Formula 1 – kausi 2009

  • 325 816
  • 2 061

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paska homma koska kyllähän Kerppenin Rehtorin paluu olisi ihan mukavasti tuonut lisämielenkiintoa seuraaviin kisoihin. Vaan olisiko sitten ollut niin että Valencian järjestäjät pääsivät jo lipunmyyntitavoitteisiinsa niin tämä PR-tarina voitiin lopettaa. Vai paskoiko Schumi housuunsa kun huomasi että kierrosajat vuoden 2007 autolla olivatkin todellisuudessa reilusti huonompia kuin Kimin kierrokset samalla autolla? Vai olisiko jopa niin että Schumi huomasi että niska ei oikeasti kestä vielä kunnolla ajamista? Kenpä tietää totuuden mutta Ken ei kerro.

Mutta hyvä juttu että Ferrari päätti lopulta palkita pitkäaikaisen testikuljettajansa ja antaa Luca Badoerin ajaa. Badoerille on varmaan aikamoinen unelmien täyttymys päästä lopultakin ajamaan kilpaa Ferrarilla. Saas nähdä miten ukko pärjää, ei ole kisakuljettajana koskaan erityisemmin vakuuttanut ja edellisestä kisastakin on vierähtänyt jo todella paljon aikaa.
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vanha vamma ja paskanmarjat. Ferrari vain yrittää kiilottaa kuvaansa täysin penkinalle menneen kauden takia. Ja mikä olisi sen parempaa, kuin ilmoittaa että entinen F1-mestari ja yksi kaikkien aikojen parhaimmista kuljettajista tekee paluun. Kyllä siinä unohtuu hetkeksi Ferrarin heikosti mennyt F1-kausi, ainakin tosifaneilla.

Tiedä sitten... Olisihan se ollut hienoa nähdä Schumi jälleen kilparadoilla.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kimi osin leikkimielisessä haastattelussa F1-nettisivuilla.

http://www.formula1.com/news/interviews/2009/8/9729.html

Jos joku ei ole vielä huomannut, niin Kimiähän siis oikeasti kiinnostaa siinä missä muitakin, eikä todellakaan ole mikään juntti. Pitää vaan median edessä oman ja valitsemansa linjan yleensä. Hatunnosto siitä.

Melkoinen pommi oli Schumin paluu, en ikinä olisi siihen uskonut. No nyt sitten ajatukseen alkoi jo tottua ja suorastaan odotella Valencian kisaa (mitä en olisi ikinä myöskään uskonut) niin toinen pommi putoaa. Mikä lie sitten oli oikea syy/syyt. Ehkä niska, ehkä joku muu. Jos se oli niskasta kiinni niin melko paska maku tästä hommasta jää, varsinkin niille jotka Valenciaan on lipun ostaneet tämän takia. Sillä luulisi, että kannattaa tutkia se niska kunnolla ennen kuin mitään ilmoittelee. Todella harmillista joka tapauksessa, paluu olisi ollut erittäin kiinnostava juttu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrarihan piti sellaista laimeaa linjaa tiedottaessaan Schumacherin paluusta ja sen jälkeen tulleista tiedonannoissa. Oli varmasti tiedossa että olisi mahdollista, ettei Schumi olisikaan kunnossa. Harmittava juttu. Badoer saa onneksi viimein sen tilaisuutensa Ferrarin ratissa. Muistan vielä kauden 1999 Euroopan GP:n, kun Badoer oli sijalla 4 ja tuomassa Minardille historian parasta sijoitusta, kunnes vaihdelaatikko hajosi. Surullisen näköistä, kun Badoer makaa autoa vasten ja itkee.

Schumin manageri oli muuten alkanut painamaan jo fanituotteita. Kävi samoin kuten 1997 kaudella, kun Schumacher ei voittanutkaan mestaruutta viimeisessä kilpailussa törmäiltyään Villeneuveen tahalteen. Taisi ne tavarat lähteä Afrikkaan aika nopeasti...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aika huvittavaa, että jotkut kyseenalaistavat tuon Schumacherin paluun aitouden.

Kysymyshän oli siitä, että miehen niska ei tuon onnettomuuden jäljiltä kestä vieläkään F1-ajamisen rasituksia. Schumacherilla oli eilen viimeinen tarkastus lääkärinsä kanssa ennen kaksipäiväiseksi ajateltua testiä F2007-autolla, jonka Schumi olisi maksanut omasta pussistaan. Nyt sitten todettiin, ettei niska yksinkertaisesti vielä kestä.

Säälittävää, että jotkut edes ajattelevat Schumacherin vedättävän tuollaisessa tilanteessa sekä Ferraria että koko Formula 1:sten yleisöä.

Ja sääli, ettei tuota paluuta tapahdu. Olisi tullut varmaan katsottuakin pari seuraavaa kisaa. No, säästyypähän sekin aika johonkin muuhun.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Näin siinä kävi sitten, että historian yliarvostetuin ja likaisin kuski ei uskaltanut kohdata tämän hetken parasta kuskia Kimiä. Toisaalta sitä olisi toivonut, että hän olisi ajanut niin hänet olisi nolattu kokonaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Niskahan noilla kuskeilla joutuu fyysisesti kaikkein kovimman kuormituksen kohteeksi, joten jo ilman moottoripyörän kanssa tapahtunutta onnettomuutta olisi Schumin niska ollut todella kovilla kilpailussa. Ei pitäisi olla kenelläkään mitään syytä epäillä, etteikö juuri niskan kestämättömyys ole syynä paluun peruuntumiselle. Jos nyt oikein ymmärsin, niin peruuntuminen ei koske pelkästään Valencian kilpailua, vaan F1-kilpailemista yleensäkin. Eikä sitä niskan kuntoa pysty arvioimaan tuosta noin vaan, kyllä se vaatii ajamisen tuomaa rasitusta ja sen jälkeen tutkimista.

Onhan ollut radan ulkopuolista tapahtumaa tällä kaudella. Mitähän seuraavaksi?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysymyshän oli siitä, että miehen niska ei tuon onnettomuuden jäljiltä kestä vieläkään F1-ajamisen rasituksia.
Niin tai näin on ainakin julkisuuteen kerrottu.
Säälittävää, että jotkut edes ajattelevat Schumacherin vedättävän tuollaisessa tilanteessa sekä Ferraria että koko Formula 1:sten yleisöä.
En nyt tiedä mitä säälittävää siinä on. Mielestäni on varsin luonnollista, että tässä tilanteessa herää epäilys niskavamman aitoudesta. Itsekin siihen uskon, mutta onhan tällainen ilmoitus omiaan herättämään epäilyjä.

Toisaalta, onhan sitä porukkaa joka aina vilpittömästi uskoo kaikki äkilliset sairastumiset, kipeät nivuset, sauvan katkeamiset jne.

Ei kai kukaan ole väittänytkään Schumin vedättävän Ferraria. Siinä hypoteettisessa tilanteessa, että Schumin vauhti olisi havaittu liian hitaaksi, olisi ollut myös Ferrarin intressissä keksiä joku veruke ajopestin peruuntumiselle.

Lopullisen totuuden tietää vain Schumacher itse, Schumin lääkäri ja Ferrari-johto. Niin ja nimimerkki Juhaht tietysti myös.
 

CBMS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
Joo niskahan joutuu koville ja siksipä on ihme että paluuta harkittiin.
Mutta on sinisilmäistä ajatella etteikö yksi mahdollisuus paluun uutisointiin olisi huonosti kaupaksi menneiden Valencian GP:n lippujen myynti.
Kyllä F1-maailma sen verran sekavaa touhua on.

Ja ei varmasti pysty tarkkaa arviota tehdä ennenkuin kokeilee ajamista,
mutta jos se niska on edelleen kipeä kolarista niin kyllä sitä voi päätellä
olematta lääkäri ettei se hyvin todennäköisesti kestä ajamista.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IS:n mukaan ruletti pysähtyi Badoerin kohdalla.

Eivät sitten paskempaa kuskia löytäneet? Badoer on ajanut 49 GP:a ilman ainottakaan pistettä. Edellisestä kisastakin on kymmenen vuotta, joten ei taida pisteitä olla luvassa vieläkään. Huono valinta tuuraajaksi. Suuri harmistus tuosta Schumin paluun peruuntumisesta. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä hänet jälleen radalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eivät sitten paskempaa kuskia löytäneet? Badoer on ajanut 49 GP:a ilman ainottakaan pistettä. Edellisestä kisastakin on kymmenen vuotta, joten ei taida pisteitä olla luvassa vieläkään. Huono valinta tuuraajaksi. Suuri harmistus tuosta Schumin paluun peruuntumisesta. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä hänet jälleen radalla.
Ei se Gene mielestäni sen parempi kuski ole. Badoer tosiaan ajanut 49 kilpailua ilman pisteitä, mutta ei hän ajanutkaan millään Ferrareilla, Mclareneilla, Williamseilla tai Jordaneilla silloin. Minardin tasoisia talleja olivat kaikki. Mielestäni ihan hyvä palkita testikuski pitkästä urasta Ferrari-tallissa. Olisi sinne tietysti voinut raahata jonkun vähän kovemman ja sellainen, jolla on ollut kilpailuja alla kuten Bourdais.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eivät sitten paskempaa kuskia löytäneet? Badoer on ajanut 49 GP:a ilman ainottakaan pistettä. Edellisestä kisastakin on kymmenen vuotta, joten ei taida pisteitä olla luvassa vieläkään. Huono valinta tuuraajaksi.

Varmasti olisi löytynyt montakin Badoeria parempaa kuljettajaa, mutta onko sittenkään vapaana montaa niin paljon parempaa kuljettajaa että heistä olisi Ferrarille tässä tilanteessa mitään hyötyä? Ferrarin kausi on joka tapauksessa menetetty jo ja he eivät missään nimessä tule taistelemaan kummankaan sarjan voitosta, eivätkä edes kärkisijoista tällä kaudella. Sen kannalta on siis ihan sama periaatteessa kuka siinä toisessa autossa on koska sellaisia kuljettajia ei joka tapauksessa ole yhtään tällä hetkellä vapaana jotka pystyisivät tämän hetken Ferrarilla kärkisijoista taistelemaan. Lisäksi Ferrari on jo ilmoittanut että siirtävät keskittymisensä ensi kauteen ja uuden auton kehittämiseen.

Ferrarilla on palkkalistoillaan kaksi kuljettajaa jotka eivät ole kilpailusuorituksillaan koskaan häikäisseet mutta jotka ovat hyviä ja varsin arvostettuja testikuljettajia. Olisikohan nyt niin että Ferrari on päättänyt hyödyntää toista autoa tällä kaudella testaamiseen, ja siksi hyvä testikuljettaja on aika luonnollinen ja hyvä valinta ajamaan sitä toista autoa. Badoer ja Gene tuntevat Ferrarin työskentelytavat ja auton joten uskoisin heistä olevan enemmän hyötyä tällaisessa käytössä kuin jostain random-kuljettajasta joka ehkä kilpailusuorituksiltaan saattaisi hitusen paremmin pärjätä.

Miksi sitten Badoer Genen sijasta? Luca Badoer taitaa olla Ferrarin historian pitkäaikaisin testikuljettaja joka on yli kymmenen vuoden ajan tehnyt todella hyvää työtä. Tämä tarjoaa Ferrarille hyvän mahdollisuuden kiittää Badoeria hyvin tehdystä työstä, hän on kuitenkin ollut selvästi Geneä pidempään tallin palkkalistoilla. Ja onhan Badoer tietenkin Italialainen, Ferrarilla on tainnut viimeksi ajaa oman maan kuljettaja vuonna 1994 kun Nicola Larini tuurasi loukkaantunutta Alesia.

Ferrarin tämän kauden kilpailumenestyksen kannalta Badoer ei varmasti ole paras mahdollinen valinta Massan korvaajaksi mutta tulevaisuuden kannalta tästä saattaa olla heille paljonkin hyötyä, mikäli he pystyvät hyödyntämään Badoeria testikäytössä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Säälittävää, että jotkut edes ajattelevat Schumacherin vedättävän tuollaisessa tilanteessa sekä Ferraria että koko Formula 1:sten yleisöä.

En väitä, että Schumacher olisi ollut nyt vedättämässä ketään, mutta ottaen huomioon sen miten F1 on nykyään enemmän show:ta kuin urheilua, niin en yllättyisi vaikka joku poppamies olisi ollut tämänkin tempauksen takana.

Taas laji sai palstatilaa ja keskustelua herätettyä...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei se Gene mielestäni sen parempi kuski ole. Badoer tosiaan ajanut 49 kilpailua ilman pisteitä, mutta ei hän ajanutkaan millään Ferrareilla, Mclareneilla, Williamseilla tai Jordaneilla silloin.

Totta tämäkin, että ei Badoer kyllä koskaan oikein edes päässyt ajamaan sellaisissa talleissa missä pisteille ajaminen olisi ollut ihan jokapäiväistä. Scuderia Italialla, Fortilla ja Minardilla ei tuohon aikaan kyllä ihan kahmalokaupalla pisteitä kerätty muutenkaan joten ei ihme että Badoerinkin sarakkeessa on tuo nolla pysynyt. Noilla kausilla mitä Badoer noissa em. talleissa ajoi, pystyi hänen tallikavereistaankin ainoastaan juuri Marc Gene nappaamaan yhden pisteen. Ja tuokin Genen piste tuli muistaakseni sen ansiosta että Badoer keskeytti pistesijalta autorikkoon.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mika Salon mielestä Schumi on pelkuri:

http://www.iltalehti.fi/formulat/2009081210066195_fo.shtml

Salolla ainakin on kokemusta työskentelystä Ferrarilla eli kaipa tuossa jotain totuuspohjaan on?
Kyllä Salo nämä asiat tietää. Schumi on kuitenkin erittäin tarkka imagostaan joten en ihmettelisi vaikka paluun perumisen suurimpana syynä ei olisikaan ollut niskakivut. Toki Schumin niska voi hyvinkin olla liian huonossa kunnossa kisaviikonloppua ajatellen, mutta ihan yhtä hyvin syy voi olla huonot ajat testeissä. On niitä aikoja vertailtu tuon kyseinen testiajokin kehitysversion testiaikoihin tai nykyisen kehitysversion aikoihin, niin en ihmettelisi vaikka tuo päätös olisi tehty aikojen vertailun jälkeen. Jos Schumi on jäänyt päälle sekunnin vertailu ajoista, ei olisi lainkaan kummallista ettei Schumia kiinnostaisikaan lähteä kokeilemaan miten kisassa pärjäisi. Kätevästi vain laitettu syy niskavamman piikkiin vaikkei tuo olisikaan oikeasti se suurin syy perumiselle.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eivät sitten paskempaa kuskia löytäneet? Badoer on ajanut 49 GP:a ilman ainottakaan pistettä. Edellisestä kisastakin on kymmenen vuotta, joten ei taida pisteitä olla luvassa vieläkään. Huono valinta tuuraajaksi. Suuri harmistus tuosta Schumin paluun peruuntumisesta. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä hänet jälleen radalla.

Katsotaan vaan, niin Badoer ajaa heti pisteille. Tässä tulee selväksi taas se, että auto on kaiken a ja o. Paskalla autolla ei Schumikaan olisi mestaruuden mestaruutta vienyt. Että vaikka Badoer vaikuttaa paskalta kuskilta kun ei ole pistettäkään urallaan saanut, mutta on aina ajanut paskoilla autoilla. Ja Badoerilla luulisi olevan ajokokemusta tästä ajokista vähintäänkin saman verran kuin Kimillä ja Massalla. Luulisin näin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Schumi palaa 2010 ??

Jälleen on liikkeellä uusi "Schumacher huhu". Iltasanomat kertoo kuinka Ferrari tahtoisi muuttaa sääntöjä, niin että tallit saisivat ajattaa kolmatta autoa, josta myös täällä on spekuloitu aiemmin.
Näin Schumacher pystyisi tekeen paluun Formuloihin. Silloin niska varmaan olisi kunnossa. Seurataampas mielenkiinnolla mitä tulee tapahtumaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Että vaikka Badoer vaikuttaa paskalta kuskilta kun ei ole pistettäkään urallaan saanut, mutta on aina ajanut paskoilla autoilla. Ja Badoerilla luulisi olevan ajokokemusta tästä ajokista vähintäänkin saman verran kuin Kimillä ja Massalla. Luulisin näin.

Badoer ei käsittääkseni ole tällä tämän vuoden autolla juurikaan ajanut johtuen tästä testikiellosta. Mikäli oikein muistan niin Badoer on joskus talvella ajanut muutaman päivän tällä F60-autolla mutta ajokokemusta ei todellakaan ole edes lähellekään niin paljon kuin Kimillä ja Massalla, tai edes Genellä joka on kuitenkin kauden aikanakin jotain suoratestejä ajanut F60:lla.

Minä pitäisin kyllä erinomaisena suorituksena mikäli Badoer onnistuu jo Valenciassa pisteille ajamaan, koska pitää muistaa että hän on ajanut edellisen F1-kilpailunsa kymmenen vuotta sitten ja ei ole tosiaan tällä kaudella kovin paljoa edes päässyt testaamaan tätä uusinta autoa. Sen lisäksi jopa Kimillä ja Massalla on ollut välillä vaikeuksia ehtiä tuolla autolla kärkivauhtiin, ja ovat taistelleet koko kauden (paria poikkeusta lukuunottamatta) lähinnä sijoista 4-10.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Miten helvetissä Schumi olisi jäänyt muka sekuntitolkulla noissa testeissä? Eikö hänen kerrottu rikkoneen Massan hallussa olleen tämän vuoden nopeimman ajan Mugellossa? Massa oli ajanut ajan tällä uudella autolla ja Schumi viime kauden kilpurilla.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katsotaan vaan, niin Badoer ajaa heti pisteille. Tässä tulee selväksi taas se, että auto on kaiken a ja o. Paskalla autolla ei Schumikaan olisi mestaruuden mestaruutta vienyt. Että vaikka Badoer vaikuttaa paskalta kuskilta kun ei ole pistettäkään urallaan saanut, mutta on aina ajanut paskoilla autoilla. Ja Badoerilla luulisi olevan ajokokemusta tästä ajokista vähintäänkin saman verran kuin Kimillä ja Massalla. Luulisin näin.

Voisin lyödä vetoa, ettei Badoer aja pisteille ensimmäisessä kisassaan. Oikeastaan len siitä ihan varma. Taisi Schumikin tajuta, kuinka paska Ferrari on tällä hetkellä ja huomasi samalla, että niskahan on kipeä. Ei voittomahiksia, ei kuljettajaksi.

Paskat kuskit ajaa paskoilla autoilla, näin se vaan menee. Jos olet lahjakas ja nopea kuljettaja, niin sinun ei tarvitse ajella Minardeilla tai Super Agureilla joukon hännillä. Vaikuttaa todella siltä, että Ferrari palkitsee Badoerin pitkän testikuskiuran päästämällä hänet rattiin Valenciassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten helvetissä Schumi olisi jäänyt muka sekuntitolkulla noissa testeissä? Eikö hänen kerrottu rikkoneen Massan hallussa olleen tämän vuoden nopeimman ajan Mugellossa? Massa oli ajanut ajan tällä uudella autolla ja Schumi viime kauden kilpurilla.

Niin, nuohan on tietenkin Ferrarin ilmoittamia aikoja ja hehän voivat ihan hyvin sanoa vaikka että itse Montezemolo on käynyt Fiat 500:lla paukauttamassa Mugellon uuden rataennätyksen. Onko se sitten kuitenkaan totta?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Miten helvetissä Schumi olisi jäänyt muka sekuntitolkulla noissa testeissä? Eikö hänen kerrottu rikkoneen Massan hallussa olleen tämän vuoden nopeimman ajan Mugellossa? Massa oli ajanut ajan tällä uudella autolla ja Schumi viime kauden kilpurilla.

Ainakin jossain vaiheessa tuota testiä kun ajat olivat nähtävissä jossain päin nettiä, Schumi oli kaksi kymmenystä Räikkösen talvella ajamaa aikaa jäljessä. Tietysti autotkin olivat erilaiset, olosuhteista puhumattakaan, mutta aika vaikea on uskoa Schumacherin olleen kovin kaukana Ferrarin nykyajoista.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Niin, nuohan on tietenkin Ferrarin ilmoittamia aikoja ja hehän voivat ihan hyvin sanoa vaikka että itse Montezemolo on käynyt Fiat 500:lla paukauttamassa Mugellon uuden rataennätyksen. Onko se sitten kuitenkaan totta?

Onko mikään totta? Hallitseeko Medvedev Suomea nukke-Halosen selän takana?

Johonkinhan nämä uskomukset ja väitteet on perustettava ja niin kauan kuin toisella osapuolella on sentään jotain tilastoja ja toiset vetävät mutulla, ei keskustelu ole kovin hedelmällistä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Onko mikään totta? Hallitseeko Medvedev Suomea nukke-Halosen selän takana?

Johonkinhan nämä uskomukset ja väitteet on perustettava ja niin kauan kuin toisella osapuolella on sentään jotain tilastoja ja toiset vetävät mutulla, ei keskustelu ole kovin hedelmällistä.

Onhan se nähty miten nämä testiajat ja kaiken maailman "aamun warm-up" ajat on melkoista huuhaata ja näitä aikoja ei voida kunnolla vertailla keskenään.

Aika-ajoissa ja osakilpailussa ne todelliset vertailukykyiset ajat syntyvät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös