Formula 1 – kausi 2009

  • 325 819
  • 2 061

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toyota valittaa Trullin rangaistuksesta

Onhan tuo kyllä kieltämättä väärin mikäli asia on ollut niin että Hamiltonia on käsketty päästää Trulli ohitseen ja tämä on ihan selkeästi hidastanut ja vetänyt sivuun.

Eikös viime syksynä tullut ilmi ettei noista voi valitella kun Hämis sai sen epäoikeudenmukaisen rangaistuksen kun nöyryytti Hallintopäällikköä liikaa Spassa?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös viime syksynä tullut ilmi ettei noista voi valitella kun Hämis sai sen epäoikeudenmukaisen rangaistuksen kun nöyryytti Hallintopäällikköä liikaa Spassa?

Enpä muista tuota tapausta ollenkaan. Mitenkäs se tilanne sitten meni? Tuossa Trulli-Hamilton -tapauksessa tuntuu vaan oudolta että jos Hamilton itse myöntää vetäneensä sivuun ja päästäneensä Trullin ohitseen, ja Trullia sitten rangaistaan siitä ohituksesta. Että olisiko sitten Trullin pitänyt vaan vaikka pysähtyä Hamiltonin taakse tuossa tilanteessa?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Enpä muista tuota tapausta ollenkaan. Mitenkäs se tilanne sitten meni? Tuossa Trulli-Hamilton -tapauksessa tuntuu vaan oudolta että jos Hamilton itse myöntää vetäneensä sivuun ja päästäneensä Trullin ohitseen, ja Trullia sitten rangaistaan siitä ohituksesta. Että olisiko sitten Trullin pitänyt vaan vaikka pysähtyä Hamiltonin taakse tuossa tilanteessa?

Kilpailun tuomaristohan iski Hamiltonille sen 25 sekunnin aikasakon kisan jälkeen, McLaren valitti asiasta, mutta FIA ei suostunut asiaa käsittelemään koska päätöstä ei jälkikäteen voi muuttaa. Trullin olisi pitänyt tilanteen jälkeen päästää Hamilton takaisin kolmanneksi, niinkuin tilanne oli ennen safety carin tuloa mukaan. Jos Hamilton oli kolmantena kun safety car tuli radalle, ei Toyotan protestilla ole hirveästi kai perusteita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Trullin olisi pitänyt tilanteen jälkeen päästää Hamilton takaisin kolmanneksi, niinkuin tilanne oli ennen safety carin tuloa mukaan.

Mutta kun asia meni minun käsittääkseni niin että Trulli oli kolmantena ja Hamilton neljäntenä siinä vaiheessa kun Safety Car tuli radalle. Sitten Trulli ajoi siinä turva-auton perässä ajettaessa nurmikolle ja Hamilton meni siinä ohi kun ei muutakaan voinut. Tämän jälkeen Hamilton myönsi itsekin hidastaneensa vauhtia ja vetäneensä sivuun koska talli oli käskenyt hänen tehdä niin (ilmeisesti ajattelivat että Hamilton saa rangaistuksen Trullin ohituksesta mikäli ei tee näin) ja Trulli oli "pakotettu" ohittamaan Hamilton.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Aika hyvin kertoi Hondan tietämättömyydestä ja taidottomuudesta, kun lähtivät ulos f1:stä vaikka oli voittaja-auto tulossa. Senhän takia Brawn tuon hankkeen halusi pelastaa kun tiesi että auto tulee menestymään.

Hamiltonin tuuri senkuin jatkuu jos mies tuosta vielä kolmanneksi nostetaan lopullisesti, mitä Trullin tosiaan olisi pitänyt tehdä tuossa tilanteessa? Nuo rangaistukset on aina ollut aivan hemmetin tyhmiä ratkaisuita, silloin kun pitäisi rangaista ja kunnolla niin ei tehdä mitään. Ja sitten kun ajetaan kilpaa kunnolla ja kolaroidaan niin pistetään vielä senkin lisäksi penaltia.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Aika hyvin kertoi Hondan tietämättömyydestä ja taidottomuudesta, kun lähtivät ulos f1:stä vaikka oli voittaja-auto tulossa. Senhän takia Brawn tuon hankkeen halusi pelastaa kun tiesi että auto tulee menestymään.

Täytyy sanoa että itse en usko hetkeäkään siihen että tuolla nykyisellä autolla olisi Hondan voimanlähteellä päästy kertaakaan edes podiumille. En edes siitä huolimatta että Ross Brawn oli luonut huippupaketin myllyn ympärille. Hondan moottori ei kyllä viimeisten vuosien aikana esittänyt yhtään mitään.
 

Johnnie

Jäsen
Täytyy sanoa että itse en usko hetkeäkään siihen että tuolla nykyisellä autolla olisi Hondan voimanlähteellä päästy kertaakaan edes podiumille. En edes siitä huolimatta että Ross Brawn oli luonut huippupaketin myllyn ympärille. Hondan moottori ei kyllä viimeisten vuosien aikana esittänyt yhtään mitään.

Sepä se, lähes koko viime kausikin panostettiin tämän kauden moottorin kehittämiseen. Eikös Brawn jossakin sanonutkin, että oli ostanut tallin, koska oli huomannut piilevät mahdollisuudet Hondan erinomaisessa pohjatyössä tms.
 

bultsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lyhyt analyysi:

-Kimi totutun kesy. Tosin ei autokaan antanut parempaan mahdollisuuksia.
-Heikistä paha sanoa mitään kun keskeytti samatien.
-Hamiltonilla oli (vaihteeksi) tuuri puolellaan. Ajoi tosin ihan ok hitaalla autolla.
-Massalla aikalailla yhtä tuskaista kun Kimillä. Olisi varmaankin päässyt kuitenkin palkintopallille jos auto ei olisi pettänyt alta.
-Brawn GP dominoi. Ilman SC-episodeja olisi Button voittanut isolla erolla. Barrichellolla kävi munkki kun Vettel tunaroi itsensä ja Kubican pois pelistä.
-KERS ihan mielenkiintoinen uudistustus. Vaikea sanoa vielä mitään ensimmäisen kisan perusteella kumpi on parempi, KERSsillä vai ilman.

Viikon päästä jatketaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä minkä takia monille näyttää olevan niin vaikea tunnustaa että Hamilton on oikeasti hyvä F1-kuljettaja joka menestyy muunkin kuin tuurin takia. Ärsyttävältä mulkultahan se välillä vaikuttaa ja välillä säheltää radallakin ihan ihmeellisellä tavalla, ja kyllähän sillä tänään tuurikin kävi kun pari autoa keskeytti edeltä ja Trulli vielä hylättiin, mutta pitää muistaa myös että Hamilton ajoi täysin virheettömän kilpailun ja otti hitaasta autosta kaiken mahdollisen irti. Siellä oli monta nopeammalla autolla liikkeellä ollutta kaveria takana joten ei voi kyllä sanoa että Hamilton olisi tuon kolmossijan tänään pelkästään tuurilla ottanut. Ottaen huomioon lähtökohdat, Hamiltonin suoritus kisassa oli yksi parhaista tänään.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
En tiedä minkä takia monille näyttää olevan niin vaikea tunnustaa että Hamilton on oikeasti hyvä F1-kuljettaja joka menestyy muunkin kuin tuurin takia. Ärsyttävältä mulkultahan se välillä vaikuttaa ja välillä säheltää radallakin ihan ihmeellisellä tavalla, ja kyllähän sillä tänään tuurikin kävi kun pari autoa keskeytti edeltä ja Trulli vielä hylättiin, mutta pitää muistaa myös että Hamilton ajoi täysin virheettömän kilpailun ja otti hitaasta autosta kaiken mahdollisen irti. Siellä oli monta nopeammalla autolla liikkeellä ollutta kaveria takana joten ei voi kyllä sanoa että Hamilton olisi tuon kolmossijan tänään pelkästään tuurilla ottanut. Ottaen huomioon lähtökohdat, Hamiltonin suoritus kisassa oli yksi parhaista tänään.

Yhdyn tähän täysin.. Hieno kisa Lewisilta tänään lähtökohdat huomioon ottaen. Kimi taas jatkoi siitä mihin viime kaudella jäi, eli aloitti kautensa vaisusti ja teki amatöörimäisen virheen. Brawn GP:n suorituksesta en voi olla muuta kuin iloinen, huikea homma että talli joka oli menossa talvella konkurssiin voittaa kauden avauskisan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Brawn GP:n suorituksesta en voi olla muuta kuin iloinen, huikea homma että talli joka oli menossa talvella konkurssiin voittaa kauden avauskisan.

Tämä oli ehdottomasti parasta mitä formuloissa on tapahtunut pitkiin aikoihin. Antaa varmasti buustia muillekin häntäpään talleille.
 
Tämä oli ehdottomasti parasta mitä formuloissa on tapahtunut pitkiin aikoihin. Antaa varmasti buustia muillekin häntäpään talleille.

Ja toisille merkitsee sitä, ettei koko lajia viitsi enää katsoa ollenkaan. Kuten esimerkiksi minulle, tosin onhan se hyvä, että huomasi ettei olekaan lajista kiinnostunut vaan mahdollisesta menestyksestä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tämä oli ehdottomasti parasta mitä formuloissa on tapahtunut pitkiin aikoihin. Antaa varmasti buustia muillekin häntäpään talleille.

Kisassa ajettiin oikein kilpaa eikä menty vaan jonossa kuin köyhän talon porsaat. Pahimmillaan laji oli sitä että startti ja tulokset oli katsottavaa, kisan tiesi ettei kukaan ohita ketään muuten kuin varikolla. Tällä menolla tulee kovasti mielenkiintoinen kausi. Mutta protesteja ja nyt pärjänneiden tallien diffuusorimuutoksia odotellessa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ärsyttävältä mulkultahan se välillä vaikuttaa ja välillä säheltää radallakin ihan ihmeellisellä tavalla, ja kyllähän sillä tänään tuurikin kävi kun pari autoa keskeytti edeltä ja Trulli vielä hylättiin, mutta pitää muistaa myös että Hamilton ajoi täysin virheettömän kilpailun ja otti hitaasta autosta kaiken mahdollisen irti.

No onhan se helvetin hyvä kuski vaikka siitä ei itse tippaakaan pitäisi. Aika vakuuttava esitys tosiaankin ja näyttäisi nyt siltä että sitä puuttuvaa malttiakin olisi mestaruuden myötä jostain löytynyt. Eli ei tällä kertaa lähtenyt toivottomasti kohkaamaan hänniltä sijoituksia toivotaan-toivotaan ohituksilla ylöspäin vaan hoiti homman jäätävästija virheettömästi ajaen omaa ajoaan sovitun suunnitelman mukaisesti. Pisteitä olisi todennäköisesti tullut ilman muitten törttöilyäkin. Nyt niitä tuli enemmän kun mies itse piti päänsä kylmänä muiden koheltaessa. Ennakoituihin lähtökohtiin verrattuna mielestäni Buttonin ohella eilisen kovin suorittaja.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhdyn tähän täysin.. Hieno kisa Lewisilta tänään lähtökohdat huomioon ottaen. Kimi taas jatkoi siitä mihin viime kaudella jäi, eli aloitti kautensa vaisusti ja teki amatöörimäisen virheen. Brawn GP:n suorituksesta en voi olla muuta kuin iloinen, huikea homma että talli joka oli menossa talvella konkurssiin voittaa kauden avauskisan.

Pakko jo itsekin myöntää, että kyllä se Lewis osaa oikeasti ajaa vaikka alla olisi huonompikin auto.
Täällä keskustelupalstalla näköjään jatkuu sama meininki kuin viime kaudellakin. Kimiä mollataan amatöörimäisesti ilman faktapohjaa. Eipä se Ferrari kestänyt kummankaan kuskin alla ja vauhtikaan ei millään olisi riittänyt huippusuorituksiin ilman muiden sekoiluja.

Toivottavasti Brawn GP:n, Toyotan ja Williamsin lisäksi muutkin tallit saavat mahdollisimman nopeasti diffuusorinsa kilpailukykyiseksi. Oli sen verran vakuuttava viikonloppu Brawnilta, että muuten alkaa tulla Ferrarin ylivoimaisimmat kaudet kovin äkkiä mieleen.
Saisivat muut tallit lopettaa kitinänsä ja keskittyä kehittämään omaa autoaan. Turha sitä on neroja syyttää neroudestaan.
Tämäkin Alonson tarinointi eri sarjassa ajamisesta vaikuttaa aika hölmöltä kun ottaa huomioon, että kaveri on itse voittanut mestaruutensa kausilla, joilla sai rauhassa napsia voittoja kun alkukaudesta muilla ei riittänyt vauhti/luotettavuus. Lapsellista...



JJ:n sanoin Brawn GP oli viikonlopun kuningas isolla B:llä.... :D
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
On se huikea äijä tuo Ross Brawn, todellinen F1-Midas. Mies on nyt nostanut niin Benettonin, Ferrarin ja "Hondan" huipulle ja aina sama mies vetelemässä naruja ja muuttamassa kaiken kullaksi. Sääntömuutosten ja pykälien porsaanreikien lukemissa ukko on ihan omassa kastissaan ja saa ne aina näkymään radalla. Ei voi kuin hattua nostaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä oliko tällä mitään vaikutusta mutta mietin vaan tuota kun Kubica (ilman KERSiä) näytti aina olevan todella nopea stinttien loppupuolella kun taas esim. Ferrarit (KERSin kanssa) näyttivät vähän hyytyvän suhteessa Kubicaan. Että olisiko tuolla paremmalla ajettavuudella sitten ollut vaikutusta renkaiden kulumiseen, ja toisaalta kuluttaako tuo KERS nopeammin renkaita jos sitä käytetään mutkista ulostuloihin kuten esim. Kimi näytti tekevän.

Itse itseäni lainaten: Eli Ferrarin Domenicali oli nyt myöntänyt että Ferrarilla suli takarenkaat alle ja heillä ei olisi ollut mahdollista samanlaiseen loppukiriin kuin mitä Kubica suoritti, ja samalla myöntää myös että KERSillä on mahdollisesti yhteyttä tuohon renkaiden kulumiseen. Että en minä ehkä ihan hakoteillä ollut... (itse itseäni selkään taputellen...)

Kyllähän tuo KERS on niin uusi laite että sen kanssa tullee vielä monta yllättävää juttua vastaan noilla talleilla jotka sitä käyttävät. Että se muutama kymmenen lisähevosta ei välttämättä pystykään kumoamaan niitä KERSin "haittavaikutuksia", ei ainakaan kaikilla radoilla. Mutta kyllähän tuo KERS tuo lisämielenkiintoa tähän kauteen kun kaikki tallit eivät sitä vielä käytä ja niilläkin talleilla jotka käyttävät, on hyvinkin erilaisia ratkaisuja tuossa KERSissä.

Täältä löytyy noita Stefano Domenicalin kommentteja (MTV3)
 

Särki

Jäsen
Kyllähän tuo KERS on niin uusi laite että sen kanssa tullee vielä monta yllättävää juttua vastaan noilla talleilla jotka sitä käyttävät. Että se muutama kymmenen lisähevosta ei välttämättä pystykään kumoamaan niitä KERSin "haittavaikutuksia", ei ainakaan kaikilla radoilla. Mutta kyllähän tuo KERS tuo lisämielenkiintoa tähän kauteen kun kaikki tallit eivät sitä vielä käytä ja niilläkin talleilla jotka käyttävät, on hyvinkin erilaisia ratkaisuja tuossa KERSissä.

Juuri nuo erilaiset radat ja niissä KERSin käyttö on varsin mielenkiintoista tämän kauden osalta. "Mikkihiiriradoilla" kuten Hungaroring, jossa on vain yksi suora ja ohituksia kisassa vähemmän kuin kirvesmiehellä on sormia, KERS voi vihdoin tuoda enemmän ohituksia kuin aikaisemmin. KERSin käytetään todennäköisesti vain ja ainoastaan pääsuoran aikana, mutta saadaanko siitä tarpeeksi lisävauhtia ohituksiin jää nähtäväksi.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Brawn GP:n rakettimoottori

Tässä syy Brawnin hyvään vauhtiin! ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös