Formula 1 – kausi 2012

  • 325 317
  • 1 750

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ensimmäisten harjoitusten perusteella Lotuksella on pullat ihan hyvin uunissa. Autot eivät löydy tuloslistan kärjestä, mutta sen selittää helposti se että Lotukset vetivät nopeimmat aikansa heti harjoitusten alussa.
Tämän jälkeen Lotus tuntui keskittyvän enemmän kisatestiin. Esim Lotus veti +20 kierrosta pehmeämillä renkailla (onko ne nyt sitten superpehmeät) putkeen kisasimulaatiota. He eivät siis käyttäneet esim DRS:ää kierroksen aikana ollenkaan, ainakaan niillä kierroksilla joita itse pystyin seuraamaan Lotusten osalta.
Muista kuljettajista ainakin Mersulta Nico ja McLarenilta Hamilton tekivät samantyylistä vetoa harjoitusten lopussa. Ja aikoja kun vertaili Lotuksen vastaaviin, niin hyvältä se vain näytti Lotuksen kannalta. Lotus oli siis noista talleista nopein, sen mitä minä aikoja vertailin.
Toki kyseessä on vasta ensimmäiset harjoitukset, mutta positiivisena signaalina minä tämän kuitenkin otan. Seuraavissa harjoituksissa sitten varmaankin haetaan Lotuksenkin osalta sitä yhtä nopeaa kierrosta tosissaan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helvetin hyvä, että Lotus veti kunnon kisastinttiharjoitukset heti alkuun. Nyt meinaan taitaa tulla vettä Montrealissa. Aiheuttaa varmasti harmaita hiuksia monellekin tallille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Helvetin hyvä, että Lotus veti kunnon kisastinttiharjoitukset heti alkuun. Nyt meinaan taitaa tulla vettä Montrealissa. Aiheuttaa varmasti harmaita hiuksia monellekin tallille.

Eipä tullut sadetta, joten kaikki pääsivät ajamaan ns. normaalisti kuivalla kelillä molemmat harjoitussessiot. Tosin Bruno Senna ajoi jälkimmäisellä jaksolla kuuluisaan mestarien seinään, jonka takia harjoituksia jäi ajamatta n.15 minuuttia.

McLaren oli nopea vaikka Buttonin auto olikin rikki lähes koko päivän. Hamilton kuitenkin näytti auton potentiaalin molemmilla harjoitusjaksoilla.

Lotus-kuskit ajoivat paljon kierroksia, mutta vauhti oli aneemista. Saas nähdä miten käy huomenna aika-ajoissa. Tänään esitetty vauhti ei tule riittämään Q3:een.

Erityismaininta pitää antaa Massalle, joka ajoi hyvän ajan toisessa harjoitussessiossa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Lotus-kuskit ajoivat paljon kierroksia, mutta vauhti oli aneemista. Saas nähdä miten käy huomenna aika-ajoissa. Tänään esitetty vauhti ei tule riittämään Q3:een.

Oma arvaukseni on ettei Lotus edes yrittänyt vetää tosissaan kovaa aikaa missään vaiheessa. Ei ole ensimmäinen viikonloppu tällä kaudella kun lauantaihin lähdetään samasta tilanteesta Lotuksen osalta, ja aina sitä vauhtia on kuitenkin aika-ajoissa ollut ihan riittävästi sinne päätösosioon asti.

Tässä muuten vielä nuo perjantain harjoitusten stintit:
Ensimmäinen harjoitus
Toinen harjoitus

Noista pystyy hyvin katsomaan millaisia vetoja tallit on tehneet harjoituksissa, samalla sieltä voi ehkä saada jopa jotain hajua siitä mitkä tallit on mahdollisesti kisassa vahvoilla.
Ainoa puute noissa listauksissa on se ettei siinä kerrota millä renkailla kuskit on minkäkin stintin ajaneet.
Pääsääntöisesti kaikkien kovimmat ajat on kuitenkin ajettu pehmeämmillä renkailla(jos en ihan väärin muista), Lotus tosin tekee tässä poikkeuksen sillä sen molemmat kuskit ajoivat parhaat aikansa kovemmilla renkailla(ensimmäisissä harjoituksissa toki pehmeämmillä).

Kisaa ajatellen mielenkiintoinen pointti oli se, että takasuoralla autot saavuttivat noin 20km/h kovemman suoranopeuden DRS:n kanssa kuin ilman sitä. Ohittaminen tuolla siis ainakin tulee olemaan ihan luvattoman helppoa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Ferrareiden vauhdin löytyminen lämmittää kovasti mieltä. Alonso on kyllä ollut tämän kauden paras kuljettaja tähän mennessä, kun miettii että tuollaisella kalustolla johdetaan sarjaa, oli se minkälaisten osiensa summa tahansa niin se on parhaan kuskin merkki. Massan herääminen on myös tärkeää, sillä hänen tarvitsisi päästä syömään muiden kärkikuskien pisteitä.

Omalta osaltani kiinnostus aika-ajoja kohtaan on tippunut vuosi vuodelta, varsinkin aikoinaan kun oli vielä 60 min aika-ajot niin se on jäänyt itselleni ainoaksi oikeaksi aika-ajo muodoksi. Tämä 3 session aika-ajo ei ole oikein ikinä iskenyt ja varsinkin nyt kun vielä käytetään sitä että jätetään kokonaan viimeinen sessio ajamatta koska se on kannattavampaa. Hitaat autotkin kuuluvat aika-ajojen loppuun, koska silloin saa jännittää kuka on joutunut väärään aikaan radalle ja jäänyt hitaampien perään tai ruuhkaan.
 

Andrew

Jäsen
Ferrareiden vauhdin löytyminen lämmittää kovasti mieltä. Alonso on kyllä ollut tämän kauden paras kuljettaja tähän mennessä, kun miettii että tuollaisella kalustolla johdetaan sarjaa, oli se minkälaisten osiensa summa tahansa niin se on parhaan kuskin merkki.

Samaa mieltä. Fernando Alonso on Formula 1 sirkuksen nopein ja taitavin kuski. Ferrari on ollut tällä kaudella todella vaikea ajettava monissa kisoissa mutta silti kaveri tuo auton pisteille kerta toisensa jälkeen.

Toivottavasti voitaa maailmanmestaruuden.
 

Andrew

Jäsen
Omalta osaltani kiinnostus aika-ajoja kohtaan on tippunut vuosi vuodelta, varsinkin aikoinaan kun oli vielä 60 min aika-ajot niin se on jäänyt itselleni ainoaksi oikeaksi aika-ajo muodoksi. Tämä 3 session aika-ajo ei ole oikein ikinä iskenyt ja varsinkin nyt kun vielä käytetään sitä että jätetään kokonaan viimeinen sessio ajamatta koska se on kannattavampaa. Hitaat autotkin kuuluvat aika-ajojen loppuun, koska silloin saa jännittää kuka on joutunut väärään aikaan radalle ja jäänyt hitaampien perään tai ruuhkaan.

Toinen hyvä uudistus olisi palauttaa vanha pistelasku takaisin. 6 parasta saa pisteitä. Jos oikein muista niin tätä pistelaskua muutettiin sen takia, kun Schumi oli niin ylivoimainen 2000-luvun taitteesa ja haluttiin tasoittaa antamalla pisteitä useammalle.

Omasta mielestäni 1. 10 pistettä 2. 6 pistettä 3. 4 pistettä 4. 3 pistettä, 5. 2 pistettä ja 6. 1 piste oli paras tapa.

Lisäksi ottaisin IndyCar kisoista pistelaskentaan mukaan säännön jossa paalupaikasta saa yhden pisteen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mieltä. Fernando Alonso on Formula 1 sirkuksen nopein ja taitavin kuski.

Ei Alonso ole sarjan nopein kuljettaja, eikä edes toiseksi tai kolmanneksi nopein. Mutta fakta on se, että kokonaisuudessaan tämä "Spanish wolf" on kyllä aika ylivoimaisesti täydellisin paketti näistä nykyisistä kuskeista ja siinä on myös syy sille miksi kaveri johtaa umpisurkealla Ferrarilla MM-sarjaa. Joskin auto on jo nyt noussut kärkeen takaisin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei Alonso ole sarjan nopein kuljettaja, eikä edes toiseksi tai kolmanneksi nopein. Mutta fakta on se, että kokonaisuudessaan tämä "Spanish wolf" on kyllä aika ylivoimaisesti täydellisin paketti näistä nykyisistä kuskeista ja siinä on myös syy sille miksi kaveri johtaa umpisurkealla Ferrarilla MM-sarjaa.
Tässä näkisin eron esimerkiksi Räikköseen. Sanoisin Kimin olevan nopein kuljettaja kaikista, kun kaikille annettaisiin samanlaiset autot kuljettajien omilla säädöillä. Ero tulee juuri siinä, kun auto ei olekaan ihan täydellinen kuljettajalle. Tällöin tuntuu, ettei Kimi saa parasta irti kuten Alonso.
Alonso pystyy repimään huonosta autosta enemmän irti, kuin Kimi. Kimi on nopeampi, mutta Alonso on kaikessa muussa parempi ja hän on kuin Alain Prost.

Alonsosta en tykkää ja jopa joskus toivon kaverin kolaroivan ulos, mutta hattua sitä pitää nostaa. Aina se tuntuu paskallakin autolla olevan siellä kärjen tuntumassa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Tosiaan ei Alonso mielestäni ole tosiaan nopein kuljettaja. Vaan tästä tittelistä taistelee Räikkönen ja Hamilton. Mutta en näe silti Ferraria vieläkään tälläkään hetkellä parhaana autona, vaikka päivitykset näyttää toimivan. Milloin viimeksi edes Ferrari on lähtenyt esim. paalulta? Mutta Alonso silti on kyllä näyttänyt että osaa todellakin ottaa autosta maksimin irti.

Ja tuolle vanhalle pistelaskulle antaisin itsekin hyväksynnän, myöskin piste aika-ajosta olisi OK. Nyt varsinkin kun "huipulla" on enemmän kuin 3 tallia niin pisteet 6 parhaalle olisi hyvä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Montrealin kolmas harjoitusjakso on takana, ja tutut nimet Vettelin johdolla valtasivat kärkipaikat. Button ei vieläkään saanut autoaan kulkemaan kunnolla, joten lieneekö jotain vikaa edelleen eilisistä johtuen. Öljyvuotoa ja jotain muutakin häikkää britin autossa oli eilen.

Kimillä meni harjoitusten lopussa viimeisen shikaanin lähestyminen piloille ja käänsi siitä rajusti varikolle sisään. Tuomaristo ei tästä pitänyt joten edessä on puhuttelu. Toivottavasti tuo ei johda mihinkään rangaistukseen.

Kaiken kaikkiaan hyvin tasaista, kuten Kanadassa yleensäkin. Lyhyt rata pitkillä suorilla varustettuna tekee sen, että aikaerot ovat pienet.

Lotuksen hyvään sijoitukseen aika-ajoissa en usko vähääkään. Sen verran monta miestä oli kuitenkin heitä nopeampia ja vieläpä kovemmalla renkaalla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tässä näkisin eron esimerkiksi Räikköseen. Sanoisin Kimin olevan nopein kuljettaja kaikista, kun kaikille annettaisiin samanlaiset autot kuljettajien omilla säädöillä. Ero tulee juuri siinä, kun auto ei olekaan ihan täydellinen kuljettajalle. Tällöin tuntuu, ettei Kimi saa parasta irti kuten Alonso.
Alonso pystyy repimään huonosta autosta enemmän irti, kuin Kimi. Kimi on nopeampi, mutta Alonso on kaikessa muussa parempi ja hän on kuin Alain Prost.

Alonsosta en tykkää ja jopa joskus toivon kaverin kolaroivan ulos, mutta hattua sitä pitää nostaa. Aina se tuntuu paskallakin autolla olevan siellä kärjen tuntumassa.

Alonsosta täytyy tosin sanoa vielä se että mies on käytännössä ainoa huipputallin kuski jonka ympärille tallia on rakennettu ja jonka toivomuksien mukaan autoa etupäässä kehitetään, koko ajan. Käytännössähän Oviedon ihmiskyrpä on ollut vain kerran tasavertaisessa tilanteessa tallikaverinsa kanssa ja silloinkin seurauksena oli itkupotkuraivareita, oman tallin selkään puukotus ja lähtö kesken sopimuksen pois. Eli toisin sanoen en arvosta Alonsoa pätkääkään ja olisin onnellinen jos hänen uransa loppuisi ennenaikaisesti. Ennen Lonssin McLaren-aikaa jopa arvostin häntä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän Alonso hyvä kuski, mutten itsekään hirveästi miestä arvosta. Syynä nimenomaan tuo Mäkki kausi. Nythän Ferrarilla tiimi on rakennettu täysin reilu-Fernandon ympärille. Haluaisinkin nähdä miten Fernando nykyään reagoisi jos tallikaveriksi tulisi joku yhtä nopea ellei nopeampikin kuljettaja. Mutta kyllä kaveri ajaa osaa. Ei siinä mitään. Mutta nopein kuljettaja hän ei ole. Edelle menee ainakin Räikkönen, Hamilton ja Vettel.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä tällä kaudella nyt Kimillä menee aika-ajot pieleen. Kimi ei muutenkaan ole mikään erityinen aika-ajo-onnistuja, mutta eivät nämä tekniset viat & tallin virheet asiaa helpota.
 

Outsider

Jäsen
Kyllä tällä kaudella nyt Kimillä menee aika-ajot pieleen. Kimi ei muutenkaan ole mikään erityinen aika-ajo-onnistuja, mutta eivät nämä tekniset viat & tallin virheet asiaa helpota.

Saatiinkohan sitä lukkoa korjattua viimeiseen osioon, vai ei? Sillä vialla selittyisi tuo kympin ulkopuolelle jäänti, mutta muutenkin Lotuksen vauhti on nyt jo toista viikonloppua vähän laskusuhdanteessa. Sinänsä muuten jännää, että Kimin päätymistä Lotukselle pidettiin loistavana ratkaisuna, vaikka Williamskin on lopulta ollut tällä kaudella nopea pykälää huonommilla kuskeilla. Toivottavasti Bottas pääsee kehiin mahdollisimman pian.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saatiinkohan sitä lukkoa korjattua viimeiseen osioon, vai ei? Sillä vialla selittyisi tuo kympin ulkopuolelle jäänti, mutta muutenkin Lotuksen vauhti on nyt jo toista viikonloppua vähän laskusuhdanteessa

Kuten jo seurantaketjuun kirjoitin, niin Kimin itsensä mukaan aika-ajot kosahti tasauspyörän jumiutumiseen, eli kaiketi sitä ei saatu enää korjattua.

Mutta joo, ainakaan katuradat eivät sovi Lotukselle. Joskin nyt alkaa muutenkin tulemaan jo sellaisia merkkejä, että isot tallit pystyvät tosiaan kehittymään nopeammin kuin Lotuksen kaltainen ei niin iso ja se näkyy nyt radalla. Jos ekoissa kisoissa oltiin ihan tasoissa kärkitallien kanssa, niin nyt on mennyt Red Bull, McLaren, Ferrari ja Mercedes jo ohitse. Ikävältä kuulostaa, mutta tältä se vaan nyt näyttää.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oli Kimillä varmasti ongelmia joilla voidaan selitellä mutta pakko kovankin Räikkös-fanin on nyt myöntää pari juttua.

Grosjean on niskan päällä aika-ajoissa ja saa yleensä renkaat toimimaan paremmin kuin Kimi.

Lotus rakensi talven aikana auton joka säästää renkaita. Hyvä ominaisuus joka kuitenkin aiheuttaa heti ongelmia jos sää ei ole lämmin koska renkaiden saaminen optimaaliseen lämpötilaan on vaikeaa etenkin Räikköselle jolla oli samoja ongelmia jo Ferrari-aikana. Runttaajille jotka osaavat ajaa aliohjaavaa autoa nämä renkaat sopivat hyvin. Tavallaan Lotuksen vahvuudeksi talvitesteissä nähty rengasystävällisyys on kääntynyt heikkoudeksi.

Joutuessaan taistelemaan rengaslämpöjen kanssa Kimi on neuvoton. Hän ei pysty mukautumaan niin että muuttaisi ajotapaa joten ainoa ratkaisu on että Lotus saisi kehitettyä autoa paremmin Räikköselle sopivaksi tai että olosuhteet suosisivat Lotusta enemmän loppukauden kisoissa. Epätodennäköisiä vaihtoehtoja kumpikin, joten mestaruustoiveet (jos niitä oli) saadaan unohtaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kuten jo seurantaketjuun kirjoitin, niin Kimin itsensä mukaan aika-ajot kosahti tasauspyörän jumiutumiseen, eli kaiketi sitä ei saatu enää korjattua.
Näin ainakin Kimin kommenteista on pääteltävissä, kun mies mainitsee että toivottavasti se saadaan kuntoon kilpailuun.
Joskin nyt alkaa muutenkin tulemaan jo sellaisia merkkejä, että isot tallit pystyvät tosiaan kehittymään nopeammin kuin Lotuksen kaltainen ei niin iso ja se näkyy nyt radalla. Jos ekoissa kisoissa oltiin ihan tasoissa kärkitallien kanssa, niin nyt on mennyt Red Bull, McLaren, Ferrari ja Mercedes jo ohitse. Ikävältä kuulostaa, mutta tältä se vaan nyt näyttää.

Samaa mieltä. Lotus teki talvella hyvää työtä, mutta nyt tosiaan näyttää siltä, että kehitystyö pysähtyi tai ainakin hidastui radikaalisti, kun kausi etenee.

Kanadassa nähtyjen otteiden perusteella Lotus kerää jämäpisteitä, mikäli isojen tallien pojat vaan ajavat maaliin ilman suurempia murheita. Toisten ongelmien kautta Lotuksella on sitten mahdollisuudet sinne viiden sakkiin.

Ja toivotaan nyt vaikkapa Hamiltonin voittoa, jotta saadaan seitsemänteen kisaan kauden 7. voittaja.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oli Kimillä varmasti ongelmia joilla voidaan selitellä mutta pakko kovankin Räikkös-fanin on nyt myöntää pari juttua.

Grosjean on niskan päällä aika-ajoissa ja saa yleensä renkaat toimimaan paremmin kuin Kimi.

Jep. Samaa ongelmaa näkee Buttonillakin, eli kaksi eniten renkaita säästävää kuljettajaa tuntuvat olevan ongelmissa. Ongelmia lisää, kun nyt toista kisaa ajetaan jo kaikkein pehmeimmillä seoksilla vrt. miten Massa taas tästä hyötyy.

Sen verran pitää tosin sanoa, että Kimillä on kolme aika-ajoa mennyt enemmän tai vähemmän pieleen itsestä riippumattomista syistä. Nämä jos ottaa pois, niin Lotus-kuskien aika-ajotilasto on 2-2. Mutta turhaa jossittelua, sillä kyllähän Grosjean tuntuu olevan vahvempi yhdellä kierroksella, mikä ei ikinä ole ollut Kimin vahvuus.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lotus ilmoittaa twitterissä, että Räikkösen auton vika on vihdoin ja viimein paikallistettu ja se on nyt myös korjattu. Hieno uutinen ja toivotaan, että Kimi onnistuu raivaamaan tiensä ylös tuolta keskikastista ja selvittää sen ensimmäisen mutkan ilman kolareita.

Ei millään malttaisi odottaa iltaan asti. Montreal kun tuppaa aina olemaan sellainen rata, joka ei jätä ketään kylmäksi!
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pastori ajoi eilen taas vaihteeksi seinään. Vaikka Sennan otteita seurataan koko ajan kriittisesti, jotta Bottas pääsisi hänen paikalleen, niin kyllä mielestäni Maldonado tekee aivan liikaa virheitä ollakseen pysyvä huippukuski. Jos yhtä voittoa kohti ajaa kolmesti seinään, niin se yhtälö ei toimi tasaisuutta korostavassa MM-sarjassa. Vai kuinka usein olette nähneet Alonson ajavan seinään? (Kanadassa näinkin on sattunut.)

Aika-ajo näytti tosiaan isojen paluulta. Meinasi jopa vähän ärsyttää nähdä Vettel etusormi pystyssä. Vaikka MM-sarjalle edeelleen jotakin suuntaa odotan sekamelskan seuraksi.

Kovalainen oli muuten upeasti 18:s, kun Vergne jäi hänen taakseen vakiokuskien lisäksi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovalainen oli muuten upeasti 18:s, kun Vergne jäi hänen taakseen vakiokuskien lisäksi.

Molemmat Williams kuskit on aika suhareita. Mielestäni Frank-pappa saisi kauden päätyttyä hankkiutua molemmista eroon. Voisin melkeinpä lyödä vetoa, että jompi kumpi aiheuttaa tänään turva-auton radalle ajettuaan mestareiden muuriin.

Tuo Vergne on ollut kyllä mielestäni pienoinen pettymys tällä kaudella. Suuri lahjakkuus, mutta on saanut aikalailla selkään koko kauden tallikaveri Ricciardolta. Tosin täytyy muistaa, että Ricciardon kohdalla puhutaan yhtä kovasta lahjakkuudesta ja kaverista joka pääsi jo viime vuonna kokeilemaan F1-autolla ajelua.

Kimillä on muuten aika kovat tavoitteet päivän kisaan. Sanoi että vaikka ruutu on 12, niin palkintopallille on tarkoitus ajaa ja vähintään viiden kärkeen.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kimillä on muuten aika kovat tavoitteet päivän kisaan. Sanoi että vaikka ruutu on 12, niin palkintopallille on tarkoitus ajaa ja vähintään viiden kärkeen.

Pientä kutinaa on, ettei Kimin tavoite ole mikään yltiöoptimistinen. Startit ovat Kimillä tähän asti sujuneet hyvin, siinä pitäisi tänäänkin napata muutama sija.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös