Formula 1 – kausi 2009

  • 325 813
  • 2 061

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Taisi kuitenkin itse painella vääriä nappeja siinä. Sillä ja viime kaudella McLarenilla oli jokin tietty nappi (mitään käryä mihin tarkoitukseen) lähellä vaihdeläpysköitä ja Kovalainen painoi sellaista vahingossa viime kauden alussa jossain kisassa keskellä suoraa ja Alonso tuli takaa heittämällä ohitse.

Dennis ja Hamilton kertoivat tilanteen olleen "unspecified technical fault", mutta F1 on aina F1...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dennis ja Hamilton kertoivat tilanteen olleen "unspecified technical fault", mutta F1 on aina F1...

Näin tekivät, mutta lopulta Hamilton tunnusti painaneensa vahingossa varikkosuoran rajoittimen päälle. En sitten tiedä mikä on totta ja mikä ei.

Kukas se muuten Mäkiltä syyllisti Kimiä ajotavastaan posauttaa mersun koneet? Oliko juuri Haug...? Taisi sitten kuitenkin pyytää anteeksi tai jotain. Ei Kimi mitenkään "hyvällä fiiliksellä" tallista silloin lähtenyt. Valistakaa paremmin muistavat...

Jotain tähän tyyliin se Haug silloin vauhkosi, mutta korjasi kyllä samantien sanomiaan.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kukas se muuten Mäkiltä syyllisti Kimiä ajotavastaan posauttaa mersun koneet? Oliko juuri Haug...? Taisi sitten kuitenkin pyytää anteeksi tai jotain. Ei Kimi mitenkään "hyvällä fiiliksellä" tallista silloin lähtenyt. Valistakaa paremmin muistavat...

Onko noita koneita saanut ajotavoillaan rikottua enää moniin vuosiin? Väärää vaihdetta et saa sisään eikä kierroksiakaan saa poljettua liikaa, rajoitinta on jos jonkinmoista. Shaatana, käsivaihteet ja kytkimet takaisin eikä mitään kierrosrajoituksia! Alkaa pannuja poksahtelemaan jo lämmittelykierroksella.
 

HemmoP

Jäsen
Taisi kuitenkin itse painella vääriä nappeja siinä. Sillä ja viime kaudella McLarenilla oli jokin tietty nappi (mitään käryä mihin tarkoitukseen) lähellä vaihdeläpysköitä ja Kovalainen painoi sellaista vahingossa viime kauden alussa jossain kisassa keskellä suoraa ja Alonso tuli takaa heittämällä ohitse.

Eikös kyseessä ollut varikonnopeusrajoitin jota pystyi hitaissa mutkissa käyttämään luistonestona, ei ollut suoraan kielletty säännöissä joten painettiin (taas) villaisella.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Alonso Ferrarille ja Räkä Maclarenille siis.

Toivottavasti Heikillekin löytyy jostain kisakuskin paikka ensi kaudeksi. Kubica siirtynee Renaultille Alonson paikalle, joten sieltä voisi Sauberilta (mikäli saavat tallipaikan ensi kaudeksi) löytyä paikka. Tai sitten jostain uudesta tiimistä, Force Indiakin saattaa kyetä muutamaan yllätykseen ensi kaudella.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tässä Kovalaisen haastis ja ne Whitmarshin naureskelut Kimin siirtoon liittyen: http://www.viddler.com/explore/juniperberry/videos/60/

Kuin kotiansa menisi kun Ferrarilta lähtee. Mitenkä ne ensi kaudella ehtii ajattaa kuskeja lainkaan jos ja kun siellä on kaksi kuumaveristä latinoa italialaisessa tallissa, Massa taitaa olla onnettomuutensa jälkeen entistä enemmän suosikkipoika ja Alonsolle voi tulla paha mieli. Arvatenkin tallissa ääntä piisaa ja vuorotellen silitellään kuskien päätä "bambino Felipe.. molto bene Fernando.. non piangere*"

*Käännöskoneisto ilmoittaa tuon olevan "älä itke"
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ferrari tekee historiansa suurimman virheen palkatessaan Fernandon talliin Massan partneriksi. Vielä kun molemmat ajavat tasa-arvoisina tietäähän sen mitä siitä seuraa. Ja talli vielä täynnä Italiaanoja. Luultavasti ainakin hyvää show'ta tulossa.

Mäkillä puolestaan on mielestäni pullat hyvin uunissa. Räikköstä arvostetaan tallissa oikeasti ja samoin Hämistä. Räikkönen ei välitä mitä tallitoveri tekee ja tämä sopii varmasti myös Lewikselle. Huvittavan tilanteesta tekee se, että huhujen mukaan McLaren saisi Kimin ilmaiseksi eli Santander vai olikos Marlboro maksaisi Kimin palkan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Huvittavan tilanteesta tekee se, että huhujen mukaan McLaren saisi Kimin ilmaiseksi eli Santander vai olikos Marlboro maksaisi Kimin palkan.

Jonkin tiedon mukaan Santander antaisi McLarenille noin 25 miljoonaa euroa Räikkösen palkkaamiseen, eli jostain muualtakin rahaa tulee mikäli Räikkösen vuosipalkka Ferrarilla pitää paikkansa. Jääköhän loput sitten Ferrarin maksettavaksi, jos siellä on laskettu Räikkösen loppupalkan ja Alonson palkan tulevan yhteensä halvemmaksi kuin Räikkösen täyden palkan maksamisen. Tietty voi olla, että Santander maksaa tuon jo mainitun summan lisäksi Ferrarinkin suuntaan jotain. Aikamoinen keitos. Niin moinen, että laitan tähän nyt hymiön, vaikken yleensä niitä käytä: =)

Mietin tässä, että miten suhtautumiseni muuttuisi F1:siin jos sarjassa ei ajaisikaan yhtään suomalais-kuljettajaa. Monet ystävät ovat sanoneet, että F1-katselu loppuisi siihen paikkaan. Itse en usko, että näin toimisin.

Ei loppuisi minulla kisojen seuraaminen, kun ei siellä ajanut suomalaisia silloinkaan kun aloitin niiden seuraamisen. Tottakai suomalaiskuskit ovat olleet siellä suosikkilistan kärkipäässä aina, mutta ei se kansallisuus kaikkea merkitse. Nykykuskeissakin on mielenkiintoisia tapauksia (esim. Kubica ja Vettel), joiden edesottamuksia tulisi vaan seurattua tarkemmin jos suomalaiset lajista poistuisivat toistaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös kyseessä ollut varikonnopeusrajoitin jota pystyi hitaissa mutkissa käyttämään luistonestona, ei ollut suoraan kielletty säännöissä joten painettiin (taas) villaisella.
Hamiltonin huikeita suorituksia sadekelillähän seliteltiin jollain "sääntöjenvastaisella" systeemillä, joka luo parempaa pitoa. Taisi sitten löytyä vastaus siihen.

Kyllä kaikkien kannalta parasta jos ja kun Kimi menee McLarenille. Se on Kimin oikea "koti". Samanlaisia ennakkoasetelmia tässä on nyt luvassa, kuin 2007 kaudelle. Tosin ennen sitä kautta ei ollut mitään tietoa Hamiltonin valmiudesta formuloihin. Sekin sitten selvisi aika nopeasti...
Räikkönen-Hamilton vs. Massa-Alonso. Pitää taas vaihtaa sitä suosikkitallia suosikkikuskin mukana. Kerkesihän se McLaren olemaan inhokkitalli sen yhden kauden (2007) ajan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Lehdistökatsaus on taas ilmestynyt. Naurua aiheutti La Stampan pätkä:
"- Alonsossa on Ferrarin tulevaisuus. Hänen tehtävänään on herättää talli, joka ei ole tottunut häviämään. Alonso on kuljettaja, joka autoa testattuaan jaksaa lähettää insinööreilleen kahden sivun verran sähköpostia kertoakseen tunteitaan, kuvaillakseen auton hyviä ja huonoja puolia ja osoittaakseen ongelma-alueet (näin hän teki McLarenilla)."

Wait a minute? Aivan. Sähköposti oli silloin kovassa käytössä Alonson ja parin Ferrarin työntekijän kesken. Sitä se tekikin McLarenilla.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Alonso Ferrarille ja Räkä Maclarenille siis.

Toivottavasti Heikillekin löytyy jostain kisakuskin paikka ensi kaudeksi. Kubica siirtynee Renaultille Alonson paikalle, joten sieltä voisi Sauberilta (mikäli saavat tallipaikan ensi kaudeksi) löytyä paikka. Tai sitten jostain uudesta tiimistä, Force Indiakin saattaa kyetä muutamaan yllätykseen ensi kaudella.

Mä veikkaan, että Heikki ajaa Williamsilla ensi kaudella yhdessä Rubinhon kanssa. Renaultilla ajavat sitten Kubica ja se joku ranskis. Brawnilla ajavat Button ja Roserg ja Kimi ajaa McLarenilla Lewisin kanssa. Ferrarilla ajavat Alonso ja baby-Felipe.

Toyota vetäytyy ja Jarno Trulli pestautuu Force Indialle Adrian Sutilin tiimikaveriksi. Nämä siis ihan puhtaita veikkauksia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saas nähdä mitä Toyota tekee, aiemminhan he päättivät olla tarjoamatta Trullille jatkosopimusta ja nyt on Glockin optio jätetty käyttämättä. Tallipäällikkö Howett väittää että tuolla Glockin option käyttämättä jättämisellä ei ole mitään tekemistä tallin tulevaisuuden kanssa mutta ei tuo kyllä nyt oikein kovin vahvalta näytä Toyotan jatkoa ajatellen. Vai olisiko Toyota "isomman kalan" perässä (Kubica?) ja toinen auto halutaan antaa esim. Nakajimalle?

Paljon näyttäisi kyllä tallipaikat vaihtuvan ensi kaudelle, ja saattaapa olla niinkin että moni aika hyväkin kuljettaja jää kokonaan ilman työpaikkaa. Pahasti näyttää siltä että ensi kaudella saattaa olla mukana aika paljon näitä miehiä jotka ostavat itselleen tallipaikan jos/kun näitä isoja tehdastalleja vetäytyy pois. Siellähän on esim. USF1 ilmoittanut että ajattavat todennäköisesti ainakin toisessa autossaan jotain Amerikkalaiskuljettajaa, Lotuksella ainakin toinen kuljettaja tulee Malesiasta (Yoong?, Fauzy?), Manorilla molemmat saattaa olla maksavia kuljettajia, Camposilla varmaankin ainakin toinen, Sauberilla (vai mikä sen nimi nyt tuleekin olemaan?) saattaa olla ihan mitä tahansa kun omistajat tulee Lähi-idästä jne. On kyllä tosi harmi jos Kovalaisen, Trullin, Glockin, Heidfeldin yms. tasoiset kuljettajat jäävät ilman tallipaikkaa ja jotain Alex Yoongin kaltaisia räpeltäjiä tulee tilalle.
 
Viimeksi muokattu:

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Heikki Kovalainen ajaa F1:ssä kaudella 2010, turhaan spekuloitte millään turhalla, vaikka sekin osaltaan on keskustelufoorumeiden suola. Tämä ei ole mikään sisäpiiristä saatu tieto, vaan järjen ääni (yhdyssana?). Kyllä mm. Keke, Mika Salo ja Häkkinen jotain tietävät mitä ykkösten maailmassa tapahtuu. Keke on useaan otteeseen viime viikkoina toistanut, että Heikki ajaa ensi kaudella ykkösissä ja hyvällä kalustolla. Salo ja Häkkinen viimeisimpänä viime viikonloppuna sanoivat medialle, että Kovalainen on edelleen tulevaisuuden F1-maailmanmestari, mikään ei ole muuttunut. Se mestaruus ei vaan tule samassa tallissa Hamiltonin kanssa. Eikä muuten tule Räikkösellekään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellä on tällä hetkellä vapaalla jalalla ainakin Rosberg, Button, Barrichello, Kovalainen, Kubica, Heidfeld, Trulli ja Glock näistä kuljettajista jotka minä lasken ihan ajomiehiksi (ja tämä sillä olettamuksella että Alonso menee Ferrarille ja Räikkönen McLarenille). Näille kahdeksalle kuljettajalle on tarjolla pahimmillaan vain kaksi paikkaa kilpailukykyisessä tallissa (Brawn) mikäli Renault ja Toyota päättävät lopettaa. Tämä on siis se pahin skenaario. Jotain tilanteesta kertoo se että Williamsille alkaa kuulemma olla jo todella tunkua, ja huhut on kertoneet että Williams tulisi ajamaan ensi kaudella Cosworthin asiakasmoottorilla! Noiden em. kuljettajien lisäksi olisi vielä mm. tämä lupaava Saksalainen Nico Hülkenberg. Mutta kun taloustilanne on tällainen ja talleilla on taloudellisia paineita niin maksavien kuljettajien ottaminen saattaa tuntua aika houkuttelevalta varsinkin näiden uusien tallien kohdalla, joten minä pahoin pelkään että ensi kaudella saadaan nähdä näitä "tunareita" paljon enemmän kuin muutamana aikaisempana kautena, ja samalla moni hyvätasoinenkin kuljettaja saattaa jäädä ilman ajopaikkaa.

Aika ihmeenä alan pitää sitä jos Heikki ensi kaudella kilpailukykyisella kalustolla ajaa. Vaikka Toyota ja Rellu jatkaisivatkin niin Rellulla on pakka aivan sekaisin tällä hetkellä ja en oikein jaksa uskoa että pystyvät ensi kaudella ihmeitä esittämään, ja Toyota taas tulee joka tapauksessa leikkaamaan budjettiaan todella reilusti mikäli jatkavat.

Ja en kyllä oikein jaksa uskoa joka tapauksessa siihenkään että Heikki joskus vielä F1-maailmanmestari olisi vaikka miten Häkkinen ja Salo sitä vakuuttelisivat. Nopeus kyllä riittäisi mutta tasaisuus ei taida riittää, eikä Heikillä vaikuta olevan tarpeeksi sellaista "apinanraivoa" tekemisessä. Toki ajaa koko ajan huonommilla taktiikoilla kuin Hamilton mutta ei kaikkea voi taktiikoiden piikkiin laittaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Heikki Kovalainen ajaa F1:ssä kaudella 2010, turhaan spekuloitte millään turhalla, vaikka sekin osaltaan on keskustelufoorumeiden suola. Tämä ei ole mikään sisäpiiristä saatu tieto, vaan järjen ääni (yhdyssana?). Kyllä mm. Keke, Mika Salo ja Häkkinen jotain tietävät mitä ykkösten maailmassa tapahtuu. Keke on useaan otteeseen viime viikkoina toistanut, että Heikki ajaa ensi kaudella ykkösissä ja hyvällä kalustolla. Salo ja Häkkinen viimeisimpänä viime viikonloppuna sanoivat medialle, että Kovalainen on edelleen tulevaisuuden F1-maailmanmestari, mikään ei ole muuttunut. Se mestaruus ei vaan tule samassa tallissa Hamiltonin kanssa. Eikä muuten tule Räikkösellekään.

Sehän nyt on ihan yks ja sama mitä Häkkinen ja Salo sanovat. Eivät ne sen enempää Heikin sopimustilanteesta tiedä kuin kukaan muukaan, poislukien Heikki, tämän manageri ja mahdollinen uusi työnantaja. Kuten tuossa edellisessä viestissä sanottiin, on ensi kauden talleihin aika paljon tunkua ja täytyy toivoa, että Kovalainen ei ole se, jolle jää tyhjä arpa käteen.

Maailmanmestaruuteen vaaditaan aika paljon enemmän kuin Heikki on tähän asti näyttänyt, ikävä kyllä. Ilolla olisin tässä asiassa väärässä, mutta jotenkin tuntuu siltä, että Kovalainen on nukkunut tilaisuutensa ohi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Maailmanmestaruuteen vaaditaan aika paljon enemmän kuin Heikki on tähän asti näyttänyt, ikävä kyllä. Ilolla olisin tässä asiassa väärässä, mutta jotenkin tuntuu siltä, että Kovalainen on nukkunut tilaisuutensa ohi.

Siinäpä se. Taitoa Heikillä kyllä on, mutta sellainen tietynlainen tappajan särmä puuttuu. Heikki on liian kiltti, ei vedä tylysti ovea kiinni tiukassa paikassa vaan mielummin päästää ohi tai jättää ohittamatta. Räikkösen asenne ja kyvyt yhdistettynä Kovalaisen ihmiskäyttäytymiseen ja mediaesiintymiseen tekisivät kuskin, jota ihan oikeasti vähintään puoli Suomea ihailisi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Espanjalainen radioasema kertoili eilen vähän juttua tuosta Alonson siirrosta ja heidän tietojen mukaan Alonso tuo Renaultilta mukanaan sellaisia insinöörejä ketkä haluaa ja on jo alkanut rakentamaan sitä tiimiään ympärille. Heidän mukaan Fernando on ollut kehittämässä autoa jo unkarin kilpailusta lähtien. Uskokoon kuka haluaa, mutta jos paikkaansa pitää, niin saattaa tulla kyll' Massalle kusiset paikat.

Cadena Ser-radioasema kirjoitti:
Cadena SER is reporting this stuff about the Ferrari-Alonso deal.

Ferrari, as asked by Alonso, is going to sign some engineers from Renault and Red Bull.

Since the Hungary GP, when the contract was sent to the FIA to be registered, there have been meetings between Ferrari and Alonso regarding the car for next year.

Renault had an option to retain him for next year, but they declined to do it since Alonso asked Briatore not to.

The official announcent by Ferrari would happen on thursday.

The contacts started in the summer of 2008, back then an agreement was made, Fernando could have been in Ferrari in 2009 but it was impossible to make it happen.

The deal is for 6 years, 3 guaranteed, 2 optionals for both parts and the 6th year is optional under some special circunstances they didn´t mention.

The annual salary for Fernando is around 25 million euros.

Fernando plans to stay in Ferrari these 6 years and then retires, but that might change in the future.
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei Lewis olisi juuri mitään menettänyt vaikka, turva-auto olisikin tullut juuri ennen ekaa stoppia. Köröttelyvauhtia varikolle, kuten kaikki muutkin ja johtopaikka olisi pysynyt samaan tapaan.

Pikaisesti vielä tähän. Olisi siinä ainakin Vettel ja Rosberg(jolla tosin rangaistus) menneet ohi, koska olivat jo käyneet varikolla. Muutama muukin oli vissiin jo ehtinyt varikko stoppinsa tehdä. Eli pointtihan oli se, että todella harvoin hämiksellä käy ainakaan huonoa tuuria.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Pikaisesti vielä tähän. Olisi siinä ainakin Vettel ja Rosberg(jolla tosin rangaistus) menneet ohi, koska olivat jo käyneet varikolla. Muutama muukin oli vissiin jo ehtinyt varikko stoppinsa tehdä. Eli pointtihan oli se, että todella harvoin hämiksellä käy ainakaan huonoa tuuria.

Nykysäännöillä varikko ei mene enää kiinni, joten ennen turva-autoa varikolla käyneet eivät hyödy.

Turva-auton takana järjestys oli tämä (kilpailunumerot):
1 16 15 10 7 23 2 22 14 5 17 4 12 9 3 21 11 20.

Boldattuna ne kuskit, jotka reagoivat turva-autoon tulemalla heti varikolle. Joukossa siis myös Kimi (4).

Järjestys ennen Vettelin ekaa stoppia (hän pysähtyi ekana kaikista kuskeista) oli tämä:
1 16 15 10 7 14 23 5 2 22 17 4 12 11 20 3 21 9 6

Näitä vertailemalla näkee, että eniten asemiaan menettivät 14 (Webber), 5 (Kubica) ja 11 (Alguersuari). Näistä kaksi oli pysähtynyt ennen turva-autoa ja yksi tuli sen aikana varikolle, mutta joutui todennäköisesti odottamaan hieman, kun tallikaveri palveltiin ensin.

Viime kauden säännöillä tilanne olisi ollut toisenlainen. Mutta Renault'n esimerkki viime vuoden kisasta osoittaa, että sääntö ei ollut toimiva, kun sen kanssa pystyi taktikoimaan tuolla tavalla (olkoonkin että siitä tuli tuomio noin vuotta myöhemmin)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielenkiintoista nähdä sitten ensi kauden voimasuhteet. Ferrarihan on avoimesti myöntänyt jo kuukausia, että keskittyvät enää ensi kauden autoon. Vastaavasti muutamat kärkitiimit joutuvat parantamaan autoaan koko loppukauden, jolloin ne resurssit ovat pois ensi vuoden autosta. En ihmettelisi jos esim. Ferrari tekisi "brawnit" ja olisikin kärkiauto huonon vuoden jälkeen. Noh, huono ja huono, Kimi kuitenkin voitti yhden kisan.

Mielellään kyllä näkisin Kimin vielä Ferrarilla ensi kaudellakin. Toisaalta jos talli sitä ei halua, niin turha siellä väkipakolla on kitua huonoa kautta. Jos Kimi menee McLarenille niin siinä on kyllä kova haaste Kimille. Siinä voi olla taas Kimi vs. muu talli -asetelma jos siellä ollaan Hamiltonin puolella tallin puolesta. Vaikka Whitmarsh toitottaa, että tasavertainen kohtelu ja autot molemmille niin onhan se jo nähty taas tällä kaudella kenellä ne optimaaliset kisataktiikat ja uudet autonosat on. Yksi hyvä puoli on se, että Kimi ja Lewis ajaa aika samanlaisella ajotyylillä (agressiivinen, yliohjautuva...). Siinä mielessä auton perussäätö voisi istua molemmille. Mikäli Massa ja Alonso ajavat Ferraria niin siinä on myös samanlaisilla ajotyyleillä ajavat tallikavereina. Ehkäpä Alonso tykkää ajaa vieläkin enemmän aliohjautuvalla autolla kuin Massa.

Brawnin tulevaisuus voi olla kyllä hyvä jos Mese päättää alkaa tukemaan heitä täysin. Siinä alkaisi olemaan osaava tallin henkilökunta ja iso rahallinen (ja myöskin tekninen) tuki takana Mersun puolelta. Siihen vielä hyvä kuski niin voi olla paha voitettava. Tässä valossa itse toivoisin Kimiä mielummin Brawnille kuin Mäkille.

Siirtoruletti ja ensi kauden spekulaatiot ovat mielenkiintoisempia kuin tämän kauden MM-tilanne. Buttonhan olisi mitalisysteemillä jo varma mestari. Toivottavasti Rubinho saisi vaikka pienen tuurin kautta tilanteen lähes tasoihin ja ajaisi mestariksi.

Seuraavaksi Suzuka. Sinänsä hyvä, että on tuollainen kuskin rata ja ohituksia voi tulla. Eikä sadekaan olisi pahitteeksi...
 

Bo'er

Jäsen
Brawnin tulevaisuus voi olla kyllä hyvä jos Mese päättää alkaa tukemaan heitä täysin. Siinä alkaisi olemaan osaava tallin henkilökunta ja iso rahallinen (ja myöskin tekninen) tuki takana Mersun puolelta. Siihen vielä hyvä kuski niin voi olla paha voitettava. Tässä valossa itse toivoisin Kimiä mielummin Brawnille kuin Mäkille.

Kyllä minä mielummin toivon Kimiä McLarenille. Mersu taitaa vielä muutaman vuoden(2-3) olla kimpassa huonoimmassakin tapauksessa, ja sitten alkaakin olla Kimillä eläkeikä edessä. Ja mahtaakohan koko mersun ja Brawnin "liitto" tulevaisuudessa olla vaan mersun puolelta bluffia, jotta saisivan isomman siivun McLarenista.

Ja mitä Brawnin auto on ollut enää kauden puolivälin jälkeen, McLaren on saanut kehityksen jo kiinni ja mennyt ohikin? Brawnilla oli alkukaudesta vain hirvittävä sisäpiirietu diffuusorin laillisuudesta ja sen varassa dominoisivat kauden alkua. Nyt sitten ollaankin "pudottu" kehityksestä. Luulisi, että Brawnilla olisi vielä tarve kehittää autoa, kun McLaren ja Ferrari ovat kehityksen jo jäädyttäneet. Silti Brawn ei ole päässyt esim. McLarenista ohi...Joten en usko heidän olevan enää ensi vuonna kovinkaan kilpailukykyisiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja mitä Brawnin auto on ollut enää kauden puolivälin jälkeen, McLaren on saanut kehityksen jo kiinni ja mennyt ohikin? Brawnilla oli alkukaudesta vain hirvittävä sisäpiirietu diffuusorin laillisuudesta ja sen varassa dominoisivat kauden alkua. Nyt sitten ollaankin "pudottu" kehityksestä.

Toki Brawn hyötyi tuosta tupladiffuusori-päätöksestä, mutta ei minusta voi sanoa että Brawn ei olisi ollut McLarenin tasolla alkukaudenkin jälkeen. Juurihan tallin autoilla otettiin kaksoisvoitto pari viikkoa sitten Monzassa. Tämä kausi kun on ollut sikäli ihan ihmeellinen että tallien suoritustasot on heitelleet ihan älyttömästi eri kisojen välillä, ja välillä kärkeen on noussut ihan yllättäviäkin nimiä. Mutta kyllähän Barrichello on Brawnilla ajanut kauden puolen välin jälkeen erinomaisia tuloksia ja ollut melkeinpä koko porukan nopein. Ainoastaan Buttonilla on ollut enemmän vaikeuksia näissä Euroopan kisoissa, mutta senhän onkin kerrottu johtuvan siitä että Buttonin ajotyyli on renkaille todella helläkätinen ja näillä nykyrenkailla Button ei saa siksi renkaita oikeisiin lämpöihin viileämmillä radoilla.

Kyllä minä näkisin että mikäli Mercedes alkaa panostamaan enemmän Brawniin niin mikään ei estä sen menestystä. Ross Brawn on todennäköisesti paras taktikko koko varikkosuoralla ja aika harvoin mieheltä on tullut huteja autonsuunnitteluosastollakaan. Rahoitus on yksi kysymysmerkki mikä saattaa vähän vaikeuttaa Brawnin toimintaa mutta Mercedeksen myötä tuokaan ei olisi ongelma.

Mutta joka tapauksessa McLarenilla on Mersun kanssa sopimus kauteen 2011 saakka ja siinä on todennäköisesti sellaiset pykälät että Mersu ei voi McLarenia siirtää "kakkostallikseen" ennen tuon sopimuksen päättymistä, joten varmasti McLaren olisi Kimille ihan "turvallinen" vaihtoehto.
 

Bo'er

Jäsen
Toki Brawn hyötyi tuosta tupladiffuusori-päätöksestä, mutta ei minusta voi sanoa että Brawn ei olisi ollut McLarenin tasolla alkukaudenkin jälkeen. Juurihan tallin autoilla otettiin kaksoisvoitto pari viikkoa sitten Monzassa. Tämä kausi kun on ollut sikäli ihan ihmeellinen että tallien suoritustasot on heitelleet ihan älyttömästi eri kisojen välillä, ja välillä kärkeen on noussut ihan yllättäviäkin nimiä. Mutta kyllähän Barrichello on Brawnilla ajanut kauden puolen välin jälkeen erinomaisia tuloksia ja ollut melkeinpä koko porukan nopein. Ainoastaan Buttonilla on ollut enemmän vaikeuksia näissä Euroopan kisoissa, mutta senhän onkin kerrottu johtuvan siitä että Buttonin ajotyyli on renkaille todella helläkätinen ja näillä nykyrenkailla Button ei saa siksi renkaita oikeisiin lämpöihin viileämmillä radoilla.

Kyllä minä näkisin että mikäli Mercedes alkaa panostamaan enemmän Brawniin niin mikään ei estä sen menestystä. Ross Brawn on todennäköisesti paras taktikko koko varikkosuoralla ja aika harvoin mieheltä on tullut huteja autonsuunnitteluosastollakaan. Rahoitus on yksi kysymysmerkki mikä saattaa vähän vaikeuttaa Brawnin toimintaa mutta Mercedeksen myötä tuokaan ei olisi ongelma.

Mutta joka tapauksessa McLarenilla on Mersun kanssa sopimus kauteen 2011 saakka ja siinä on todennäköisesti sellaiset pykälät että Mersu ei voi McLarenia siirtää "kakkostallikseen" ennen tuon sopimuksen päättymistä, joten varmasti McLaren olisi Kimille ihan "turvallinen" vaihtoehto.

Toki ollut samalla tasolla, mutteivat ole päässeet merkittävästi karkuun, vaikka ovat joutuneet autoa vielä kauden lopussa kehittämään. Mersuhan panostaa pääasiassa moottoriin, ja sen kehitys on "käytännössä" kiellettyä. Toki jostain kumman syystä Mersu on omansa saanut aika ylivoimaiseen vireeseen kauden aikana. Autoa taas kehittävät samat kaverit, jotka Hondaakin kehittivät, ja siitähän ei tunnetusti mitään tullut. Minä uskon, että McLarenilla ollaan pätevämpiä kehittämään itse autoa....

Ja veikkaan, että jos mersu panostaa pari kautta ainakin McLareniin, niin se alkaa jo Kimille riittämään....Jennilläkin jo kohta biologinenkello alkaa tikittämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös