Formula 1 – kausi 2009

  • 325 783
  • 2 061
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimltä hieman yllättävä kommentti seuraavaan kysymykseen:

Jos sinun tallipäällikkösi olisi pyytänyt sinua ajamaan kisassa tahallaan päin seinää, niin mitä olisit päälliköllesi silloin sanonut?

"- No sitä ei olisi tapahtunut. Onneksi minulta ei ole sellaista koskaan pyydetty ja vaikka tulisikin, niin jos siitä ei ole minulle mitään hyötyä, eikä muillekaan, niin en ryhtyisi sellaiseen. Kai vastaavaa tapahtuu muissakin lajeissa eikä pelkästään F1:ssä. Ei sille mitään mahda."

Lähinnä tuo tummennettu kohta ihmetyttää. Mitähän meinaa tuolla?
Tätä myös ihmettelin luettuani. Pitäisi löytää teksti, josta tuo on käännetty koska lähes järjestäen maikkarin suomennoksissa asiat muuttavat merkityksensä ja sävynsä.

Tavallaan toihan on vastinen Piquet'n tilanteeseen. "Jos siitä ei ole hyötyä minulle tai muille niin ei..."
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseasiassa olisi todella sääli mikäli Kimi lopettaisi formuloissa, ei pelkästään suomalaisten kannalta vaan myös koko sarjan kannalta. Jätkä vetänyt kyllä kohtuullisen hyvin omana itsenään koko uran, mitä nyt McLaren koitti kaveria vähän pitää aisoissa. Toivottavasti jatkaa vielä ainakin yhden kauden, tuntuu että kaveri on vuosien saatossa kehittynyt vieläkin paremmaksi kommenteissaan.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä myös ihmettelin luettuani. Pitäisi löytää teksti, josta tuo on käännetty koska lähes järjestäen maikkarin suomennoksissa asiat muuttavat merkityksensä ja sävynsä.

Tavallaan toihan on vastinen Piquet'n tilanteeseen. "Jos siitä ei ole hyötyä minulle tai muille niin ei..."

Niin niin, mutta eihän puolinelsonkaan tehnyt mitään sääntöjenvastaista. Ei ainakaan FIAn antamien rangaistusten mukaan. ;D (Huomaa hymiö!)

Asiaan. Toivotaan nyt, ettei Kimille käy tässä samoin kuin kävi Ferrari siirron kohdalla. Mestaruus tuli toki heti, mutta kuinka ylivoimainen Kimi olisikaan ollut kausien 2007 ja 2008 McLareneilla? Noista löytyi sekä nopeutta, että luotettavuutta ja näitä molempia ei ollut missään vaiheessa yhtä aikaisesti Kimin ajaessa siellä. Eli toivotaan, että päätyy lopulta nopeimpaan ja luotettavimpaan valittavissa olevaan autoon.
Itse uskon ja oikeastaan toivonkin, että Kimi palaa McLarenille ja yhdessä Hamiltonin kanssa takovat muut maan rakoon. Toki niin, että Lewis toimii loppukaudesta apumiehenä...
 

AxeMan73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool & Detroit Red Wings
Renault harjoitteli taas kisataktiikkaansa Alonson hyväksi - Grosjean parkkeerasi autonsa samaan kohtaan kuin Piquet viime vuonna! Hienoja maisema muuten näkyy Singaporessa olevan - josko ensi vuonna tulisi eksyttyä katsomaan kisaa paikan päälle?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Montenzemolo kirjoitti:
- Olemme iloisia siitä, että meillä on niin paljon faneja Espanjassa. Ensi vuonna, kun meillä on Alonso... Ferrari-pomo sanoi ennen kuin keskeytti lauseensa hymyillen.

- Olen pahoillani, jos aiheutan teille pettymyksen, mutta viimeisin kuulemani huhu kertoo, että Alonso menee Brawn-talliin Buttonin tallikaveriksi. Hän sanoo haluavansa voittaja-auton ja koska Brawn voittaa mestaruuden, menee hän Brawnille, Montezemolo jatkoi Alonso-vitsailuaan.

Lähde

Vähän vaikuttaa siltä, että Montenzemololta lipsahti ihan oikeasti. Perään keksittiin sitten joku todella tönkkö Brawn vitsi. Mihinköhän se Kimi sitten meinaa suuntaa, toivottavasti Brawnille, eikä McLarenille. Vähän kyllä harmittaa tämä Ferrarin ja Kimin liiton päättyminen. Veikkaan, että Ferrari tulee vielä katumaan tätä.

Edit. Vai onkohan se Kimi kuka haluaa tallista pois, sillä nyt kun lukee noita uusimpia uutisia, niin ihmeellistä piilovittuilua Ferrarin suunnalta tulee.
 
Viimeksi muokattu:

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Montenzemolo kirjoitti:
- Olemme iloisia siitä, että meillä on niin paljon faneja Espanjassa. Ensi vuonna, kun meillä on Alonso... Ferrari-pomo sanoi ennen kuin keskeytti lauseensa hymyillen.

- Olen pahoillani, jos aiheutan teille pettymyksen, mutta viimeisin kuulemani huhu kertoo, että Alonso menee Brawn-talliin Buttonin tallikaveriksi. Hän sanoo haluavansa voittaja-auton ja koska Brawn voittaa mestaruuden, menee hän Brawnille, Montezemolo jatkoi Alonso-vitsailuaan.

Vähän vaikuttaa siltä, että Montenzemololta lipsahti ihan oikeasti. Perään keksittiin sitten joku todella tönkkö Brawn vitsi.

Tiedä nyt sitten, mitä se Montezemolo on oikeasti sanonut, koska nyt tuo Montezemolon lainaus on päivitetty MTV3:n sivuilla seuraavan muotoon:

- Olemme iloisia siitä, että meillä on niin paljon faneja Espanjassa Alonson myötä... Ferrari-pomo sanoi ennen kuin huomasi lipsahduksen ja keskeytti lauseensa hymyillen.

Edelleen onhan tämä aika naurettavaa touhua Ferrarin puolelta, kiertely ja kaartelu aiheen ympärillä sen kuin jatkuu. Ja tästä media sitten saa taas lisää kirjoiteltavaa. Ferrari-pomojen olisi parempi olla kommentoimatta asiaa millään tavalla, jos päätöksiä ei kerran ole tehty, mihin en kyllä edelleenkään jaksa uskoa.

Mitä tulee tuohon Montezemolon heittoon Alonson siirtymisestä Brawnille, niin en pitäisi sitä todellakaan minään pelkkänä vitsinä. Jos Alonso ei siirry ensi kaudeksi Ferrarille, niin kaiken järjen mukaan ainoa vaihtoehto on Brawn. Vaikea kuvitella, että Alonso jatkaa enää Rellulla kaikkien tapahtumien jälkeen, menneiden vuoksi myöskään McLarenille siirtyminen ei tule kuulonkaan ja Red Bullilla on kuskipaikat täynnä, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää juuri Brawn.

Alonsosta ja Brawnista kirjoittaessa muistui mieleen tämä loistava juttu viime vuodelta. Alonson olisi ehkä kannattanut tarttua Brawnin tarjoukseen, nimittäin tallin menestys tällä kaudella oli juuri niin huikeaa kuin Petri Loman osasi ennakoida.

22.7.2008, Petri Loman kirjoitti:

Ross Brawn iski Alonsolle huipputarjouksen Ferrarin nenän edessä

Vaikka käynnissä onkin kenties F1-historian mielenkiintoisin mestaruustaistelu, en malta olla menemättä nyt kulissien taakse ja ensi kauden sopimuskuvioihin. Parrasvaloissa keikkuu tuttuun tapaan Fernando Alonso, jonka mahdollinen sopimus Ferrarille 2010 on jo pitkään ollut otsikoissa, mutta nyt myös Ross Brawn on tosissaan pistänyt sormensa peliin ja lyönyt pöytään varsin houkuttelevan tarjouksen. Monessakin mielessä.

(...)

Pääasiallinen tarkoitus ei kuitenkaan ollut kirjoittaa Ferrarista vaan Hondasta – ja Alonsosta.

Hockenheimin varikolla kiersi voimistuva huhu, että Ross Brawn ja Nick Fry olisivat lyöneet Alonsolle nyt huipputarjouksen pöytään. Pikkulintujen mukaan he ovat kysyneet espanjalaiselta nyt suoraan, kuinka paljon tälle pitää maksaa, että hän siirtyy japanilaistallin keulakuvaksi. Raha ei siis ole esteenä, vaan Brawn haluaa Alonson hinnalla millä hyvänsä.

Mutta eipä raha ole ainoa houkutin. On nimittäin hyvä muistaa, että ensi kaudella säännöt muuttuvat kuninkuusluokassa rajummin kuin vuosikymmeniin, ja joidenkin asiantuntijoiden mukaan ensi kauteen lähdettäisiin jopa täysin puhtaalta pöydältä.

Ja siinä kilpavarustelussa Honda saattaa olla pelottavan kova vastus. Varsinkin kun otetaan huomioon, että siinä missä Ferrari, McLaren ja BMW vielä panostavat tämän kauden lopputaistoihin, Honda on jo pitkään tähdännyt tosissaan ensi kauden mestaruusjahtiin.

Onko tämänhetkisellä kärkikolmikolla siis varaa sellaisen etumatkan antamiseen? Voivatko he todella antaa Brawnin joukkueen lähteä karkumatkalle kilpavarustelussa?

Se nähdään lopullisesti ensi keväänä, mutta enpä olisi yllättynyt, jos Australian Grand Prix 2009 päättyisi silloin Hondan juhliin. Enkä olisi kovinkaan hämmästynyt edes maailmanmestaruudesta.

Ja maailmanmestarinahan hymyilisi silloin taas Fernando Alonso Díaz? Se onkin jo aivan toinen juttu, mutta ei mitenkään mahdoton.

Itse uskon edelleen, että Alonso on matkalla Ferrarille, kun Kimi Räikkönen ensi kauden jälkeen lopettaa. En kuitenkaan enää usko tähän tietoon sataprosenttisesti, vaan omissa silmissäni Honda nostaa osakkeitaan nyt päivittäin.

Alonso ei kuitenkaan missään nimessä siirtyisi Hondalle vain yhdeksi kaudeksi. Jos hän päättää lyödä hynttyyt yhteen Brawnin miehistön kanssa, se tapahtuu sitten monivuotisen sopimuksen turvin, ja Ferrari-haaveet on pakko unohtaa.

Mutta kumpi tulevaisuudessa onkaan parempi vaihtoehto? Onhan Hondalla sentään isompi budjetti kuin Ferrarilla, parempi valmistautuminen ensi kauteen ja – ennen kaikkea – heillä on Ross Brawn.

En voi nyt mitenkään olla lainaamatta The Telegraph -lehden Kevin Garsidea, joka kirjoitti tänään samasta aiheesta:

”Brawn on tallipäällikkö, jolla on suurempi auktoriteetti ja tietotaito mestaruuden voittamiseen kuin yhdelläkään tämänhetkisellä Maranello-pomolla. – – Mukanaan Hondalle hän toi voittoreseptin, jolla Ferrari ylsi koko pitkän historiansa loistokkaimpaan menestysputkeen. Hän tietää, kuinka mestaruuksia voitetaan ja on nyt toistamassa samaa menestystä Hondan peräsimessä.”

”Brawn saa apua ensi kauden radikaaleista sääntömuutoksista, kun aerodynamiikkaa vähennetään ja sliksirenkaat tekevät paluun. Yhdelläkään toisella tallilla ei ole tässä murroksessa niin paljon resursseja käytettävissään kuin Hondalla.”

Siinäpä miettimistä Fernandollekin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Edit. Vai onkohan se Kimi kuka haluaa tallista pois, sillä nyt kun lukee noita uusimpia uutisia, niin ihmeellistä piilovittuilua Ferrarin suunnalta tulee.

Eiköhän se johdu siitä, että Räkä haluaa sopimuksensa mukaisesti 100% liksan ensi kaudelta vaikka ajaisi muualla ja Ferrari haluaa maksaa vain osan Rään sopimuksesta potkujen jälkeen.

Onhan toi Alonson siirtyminen niin saletti homma kuin mikään Formuloissa voi olla. Näitä julkisia salaisuuksia on lajissa ollut aina ja tämä on ehkä kaikista huonoiten pidetty, ainakin niistä jotka itse muistan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Siellä taidetaan odottaa Kimiltä heikompaa kisaa jonka jälkeen voisivat huutaa Fernandon nimeä. On kyllä naurettavaa touhua, kun vastaillaan noin pahasti kierrellen suu virneessä. Kyllä tässä toivoisi Kimin menevän muualle ja pistävän Ferraria kasaan oikein huolella. Olisi niin hienoa lukea espanjalaislehtien uutisia, jos Ferrari rämpisi yhtä pahasti kuin alkukaudella. "Kimi Räikkösen haamut ovat yhä Ferrarilla. Tietojemme mukaan Räikkönen tuhosi Ferrarin tuulitunnelin kännipäissään. Fernando on epäonnen soturi ja silti maailman paras" AS
Quillermo Martinez

Ferrarilla se johtaminen nykyään onkin ollut sellaista halihalipusupusu-menoa. Tunteella ajatellaan ja Kimille sopii huomattavasti paremmin joku kylmän analyyttinen brittitalli.
 

RDivis

Jäsen
Mietin tässä, että miten suhtautumiseni muuttuisi F1:siin jos sarjassa ei ajaisikaan yhtään suomalais-kuljettajaa. Monet ystävät ovat sanoneet, että F1-katselu loppuisi siihen paikkaan. Itse en usko, että näin toimisin.

Sinänsä jonkunmoinen dilemma olisi se, etten oikeastaan juurikaan seuraa urheilua täysin neutraalista näkökulmasta. Kuljettajat, kun tosiaan ovat vaihtuvaista tavaraa, joten kenties pitäisi sitten valita joku symppis-kuski. TAI kannattaa jotakin tallia.

Jos näin tekisin pysyisin varmasti tallin matkassa, vaikka sarjaan tulisikin suomalaisia myöhemmin. Lojaalia sorttia, kun olen. Toki FIN kuskit saisivat jonkinmoista sympatia kannatusta. Onhan tietenkin myös mahdollisuus, että kannattamani talli lähtisi sarjasta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mietin tässä, että miten suhtautumiseni muuttuisi F1:siin jos sarjassa ei ajaisikaan yhtään suomalais-kuljettajaa. Monet ystävät ovat sanoneet, että F1-katselu loppuisi siihen paikkaan. Itse en usko, että näin toimisin.
Samaa olen miettinyt. Formuloita aloitin seuraamaan siinä ala-asteen ja Häkkisen McLaren mestaruuksien aikana. Vähintään yksi suomalainen on aina ajanut siitä eteenpäin jossain huipputallissa, jolla on voinut taistella kärkisijoista. Tästä kun Kimi lopettaa vuoden parin sisällä ja Heikki luultavimmin ei aja kärkitallissa (mistä sitä tietää), niin saattaa olla vaikeat ajat edessä. Aina on tottunut odottamaan sitä menestystä, mutta samalla tiedostanut tallin ja auton merkityksen, kuten tällä kaudella. En osaa kuvitella formuloita ilman suomalaisia. Se on kuitenkin autourheilun kuninkuusluokka ja aina kisoja katsellessa tuntee suurta ylpeyttä olla suomalainen. Luultavasti tulisin katsomaan myös kilpailut vaikkei meikäläisiä siellä olisikaan, mutta se suurin tunne ja lataus olisi kadonnut. Suosikkikuljettajaa ei olisi ja seuraaminen olisi samanlaista kuin jalkapallon katsominen minulle. Altavastaajan kannustamista. Nyt pitää nauttia vielä kun kerkeää, sillä vaikka pikkuluokissa ajaa lupaavia suomalaisia niin todennäköisesti kukaan heistä ei tule olemaan uusi kimiräikkönen ehkei edes uusi heikkikovalainen.
 

AxeMan73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool & Detroit Red Wings
Itse olen sitä Senna sukupolvea, jolle schumi oli Hitleristä seuraava! Sennaa kovempaa ei koskaan tule, natsi-schumi pääsi siihen mihin pääsi ainoastaan Sennan kuoleman vuoksi. Minulle henkilökohtaisesti suomalaisuus ei ole itseisarvo. Ennen minulle Williams merkitsi kaikki kaikkea F1:ssä. Hajoitin jopa kaukosäätimen kun natsi-schumi kilkkasi Damon "the loser" Hillin pihalle Adelainessa! Jopa aikana kun Häkkinen taisteli mestaruudesta olin edelleen enemmän Williamsin "miehiä". 97 (oliko oikea vuosi) tuulettelin Hartwall Areenalla kun screeniltä näytettiin natsin epätoivoinen yritys kilkata Villeneuve ulos kisasta.

Mutta kaipa olen sitten takinkääntäjä kun Räikkösen aikaan ja Williamsin taapertamisen jälkeen rupesin kannustamaan ensisijaisesti finskiä! Jos/kun Räikkönen poistuu areenelta, niin multa loppuu F1 seuranta kokonaan. Kovalainen on kuin TPS pari kautta sitten jääkiekossa - HMV - ei voisi vähempää kiinostaa. Miehestä ei koskaan ole voittajaksi. Häkkisen aikaan kisat olivat oikeasti paljon mielenkiintoisempia kuin nykyään - ennen oli pakko nähdä jokainen aika-ajo ja kisa livenä. Nykyaikana kun ohitukset on käytännössä tehty mahdottomaksi kisoissa ei enään ole mitään mielenkiintoa. Lähdön jälkeen voisi ruveta vaikka katsomaan edellisten vuosien parhaita paljoa BB:stä :)

Räikkönen on kuitenkin näitä viimeisiä oikeita kuskeja. Ensi vuonna jos Räkä ei aja, niin vaihtoehtona on hyvin ruskettunut Hamilton, jonka isän näyttäminen TV:ssä on tärkeämpää kuin kolmannesta sijasta taisteleminen. Button - kaikkien aikojen surkein kuski joka vie F1 mestaruuden. Kovalainen joka on pahempi kuin brassi-Rubens. Ja unohtamatta Nico "mallipoika" Rosbergia - jos/kun Nico pääsee huipputalliin, niin se on ehkä ainut syy, jolla mut saa takaisin telkun ääreen katsomaan F1 kisoja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vuonna 1994 muistaakseni on viimeksi ollut tilanne että kisoissa ei yhtään Suomalaista mukana (JJ saikulla suurimman osan kaudesta ja Häkä oli McLarnein testikuljettajana lähes koko kauden), ja kyllähän noita formuloita tuli silloinkin seurattua jopa tiiviimmin kuin nykyisin. Jostain 90-luvun alusta olen aika tiiviisti lajia seurannut enkä usko että seuraaminen ainakaan täysin loppuu vaikka Suomalaisia ei olisikaan mukana. Ja jos vaikka nyt Kimi ja Heikki jäisivätkin ilman työpaikkaa ensi kaudeksi niin minä kyllä uskon että ei tässä kovin montaa vuotta tarvitse odotella kun uusi polvi nousee tuolta pikkuformuloista. Siellä on kuitenkin monta lahjakasta poikaa tälläkin hetkellä jo ajamassa.

Ja onhan siellä joka tapauksessa hyvin suurella varmuudella ensi kaudellakin mukana Nico Rosberg jota minä ainakin pidän ainakin "osittain Suomalaisena" ihan jo sen takia että isänsä sattuu olemaan se ensimmäinen Suomalainen F1-maailmanmestari. Eihän Nicolla nyt toki mitään kovin vahvoja siteitä Suomeen ole mutta kyllä minä silti symppaan häntä enemmän kuin vaikkapa jotain Nick Heidfeldia tai Adrian Sutilia.
 

HemmoP

Jäsen
Itse jatkan F1:sten seuraamista niin kauan kun Ferrari on mukana. Sympatiat suomalaisille ja helvetin hienoa, että nyt Kimi ajaa Ferrarilla. Alonson tulo vituttaisi aika pahasti, mutta onhan siellä aikojen saatossa ollut muitakin kusipäitä ennen Jumalasta Seuraavaa eli Schumacheria. Oma seuraaminen alkoi joskus -70/80 lukujen vaihteessa. Sympatia pisteitä sai aikanaan Brabham, Lotus ja varsinkin Williams joka jääräpäisesti ajatti Kekeä Cosworthilla kun muut paukutteli turboja... Brabham ja Lotus olivat teknisesti aina mielenkiintoisia pelejä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
The Paljastus!

Asia on nyt niin, hyvät Naiset ja Herrat, että Kimi Matias Räikkönen on käynyt polkaisemassa Mr Montezulun vaimoa. Tästä tempauksesta ei potkuja uskellutta antaa heti, sillä asia on aivan liian arkaluonteinen.

Ferrarin päämajalla tehtiin yksimielinen päätös: Seuraavasta kännitolailusta annetaan Kimi Matiakselle potkut. Tallin suureksi yllätykseksi tuo hullu suomalainen päätti vaihtaa harrastusta: Kavereidan kanssa ryyppääminen loppui kun seinään ja uudeksi harrastukseksi Numero Uno nousi hiuksien kasvattaminen Sveitisin kodissa.

Ferraripilttuussa yritetään kaikin keinoi saada Kimi Matiasta juomaan viinaa. Varikkopilttuussa on koreittain kossua, aivan juomapullojen vieressä. Kimi Matiaksen motorhomen jääkaapissa on vain viinaa jne. Ferrariperheen hermoja koeteltiin kunnolla muutama kisa takaperin, kun kisan keskeyttänyt Kimi Matias saapui pilttuuseen provoisovalla tavalla: syöden jäätelöä. Luitte oikein, Kimi Matias söi JÄDEN! Ferraripilttuussa nähtiin todella epätoivoisi ilmeitä. Saamani tietojen mukaan jäätelön, joka muuten oli Jättis, lahjoittaja oli Mr Wittumars kilpailevasta tallista.

Ylläolevat tapahtumat ovat ainoa syy miksi Kimi Matiaksen potkuja, ja Fernandon Ferrari-sopimusta, ei olla vieläkään julkaistu. Ferrarin päämajalla odotetaan vielä muutama viikko siinä toivossa että Kimi Matias vetäisi kunnon kännit, ettei häntä tarvitsisi ostaa ulos voimassolevasta sopimuksesta.

Muistakaa mistä luitte sen ensimmäisenä.

Jari Porttola, Ohiveto, Espanja

Ps. Mistä voin noutaa sen Pultzari-palkinnon?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilisessä Ilta-Sanomassa oli juttua että Ferrari olisi tarjonnut Kimille 80 prosenttia tämän ensi kauden palkasta ja mahdollisuuden siirtyä toiseen talliin ajamaan, mutta Kimi tahtoo ensi kauden palkkansa kokonaan ja vielä korvauksia päälle. Tämä toimittaja tarjosikin sitten Kimille makoisaa "kostoa" kuinka voisi mukavasti näpäyttää Ferraria. Nimittäin siirtyä McLarenille ja voittaa sillä maailmanmestaruus Ferrarin ja Alonson nenän edestä, ja vielä siten että Ferrari itse asiassa maksaa suurimman osan Kimin palkasta... Olisihan tuo kieltämättä aika herkullinen kuvio jos noin kävisi.
 

Popov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vuonna 1994 muistaakseni on viimeksi ollut tilanne että kisoissa ei yhtään Suomalaista mukana (JJ saikulla suurimman osan kaudesta ja Häkä oli McLarnein testikuljettajana lähes koko kauden).

1994 oli tosiaan edellinen kisa, jolloin ei ollut yhtään suomalaista mukana, mutta ei se ihan noin mennyt. Unkarissa 1994 JJ oli saikulla/saanut jo potkut ja Häkkinen oli kilpailukiellossa aiheuttamansa kolarin vuoksi. Loppukaudesta JJ siirtyi Sauberille ja Salo aloitti Lotuksella Häkkisen jatkaessa hyvää kauttaan McLarenilla (MM-sarjan neljäs), joten lopussa oli peräti kolme suomalaista yhtä aikaa kisaamassa.

1993 JJ ajoi koko kauden vasta perustetulla Sauberilla ja Häkkinen toimi McLarenin testikuskina Michael Andrettin potkuihin asti.

Olen seurannut formuloita 90-luvun alusta lähtien, mukaan lukien tuo Unkari 1994, joten suomalaisten pärjääminen ei aina ole ollut tärkeintä. Luulen, että seuraan jatkossakin, vaikka suomalaisia kuskeja ei mukana olisikaan, mutta kyllähän se suurin jännitys katoaa, kun ei ole ketään, jota voisi todella kannattaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse olen tosiaan seurannut formuloita Keken vuosista saakka ja vaikka suomalaisia kuskeja olenkin jokseenkin fanittanut, on Rään epämiellyttävä persoona tehnyt tehtävänsä ja viime kaudella huomasin kannattavani vähintään yhtä paljon Massaa kuin Räkää. Onhan Räkä edelleen yksi parhaista kuskeista, mutta ei se ole sellainen tyyppi, että voisin sen puolesta täydestä sydämestä tuuletella. Olkoon kuinka suomalainen tahansa.

Nykyisin "kannatan" (jos noista nyt ketään kannattaa) ehkä juurikin Massaa. Kovalaisen ja Räikkösen menestystä toivon myös. Samaan aikaan on kuitenkin ilo seurata Hamiltonin ja Alonson upeita otteita, enkä oikein ole koskaan sisäistänyt tätä suomalaisten Räkä-fanien lähes pyhää vihaa näitä kahta kohtaan. Kai se sitten johtuu vain siitä kuinka tallit epäreilusti suosivat niitä suomalaisten kustannuksella. Kumma juttu, luulisi että nekin ymmärtäisivät kuinka paljon parempia suomalaiset ovat, mutta ei. Vaikka työkseen tota hommaa tekevät. On se outoa.

No, Hamilton tullee dominoimaan sarjaa seuraavat 10-15 vuotta enkä oikein usko, että nykykuskeista Vettelin lisäksi kukaan pystyy Hamiltonia horjuttamaan enää viiden, seitsemän vuoden päästä. Kyllähän sieltä pikkuformuloista toisaalta aina nousee uusia kuskeja ja Bruno Senna voisi esim. olla hyvinkin potentiaalinen kuski myös ykkösissä. Saa nähdä josko joku niistä nousee joskus suosikiksikin.

Tämän ajatusvirran tarkoitus oli kai vain sanoa, että mulle on ihan yks hailee mistä maasta kuskit ovat. Ei suomalaisuus tosiaankaan tee esim. Kimi Räikkösestä tippaakaan miellyttävämpää tyyppiä - päinvastoin, sen flegua olemusta ja käsittämätöntä narinaa ei voi laittaa edes kulttuurierojen piikkiin. Jos ja kun F1:sissä ei aja muutaman vuoden päästä suomalaisia, seuraan sarjaa ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseni osalta on helppoa sanoa jos suomalaisia ei ole mukana, että formuloiden seuraaminen vähenisi merkittävästi. Kyllä katsoisin aina kisojen tulokset yms. mutta kisalähetysten seuraaminen olisi satunnaista. Jos ei ole muuta tekemistä niin saattaisin katsoa. Mutta tylsempäähän se olisi kun ei olisi ketään kenen puolesta jännittäisi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Keken ajoista lähtien on täälläkin kisoja seurattu. Jos ei suomalaisia ole mukana, niin suosikki kisan voittajaksi voi kyllä vaihtua joka osakilpailuun tai vaikka kesken kisan.

Aika-ajot ja harjoitukset jäävät kyllä todennäköisesti väliin jos ei suomalaisedustusta ole. Ihmisten aikaan lähetettävät kisat tulee todennäköisesti seurattua ilman Suomi-edustustakin. Nico ei näissä ympyröissä lukeudu omalla listalla suomalaisiin, mutta saa kyllä lievät sympatiat enkä osaa tyypistä ihmeemmin negatiivista löytää. Nico ei tule koskaan voittamaan ilman että käytössään on todellinen superauto.

Hamilton on, ehkä hitusen valitettavasti, sirkuksen potentiaalisin kuski.On pätevä kelillä kuin kelillä ja pystyy ohituksiin radalla kuin radalla. Ihmeitä ei hänkään ole tehnyt silloin kun auto ei ole riittävän nopea. Hamiltonin kuuppa alkaa kestää varmaan vuosi vuodelta paremmin ja hätäilyt vähenevät. Vettel on myös hyvä all-round-kuljettaja ja pystyy vielä kehittymään.

Kiukuttelija-Alonso ei ole mielestäni niin hyvä kuin luulee; eniten kaverissa häiritsee se, että omiin epäonnistumisiin löytyy aina vika muualta kuin peilistä. Massa puolestaan on surkea sateella, eikä muutenkaan tunnu kisoissa pärjäävän ellei pääse starttaamaan vähintään 3. rivistä. Inisee.

Räikkösen persoona ei minua ole koskaan häirinnyt tippaakaan. On kokenut mielestäni ihan objektiivisestikin ottaen enemmän epäonnea kuin laki sallii, mutta on kyllä itsekin sählännyt aika lailla. Ei syyttele muita kuskeja; ei liene mikään velho auton kehittäjänä. Räikkönen on parhaimmillaan kun pääsee ajamaan kärjessä ja on tainnut päästä johtoon joka kerta kun on paalulta startannut. Selvästi huonompi ohittaja kuin Hamilton.
 

trap

Jäsen
Selvästi huonompi ohittaja kuin Hamilton.

Ja mihinkähän tämän väitteen perustat? Millä perusteella Kimi Räikkönen on selvästi huonompi ohittaja mitä Lewis Hamilton?

Nämä kaksi ovat ehkä aggressiivisimmat ohittajat, mutta siinä missä Kimi pelaa aina reilua peliä, sattuu Hamiltonille vähän väliä osumia muiden kanssa.

Vaihda Räikkösen tilalle Massan tai Alonson nimi, niin voidaan olla lähempänä totuutta. Massa on voittanut lähes kaikki kisansa paalupaikalta ja muistaakseni kerran eturivin ulkopuolelta. Alonsolla ei hirveästi nousuja kovinkaan takaa ole lukuun ottamatta Singaporea 2008...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiukuttelija-Alonso ei ole mielestäni niin hyvä kuin luulee; eniten kaverissa häiritsee se, että omiin epäonnistumisiin löytyy aina vika muualta kuin peilistä.

Minua häiritsee vielä enemmän se että vika muiden epäonnistumisiin löytyy sitten juurikin peilistä. Eli tahtoo aina ottaa vähän ansaitsematontakin kunniaa itselleen. Esimerkiksi silloin kun Kimin auto porsi kisan viimeisellä kierroksella ja Alonso sai voiton ihan lahjaksi niin kehua retosteli kuinka kysymys ei ollut Kimin epäonnesta vaan siitä että hän painosti Kimin hajottamaan autonsa. Samoin selitteli juuri tällä viikolla tuota Singaporen tapausta että ei suinkaan voittanut sen Piquet'n kolarin ansiosta vaan siksi että oli ajanut niin hyvin. Tällaiset jutut ärsyttävät minua Alonsossa ihan yli kaiken, miksi ei vaan voisi joskus edes myöntää että "Nyt kävi kyllä vaan todella hyvä tuuri ja sain voiton sen ansiosta", eikä aina yrittää selittää asiaa omaksi ansiokseen.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Mikä on Mark Webberin sopimustilanne? Jos sopimus päättyy tähän kauteen, miltä kuullostaisi sellainen vaihtoehto, että Webber siirtyisi takaisin Williamsille, josta Nico Rosberg mennee Brawnille? Tällöin Red Bullin toinen paikka olisi vapaana, johon istuisi erinomaisesti Heikki Kovalainen. Tallipäällikkö Christian Horner on aina arvostanut Heikin taitoja ja ajoihan Heikki Hornerin Arden-tallissa GP2:ssa. Jossain haastattelussa Horner sanoi aikoinaan, että vielä Heikki ajaa hänen tallissaan...

Hamilton tuurilla paalulle, ilman Barrichellon ulosajoa puoli minuuttia ennen ruutulippua takaa olisi tullut joku (Rosberg?) / jotkut ohi. Ja jos McLaren ei olisi ahtanut taas vitunmoista määrää bensaa Kovalaisen auton tankkiin, Heikki olisi satavarmasti ajanut 4-5 joukkoon ekalla vedolla. Sen verran lähellä Heikki kuitenkin oli kahdella ensimmäisellä jaksolla Hamiltonia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihan hyvin Kimi lähtee...verrattuna siihen, että monte ze molo ei suostu kertomaan ajaako mies laisinkaan ensi kaudella ferrarilla. Kiminä voisi nyt ajaa päin vittua kun kerran Massa ja Alonso tulevat ovat tallin tulevan kauden kuskeja...mitäs sitä enää panosta onkaan tähän kauteen...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä on Mark Webberin sopimustilanne? Jos sopimus päättyy tähän kauteen, miltä kuullostaisi sellainen vaihtoehto, että Webber siirtyisi takaisin Williamsille, josta Nico Rosberg mennee Brawnille?

Webber teki aikaisemmin tällä kaudella jatkosopimuksen Red Bullille joten tuskin siirtyy mihinkään. Kyllä tämä siltä näyttää että mikäli Kimi ensi kaudella ykkösissä ajaa niin se on sitten joko McLaren tai Brawn, ja Heikki saa olla onnellinen mikäli saa vielä töitä ykkösistä ensi kaudeksi. Joku Williams saattaisi olla ehkä paras vaihtoehto.

Kiminä voisi nyt ajaa päin vittua kun kerran Massa ja Alonso tulevat ovat tallin tulevan kauden kuskeja...mitäs sitä enää panosta onkaan tähän kauteen...

Saavuttaisiko tuolla sitten mitään? Minusta tehokkaampi ja parempi keino olisi ajaa yksinkertaisesti ihan helvetin hyvin ja tuoda kasapäin pisteitä. Jos se vaikka jossain vaiheessa pistäisi Ferrarin pomot miettimään että tulikohan sittenkään tehtyä oikea ratkaisu kuljettajien suhteen?

---

Aika-ajosta sen verran että kylläpäs taas Buttonilla kävi tuuri kun Barrichellon sijoitus putosi viisi pykälää. Taas kerran kun Buttonilla itsellään menee aivan vihkoon niin pahin kilpailija ei saa tilanteesta oikein mitään irti. Red Bullien mahdollisuuksiin minä en enää jaksa uskoa.

Suomalaisilta vaisu esitys mutta ilmeisesti Ferrarin auto ei vaan tällä radalla toimi yhtään ja Heikillä kävi huono tuuri kun tuo Barrichellon ulosajo esti aikojen parantamisen lopussa. Rosbergin Nico voi olla yllättäjä huomisen kisassa, oli kakkonen jo viime vuonna ja tällä kaudella Nico on napsinut pisteitä tasaisen varmasti huonommista lähtöruuduistakin. Nyt kolmosruudusta pitäisi olla hyvät mahdollisuudet pallille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös