Maikkarin sivuilta tuli bongattua uutinen, jossa Lotus-pomo on ilmaissut huolensa siitä, että auto ei meinaa toimia jos on viileähkö keli. Auton suunnittelussa pääpaino on ollut suunnitella renkaita säästävä auto, mutta viileässä kelissä, jossa renkaat eivät kulu niin paljon, vaikuttaa tämä negatiivisesti nopeuteen. Käsittääksini Mersulla on hieman päinvastainen ongelma. Ainakin Monacon hieman viileämmässä säässä Mercedes oli autoista paras, kun taas "kuumissa keleissä" on ollut ongelmia. Seuraava kisa käydään Montrealissa, jossa muistaakseni yleensä on ollut vähän koleampi ilma, joten tämä tietänee hyvää Mersulle. Forecasta katselin, että 15-20 asteen välissä on siellä lämpötila pyörinyt eikä se tuosta varmaan hirveästi nouse ensi viikolla, joten saa nähdä tuleeko Lotukselta toinen floppikisa putkeen.
Mersun ainoaan voittoon Kiinassa eräs F1-tuttuni keksi aika loistavan selityksen. Radan pintahan oli siellä poikkeuksellisen viileä, vaikka ilma ei ollut erityisen viileä. Mutta Shanghain savusumu esti hänen spekulaationsa mukaan rataa lämpenemästä auringonpaisteen voimasta ja tilanne sopi täydellisesti Mercedekselle pitämään rengaslämmöt optimialueella. Nicohan ajoi aivan ylivoimaiseen voittoon.
Lisäksi Mercedeksen moottori on toiminut paremmin lämpimällä kelillä, joten tuollainen harvinainen, Mercedekselle ideaalisin, tilanne; lämmin ilma, viileä rata, ei toteudu oikein missään muualla. Koska jos viileää on sekä ilma että rata, niin Renaultin moottorit toimivat sitten taas paremmin ja Mercedes ei pääse dominoimaan. Jos taas kuumaa on sekä ilma että rata, niin rengaspaineet ovat ongelma.
Monacon kisassa tuota rengastilannetta ilmensi hyvin Sergio Perezin nopeat kierrokset kisan loppupuolella. Mies sai varikon läpiajorangaistuksen ja sen jälkeen pystyi ajamaan samoilla, jo kuluneillakin renkailla samantien huikean nopeita kierroksia jonkun 3-4 putkeen. Rengas pääsi jäähtymään tuon varikon läpiajon ansiosta, paineet laski optimialueelle ja vauhtia löytyi taas huikeasti muutamalle kierrokselle. Kun paineet nousi muutaman kierroksen jälkeen optimista yli, vauhti hidastui taas selvästi enemmän mitä auto keveni.
Tämän ongelman kanssa tappelee ihan jokainen talli kisasta toiseen. Eli periaatteessa se renkaan kuluminen ei ole se ongelma vaan rengaspaineiden meneminen optimialueesta yli, mikä toisi parhaan pidon. Mitä kovemmin ajat, sitä kovemmin paineet menee optimista yli. Toki rengaan liika kuluttaminen tietyn pisteen yli nostaa sitten paineita entistä korkeammalle, joka vie pitoa entisestään.
Tässä on mielestäni palattu hienolla tavalla menneisyyteen, sillä aikana ennen siivekkeiden keksimistä se kuka hallitsi rengaspaineiden kontrollin, oli yleensä mestari. Lisäksi tuo DRS simuloi entisaikojen imuohittamista parhaalla mahdollisella tavalla, enkä näe sen keinotekoisuutta mitenkään haittana. Enemmän itseäni ärsytti aerodynamiikan avulla yli kahden vuosikymmennen ajan tuhottu imuefekti, joka tappoi ohitukset lähes tyystin. Nyt on palattu takaisin vanhoihin hyviin aikoihin, uusilla moderneilla vehkeillä.