Mainos

Formula 1 – kausi 2009

  • 328 012
  • 2 061

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikeaa vuotta on formuloiden maailmassa eletty varsinkin noiden sisäisten ristiriitojen takia. Niki Lauda oli kuitenkin varsin oikeassa Schumin mainosarvosta. Tämä nostaa entisestään merkittävän lajin näkyvyyttä ja mielenkiintoa satunnaiskatsojissa. Kiva piristysruisku lajille. Ehkä joku sellainen "kiihkeä F1-fani", joka lopettaa kisan katsomisen kun oma suosikki on ulkona jaksaa nyt katsoa pari ylimääräistä rundia.

Schumin maineen kannalta täysin yhdentekevää. Tuskinpa kukaan vanhoja maailmanmestaruuksia on viemässä. Tuolla perusteellahan voisi melkein Hamiltonilta, Kimiltä ja Alonsolta viedä tämän kauden perusteella ajokortitkin pois. Onhan noita oudompia ja kiusallisempiakin paluuyrityksiä nähty, eikä ole lajien legendoja himmentänyt tippaakaan. Björn Borgin säälittävä paluu kahdeksan vuotta oman lopettamisensa jälkeen ei ole kenellekään kovin traumaattista. Tai Mark Spitzin erikoinen yritys palata O-kisoihin 20 vuotta omien voittojensa jälkeen. Formuloista voi mainita Nigel Mansellin rämpimisen oman paluunsa yhteydessä.

MACK
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo tilanne Schumin itsensä kannalta on sikäli helpompi kuin esim. Kimin. Jos ei vauhti riitä niin Schumi voi aina vedota siihen että on takana parin vuoden tauko eikä ole yhtään testannut tämän vuoden autoa, joten tuollainen ei sikäli juuri hänen mainettaan himmennä. Mutta jos Schumi tulee kylmiltään ja takoo heti kärkiaikoja niin saattaa olla monella kuljettajalla aika vaikea paikka katsella peiliin. Kimillä on tietysti se kaikkein vaikein paikka kun samanlaisella autolla ajaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helvetin hienoa nähdä Michael takasin radalla, mutta samalla on paha aavistus tästä. Ferrari antaa Schumille taas vähän erillaista kohtelua mitä Kimille ja pienen totuttelun jälkeen rehtori on kuin taas kotonansa ja Kimi ottaa häneltä dunkkuun. Kauden päätteeksi Ferrari pääsee vetoamaan Kimin sopimuksessa huonoihin otteisiin ja pystyy kenkimään pihalle. Noh, voi olla aika kaukaa haettua kyllä, mutta ei sitä ikinä tiedä, onhan se Schumi kuitenkin aikoinaan rakentanut tuon tiimin itsensä ympärille.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eihän tässä Schumin paluussa ole muuta aspektia kuin se, että Ferrari saa ihan saatanan paljon julkisuutta. Kausi on jo menetetty mutta mainostilaa pukkaa. Ihan vitun loistava siirto tämä. Saakeli kun muita talleja vituttaa tämä uutinen. Mistään muusta ei seuraavien viikkojen aikana puhutakkaan. Loistava taktiikka Ferrarilta.

Täälläkin spekuloidaan ainoastaan sitä miten Kimi pärjää mestarille. Mafiosot haistoivat tilanteen ja se käytettiin hyväksi. Ten ponits!

Manageriko se heitti, että 200 prosenttisella varmuudella mestari ei palaa ruotuun...?
 

Kassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä on vain sitten se että millä ehdoilla Schumi on ratin taakse saatu. Toisaaltahan Ferrarille pisteet ovat tärkeitä jos meinaavat valmistajien sarjassa tällä kaudella pärjätä. Veikkaan kuitenkin että Schumin markkina-arvo F1:lle painaa vaakakupissa enemmän. Markkina-arvo joka on ollut laskussa, ja eritoten BMW:n irrottauduttua pienoisessa syöksykierteessä. Jotain tartteis tehdä, ja Schumi sattuisi tähän saumaan kovin mukavasti Ecclestonen kannalta. Ferrarille F1 on myös tärkeä näyteikkuna. Veikkaanpa että Ecclestonen, Ferrarin ja Schumin välillä asiasta on hyvin paljon lähipäivinä keskusteltu tähän ratkaisuun päätyen. Schumihan on aiemmin varmistanut että tallikaveri ei häntä kepitä, jonka uskon sisältyvän myös nykyiseen sopimukseen. Ferrari ei Kimiä enää tarvitse, joten tulemme näkemään kilpailukykyisemmän Schumin kuin Kimin. Valitettavaa mutta totta. Toivon kuitenkin olevani tämän suhteen väärässä, ja Kimin hakkaavan Schumin, mutta realiteetit ja historia osoittavat eri suuntaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrari ei Kimiä enää tarvitse, joten tulemme näkemään kilpailukykyisemmän Schumin kuin Kimin. Valitettavaa mutta totta. Toivon kuitenkin olevani tämän suhteen väärässä, ja Kimin hakkaavan Schumin, mutta realiteetit ja historia osoittavat eri suuntaan.

Tuotakin mietin että jos Ferrari ihan tosissaan haluaa päästä Kimistä eroon niin nythän heillä olisi siihen tilaisuus. Laitetaan vähän erilaista palikkaa autoihin ja homma sopivasti läskiksi Kimin kohdalla niin päästään vetoamaan että "ethän sinä perkele pärjää edes eläkeläiselle" ja saadaan hyvä syy purkaa sopimus. Eihän sitä koskaan tiedä, mutta en minä ihan täysillä jaksa uskoa tuollaiseen. Kuten kirjoitin tuossa aiemmin niin Schumilla ei ole tässä juuri hävittävää joten en tiedä että lähtisikö hän vaatimaan mitään eriarvoista asemaa tallikaveriinsa nähden tässä tilanteessa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Manageriko se heitti, että 200 prosenttisella varmuudella mestari ei palaa ruotuun...?

Toimiikohan Virmasen Masa Schumin managerina?

Hieno uutinen tuo vanhan mestarin paluu! Tuo varmasti jokaiselle kuskille lisää intoa näyttää parasta osaamistaan, kun verrokkina radalla on seitsenkertainen maailmanmestari. Tuskin heti ensimmäisessä kisassa voitosta taistelee, mutta loppukaudesta voi olla kova luu. Räikköselle hyvä kirittäjä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ferrari ei Kimiä enää tarvitse, joten tulemme näkemään kilpailukykyisemmän Schumin kuin Kimin.

Ai miksi ei tavitse enää Kimiä? Schumi ajaa kauden loppuun...entä sitten? Kimi pois ja Massa kenties poissa. Kimi on kehittänyt autoa jo pitkään eli onko varaa potkia tietotaitoa pois? Mihin arviosi Kimistä perustuu? Aika saatanan löysää ajatkuksenjuokusa sulla asiasta...
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrari ei Kimiä enää tarvitse, joten tulemme näkemään kilpailukykyisemmän Schumin kuin Kimin.

Ferrarilla on noin 28 miljoonaa syytä pitää Kimi. Sopimus on myös ensi kaudesta, ja tuskin sopparia voi irtisanoa heikkoon menestykseen vedoten, kun kalusto ei ole kilpailukykyinen. Mikäli Ferrari tahallaan antaa Kimille heikomman auton kuin Schumille, niin sahaavat kyllä omaa oksaansa. Luulen, että kyseessä on puhdas pr-temppu Ferrarilta ilman taka-ajatuksia.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Porttilan Jarilla nämä salaliittoteoriat.

Ehkä sitä jaksaa ens kisan väijyä. Mielenkiintoo Schumi tuo lisää uskomattomasti. Ei tähän kauteen oikeen muuten oo syttynyt.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mikäli Ferrari tahallaan antaa Kimille heikomman auton kuin Schumille, niin sahaavat kyllä omaa oksaansa. Luulen, että kyseessä on puhdas pr-temppu Ferrarilta ilman taka-ajatuksia.

Ja minkä vitun heikommman auton kun ei tallilla ole antaa edes laisinkaan kärkiautoa yhtään kellekään tällä hetkellä. Totaalisesti pr-kampanjaa toteuttavat ja siitä on ihan vitun hyvä esimerkki jo täällä Jatkoajassa...kenestä keskustellaan...?
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Entäs jos Schumi on tosi hidas ja häviää sekunnin Force Indialle? Joka tapauksessa valtava piristysruiske lajille ja ehkä kulisseissa riitely jää nyt vähän taka-alalle. Schumi ei kuitenkaan ole pitkän tähtäimen ratkaisu Ferrarille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Loistava uutinen ! On kyllä ollut kunnon uutispommia tämä päivä formuloissa. Ensin BMW:n vetäytyminen ja nyt tämä "rehtorin" paluu.

Nyt sitten nähdään Kimi-Schumi vastakkain samanlaisella kalustolla ja katsotaan, kuka on kuka. Moni on jo sanonutkin tämän, mutta Schumilla tilanne on erittäin helppo ja Kimillä aivan helvetin vaikea. Jos ei Schumacherilla kulje, niin kukaan tuskin siitä rupeaa valittamaan, kun kuitenkin ikää 40v. ja viimeisestä kilpailusta jo 3 vuotta. Sitten jos (kun) kulkee, niin Räikkösellä on mentävä paremmin.

Pelottavaa vaan nyt, kun Schumacher tulee saamaan ennennäkemättömän mediamyllyn ja "palvonnan" tulevassa kisassa, niin mitä tekee Ferrari-talli. Sen voin luvata, että jos molemmat Ferrarit pääsevät viimeiseen aika-ajoon, niin Schumacherilla tulee olemaan kevyin auto koko porukasta ja etenkin huomattavasti vähemmän bensaa, kuin Kimillä. Siinä sitten voi arvuutella, miten tietyt mediat tulevat asiat uutisoimaan...

Kuitenkin mahtava juttu !
 

Kassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Arvioni perustuu siihen että Kimi on ottanut suht tasaisesti turpaan Massalta koko kauden ajan, sekä myös viime kauden.
Siitä voitaan keskustella vaikka kuinka pitkään miten auto on sopinut kummankin hanskaan, ja miten talli on jompaa kumpaa suosinut. Pisteiden ja viimeaikaisten saavutusten valossa fakta on vain tämä.
Alonso Espanjasta takaa paremmat sponssit ja ehkä muutaman useamman myydyn Ferrarin kuin jäämies Suomesta. Jos vielä huhut pitävät paikkansa ja Santander tulee Ferrarin sponssiksi maksaen Kimin ensikauden palkan niin ei Ferrari Kimiä enää tarvitse. Alonso vain toiseen Ferrariin.
Tässä tosin Massan viimeisin loukkaantuminen vähän sotkee pakkaa, mutta eiköhän kaveri viimeisten tietojen mukaan ensi kaudeksi Ferrarin puikkoihin tokene.
Toiveeni on yhä toisenlainen, ja haluan nähdä Kimin Ferrarin ratissa, mutta tällaista tämä "löysä" ja vähän Suomi F1-fania provosoiva ajatuksenjuoksuni tällä hetkellä realisoi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt sitten nähdään Kimi-Schumi vastakkain samanlaisella kalustolla ja katsotaan, kuka on kuka. Moni on jo sanonutkin tämän, mutta Schumilla tilanne on erittäin helppo ja Kimillä aivan helvetin vaikea. Jos ei Schumacherilla kulje, niin kukaan tuskin siitä rupeaa valittamaan, kun kuitenkin ikää 40v. ja viimeisestä kilpailusta jo 3 vuotta. Sitten jos (kun) kulkee, niin Räikkösellä on mentävä paremmin.

Hah...tässä on juuri se kompastuskivi, johon jengi menee. Jokainen tilanne on Kimille tappio ja Schumille voitto...eikö?

Itse näen Ferrarin tilanteen kokonaisuudessan parantuneen ja tallimestaruuden suhteen kausi on tasoittunut. Aivan sama kuka voittoja ottaa kun tiimistä on kokonaisuudesta kyse. Pettymys Schumin huoraajille on tosin jos Suomalainen Kimi vie mestaria...joka tosin on kai sula mahdottomuus...?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja minkä vitun heikommman auton kun ei tallilla ole antaa edes laisinkaan kärkiautoa yhtään kellekään tällä hetkellä.

Tallilla on kaksi autoa, joista toinen voi olla heikompi tavalla tai toisella kuin toinen. Muihin talleihin en edes verrannut. Ei voi lukemisen ymmärtäminen olla noin vaikeaa...

Ja henkilökohtaisesti uskon, että Kimi on nopeampi kuin Schumi. Jos toisin käy, niin saa tulla ilkkumaan, jos se helpottaa oloa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Arvioni perustuu siihen että Kimi on ottanut suht tasaisesti turpaan Massalta koko kauden ajan, sekä myös viime kauden.

No turpaan ja turpaan... Viime kaudella Kimi oli kauden puoleen väliin saakka nopeampi kuin Massa ja taisipa johtaa MM-sarjaakin siihen saakka. Sitten tapahtui jotain ja loppukausi meni Kimiltä ihan penkin alle, ja samalla Massa pystyi nousemaan mestaruustaisteluun. Tällä kaudella miehet on olleet aika tasaisia, aika-ajoissa Kimi taitaa olla jopa edellä Massaa. Kisoissakaan ei ole ollut mitään kovin isoja eroja, Massalla on kyllä enemmän pisteitä mutta Kimillä on ollut mielestäni myös enemmän epäonnea ja epäonnistunutta taktiikkaa tallin puolelta.

Viimeisen parin kauden aikana jos katsotaan kokonaisuutta niin ehkä Massa on ollut hieman edellä, mutta koko sitä aikaa minkä ovat Ferrarilla parina ajaneet jos katsotaan niin Kimi on kyllä edellä. Minun mielestäni Kimi on saanut jopa tarpeettoman paljon paskaa niskaansa koska ei hän ole niin paljon Massalle hävinnyt. Jotenkin tuntuu että Kimistä on vähän tehty syntipukki sille että Ferrarin taso kokonaisuutena on laskenut siitä mitä se oli kun siellä oli "dream team" vielä kasassa (Todt, Brawn, Schumi jne.).

Toki myös Kimin motivaatiossa olisi parantamisen varaa, mutta vaikuttaa vähän siltä että Kimillä vaatii sen että hän pystyy joka kisassa taistelemaan voitosta, jotta pystyisi itsensä "lietsomaan" täyteen iskuun. Kun esim. tällä kaudella on ollut tilanne monesti se että perjantain ensimmäisen harjoituksen jälkeen on tiedetty ettei Ferrarilla pysty kärkisijoista ajamaan niin Kimi ei ole silloin parhaimmillaan. Häntä ei näytä kiinnostavan ajaa jostain neljännestä sijasta ja keräillä jämäpisteistä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Häntä ei näytä kiinnostavan ajaa jostain neljännestä sijasta ja keräillä jämäpisteistä.
Niinhän tuo on itsekin tokaissut joskus. Pitää pystyä ajamaan voitosta tai muuten ei nappaa.

Schumi nyt on ollutkin Ferrarin palkkalistoilla koko ajan että sikälikin helppo ratkaisu Ferrarille ja ilmeisesti on ollut jossain määrin auttanut nykyisen auton suunnittelussakin joten ei tuo nyt varmastikaan Schumille mikään totaalisen vieras auto. Fakta kuitenkin on se ettei Schumi ole ajanut tuota autoa vielä senttiäkään ja uudet systeemit (KERS ja rengas härdelli) eivät ainakaan helpota Schumin työtä. Näihin perustuen Kimin on pystyttävä päihittämään entinen huippukuski ihan joka sessiolla. Näkisinkin että Kimin täytyy nyt käydä kilpailemaan tallikaveriaan vastaan enemmän kuin Massan aikana.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tallilla on kaksi autoa, joista toinen voi olla heikompi tavalla tai toisella kuin toinen. Muihin talleihin en edes verrannut. Ei voi lukemisen ymmärtäminen olla noin vaikeaa...

Kummalla se heikompi auto on ollut nyt...Kimillä vai Massalla?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Huhhuh mikä uutinen.. voisi sanoa että ekstaasi on oikea sana kuvaamaan tätä fiilistä :)

Kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja tekee paluun, tosin vain hetkeksi, mutta onhan tämä mahtava uutinen koko F1-sirkukselle ja tuo varmasti paljon katsojia.

Selväähän on se, ettei Schumi voi olla takavuosien kaltaisessa iskussa, joten uskoisin Kimin olevan nopeampi. Aivan uudenlainen auto, pitkä tauko kilpailemisesta ja 40 vuotta lasissa ei voi olla näkymättä. Mutta joka tapauksessa, hienoa että palasit Michael! Olisi melkoinen sensaatio jos Schumi pystyisi kyykyttämään koko muuta katrasta palattuaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Onko olemassa myös mahis, että Kimi on ollut viimeiset puolitoista kautta heikompi kuski kuin Massa?
No ei, koska Kimi on kova jätkä ja suomalaiset ovat Maailman Nopein Kansa. Se on fakta jota ei voi eikä saa kyseenalaistaa! Yksi suomalainen vastaa kymmentä ulkomaalaista!
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kummalla se heikompi auto on ollut nyt...Kimillä vai Massalla?

Viittasin alunperin kassun ja -OO-:n viesteihin, joissa spekuloitiin Kimin tarpeettomuutta Ferrarille ja Ferrarin tilaisuutta hankkiutua eroon Kimistä Schumin palatessa. Noissa tuotiin esille mahdollisuus, että Schumille taataan etulyöntiasema tallitoveriin nähden, joka käytännössä tarkoittaa parempaa autoa. Kun Schumi sitten nöyryyttäisi Kimiä, niin Ferrari voisi antaa potkut heikkoihin esityksiin vedoten. Kaikki on kuitenkin pelkkää käyttäjien spekulointia.

Tämän kauden auto on sopinut (ja kestänyt) paremmin Massan perseen alle, kertoo MM-pistetaulukko.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onko olemassa myös mahis, että Kimi on ollut viimeiset puolitoista kautta heikompi kuski kuin Massa? Ihan siis pienen pieni mahis edes? Jos unohdamme epäonnen, mekaanikot, huonomman auton ja epäonnen?

Tottakai on tuo mahdollista, että Kimi on on ollut heikompi. Eihän tästä ollutkaan kyse. Mikä nyt tuotti tässä epäselvyyttä?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Noissa tuotiin esille mahdollisuus, että Schumille taataan etulyöntiasema tallitoveriin nähden, joka käytännössä tarkoittaa parempaa autoa.

Mä en nyt kuitenkaan ymmärrä tätä "parempi auto-leikkiä", jota viljelet. Kerro tarkempaa faktaa asiasta. Millä tavalla parempi auto jne...?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös