Formula 1 – kausi 2012

  • 325 315
  • 1 750
Voipi olla että Monacon jälkeen Kanadan GP:hen vaihtuu pikkasen useampi kuski. Massa on ollut sysipaska parin vuoden takaisen Unkarin loukkaantumisensa jälkeen ja kyllähän se kaverin tasosta jotain kertoo, että Alonso tulee kisassa kierroksella ohi (toki Massa kärsi varikon läpiajorangaistuksen, mutta kuitenkin). Eli en näe mitään syytä, miksi Ferrarin kannattaisi pitää Massaa vielä tiimissä mukana. Mutta jossain Williamsin kaltaisessa tallissa Massalla voisi olla vielä jotain annettavaa. Myöskään Sennan otteet eivät ole Williamsilla vakuuttaneet, ja jos kerta Bottaksesta on jossain vaiheessa tarkoitus tehdä kisakuski, niin mitä sitä vielä odottelemaan?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotenkin ei yllättä, Senna ennen viime viikonloppua esitti huomattavasti parempia otteita kun Maldonado, mutta nyt Maldonadon voitettua ja Sennan munattua Suomalaiset ovat muna pystyssä heivaamassa kaveria oman pojan tieltä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sennan ongelmana on tasaisuuden puuttuminen otteista, mutta hän ajoi tuossa välissä pari sen verran hyvää kisaa, ja oli Maldonadoa parempi, että olisi minusta aika hätiköityä laittaa Senna pihalle jo tässä vaiheessa kautta. Eri asia on jos Senna olisi räpeltänyt koko alkukauden samalla tavalla kuin nyt Barcelonassa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
On se Senna silti yksi surkeimpia kuljettajia tuolla suhteessa tallikaveriinsa raa'assa nopeudessa. Itselläni on tuommoinen laskuri alkukauden aika-ajojen nopeimpien sektoreiden muodostamista kierrosaikakeskiarvoista jokaisen kuskin kohdalta. Sennaa huonompi on vain De La Rosa, jota ei nyt edes ihan vakavasti voi laskea, kun viimeisellä sijalla on aina muutenkin.

Erot:

1. Karthikeyan - de la Rosa 1,685
2. Maldonado - Senna 1,047
3. Alonso - Massa 0,791
4. Ricciardo - Vergne 0,525
5. Hamilton - Button 0,517
6. Kovalainen - Petrov 0,220
7. Grosjean - Räikkönen 0,192
8. Rosberg - Schumacher 0,150
9. Perez - Kobayashi 0,138
10. Glock - Pic 0,102
11. Vettel - Webber 0,019
12. Hulkenberg - di Resta 0,018

Jos HRT:n tilannetta ei oteta huomioon, niin kyllä siellä Senna on ensiksi pää pölkyllä, sitten Massa ja Vergne. Button häviää reilusti Hamiltonille, mutta osaa silti voittaa kisoja ja ei nyt muutenkaan tuohon heikkojen kuskien kerhoon kuulu. Muissa tiimeissä onkin sitten mukavan tasaista.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itselläni on tuommoinen laskuri alkukauden aika-ajojen nopeimpien sektoreiden muodostamista kierrosaikakeskiarvoista jokaisen kuskin kohdalta.

Mielenkiintoinen tilasto. Otatko kuskeille koko aika-ajon nopeimmat sektorit, vai samasta osiosta jos toinen on siinä pudonnut? Esim. Kimi-Grosjean ja Australia. Kimin sektorithan on ekasta osiosta, mutta onko Grosjeanilla silti koko aika-ajonsa parhaat?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Mielenkiintoinen tilasto. Otatko kuskeille koko aika-ajon nopeimmat sektorit, vai samasta osiosta jos toinen on siinä pudonnut? Esim. Kimi-Grosjean ja Australia. Kimin sektorithan on ekasta osiosta, mutta onko Grosjeanilla silti koko aika-ajonsa parhaat?

Siinä on semmoinen pieni modaus. Ei tule suoraan Kimin varsinainen kierrosaika, vaan luvussa on oletettu parannus pehmeällä seoksella. Muidenkin kuskien kohdalla on näitä selkeitä epäonnistumisia korjailtu. Vastaavasti Hamiltonin viime kisan paaluaika on tuunattu heikommaksi, pari kierrosta raskaamman bensamäärän mukaiseksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Aika-ajovauhdissa Senna ei ole pärjännyt mairittelevasti, mutta mielestäni kisaesitykset Malesiassa ja Kiinassa olivat suht lupaavia, eihän hän enonsa veroinen ole, mutta osaa ajaa kyllä mies miestä vastaan kilpaa ja osaa ohittaa DRS:ääkin. Kotimaassa vain Senna nähdään helpoimpana esteenä poistaa Bottaksen tieltä, varsinkin nyt kun Maldonado meni vielä voittamaan ja kun Pastor lappaa Williamsille sosialistista öljyrahaa niin paljon ettei Frank voi häntä potkia ulos.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ei Sennaa vielä pidä mihinkään potkia, vaikka Bottas jonossa kisakuskiksi onkin seuraavana. Kuitenkin, kuljettajan lähin vertailukohde on aina oma tallikaveri, ja nyt Sennalla on vertailukohteena gp-voittaja. Rima onkin yhtäkkiä paljon korkeammalla kuin ennen.

Erikoinen kausi tosiaan on menossa. Vettelin SpeedTV:lle antama kommentti kuvastaa tilannetta hyvin: "Ehkä HRT tai Marussia on paalulla Monacossa"
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Erikoinen kausi tosiaan on menossa. Vettelin SpeedTV:lle antama kommentti kuvastaa tilannetta hyvin: "Ehkä HRT tai Marussia on paalulla Monacossa"

Mieletön kausi menossa! Viisi osakilpailua, viisi eri tallia voittanut.

Ja mitä tapahtuukaan ensi viikolla hitaassa Monacossa, ei helvetti malta odottaa.

Veikkaan että saadaan saman tien kuudes talli voittajaksi. Lotuksen Räikkönen/Grosjean, Sauberin Perez/Kobayashi tai vaikkapa Force India.
 
Mieletön kausi menossa! Viisi osakilpailua, viisi eri tallia voittanut.

Ja mitä tapahtuukaan ensi viikolla hitaassa Monacossa, ei helvetti malta odottaa.

Veikkaan että saadaan saman tien kuudes talli voittajaksi. Lotuksen Räikkönen/Grosjean, Sauberin Perez/Kobayashi tai vaikkapa Force India.

Ehdottomasti paras F1-kausi aikoihin. Sekin on aika ihmeellinen fakta, että Alonso ja Hamilton ovat ainoat kuskit, jotka ovat olleet joka kisassa pisteillä. Hamiltoninkin kaksi viimeisintä kisaa on päättynyt kahdeksanteen sijaan ja Alonsokin oli Kiinan sekä Bahrainin kisoissa sijoilla 9 ja 7.

Reilun viikon päästä ajetaan Monacon rännissä, jossa voi tapahtua ihan mitä tahansa. Aika-ajon merkitys nousee suureksi, mutta myös onnella tulee olemaan näppinsä pelissä. Täydellisesti ajoitetulla varikkopysähdyksellä ja jonkun seinään ajamisella saattaa nousta yllättävänkin monta sijaa. Sen voin sanoa, että mulla ei mitään hajua, kuka voittaa!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monacosta ehdottomasti tulossa ihan jännittävä kisa kun voimasuhteet on niin erilaiset. Lisäksi vaikka tavallaan nuo nykyiset renkaat ovatkin osittain tyhmiä kun joissakin kisoissa ne ei kestä yhtään niin Monacossa se joka osaa säästää renkaitaan ja taktiikka osuu kohdilleen niin voi olla yllättävänkin vahvoilla. Joku perez ja Button sattaa vaikkapa 1 stopin taktiikalla olla voittajanimiä ja jos siihen vielä jotain turva-auto episodia tai hidas kärkiauto saadaan niin soppa on valmis. Lisäksi se kun kukaan ei ole ylivoimainen niin juuri taktiikoilla voidaan voitto ratkaista ja voittajaa on vaikea ennustaa. Edellisen kisan voittajalla voi tehdä nyt pian tiukkaa 10 joukkoon tai sitten voittaa uudestaan, paha sanoa mitään kun voimasuhteet vaihdelleet niin kovaa. Lähtökohdat nähden jännittävä kisa tulossa vaikka Monacossa jotenkin tuntuu aina olevan melko lattea kisa vaikka sitä kisaa aina jännityksellä tulee odotettua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kun Williamskin on osoittanut että sen autolla pystytään voittamaan, ja Maldonado osoitti että hänellä pää kestää ajaa voitosta, niin Maldonadoa ei voi jättää pois luvuista Monacon voittoa ajatellen. Käsittääkseni Monaco on herran lempiratoja ja on ajanut siellä aina hyvin jo pienempien luokkien autoillakin (voitot löytyy Formula Renaultista ja GP2:sta). Viime vuonnakin Maldonado oli Williamsin umpisurkeasta kaudesta huolimatta hyvällä pistesijalla Monacossa ennen kuin Hamilton torppasi hänet pihalle.

Mutta harvinaisen "levällään" on kyllä tilanne ennen Monacon kisaa. Ei osaa oikein mitenkään nimetä ehdottomia voittajasuosikkeja ennen kuin näkee parit harjoitukset. Tässä vaiheessa voi periaatteessa nimetä melkein kaikki Caterhamia, Marussiaa ja HRT:ta lukuunottamatta voittajasuosikiksi...
 

Sambody

Jäsen
Nippelitietoa ohituksista tällä kaudella tähän väliin. Mukaan ei laskettu ensimmäisen kierroksen ohituksia, kierroksella ohituksia tai teknisistä ongelmista aiheutuvia ohituksia.

Eniten ohituksia tällä kaudella:
1. Hamilton 26
2. Webber 22
3. Ricciardo 21
4. Button 20
5. Kobayashi 19
17. Kimi 11
19. KovaHeikki 10

Vähiten ohitetut tällä kaudella:
1. Hamilton 3
2. Räikkönen 4*
3. Schumi 4
4. Grosjean 5
5. Button 5
6. Vettel 5
7. Webber 5
11. Kovalainen 13

*Räikkönen Kiinan GP:ssä ohitettiin lopussa 12 kertaa kolmen kierroksen aikana, mutta otin tuon härskisti värilaseilla pois laskuista

Eniten ohitetut tällä kaudella:
1. Glock 29
2. Ricciardo 27
3. Vergne 23
4. di Resta 20
5. Keijo 19
6. Petrov 19

Ohitukset talleittain:
1. McLaren 46
2. Toro Rosso 40
3. Red Bull 37
4. Sauber 32
5. Williams 29
6. Force India 28
7. Lotus 26
8. Ferrari 26
9. Mersu 25
10. Caterham 22
11. Marussia 3
12. HRT 0

Eniten ohitetut talleittain:
1. Toro Rosso 50
2. Marussia 45
3. HRT 36
4. Sauber 34
5. Caterham 32
6. Force India 27
7. Williams 26
8. Ferrari 20
9. Mersu 17
10. Red Bull 10
11. Lotus 9
12. McLaren 8

Ohitukset kilpailuittain:
1. Kiina 78
2. Malesia 76
3. Bahrain 72
4. Espanja 47
5. Australia 41

Virheitä saattaa olla ja todennäköisesti onkin. Luvut napattu cliptheapex-sivustolta.
 

trap

Jäsen
Mä en ymmärrä mikä tästä tekee "parhaan F1-kauden" aikoihin. Arvaamattominta ja arpapeliä joo, mutta niin keinotekoista kuin olla voi tämän rengaspelleilyn kanssa. Pistetilanne on tiukka, mutta kisoissa on ollut todella vähän jännittävää mies miestä vastaan -ajamista. "Jännittävä" kisaaminen on ollut sellaista, että jonkun renkaat on sekuntitolkulla toista nopeammassa kunnossa ja seurataan eron kuroutumista. Pirelli & DRS raiskasivat F1:n.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mä en ymmärrä mikä tästä tekee "parhaan F1-kauden" aikoihin. Arvaamattominta ja arpapeliä joo, mutta niin keinotekoista kuin olla voi tämän rengaspelleilyn kanssa.
Nyt ei ihan aukea katkeruutesi.

Viisi kisaa, viisi voittajaa viidellä eri autolla. Miksi tuo on keinotekoista?

Ainoa minkä tämä renkaisen vähyys tekee, on kauhea taktikointi aika-ajoissa. Jos joku jättää jopa ajamatta Q3:n, pitäisi hälytyskellojen soida ja sääntömuutokset nopeasti kehiin.

Muutenhan renkaiden kanssa taktitointi itse kisassa on hyvä lisämauste tapahtumiin. Mikään ei ole etukäteen selvää ja sehän on pelkästään positiivista katsojan kannalta.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Niin, siis tuo rengas tilannehan vaan tuo sen esiin, kuka osaa olla nopea kulluttamatta liikaa renkaita. Sen takia, ehkä taktikointi nousee isompaan osaan, mutta ihan sama. Hienoa kautta mennään. Ja sanat keinotekoisuudesta pitää paikkansa vain DRS:än kohdalla, mutta sekään ei lopulta näyttele kovin isoa osaa kilpailun ratkaisuissa ja on kaikille sama. Sen toki voisi poistaa, mutta hyvä on ollut näinkin. Monacoa odotellessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin, siis tuo rengas tilannehan vaan tuo sen esiin, kuka osaa olla nopea kulluttamatta liikaa renkaita.

Ja nimenomaan millä tallilla on vähiten renkaita kuluttavat autot/kokonaispaketti. Nyt kun moottorin kehityksessä tai perus aerodynamiikassa ollaan tavallaan sääntöjen rajaaman kehityksen huipussa, niin mielestäni Pirellin renkaat on tuonut sirkukseen kaivatun muutoksen että huipputallien ulkopuolelta voi tulla talli/kuski joka onnistuu säästämään paketillaan renkaita ja täten lisäämään suorituskykyä kisassa. Taitaa olla Pirelli juuri se joka toi mielenkiinnon kisoihin takaisin.

Schumin turhautuminen renkaisiin kuvastaa juuri sitä miten Mersulla ollaan ainakin Schumin kanssa pattitilanteessa ja pähkäillään milläs saataisiin suorituskyky takaisin.


_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En minäkään kyllä tätä uutta Pirellin rengasta ja rengassääntöjä mitenkään keinotekoisena pidä, koska loppujen lopuksi se vaan tuo yhden taktisen elementin lisää kilpailuihin mutta edelleen kysymys on siitä kuka osaa ajaa parhaiten (nyt yksi osa tuota on kyky säästää renkaita) ja kuka osaa rakentaa parhaan mahdollisen auton.

Schumin itku tuosta asiasta on täysin turhaa koska säännöt on kaikille samat ja onhan tuo Schumin tallikaveri kuitenkin yhden voitonkin tällä kaudella napannut. Taitaa vaan olla enemmän turhautumista omiin suorituksiin ja siihen että testauskielto on vienyt Schumilta sen suurimman aseen mikä hänellä oli Ferrari-aikoina. Enää ei pysty viettämään päiväkausia testiradalla jokaisen kisan välissä.

Tuo DRS sen sijaan on minusta vähän keinotekoinen ratkaisu kisojen mielenkiinnon lisäämiseksi, ja minun puolestani tuosta voitaisiin vaikka luopuakin. Mutta tällä kaudella onneksi tämä DRS ei ole ollut niin isossa roolissa kuin esim. viime kaudella joten josko tuossa DRS-zonen pituudessa ja DRS:n tuomassa hyödyssä oltaisiin löytämässä sellainen kultainen keskitie että tuo DRS ainoastaan tarjoaisi mahdollisuuden ohituksen yrittämiseen mutta ei automaattisesti takaisi ohitusta.

Mutta joka tapauksessa tämä alkukausi on ollut hyvä, kun sijoitukset on vaihtuneet paljon ja kärjessä on nähty paljon eri kuskeja eri tallien autoilla, ja myös ohituksia on nähty ihan mukavasti. Kyllä tämä aina voittaa ne pahimmat ajat kun ajettiin jonossa lähdöstä maaliin ja aina Schumacher oli voittaja.
 

Doforos

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors, LA Kings, MMÅ
Eurosportilla menossa kiinnostava Formula 1 vs. Star Team -ottelu Monacosta. Mukana erään sivuston mukaan nykykuskeista ainakin Schumacher, Massa, Rosberg, Perez, Vettel, Grosjean ... Äsken ainakin Massa otettiin vaihtoon. Tilanne 2-1 Star Teamille, joka on aika nimettömällä porukalla. Nopealta katsomalta vain Pavel Nedved on tuttu. Muita ikinä kuullutkaan. Kyseessä todennäköisesti hyväntekeväisyysottelu. Kiinnostavaa :)
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Toro Rosson rookie kuskit ovat olleet kyllä todella heikkoja alkukaudesta. En nyt sano, että ei olisi kannattanut vaihtaa kuskeja, koska kuitenkin testaavat Red Bullia varten heitä, mutta olisiko kannattanut edes toinen kokeneempi kuski jättää. Noh pistesijoja ei heille näytä tälläkaudella hirveästi olevan luvassa, kun Sauber ja nyt myös Williamskin on heitä selvästi edellä. Viimekaudella Toro Rosso kuitenkin väänti noista samoista sijoista Sauberin ja Force Indian kanssa, joista on jäänyt selvästi jälkeen. Varmaan autokaan ei ole onnistunut parhaalla tavalla, mutta kyllä aika miinus merkkisesti on varsinkin Vergne vääntänyt STR:än puikoissa.
 

Sambody

Jäsen
Kisa jos toinenkin siinä taas ehti mennäkkin ilman mitään otsikoihin päässeitä ohjauksen kanssa säätämisiä Lotuksella ja Kimillä, mutta nyt taas Monacossa ekan installaatio kierroksen aikana Kimi oli todennut tiimilleen ettei tälläisellä ohjauksella Monacoa voiteta ja Kimin autosta oli rakennettu koko etujousitus uusiksi eikä Kimi ehtinyt enää radalle ensimmäisissä harjoituksissa.

Tässä by the way Kimin tämän kauden Monaco kypärä. James Hunt is back!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Pappahan pökkäsi. Harmi että niskassa huohottaa rangaistus.

Huomiseksi ei auta toivoa kuin sadetta tai kaiteiden halailua. Monacohan ei kuulu Fykkösiin kuin perinteiden vuoksi. Rata on kertakaikkiaan kelvoton kilvanajoon. Se pitäisi poistaa kalenterista.

Grosu pistää Räkää päihin aika-ajoissa, mutta kisoissa Räkä on selvästi nopeampi. Mieluummin näin päin.

Toivottavasti Rellu ei hyydy loppukautta kohti suhteessa muihin. Jos Kimin sijoitukset rupeavat olemaan 5-10, se syö kiinnostavuutta. Ennen kauden alkua en tietenkään edes kuvitellut, että Kimi ajelisi kymmenen parhaan joukkoon, mutta niin vain ahneus kasvaa, kun joku sitä ruokkii.

Aika-ajojen 10 parasta:

1. Michael Schumacher Mercedes 1m14.301s
2. Mark Webber Red Bull-Renault 1m14.381s
3. Nico Rosberg Mercedes 1m14.448s
4. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1m14.583s
5. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m14.639s
6. Fernando Alonso Ferrari 1m14.948s
7. Felipe Massa Ferrari 1m15.049s
8. Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1m15.199s
9. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m15.245s
10. Sebastian Vettel Red Bull-Renault no time
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pappahan pökkäsi. Harmi että niskassa huohottaa rangaistus.

Oho olipa jymypaukku, tosin ei tuossa tuon rangaistuksen takia oikein heikompaa sijaa olisikaan pystynyt ottamaan. Olisikin ollut hauska nähdä miten mies pystyisi nyt kärkipaikalta lähtemään ja olisiko pitänyt sijansa kun ei olisi ketään kenen kanssa kolaroida.

Kimiltä taas aika vaikea paikka lähteä nousua tekemään ja jos ei turva-autoja tai muita nähdä sotkemassa kisaa niin voittoon ainakin on vaikea nousta kun ohi ei pääse kun lähinnä varikolla. Taktiikat siis nousee arvoon ja ne ei ikävä kyllä Lotuksella ole nappiin osunut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimi kertonut että ongelmana Monacossa on ollut se ettei hän meinaa saada renkaita oikeisiin lämpöihin, ja siksi vauhti aika-ajossakin jäi vähän vaisuksi. Mutta kisaa ajatellenhan tuo saattaa tietää hyvääkin, jos vaan Kimi pystyy jonkinlaista vauhtia pitämään yllä ettei jää heti kärjestä reilusti jälkeen. Koska jos renkaita ei meinaa saada lämpöihin niin se tietää monesti sitä että ne eivät myöskään kulu niin paljon kuin muilla, ja se voi tuoda Lotukselle uusia taktisia mahdollisuuksia.

Mersut näytti kyllä aika-ajoissa tosi vahvoilta ja Rosberg voi olla aika kova kandidaatti voittajaksi huomenna. Eikä tuosta Webberistäkään koskaan tiedä. On ajanut monesti hyvin Monacossa ja paalu on aina paalu, Monacossa tärkeämpi kuin millään muulla radalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös