Formula 1 – kausi 2012

  • 325 309
  • 1 750

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mercedes äänestää F1-tallinsa lopettamisesta | Sportti.com

Kummia kuuluu Saksanmaalta, Mercedeksen huhutaan vittuuntuneen siihen että sille ei ainoana "suurena" tallina ole tulossa paikkaa tulevan F1-osakeyhtiön hallitukseen, vaan paikat menevät vain Red Bullille, Ferrarille ja McLarenille. Tämän johdosta Mercedes saattaa vetäytyä F1-toiminnasta kokonaan.
 

Sambody

Jäsen
Jatketaanpas omaa pienimuotoista ei ketään kiinnostavaa yksinpuhelua liittyen osittain noihin Mugellon testeihin ja niiden jälkimaininkeihin.

Eli siis kuten sanottua Mäkki kokeili tuota korkeampaa keulaa Mugellon viimeisillä testitunneilla ja nyt Martin Whitmarsh sanoo, että kisakuskeille(Mugelossa testasivat vain Paffett ja Turvey) korkeampi keula tulee testattavaksi Barcelonan ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa ja on hyvinkin mahdollista("There's a reasonable chance we will see it sunday), että kisassakin nähdään tuolla korkeammalla keulalla varustettu McLaren.

Korkeampi keula tai ei niin silti MäkLoota on gridin kaunein auto tällä kaudella sillä heille ei vieläkään tule minkäänlaista porrasta keulaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kimi saattaa siis ajaa ensi kaudella heikoimmassa tallissa. Saa nähdä, kuinka motivaatio riittää. Vähän epäilen.

Tällaista tuli joskus ennusteltua. En voi kuin nolosti hävetä.

Mukava kausi meneillään. Yllätyksiä ja tasaista taistelua. Lotuskin on erinomainen ja Räikkösellä hanttiin pistävä tallikaveri. Kiva seurailla.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Aika-ajojakin on ajeltu. Hamilton siis valtasi paalun ja "yllättäjä" Maldonado nappasi kakkospaikan, kolmanneksi kaasutteli Alonso. Williamsin Maldonado on välillä kyllä yllättänyt ja tällä kaudella varsinkin ihan väkevää ajoa, mutta kisassa vauhdin en usko riittävän top 6 vauhtiin. Alonson kolmas sija saattaa olla merkki että Ferrarikin on piristymässä, toki ero kärkeen on edelleen aika suuri ja se 0,8s. Mutta aika-ajot eivät ole vuosiin olleetkaan maranellon suurten vahvinta osa-aluetta.

Barcelona on kuitenkin yksi niistä paikoista joissa yleensä kisassa ei mitään suurempia dramaattisia juttuja tapahdu, ellei sitten muistella Häkkisen koneen posahtamista viimeisellä kierroksella. Harmi ettei nykyään tekniset viat tule kysymykseen kuin todella todella harvoin, se on vienyt itseltä osan tätä formula ykkösten hohtoa. Myöskin aika-ajot nykyisellään eivät täysin toimi, kun saattaa olla järkevämpää jättää viimeinen kierros tai osio ajamatta niin eihän se palvele ketään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hamiltonille on tulossa lähtöruuturangaistus bensan loppumisen vuoksi. Kun huomioi, millaiset asiantuntijaorganisaatiot tallien taustoilla pyörivät ja miten mielettömiä rahasummia niissä pyöritetään, niin tuntuu käsittämättömältä, kuinka alkeellisia virheitä tallille jos toisellekin sattuu.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamiltonille on tulossa lähtöruuturangaistus bensan loppumisen vuoksi. Kun huomioi, millaiset asiantuntijaorganisaatiot tallien taustoilla pyörivät ja miten mielettömiä rahasummia niissä pyöritetään, niin tuntuu käsittämättömältä, kuinka alkeellisia virheitä tallille jos toisellekin sattuu.

Maikkarin uutisen mukaan kyse olisi teknisestä viasta, eikä polttoaineen loppumisesta. JOS autossa on ollut tekninen vika, niin tuskin tulee rangaistusta.
 

TW

Jäsen
Autosportissa tuli vahvistus hylkäämiselle. Liian vähän bensaa autossa, ei olisi selvinnyt varikolle niin että olisi saatu näyte.

Eli Kimin lähtöruutu parani (likaiselle puolelle) ja Maldonado paalulle.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika kova rangaistus, omasta mielestäni esim. kymmenen ruudun rangaistus olisi riittävä tallin mokailusta. Mutta näin kävi ja huomenna on luvassa Hamiltonin ohittelushow. Kimin ruutu parani, mutta joutui nyt likaiselle puolelle rataa. Tilanne saattoi jopa heikentyä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aika kova rangaistus, omasta mielestäni esim. kymmenen ruudun rangaistus olisi riittävä tallin mokailusta.

Pidän jostain kumman syystä Hamiltonista ja ratkaisu jonkin verran pännii, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että tuollainen kikkailu on saatava pois. Hyvä, että rajat vedetään kunnolla.

Edelleenkään en vain ymmärrä tallin mokaa, en tässä enkä muissa tapauksissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No niin, pääsihän se Heikkikin lopulta siihen tuttuun 19. ruutuun... Jos ei muuten niin sitten hylkäyksen kautta.

Aika kova rangaistus oli kyllä, kun yleensä on totuttu näkemään näitä 5-10 sijan rangaistuksia mutta nyt pudotettiin kerralla hännille. Mutta säännöt on sääntöjä ja ilmeisesti Mäcillä laskeskeltiin vähän väärin. Olisiko sitten tuo tuuli tehnyt tepposet, kun ainakin BBC:n selostajat puhuivat että takasuoralla oli todella kova tuuli joka vaikutti suuresti autojen kulkuun siellä?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hamiltonin kisainssi saa päihinsä, kun laski väärin. Yllättävän kova rangaistus, kuten jo todettu on. Mutta tämä on myös selkeä linjaveto. Sitä bensaa on annettava myös FIA:lle, taikka tulee kovat sanktiot. Sinänsä siis hyväksyttävä päätös.

En näe Kimin lähtöpaikalla kovinkaan isoa miinusta, vaikka puoli nyt muuttuukin. Lähempää kärkimiestä pääsee kuitenkin lähtemään.

Jos lähtö onnistuu hyvin, on kärkipaikkakin ihan mahdollinen. Toki taas huonosti onnistuessaan, voi jäädä myös pussiin ja sitä kautta tippua muutaman sijan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika kova rangaistus, omasta mielestäni esim. kymmenen ruudun rangaistus olisi riittävä tallin mokailusta. Mutta näin kävi ja huomenna on luvassa Hamiltonin ohittelushow. Kimin ruutu parani, mutta joutui nyt likaiselle puolelle rataa. Tilanne saattoi jopa heikentyä.

No miten tämän nyt ottaa. Nuo bensalastit kuitenkin vaikuttaa aika paljon myös auton nopeuteen ja ajettavuuteen, vaikka tässä ei nyt varmaan isoista luvuista puhuttu niin antaahan se etuakin jo. Toki onhan sitä isommistakin jutuista naurettavia rangaistuksia annettu. Muistuu mieleen vaikkapa rallin puolelta kun sielä on joku mutteri tai tuulilasi ollut naurettavan verran vääränlainen ja sitten hylkäys koko kisasta...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Coulthard taisi puhua juuri aika-ajon aikana noista bensamääristä kun jokunen kuljettaja ajoi parikin nopeaa kierrosta peräkkäin, että tuo extra-bensamäärä saattaa heikentää kierrosaikaa ensimmäisellä kierroksella n. kymmenyksen verran (jos oikein muistan).
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
No miten tämän nyt ottaa. Nuo bensalastit kuitenkin vaikuttaa aika paljon myös auton nopeuteen ja ajettavuuteen, vaikka tässä ei nyt varmaan isoista luvuista puhuttu niin antaahan se etuakin jo. Toki onhan sitä isommistakin jutuista naurettavia rangaistuksia annettu. Muistuu mieleen vaikkapa rallin puolelta kun sielä on joku mutteri tai tuulilasi ollut naurettavan verran vääränlainen ja sitten hylkäys koko kisasta...

Ja tuosta bensastahan on aiemmin annettu rangaistuksia, jos ei ole ollut samanlaista kuin kautta ennen annettu näyte. Näin muistaakseni.

Mutta oikeinhan tuo rangaistus oli kyllä, kun "teknisen vian" takia pysäytetään ja polttoainetta ei ole edes perille ajaakseen säännöt täyttäen.

Tuo lasirangaistus taisi olla Hirvoselle tai Grönholmille ja se oli vielä joku sivulasi, joka oli liian ohut. Korjatkaa, jos olen väärässä. Onhan se aika naurettava sikäli, mutta jos ajatellaan jotain korin kantavuutta tai auton painojakaumaa, niin sieltä voisi löytää sen perusteen.

Että silleen...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täysin oikea rangaistus. Säännöt on sääntöjä, ja tyhmempikin tajuaa, mikä merkitys bensasta tulevilla lisäkiloilla on aika-ajossa. Todella amatöörimäistä toimintaa McLarenilta.

Huvittavaa oli katsoa, kuinka Whitmarsh ohjasi Hamiltonin luokseen heti tämän noustua autossa, ennen kuvaajille poseerausta ja lehdistötilaisuutta. Ehti sanoa muutaman sanan korvaan, eiköhän viesti ollut lyhyesti, että pysäytit tallin käskystä (älä puhu bensasta mitään).

Rallipuolen esimerkeistä voisi ottaa vielä väärät kalsarit, jotka johtivat hylkäämiseen (oliko nyt Juho Hänninen kyseessä).
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
McLarenille tulossa toinen laiha kilpailu peräkkäin, kun Button lähtee kymmenennestä ruudusta ja Hamilton viimeisestä. Hamilton ei pisteille nouse, ja Buttonillakin on tekemistä sijoituksensa parantamisen kanssa. Yllättäen se onkin Lotus, jolla talleista on parhaat lähtökohdat kilpailuun. Alonso kun keilaa itsensä ja Maldonadon ulos ekassa mutkassa, niin... No jos ei nyt kuitenkaan lähdetä tuollaista toivomaan. Tsemppiä Maldonadolle myös kilpailuun, kaverilla on nyt erittäin hieno tilanne!
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Coulthard taisi puhua juuri aika-ajon aikana noista bensamääristä kun jokunen kuljettaja ajoi parikin nopeaa kierrosta peräkkäin, että tuo extra-bensamäärä saattaa heikentää kierrosaikaa ensimmäisellä kierroksella n. kymmenyksen verran (jos oikein muistan).

Tosiaan nuo yhden kierroksen bensat vaikuttaa noin 0,1 sekuntia kierrosaikaan, joten ois siellä ollut aika paljon varaa laittaa enemmän, kun yli puolella sekunnilla irtosi paalu. Melkoisen turhaa riskeeraamista Mäklaarenilta.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän ihmetyttää Räikkösen jatkuva häviäminen tallikaverilleen nopealla kierroksella. Eihän Kimi koskaan ole pystynyt Häkkisen saappaita täyttämään raa`assa nopeudessa, mutta jatkuvasti kymmenyksen tai kaksi perässä Grosjeania on yllättänyt.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Vähän ihmetyttää Räikkösen jatkuva häviäminen tallikaverilleen nopealla kierroksella. Eihän Kimi koskaan ole pystynyt Häkkisen saappaita täyttämään raa`assa nopeudessa, mutta jatkuvasti kymmenyksen tai kaksi perässä Grosjeania on yllättänyt.
Se on vaan sillä tavalla, että aika-ajoissa ei kukaan saa pisteen pistettä. Huomenna Kimi painelee Romanin ohi ehkä jo ensimmäisellä kierroksella. Kimillä on kaikki saumat voittoon.
 
Vähän ihmetyttää Räikkösen jatkuva häviäminen tallikaverilleen nopealla kierroksella. Eihän Kimi koskaan ole pystynyt Häkkisen saappaita täyttämään raa`assa nopeudessa, mutta jatkuvasti kymmenyksen tai kaksi perässä Grosjeania on yllättänyt.

Grosjean on ehkä parempi yhden kierroksen vedolla, mutta Kimi on taas huomattavasti Grosjeania parempi kisakuski.

Kimi siis ruutuun neljä radan likaiselle puolelle, joka ei mun mielestä heikennä mahdollisuuksia juuri ollenkaan. Kimi kuitenkin on tällä kaudella ottanut hyviä lähtöjä ja tuskinpa asetelmat ainakaan huononevat ensimmäiseen mutkaan tullessa. Kimin takana ei pitäisi olla sellaisia kuskeja, jotka pystyisivät nousemaan rinnalle ensimmäiseen mutkaan.

Jotenkin mulla on sellainen tunne, että Maldonadon pää ei kestä paalupaikkaa ja ekassa mutkassa Alonso tai jompi kumpi Lotus johtaa. Ja jos Lotukset pääsevät Maldonadon ohi Alonson taakse, niin Lotuksen pitäisi olla pitkässä vedossa Ferraria parempi, eli en pitäisi Lotuksen kaksoisvoittoa mitenkään mahdottomana juttuna, vaikka molemmat lähtevät toisesta rivistä. Ja kaksoisvoitto tulee nimenomaan niin, että Kimi tulee ekana maaliin.

Hamilton pisteille nousu on siinä ja siinä, riippuu pitkälti taktiikasta ja siitä, miten pääsee Caterhameista ym. hitaista autoista ohi. Mutta maailmanmestaruuskamppailun kannalta olisi helvetin hienoa, jos Hamilton ei nousisi pisteille. Mites on muuten Karthikeyanin kisapaikan laita?
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Vähän ihmetyttää Räikkösen jatkuva häviäminen tallikaverilleen nopealla kierroksella. Eihän Kimi koskaan ole pystynyt Häkkisen saappaita täyttämään raa`assa nopeudessa, mutta jatkuvasti kymmenyksen tai kaksi perässä Grosjeania on yllättänyt.

Varsinkin kun joutuu samoilla renkailla lähtemään kisaan, niin sillä kymmenyksellä ei välttämättä saavuta mitään, mutta renkaat voi pilata helposti (esim. lukitsemalla pyörää).

Eikä tuo Grosjean oikein tunnu tasaisesti Kimiä nopeampi olevan. Bahrainissa jäi rengastaktiikan kanssa 11. ruutuun, Australiassa ei niinsanotusti mennyt oikein putkeen ja jäi jo ensimmäiseen osioon. Sen sijaan Malesiassa ja Kiinassa Räikkönen on ollut Grosjeania nopeampi aika-ajoissa(kin). Eli aika-ajot 2-2 ja sijoitussarakkeet kun näyttävät Kimillä 7-5-14-2 (=34 pistettä) ja Grosjeanilla kesk.-kesk.-6-3 (=23 pistettä), niin eipä siitä Romainista oikein nopeampaa saa.

Kun tuohon nyt vielä suhteuttaa, että Räikkönen ei ole näillä Pirellin kumeilla oikein kisannut ja jo nyt osaa huikeasti niitä säästää (kun eräät eivät sitä ole missään vaiheessa oppineet), niin kyllä Räikkösellä melkoinen paluu on ollut.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lotuksen etu on siinä, että kovimmat uhkaajat ovat takana ja ruuhkassa. Helposti tulee joku "trullijono", johon sitten jumahtaa yhden stintin ajaksi - kisa ohi. Pitkällä suoralla on helppo mennä DRS:llä ohi, mutta jos esim. joku Sauber on laittanut vähän siipeä niin ohitus on aika hankalaa jopa DRS:llä. Ilman alkukierrosten kolaria ja muita etusiiven rikkomisia Lotukset voi olla vahvoilla. Jännä nähdä myös millaisilla rengastaktiikoilla ajetaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös