Formula 1 – kausi 2012

  • 324 843
  • 1 753

-RVL-

Jäsen
Taitaa olla niin, että Kimi haluaisi "just eikä melkein -ohjauksen". Testeistä tuli ainakin sellaista palautetta, että autoon oli sataprosenttinen luotto mutkissa, joten kaiketi tuo olisi viimeinen silaus.

Ensi yönä sitten saadaan vihdoinkin selvyyttä tämän hetken voimasuhteista. Viime yön perusteella järjestys oli suhteellisen sama kuin testeissä, mutta viime yöstä ei paljoa jäänytkään käteen.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taitaa olla niin, että Kimi haluaisi "just eikä melkein -ohjauksen". Testeistä tuli ainakin sellaista palautetta, että autoon oli sataprosenttinen luotto mutkissa, joten kaiketi tuo olisi viimeinen silaus.

Kyllä se on varmaan kaikilla kuljettajilla, että se ajettavuus pitää saada täysin mieleiseksi että pystyy ne viimeisetkin tuhannesosat puristamaan, ja pystyy täysin sataprosenttisesti luottamaan autoon. Tästähän esim. nuo Jarno Trullin ongelmat viime kaudella johtuivat kun ei saanut auton uutta ohjaustehostinta millään toimimaan mieleisellään tavalla, ja vasta kun talli teki siihen kauden puolessa välissä isoja muutoksia niin vauhti alkoi löytymään vähän paremmin.

Tämän päivän perusteellakaan ei voi kyllä vielä sanoa oikein mitään tallien välisistä eroista, kun keli oli mitä oli ja muutenkin näissä perjantain harjoituksissa osa keskittyy ihan eri asioiden testaukseen kuin muut. Huomenna alkaa sitten varmaan paremmin hahmottua mikä tuo järjestys on, ja kisassa nähdään sitten viimeistään mitä tältä kaudelta on odotettavissa kun nähdään mitkä autot toimivat parhaiten täysillä tankeilla ja mitkä kuluttavat eniten rengasta jne.

Tuokin veikkaus oli kyllä todellista arpapeliä kun ei yhtään pysty sanomaan kuka on nopein.
 

trap

Jäsen
Juu, menee kyllä jännäksi. Kliseistä, mutta kaikki on mahdollista ja erot voi olla tosi pieniä. Jännä nähdä ketkä mahtuu Q3:een. McLaren ja Mersu näyttää aika hyviltä. Red Bull taisi vielä vähän piilotella vauhtiaan. Kimi veti ihan kivan kierroksen ainoalla puhtaallaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Red Bull, Mc Laren ja Ferrari. Siinä kauden kärkitallit höystettyinä parilla muulla jengillä ajoittain. Veikkaukseni on ettei asiat pahemmin muutu eli edelleen suurimmat jyrää. Paska juttu sillä toivoisin uutta verta kärkeen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä ainakin Mersulla pitäisi olla potentiaalia liittyä tuohon kärkikolmikkoon, tai syrjäyttää joku noista. Tallilla on rahoitus ja resurssit kunnossa, Ross Brawn on edelleen osaava tyyppi vaikka Mersu ei olekaan odotusten mukaan menestynyt, heillä on ainakin yksi sarjan parhaista moottoreista ellei paras, ja kuulemma Mersun KERS on koko porukan paras. Eikä homman pitäisi kyllä kuljettajistakaan kiinni jäädä. Jos Mersu onnistuu lopultakin tekemään sen ryhtiliikkeen mitä siltä on odotettu nin sillä olisi kyllä eväitä nousta huipulle.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mitä noista nyt voi arvioida Mc Laren näyttää vahvalta ja samoin Mercedes. Red Bull on näyttänyt heikolta mutta eiköhän se siellä kärjessä kuitengin keiku.

Ferrarista ei osaa oikeen mitään. Uskoisin että MC laren vie paalun ja Red Bull kisan ja Mercedes on musta hevonen.

Mielellään näkisin Lotuksen kärkikahinoissa, mutta uskoisin että sijat 7-12 on realismia.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Harmittava virhe Kimiltä aika-ajoissa, mutta Grosjeanin kolmas sija kyllä antaa osviittaa Lotuksen potentiaalista. Kyllä Kimi sieltä takaa pisteille tulee, jos auto vaan kestää. Se on suhteellisen varma juttu. Mersutkin olivat positiivinen yllätys. Schumi neljäs ja ei jäänyt kauaksi Grosjeanista. Nicokin olisi todennäköisesti ollut korkeammalla ilman tuota ajovirhettään. Innolla kyllä odotan huomisen kisaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo harmillinen virhe Kimiltä, mutta noita nyt sattuu. Nousee huomenna aivan varmasti pisteille, jos kaikki menee hyvin ja saatetaan nähdä jopa Alonso vs. Kimi taisto, kun tuo punainen auto lähtee kanssa niin läheltä. Oli muuten Alonsolta aloittelijamainen virhe tuo pyörähdys.

Jos etsitään positiivisia puolia aika-ajoista, niin Mercedes GP:n vauhti on hyvää! Jos meno jatkuu samanlaisena, niin nyt saatetaan oikeasti nähdä se Schumin eka voitto kuuteen vuoteen, tai Nicon eka voitto koskaan.

Grosjean todisti, että Lotus on nopea, eikä testien vauhti ollut mitään silmälumetta.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että neljän kärki on McLaren ja sitten Lotus/Mercedes/Red Bull. Ilahdutttavaa joka tapauksessa nähdä, että RB ei ole enää ylivoimainen, eikä lähelläkään nopeinta.

Hehheh, iltalehti ainakin ottaa kaiken irti Kimin epäonnistumisesta. "Tallikaveri pesi Räikkösen täydellisesti". Jee jee hyvä meininki.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt alkaa vähän hahmottumaan tallien välinen nokkimisjärjestys kun aika-ajot on takana.

McLarenilta oli kyllä mahtava suoritus, ja osoitus siitä että auton ei tarvitse olla ruma ollakseen nopea. Molemmilta kuskeilta virheetön aika-ajo ja eturivin paikat oli ansaittuja.

Mersun auto näyttää tosi nopealta ja tasapainoiselta mutta nyt kirkkaimmat kärkisijat meni kuljettajien virheisiin. Nico ei saanut Q3:ssa yhtään kierrosta onnistumaan vaan aina tuli jossain iso virhe mihin meni paljon aikaa, ja Schumillakin näytti tulevan pari ihan pientä virhettä mikä pudotti hänet paalutaistelusta. Joka tapauksessa auton vauhti näyttää tosi lupaavalta, toivottavasti ovat vaan saaneet ne viime kaudelta tutut renkaiden kulumisongelmat selvitettyä.

Red Bullit näytti aika vaikeilta ajaa ja monta kertaa nähtiin molempien kuljettajien kohdalta pieniä lipsahduksia ja virheitä. Viime kauden ylivoimaan verrattuna vauhti oli pettymys. Nyt Vettelkin joutuu ajamaan jo ihan tosissaan mestaruudesta. Ilmeisesti tämä auto kuitenkin sopii Webberille paremmin kuin Vettelille koska kuljettajien välinen ero on tasaantunut viime kaudesta, ja Webber on koko viikonlopun ollut lähempänä Vettelin vauhtia kuin viime kaudella.

Lotuksella oli aika kaksijakoista. Grosjeanilta ihan mahtava suoritus ja kolmas ruutu oli jotain sellaista mitä varmaan kukaan ei osannut häneltä odottaa. Muutenkin Grosjeanin meno näytti tasapainoiselta ja rauhalliselta. Kimin auto taas näytti paljon vaikeammalta ajaa ja se näkyi myös kellossa, Grosjean oli koko ajan vähän nopeampi. Sitten vielä Kimiltä tuo virhe siihen päälle niin miehet löytyy ihan eri päistä lähtöruudukkoa. Näyttää siltä että tuossa autossa on potentiaalia mutta Kimi ei ole vielä löytänyt siihen mieleisiänsä säätöjä, kun taas Grosjeanille auto istuu kuin hansikas käteen. Joka tapauksessa Kimiltä heikko suoritus, Grosjean sen sijaan ansaitsee kyllä kympin arvosanaksi.

Ferrarilta ihan umpisurkea suoritus, mutta tällaistahan oli jo vähän odotettavissakin huonosti menneiden testien perusteella. Alonso sai tuosta autosta varmaan kaiken irti kun pystyi Q2:n alussa ajamaan ajan joka oikeutti 12. sijaan, mutta se kostautui sitten ulosajona. Massan suoritus taas oli ihan surkea vaikka pysyikin radalla. Ferrarille on tulossa vaikea vuosi jos eivät saa korjattua tuota autoa heti alkukauden aikana. Mestaruusjuna saattaa kuitenkin ehtiä karata joka tapauksessa.

Aika-ajon yllättäjä oli minusta Williams, jolta ei paljoa odotettu etukäteen. Maldonado oli 9. ja Senna 14. ja se on hyvä suoritus pienen budjetin tallilta. Mike Goughlan oli ilmeisesti aika hyvä pestaus tallilta.

Force India, Toro Rosso, Sauber, Marussia ja Caterham näyttivät olevan aika lailla entisellään. Force India oli pieni pettymys koska odotin heiltä parempaa tältä kaudelta, Toro Rosson nuoret kuljettajat sen sijaan ajoivat vähän odotuksia paremmin. Caterham ei ole edelleenkään pystynyt ottamaan sitä loikkaa eteenpäin vaan kuljettajat löytyivät sieltä vakiopaikoiltaaan 19. ja 20. ruudusta.

HRT:n suoritus oli ihan säälittävä, mutta parempaa ei ollut kyllä odotettavissakaan kun autot ei olleet vielä torstainakaan valmiita. Pitää vaan toivota että FIA:lla olisi munaa sulkea talli pois kilpailusta koska vauhti on niin paljon hitaampaa kuin muilla, ja tuolla helvetin Narain Karthikeyanilla on vielä paha tapa unohtaa kokonaan peilien olemassaolo. Nyt pilasi Q1:ssä yhden kierroksen ainakin Alonsolta, Vetteliltä ja Kovalaiselta. Kisassa tulee olemaan ongelmia kierroksella ohitusten kanssa jos mies jatkaa tuollaista perseilyä, koska tuolla vauhdilla niitä kierroksella ohituksia tulee ihan vitusti.

Mutta nyt siirrytään sitten jännäämään huomista kisaa, että mitkä tulevat olemaan tallien väliset erot kisassa. Se kun saattaa olla joskus niinkin että hyvä vauhti aika-ajossa tietää vaikeuksia renkaiden kulutuksen kanssa, ja toisaalta joku renkaille armelias auto voi nousta hyvällä taktiikalla ihan häntäpäästäkin pisteille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oli muuten Alonsolta aloittelijamainen virhe tuo pyörähdys.

Joo, mutta kun katsoo tuota minkälainen vikuri tuo Ferrarin auto on ajaa niin ei ole ihme jos välillä lähtee lapasesta. Alonso kuitenkin pystyi ottamaan varmaan kaiken mahdollisen tuosta romusta irti.
 

scholl

Jäsen
Hehheh, iltalehti ainakin ottaa kaiken irti Kimin epäonnistumisesta. "Tallikaveri pesi Räikkösen täydellisesti". Jee jee hyvä meininki.

Joo Kimittäjän paskuus oli aamun paras uutinen. Kun heräsin niin en edes muistanut, että aamulla oli ajettu, mutta heti tuli mukavia uutisia. Heikki aika surkea, kun jäi silti vielä sekunnin. Ei ole heidän autonsa mennyt eteenpäin.

Ferrarin voi tosiaan laskea kokonaan pois menestyksen osalta ja Red Bull oli oudon huono. McLaren odotetun vahva erilaisella keulallaan (ei toki ainoa syy menestykseen) ja Mersu ilmeisesti viime vuotta parempi. Rellulla kerkiää taas ainakin alkukaudesta (Heidfeld ja Petrov taistelivat viime kauden aluksi palkintopallisijoista).
 

Sambody

Jäsen
Olisiko sielä nyt kuitenkin jotain isompaa siinä Lotuksen ohjauksessa mikä mättää Räikkösellä eikä vain jotain pientä hienosäätöä. Toisaalta taisi myös olla vähän kommunikointi ongelmia tiimin ja Kimin välillä, jos luuli että ehtii vielä ajamaan yhden nopean kierroksen enemmän, mutta joka tapauksessa oli koko ajan vähän hitaampi kuin Grosjean.

Ihan hienot lähtökohdat kauteen, kun Lotus noussut sekoittamaan pakkaa ja eiköhän Ferrarikin lähde kirimään eroa kärkitalleihin umpeen pikkuhiljaa. Eihän siitä taida enää minkäänlainen liimaletti latino taikoa voittaja autoa tälle kaudelle, mutta kumminkin.

Mersun meno näytti hyvältä, mutta saapa nähdä mitä noista muiden tiimien itkupotkuraivareista seuraa koskien tuota Mersun drs:än yhteyteen viritettyä f-putki viritystä.

Ainiin helvetisti peukkuja MäkLootalle vaikken siitä Hamiltonista pidäkkään niin silti tällä kaudella joka ainoa tyylipiste menee tuon tallin autolle. Näyttää vielä kulkevankin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisiko sielä nyt kuitenkin jotain isompaa siinä Lotuksen ohjauksessa mikä mättää Räikkösellä eikä vain jotain pientä hienosäätöä. Toisaalta taisi myös olla vähän kommunikointi ongelmia tiimin ja Kimin välillä, jos luuli että ehtii vielä ajamaan yhden nopean kierroksen enemmän, mutta joka tapauksessa oli koko ajan vähän hitaampi kuin Grosjean.

Kyllä. Tuon eron Grosjeanin ja Kimin välillä huomasi ihan ajossakin. Siinä missä Grosjean meni nätisti ilman sen kummempaa reuhtomista niin Kimi joutui tekemään auton kanssa paljon enemmän töitä ja auto käyttäytyi todella paljon levottomammin. En tiedä onko tuossa ohjauksessa tosiaan jotain isompaa probleemaa siten että Kimi ei saa sitä toimimaan ollenkaan mieleisellään tavalla, vai onko kyse jostain pienestä hienosäätöjutusta. Eihän tuo Grosjeanin ja Kimin välinen ero tietenkään niin iso ole kuin mitä tuloslista näyttää, mutta koko viikonlopun tuo ero on ollut jonkun kymmenyksen Grosjeanin hyväksi.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä onko oikea paikka kysyä, mutta kysynpä kuitenkin? Löytyykö jostain streamia, mistä australian kisaa voi seurata? Tai löytyykö jotain yleistä streamia, mistä voisi seurata kaikki kisat?
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
En tiedä onko oikea paikka kysyä, mutta kysynpä kuitenkin? Löytyykö jostain streamia, mistä australian kisaa voi seurata? Tai löytyykö jotain yleistä streamia, mistä voisi seurata kaikki kisat?

MTV:n Katsomossa koko kausi 45e. Sanoisin että hinta on kohdillaan eikä tarvi etsiä joka kisa vkl ja pelätä että puolessavälissä stoppaa.
 

Outsider

Jäsen
Täältä kanssa ääni katsomolle. Takana tosin vasta yhdet aika-ajot, mutta ainakin niiden perusteella hyvä ostos ja 45€ ei tosiaan ole paha hinta.

Aika-ajot olivat Räikkösen osalta kova pettymys, mutta muuten tilanne kärjen osalta on aika mielenkiintoinen, kun kukaan ei ole täysin ylivoimainen, vaan voitosta tulee taistelemaan useampi eri talli. Varmasti Kimillekin on positiivinen asia, että Grosjean oli noin korkealla, niin nyt on ainakin selvää, että Lotuksen vauhti riittää, kunhan kaikki saadaan toimimaan.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisiko sielä nyt kuitenkin jotain isompaa siinä Lotuksen ohjauksessa mikä mättää Räikkösellä...

No, männäänpäs asiaan poijaat. Heh, heh, meiltähän tämä käy.

Kimi on selvästi säädättänyt autonsa päin persettä, eikä sillä voi ajaa huippuvauhtia. Sillä voisi ajaa, jos se olisi oikein säädetty, mutta kun Kimi on säädätttänyt sen väärin.

Katsokaa kuvissa, kun kakkoskuski Grosjean ajaa,- ja ykkönen, Kimi ajaa säädättämällään autolla. Grosjeanin auto kulkee kuin raiteilla, mutta Kimin auto, kuin sorarallissa.

Vika Kimin autossa on ohjauksessa, kun puolestaan Grosjean ei ole pyytänyt varikkomekaanikkoja säätämään sitä vääräksi.

Ohjauksessa ei alunperinkään ole ollut vikaa, mutta se on Kimin pyynnöstä säädetty hänen haluamallaan tavalla, eli päin persettä.

Grosjeanin auto kulkee kaarteissa kuin juna. Kimin auto porrasmaisesti, eli ohjaus täysin pielessä. Auto kääntyy nytkähdellen.

Täydellisen fiaskoaloitus. Ei hyvältä näytä.

Näyttää itseasiassa samalta, kuin Kimin ralliuran alku.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vika Kimin autossa on ohjauksessa, kun puolestaan Grosjean ei ole pyytänyt varikkomekaanikkoja säätämään sitä vääräksi.

Ohjauksessa ei alunperinkään ole ollut vikaa, mutta se on Kimin pyynnöstä säädetty hänen haluamallaan tavalla, eli päin persettä.

Siinä on vaan sellainen juttu että kuljettajan pitää saada se auto mieleisekseen ja käyttäytymään haluamallaan tavalla että siihen pystyy luottamaan sataprosenttisesti. Ja tuo sataprosenttinen luottamus autoon on pakko olla silloin kun ajetaan F1-autolla täysillä. Tallin tehtävä on sitten tehdä ne muutokset että autosta saadaan kuljettajan mieleinen, ja ilmeisesti nyt Lotuksella loppui aika kesken ja tuota ohjausta ei olla ehditty muuttamaan sellaiseksi kun Räikkönen sen haluaa.

Grosjeanille tuo näyttää käyvän hanskaan koska vauhti on ollut ihan alusta asti niin hyvää, mutta se ei tarkoita sitä että hän menisi ihan "oletus-setupilla" ja Kimi olisi "säädättänyt omansa päin persettä". Se vaan on niin että toisen ajotyyliin käy paremmin joku toinen ratkaisu ja sen takiahan nuo testaavat ja suunnittelevat uusia osia että molemmat autot saataisiin käymään mahdollisimman hyvin kuljettajansa käteen. Nyt pitää toivoa että Lotuksella löydetään ratkaisu siihen että myös Kimi saisi tuon ohjauksen toimimaan sillä tavalla kuin hän haluaa, se on nimittäin aina hankalampi juttu jos kuljettajan pitää lähteä muuttamaan ajotyyliään auton mukaan. Noissa vauhdeissa homman pitää nimittäin tulla selkäytimestä ja siinä ei ole aikaa mietiskellä.


EDIT: HRT:t muuten eivät päässeet mukaan kisaan, ja hyvä niin! Onpahan yksi tollo vähemmän pyörimässä muiden jaloissa. De la Rosahan kyllä on kokenut kuljettaja joka pystyisi ajamaan olematta isoksi häiriöksi muille mutta tuo Karthikeyan on vaarallinen noin hitaalla autolla kun ei juuri yleensä katsele peileihinsä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimille harmillinen moka aika-ajoissa, mutta ei auta jäädä surkuttelemaan. Tehty mikä tehty. Se tosin kummastuttaa miksei Lotus lähettänyt Kimiä about kymmentä sekuntia aiemmin radalle, niin olisi ehtinyt toisen nopean vetää putkeen. No Lotuksen vauhti näyttää kuitenkin ihan hyvältä siitä osoituksena Grosjeanin kolmas ruutu. Joten kunhan Kimi saa säädöt kohdilleen ja virheet pois eiköhän sieltä tulostakin ala tulla. Huomenna vaan hyvä startti ja takaa pisteille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se tosin kummastuttaa miksei Lotus lähettänyt Kimiä about kymmentä sekuntia aiemmin radalle, niin olisi ehtinyt toisen nopean vetää putkeen.

Kyllä he Kimin ihan ajoissa laittoivat radalle mutta tuossa tuli sellainen kommunikaatiokatkos että kun Kimi alkoi himmailemaan tuon ulosajon jälkeen että saisi itselleen tilaa tehdä puhtaan kierroksen niin kukaan ei ollut ilmeisesti tajunnut ilmoittaa että aika on loppumassa ja on pakko ajaa täysillä kierros loppuun että ehtii aloittaa uuden ennen ruutulippua. Kuljettajahan ei itse sitä pysty nopean kierroksen aikana katsomaan että paljonko aikaa on jäljellä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jännä katsoa formuloita kun on taas parin vuoden tauon jälkeen tunnetta mukana hommassa.

Huonosti alkoi kausi, mutta selvästi Lotuksessa on potentiaalia. Grosjean on ollut positiivinen yllätys, kun luulin Kimin pesevän kaverilla lattiaa vaikka vasemmalla kädellä. Täytyy toivoa ettei tästä tule 2008-kauden tapaista meininkiä, jossa auto istui Massan käteen täydellisesti ja Kimi joutuu tekemään jatkuvasti muutoksia ja hakemaan mieleistä tuntumaa.

Huomisesta kilpailusta tulee mielenkiintoinen. Luultavasti McLarenit karkaa maisemaan ja onkin mielenkiintoista nähdä miten Grosjean pystyy pitämään paikkansa. Eiköhän Kimikin nosta itsensä pisteille.
Heikiltä taas sellainen perus aika-ajo mitä tuolla vehkeellä pääsee. Tallikaverin voittaminen on aina se tärkein juttu tässä kohtaa.

HRT:lle ei onneksi annettu armoa, kun eikös viime kaudella talli päästetty muutaman kerran kilpailuihin vaikka eivät mahtuneetkaan tuon 107% sisään?
Monen hyvät aika-ajo kierrokset onnistuivat pilaamaan tänään hitaudellaan.
 

Sambody

Jäsen
Onhan näitä nähty, kun auto käy toiselle kuskille paremmin hanskaan jopa Kimin uralla. Taisi itseasiassa toisella Ferrari kaudella viimeksi, kun luonteeltaan hieman aliohjaava Ferrari kävi paremmin Massan ajotyylille kuin Kimille. Jos en ole aivan hakoteillä niin nyt Kimi ei ole täysin tyytyväinen Lotuksen ohjaustehostimeen tai vastaavaan ohjauksen osaan, jota ei ihan hetkessä säädellä edes takaisin jotenka asiaan mitä ilmeisemmin palataan siis Malesian ensimmäisissä harjoituksissa, missä koitetaan taas jotain uutta. No tuskinpa tuo ohjaus selittää tämän päivän katastrofia vaan se menee sen Kimin ajovirheen ja kellon kanssa sekoilun piikkiin. Kuitenkin sielä pohjalla on jokin siedettävä setuppi tuohon ohjaukseen Räikkösenkin osalta, mutta ihan ymmärrettävistä syistä perjantaisin käytetään aikaa siihen, että se saataisiin vielä paremmaksi vaikka aikaa se viekin muiden säätöjen hakemisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös