Formula 1 – kausi 2009

  • 327 345
  • 2 061

trap

Jäsen
Jos Räikkönen jostain syystä lähtee Ferrarilta kesken sopimuskautensa, ykkössyy tuskin on se että Ferrari niin kovasti haluaisi hänestä eroon. Mutta jos Santander on tulossa joka tapauksessa pääsponsoriksi ja hilloa riittää / he haluavat ehdoin tahdoin saada Alonson Kimin tilalle, saattaa se olla vähintäänkin ok Ferrarille. Huippukuskin tilalle toinen samanlainen.

Massan kanssa Alonson välit eivät kyllä ole koskaan olleet kovin kummoiset, joten sinänsä kuitenkin jännä vaihtoehto... Haluamaansa ykköskuskin kohteluakaan tuskin tulisi nyky-Ferrarilla.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Joko on tullut tietoa näistä lehdistön arvosanoista? Lähinnä kiinnostaa espanjalaisen sekä italialaisen lehdistön arvosanat. Vieläkö Räikkösen esityksiä aliarvioidaan vai onko kansitakit suhisseet?

Sitten jotain muuta... Minä en kyllä vieläkään suostu uskomaan siihen että Kimi ulostetaan Ferrarilta. Kimi on kuitenkin suorittanut vähintään ok tasolla koko ajan ottaen huomioon käytössä olevan kaluston. Ei tuo Massakaan terveenä ollessaan Kimiä nyt mitenkään erityisen paljon nopeampi ole ollut.

Heikiltä odotin paljon enemmän Valencian kisassa. Joku nyt mättää tuossa kisassa. Liekö kyse fyysisen kestävyyden puutteessa tai jossain muussa mutta kaikki ei ole nyt aivan kunnossa. Hamilton vetää kovia kierrosaikoja myös kisoissa. Nyt tosin ei ollut ihan saman tasoiset autot McLarenilla, mutta ei sen eron noin iso pitäisi silti olla mitä se nyt oli.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joko on tullut tietoa näistä lehdistön arvosanoista? Lähinnä kiinnostaa espanjalaisen sekä italialaisen lehdistön arvosanat. Vieläkö Räikkösen esityksiä aliarvioidaan vai onko kansitakit suhisseet?

Suhisee suhisee... Molto Bravo oli Gazzetta dello Sportin arvio Kimin kisasta. (linkki vie Iltalehden uutiseen)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joku nyt mättää tuossa kisassa. Liekö kyse fyysisen kestävyyden puutteessa tai jossain muussa mutta kaikki ei ole nyt aivan kunnossa.

Tuskinpa ainakaan tuosta, minulla on sellainen kuva että Heikki olisi yksi kovakuntoisimmista kuskeista. Ja niskakin näyttää sellaiselta patukalta että ei pitäisi siitäkään ottaa kiinni. Ja kun ei Heikin vauhti koko aikaa mene alaspäin vaan siellä on aina välillä hyviä jaksoja ja taas välillä hiipuu. Eiköhän kyse ole jostain virheestä ajotyylissä tai yksinkertaisesti siitä että tuo McLarenin auto ei vaan toimi Heikin käsissä optimaalisella tavalla pidemmissä ajorupeamissa.

Se mitä Heikki, ja myös Whitmarsh sanoi eilen, kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä selitykseltä. Eli Heikillä on vaikeuksia siis saada renkaat toimimaan kunnolla stinttien alussa ja hän usein ajaa ne ruvelle hyvin nopeasti. Nyt vaan pitäisi keksiä että mistä se johtuu ja mitä sille olisi tehtävissä. Perusnopeus Heikillä kuitenkin on kunnossa, siitä kertoo yhden kierroksen ajat.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heikiltä odotin paljon enemmän Valencian kisassa. Joku nyt mättää tuossa kisassa. Liekö kyse fyysisen kestävyyden puutteessa tai jossain muussa mutta kaikki ei ole nyt aivan kunnossa. Hamilton vetää kovia kierrosaikoja myös kisoissa. Nyt tosin ei ollut ihan saman tasoiset autot McLarenilla, mutta ei sen eron noin iso pitäisi silti olla mitä se nyt oli.

Heikki taitaa olla vaan liian varman päälle ajava kuski. Itsekin hän myöntää, että ajoi Valenciassa liian rauhallisesti säästääkseen renkaita. Jos alkaa ajelemaan varman päälle, on Formula 1:ssa turha odotella voittoja tai podiumsijoja. Kyllä riskejä pitää ottaa myös renkaiden kulumisen suhteen eikä tyytyä liian hitaaseen vauhtiin. Se kun ei tunnu riittävän edes Heikille iselleen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaan toisaalta ymmärtää että Heikki yritti nyt erilaista taktiikkaa koska aikaisemmin ongelmana on ollut tuo renkaiden kuoriutuminen. Ei vaan onnistunut sekään vaan taisi mennä ihan toiseen ääripäähän sitten ja tulos oli aivan sama.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta pelkkää spekulointia ja huhuiluahan tuo kaikki on, minä en oikein jaksa uskoa että Kimi yleensäkään Ferrarilta joutuu pois kesken sopimuksen.

Se juuri näissä huhuissa jaksaa ihmetyttää, että miksi ihmeessä Ferrari haluaisi Kimistä hinnalla millä hyvänsä eroon, kun kuitenkin vielä vajaa vuosi sitten Ferrari teki jatkosopimuksen Kimin kanssa, vaikka Alonsokin olisi ollut tuolloin tarjolla. Vielä erikoisemmalta kuulostaa nuo huhut, joissa väitettään, että Alonso olisi tehnyt sopimuksen Ferrarin kanssa jo viime vuonna. Miksi helvetissä Ferrari olisi tuolloin tehnyt myös jatkosopimuksen Kimin kanssa?

Samoin Ferrari teki Massan kanssa jatkosopimuksen kauden 2007 jälkeen, vaikka tiedossa oli, että Alonso lähtee McLarenilta ja on vailla tallipaikkaa. Espanjalaislehdistöhän on huhuillut Alonsoa Ferrarille jo useamman vuoden ajan, mutta ei näissä huhuissa ole lopulta ollut mitään perää. Kyllähän se kertoo aika paljon, että Ferrarilla on ollut siis parikin kertaa mahdollisuus kiinnittää Alonso, mutta näin ei ole kuitenkaan käynyt, vaan talli on tehnyt jatkosopimukset omien kuljettajien kanssa.

Ferrari siis nyt yhtäkkiä potkisi talille mestaruuden tuonnen kuskin pihalle Alonson tieltä ja joutuisi maksaamaan kaiken lisäksi Kimille vielä sopimuskauden loppuun asti 30 miljoonan euron kipurahat. Tämä ei kyllä mahdu meikäläisen päähän, kun Ferrari olisi päässyt Kimistä yksinkertaisesti eroon, sillä ettei olisi tehnyt viime syksynä jatkosopimusta tämän kanssa.

Santander kuviokin kuulostaa todella kaukaa haetulta, Ferrari on kuitenkin sen luokan talli, että sen ei paljon tarvitse antaa sponsoreille sanavaltaa kuskivalinnoissa. Eihän tuo tekisi Ferrarin imagollekaan kovin hyvää, jos legendaarisen Ferrarinkin tallipaikka olisi ostettavissa samalla tavalla rahalla kuin pikkutalleista.

Ja siksi toisekseen näkyvyyttähän Santander ensi sijaisesti F1-sponsoroinnista hakee, pankin liiketoiminnan kannalta lienee aivan se ja sama kuka sitä autoa loppupeleissä ajaa, kunhan vaan näkyvyyttä riittää. Ja onhan Santander pysynnyt parin kauden ajan McLarenin sponsorina, vaikka Alonso tallista onkin lähtenyt.

Eli en kyllä jaksa uskoa Alonson Ferrari-siirton ennen kuin näen asiasta mustaa valkoisella. Ja jos Alonso tosiaan Ferrarille siirtyisi ensi kaudeksi, niin todennäköisempää on, että hän siirtyy Massan paikalle. Massalla kuitenkin vakava päävamma ja ajokunnosta ei ole minkäänlaisia takeita, kaiken lisäksi Massan sopimuksesta pääsee taloudellisestikin helpommin eroon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, Ferrari kuitenkin teki Kimin kanssa jatkosopimuksen loppukaudesta vaikka juuri tuolloin Kimillä ei oikein kulkenut. Olisi aika erikoista että nyt kun Kimi on tämän kauden ajanut selvästi paremmin niin sopimus ostettaisiin ulos. Ferrarista jos homma on kiinni niin minä en kyllä usko siihen että Kimi kesken sopimuskauden joutuu lähtemään Alonson tieltä. Sitä en sitten tiedä että mikä on tuo Santanderin rooli tässä päätöksenteossa, onko heillä niin paljon sananvaltaa ja onko heillä niin paljon iskeä pätäkkää tiskiin että Ferrari antaa kävellä ylitseen noinkin tärkeässä asiassa kuin kuljettajavalinnassa?

Santanderiltahan ainakin ilmoitettiin että heille ei ole välttämätöntä että autoa ajaa espanjalaiskuljettaja, mutta noita lausuntoja ei tietysti kannata ihan 100% aina uskoa.
 

Carlos

Jäsen
Santanderiltahan ainakin ilmoitettiin että heille ei ole välttämätöntä että autoa ajaa espanjalaiskuljettaja, mutta noita lausuntoja ei tietysti kannata ihan 100% aina uskoa.

Eiköhän se Santanderkin sponssaa F1:ssä sen takia että saa kansainvälistä huomiota mahdollisimman paljon. Siltä pohjalta olisi naurettavaa että he vaativat nimenomaan espanjalaista kuskia sponssaamaansa talliin. Jos kyseessä olisi Espanjan sisäinen sarja, niin sitten ehkä.

Nyt kai Santanderia kiinnostaa vain että Ferrari menestyy niin hyvin kuin mahdollista. Ei Kimi ehkä täydellinen kuljettaja ole, mutta ei sitä ole kyllä Alonsokaan. Ja silti molemmilla löytyy vyöltä maailmanmestaruus.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sebastien Loeb haluaa F1-sarjaan jenkkitallin autolla (Ilta-Sanomat)

Loeb on siis ilmoittanut olevansa kiinnostunut ajamaan USF1:n autolla ainakin pari sellaista kisaa ensi kaudella mitkä eivät mene rallin MM-sarjan kilpailujen kanssa päällekkäin. Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä kuinka Loeb pärjää ykkösissä, hän on kuitenkin radallakin osoittanut hyviä otteita. Eiköhän tuolle ainakin kunnon testi järjestyne talvella niin näkee millä tasolla hän liikkuu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sebastien Loeb haluaa F1-sarjaan jenkkitallin autolla (Ilta-Sanomat)

Loeb on siis ilmoittanut olevansa kiinnostunut ajamaan USF1:n autolla ainakin pari sellaista kisaa ensi kaudella mitkä eivät mene rallin MM-sarjan kilpailujen kanssa päällekkäin. Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä kuinka Loeb pärjää ykkösissä, hän on kuitenkin radallakin osoittanut hyviä otteita. Eiköhän tuolle ainakin kunnon testi järjestyne talvella niin näkee millä tasolla hän liikkuu.

Loeb testasi viime vuonna ja kierrosajat olivat häikäiseviä ensikertalaiselle. olen ehdottomasti sitä mieltä että Loeb on saatava ensivuodeksi F1:siin. Sirkus tarvitsee persoonia ja Loeb palaa helposti välivuoden jälkeen WRC:n pariin jos niin haluaa.

Tässä Crash.netin juttu testistä:
http://www.crash.net/world+rally/news/122256/1/loeb_shines_during_f1_test_with_red_bull.html


J
 

Carlos

Jäsen
Loeb testasi viime vuonna ja kierrosajat olivat häikäiseviä ensikertalaiselle. olen ehdottomasti sitä mieltä että Loeb on saatava ensivuodeksi F1:siin. Sirkus tarvitsee persoonia ja Loeb palaa helposti välivuoden jälkeen WRC:n pariin jos niin haluaa.
J

Loebhan on aina ollut nimenomaan kova luu asfalttiralleissa, eli varmaan tietää ainakin perusteet siitä miten kumipyöräinen auto käyttäytyy kovassa vauhdissa asfaltilla. Tuo varmasti auttaa paljon.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kimi ja Loeb voisivat vaihtaa päikseen autoja aina välillä. Kimi voisi vetää muutaman rallin kaudessa ja Loebi puolestaan formulakisan. Sitten kauden lopussa mestareiden kisassa katsottaisiin kumpi on oikeasti nopeampi sekalaisella kalustolla. Jos ei vieläkään tulisi selvyyttä niin sitten voisivat juoda kilpaa ja vääntää kättä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten olisi Loeb mukaan formuloihin ja Räikkönen ralliin? jos Loeb siirtyy formuloihin niin ainakin tietää mitä lajia on ihan turha katsoa...

Aika jännää sinällään kun Loeb tahtoo juurikin formuloihin, kimi haikailee hieman rallipolkuja ja Rossi taas vähän kumpaakin lajia. Lisäksi formulakuskeista käsittääkseni ainakin Kubica ainakin vähän väläytellyt kiinostusta ralleja kohtaan.

Pitäisiköhän Formula 1 , MotoGP ja Rallien tehdä yhteistyötä jopa toisiensa kanssa jotta jokainen pystyisi näitä staroja hyödyntämään? Nimittäin esim. Kimi räikkönen olisi kova juttu rallipiireissä ja juurikin Loeb taas kova vahvistus formuloihin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Se juuri näissä huhuissa jaksaa ihmetyttää, että miksi ihmeessä Ferrari haluaisi Kimistä hinnalla millä hyvänsä eroon, kun kuitenkin vielä vajaa vuosi sitten Ferrari teki jatkosopimuksen Kimin kanssa, vaikka Alonsokin olisi ollut tuolloin tarjolla. Vielä erikoisemmalta kuulostaa nuo huhut, joissa väitettään, että Alonso olisi tehnyt sopimuksen Ferrarin kanssa jo viime vuonna. Miksi helvetissä Ferrari olisi tuolloin tehnyt myös jatkosopimuksen Kimin kanssa?

Samoin Ferrari teki Massan kanssa jatkosopimuksen kauden 2007 jälkeen, vaikka tiedossa oli, että Alonso lähtee McLarenilta ja on vailla tallipaikkaa. Espanjalaislehdistöhän on huhuillut Alonsoa Ferrarille jo useamman vuoden ajan, mutta ei näissä huhuissa ole lopulta ollut mitään perää. Kyllähän se kertoo aika paljon, että Ferrarilla on ollut siis parikin kertaa mahdollisuus kiinnittää Alonso, mutta näin ei ole kuitenkaan käynyt, vaan talli on tehnyt jatkosopimukset omien kuljettajien kanssa.

Ferrari siis nyt yhtäkkiä potkisi talille mestaruuden tuonnen kuskin pihalle Alonson tieltä ja joutuisi maksaamaan kaiken lisäksi Kimille vielä sopimuskauden loppuun asti 30 miljoonan euron kipurahat. Tämä ei kyllä mahdu meikäläisen päähän, kun Ferrari olisi päässyt Kimistä yksinkertaisesti eroon, sillä ettei olisi tehnyt viime syksynä jatkosopimusta tämän kanssa.

Santander kuviokin kuulostaa todella kaukaa haetulta, Ferrari on kuitenkin sen luokan talli, että sen ei paljon tarvitse antaa sponsoreille sanavaltaa kuskivalinnoissa. Eihän tuo tekisi Ferrarin imagollekaan kovin hyvää, jos legendaarisen Ferrarinkin tallipaikka olisi ostettavissa samalla tavalla rahalla kuin pikkutalleista.

Ja siksi toisekseen näkyvyyttähän Santander ensi sijaisesti F1-sponsoroinnista hakee, pankin liiketoiminnan kannalta lienee aivan se ja sama kuka sitä autoa loppupeleissä ajaa, kunhan vaan näkyvyyttä riittää. Ja onhan Santander pysynnyt parin kauden ajan McLarenin sponsorina, vaikka Alonso tallista onkin lähtenyt.

Eli en kyllä jaksa uskoa Alonson Ferrari-siirton ennen kuin näen asiasta mustaa valkoisella. Ja jos Alonso tosiaan Ferrarille siirtyisi ensi kaudeksi, niin todennäköisempää on, että hän siirtyy Massan paikalle. Massalla kuitenkin vakava päävamma ja ajokunnosta ei ole minkäänlaisia takeita, kaiken lisäksi Massan sopimuksesta pääsee taloudellisestikin helpommin eroon.

Olipas hienosti perusteltuja pointteja. Ei kerta kaikkaan mitään lisäämistä. Nämä kun joku jaksaisi takoa Italian lehdistöllekin, niin loppuisi tuo tyhjästä nyhjäisty paskanjauhanta.

***

Loeppi voi sitten olla jotain Badoerin tasoa F1-autolla. Se on ihan eria asia ajaa tyhjää rataa, kuin kisata toisia vastaan puolen metrin etäisyydellä 200-300 vauhdissa. Aika-ajo voipi sujua, mutta kisatilanne menee vaikeaksi. Ja siinä aika-ajossakin on niitä muita pilaamassa kierroksia perkule. Tietysti jos paalulta pääsee lähtemään, mutta ehkä se jollain usaäfykkösellä ei ihan onnistu. Nyky F1 on millintarkkaa touhua ja vaatii tolkuttoman rutiinin, jotta voit menestyä edes tallikaveriin nähden kohtalaisesti. Entisajan romantiikan voi unohtaa, jolloin ukot hyppi vehkeestä toiseen ja ajoivat lujaa. Enää sellainen ei onnistu. Varsinkaan jo 35-vuotiaalta kaverilta. Vaihdos näinpäin on ehdottomasti vaikeampi, kuin verrattuna Kimin rallitouhuihin. Puhumattakaan jostain Valentino Rossista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Loeb testasi viime vuonna ja kierrosajat olivat häikäiseviä ensikertalaiselle.

Joo, näin minäkin muistelin että testasi ja tuo testi oli osoitus että ei todellakaan ole turha jätkä rata-autonkaan ratissa. Tarkoitinkin lähinnä sitä että Loeb pääsisi ihan kunnolla testaamaan useamman päivän ajan, niin silloin nähtäisiin mille tasolle hän pystyy nostamaan suoritustaan kun pääsee kunnolla sinuiksi auton kanssa ja oppii vähän auton säätämisestä yms.

---

Viimeisimmät huhut kertovat nyt sellaista että Force Indialla olisi miljoonien velat sekä Mersulle että Ferrarille moottorisopimuksista, ja Ferrari ilmeisesti olisi halukas kuittaamaan noita velkoja sillä että FI antaisi Fisichellan loppukaudeksi Ferrarille. Tämän huhun mukaan Badoer ajaisi siis vielä Span kilpailun mutta Monzasta eteenpäin toista Ferraria ajaisi Fisichella.

Badoer oli saanut aika paljon kritiikkiä jopa toisilta kuljettajilta, ja esim. Adrian Sutil oli todennut Badoerin olevan jopa turvallisuusriski muille. Mielenkiintoista tekstiä Force India -kuljettajan suusta...

---

Toyotan tilanteesta sen verran että tämän päivän Veikkaajassa oli juttu jonka mukaan saattaa olla hyvin mahdollista että Toyota vetäytyy ykkösistä tämän kauden jälkeen. Tai jos päättää jatkaa niin todennäköisesti budjettia tullaan leikkaamaan rajusti, ilmeisesti ainakin puoleen tämänhetkisestä. FIA:kin taitaa olla jo varautunut Toyotan poistumiseen koska granprix.com -sivuston mukaan Bemarin vetäytymisen jälkeen uudelleen hakuun laitettiin kaksi tallipaikkaa. Toyotalla tehdään päätös asiasta myöhemmin syksyllä ja ilmeisesti jonkinlaisena pelastuksena tallille voisi pitää jos se onnistuu sen kauan kaivatun voiton tällä kaudella vielä ottamaan, vaan aika heikolta näyttää tällä hetkellä vaikka alkukausi olikin lupaava.



EDIT: Tuohon Henkan kirjoitukseen kommenttina että ei tuo Loeb ihan noviisi ole ratakisoissakaan vaan hänhän osallistui vuosina 2005 ja 2006 Le Mansin 24 tunnin ajoon ja oli 2006 peräti toinen. Eli kyllä hänellä jonkin verran kokemusta on myös toisten autojen seassa ajamisesta. Toki F1 on vielä vähän erilainen kuin noilla protoilla ajaminen mutta en minä usko että tuo ylitsepääsemätön ongelma Loebille tulisi olemaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Badoer oli saanut aika paljon kritiikkiä jopa toisilta kuljettajilta, ja esim. Adrian Sutil oli todennut Badoerin olevan jopa turvallisuusriski muille. Mielenkiintoista tekstiä Force India -kuljettajan suusta...

Minua kiinnostaisi enemmän se miten Ferrari muka kokee palkitsevansa uskollisen työntekijänsä antamalla tämän nöyryyttää itseänsä koko moottoriurheilumaailman polttopisteessä? Valitettavasti kun nyt tälle tielle on lähdetty, ei Fioranosta löydy rohkeutta myöntää että virhe on tehty, vaan Badoer saa uuden mahdollisuuden koska Domenicali kumppaneineen epätoivoisesti toivoo miehen vielä parantavan jottei virheen kamaluus paljastu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
...ei Fioranosta löydy rohkeutta myöntää että virhe on tehty, vaan Badoer saa uuden mahdollisuuden koska Domenicali kumppaneineen epätoivoisesti toivoo miehen vielä parantavan jottei virheen kamaluus paljastu.

KYllä minä ihan oikeasti uskon Badoerin parantavan Spassa. Rata on kuitenkin tuttu, ja nyt on jo sen verran kierroksiakin takana F60-autolla että alkaa varmaan vähän paremmin luottamusta löytymään autoon. Miten paljon Badoer sitten pystyy parantamaan, on eri juttu. Veikkaisin että ei kuitenkaan tule olemaan enää välttämättä koko porukan hitain Spassa, eikä tule jäämään muille yli 3 sekuntia/kierros.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Loebhan on aina ollut nimenomaan kova luu asfalttiralleissa, eli varmaan tietää ainakin perusteet siitä miten kumipyöräinen auto käyttäytyy kovassa vauhdissa asfaltilla. Tuo varmasti auttaa paljon.

Totta tuokin, mutta kuka muistaa surullisenkuuluisan Tommi Mäkisen F1-testin ja on niitä muitakin wrc-kuskeja testannut ykköstä ei niin kovin mairittelevin tuloksin. Ei millään pahalla, mutta vähän hölömöltä Mäkinen vaikuttaa kun Villeneuve kertoo ohjeita, tajuaakohan se mitään mitä sille kerrotaan. :)
http://www.motorsportmad.com/view/7768/tommi-makinen-crashe-villeneuve-f1-car

Loeb on eittämättä luonnonlahjakkuus ja omaa poikkeuksellisen fysiikan wrc-kuskiksi. Valitettavasti en näe samaa suomen WRC-kuskeissa, niissä puhutaan omasta mielestä enemmän tietynlaisesta kovahermoisuudesta ajaa 200kmh metsäteillä kun vieressä vilisee tammet mihin voi päättyä maallinen taivallus. Tästä kylmäpäisyydestä arvostan WRC-kuskeja, en niinkään fyysisen vaativuuden takia.

Ykkösen ajaminen vaatii näin lonkalta heitettynä aika paljon kovemman fysiikan kun WRC-auton pyörittäminen. Jo yhden kovan kierroksen aikaansaaminen on fyysisesti rankkaa. G-voimat pyörii parhaimmillaan 4-5 tietämillä ja noin 5 sekunnin välein tulee mutkaa vastaan missä g:t 3-5. Mitä tiukempi mutka niin g:t syntyvät jarrutuksesta ja kiihdytyksestä. Näitä on noin 15-20 per kierros ja sen voi kertoa sitten 60:llä kun ajatellaan kisaa. Hyvä maanläheinen vertaus on myös isä Rosbergin yhdessä F1-lähetyksessä heittämä kommentti F1 auton hidastuvuudesta: Se että nostaa jalan kaasulta vastaa samaa kuin hyppäät kahdella jalalla omassa autossasi jarrupolkimelle 120kmh nopeudessa. Voi vain kuvitella mitä voimia käsitellään täydessä jarrutuksessa ja kiihtyvyydessä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
KYllä minä ihan oikeasti uskon Badoerin parantavan Spassa. Rata on kuitenkin tuttu, ja nyt on jo sen verran kierroksiakin takana F60-autolla että alkaa varmaan vähän paremmin luottamusta löytymään autoon. Miten paljon Badoer sitten pystyy parantamaan, on eri juttu. Veikkaisin että ei kuitenkaan tule olemaan enää välttämättä koko porukan hitain Spassa, eikä tule jäämään muille yli 3 sekuntia/kierros.

Minusta ainakin Badoerin vauhti parani selkeästi pitkin Valencian kisaviikonloppua ja kierrosajat olivat tasaisia ja parantuivat jatkuvasti kisan edetessä. Lopussa ajeli ihan samoja kuin muu häntäpää. Toki siellä oli pari spinniä ja varikkomoka. Nyt kun tulee alle tuttuja ratoja niin uskon, että vauhti on parempaa suhteessa muihin. Toki sen pitäisi olla parempaa kun ajetaan Ferrarilla mutta eiköhän Monzassa viimeistään Luca ajele ihan samaa tahtia muiden kanssa siellä top10:n ulkopuolella. Tuskin kuitenkaan ehkä pisteille yltää ellei porukkaa keskeytä edestä. Spassa on kyllä pitkä kierrosaika, että 3 sekuntia voi ylittyä jossain vaiheessa, mutta katsotaan nyt.

Tuosta Kimin tilanteesta ehdottoman sataprosenttisesta samaa mieltä kuin kilonkingi aiemmin. Hyvä kirjoitus (ehkä parhaita tässä ketjussa) ja pajatso tyhjäksi.

Itse odotan mielenkiinnolla loppukaudesta ainakin moottoritaktikointia. Tai kuinka sitä on pelattu pitkin kautta. Vettelin tilanteestahan oli jo puhetta. Aiemmin kaudellahan joku Toro Rosson kuski tai inssi avautui, että heidän perjantait ovat olleet ihan turhia koska ovat ajaneet testejä noilla vanhoilla, pari tonnia ajetuilla koneilla ja kuinka ne toimii. Muistaakseni joillain radoilla eroa oli suoranopeuksissa n. 20kmh ja muutenkin niillä ajaminen oli sinällään turhauttavaa kun autonsäädöt meni osittain uusiksi sitten lauantaina kun sai normaalin koneen käyttöön. Kellä sitten on loppukaudesta hyviä koneita jäljellä on hieman mysteeri kun ei tiedä kuinka ne niitä ovat sekoitelleet. Lisäksi nyt tulee pari pahaa viikonloppua moottoreille kun ajetaan Spassa ja Monzassa. Molemmissa heikolla moottorilla häviää varmasti, etenkin Spassa jossa on melkein kaikki suorat ylämäkeen lukuunottamatta La Source-Eau Rouge väliä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olipas hienosti perusteltuja pointteja. Ei kerta kaikkaan mitään lisäämistä. Nämä kun joku jaksaisi takoa Italian lehdistöllekin, niin loppuisi tuo tyhjästä nyhjäisty paskanjauhanta.

No korjataan nyt kuitenkin sen verran, aika tärkeästäkin pointista:

Ferrari EI jatkanut Kimi Räikkösen sopimusta, Kimi Räikkönen käytti sopimuksessaan olleen option.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Brittilehti: Räikkönen siirtyy ralliin tai Renaultille

Sanokaas onko tällä hetkellä yhtään urheilulehteä, joka ei olisi ilmoittanut jo Alonson siirtoa Ferrarille varmana? ;) JOS Kimi tosiaan siirtyisi Renaultille, niin sieltä saisi kyllä niin hyvää kohtelua kuin vain voi saada. Flaviohan ei suosi näitä nuoria kuskeja hirveästi, vaan haluaa, että talli panostaa siihen tähtikuljettajaan kaikki voimat. Aika kaukaiseltahan tämä kuulostaa, mutta onhan niitä ennenkin nähty hullumpia siirtoja. Itse uskon vakaasti siihen, että Kimi siirtyy tämän kauden jälkeen rallipolulle.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Itse uskon vakaasti siihen, että Kimi siirtyy tämän kauden jälkeen rallipolulle.

Joko näin, tai sitten jatkaa Ferrarilla sopimuskautensa loppuun. Kimillä on taas vähän sellainen win-win-tilanne; saa sopimuksen keskeyttämisestä muhkeat rahat ja pääsee pitämään hauskaa rallipoluille, tai jatkaa hommiaan ja kakat välittää kaunakuoron ujelluksesta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joko näin, tai sitten jatkaa Ferrarilla sopimuskautensa loppuun. Kimillä on taas vähän sellainen win-win-tilanne; saa sopimuksen keskeyttämisestä muhkeat rahat ja pääsee pitämään hauskaa rallipoluille, tai jatkaa hommiaan ja kakat välittää kaunakuoron ujelluksesta.

Tai sitten jos Ferrari päättää heittäytyä vittumaiseksi niin käsittääkseni he pystyvät estämään Kimin ajamisen myös rallissa mikäli tämä haluaa nostaa täyden palkan myös ensi kaudesta. Sitten tietysti mikäli Kimi suostuu vähän pienempään summaan sopimuksen purkamisesta niin sitten hän joka tapauksessa saa ison summan rahaa ja saa harrastella rallia siten kun huvittaa.

Mutta kuten sanottua niin itse en kyllä vieläkään usko siihen että Kimi Ferrarilta kenkää saisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös