuljettaja. Ei Alonso paljotta katsele missä on takasiipi käytössä, vaan menee ohi kun saavuttaa edellä ajavan.

Valitettavasti Fernando on tällä hetkellä paljon Kimiä edellä. Ferrarista ei osaa sanoa mitään, mutta jos näihin huhuihin on luottamista että punainen ei autona ole kovin ihmeellinen, niin se vaan entisestään nostaa Alonson osakkeita.

Vettel vaikuttaa jälleen kerran kovimmalta suosikilta.
Kyllä vaan. Valenciassakin Q1 ja Q2 eivät vielä ihmeitä luvanneet, mutta Q3 olikin sitten Vettelin ylivoimaa. Ja sama ylivoima jatkui itse kisassa. Keulasta karkuun ilman että kukaan pystyy lähellekään samaan vauhtiin. Ja uskon että olisi voittanut helposti ilman tekniikkamurheita.

No, olihan viime vuosi hurja näytös Vetteliltä ja RB-tallilta myös. Pitää vaan toivoa, ettei loppukausi tuo taas samaa hallintaa radoille, koska mielenkiinto siinä väkisinkin hiipuu.

Kolmanneksi kovaksi nimeksi ohi Kimin nostan Hamiltonin. Työntää kyllä keulan hieman ahtaampaankin paikkaan eikä pelkää haastamista.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kimi on vaikuttanut jotenkin tosi varovaiselta koko kauden. Tuntuu tarttuvan pelkkiin varmoihin ohituspaikkoihin ja usein menee se pari kierrosta ohittaa edellä oleva samalla kun Alonsot ja kumppanit vetävät samasta ukosta nopeasti ohi. Kimi tuntuu laittavan vakionopeudensäätimen päälle hetkeksi ja sitten taas herää taistoon. Näistä sitten muodostuu ne pari sekuntia, jotka tuntuvat ratkaisevan Kimin koko kisan. Kumppanit tulevat sen sekunnin Kimin eteen varikolta tai sitten kerkeävät juuri ohi Kimin tullessa ulos varikolta.

Oma mielipiteeni on se, että tämä on juuri se mitä helposti päältä näkyy. Taustalla on kuitenkin muutakin.

Esimerkiksi nyt Valenciassa Kimi ajeli pitkään Maldonadon takana. Yritti ohi, mutta pariin kertaan Maldis blokkasi Kimin radan ulkopuolelle ja heti takaa päästiin imuun. Noh, Hamilton lopulta näki, miten käy kun Maldonadon kanssa väkisin vääntää.

Toisen kerran, kun Kimi ajeli Sennan takana, sohvalla kisaa kanssani katsoneet moittivat Kimiä tämän saamattomuudesta. Sanoin heti, että tuossakin Senna blokkaa niin tylysti, ettei ole järkeä ottaa riskiä. Kimi pääsi ohi ja Kobayashi Sennan kimppuun. Kobayashi tunki hieman rinnalle ja Senna blokkasi. PAM. "Hieman" sain heittää kuittia, että näittekös, Kimi teki juuri kuten piti.

Toki on totta että Kimi on varovainen, mutta esimerkiksi tallitoveriin verrattuna sata kertaa mielummin näin.

Kun Alonso ohitti letkan Kimin edestä hetkessä, kesti Kimillä hieman pidempään ja ero oli noin 5 sekuntia kun Kimi sai baanan tyhjäksi. Kimi oli kaventanut eron muutamassa kierroksessa pariin sekuntiin, kunnes turva-auto pilasi sen takaa-ajon. Alonso ajoi uusilla renkailla, Kimi käytetyillä, molemmat juuri varikolta tulleina. Kimi osasi siis fiksusti säätää renkaansa, kun Alonso riuhtoi saman tien ohi. Nyt turva-auto pilasi tuon taistelun.

Mielestäni Kimin alkukausi on ollut todella hyvä. Monacon voi ehkä lukea pois.

Australiassa tallin virheestä lähtöruutu 17.
Malesiassa 5. ruudusta 5 ruudun penalti vaihdelaatikosta.
Kiinassa toinen sija vaihtui riskitaktiikan takia sijaksi ynnä muuta.
Bahrainissa taktiikkavirhe aika-ajossa ja Q3 haaveeksi. Kimi paikkasi hienosti kisassa, mutta jäi toiseksi.
Espanjassa toinen sija jäi kierrosta vaille ja voittokin lähellä. Hienosti kolmas.
Monacossa ei Kimillä itsellä kulkenut. Missattu P1 vaikutti varmasti.
Kanadassa tekniikkavirhe jätti Q2:een. Tallin mukaan Kimi olisi voinut päästä eturiviin. Kaukaa vaikea kisa, jossa tallitoveri ajoi hyvin ja monet jäivät katsomaan liikaa tuloksia.
Valenciassa Kimi olisi voittanut ilman Maldonadon blokkausta startissa.

Tähän lisäksi kahden vuoden tauko, missattu testiviikko talvella ja Kimi ei ajanut Mugellossa, kuten Grosjean, minkä jälkeen Grosjean onkin ollut todella lähellä Kimiä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alla Mika Häkkisen kommentteja liittyen Kimiin.

Toinen on sitten vauhti muihin verraten ja ratkaisut kisan aikana. Valenciassa Kimin lähtö oli loistava, josta pitää antaa kehut. Mutta jo ensimmäisessä mutkassa Kimi teki väärin reittivalinnan ja jäi pussiin. Noin hyvin onnistuneen lähdön jälkeen olisi pitänyt pystyä olemaan sijalla 3, kun ekasta mutkasta syöksytään ulos, mutta Kimi oli kuudes. Se oli surkea suoritus.

Mitähän kisaa sä oot katellut. Ei siellä hirveästi ollut vaihtoehtoja. Kimi starttasi oikealta puolelta ja nousi heti rinnalleen tulleen Grosjeanin ohitse. Ekassa mutkassa Maldo blokkaa ja Kimi joutuu nostamaan, ei kuitenkaan voi siirtyä sivuillekaan, joten jatkaa linjallaan pitäen sisälinjan. Tämä olisi tuonut vähintään neljännen sijan tokan mutkan jälkeen, mutta jälleen toka mutkassa Kimi joutuu nostamaan Maldon takia ja tippui kuudenneksi. Sen jälkeenhän Kimi haki pari kertaa paikkaa ohi Maldosta, mutta mies blokkaa sen verran kylmästi, ettei ohitse pääse. Eli taas päästään näihin jossitteiluihin, mutta ilman Maldon ekan kiekan blokkailuja oltaisiin juhlittu ensimmäistä suomalaista F1 voittoa lähes kolmeen vuoteen ja täälläkin vain hehkutettaisiin Kimin ajoa. Että ei isosta ole kiinni. Pitää osata katsoa tuloksen taakse.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Selvisi tässä juuri itselleni, että Silverstonea on uudistettu lähivuosina. Onko rata menettänyt hohtoaan uudistusten seurauksena vai kenties jopa parantunut?

Kyseessähän on (oli ainakin ennen uudistusta) yksi F1-sarjan parhaista radoista yhdessä Span ja Monzan kanssa.

Juu, tuota vanhaa versiota tarkoitin. Mikä helvetti siinä on että kaikki hyvä pitää pilata F1:ssä..

Sörkitään hyvää rattimiesten rataa taas tylsemmäksi ja samalla tulee näitä kaiken maailman abu dhabeja jossa ohittaminen melko vaikeaa. Kohta varmaan Spa ja Monza on vakituisesti poissa formuloista, samalla listalla jossa nyt jo on Magny Cours (Ranskan GP), Imolan GP, Nürburing (Euroopan GP), Indianapolis, ja vanha-Hockenheim ( Häkkisen aikojen ). Suzukakin on välillä väistynyt Fujin tilalta vaikka sekin ihan hyvä rata onkin.

Olemme erittäin kiitollisia sinulle Berni€. Kiitos myös ruohonleikkurimoottoreista, avattavista takasiivistä, kerssistä, ja mitä näitä nyt onkaan. Kehuja sen sijaan Pirellin renkaista.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitähän kisaa sä oot katellut. Ei siellä hirveästi ollut vaihtoehtoja. Kimi starttasi oikealta puolelta ja nousi heti rinnalleen tulleen Grosjeanin ohitse. Ekassa mutkassa Maldo blokkaa ja Kimi joutuu nostamaan, ei kuitenkaan voi siirtyä sivuillekaan, joten jatkaa linjallaan pitäen sisälinjan. Tämä olisi tuonut vähintään neljännen sijan tokan mutkan jälkeen, mutta jälleen toka mutkassa Kimi joutuu nostamaan Maldon takia ja tippui kuudenneksi. Sen jälkeenhän Kimi haki pari kertaa paikkaa ohi Maldosta, mutta mies blokkaa sen verran kylmästi, ettei ohitse pääse. Eli taas päästään näihin jossitteiluihin, mutta ilman Maldon ekan kiekan blokkailuja oltaisiin juhlittu ensimmäistä suomalaista F1 voittoa lähes kolmeen vuoteen ja täälläkin vain hehkutettaisiin Kimin ajoa. Että ei isosta ole kiinni. Pitää osata katsoa tuloksen taakse.

Näinhän se on. Mielellään kuulisin millä liikkeellä Kimi olisi yhdenkin sijan ollut paremmin ekan mutkan jälkeen. Tietysti heikommalla startilla ei olisi tarvinnut ikinä väistää Maldonadoa, eikä silloin olisi ehkä jääty Kobayashille. Nyt Kimi ei tuossa tehnyt mitään väärin. Kovemmalla otteella Maldonado olisi tullut päin.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Täytyy olla kyllä samaa mieltä, että vaikka kuinka AlonsoSontander-viha itsellänikin on suuri, ei voi kuitenkaan kun vaan ihastella ferkun nousua. Massa jatkaa pienenpieniä väläytyksiää joka kisassa, mutta aina käy hyytyminen, vaikka autossa pitäisi olla kaikki hyvin.

Tai no, jos tässä on jälleen ferkun "kaikki munat yhteen koriin", kuten kuuluisana katastrofi-vuotena, kun Massa otti osumaa, ja tilalle otettiin surullisen kuuluisat tuuraajat Badoer ja Fisichella (okei, ajoi ihan hyvin ainakin Forcella ennen siirtoa, ja kohtalaisesti ferkulla uuden kers-järjestelmän ja painevemman auton kanssa) , jolloin Räikkösen autoon panostettiin lähes 100% tallin varat, ja samalla tallin autojen suunta oli enemmän Räikkösmäinen, eli tavallaan vain kimin haluamat osat tuotiin myös toiseen autoon, vaikkei se olisi sopinut 2. kuskin ajotyyliin, kuten esim. jousitus.

Kaikki huhut Vettelin siirrosta ferkulle pyörivät kuumina, ainakin Italiassa. Kävin Italiassa tuossa pari viikkoa sitten, ja lehdistö ämppää kovasti Vetteliä ajamaan punaisissa härkä-sopimuksen loputtua. Kyselin parilta nuorelta innokkaalta f1-fanilta heidän mielipiteitään tulevaan ferkun "2-kuljettajaan", ja he pitivät Vetteliä melko selkeänä ehdokkaana. Massaa he eivät juuri noteeranneet.

Mielenkiintoinen kuljettaja-ruletti saattaa siis vihdoin olla ns. auki, jos saadaan isot nimet kiertämään. Eihän Mclarenillakaan kaikki ole selvää, Webber miettii härällä, no Schumi jatkanee kun suoritukset ovat nousujohteisia ja autokin paranee (mitähä Nico oikein taas on pari viikonloppua tehnyt...), Kimi tarkastelee tilannetta vaikkakin taisi olla sopimuksessa jotain pykäliä siirrosta jos talli menestyy ja muutenkin on tukalat paikat, kun Grosjean parantaa ja pitäisi päästä takaisin niskan päälle, ehkä vimeistään Belgiassa ;)
 

trap

Jäsen
Ei Ferrariin tullut edes mitään päivityksiä 2009 loppupuolella. Mitään uusia osia siis tuskin hirveästi Räikköselle tehtiin. Huomiota sai varmasti paljon aiempaa enemmän, kun ei silloinen kultapoika ajanut enää rinnalla ja tulos oli sen mukainen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marussian naistestikuljettaja Maria De Villotta on loukkaantunut vakavasti suoratesteissä. Ilmeisesti tilanne on lähtenyt siitä, että häntä on pakitettu, mutta elektronisen vian takia auto on lähtenyt eteenpäin ja osunut noin 40kmh vauhdissa kuorma-autoon. Törmäys on kohdistunut suoraan naiskuljettajan kypärään ja ja tilanne on ilmeisesti äärimmäisen paha tällä hetkellä.

BBC News - F1 Marussia driver Maria de Villota in Duxford crash

Kuulostaa todella, todella pahalta. Toivottavasti selviää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmeellinen onnettomuus. Toivottavasti de Villota selviää tuosta, mutta eihän tuo oikein hyvältä kuulosta jos sukeltaa kuorma-auton alle ja pää ottaa iskun ensimmäisenä vastaan.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Todella paha tilanne oli kyllä kyseessä tuossa onnettomuudessa. Maikkarin tietojen mukaan de Villotalla on kallonmurtuma. Maallikon korviin kuulostaa aika pahalta. Toivottavasti toipuu.

Viikonloppuna on tosiaan edessä Britannian GP. Kimi on ainakin jonkinlaisen voittosuosikin asemassa sielläkin. Olisihan se hienoa, jos Kimillä nyt vihdoinkin menisi kaikki 100% putkeen ja onnistuisi ottamaan ensimmäisen voittonsa sitten Belgian GP:n ja vuoden 2009.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaikka De Villota onkin ajanut erinäisiä pienempiä Formuloita ja vakioautoja aiemmin ihan kivasti, niin taas herää kysymys että onko F1-auton rattiin pakko julkisuustempauksena tunkea keskinkertaisia kuskeja joille F1-auto saattaa olla liian vaikea hallittava? Nyt onneksi säästyttiin "vain" silmän menetyksellä.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Vaikka De Villota onkin ajanut erinäisiä pienempiä Formuloita ja vakioautoja aiemmin ihan kivasti, niin taas herää kysymys että onko F1-auton rattiin pakko julkisuustempauksena tunkea keskinkertaisia kuskeja joille F1-auto saattaa olla liian vaikea hallittava? Nyt onneksi säästyttiin "vain" silmän menetyksellä.

Tällä hetkellä onnettomuuden syystä ei taida ainakaan julkisuudessa olla vielä tietoa. Auto oli tosiaan vissiin pysähtymässä "varikolle", kun yhtäkkiä lähtikin eteenpäin. De Villotalla on kuitenkin sen verran kokemusta ettei tuollaisia pitäisi hänestä johtuen tapahtua. Jälkikäteen ajatellen kuorma-auto oli tietenkin ihan väärässä paikassa, mutta kuka muistaa koska viimeksi auto olisi varikolla karannut tällä tavalla hanskasta? Ei tuollaista tilannetta varmaan kukaan osannut ajatellakkaan.

Onko sitten sekoillut polkimien kanssa vai onko elektroniikkaan tullut vika? Ihmeellinen tapaus. Jossain epäiltiin syypääksi De Villotan tottumattomuutta ykkösten anti-stall järjestelmään, joka auton meinatessa sammua painaa kytkimen pohjaan ja antaa automaattisesti lisää kaasua. Näiden kanssa ovat kuulemmat kokemattomat kuskit joskus häslänneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös