Mainos

Formula 1 – kausi 2009

  • 327 489
  • 2 061

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Kolmas osio mennään edelleen sillä tyhmällä "kisabensat"-tankissa systeemillä.

Hieno kausi luvassa.

Onneksi edes nuo bensamäärät pitää julkaista aika-ajojen jälkeen niin saadaan edes jonkinlainen käsitys voimasuhteista.

Ja kyllä, vaikuttaa siltä että on tulossa todella hieno kausi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ollut sitten Brawnien nopeus testeissä teatteria vaan auto on ihan oikeasti nopea. Aika vakuuttavaa jälkeä molemmilta kuljettajilta ja koko tallilta. Muutenkin kärki näyttää viime vuosiin verrattuna aika erikoiselta, nämä "harmaan alueen" tallithan siellä kärjessä aika pitkälti ovat. Ja ei ollut McLarenienkaan huonous testeissä hämäystä vaan aika paljon ongelmia näyttäisi olevan. Auto on paitsi hidas niin ilmeisesti myös epäluotettava. Eikä ollut kyllä Ferrareillakaan mitään asiaa kärkeen oikeastaan koko aika-ajon aikana. Sijat oli koko ajan juuri tuota 7-10 luokkaa, harmi vaan etttä Massa pääsi vielä tuossa lopussa puristamaan Kimin ohi ollen nopein Ferrari.

Mielenkiintoista oli muuten sekin että ilman KERSiä ajanut Kubica oli peräti neljäs kun taas KERSiä käyttänyt tallitoveri Heidfeld vasta 11. Eli ei tuo KERS näköjään välttämättä tuo mitään merkittävää lisäetua verrattuna siihen että auton painojakaumaa saadaan parannettua jättämällä KERS pois.

Näyttäisi kyllä siitä että huomisesta kisasta tulee aika mielenkiintoinen, ja jos homma jatkuu tällaisena niin koko kaudesta saattaa tulla aika mielenkiintoinen. Brawn näyttäisi tällä hetkellä olevan selkeästi parempi kuin muut mutta sitten tuleekin aika tasaista ja sijoitukset saattaa mennä ihan miten tahansa. Ja eiköhän ne McLaren ja Ferrarikin tuosta vielä paranna kun kausi etenee.


EDIT: Ei ole muuten vieläkään silmä tottunut noihin uusiin autoihin, kun noita katseli niin koko ajan oli sellainen olo että ruudun kuvasuhteet heittää jotenkin ja kuva on litistynyt sivusuunnassa. Ja sitten noissa edestäpäin kuvatuissa kuvissa näyttää melkein kuin siellä radalla liikkuisi pelkkä iso etusiipi jonka päällä kuljettaja istuu. Aika pöljän näköisiä kapistuksia.
 

Kaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, SaiPa
En muista milloin viimeksi olisi ollut näin hyvä fiilis F1:n suhteen kuin tänään. Button, Barrichello ja Vettel kolmen kärki, Kimi yhdeksäs ja Heikki 14. Hienoa nähdä uusia nimiä ja talleja kärkitaistossa, eikä tällä hetkellä haittaa oikeastaan yhtään, vaikka suomalaiset melko vaisuja olivatkin. Toivotaan vielä, ettei näiden tulevien kisojen tulokset muutu jälkikäteen, vaan annetaan Brawn GP:n, Toyotan ja Williamsin hyötyä nerokkaista ratkaisuistaan.

Hieno kausi tulossa!

Edit. Parin tunnin päästä olemme asteen viisaampia kisan todellisten voimasuhteiden suhteen, kun bensamäärät julkaistaan. Vettelin luulisin olevan liikenteessä melko tyhjällä tankilla, mutta "BBB":lla on mitä todennäköisemmin asialliset kuormat kyydissä. Kaksoisvoitto voi olla hyvinkin lähellä tuolle ex-Hondalle.
 
Viimeksi muokattu:

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Ohhoh olipa aika-ajo! McLarenit vasta ruuduissa 14 ja 15, Ferrarit harmikseni ruutuihin 7 ja 9. Huominen kisa on varmasti jännittävä! Brawnin odotinkin nappaavan ykkös ja kakkosruudut mutta erot olivat todella suuri yllätys, että ne tosiaankin on noin nopeita vaikka testaamaan pääsivät todella myöhään. Brawn on vaan nero!

Turhautumisia saatetaan nähdä jos esim. Kimi ja Hamilton ovat tosiaankin keskikastissa ja ainakin Hämiksen tiedetään tekevän tyhmiä uhkarohkeitakin ohitusratkaisuja. Hemmetin iso peukku f1:lle nyt. Tämä on sitä viihdettä poijjaat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toivotaan vielä, ettei näiden tulevien kisojen tulokset muutu jälkikäteen, ja annetaan Brawn GP:n, Toyotan ja Williamsin hyötyä nerokkaista ratkaisuistaan.!

En tiedä mitenkähän helppo diffuusori on muuttaa jälkikäteen tuollaiseksi jos auto on alunperin tehty niiden "ei-harmaan-alueen" sääntöjen mukaan, mutta voisi kuvitella että mikäli nuo vetoomukset ei mene läpi niin muut tallit ainakin yrittävät kopioida tuon diffuusoriratkaisun mahdollisimman nopeasti. Vai onkohan niin että auton joutuisi käytännössä suunnittelemaan uudestaan mikäli haluaa tuon diffuusorin muuttaa ihan erilaiseksi? Kyllä tuosta näyttäisi oikeasi olevan iso hyöty koska juuri nuo kolme tallia olivat huippuvauhdissa aika-ajoissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Turhautumisia saatetaan nähdä jos esim. Kimi ja Hamilton ovat tosiaankin keskikastissa ja ainakin Hämiksen tiedetään tekevän tyhmiä uhkarohkeitakin ohitusratkaisuja.

Ainakin BBC:n selostajan mukaan saattaa olla hyvinkin mahdollista että "Hämäläinen" joutuu lähtemään joukon hänniltä, koska saattaa olla että joutuvat vaihtamaan vaihdelootan. Mutta eiköhän se sieltä nopeasti nousse näiden Force Indioiden sun muiden ohi keskikastiin mikäli ei vaan sorru mihinkään hölmöilyyn. Hamiltonissa on välillä vähän säheltäjän vikaa varsinkin tuollaisissa tilanteissa jos joutuu hänniltä lähtemään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vai onkohan niin että auton joutuisi käytännössä suunnittelemaan uudestaan mikäli haluaa tuon diffuusorin muuttaa ihan erilaiseksi? Kyllä tuosta näyttäisi oikeasi olevan iso hyöty koska juuri nuo kolme tallia olivat huippuvauhdissa aika-ajoissa.


Kyllä siellä Ferrari jo tätä "diffua" kehittää lujaa vauhtia. On varmasti aloittanut suunnittelun välittömästi kun tuo ilmi tuli. Piti vaan kokeilla kepillä kesäjäätä ja heittää protesti kehiin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edit. Parin tunnin päästä olemme asteen viisaampia kisan todellisten voimasuhteiden suhteen, kun bensamäärät julkaistaan. Vettelin luulisin olevan liikenteessä melko tyhjällä tankilla, mutta "BBB":lla on mitä todennäköisemmin asialliset kuormat kyydissä. Kaksoisvoitto voi olla hyvinkin lähellä tuolle ex-Hondalle.

Jos Kimin polttoainemäärä on edes likimain sama kuin Brawnin autoissa, on voitosta Kimin turha haaveilla. Puhumattakaan tilanteesta, jossa Kimillä olisi ollut keveämpi auto alla. Lähes sekunnin hitaampi kierrosaika kertoo karua kieltään siitä, että muualla kehitystyö diffuusoreineen on tehty paremmin kuin ns. isoilla talleilla. Mielenkiinnolla odottelen noita polttoainemäärien julkaisuja. JOS Brawn on vielä luotettavakin, niin en näe mitään syytä mikesi talli ottaisi kaksoisvoittoa huomenna. Vaikka kisassa voi tietenkin sattua kaikenlaista sähläämistä muiden taholta, jotka voivat viedä voiton keneltä tahansa, vaikka olisi kuinka hyvä auto alla.

Hienoa, mielenkiintoinen kausi alussa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä siellä Ferrari jo tätä "diffua" kehittää lujaa vauhtia. On varmasti aloittanut suunnittelun välittömästi kun tuo ilmi tuli. Piti vaan kokeilla kepillä kesäjäätä ja heittää protesti kehiin.

Ihan varmasti joka ikinen talli tällä hetkellä kehittää samanlaista ratkaisua, mutta mietiskelin vaan että saako tuollaiselle jälkikäteen kyhätyllä diffuusorilla sitten ihan samanlaista hyötyä kuin sellaisella joka on alunperinkin jo suunniteltu kyseiseen autoon ja muutkin ratkaisut ovat ehkä sen mukaan tehtyjä. Kun kysymys on kuitenkin niin herkästä lajista että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja pienikin muutos voi muuttaa ratkaisevasti jotain toista kohtaa.

Ja toinen kysymys on sitten että minkälaisella aikataululla nuo uudet diffuusorit saadaan käyttöön ja toimiviksi. Esim. Brawn saattaa hyvin ehtiä keräämään kunnon pistepotin sillä aikaa kun muut tallit yrittävät muuttaa autojaan tälle "harmaalle alueelle". Ajatelkaapa vaan jos nyt olisi käytössä se Bernien kuningasidea...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Miten se menikään, että avauskisan voittaja on voittanut sen mestaruudenkin sitten hämmentävän usein. Noh, paljon mieluummin mestariksi Jenson Button kuin Hamilton. Onpahan noita vielä jokunen kisa kuitenkin jäljellä, että ei mennä mestaria vielä julistamaan!

Sanoivat että jopa 1,5 sekuntia kierroksella vaikuttaisi tuo diffuusori. Jos siis Ferrari saisi sen Euroopan kisoihin jo käyttöön, niin eipä tuo 0,8 - 0,9 sekunnin ero niin pahalta kurottavalta vaikuttaisi. Veikkaisin tässä käyvän niin, että alkukausi mennään näillä piristävillä uusilla huipputasaisilla kärkinimillä mutta kesällä kärjessä paahtavat vanhoista tutuista jo ainakin Ferrarit. Nähtäväksi jää, kuinka paljon on sitten takamatkaa kurottavana. Ei Brawn GB välttämättä kovasti edes hyydy.

Vaan on se tuo Brawn GB aivan uskomaton tuhkimotarina! Ruoste-kipaleen sanoin: "Savu nuolee raunioita" mutta sieltä ne nousivat. Minulle tuo nousu on yhtä ihmeellinen, kuin jos RoKi voittaisi keväällä 2011 jääkiekon SM-kultaa!
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos Kimin polttoainemäärä on edes likimain sama kuin Brawnin autoissa, on voitosta Kimin turha haaveilla.

Voi olla että se haaveilu on turhaa joka tapauksessa, siihen malliin vakuuttavaa oli kyllä Brawnin autojen vauhti aika-ajon kaikilla osioilla. Ei riittänyt Ferrareiden vauhti silloinkaan kun ei vielä ajettu kisabensojen kanssa. Jos Brawnin laitteet vaan kestävät niin veikkaisin että voitto ratkeaa kaksikon Button-Barrichello välillä. Toyotia, Kubicaa ja Nicoa vastaan Kimillä pitäisi kyllä olla mahdollisuudet jos vaan taktiikka onnistuu, joten kolmannesta sijasta Brawnien takana pitäisi tulla ihan hyvä taistelu. Mutta eipä tuo ole niin kirkossa kuulutettua että Brawnin kisa menisi ongelmitta joten mielenkiinnolla odotellaan huomisaamua.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Antaako Ross Brawn sitten kuskien ajaa tosissaan toisia vastaan? Tyytyvätkö jäädyttämään tilanteen ja keräämään mahdollisimman paljon varmoja pisteitä?

Tuliko Hamiltonille joku tekninen vika kun ei ajanut Q2:ssa? Luulin, että siltä oli loppunut pehmeät renkaat ja ei sitten lähtenyt turhaan kurvailemaan hitaimmilla kuluneilla tai kovemmilla renkailla ja rasittamaan moottoria turhaan kun vauhti ei muutenkaan näyttänyt riittävän korkeammalle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuliko Hamiltonille joku tekninen vika kun ei ajanut Q2:ssa? Luulin, että siltä oli loppunut pehmeät renkaat ja ei sitten lähtenyt turhaan kurvailemaan hitaimmilla kuluneilla tai kovemmilla renkailla ja rasittamaan moottoria turhaan kun vauhti ei muutenkaan näyttänyt riittävän korkeammalle.

Vaihdelaatikon kanssa ilmeisesti jotain ongelmia, BBC:n selostajat arpailivat että McLaren saattaa joutua vaihtamaan koko laatikon.
 

trap

Jäsen
Minulle tuo nousu on yhtä ihmeellinen, kuin jos RoKi voittaisi keväällä 2011 jääkiekon SM-kultaa!

Niin no... Brawnin johdolla Honda oli kuitenkin tämän kauden autoon panostanut jo viime keväältä saakka ja jatkoi töitä vaikka Honda päättikin lopettaa tiimin.

Upea saavutus Brawnilta ja ihan oikeutettua hehkutusta, mutta ihmetyttää vähän miten kaikki jotkut tuota niin hirveän ihmeellisenä. Ei tämä mikään suuri yllätys ollut.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Niin no... Brawnin johdolla Honda oli kuitenkin tämän kauden autoon panostanut jo viime keväältä saakka ja jatkoi töitä vaikka Honda päättikin lopettaa tiimin.

Upea saavutus Brawnilta ja ihan oikeutettua hehkutusta, mutta ihmetyttää vähän miten kaikki jotkut tuota niin hirveän ihmeellisenä. Ei tämä mikään suuri yllätys ollut.

Kyllä Brawnin suorituskyky oli kaikille yllätys, kun ensimmäisiä testituloksia alkoi näkymään. Ei siitä kauaa ole, kun näytti siltä, että kausi jää tallilta ajamatta. Nyt viimeistään nähtiin, että testikauden vauhti ei ollut mikään mainoskikka, jolla pyrittiin parantamaan huonoa rahatilannetta.

Vastaavia lausuntoja kuin oma tekstisi on näkynyt - toki vasta sen jälkeen, kun testitulokset lennättivät kaikki perseelleen. Sitä ennen kukaan ei odottanut Brawnilta mitään.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Niin no... Brawnin johdolla Honda oli kuitenkin tämän kauden autoon panostanut jo viime keväältä saakka ja jatkoi töitä vaikka Honda päättikin lopettaa tiimin.

ihmetyttää vähän miten kaikki jotkut tuota niin hirveän ihmeellisenä. Ei tämä mikään suuri yllätys ollut.
No eiköhän kaikki tallit ole suunnitelleet tämän kauden ajokkiaan jo viime keväänäkin. Toiset toki enemmän ja toiset vähemmän. Formuloissa ei tapahdu nykyisin lähes koskaan minkäänmoisia läpimurtoja siten, että joku entuudestaan pärjäämätön talli alkaisikin menestyä, joten on tämä melkoinen harvinaisuus, että tällaista tapahtuu, etenkin kun on ollut tuota hässäkkää taustalla, että ollako vaiko ei olla edes olemassa koko tallia, millään nimellä.

Eihän se testien mukaan ollut yllätys, että tänään Brawn GB nyt paaluille ajoi (itse veikkasin ennen aika-ajoja Barrichelloa paalulle) mutta se on ihme, että ylipäänsäkin auto on saatu pohjalta suoraan noin huippuiskuun ja suorastaan tällä hetkellä jopa lähes ylivoimaiseksi. Sellaista ei nykyformuloissa olettaisi tapahtuvan. Hyvä että tapahtui.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Missä viipyy tiedot Q3-kilpailijoiden bensakuormista? Piti tulla pari tuntia aika-ajojen jälkeen. Edit: Autosportin sivuilla kuljettajien ja autojen painot.

Brawnilla vielä raskaimmat bensalastit Q3:ssa ja eturivissä. Kimillä perinteinen kierroksen lisäbensa vs. Massaan. Luulin, että muut kuin Q3 kuskit saavat päättää kisabensat ennen kisaa, nyt näyttäisi nekin olevan päätetty jo aika-ajon jälkeen.

Kuinkahan Toyota hoitaa nuo siivet kuntoon? Jos ei ollut tahallista vilppiä niin saavat miettiä parit mäkkaiverit, että siivet olisivat jäykkiä ilman suurempaa suorituskyvyn menettämistä.
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Vastaavasti nyt Williams tehnyt protestin Ferrarista ja Red Bullista.

Maikkarin uutinen: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/846717

Melkoista pelleilyä on alkukaudesta tämä F1. Protesteja tehdään protestien perään ja veikkaan vahvasti etteivät nämä olleet vielä tässä. Joka tapauksessa on hienoa huomata se, että Brawn GP on oikeasti nopea. Samoin Williams ja Toyota. Mahtaa Hondaa "pikkaisen" vituttaa tuo vetäytymisen ajankohta.
 

bultsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä on käsittämättömän kovaa tuo BGP:n vauhti. Saa nähä minkälainen kausi tulee.

Halusikohan Bernie tosissaan tätä härdelliä? Sääntöuudistuksia toisen perään, protesteja ja epätietoisuutta siitä mikä on enää edes sallittua.

Toivottavasti Ferrari nousee takaisin kärkikahinoihin. Tällä hetkellä ei näytä hyvältä. Jotain positiivista sentään tuli. Hamilton ei enää dominoi ja McLaren saa pitkästä aikaa tarpoa suossa.
 

Kaarle6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Eisbären Berlin
Ajattelin tässä kun itse päätin kokeilla tuota maikkarin Katsomo-palvelua ja tilasin Formulat koko kaudeksi, niin ainakin varotella, ettei paketti ole ainakaan vielä hintansa väärti. Palautetta on jo tullut laitettua, nyt sitten nähdään minkälaista feedbackiä tulee takaisin, jos tulee.

Ensimmäinen ongelma on, että kun alkaa katsomaan videota niin työkalupalkki (jossa on mm. playnapit, kelaukset, videoasetukset jnejne) häviää pois. Tässä on selvästikin jokin bugi, sillä se on kyllä olemassa, mutta katoaa kun katsoo videota enkä ainakaan itse saa sitä näkyviin. No, hätä ei ole tämännäköinen, pienellä tutkimisella löysin sitten oikeat näppäimet, jolla sain kuvan koko ruutu -tilaan. Kelaaminen taas ei toimi laisinkaan ja tuntuu kaatavan koko soittimen, ruutuun tulee pelkkä 'video is loading...' ja siihen junnaa.

Myös videoissa on vikaa, ainakin aika-ajo videossa. Yritin pari kertaa katsoa videon kokonaan, mutta se jää jumiin ensimmäisten aika-ajojen jälkeen, molemmilla kerroilla. Kohtaa ei saa kelattua, joten ainoa keino on aloittaa alusta.

Kuvasuhde skaalautuu hieman hassusti kun käytän koneessani TV-Outia niin on aika paksut surupalkit. Tosin se on se pienin huoli, mutta kuitenkin olsi hyvä jos soittimessa pysyisi skaalaamaan kuvasuhteen mieleisekseen. Läppärillä katsottaessa tuntuu kuvasuhde olevan 16:9, mutta TV:stä kun laitan resoluutioksi 1024x768 näyttää todella paksut surupalkit. En nyt muista onko tuo resoluutio = 16:9, mutta..

Vielä oli sellaista valitettavaa kun ajattelin laittaa palautetta näistä ja klikkalin linkkiä asiakaspalvelu niin hups, 'virhe tapahtunut, ei voida löytää' tai jotain vastaavaa.

Että vielä kusee ja aika pahasti, joten ilmaiset streamit on ainakin vielä suositeltavampia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös