Mainos

Formula 1 – kausi 2009

  • 327 537
  • 2 061

Särki

Jäsen
Tuossa koko painolista, Brawn GPn meno noilla painoilla on hatunnoston arvoinen suoritus!
Monellakos pysähdyksellä kisa on tarkoitus viedä läpi? Kovalaisella on esimerkiksi Ferrareihin verrattuna n.40 kg ylimääräistä painoa mukanaan, joten lähteekö Heikki kahdella pysähdyksellä ja Ferrarit kolmella? Vai saako nämä top 10 ulkopuoliset kuskit laittaa tankkiinsa haluamansa bensamäärän, näin taitaa asia olla, joten bensamäärät muuttuvat lahtolistan häntäpäässä.

Oletettavasti kovemmilla seoksella ajetaan enimmäismäärä kierroksista ja pehmeämmällä sen mitä pakko on. Pehmeät renkaat menettävät pitonsa varsin nopeasti ja kuoriutuvat rakkuloille, jolloin voidaan nähdä suuriakin eroja kierrosajoissa. Jos joku auto on erityisen rengasystävällinen niin nämä ovat huomenna vahvoilla. Sekuntien erot kierroksella on helppo saavuttaa jos toisella renkaat toimivat pidempään ja toinen ajaa ne rakkuloille. Jokatapauksessa Brawn GP on kisassakin suosikki nro 1 ja muista pistesijoista tappelee useampi talli ja kuski varsin tasaisesti.

Melbourne - Qualifying Weights (kg)
1 . K. Nakajima - Williams Toyota FW31 - 612.5 *
2 . R. Kubica - BMW Sauber F1.09 - 650.0
3 . F. Massa - Ferrari F60 - 654.0
4 . K. Raikkonen - Ferrari F60 - 655.0
5 . L. Hamilton - McLaren Mercedes MP4-24 - 655.0 *
6 . N. Rosberg - Williams Toyota FW31 - 657.0
7 . S. Vettel - Red Bull Renault RB5 - 657.0
8 . J. Trulli - Toyota TF109 - 660.0
9 . M. Webber - Red Bull Renault RB5 - 662.0
10 . S. Bourdais - Toro Rosso Ferrari STR4 - 662.5 *
11 . J. Button - Brawn Mercedes BGP 001 - 664.5
12 . R. Barrichello - Brawn Mercedes BGP 001 - 666.5
13 . T. Glock - Toyota TF109 - 670.0
14 . S. Buemi - Toro Rosso Ferrari STR4 - 675.5 *
15 . F. Alonso - Renault R29 - 680.7 *
16 . A. Sutil - Force India Mercedes VJM02 - 684.5 *
17 . G. Fisichella - Force India Mercedes VJM02 - 689.0 *
18 . H. Kovalainen - McLaren Mercedes MP4-24 - 690.6 *
19 . N. Heidfeld - BMW Sauber F1.09 - 691.5 *
20 . N. Piquet - Renault R29 - 694.1 *

* Declared weight (outside of top ten)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Noista kun vähentää 605kg mikä on kuskin ja auton minimipaino niin saa tulokseksi bensamäärän. Kulutus kierroksella on muistaakseni n. 2-3kg (viime vuoden kisoissa kerrottua, riippuu toki radasta, kelistä, turva-autosta jne.). Kovalaisella on bensaa siis n. 84kg, jolla ajaa n. 28-42 kierrosta. Huomisessa kilpailussa on 58 kierrosta, joten Heikillä bensa riittää tuonne puolenvälin kieppeille, jopa hieman yli. Taktiikkana joko yhden stopin taktiikka tai sitten perinteinen kahden stopin mäkkitaktiikka ja ajaa ekalla stintillä about puoleen kisaan ja sitten kaksi lyhyttä stinttiä.

Yhden stopin taktiikka on vähän riskialtis kun käytössä on mm. pehmein rengasseos ja sitäkin pitää käyttää. Puoli kisaa superpehmeillä tuntuu aika kovalta, etenkin kun kaikilla on ollut ongelmia niiden kestossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Williams on sitten päättänyt vetää protestinsa Kimin autosta takaisin, joten Kimi saa startata huomiseen kisaan seiskaruudusta.
 

HemmoP

Jäsen
Mjaaha, Kimi tumpeloi podium-sijan ulosajollaan ja jos ajatellaan, että KUb&Vet olisivat kolaroineet Kimistä riippumatta, niin jopa voitto olisi ollut tarjolla. Buttonille hyvä voitto vaikka olikin lipsahtamassa kädestä pehmeiden renkaiden kulumisen myötä. Ja Barrichello, kämmäämisestä huolimatta toiseksi.

Hieno saada uusi voittaja talli mukaan. Onnittelut Brawnin teamille.
 

coyote86

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jatkoajan moderaattorikunta, RD:n mediapeli
Joo-o, laitoinpa töllön kiinni heti kun Kimi tuli varikolle kolmannen kerran. Olisin voinut huoletta nukkua pari tuntia pitempään kun univelkaakin on kertynyt jonkin verran, enkä olisi mitään menettänyt. Samaa paskaa vuodesta toiseen: Joku äijä johti kisaa alusta loppuun suvereenisti, Hämiltön on kultapoju, suomalaiset ei pärjää ja Oskari pitää sitä yhtä koppavaa sakua suomalaisena.

Odotukset oli korkealla ennen kautta, mutta suuremmilta osin tultiin rytinällä alas. Ok, ohitukset on ehkä vähän helpompia kun voi ajaa lähempänä toista autoa ja rengaspeliäkin on saatu paljon mielenkiintoisemmaksi. Siihen se kuitenkin melko lailla jäi.
KERS on susi, paljon siitäkin oli tänään sitä käyttäneille hyötyä. Kisan lopussa ilmeisesti oli jotain actionia, turva-autoa ja kolaria, kiva että edes jotain.

Ennen kautta kuitenkin odotin että kisan voitosta oikeasti ajaisi joka kisassa kymmenkunta kuskia ja että radalla nähtäisiin melkein joka kierroksella ohituksia ja taistelua kun autot olisivat tasaväkisiä nopeuden suhteen. Kattia kanssa, samaa letka-ajelua se taas oli loppuun asti. Ainoastaan turva-autot pitivät homman edes jotenkin tasaisena, ne pois niin totuus on synkkä.

Jos suomalaisia ei tässä sarjassa ajaisi, en seuraisi Formula ykkösiä lainkaan. Keksisin kyllä parempaakin tekemistä tilalle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oli kyllä mahtava kisa! Paljon ohituksia, paljon tapahtumia ja vieläpä ihan uusi voittajatalli. Ja nämä perinteiset menestyjät jäivät kokonaan ilman pisteitä Hamiltonin nelossijaa ja Alonson seiskasijaa lukuunottamatta.

Ilman Nakajiman ulosajoa Button olisi ollut aivan ylivoimainen joten nyt voidaan kiittää Nakajimaa siitä että voitostakin näytti lopussa olevan jonkinlaista taistelua. Ja eipä olisi tullut tuotakaan Vettel vs. Kubica taistelua ilman Nakajimaa, sen verran reilu kaula Vettelillä oli siinä vaiheessa muihin.

Hamilton ajoi kyllä niin hyvän kisan kuin tuolla hitaalla autolla vaan voi, ja vaikka nelossija tuli vähän tuurilla niin kyllä hän pisteensä ansaitsi. Suoritti varmasti eniten ohituksia koko porukasta. Kannattaa huomata myös Toro Rosson Sebastien Buemi joka ajoi hyvän kisan ja oli ensimmäisessä kisassaan heti pisteillä. Ja löi tallikaverinsakin.

Vaan kyllä oli harmi että Kimi sössi itse mahdollisuutensa, mahdollisuudet olisi ollut nyt sitten kakkoseksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tämän kisailun perusteella on tulossa varmasti jännittävä kausi. Super pehmeät renkaat eivät toimi kenelläkään eli tämä tuo sitä mukavaa sattumaa ralliin. Ei kuitenkaan lopussa Brown ollutkaan niin ylivoimainen kuin alkukisassa näytti. Erittäin hyvä skaba oli ja Vettel oppi sen, että ahneella on paskainen loppu.
 

HemmoP

Jäsen
Niin, vielä se, että tulokset varmistetaan kunhan "super diffuusori"-päätös tulee aikanaan ja jos se kielletään ja tulokset muutetaan, niin voittajahan on...niin kukapa muu...
 

Mäyris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Mitäs se Massa siellä touhusi kun joutui keskeyttämään? Satuin olemaan hetken pois tv:n ääreltä silloin, eikä sitten hidastuksia enää tullut kun palasin ruudun ääreen. Ulosajo/tekninen vika?
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Niin, vielä se, että tulokset varmistetaan kunhan "super diffuusori"-päätös tulee aikanaan ja jos se kielletään ja tulokset muutetaan, niin voittajahan on...niin kukapa muu...

Se perkeleen kääpiö sanoo vaan että ei pojat näin, minäpä päätän voittajan. Toivotaan nyt kädet kyynärpäitä myöten ristissä että diffuusori sallitaan, kehittäkööt muut omiaan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erittäin hyvä skaba oli ja Vettel oppi sen, että ahneella on paskainen loppu.

Itse näkisin, että Kubica voi ottaa opikseen tuosta kolarista. Oli ennen rytinää selvästi nopeampi kuin Vettel ja kun olisi malttanut odottaa hetken, niin olisi voinut ohittaa turvallisesti. Nyt meni mutkaan ulkopuolelle ja käänsi rinnalta eteen. Toki Vettel olisi voinut nostaa jalkaa kaasulta, mutta kuka sisäpuolella oleva tekee niin? Ei kukaan anna suosiolla tietä, jos auto toimii normaalisti. Paskanen loppu molemmille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kuitenkaan lopussa Brown ollutkaan niin ylivoimainen kuin alkukisassa näytti.

Pitää muistaa kuitenkin että tuon Nakajiman ulosajon takia Button ja Vettel menettivät aika reilun johdon. Button olisi ilman tuota ollut ihan ylivoimainen. Mutta näitä sattuu kisoissa ja ne kuuluvat kilpailuun. Tulevaisuus näyttää tuleeko tästä kaudesta jännittävämpi ja mielenkiintoisempi kuin aiemmista mutta tämä kisa oli ainakin todella viihdyttävää seurattavaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitäs se Massa siellä touhusi kun joutui keskeyttämään? Satuin olemaan hetken pois tv:n ääreltä silloin, eikä sitten hidastuksia enää tullut kun palasin ruudun ääreen. Ulosajo/tekninen vika?

Jonkin hidastuksen näyttivät mielestäni missä näytti siltä että Massa ajoi jonkun mutkan suoraksi tms. En ehtinyt kunnolla näkemään sitä joten en pysty varmaksi sanomaan.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Räikkönen jatkoi mihin viime kaudella jäi. Mutta taisi voittaa varikko stoppien määrässä? Ei kai ehtinyt aja nopeinta kierrosta?

Mutta seuraavassa kisassa varmaankin Räkä taistelee palkintosijoista. Hamilton näytti taas olevan kova jätkä...niin vaan sieltä tultiin aivan palkintokorokkeen tuntumaan. Mustaa tuuria...
 
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Olipahan taas kerran jännittävä kauden avaus, jonka kruunasi Brawn GP:n kaksoisvoitto. 1 kisa, 1 paalupaikka, 1 kaksoisvoitto. Uskon, että Brawn on myös Malesiassa erittäin vahvoilla. Samoin Vettel ja Kubica ajoivat erittäin hyvin, vaikka lopussa kävi miten kävi. Suomalaisten kisa oli aivan surkea. Samoin Ferrarilla, Massalla ties kuinka monta kertaa ollut Australiassa teknisiä ongelmia ja Kimi ajeli seinään, veikkaan Ferrarien taistelevan palkintokorokesijoista Malesiassa. Posiitivisia yllätyksiä olivat itselleni myös: Toyota ja Williams. Piquet oli ajamassa hyvää kisaa, mutta sitten tuli keskeytys. Alonso oli aika toivoton tapaus tänään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Posiitivisia yllätyksiä olivat itselleni myös: Toyota ja Williams.

Toyotat ajoi kyllä loistavan kisan. Molemmat lähti varikolta hylätyn aika-ajon jälkeen ja Trulli oli lopulta 3. ja Glock 5. Williamsit ajoi alussa hyvin mutta ilmeisesti auto ei toiminut noilla superpehmeillä renkailla yhtään, Nico oli lopussa todella hidas ja autoja tuli ohi molemmin puolin. Ilman tuota ongelmaa (ja sitä todella hidasta varikkokäyntiä) Nico olisi saattanut ehtiä jopa palkintokorokkeelle tänään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta KERSsistä oli hyötyä. Näkyi selkeästi esim. siinä ennen ekoja stoppeja kun Kimi kärsi kuluneilla superpehmeillä ja porukka hiillosti perässä. Jokaiselle isommalle suoralle Kimi repi kiihdytyksessä eroa KERSin avulla. En keksi mitään muuta syytä tuohon koska renkaat hapoilla -> ei pitoa -> huono ulostulo mutkasta -> huono suoranopeus. Kuitenkin vaan otti eroa silti suoralla. Samoin Hamiltonin onboardissa nähtiin kun otti mm. Toyotaa kiinni takasuoralla ja KERSsi vilkkui päällä.

Ferrarilla taas kaikki meni pieleen. Olivatko superpehmeiden renkaiden käyttö ja suunniteltu taktiikka mokia? Eikö ollut tietoa renkaiden kestosta kun laitettiin liikaa bensaa aika-ajoissa, jota ei nyt päästy hyödyntämään renkaiden takia? Sen sijaan kannettiin turhaa bensaa aika-ajoissa ja kisan alussa. Molemmat Ferrarit tulivat suunniteltua aiemmin sisään kun renkaiden suorituskyky levisi käsiin. Kierrosajat tippuivat 4-6sek. joten ei ihme, että ukkoja meni ohi molemmilta puolilta. Sama kävi Nicolle lopussa kun superpehmeät oli liian kauan alla. Ehkäpä tulevissa kisoissa kannattaa ajaa esim. aika-ajojen Q3 todella pienellä bensalla. Saa hyvät lähtöruudut ja välttää lähdön härdellit etenkin nyt kun etusiivet saa tuhottua niin helposti. Kisan alkuun lyhyt stintti ja sitten kovemmilla loppukisa. Lisäksi Massan eka stoppi oli aivan liian lyhyt (oliko ongelmia bensaletkun kanssa tai jotain?) ja menetti tolkuttomasti sijoituksia sen takia kun joutui ajamaan melkein puolen kisan bensat tankissa kohti maalia toisen stopin jälkeen. Hävisi siinä reilun sekunnin kiekalla Kimille ja Kubicalle painavalla autolla. Toki oli suht nopea kevyellä autolla ennen sitä kun muilla (Kubica ja Kimi) oli enemmän bensaa tankissa.

Williams näytti todella surkealta lähdöissä. Eikö saa lämpöä renkaisiin tai jotain mutta Nico oli liikkuva shikaani startissa ja sitten turva-auton jälkeen. Myöhemmin kyllä vauhtia oli kovilla nakeilla. Rengasongelmiin näytti kuitenkin kisa menevän.

Mutta hyvät kisat. Sopivasti äksöniä ja lopun taistelusta olisi tullut mielenkiintoinen. Nyt Vettel ja Kubica pelasi hienosti Brawnille pisteet. Olisiko Kubican kannattanut malttaa kun kierroksia oli vielä muutama jäljellä ja koko ajan tilanne parantui hänen kannaltaan kun Vettelin ja Buttonin superpehmeät menettivät pitoaan? Ehkä Buttonin kiinniottaminen olisi ollut vaikeaa jos olisi kierroksen tuhlannut vielä Vettelin kanssa.

Hamiltonille ihan lahja nelossija. Ei kannata paljoa luulla, että mäkki olisi nopea tai sijoitus tuli oman nopeuden ansiosta. Esim. Trulli takaa varikolta meni ohi. Lisäksi ongelmiin meni Ferrarit, Kubica, Vettel, osittain Nico siitä edestä pois joten tyytyväisiä saavat olla pisteistä.

Buemi hienosti ekassa kisassa pisteille. Heidfeld oli aika lussu koko viikonlopun ajan ja Kubica näyttäisi olevan selkeästi tallinsa nopein. Heikille se tyhjä arpa keskellä sitä flipperiä, joten ei voi paljoa analysoida. Kimillä ihan mukiinmenevä kisa ennen spinniä. Olisi taistellut korokesijoituksista. Loppuun vielä taktinen keskeytys ilmeisesti moottori- ja vaihdelaatikkosääntöjen takia.

Olisko Massalle käynyt sama mikä Kimille lauantaina? Hydrauliikkavika ja ohjaustehostin meni. Näytti aika kankealta sen jälkeen niissä mutkissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hamiltonille ihan lahja nelossija. Ei kannata paljoa luulla, että mäkki olisi nopea tai sijoitus tuli oman nopeuden ansiosta.

No jaa, kyllä minusta Hamilton ajoi todella hyvän kisan ja olisi hän ollut pisteillä ilman tuota lopun kolariakin. Trulli meni kyllä takaa ohi mutta Toyotan auto on jo aika-ajojen perusteella niin paljon nopeampi kuin McLaren että ei se mikään yllätys ollut. Hamilton ajoi hyvän ja varman kisan ja suoritti monta ohitusta, että ei kyllä todellakaan voi sanoa että olisi tullut lahjaksi tuo nelossija. McLaren on kyllä hidas auto mutta sanoisin että Hamilton otti siitä kaiken irti tänään ja ajoi hyvän kisan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
McLaren on kyllä hidas auto mutta sanoisin että Hamilton otti siitä kaiken irti tänään ja ajoi hyvän kisan.

Kyllä. Olihan se alussa suhteellisen nopea muihin siellä sijoituksilla about kympin molemmilla puolilla. Kuitenkin Hamiltonilla oli kevein auto siitä porukasta ja superpehmeät alla, joten totta kai vauhti oli parempaa kuin muilla alkukierroksilla. Sinällään ihan fiksu ajo, että pystyi välttämään ongelmat ja sai kyllä kaikki irti mitä otettavissa oli.

Hamilton voi vielä nousta jopa kolmanneksi, mikäli Trulli on toiminut väärin: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/847166
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Harmittava juttu, Trulli ajoi hyvän kisan ja olisi kyllä ansainnut palkintopallipaikkansa. Tosin jos hän kerran omaan virheeseensä tuon tössi niin eipä tuossa sitten epäselvää ole. Kovasti kohteli tuomaristo Toyotaa tänä viikonloppuna... Ensin molempien autojen hylkäys aika-ajoissa ja sitten vielä Trulli kokonaan ulos pisteiltä kisassa tuomariston päätöksellä.

Toro Rossolla ei varmaankaan harmitella tuota päätöstä, Buemi ensimmäisessä kisassaan siis todella hienosti seitsemäs ja myös Bourdais nousi nyt pisteille.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turder tuossa niputti hienosti kisatapahtumat yhteen, joten paljon ei ole lisättävää, mutta laitetaan nyt yleisesti jotain ajatuksia tulevasta kaudesta tämän kisan perusteella.

Ensinnäkin täytyy tietysti onnitella Brawn GP:tä, ensimmäinen kilpailu ja heti suvereenia hallintaa, tallin autot eturivistä kaksoisvoittoon. Mitäköhän Hondan johdossa mahdetaan miettiä tällä hetkellä? Kyseessä on kuitenkin aikamoinen imagotappio, ensin talli rypee pari vuotta pohjamudissa ja vetäydyttyään sarjasta heti ensimmäisessä kilpailussa tulee kaksoisvoitto. Tämän kauden autoa oli kuitenkin kehitelty jo pidempään, joten menestystä oli tältä kaudelta odotettavissa. Brawn tiesi tämän ja korjasi potin kotiin, kun Hondalle ei kerran kelvannut.

Sen verran tapahtumarikas kisa, että en lähtisi tekemään vielä kovin suuria johtopäätöksiä tämän kisan lopputulosten perusteella. Brawn GP ja Button olivat kyllä vakuuttavia, mutta en jaksa millään uskoa, että sama tahti jatkuu läpi kauden. Diffuusori selittää varmasti omalta osaltaan Brawnin menoa, sillä ei se nyt aivan sattumaa voi olla, että kaikki kolme diffuusori tallia (Brawn GP, Toyota ja Williams) heiluivat läpi viikonlopun tuloslistojen kärjessä. Sitä on vaikea arvioida kuinka paljon tuo diffuusori tuo kilpailuetua, mutta puhutaan joka tapauksessa merkittävästä edusta.

Toivottavasti kilpailujen tulokset eivät kuitenkaan muutu enää jälkikäteen kabineteissa, kun kerran diffuussorit kerran läpäisivät katsastuksen ennen kisaa. Nyt muiden tallien on vain seurattava perässä ja kehitettävä mahdollisimman nopeasti samanlainen diffuussori omiin autoihin. Tuskinpa tuo on kuitenkaan teknisesti kovin haastava toteuttaa, joten Malesian jälkeen (jos diffuusorit nyt todetaan sallituiksi) ainakin suurimmat tallit ottavat saman ratkaisun käyttöön.

Ylipäätään suurilla talleilla on kuitenkin täysin eri ressurit kehittää autoaan, joten ennen pitkää suuret tallit ovat jälleen aivan kärjessä. Oma lukunsa suurien tallien nousuun tuo vielä KERS-järjestelmä, jota ei löydy kuin isoilta talleilta. KERS-järjestelmästä on kuitenkin selvää hyötyä radoilla, jolta löytyy pitkiä suoria.

Tietysti jos Brawn GP ja Button pääsevät jo alkukaudesta pitkälle karkumatkalle pisteissä, niin sitä eroa voi olla vaikea kuroa enää kiinni. Kaikinpuolin mielenkiintoinen kausi siis edessä, koska tässä vaiheessa voi vasta arvuutella, mitä tulee tapahtumaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sitä on vaikea arvioida kuinka paljon tuo diffuusori tuo kilpailuetua, mutta puhutaan joka tapauksessa merkittävästä edusta.

Varmasti tuo jotain etua koska nuo "diffuusoritallit" tosiaan kaikki kärkipäässä ovat. Mutta Barrichellohan kertoi tuossa lehdistötilaisuudessa että Heikki ajoi hänen peräänsä siinä ensimmäisen mutkan hässäkässä ja sen takia tuo hänen autonsa diffuusori hajosi täydellisesti. Ja silti myös Barrichello oli varsin nopea kisassa, vaikka ei ihan Buttonin vauhtiin yltänytkään. Että todennäköisesti tuo Brawnin auto on nopea ilman tuota diffuusoriakin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pitää muistaa kuitenkin että tuon Nakajiman ulosajon takia Button ja Vettel menettivät aika reilun johdon. Button olisi ilman tuota ollut ihan ylivoimainen.

Kyllä kyllä. Mutta Button ei tuon jälkeen enää pystynyt kaulaa repimään kuten teki kisan alussa raskaalla autolla. Toki siellä oli pakka muutenkin hieman sekaisin alkuun nähden ja moni pääsi kisaamaan ilman hidastavia autoja. Toivoin eilisen aika-ajon jälkeen Buttonin voittoa ja näin kävi. Pirun hyvä juttu, että äijän ura sai uuden nousun...kuten kävi tuolla brasilialaisella Frasier- kloonillakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös