Mainos

Formula 1 – kausi 2012

  • 325 674
  • 1 750

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pientä kutinaa on, ettei Kimin tavoite ole mikään yltiöoptimistinen. Startit ovat Kimillä tähän asti sujuneet hyvin, siinä pitäisi tänäänkin napata muutama sija.

Ja on melko todennäköistä, että safety car vierailee radalla jopa useampaankin otteeseen. Kandan kisa on yleensä tupannut olemaan äärimmäisen mielenkiintoinen ja niin varmasti tänäänkin.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Pientä kutinaa on, ettei Kimin tavoite ole mikään yltiöoptimistinen. Startit ovat Kimillä tähän asti sujuneet hyvin, siinä pitäisi tänäänkin napata muutama sija.

Sain varman tiedon, että Räikkönen ei pääse maaliin. Tilastomatemaatikko kertoi. Ei voi loputtomiin sössiä sijoituksiaan ja luottaa siihen, ettei kolise. Grossulle kisastasen sijaan tulee tilastopoikkeus. Hän siis selviää kuin selviääkinruutulipulle vähintään kohtalaisella pistesijalla.

Kimi ei ehkä enää koskaan tule voittamaan yhtään formulakisaa toisin kuin tallikaverinsa. Kun huipputallipaikkoja jaetaan, toistaiseksi innostuksissaan koheltava Grosjean menee selvästi puolimotivoituneen Kimin edelle.

Jotkut osaavat ajaa autolla kuin autolla, ohjauksella kuin ohjauksella. Toisia pitää kohdella kuin neitejä.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sain varman tiedon, että Räikkönen ei pääse maaliin. Tilastomatemaatikko kertoi. Ei voi loputtomiin sössiä sijoituksiaan ja luottaa siihen, ettei kolise. Grossulle kisastasen sijaan tulee tilastopoikkeus. Hän siis selviää kuin selviääkinruutulipulle vähintään kohtalaisella pistesijalla.

Kimi ei ehkä enää koskaan tule voittamaan yhtään formulakisaa toisin kuin tallikaverinsa. Kun huipputallipaikkoja jaetaan, toistaiseksi innostuksissaan koheltava Grosjean menee selvästi puolimotivoituneen Kimin edelle.

Jotkut osaavat ajaa autolla kuin autolla, ohjauksella kuin ohjauksella. Toisia pitää kohdella kuin neitejä.

Eiköhän Kimikin joskus, totta kai, jää matkan varrelle.

Voitko tarkentaa mitä tarkoitat tummentamallani kohdalla?

Grosjean ei kyllä millään järjellä ole Kimin edelle huippupaikkoja jaettaessa. Jos ensin yhdessäkin kisassa voittaisi Kimin vauhdillisesti.

Kaksi viimeistä virkettäsi antaa minun ymmärtää, että seuraat Fykkösiä vain suomalaislehtien otsikoiden perusteella.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kyllähän tuo oikeasti meinaa vituttaa, kun Kimi jää suhteellisen usein Q2:een. Kimi on tosin edelleen, niin kuin todettu, parempi kisoissa kuin aika-ajoissa, joten sen suhteen ei ole huolta. Uskon, että ilman mitään suurempia murheita Kimi nousee taistelemaan sijoituksesta top viidessä.

Mitä aika-ajoihin muuten tulee, niin oli kyllä tosiaan ns. suurten paluu. Red Bullit, McLarenit ja Ferrarit kärjessä. Massakin oli positiivinen yllätys. Oikeasti on sääli, että Ferrarilla ei ole ollut kunnon kakkoskuskia sitten Eddie Irvinen. Siinä oli kyllä huikea jamppa. Mutta hienoa nähdä, että Massakin saa niitä pieniä onnistumisia.

Nähtäväksi jää, ottaako Sebastian Vettel ensimmäisen Kanadan gp:n voiton tänään. Voittotaisto käydään hyvin todennäköisesti Hamiltonin ja Vettelin välillä. Alonso ja Rosberg ovat sellaisia, jotka saattavat yllättää.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Kyllähän nyt Rubens Barrichello oli kunnon kakkoskuski Ferrarilla. Barrichellon jälkeen moni kyseleekin ennemmin että Irvine who? kysymyksiä.

Mutta Massan ongelma on juuri tuo harmaaseen massaan jääminen. Mies osaa väläytellä silloin tällöin, mutta se tasaisuus siellä huipulla puuttuu ja yllättävän pitkään kuitenkin saanut yrittää.
 

Outsider

Jäsen
Kimi ei ehkä enää koskaan tule voittamaan yhtään formulakisaa toisin kuin tallikaverinsa. Kun huipputallipaikkoja jaetaan, toistaiseksi innostuksissaan koheltava Grosjean menee selvästi puolimotivoituneen Kimin edelle.

Jotkut osaavat ajaa autolla kuin autolla, ohjauksella kuin ohjauksella. Toisia pitää kohdella kuin neitejä.

Kimi on puolimotivoitunut, mutta silti kiinnostaa niin paljon, että haluaa koko ajan autosta vielä paremman? Pientä ristiriita kirjoituksessa havaittavissa, mutta onhan se totuus keksitty jo vuosia sitten, että Kimiä ei kiinnosta mikään.

Kyllä Grosjeankin on hyvä kuljettaja, mutta samanlaisilla näytöillä tuolla pyörii aika moni muukin, joten turha miestä on vielä nostaa millekään jalustalle.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kyllähän nyt Rubens Barrichello oli kunnon kakkoskuski Ferrarilla. Barrichellon jälkeen moni kyseleekin ennemmin että Irvine who? kysymyksiä.

Joo kyllähän Barrichello oli hyvä myös. Mutta Irvine oli mielestäni vielä parempi. Muistelen kaiholla kautta 1999. Se oli aivan huikea kausi, kun nyt jälkikäteen ajattelee. Tämä kakkoskuskikysymys on vähän sellainen, että ei noihin mitään vastausta voida saada koskaan. Mutta ainakin persoonana tykkäsin Irvinestä enemmän.

Mutta Massan ongelma on juuri tuo harmaaseen massaan jääminen. Mies osaa väläytellä silloin tällöin, mutta se tasaisuus siellä huipulla puuttuu ja yllättävän pitkään kuitenkin saanut yrittää.

Tämä. Massa on tässä suhteessa mielestäni hieman huonompi versio Barrichellosta. Rubens ei Ferrari urallaan flopannut läheskään yhtä pahasti kuin Massa. Molemmat ovat/olivat sellaisia kuskeja, jotka ovat parhaimmillaan maagisia ja vain taivas on rajana. Mutta Massa on paljon epätasaisempi. Osittain luulen, että tämä johtuu ihan siitäkin, että Alonson paikka Ferrarin ykkösenä on täysin sementoitu. Jossain toisessa tallissa Massa voisi pystyä parempaan, kun saisi toimia vapaammin ja saisi itseluottamuksensa takaisin kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näköjään taas yksi voittaja lisää ja nyt jo 8 eri kuskia voittanut 8 eri kilpailussa!

Mutta itse kisassa, miksi hyvä kisa pitää pilata jollain helkkarin takasiipijutulla? pistetään se siipi niille radoille jossa sitä tarvitaan eikä näihin kisoihin missä ohitellaan puhtaasti muutenkin.. syö uskottavuutta lajilta jo tuo siipisääntö.

Alkaa kyllä jotenkin kohta jo epäilyttää myös tuon Schumin osalta sabetoidaanko jo tallissa tahallaan miehen autoa vai miksi autot hajoaa miehen kohdalla aina tai mekaanikko mokaa?
 

trap

Jäsen
Paska viikonloppu Räikköseltä, mutta olihan tuossa kisassa taas valtavasti epäonnea. Varikkostopeilta aina jonkun perään. Usein vielä ohitus vesittyi sillä, että edelläajaneella oli edessään oma DRS-veturi, mikä sitten taas ei mahdollistanut ohittamista. Aika-ajoihin pitäisi löytää vaan joku lääke, alkukaudesta oli pari ihan OK-suoritusta, mutta nämä Q3:sta ulos jäämiset ovat liian huonoja tuloksia.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Joo kyllähän Barrichello oli hyvä myös. Mutta Irvine oli mielestäni vielä parempi. Muistelen kaiholla kautta 1999. Se oli aivan huikea kausi, kun nyt jälkikäteen ajattelee. Tämä kakkoskuskikysymys on vähän sellainen, että ei noihin mitään vastausta voida saada koskaan. Mutta ainakin persoonana tykkäsin Irvinestä enemmän.

No jaa. Itse olen enemmänkin sitä mieltä, että Ferrarin kakkoskuskeja on todella vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen, koska siellä on lähes aina suosittu ykköskuljettavaa aivan järjettömällä tavalla. Irvinestäkin tuli "yllättäen" nopea, kun Schumi loukkaantui ja pääsi sai taaksensa ykköstiimin. Eihän se muuten ollut yhtään sen kummoisempi apupoika tallin ykkösmiehelle kuin nämä muut ovat olleet. Räikkösen ja Massan yhteiset kaudet taitaa olla ainoita, jolloin ei tarkoituksellisesti ole toista kuskia suosittu.

Tämä. Massa on tässä suhteessa mielestäni hieman huonompi versio Barrichellosta. Rubens ei Ferrari urallaan flopannut läheskään yhtä pahasti kuin Massa. Molemmat ovat/olivat sellaisia kuskeja, jotka ovat parhaimmillaan maagisia ja vain taivas on rajana. Mutta Massa on paljon epätasaisempi. Osittain luulen, että tämä johtuu ihan siitäkin, että Alonson paikka Ferrarin ykkösenä on täysin sementoitu. Jossain toisessa tallissa Massa voisi pystyä parempaan, kun saisi toimia vapaammin ja saisi itseluottamuksensa takaisin kuntoon.

Mutta kuitenkin:

Voitot Ferrarilla:

Felipe Massa 11
Rubens Barrichello 9
Eddie Irvine 4

Paalupaikat Ferrarilla:

Felipe Massa 15
Rubens Barrichello 9
Eddie Irvine 0

Vähän taitaa aika kullata muistot. Tilastollisesti Felipe Massa on ollut aika selvästikin paras kuljettaja näistä kavereista. Se että mies on ollut lähes pari vuotta vaikeuksissa Unkarissa 2009 tulleen päävammansa takia, on ihan hyvä ottaa huomioon. Kaksi edelliskisaa puhuisi sen puolesta, että mies on pääsemässä taas pitkästa aikaa parempaan iskuun.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos nyt lyhyesti noita Ferrari-kuskeja kommentoi, niin olihan Massa päävammaansa asti ihan eri tasolla kuin kumpikaan kaksikosta Irvine-Barrichello. Päävamman jälkeen molempia huonompi.

--

Kisoissa jatkuu tämä takasiipien ja Pirellin renkaiden aiheuttama tapahtumien vyöry, jossa keinotekoinen sivumaku tuntuu, vaikka sitä miten perustelisi ns. tapahtumisella.

Noin seitsemän voittajaa yhtä monessa kisassa. Kovalainen vienee kauden 19. kisan.

Jotenkin tuntuu epäreilulta arvioida, kuka ajoi hyvin ja kuka huonosti, koska jos katsotaan vaikka vain lopusta, niin ne, joiden renkaat olivat surkeassa kunnossa, hävisivät sekuntitolkulla aikaa. Ei mennyt montaa kierrosta Vetteliltä voittaa pysähdyksen verran Alonsoa. Mielestäni formularenkaiden ei pitäisi käyttäytyä näin.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Ei tästä kisasta paljon jälkipolville jäänyt kerrottavaa.
Schumin kilpailu päättyi taas auton hajottua ja Sauber napsi mukavasti pisteitä. Hyvä Sauber, Sergio ja Kamui!
Kimi Matiakselta ei mikään kummoinen kisa.

Turva-alueet ovat asfalttia, ohittaminen tapahtuu nappia painamalla, renkaat ovat paskoja, autot eivät hajoa enää koskaan eikä niitä saa edes tankata kisan aikana. Ainoa hyvä juttu on se että lähes kuka tahansa voi hyvällä tsägällä voittaa.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Vähän taitaa aika kullata muistot.

Kiitos faktoista. Puhuin tosin itse tosiaan vähän mutu-tuntumalta ja omiin fiiliksiin perustuvalta pohjalta. Mutta jos tilastoja katsotaan, niin pitää muistaa, että Irvine oli tallissa silloin, kun Ferrari vasta haki sitä nousua. Mutta joo, se siitä.

Mitä tulee Montrealin kisaan, niin helvetin tylsähän se oli. Odotin koko ajan, että kolisee, mutta ei. Usein Montrealissa ollaan nähty kunnon toimintaa. Suurimman yllätyksen antoi Alonson renkaiden sulaminen (?*). Kärjestä kauas alas viiden kierroksen aikana.

*Oliko syy renkaissa, vai muistanko väärin?
 
Viimeksi muokattu:

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos nyt lyhyesti noita Ferrari-kuskeja kommentoi, niin olihan Massa päävammaansa asti ihan eri tasolla kuin kumpikaan kaksikosta Irvine-Barrichello. Päävamman jälkeen molempia huonompi.

Mielestäni Massan päävamman vaikutusta liioitellaan. Mies kuitenkin oli hyvässä vauhdissa 2010, johti mm. MM-sarjaa alkukaudesta. Uskon että suuremmat syyt ovat muualla. Tietysti en ole varma pidätkö päävammaa syynä, vai vain ajoituksena jolloin homma muuttui. Näen kuitenkin suuremmat syyt Alonsossa ja renkaissa jne.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toki Massan vaisuuden arvailu on tosiaan vain arvailua. Toisten mielestä se on päävamma, toisten mielestä kakkoskuskin asema Ferrarilla, mene ja tiedä.

Mutta eilenkin alku meni ihan hyvin ja sitten vain lähti räpylästä. Massan tämän ja viime kauden kisoille on tyypillistä, että alku menee hyvin tai ok, sitten tapahtuu jotakin ja kisa on pilalla. Massa ei myöskään pysty toipumaan kisan aikana sattumuksista, vaan jää köröttelemään.

Toki kyseessä voi olla vain pitkän menestymättömyyden aiheuttama itseluottamuksen puute, joka aiheuttaa pientä yliyritystä, joka johtaa uusiin virheisiin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Noin seitsemän voittajaa yhtä monessa kisassa. Kovalainen vienee kauden 19. kisan.

Vielä voisi tuo putki jatkua vaikka kuinka pitkälle oikeastaan. Schumacher ei ole voittanut vielä, mutta Rosberg on. Mersulla pystyy oikeassa tilanteessa voittoon jopa Schumi, Monacossa se olisi ollut ilman lähtöpenaltia mahdollista.

Myös Renaultit voivat voittaa kumpainenkin. Sauberin Sergio Perez on pystynyt hyviin suorituksiin konsensuksen vastaisilla taktiikoilla jo monta kertaa, aivan hyvin voi osua "Maldonadot" hänen kohdalleen vielä.

Massakin nyt parantuneen vauhdin myötä voi jopa voittaa. Siihen tietysti tarvitaan joku Alonson epäonni pohjalle, jotta talli tukee taktisissa ratkaisuissa pelkästään häntä.

Muuhun on sitten jo vaikea uskoa. Force Indian miehet ehkä voisivat voittaa, jollain tolkuttomalla tuurilla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mielestäni Massan päävamman vaikutusta liioitellaan. Mies kuitenkin oli hyvässä vauhdissa 2010, johti mm. MM-sarjaa alkukaudesta. Uskon että suuremmat syyt ovat muualla. Tietysti en ole varma pidätkö päävammaa syynä, vai vain ajoituksena jolloin homma muuttui. Näen kuitenkin suuremmat syyt Alonsossa ja renkaissa jne.

Väitän itse että syyt ovat ehkä enemmänkin psyykkisellä puolella, kuten jo sanoit, Massu ajoi 2010 hyviä kisoja, eikä päävamman vaikutus mielestäni näkynyt. Mutta tuo Hockenheimin "Fernando is faster than you"-skandaaliepisodi saattaa olla ollut se kulminaatiopiste Massun suorituskyvylle. Kun muistetaan että mies jopa pääsi nauttimaan Ferrarilla epävirallisen suosikin asemasta Räikkösen rinnalla, on varmasti ollut miehen motivaation kannalta turmiollista että yht' äkkiä Ferrari asettaakin Oviedon Ihmiskyrvän Sontanderin rahoineen Massan edelle marssijärjestyksessä. Varsinkin kun tuolloin Hockenheimilla tilanne MM-taistossa oli sellainen että Massallakin olisi ollut aivan hyvät mahdollisuudet nousta taistelemaan MM-kärkeen. Tuollaisen kohtelun jälkeen kovin monen kuskin on ollut mahdotonta enää samassa tiimissä saada itseään koottua täyteen iskuunsa, parhaana esimerkkinä esimerkiksi mitä tapahtui Rene Arnouxille kun Alain Prost tuli 80-luvun alussa Renaultille.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Varsinkin kun tuolloin Hockenheimilla tilanne MM-taistossa oli sellainen että Massallakin olisi ollut aivan hyvät mahdollisuudet nousta taistelemaan MM-kärkeen. Tuollaisen kohtelun jälkeen kovin monen kuskin on ollut mahdotonta enää samassa tiimissä saada itseään koottua täyteen iskuunsa, parhaana esimerkkinä esimerkiksi mitä tapahtui Rene Arnouxille kun Alain Prost tuli 80-luvun alussa Renaultille.

1. Lewis Hamilton 145
2. Jenson Button 133
3. Mark Webber 128
4. Sebastian Vettel 121
5. Fernando Alonso 98
6. Nico Rosberg 90
7. Robert Kubica 83
8. Felipe Massa 67

Siinä MM-pisteet ennen tuota kuuluisaa Hockenheimin kilpailua. En kyllä sanoisi, että Massalla kovinkaa hyvät mahdollisuudet olisi ollut. Kisoja oli jäljellä yhdeksän, eli 225 pistettä toki jaossa, mutta eroa kuitenkin kärkeen 78 pistettä eli yli kolmen voiton verran. Hamilton oli siinä Hockenheimin kisassa neljäntenä Ferrarin tallimääräyksen tapahtuessa (kuten myös maalissa). Todettakoon että Massa ei muuten saavuttanut Hamiltonin tuonhetkistä pistemäärää koko kauden aikana, vaan jäi saldoon 144. Hockenheimin jälkeen tuli vielä kaksi kolmatta ja kaksi neljättä sijaa muutaman jäänöspisteen lisäksi.

Ei sinänsä että hirveästi puolustelisin Ferrarin määräystä, mutta Massan mahdollisuuksia oli aika lailla yliarvioitu jo silloin keskustelussa, verrattiin toki enemmän Alonson vastaaviin. Jos Hockella oltaisiin tultu maaliin järjestyksessä Massa-Alonso ja sitten seuraavassa kisassa Unkarissa Massa olisi voittanut Alonson keskeyttäessä olisi brassi ollut pisteen edellä. MM-kärkeen olisi silti ollut todennäköisesti aikamoinen matka.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Absoluuttisessa nopeudessa Massahan on kova kaveri. Mutta sitten juuri nämä valtavat tason heittelyt ovat miehen ongelma. Eli saattaa olla että on podiumilla pari kisaa ja sitten vailla mitään syytä seuraavassa kisoissa sijat onkin jotain 8-12 välillä.

Ja tuolla aikaisemmin tuotiin esille että Massa on kakkoskuskeista voittanut eniten, niin kyllähän tuolloin kun tiimi kääntyi Massan puolelle eikä Räikkösen niin toi Massalle "extra" voittoja. Samoin Irvinekin sai nauttia ykköskuskina olosta 99. Barrichello taas körötteli kakkosena koko Ferrari uransa ja joutui pari kertaa räikeidenkin tallimääräysten uhriksi.

Mielestäni Ferrari tarvitsisi kakkoseksi juuri tuollaista Perezin kaltaista kuskia eli nuorta ja nälkäistä. Joka ei voivottele ja mene selitysten taakse.

Mutta tällä kaudella ei ole kyllä helppo olla strategikko kun renkaista on todella vaikea päätellä yhtään mitään. Joten sinänsä en lähde tuomitsemaan taktiikoita tällä kaudella, mutta silti on pakko sanoa että nautin kyllä tästä kaudesta kun ei ole mitään yhden tallin voittokulkua. Mutta silti totuuden nimessä tuleville kausille on tehtävä jotain, ettei F1 aivan tälläisenä arpapelinä pysy. Tai sitten tosiaan vain tuo 6 parasta pisteille systeemi takaisin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Absoluuttisessa nopeudessa Massahan on kova kaveri. Mutta sitten juuri nämä valtavat tason heittelyt ovat miehen ongelma. Eli saattaa olla että on podiumilla pari kisaa ja sitten vailla mitään syytä seuraavassa kisoissa sijat onkin jotain 8-12 välillä.

Eihän Massan taso ole heilahdellut tällä kaudella juuri lainkaan. Mies oli alusta asti tasaisen hidas Alonsoon nähden koko ajan. Nyt Monacosta lähtien on ollut todella nopea, aivan Alonson kanssa tasoissa. Eli yksi iso heilahdus. Ferrari sai Monacoon paljon uusia osia ja ilmeisesti nämä ovat auttaneet Massaa suhteessa enemmän mitä Alonsoa.
 
Nyt Monacosta lähtien on ollut todella nopea, aivan Alonson kanssa tasoissa. Eli yksi iso heilahdus. Ferrari sai Monacoon paljon uusia osia ja ilmeisesti nämä ovat auttaneet Massaa suhteessa enemmän mitä Alonsoa.

Yksi selitys "Massan nopeuteen" lienee myös se, että Massa tykkää ajaa enemmän pehmeillä renkailla. Monacossa ja Montrealissa käytössä oli superpehmeät ja pehmeät renkaat ja samalla myös tuloksia on alkanut syntyä hiukan parempaan tahtiin, kuin alkukaudella.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi selitys "Massan nopeuteen" lienee myös se, että Massa tykkää ajaa enemmän pehmeillä renkailla. Monacossa ja Montrealissa käytössä oli superpehmeät ja pehmeät renkaat ja samalla myös tuloksia on alkanut syntyä hiukan parempaan tahtiin, kuin alkukaudella.

Jep. Ja samasta syystä Kimillä ei ole mennyt ihan yhtä hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös