Formula 1 – kausi 2009

  • 327 324
  • 2 061

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi asia on kuitenkin selvää. Brasilian hemmoiteltu hidas poju on pelannut itsensä nyt viimeistään ulos F1:tä ikuisiksi ajoiksi. Kukaan ei palkkaa tuollaista katkeroitunutta kielikelloa.

No äläs nyt! Jospa se isi pelastaa tälläkin kertaa, junnu-Piquet'han on ajanut koko uransa isänsä omistamissa talleissa tuolla pikkuformuloiden puolella. Jospa se seniori-Nelson saa viimeistään ensi kauden aikana jonkun tallinraunion ostettua että poika pääsee taas ajamaan kunnon suojatyöpaikkaan.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mielenkiintoista luettavaa taasen lehdistökatsaus. Hamiltonista kerrotaan esim. seuraavaa:

- Hän painoi loppuun asti, kuten taistelijan kuuluukin. Ja hän menetti hallinnan viimeisellä kierroksella. Se sai hänet näyttämään hieman hullunkuriselta. Mutta se on niin Hamiltonia. Hän antaa kaikkensa ja hänen on voitettava - aivan kuten hänen sankarinsa, edesmenneen Ayrton Sennan, The Times kirjoitti tilanteesta

Mitä kerrottiin Räikkösestä esim. viime vuonna Span jälkeen? Eikö Kimi silloin tehnyt kaikkensa voittaakseen? Väkisin taas tulevat Briteiltä värilasit taas esiin. Kaiken helmi olisi ollut jos AS-lehti olisi kertonut (jälleen) Alonson olleen kisan paras kuljettaja.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista luettavaa taasen lehdistökatsaus. Hamiltonista kerrotaan esim. seuraavaa:



Mitä kerrottiin Räikkösestä esim. viime vuonna Span jälkeen? Eikö Kimi silloin tehnyt kaikkensa voittaakseen? Väkisin taas tulevat Briteiltä värilasit taas esiin. Kaiken helmi olisi ollut jos AS-lehti olisi kertonut (jälleen) Alonson olleen kisan paras kuljettaja.
- Ferrari on päättänyt valita Massan Alonson tallitoveriksi vuonna 2010. Talli on jo ilmoittanut Räikköselle, etteivät he laske hänen varaansa ensi kaudella, ja suomalaiskuski neuvottelee paluusta McLarenille.

- Palkintokorokkeen alla kannattajat taputtivat Räikköselle kuin kiitokseksi mestarille, joka on lähdössä pois. Kimi tervehti takaisin tyypillisen ilmeettömästi, Chuck Norrisin ja Steven Seagalin tapaan. Vuoden 2007 mestarin sinisistä silmistä pystyi kuitenkin näkemään haikeuden tunteen. Pian hän jättää tallin, jossa on viettänyt uransa onnellisimmat hetket - talli on antanut hänen elää omaa elämäänsä, kasvattaa pitkän James Hunt -tukan, valita omat aikataulunsa ja harrastaa mitä tahansa vaarallista moottoriurheilua, AS kirjoitti.


Tarkkoja poikia AS:n toimituksessa selvästi.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kohuttu Renaultin radiokeskustelu tullut julki.

Itse en ainakaan tuon - puhtaasti tekstin - perusteella osaa kuvitella, että se ulosajo olisi suunniteltu etukäteen.... mutta toisaalta tallikin on tiennyt, että heidän radiokeskustelua kuunnellaan joten kaikki on mahdollista.

Loppujen lopuksi tämä on he-said-she-said tilanne.

EDIT: Ja FIA on antanut Pat Symonds:lle koskemattomuuden, sillä ehdolla että kertoo totuuden, koko totuuden ja vain totuuden.

Saammeko kuulla kuuluisan lauseen:

"Mr Briatore... the tribe has spoken."
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Kohuttu Renaultin radiokeskustelu tullut julki.

Itse en ainakaan tuon - puhtaasti tekstin - perusteella osaa kuvitella, että se ulosajo olisi suunniteltu etukäteen.... mutta toisaalta tallikin on tiennyt, että heidän radiokeskustelua kuunnellaan joten kaikki on mahdollista.

Ainakaan tuosta radiokeskustelusta ei kyllä saa mitään "suunniteltua" irti, muuta kuin sen että talli tuntui olevan aika turhautunut Piquetin suorituksiin. Eli jos jotain oli sovittu kolarista, niin se oli tapahtunut ennen kilpailua "suljetuin ovin", ja siitä ei ole todisteita.

Näin ollen mitään tuomiota ei voida antaa, ja Piquet on ikuinen vinkuva luuseri, joka ei enää koskaan aja F1:ssä. Onnea vaan, hieno suoritus juniorilta, on varmaan isäkin ylpeä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"Lotus" palaa F1-sarjaan

Eli FIA on nimennyt ensi kaudella 13:nneksi talliksi Bemarin tilalle Tony Fernandesin johtaman Malesialaisen tallin joka aikoo ryhtyä käyttämään Lotuksen legendaarista nimeä. Teknisenä johtajana on ainakin vanha tuttu Mike Gascoyne ja moottorit tulee Cosworthilta. Eipä varmaan kannata kovin suuria ihmeitä odotella tältä tallilta kun näin myöhään varmistui mukanaolo ja muutenkaan resurssit ei varmaan ihan päätähuimaavat ole kun ei vielä ensimmäisellä kierroksella hyväksytty mukaan ensi kauden sarjaan. Enkä oikein jaksa uskoa että nuo Cossun moottoritkaan riittävät yhtään mihinkään enää tänä päivänä
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ainakaan tuosta radiokeskustelusta ei kyllä saa mitään "suunniteltua" irti, muuta kuin sen että talli tuntui olevan aika turhautunut Piquetin suorituksiin. Eli jos jotain oli sovittu kolarista, niin se oli tapahtunut ennen kilpailua "suljetuin ovin", ja siitä ei ole todisteita.

Todisteista nyt on tullut ilmi Piquetin telemetria-tiedot, jossa käy ilmi että "jotain hyvin epätavallista tapahtui siinä mutkassa, jossa hän kolaroi."
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Todisteista nyt on tullut ilmi Piquetin telemetria-tiedot, jossa käy ilmi että "jotain hyvin epätavallista tapahtui siinä mutkassa, jossa hän kolaroi."

Öö, yleensä jos kuljettaja ajaa ulos tietyssä mutkassa, niin hän on todennäköisesti tehnyt jotain poikkeuksellista verrattuna niihin kierroksiin joina hän ei ajanut ulos.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Öö, yleensä jos kuljettaja ajaa ulos tietyssä mutkassa, niin hän on todennäköisesti tehnyt jotain poikkeuksellista verrattuna niihin kierroksiin joina hän ei ajanut ulos.

Kyllä mutta ei yleensä survaise kaasua pohjaan selkeästi liian aiemmin, niin kuin ilmeisesti Nelsinho teki.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, tuossa ilmeisesti oli kysymys siitä että Puolinelson oli painanut kaasua vielä senkin jälkeen kun perä jo lähti irti, kun yleensä F1-kuljettajat ei todellakaan toimi noin tuollaisessa tilaneessa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Sveitsiläislähtöinen Qadbak Investments -niminen säätiö on ostanut Bemarin (IS).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sveitsiläislähtöinen Qadbak Investments -niminen säätiö on ostanut Bemarin (IS).
Jaahas sellaista sitten. Alkaa oikeastaan jokaisella radalla isot muutostyöt, kun pitää varikkotiloja rakennella lisää ja paljon. Saa nähdä miten homma esimerkiksi Monacossa aiotaan hoitaa. Saattaa tietysti vielä pari tallia pudota pois nykyisistä tai tulevista, kun näillä näkymin kulukattoa ei ensi kaudella ole. Muutama uusi tallihan rakensi tulemisensa sen varaan.

Aika-ajoissa tulee sitä ruuhkaa riittämään, kun nykyäänkin joka kisassa jollakin menee ratkaiseva kierros pilalle jonkun ollessa edessä. Jossain Monacossa voi olla tapahtumaa, kun radalla onkin 4-8 autoa enemmän kuin viime kausina. Koko kauden kärjen ja perän ero on ollut hyvin pieni noin 1-1,5s sisällä ja ensi kaudella varmasti luvassa suurta erojen kasvamista. Nykyiset säännöt pysyvät lähes samanlaisina ja uudet tallit eivät saa etua siitä. Autoa ei tarvitse rakentaa täysin uudeksi kuten tälle kaudelle.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
En pitäisi tuota varikkotilojen riittävyyttä isona ongelmana. Usealla tallilla taitaa olla vähintään 3 boksia, ja sen kun vähentää vaikka 2/talli niin varmaan kaikki mahtuvat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässähän on ollut puhetta esim. siitä että Toyota miettii vielä jatkoaan, ja kukaan ei tiedä mitkä on vaikutukset mikäli Renault saa jonkun kovan penaltin tästä case-Piquet'sta. Ja jossain vaiheessa oli puhetta siitäkin että tämän USF1 -tallikin saattaa olla pelkkä kupla joka puhkeaa ennen ensi kauden alkua. Camposilla on ollut talousvaikeuksia, Force Indialla on ollut talousvaikeuksia (joskin nämä viime aikojen suoritukset saattoivat pelastaa tallin), eli ei todellakaan ole lainkaan varmaa että kaikki nykyiset tallit jatkavat ensi kaudella. Vaan jos jatkavat niin mielenkiintoista on nähdä mikä härdelli tästä saadaan vielä aikaiseksi. FIA ei nimittäin enää pysty runnomaan sääntömuutoksia yksipuolisesti läpi kun Concorde-sopimus on jälleen voimassa, ja joku Williams saattaa hyvinkin torpata tämänkin sääntömuutoksen 14:nnen tallin tuomisesta sarjaan.

---

Ja asiasta kolmanteen: Tänään oli Veikkaajassa tarinaa tästä Ferrarin kuskitilanteesta. Veikkaajan mukaan Kimille olisi jo kesällä kerrottu että hänelle ei ole enää käyttöä tämän kauden jälkeen Ferrarilla, mutta Massan loukkaantuminen ja Kimin loistavat suoritukset sen jälkeen on nyt muuttaneet tilannetta ja asia ei olekaan enää niin varma. Ferrari haluaa olla kuulemma täysin varma siitä että tuo onnettomuus ei ole vaikuttanut Massan nopeuteen negatiivisesti ennen kuin laskee Kimin menemään, ja aikoo sen takia pyytää muilta talleilta paria ylimääräistä testipäivää Massalle jotta hänen kuntonsa voitaisiin selvittää hyvissä ajoin.

McLaren taas haluaa kuulemma katsoa tuon Ferrarin tilanteen loppuun saakka ennen kuin tekevät mitään päätöksiä toisesta ensi kauden kuljettajastaan. McLaren olisi kuulemma erittäin kiinnostunut ottamaan Räikkösen Hamiltonin tallikaveriksi varsinkin jos Santander/Ferrari maksaa leijonanosan tämän palkasta.

Eli varmaan joudutaan vielä pitkän aikaa lukemaan näitä jatkuvia huhuja koska tuo tilanne ei varmaan tule ihan hetkessä selviämään. Tuskin ainakaan tämän kauden aikana saamme 100% selvyyttä siitä ketkä ajavat McLarenilla ja Ferrarilla ja missä Kimi mahdollisesti ajaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Poikkeuksellinen ei liene synonyymi sanoille "jotain hyvin epätavallista".

No, voi olla näinkin. Minusta vain koko tilanne alkaa epäilyttävästi näyttää siltä että Natsi-Max yrittää kovasti savustaa taas yhtä itselleen epämiellyttävää ja vastahakoista (ja kas kummaa FOTA:ssa tärkeässä roolissa olevaa) tallipäällikköä ulos.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mersun ja McLarenin suhde muuttuu

Eipä tainneet olla ne Mersu-Brawn -huhut ihan tuulesta temmattuja vaan nyt Daimlerin pääjeppe on myöntänyt että McLarenin ja Mersun välinen suhde tulee muuttumaan nykyisen sopimuksen päättyessä 2011. Mersu aikoo seuraavan kolmen vuoden aikana hankkia omistukseensa osan Brawn-tallista ja tehdä siitä uuden tehdastallinsa.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Jos todella kävisi noin kummallisesti, että Kimi kaikista aiemmista kitkeristä kommenteistaan huolimatta päätyisi McLarenille, niin eipä oikein juhlavalta kyllä vaikuttaisi. Kaiken historiallisen painolastin lisäksi on muutenkin melkein sama kuka ajaa McLarenin kakkosautoa. Se todellakin tulee olemaan kakkosauto. Hamiltonille on pedattu paikat, joten turha sinne on lähteä paitsi tietysti kuittaamaan palkkaa.

Itse pidin jo kesällä varmana, että Räikkönen tulee lähtemään Ferrarilta, mutta eihän sitä toki toivoisi. Kummalliset sattumat ja muut käänteet ovat herättäneet toivon, sittemmin. Olisi kyllä hienoa nähdä Alonso ja Räikkönen todellisessa, tasavertaisessa vertailussa samassa tallissa. Väittely näiden kahden paremmuudesta pitäisi nyt ratkaista. Se nostaisi joka tapauksessa tuon taistelun voittajan arvoa: Kumpi näistä maailmanmestareista olisi se parempi?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos todella kävisi noin kummallisesti, että Kimi kaikista aiemmista kitkeristä kommenteistaan huolimatta päätyisi McLarenille, niin eipä oikein juhlavalta kyllä vaikuttaisi. Kaiken historiallisen painolastin lisäksi on muutenkin melkein sama kuka ajaa McLarenin kakkosautoa. Se todellakin tulee olemaan kakkosauto. Hamiltonille on pedattu paikat, joten turha sinne on lähteä paitsi tietysti kuittaamaan palkkaa.

En jaksa uskoa tuohon. Kimihän on/oli McLarenilla erittäin pidetty henkilö. Sitä paitsi Kimi on kisoissa sen verran vahva kaveri ja todennäköisesti myös aika-ajoissa, sillä McLarenilla osataan rakentaa auto myös Kimille sopivaksi mitä Ferrarilla ei ole tehty muuta kuin nyt ja 2008 alkukaudesta ja tietenkin 2007.
 

trap

Jäsen
No ei sitä autoa rakennettu edes 2007 mitenkään Kimille "sopivaksi", vaan lähinnä edelliskaudella tallissa ajaneen Massan toiveiden mukaan. 2008 Räikkönen pääsi kai vähän enemmän vaikuttamaan asioihin, mutta kauden aikana kehitystä tehtiinkin sitten taas Felipe-babyn toiveiden mukaan ja uudistukset eivät toimineet Kimillä yhtään. Kimi palasikin Spassa johonkin ikivanhaan jousitukseen (?) ja heti alkoi kulkemaan.

Sama on nähtävillä nyt tällä kaudella, Massa on poissa niin Kimi on saanut enemmän huomiota + autoon ei ole tullut enää uusia kehitysosia niin ihanteellisten setuppien löytäminen on ollut helpompaa.

edit: Niin ja onpa taas urheilullinen ratkaisu, jos Renault selviää tästä kolarin järjestämisestä heivaamalla Briatoren helvettiin.
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
edit: Niin ja onpa taas urheilullinen ratkaisu, jos Renault selviää tästä kolarin järjestämisestä heivaamalla Briatoren helvettiin.
Hieman vaikuttaa siltä että tuo kävisi Piquetin klaanille enemmän kuin hyvin. Ainakin juttujen perusteella Flaviota pelkästään ovat syyttäneet tuosta juniorin saamasta kohtelusta.

Ei muutenkaan nuo FIA:n päätökset ole aina ihan urheilullisia olleet saatika tasapuolisia.
 

AxeMan73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool & Detroit Red Wings
Nelson on ainakin osittain onnistunut tavoitteissaa nyt.
Ura F1:ssä ei enään koskaan aukea, mutta tälläinen pas*ka täytyy ulostaa pois F1:stä! Briatore oli ensimmäisten joukossa vaatimassa vakoilujutussa potkuja. Nyt jää aikaa leikkiä gigoloa mallien seurassa :) Kukaan ei jää kaipaamaan!
 

HemmoP

Jäsen
Melkoinen pommi, mutta Briatoren kohdalla ei todellakaan yllätä. Äijällä on kuitenkin pitkä historia teknisen puolen puoli/laittomista ratkaisuista, esim kuuluisa nokan sisällä oleva massavaimennin joka takasi mestaruuden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös