Formula 1 – kausi 2009

  • 325 794
  • 2 061

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Niin eikö Ferrari sanonut Valentino Rossin jääneen 4s Fioranossa pidetyissä testeissä heidän kisakuskien ajoista... Myöhemminhän paljastui eron olleen 0,4s. Täällä Suomessa totuus onneksi tiedetään että Schumi olisi ollut letkan jatkeena.

Suomalainen ei voi uskoa että Schumi olisi ollut nopea Mugellossa, ainakaan kilpailukykyinen meidän Kimille, kuskille joka on kyykyttänyt Ferrari-urallaan Massan aivan marionetiksi toisin kuin Schumacher.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Niin eikö Ferrari sanonut Valentino Rossin jääneen 4s Fioranossa pidetyissä testeissä heidän kisakuskien ajoista... Myöhemminhän paljastui eron olleen 0,4s. Täällä Suomessa totuus onneksi tiedetään että Schumi olisi ollut letkan jatkeena.

Suomalainen ei voi uskoa että Schumi olisi ollut nopea Mugellossa, ainakaan kilpailukykyinen meidän Kimille, kuskille joka on kyykyttänyt Ferrari-urallaan Massan aivan marionetiksi toisin kuin Schumacher.

Siinä missä Suomessa ollaan kekekeke, maailman nopein kansa ja kimikimi, niin muualla ollaan jotain muuta: Espanjassa alonsoa, Saksassa Schumia jne. Hyvänä esimerkkinä tästä nykymeiningistä Schumacherin comeback-touhu, jossa viimeisin käänne onkin se, että Schumi olikin hengenvaaraassa helmikuun onnettomuuden jälkeen. Lisäksi media kirjoittaa Schumin paluusta niin kauan kunnes Massa palaa ruotuun...

Tämä F1 on ollut viime vuosina yhtä suurta saippuaoopperaa ja show:ta, jossa itse kilpailut uhkaa jäädä toisarvoiseksi asiaksi.

Ehkä olen naiivi, mutta onneksi on MotoGP - se näyttäisi näin päällinpuolin olevan suht "aitoa".
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Suomalainen ei voi uskoa että Schumi olisi ollut nopea Mugellossa, ainakaan kilpailukykyinen meidän Kimille, kuskille joka on kyykyttänyt Ferrari-urallaan Massan aivan marionetiksi toisin kuin Schumacher.

Miten niin ei voi uskoa? Ja Schumacherhan ei saanut testata tätä nykyistä Ferrarin autoa ja tämän vuoden renkaita, joten kierrosaikojen todellinen vertailu on aika vaikeaa. Sinällään hauska huomata kuinka vähästä muutama Schumi-uskovainen vetää herneet nenään, kun joku uskaltaa heittää ilmoille epäilyjä koskien Schumacherin paluukuviota ja vetäytymistä siitä niskavammaan vedoten.

Minä uskon että Schumacher olisi löytänyt vieläkin sen kisavauhdin suhteellisen nopeasti, ei ehkä vielä Valenciassa mutta jo seuraavassa kisassa. Schumacherin lahjakkuutta tuskin kukaan pystyy kieltämään ja vaikka siitä kisaamisesta ja F1-uran loppumisesta on jo aikaa niin eiköhän se sopeutuminen edelleen olisi onnistunut. Ei ne ajajanlahjat minnekään ole kadonneet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Piquet sivaltaa: Briatore ei ymmärrä formuloista mitään

Puoli-Nelson varmistelee että ainakaan Briatoren alaisuudessa ei varmaan tarvitse jatkossa kilpaa ajella... Eipä sinä, varmasti on osa totuuttakin noissa puheissa ja Briatore on enemmän bisnesmies kuin Ross Brawnin tyylinen tekniikka- ja taktiikkanero, mutta ei Piquet kyllä voi kaikkea Briatoren niskaankaan sysätä. Kyllä hänelle mahdollisuuksia annettiin ja sai jatkaa Rellulla jopa yllättävänkin pitkään suorituksien tasoon nähden. Ja vaikka Alonsolla todennäköisesti olikin koko ajan parempi kalusto ja enemmän testipäiviä niin ei sekään täysin selitä sitä miten paljon hitaampi Piquet jatkuvasti oli ja kuinka paljon hän teki ajovirheitä tämän puolentoista kauden aikana. Briatoren tallissa ei varmasti ole helppoa olla kakkoskuljettajana silloin kun ykkösautoa ajaa Flavion suosikkikuljettaja (Alonso, Schumi...) mutta ei Piquet kyllä missään vaiheessa mitään oikein erityistä lahjakkuutta ole osoittanut.

Mutta onhan tuo tavallaan ihan "piristävä poikkeus" että joku F1-kuljettaja uskaltaa puhua noin suoraan ja lähteä haukkumaan ex-tallipäällikköään. Kun yleensä F1:ssä ei ole ollut tuollainen toiminta kovin yleistä ja on korkeintaan kuultu jotain pientä piilovittuilua kuten Kimiltä McLarenin ja Ron Dennisin suuntaan.

---

Montrealin F1-unelma toteutui - takaisin kisakalenteriin!

Ei se Bernie nyt sentään ihan läpeensä pöljä mies ole, vaan aika monen F1-fanin kaipaama Montreal otetaan taas mukaan ykkösiin. Onhan tuo ihan piristävä poikkeus näiden "Tilke-klooniratojen" joukossa ja Montrealissa on aika monta kertaa nähty todella hyviä ja mielenkiintoisia kilpailuja joten aika tervetullua comeback tuo on.

Mutta koska kisojen määrää tuskin lisätäänkään kun noita säästöjä pyritään sarjassa saamaan aikaiseksi, niin jonkun rada on poistuttava kalenterista Montrealin tieltä. Veikkaisin että ensimmäisenä liipasimella ovat Silverstone ja Spa joista en kyllä toivoisi kummankaan poistuvan kalenterista. Näistä uudemmista tuskin mitään rataa potkitaan pois, ellei sitten Valencian järjestäjä päätä itse vetäytyä pois pelistä heikon lipunmyynnin ja kisan järjestämisen kalleuden takia.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Nyt kun tämä Schumin comeback -kohu on vähän laantunut niin voidaan taas keskittyä olennaiseen: Brittilehti: Ferrari savustaa Räikköstä ulos

Mikähän tuon Brittilehden spekuloiman Ferrarin tarjouksen koukku on olevinaan? Eli miksi Kimi luopuisi puolella hinnalla sopimuksestaan. Ilmeisen tylsää siellä F1-piireissä ainakin on kun tätä samaa huhua jaksetaan kirjoittaa muka uutena kerta toisensa jälkeen.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Mikähän tuon Brittilehden spekuloiman Ferrarin tarjouksen koukku on olevinaan? Eli miksi Kimi luopuisi puolella hinnalla sopimuksestaan. Ilmeisen tylsää siellä F1-piireissä ainakin on kun tätä samaa huhua jaksetaan kirjoittaa muka uutena kerta toisensa jälkeen.

Pointtina tässä lienee se, että Ferrari antaa tämän jälkeen Kimin tehdä sopimuksen toisen tallin kanssa (esim. Brawn) joka maksaa sitten puolikkaan palkasta. Koko Kimin palkkaa ei mikään talli ole valmis maksamaan ja Ferrarille on parempi luopuoa Kimistä tällä tavalla, kuin että maksaisivat koko liksan kuskille, jota eivät ajata.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Pointtina tässä lienee se, että Ferrari antaa tämän jälkeen Kimin tehdä sopimuksen toisen tallin kanssa (esim. Brawn) joka maksaa sitten puolikkaan palkasta. Koko Kimin palkkaa ei mikään talli ole valmis maksamaan ja Ferrarille on parempi luopuoa Kimistä tällä tavalla, kuin että maksaisivat koko liksan kuskille, jota eivät ajata.

Niin tuo on se Ferrarin oma pointti, mutta kai sen kärsijän eli Kimin olisi tässä jotenkin tarkoitus hyötyä että olisi mitään järkeä luopua rahakkaasta sopimuksesta koko sarjan halutuimmassa autossa, eli Ferrarissa.

Tämä huhu se vaan jaksaa elää, ilmeisesti jossain uskotaan että kun sitä tarpeeksi monta kertaa toistaa niin se voi muuttua todeksi.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Niin tuo on se Ferrarin oma pointti, mutta kai sen kärsijän eli Kimin olisi tässä jotenkin tarkoitus hyötyä että olisi mitään järkeä luopua rahakkaasta sopimuksesta koko sarjan halutuimmassa autossa, eli Ferrarissa.

Kyse on siitä, että haluaako Kimi ajaa ensi kaudella. Eli ottaako mielummin riskin, ettei pääse radalle vai ajaako varmasti suht. kilpailukykyisessä tallissa. Palkkahan Kimillä ei kummassakaan tapauksessa tulisi putoamaan, jälkimmäisessä palkanmaksajia olisi vaan kaksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimekaudella ja tälläkaudella ollaan saatu "juhlia" sitä että kaksi suomalaista + yksi puolikas suomalainen on kärkitalleissa ajanut. Ensikaudella voipi jopa olla että se puolikas on meidän kovin toivo ja muut viettää eläkepäiviään jo. Kimiä sekä heikkiä ollaan omista talleistaan ajamassa ulos. Tosin Kimillä on myös sopimus ensikaudesta mutta heikillä ei taida olla ja häntä ollaan myös savustamassa tallista ulos. Rosberg taitaa olla se ykkösvaihto Heikin tilalle. Tosin jos Kimi jää ensikaudella ilman tallia niin en sulkisi välttämättä Mclarenia ihan kokonaan kiminkään osalta ellei Kimi lähde vetään rallia tai jotain muuta lajia. Heikille jäisi tallipaikaksi joko Renault tai Williams. Renault olisi siitä hyvä että tuttu talli ja jos alonso siirtyy ferrarille niin jopa ykköskuskin paikka vapaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Renault olisi siitä hyvä että tuttu talli ja jos alonso siirtyy ferrarille niin jopa ykköskuskin paikka vapaa.

Minä veikkaan että mikäli Nico menee McLarenille (ja Alonso Ferrarille) niin Kubica saattaa siinä tapauksessa tulla Rellulle ja olisi silloin tallin ykköskuski. Heikille varteenotettavimpana vaihtoehtona näkisin melkein Williamsin. Sieltähän vapautuu kaksi paikkaa kun/jos Nico lähtee ja moottorintoimittajan vaihtuessa myös Nakajima joutuu etsimään uuden työpaikan. Toinen paikka saattaa olla jo varattu Heidfeldille mutta Williams saattaisi olla kiinnostunut palkkaamaan toiseen autoon Kovalaisen. Williams on muistaakseni jo aikaisemminkin osoittanut kiinnostusta Kovalaiseen.

Jos Kimi joutuu Ferrarilta ulos niin en näe oikein muuta vaihtoehtoa kuin rallin pariin siirtymisen tai sitten Toyotan. Vai menisikö Kubica Toyotalle ja Kimi Rellulle? Piruko näistä tietää...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Luotan kyllä siihen, että jos ja kun Kimi jatkaa uraansa, niin se talli tulee olemaan Ferrari. Onhan Kimikin sanonut että ajaa uransa loppuun Ferrarilla. Yllättävän moni alkaa jo uskomaan, että Räikkönen on saamassa kenkää punaisista. Ilta-Sanomien kyselyssäkin 60% uskoo Kimin joutuvan lähtemään.
Edelleenkään en usko hetkeäkään tuohon.

Heikin sopimusta ei ole vieläkään ilmoitettu, mutta McLaren saattaa odottaa mitä ensi kaudella tulee tapahtumaan. Mahdolliset kolmannet autot talleilla muuttavat sopimustilanteita merkittävästi, joten olisi aika riski tässä kohtaa jo ilmoitella jatkosopimusta. Hamilton ainakin toivoo Heikin jatkavan tallissa ja sillä on aika paljon painoarvoa Hamilton-Mclaren teamissa. Tosin tuskin Lewis haastattelussa voisi sanoa suoraan, että ei halua Heikin jatkavan. Vaikea sanoa kyllä yhtään mitään mistään. On se vaan niin sekaista touhua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heikin uran kannalta olisi parasta ehkä vaihtaa tallia sillä niin selvästi talli pyörii Hamiltonin ympärillä. Se nähtiin jo siinä kun parikisaa sitten Hamilton sai tehtaalta ekana autoonsa parannusosia kun niitä ei riittänyt viellä kahteen autoon, tosin onhan hän maailmanmestari että ehkä on oikeutettukin. Mutta jokatapauksessa olisi se Williams tai renault tai mikä onkaan ehkä parempivaihtoehto vaikka tallin vaihdoksen seurauksena ei ehkä voittaja-autoa ja tallia olisi enää takana.

Kubica ja Heidfeld kyllä sotkevat myös hieman kuskimarkkinoita kun heidän talli lopettaa. Kummatkin kelpo rattimiehiä. Tosin rellulla vapautuu mahdollisesti se kaksi paikkaa ja myös siellä Williamsilla jos Nico lähtee Mclarenille ja Nakajima myös lähtee.. Aika jänniä ja sekavia nää kuskivalinnat tässävaiheessa. Oikeassaan siis muissa talleissa vapaita paikkoja paitsi ferrarille ruuhkaa.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Toisaalta, onhan sitä porukkaa joka aina vilpittömästi uskoo kaikki äkilliset sairastumiset, kipeät nivuset, sauvan katkeamiset jne.

Onko toisaalta mitään varsinaisia perusteita epäilläkään nyt ilmoitetun syyn aitoutta? Todennäköisempää on, että se pitää paikkansa ja samaa mieltähän lopulta taisit ollakin.

Tämä huhu se vaan jaksaa elää, ilmeisesti jossain uskotaan että kun sitä tarpeeksi monta kertaa toistaa niin se voi muuttua todeksi.

Tai sitten ei savua ilman tulta. Puhe oli siis Räikkösen potkuista.

Schumin kierrosajoista vielä se, että vertailu nykykuskeihin on totaalisen turhaa kun mies on ajanut aivan erilaisella autolla. Sama kun vertailisi F1- ja F2-autoilla tehtyjä aikoja. En osaa sanoa olisiko Schumi pysynyt kyydissä vai ei, mutta niskavamma menee läpi täällä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/08/934033

Onkohan tuo herra taas unohtanut lääkkeensä. Jos todella siis uskoo Vettelin voittavan 5 kisaa ennemmin, kuin saavuttavan Buttonin n. 20 pisteen eron kiinni.
Itse en ikävä kyllä usko kumpaankaan. Moni myös luulee Webberin tai Vettelin saavan Buttonin hiljakseen kiinni, mutta pitää muistaa ,että se vaatii Webberiltäkin vain yhden keskeytyksen ja alkaa homma olemaan paketissa.

Muutenkin ärsyttää tuo Ecclestonen "Vettel, Vettel"-hehkutus. Aiemmin oli Schumacher, sitten Hamilton ja nyt suosikki on Sebastien Vettel.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/08/934033

Onkohan tuo herra taas unohtanut lääkkeensä. Jos todella siis uskoo Vettelin voittavan 5 kisaa ennemmin, kuin saavuttavan Buttonin n. 20 pisteen eron kiinni...

...Muutenkin ärsyttää tuo Ecclestonen "Vettel, Vettel"-hehkutus. Aiemmin oli Schumacher, sitten Hamilton ja nyt suosikki on Sebastien Vettel.

Taitaa olla koko ukko jo niin seniili, että parempi olisi melkein ollut polkea sitä uutta sarjaa käyntiin suosiolla. Kyllähän sitä iän myötä saattaa ihmisessä ilmetä vaikka minkälaisia oikkuja, mutta taisi tuo viime kevään soppakin olla pitkälti parin kokin keittämä.

Muistan elävästi kun luin uutisen tuon mitali-idean käyttöönotosta noin kuukausi (oliko jopa vähemmän) ennen kauden alkua. Sehän uutisoitiin aluksi varmana ja päätettynä asiana. Epäuskoista naurahtelua se kyllä aiheutti, loppuun jäi vain ihmetys. Formula"sirkus" alkaa olla yhä osuvampi nimitys kun pelletkin löytyy omasta takaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taitaa olla koko ukko jo niin seniili, että parempi olisi melkein ollut polkea sitä uutta sarjaa käyntiin suosiolla. Kyllähän sitä iän myötä saattaa ihmisessä ilmetä vaikka minkälaisia oikkuja, mutta taisi tuo viime kevään soppakin olla pitkälti parin kokin keittämä.

Vaan onneksi tilanne on nyt se että uusi Concorde-sopimus on olemassa ja kaikkien tallien allekirjoittamana, joten nyt Ecclestone ja kumppanit eivät voi ihan noin vaan näitä järjettömiä ideoitaan ajaa läpi vaan siihen vaaditaan suostumus myös talleilta. Joten parhaassa tapauksessa Bernie saa kehitellä näitä aivottomia ideoitaan ihan rauhassa ja tallit sitten ampuvat niitä alas sitä mukaa...

Ja mitä tulee tuohon Rellun rangaistuksen perumiseen niin minusta ihan oikea päätös. Olihan siinä ehkä hitusen ylireagointia kun suoraan ilman mitään varoituksia annetaan tuollaisesta rikkeestä kilpailukieltoa, kun kuitenkin aiemmin on katsottu läpi sormien tilanteita jossa kuljettaja on kiertänyt kierroskaupalla rataa esim. pakoputki irti (Kimi). Kyllähän sen ymmärtää kun viikon sisään sattui kaksi pahaa onnettomuutta jotka johtuivat irronneista osista, että reagointi on voimakkaampaa, mutta silti tuo Rellun rangaistus oli minusta tähän palaan liian kova kun aiemmin ei ole tosiaan tullut edes varoituksia samanlaisista tilanteista. Minusta oli ihan hyvä että nyt annettiin tavallaan varoitus siitä että jatkossa on syytä olla huolellisempia. Nyt vaan pitäisi FIA:n ottaa sitten se linja että jatkossa noista tullaan rankaisemaan välittömästi kilpailukiellolla ja sakoilla ja tallien pitää olla huolellisempia. Enää ei anneta anteeksi samanlaisia virheitä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mielestäni yhden kisan rangaistusta ei voi pitää ylireagointina, varsinkin kun edellisenä viikonloppuna GP2 kisassa irronnut rengas aiheutti kuolemantapauksen. Irronnutta rengasta ja jotain pakoputkea tai katteen palaa ei oikein voi verrata. Irtovassa renkaassa on aika huimasti enemmän liike-energiaa. Aiemmin irronneet renkaat ovat aiheuttaneet myös ratahenkilökunnan kuolemantapauksia.

Renaultin selitys jonkinlaisesta kommunikaatiokatkoksesta ei ensinnäkään ole uskottava ja toisekseen totta ollessaan ei paranna asiaa. Voiko F1 tallin viestintä olla niin huonoa, että tietoa mahdollisesti hengenvaarallisesta viasta ei saada varikkosuoralta tallipäällikölle ja kuskille tuossa ajassa? Uskon, että tuossa otettiin tietoinen riski piittaamatta kuljettajien tai ratahenkilökunnan turvallisuudesta. Ajattelemattomuutta tai välinpitämättömyyttä, mielestäni aika sama. Kaiken kaikkiaan yhden kisan rangaistusta voi pitää jopa lievänä. Jos tuossa olisi käynyt huonosti, joku olisi luultavasti jopa rikosoikeudellisessa vastuussa.

Se, että tuo rangaistus peruttiin, on todellakin housuun paskomista taloudellisessa paineessa. Jos kuski olisi joku muu kuin Alonso, ei rangaistusta olisi varmasti peruttu.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Romain Grosjean siirtyminen Piquetin korvaajaksi on nyt saanut virallisen vahvistuksen Renaultin F1-tallilta. Sveitsiläis-ranskalainen kuski ajaa debyyttikisansa F1-auton ratissa Valenciassa ensi viikonloppuna. Toivottavasti hän osoittautuu edeltäjäänsä paremmaksi kuskiksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni yhden kisan rangaistusta ei voi pitää ylireagointina, varsinkin kun edellisenä viikonloppuna GP2 kisassa irronnut rengas aiheutti kuolemantapauksen.

Sanoin että ylireagointia sen takia että aikaisemmin samanlaisista rikkeistä ei ole tullut minkäänlaisia sanktioita, on noita pyöriä päässyt irti ennenkin. Ja tosiaan kaikenmaailman osia on roikkunut autoista vaikka miten paljon, ja Massan kohdalla nähtiin että niistäkin on iso vaara takanatuleville kuljettajille. Joku pakoputken pääkin kun ohimoon kilahtaa niin tekee varmasti yhtä karua jälkeä kuin tuollainen jousi. Kyllä tuo rangaistus minusta sinänsä ihan OK on ja jatkossa toivoisin että jokaisesta tuollaisesta tilanteesta tulisi heti rangaistuksia, mutta minusta olisi hyvä että pelisäännöt noista tehtäisiin etukäteen siten että asia olisi kaikilla tiedossa. Nyt Rellulle pätkäistiin heti varsin kova rangaistus tilanteesta jotka on aiemmin jatkuvasti ohitettu olankohautuksella.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Siihen nähden että alunperin rangaistus oli yhden kisan ajokielto, niin tuo sakkokin on aika pieni. Ehkä kymmenkertainen summa olisi ollut sopivampi tuohon nähden.

Hyvä kuitenkin että Renault pääsee mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös