Formula 1 – kausi 2009

  • 325 851
  • 2 061

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikken todellakaan ole ikinä Schumista liiemmin pitänyt, on hänen uskomaton uransa ja järjettömät saavutuksensa puhuneet aina puolestaan.

Näinpä lajin suurimpiin legendoihin kuuluvan huippukuskin paluu onkin sellainen piristysruiske loppukaudelle, että ilman muuta silmät kovana pitää seurata miehen edesottamuksia ja ottaa ns. kaikki irti siitä että näemme uskomattoman uran ajaneen sakemannin jälleen tositoimissa ennen lopullista siirtymistä kiikkustuoliin.

Kimi on kykynsä ja vauhtinsa F1-autoilla osoittanut, joten jos Schumi todellakin eläkepäiviltä lyhyellä varoitusajalla palatessaan laittaa suomalaiselle täyspainoisesti kampoihin ja jopa päihittää hänet, ei välttämättä tarvi edes haukkua Kimiä maanrakoon vaan voi alkaa rauhassa lausua ansaittuja ylistyksiä Schumin suuntaan.

Uskoisin, että Kimi on kuitenkin luonnollisista syistä johtuen nopeampi kuin uusi tallikaverinsa ja tässä tilanteessa ottaa varmaan viimeisetkin ns. löysät pois ajamisestaan, mutta kun vastassa on Schumin tasoinen tekijä, on varmaan kaikki mahdollista.

Seuraavaa kisaa odotellessa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en nyt kuitenkaan ymmärrä tätä "parempi auto-leikkiä", jota viljelet. Kerro tarkempaa faktaa asiasta. Millä tavalla parempi auto jne...?

Edelleenkin pelkkää spekulointia ja arvailua Schumi vs Kimi-tilanteesta. Taustalla tietty Ferrari ja Alonso -huhut, joita varsinkin espanjalaislehdistössä ylläpidetään. Mitään parempaa autoa tallin sisällä ei kai ole olemassakaan. Hitaasti ja ajatuksella kun lukee, niin kyllä se siitä selvenee.

Schumihan on aiemmin varmistanut että tallikaveri ei häntä kepitä, jonka uskon sisältyvän myös nykyiseen sopimukseen. Ferrari ei Kimiä enää tarvitse, joten tulemme näkemään kilpailukykyisemmän Schumin kuin Kimin.

Tuotakin mietin että jos Ferrari ihan tosissaan haluaa päästä Kimistä eroon niin nythän heillä olisi siihen tilaisuus. Laitetaan vähän erilaista palikkaa autoihin ja homma sopivasti läskiksi Kimin kohdalla niin päästään vetoamaan että "ethän sinä perkele pärjää edes eläkeläiselle" ja saadaan hyvä syy purkaa sopimus.

Ferrarilla on noin 28 miljoonaa syytä pitää Kimi. Sopimus on myös ensi kaudesta, ja tuskin sopparia voi irtisanoa heikkoon menestykseen vedoten, kun kalusto ei ole kilpailukykyinen. Mikäli Ferrari tahallaan antaa Kimille heikomman auton kuin Schumille, niin sahaavat kyllä omaa oksaansa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Onpas kerrassaan upeaa spekulointia miten Schumi otettiin talliin ajamaan pelkästään sen takia että voidaan Kimi savustaa ulos, koska Schumilla on parempi auto... Joopajoo, eiköhän tää aika olla aika pitkälti nähty, Todtit ja Brawnit kun vaikuttaa nyt jossain muualla (Tosin Barrichelloa on kusetettu silmään oikein olan takaa koko 2000-luvun ajan saman ukon toimesta) Ferrari takaa molemmille kuskeilleen saman auton samoilla paloilla, kyllähän Ferrari voisi ostaa Kimin ulos tallista eikä millään älyttömällä autopelleilyllä, joku järki nyt käteen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hah...tässä on juuri se kompastuskivi, johon jengi menee. Jokainen tilanne on Kimille tappio ja Schumille voitto...eikö?

Itse näen Ferrarin tilanteen kokonaisuudessan parantuneen ja tallimestaruuden suhteen kausi on tasoittunut. Aivan sama kuka voittoja ottaa kun tiimistä on kokonaisuudesta kyse. Pettymys Schumin huoraajille on tosin jos Suomalainen Kimi vie mestaria...joka tosin on kai sula mahdottomuus...?
Pakko kysyä, että pidätkö minua Schumin huoraajana ? Olen täysin Kimin puolella ja ehdottomasti suosikkikuljettani. Kautta aikain.

Eikö se nyt ole juuri niin ? Kimin kannalta tilanne on paskin mahdollinen, jos Schumacher sattuisi olemaan parempi. Kaikki odottavat Kimin olevan parempi ja hänen on myös oltava. Tosin joidenkin mielestä Kimin pitäisi pistää Schumacheria päihin vähintään 0,5-1 sekunnin verran per kierros. Silloin Schumi olisi joukon viimeinen...
Itselleni riittää kunhan Kimi on vain edellä kisavauhdissa.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Itse olin tulossa aivan samaa salaliittoteoriaa tänne kirjoittamaan, mitä on näköjään jo spekuloitu. Kun Ferrari on selvästi (oma tulkintani) luopunut Kimistä, nyt on hyvä paikka pistää vanha tifosojen suosikki vahvistamaan päätös. Alunperin vastahakoinen Schumi on yllättäen lähtenyt leikkiin saatuaan jälleen salaisen lisäpöytäkirjan sopimukseensa. Aiemminhan Schumi jo luovutti, kun kuuli saavansa liian pelottavan tallikaverin, Räikkösen.

Mutta olen tosissani.

Räikkösestä on nyt päästävä eroon kun päätös on tehty. Siitä viestii myös Massan nostaminen ykköskuskiksi jo aiemmin, eli sai kamat ennen Kimiä.

Nyt tilaisuus tuli. Lisäksi Schumi ei lähtisi leikkiin, ellei sädekehän kiillotus lukisi sopimuksessa. Kuten aiemmin todettua, hänellä ei pitäisi olla mitään voitettavaa.

Aikanaan Räikkösen Ferrari-sopimuksesta huhuttiin mm. jopa Seiskassa kuukausia ennen julkistamista ja kaikki kielsivät asian, sama tilanne on päällä nyt. Alonso on Ferrarin mies ensi vuonna, sanokaa minun sanoneen.

Kimillä oli muutama huono kisa viime vuonna, ilmeisesti siihen kaatui ura Ferrarilla. Varmasti omaakin osuutta on asiaan, mutta sellainen tunne on, että kaikkea ei nähty.
 

HemmoP

Jäsen
Kaunasuomalaiset odottaa jo vesikielellä, että pääsee Kimiä haukkumaan. Vittu mitä pellejä. Joo on se ihan paska joo, Jortsun sanoin "Hei, F1-mestaruus Ferrarilla!" Ja millä tavalla.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Räikkösestä on nyt päästävä eroon kun päätös on tehty. Siitä viestii myös Massan nostaminen ykköskuskiksi jo aiemmin, eli sai kamat ennen Kimiä.

Jos Ferrari haluaa päästä Kimistä eroon, herää kysymys, miksi vitussa he haluaisivat tehdä Kimistä huonomman ajajan, kuin mitä hän on.

Jos Kimi ajaa ensi kaudella jossakin toisessa tiimissä, ei Ferrarin tarvitse maksaa hänelle palkkaa. Jos taas hänet saadaan näyttämään huonolta, kysyntä ensi kaudeksi vähenee, eikä ja Räikkösen mahdollisuudet saada houkutteleva sopimus muualta pienenee. Miksi he haluaisivat heittää isot määrät rahaa hukkaan?

Toinen kysymys: miksi he haluaisivat heittää tallipisteitä hukkaan, kun nyt näyttää siltä, että tallin iskukyky olisi paranemaan päin?
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
On kyllä hieno fiilis, kun tunne siitä, että Schumacher palaa osui oikeaan! Hän on kuitenkin itselleni se suurin suosikki kautta aikojen ja kiistattomasti paras kuski ikinä. Ihan jo fiilistelyn vuoksi on hieno nähdä Schumi jälleen ratissa.

Luulenpa, että Ferrari sittenkin kehittää autoaan nyt tämän neljän viikon aikana, vaikka kehityksen piti loppua Unkariin, koska eiköhän he halua antaa Schumille vielä kerran semmoisen menopelin alle, että voitoista tai podium paikoista on realistista taistella. Welcome back Michael!
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Jos Ferrari haluaa päästä Kimistä eroon, herää kysymys, miksi vitussa he haluaisivat tehdä Kimistä huonomman ajajan, kuin mitä hän on.

Jos Kimi ajaa ensi kaudella jossakin toisessa tiimissä, ei Ferrarin tarvitse maksaa hänelle palkkaa. Jos taas hänet saadaan näyttämään huonolta, kysyntä ensi kaudeksi vähenee, eikä ja Räikkösen mahdollisuudet saada houkutteleva sopimus muualta pienenee. Miksi he haluaisivat heittää isot määrät rahaa hukkaan?

Toinen kysymys: miksi he haluaisivat heittää tallipisteitä hukkaan, kun nyt näyttää siltä, että tallin iskukyky olisi paranemaan päin?

Hyviä kysymyksiä. Tallipisteet onkin kimurantimpi homma viime kisasta lähtien, johon asti ilmeisen aidosti ei Kimiin ole ollut tallin puolelta kovinkaan suuri luotto.

Rahan kanssa taas ei olla turhantarkkoja noissa piireissä, kuten on nähty. Tuskin menee kenenkään omasta pussista Räikkösen palkka, vaikka kenkää tulisi. Ja kun painetta ykköskuskin vaihtoon on kertynyt kahden heikon kauden aikana, niin noin tuossa voi käydä.

Kuten todettua, niin melkoinen salaliittoteoriahan tuo koko aiempi viestini oli, mutta toisaalta en tiedä mistä tässä enää voisi yllättyäkään, viimeisen puolen vuoden aikaisten tapahtumien jälkeen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Hah...tässä on juuri se kompastuskivi, johon jengi menee. Jokainen tilanne on Kimille tappio ja Schumille voitto...eikö?

Nimenomaan noin. Jokainen asettaa omat kriteerinsä tässä voitto-tappio-pelissä, ja hauskimmillaan Räikkönen on hävinnyt vaikka olisi radalla nopeampi. Schumi-faneja ärsyttääkseen joku voisi sanoa, että Schumi on hävinnyt jos ei voita yli sekunnilla per kierros kuskia, joka ei osaa kehittää autoa, testata, puhua insinööreille ja lehdistölle, ja on vielä koko ajan kännissä. Itse en tosin moista aio sanoa.

Ferrarilta paras mahdollinen veto tähän väliin. Tämä kausi on jo tallin osalta taputeltu, joten Schumi hoitaa pr-hommat ja Räikkönen toimii testilaboratoriona ensi kauden autoa silmälläpitäen. Odotettavissa on siis todella vahvaa nopeuden vaihtelua kisasta toiseen Räikköseltä, ja helvetillistä mediamylläkkää Schumin ympärillä.

Mitä tuohon spekulointiin Räikkösen ulostamiseen tallista kauden jälkeen tulee, niin rahallahan siitä selviää. Hän saa palkkansa, eli noin 28 miljoonaa, ajoi tai ei. Eihän siitä ole kauaakaan, kuin tämä vahvistettiin Ferrarin lakimiesten toimesta että asia on noin.

McLarenin kannalta harmi, että tämä tapahtui juuri nyt. Auto kun oli viime kisassa jotain ihan muuta kuin aiemmin. Se oli nopea ja selvästi helppo ajaa. Sinne tänne suorallakin poukkoilevasta leijasta oli saatu varmasti etenevä ohjus. Vaan eihän se enää kiinnosta, kaikkien huomio on jossain muualla. Kovalaisen poistuminen formuloista tultaneen sekin noteeraamaan jollain pikku-uutisella.
 

HemmoP

Jäsen
Kovalaisen tilanne todellakin kävi tukalaksi kun kerralla tuli kaksi parempaa kuskia tarjolle ensikaudeksi; jos joku haluaa luotettavuutta ja nopeutta, niin Heidfeld ja jos taas potentiaalista todella nopeata, niin Kubicka. Voisi olettaa, että joko Renault tai mclada kaappaa Kubickan ja Brown Heidfeldin. Kovalaisella ei liene ottajia nykynäytöillä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovalaisen tilanne todellakin kävi tukalaksi kun kerralla tuli kaksi parempaa kuskia tarjolle ensikaudeksi; jos joku haluaa luotettavuutta ja nopeutta, niin Heidfeld ja jos taas potentiaalista todella nopeata, niin Kubicka. Voisi olettaa, että joko Renault tai mclada kaappaa Kubickan ja Brown Heidfeldin. Kovalaisella ei liene ottajia nykynäytöillä.

Kovalaisen toivo on siinä että McLaren haluaakin pelkän aseenkantajan Hamiltonille. Ei pidä nimittäin aliarvioida Hamiltonin perheen vaikutusvaltaa tuossa tiimissä. Jos McLaren hakee pelkkää kakkoskuskia niin Heikki on siihen erinomainen vaihtoehto; hän on nöyrä ja tyytyy asemaansa ja tulee hyvin toimeen Hamiltonin kanssa. McLarenilla saatetaan ehkä pelätä sitä tilannetta mikä tuli Alonson ja Hamiltonin välille pari vuotta sitten ja mieluummin tyydytään vähän hitaampaan mutta varmasti tiimin toiveisiin suostuvaan kuljettajaan. Hamiltonhan on sanonut jo oman mielipiteensä, että hän toivoisi Heikin jatkavan tallikaverinaan. Mutta mikäli McLaren hakee ihan oikeasti vahvinta mahdollista kuljettajakaksikkoa niin ihmettelisin jos eivät ole Nicon tai Kubican perässä, molempien näytöt on kyllä parempia kuin Heikin. Mutta ei Kovalainenkaan niin hidas ole etteikö hän vielä saattaisi töitä löytää, ainakin aikaisemmin oli jotain Williams-huhuja että mikäli Nico menee McLarenille niin Heikki tulisi sitten Williamsille. Tämä Bemarin lopettamispäätös tosin on saattanut muuttaa tuotakin asetelmaa.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Hamiltonhan on sanonut jo oman mielipiteensä, että hän toivoisi Heikin jatkavan tallikaverinaan.

Mutta ei Kovalainenkaan niin hidas ole etteikö hän vielä saattaisi töitä löytää, ainakin aikaisemmin oli jotain Williams-huhuja että mikäli Nico menee McLarenille niin Heikki tulisi sitten Williamsille. Tämä Bemarin lopettamispäätös tosin on saattanut muuttaa tuotakin asetelmaa.

Tuo ei koskaan kuulosta hyvältä kun tallikaveri toivoo parinsa jatkavan. Melkein Kovalaisena lähtisin eri tiimiin jos haaveissa siintää mestaruus. Tämä reitti taitaa olla niin tukossa kuin olla ja voi, joten muuta olisi yritettävä. En kyllä toisaalta arvostele sitäkään jos mies tykkää nostaa miljuunat tuota kautta. Mutta sehän olisi vähän niin kuin luovuttamista.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kuten todettua, niin melkoinen salaliittoteoriahan tuo koko aiempi viestini oli, mutta toisaalta en tiedä mistä tässä enää voisi yllättyäkään, viimeisen puolen vuoden aikaisten tapahtumien jälkeen.
Yllättyisitkö jos Ferrarin ensi kauden kisakaksikko olisi Räikkönen ja Massa? Minä en yllättyisi. Ehkä enemmän yllättyisin jos tuo kaksikko ei olisi kisakuskeina Ferrarilla ensi kaudella vaikka onhan joitain huhuja kuulunut ennen Massan onnettomuuttakin mutta ainakin minä toistaiseksi lasken ne vain keltaisen lehdistön sensaatiohakuisiksi huhuiksi.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Yllättyisitkö jos Ferrarin ensi kauden kisakaksikko olisi Räikkönen ja Massa? Minä en yllättyisi. Ehkä enemmän yllättyisin jos tuo kaksikko ei olisi kisakuskeina Ferrarilla ensi kaudella vaikka onhan joitain huhuja kuulunut ennen Massan onnettomuuttakin mutta ainakin minä toistaiseksi lasken ne vain keltaisen lehdistön sensaatiohakuisiksi huhuiksi.

Jos pitäisi veikata parien Räikkönen-Massa ja Alonso-Massa välillä niin melkein kallistuisin jälkimmäiseen. Jotenkin nyt tuntuu nämä huhut olevan niin vahvoja, että ei voi olla pelkkää espanjalaislehdistön lobbaamista enää.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Minun vaatimaton näkemykseni Schumacherin paluusta on niinkin "occamilainen" kuin F1:n auttamaton imagon ryvettyminen politikoinnin, tallien vetäytymisten, uuden mahdollisen sarjan ja sitten vielä FIA:n ynnä Bernie-sedän seniiliyden takia. Koska lippu- ja tuotemyynti, katsojaluvut ja viimein koko lajin uskottavuus on nyt aika tasan 0 suhteessa lajin potentiaaliin, niin oli "pakko" saada Schumacher takaisin, oli mies kilpailukykyinen eli ei. Hetkellinen harhautus, jolla saadaan ikävä julkisuus taka-alalle. Ja ehkäpä ensi kaudelle jotain säpinää sponsorimyynninkin suhteen.

Minusta tämä oli siis epätoivoinen veto, joka kertoo siitä miten pahassa kusessa koko aikoinaan tarunhohtoinen F1 on.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos pitäisi veikata parien Räikkönen-Massa ja Alonso-Massa välillä niin melkein kallistuisin jälkimmäiseen. Jotenkin nyt tuntuu nämä huhut olevan niin vahvoja, että ei voi olla pelkkää espanjalaislehdistön lobbaamista enää.

Eilen tosiaan oli Ilta-Sanomissa juttua tuosta Ferrarin sopimustilanteesta, ja siinä jutussa kerrottiin että Alonsolla todellakin olisi tuo sopimus Ferrarin kanssa, mutta kolme viidestä sopimusvuodesta olisi optiovuosia. Eli Alonson sopimus menisi siis niin että 2010 on optiovuosi, 2011 ja 2012 hän ajaa varmasti Ferrarilla ja 2013 ja 2014 olisi taas optiovuosia. Ferrari olisi siis varmistellut tilanteen siten että heillä on Alonso sopimuksen alla myös siinä tapauksessa että he eivät pääse toisesta nykykuljettajastaan (lue Räikkösestä) eroon. Eri asia sitten on että onko Ferrarin pääsponssiksi tulossa oleva Santander sitten päättänyt Ferrarin puolesta että tuo ensimmäinen optiovuosi käytetään joka tapauksessa ja he ovat valmiita maksamaan Räikkösen sopimuksen siksi ulos.

Elikkäs Espanjalaislehdet eivät siis valehtelisi siitä että Ferrarilla on sopimus Alonson kanssa kaudesta 2010 alkaen, mutta siitä ei edelleenkään ole varmuutta ajaako Alonso Ferrarilla jo kaudella 2010.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Eilen tosiaan oli Ilta-Sanomissa juttua tuosta Ferrarin sopimustilanteesta, ja siinä jutussa kerrottiin että Alonsolla todellakin olisi tuo sopimus Ferrarin kanssa, mutta kolme viidestä sopimusvuodesta olisi optiovuosia. Eli Alonson sopimus menisi siis niin että 2010 on optiovuosi, 2011 ja 2012 hän ajaa varmasti Ferrarilla ja 2013 ja 2014 olisi taas optiovuosia.

Käsittääkseni tuo kaikki on kuitenkin lähtenyt ihan samasta lähteestä kuin aikasemminkin, ihan samaahan tuo juttukin väitti kuin Veikkaaja tässä taannoin teki ja mitään uutta se ei tähän tarjonnut. Edelleenkin kyse on vain huhusta, mitään virallista ei edelleenkään ole tarjolla.

No tuon huhun todenperäisyyden näkee sitten aikanaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Käsittääkseni tuo kaikki on kuitenkin lähtenyt ihan samasta lähteestä kuin aikasemminkin, ihan samaahan tuo juttukin väitti kuin Veikkaaja tässä taannoin teki ja mitään uutta se ei tähän tarjonnut. Edelleenkin kyse on vain huhusta, mitään virallista ei edelleenkään ole tarjolla.

Niinpä, pelkkää huhuahan kaikki on niin kauan kunnes Ferrari tai Alonso jotain virallisesti ilmoittaa. Mutta tuon kuvion mukaan tuo kuulostaisi vähän järkeen käyvemmältä kuin että Ferrari olisi tehnyt suoran sopimuksen Alonson kanssa kaudesta 2010 ja nyt sitten paskat housussa miettivät että miten siitä Räikkösen sopimuksesta päästäisiin eroon.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pitää myös ottaa huomioon että autoja saatetaan ajattaa ensi kaudella kolme kpl / talli.

Olisihan siinä Ferrarilla aika loistava paketti, Massa, Räikkönen ja Alonso. Ja kyllähän tuo 3 autoa / talli toisi "näyttävyyttä" kilpailuhin. Ja voisi Monacossa olla aika tungosta jos rataa kiertää yli 30 autoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En jaksa uskoa tuohon 3 autoa/talli -kuvion toteutumiseen, jos nyt ei sitten mitään "joukkopakoa" tule että Bemarin perässä lopettaisi muitakin talleja. Siinäkin tapauksessa että Bemarin toiminnalle ei löydy jatkajaa, niin 12 x 3 autoa on kuitenkin 36 autoa ja varikoilla ei enää riittäisi tilat tuollaisille automäärille. Minä muistelisin että joku 30 autoa oli ihan maksimi mitä pystyttäisiin nykyradoilla ajattamaan, ja siksi ensi kauden sarjaankin hyväksyttiin vain kolme uutta tiimiä vaikka hakijoita oli enemmän.

Sittenhän tuo kuvio voisi olla toimiva jos talleille annettaisiin vapaat kädet ajattaa 1-3 autoa. Silloin pienen budjetin pikkutiimit voisivat ajattaa yhtä autoa ja panostaa kaiken toimintansa sen ympärille, ja nämä "megatiimit" kuten McLaren ja Ferrari saisivat ajattaa kolmea autoa halutessaan.

En oikein usko että tallit tuosta pääsevät mitenkään yhteisymmärrykseen. Osa tiimeistä ei varmasti halua ajattaa kolmea autoa koska heillä ei siihen resurssit riitä, mutta eivät takuuvarmasti halua isojen tiimien ajattavan kolmea autoa koska se vaikeuttaa heidän mahdollisuuksiaan kärkisijoille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös